Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvornår bliver MQ’erne malet i Arriva farver? (Generelt)

af kralle33, 17/11 2020, 12:18 (1227 dage siden)

Hej, jeg har bemærket på dinstation at DSB her i den sidste tid med drift på Svendborgbanen og Roskilde-Køge stadig kører med MQ.
Men skal deres MQ ikke snart afleveres til Arriva så de kan nå at blive malet i deres farver?

Fordi nu er der jo ikke længe til at Arriva kører på Svendborgbanen og Lokaltog kører mellem Roskilde og Køge. På Svendborgbanen kan man jo i den sidste tid køre med IC3 eller IC4. Og mellem Roskilde og Køge kan man vel bruge nogle af de IC3 med ny signalteknologi. Det vil jo være en god måde at frigive MQ’erne så Arriva kan få dem klar

Hvornår bliver MQ’erne malet i Arriva farver?

af kralle33, 17/11 2020, 13:40 (1227 dage siden) @ RasmusD

Ok tak for svaret!
Havde åbenbart lige misset den detalje i den anden diskussion

Seneste nyt fra Arriva

af TeamBaumann, Hjordkær, 18/11 2020, 23:00 (1226 dage siden) @ Vestjyden

Citat - Til at servicere de nye strækninger overtager Arriva 20 Desiro-tog fra staten og DSB. ???
De mener vel 16, ikke? Havde Midtjyske ikke købt 4 Desiro fra DSB ... til brug af Skjern- Holstebro banen.

Seneste nyt fra Arriva

af larsht, 18/11 2020, 23:14 (1226 dage siden) @ TeamBaumann

Citat - Til at servicere de nye strækninger overtager Arriva 20 Desiro-tog fra staten og DSB. ???
De mener vel 16, ikke? Havde Midtjyske ikke købt 4 Desiro fra DSB ... til brug af Skjern- Holstebro banen.

Ret beset overtager Arriva 20 styks - og udlåner/udlejer de 4 videre til MjBA

Seneste nyt fra Arriva

af Jan_8800, 18/11 2020, 23:17 (1226 dage siden) @ larsht

Vil de 16 MQ´ere få nye numre, så de ikke længere hedder f.eks. 4122/4922?

Seneste nyt fra Arriva

af andersj, Aalborg, 18/11 2020, 23:35 (1226 dage siden) @ Jan_8800

Vil de 16 MQ´ere få nye numre, så de ikke længere hedder f.eks. 4122/4922?

Togsæt 4123/4923 som Arriva overtog i september hedder nu 4083 a/b. Første serie MQ fra 2002 kommer til at hedde 30xx a/b. Dette er i hvert fald oplyst fra en LKF-I fra Arriva på Facebook.

Første serie Lint hos Arriva starter med 10xx og anden serie 20xx, så det er blot en forsættelse af dette system.

--
Mvh Anders

Seneste nyt fra Midtjyske

af Vestjyden, 19/11 2020, 19:18 (1225 dage siden) @ Vestjyden
redigeret af Vestjyden, 19/11 2020, 19:52

"Vi får leveret de fire tog den 18. november, og så skal de være klar til at køre 13. december. Vi får dem så tidligt, at vi får mulighed for blandt andet at forsyne dem med egne logo, så vi ikke skal køre under et andet logo, siger Arne Lægaard."

Så ifølge artiklen fra Folkebladet Lemvig ankom de 4 desiro onsdag.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af Ole Lund Jensen, 19/11 2020, 20:35 (1225 dage siden) @ Vestjyden

Der blev ikke leveret Desiro-tog til Lemvigbanen i går. Ifølge baggrundsmaterialet til Midttrafiks bestyrelsesmøde 6. november leveres togene først natten til den 13. december.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af Vestjyden, 19/11 2020, 20:41 (1225 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Der blev ikke leveret Desiro-tog til Lemvigbanen i går. Ifølge baggrundsmaterialet til Midttrafiks bestyrelsesmøde 6. november leveres togene først natten til den 13. december.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Ok, tak for præcisering.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/11 2020, 09:22 (1225 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Der blev ikke leveret Desiro-tog til Lemvigbanen i går. Ifølge baggrundsmaterialet til Midttrafiks bestyrelsesmøde 6. november leveres togene først natten til den 13. december.

"Levering" er juridisk set når togene skifter ejer/lejer/operatør. Togene kan godt være stillet til rådighed før - eksempelvis for indøvelse af værkstedspersonale og påsætning af klistermærker mm - såfremt togene altså kan undværes af DSB.

/Lasse

Takst-opspiltnings vanviddet forsætter

af andersj, Aalborg, 20/11 2020, 10:39 (1224 dage siden) @ Vestjyden

Så kom der en pressemeddelelse fra det midtjyske:

http://m.mjba.dk/mnews/168918

Mvh vestjyden

Det er så trist at man fortsætter opspaltningen af billetsystemerne - man ødelægger den kollektive trafik indefra med disse brugerfjendtlige regler. Arrivas billetter kan ikke bruges hos Midtjyske Jernbaner, Midttrafiks billetter kan ikke bruges hos DSB og Arriva hvis de er købt i Midttrafik app, ellers kan de godt bruges hos DSB og Arriva. Rejsekort priser bliver efter den lave bustakst på Holstebro-Skjern, men efter togtakst Struer-Skjern.

Jeg har været med et Arriva tog hvor en kvinde fik en kontrolafgift fordi billetten mellem Aarhus og Skanderborg var købt i Midttrafiks app.

Citat fra pressemeddelelsen:
Pendlerkortkunder vil rejse til samme pris efter overtagelsen. Rejser man på et rejsekort, køber billet i Midttrafik app/Midttrafik webshop eller i en rejsekort billetautomat på perronen, vil rejsen på strækningen Holstebro-Skjern være til bustakst, som er en lavere pris end den, der hidtil har været
gældende.
Det betyder, at billetten kun kan bruges på strækningen Holstebro-Skjern inklusiv skifte til Midttrafiks busser og strækningen Vemb – Lemvig – Thyborøn (Lemvigbanen). Skal man videre med tog mod fx Esbjerg, skal man købe en togbillet til hele strækningen.

Arrivas særlige billettilbud gælder ikke længere på strækningen fra 13.
december.

I Midttrafik app kan man købe enkeltbilletter, klippekort, pendlerkort, Ungdomskort og en række særlige billetter, fx dagsbilletter til rejser med Midttrafiks busser og Midtjyske Jernbaner i hele Region Midtjylland for 99 kr. Den særlige familiebillet til Lemvigbanen gælder fortsat kun til rejser på strækningen Vemb – Lemvig – Thyborøn.

--
Mvh Anders

Takst-opspiltnings vanviddet forsætter

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/11 2020, 10:56 (1224 dage siden) @ andersj

Det er så trist at man fortsætter opspaltningen af billetsystemerne - man ødelægger den kollektive trafik indefra med disse brugerfjendtlige regler. Arrivas billetter kan ikke bruges hos Midtjyske Jernbaner, Midttrafiks billetter kan ikke bruges hos DSB og Arriva hvis de er købt i Midttrafik app, ellers kan de godt bruges hos DSB og Arriva. Rejsekort priser bliver efter den lave bustakst på Holstebro-Skjern, men efter togtakst Struer-Skjern.

Samtidig så arbejder andre kræfter for at forbedre den kollektive trafik, bl.a. med ens takster og at den kollektive trafik gentænkes så den passer til brugernes behov og ikke til politikernes og trafikselskabernes behov. Det ser desværre ikke ud til at politikernes har forstået budskabet - og de gør det nok heller ikke.

https://www.altinget.dk/transport/artikel/di-transport-og-forbrugerraadet-taenk-hjaelp-...

Takst-opspiltnings vanviddet forsætter

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 20/11 2020, 10:59 (1224 dage siden) @ andersj

Så enig
Billetter bør kunne bruges i de zoner den til.
Uanset hvilket selskab der bruges

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Takst-opspiltnings vanviddet forsætter

af Vestjyden, 20/11 2020, 12:53 (1224 dage siden) @ andersj
redigeret af Vestjyden, 20/11 2020, 13:09

Citat fra pressemeddelelsen:
Pendlerkortkunder vil rejse til samme pris efter overtagelsen. Rejser man på et rejsekort, køber billet i Midttrafik app/Midttrafik webshop eller i en rejsekort billetautomat på perronen, vil rejsen på strækningen Holstebro-Skjern være til bustakst, som er en lavere pris end den, der hidtil har været
gældende.
Det betyder, at billetten kun kan bruges på strækningen Holstebro-Skjern inklusiv skifte til Midttrafiks busser og strækningen Vemb – Lemvig – Thyborøn (Lemvigbanen). Skal man videre med tog mod fx Esbjerg, skal man købe en togbillet til hele strækningen.

Arrivas særlige billettilbud gælder ikke længere på strækningen fra 13.
december.

Derfor giver det god mening at bruge rejsekort hvis man ikke er på pendlerkort. Det kan bruges overalt, og som skrevet bliver det billigere til alm. Bustakst mellem Skjern og Holstebro. Men ja det giver ikke mening at køre med tilbudet Arriva oneday op langs den vestjyske længdebane mere.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Takst-opspiltnings vanviddet forsætter

af Lyntoget, 20/11 2020, 18:03 (1224 dage siden) @ Vestjyden

Hvis men vil bruge Arriva Oneday langs Vestkysten skal men rejse fra Skjern via Herning til Holstebro

Bustakst gælder kun mellem Skjern og Holstebro , rejser du ud over det så betaler du alligevel togtakst

Takst-opspiltnings vanviddet forsætter

af Vestjyden, 20/11 2020, 18:08 (1224 dage siden) @ Lyntoget

Hvis men vil bruge Arriva Oneday langs Vestkysten skal men rejse fra Skjern via Herning til Holstebro

Bustakst gælder kun mellem Skjern og Holstebro , rejser du ud over det så betaler du alligevel togtakst

Ok, tak for information.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af P.Jensen, 20/11 2020, 10:53 (1224 dage siden) @ Vestjyden

Jeg ved ikke om jeg har misforstået noget.

Men var meningen ikke at de 2 strækninger skulle kunne hænge bedre sammen ved korte skift i Vemb - efter medio december???

Synes absolut ikke at de nye køreplaner lægger op til det. Oftest skiftetider på 30 min.i Vemb fra Lemvig før det går videre mod Holstebro eller Ringkøbing.......
Rejsetid fra Holstebro til Esbjerg stiger med ca. 15 minutter....

P.Jensen

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af Vestjyden, 20/11 2020, 11:02 (1224 dage siden) @ P.Jensen

Jeg ved ikke om jeg har misforstået noget.

Men var meningen ikke at de 2 strækninger skulle kunne hænge bedre sammen ved korte skift i Vemb - efter medio december???

Synes absolut ikke at de nye køreplaner lægger op til det. Oftest skiftetider på 30 min.i Vemb fra Lemvig før det går videre mod Holstebro eller Ringkøbing.......
Rejsetid fra Holstebro til Esbjerg stiger med ca. 15 minutter....

P.Jensen

Y-togene fortsætter på Vemb-Lemvig-Thyborøn. Det kan vel være derfor?

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af P.Jensen, 20/11 2020, 12:46 (1224 dage siden) @ Vestjyden

Jo, måske. Disse tog tager 65 minutter for at køre fra Thyborøn til Vemb. Nok derfor bliver køreplanen ikke faste minuttal.

Hvis de havde et tog med bedre acceleration (batteritog?) der kunne køre stækningen på under 55 minutter ville man kunne køre faste minuttal der passede med Skjern/Holstebrotogene der krydser i Vemb..... Strækningen er vel ikke mere end ca. 55 km?

Det er faktisk samme problem mellem Holstebro og Skjern - fra 13.12.2020 køretid 62 minutter incl. 7 minutters stop i Ringkøbing???
Arriva bruger i dag 63 minutter med incl. 1 minut i Ringkøbing....

P.Jensen

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af Vestjyden, 20/11 2020, 13:05 (1224 dage siden) @ P.Jensen

Jo, måske. Disse tog tager 65 minutter for at køre fra Thyborøn til Vemb. Nok derfor bliver køreplanen ikke faste minuttal.

Hvis de havde et tog med bedre acceleration (batteritog?) der kunne køre stækningen på under 55 minutter ville man kunne køre faste minuttal der passede med Skjern/Holstebrotogene der krydser i Vemb..... Strækningen er vel ikke mere end ca. 55 km?

Det er faktisk samme problem mellem Holstebro og Skjern - fra 13.12.2020 køretid 62 minutter incl. 7 minutters stop i Ringkøbing???
Arriva bruger i dag 63 minutter med incl. 1 minut i Ringkøbing....

P.Jensen

Der er også planer om indkøb af batteritog i løbet af 2024.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af Vollensir, 20/11 2020, 14:34 (1224 dage siden) @ Vestjyden

Ja hurra Hurra, for udliciteringens navn. Mere forvirring angående billetterne, længere rejsetid, flere togskift. Det skal helt sikkert nok lokke nogle flere folk over i togene.

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af Vestjyden, 20/11 2020, 14:39 (1224 dage siden) @ Vollensir

Ja hurra Hurra, for udliciteringens navn. Mere forvirring angående billetterne, længere rejsetid, flere togskift. Det skal helt sikkert nok lokke nogle flere folk over i togene.

Ja, det er godt nok en jungle at finde rundt i. Jeg prøver blot at finde hoved og hale i det. Det bliver jo en realitet efter 13. december.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af mikedk2100, 20/11 2020, 19:18 (1224 dage siden) @ Vollensir

Ja hurra Hurra, for udliciteringens navn. Mere forvirring angående billetterne, længere rejsetid, flere togskift. Det skal helt sikkert nok lokke nogle flere folk over i togene.

Har I ikke Rejsekort? Det blev jo indført fordi vi kunder var for dumme til at forstå zone- og billetsystemerne. Det blev markedsført som ét kort til alle rejser, så vi kunder aldrig mere skulle spekulere på zoner, pris og billetter. Ja i starten var det jo også planen, at kortet altid fandt den billigste rejse. Sådan blev virkeligheden bare aldrig.

Længere rejsetid og flere tog(bus)skift har vi haft i årevis her på Sjælland.

Intet af det har været udliciteringens skyld.

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af andersj, Aalborg, 21/11 2020, 01:22 (1224 dage siden) @ mikedk2100

Ja hurra Hurra, for udliciteringens navn. Mere forvirring angående billetterne, længere rejsetid, flere togskift. Det skal helt sikkert nok lokke nogle flere folk over i togene.


Har I ikke Rejsekort? Det blev jo indført fordi vi kunder var for dumme til at forstå zone- og billetsystemerne. Det blev markedsført som ét kort til alle rejser, så vi kunder aldrig mere skulle spekulere på zoner, pris og billetter. Ja i starten var det jo også planen, at kortet altid fandt den billigste rejse. Sådan blev virkeligheden bare aldrig.

Længere rejsetid og flere tog(bus)skift har vi haft i årevis her på Sjælland.

Intet af det har været udliciteringens skyld.

Rejsekortet er designet og indført som et analyse- og indtægtsdelingsredskab med indbygget billetsystem, og ikke omvendt. Hovedformålet har aldrig været at det skulle være nemmere at være kunde, men at det skulle være nemmere for trafikselskaberne at fordele indtægterne.

Udfordringen med den danske version af Rejsekort er at det kan meget lidt, så man derfor bliver nød til at supplere med andre produkter for at dække markedet - især med rabatbilletter til specifikke tog, strækninger eller tidsrum eksempelvis. At man så også med "Takst Vest" endte med det stik modsatte af formålet med "Takst Vest" hjælper heller ikke. Meningen var at skabe et fælles takstsystem vest for Storebælt, men man endte ud med et der var mere kompliceret end før - især for Rejsekortets vedkommende.

Det er selvfølgelig ikke en direkte konsekvens af udbud og overdragelse af trafikkøberansvar. Men det er en konsekvens af manglende samarbejde og ensretning mellem især regionernes trafikselskaber og statens (inkl. Arriva da de jo kører på kontrakt for staten).

Der hvor kæden hopper af er når billetregler og -priser er afhængig af operatøren, eller rettere trafikkøberen. Der skal ikke gælde forskellige regler og priser alt efter om man tager DSB, Arriva eller regionalbussen fra Aarhus til Skanderborg og det skal være muligt at købe en Orange-billet til samtlige operatører. Hvorfor skal en borger i en by der betjenes af Arriva eller DSB havde bedre rabatter end en borger der bor i en by der betjenes af Aarhus Letbane eller Midtjyske Jernbaner?

--
Mvh Anders

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af mikedk2100, 21/11 2020, 10:02 (1224 dage siden) @ andersj

Rejsekortet er designet og indført som et analyse- og indtægtsdelingsredskab med indbygget billetsystem, og ikke omvendt. Hovedformålet har aldrig været at det skulle være nemmere at være kunde, men at det skulle være nemmere for trafikselskaberne at fordele indtægterne.

Jeg skal ikke kunne sige, hvad formålet har været, set fra politikere og trafikselskabernes side, men det blev nu udlagt for kunderne som en mærkbar kvalitetsforbedring, ét kort til alle rejser (i hele landet) og en næsten total afskaffelse af øvrige billettyper (i hvert fald ville andre billetter fremover være uhyre sjældne). Endda en så mærkbar kvalitetsforbedring, at man dengang forventede, at Rejsekortet alene ville give 5% flere kunder i biksen. Men det var også dengang for over 20 år siden, da Rejsekortet blev opfundet.

Det er selvfølgelig ikke en direkte konsekvens af udbud og overdragelse af trafikkøberansvar. Men det er en konsekvens af manglende samarbejde og ensretning mellem især regionernes trafikselskaber og statens (inkl. Arriva da de jo kører på kontrakt for staten).

Nej det er nok mere en konsekvens af, at politikere og trafikselskaber har meget lidt fokus på passagererne. Hvordan det løses, ved jeg ikke. Der er jo desværre enorm lang vej fra kunderne og de stakkes medarbejdere i frontlinjen, som ser konsekvenserne af de dårlige beslutninger til den ledelse og de politikere, som tager de dårlige beslutninger - og som aldrig selv mærker konsekvenserne. Sådan er det desværre i de fleste offentlige virksomheder.

De kunne starte med at rydde op i det komplicerede zonesystem, som ingen alligevel forstår. Kig til Sverige, hvor Stockholmsområdet har afskaffet deres (ganske få) zoner og nu blot har hele länet som zone. Stockholm Län er på godt 6.500 km2 og én zone, Sjælland er på 7.000 km2 med mere end 100 zoner. En enkeltbillet i Stockholms län koster 37 SEK, det er omkring 27 danske kroner - sammenlignet med en tur på Sjælland, hvor en enkeltbillet til kun 2 zoner koster 24 kroner.

Pendlerkort til 30 dage i hele Stockholms län 930 SEK, ca 680 danske kroner, sammenlignet med pendlerkort på Sjælland, der koster over 2.000, hvis du vil køre med Metro - og det gælder så endda kun på én bestemt strækning, hvorimod det i Stockholm gælder hele länet (præcis som et alle zoners kort gjorde i gamle dage her på Sjælland).


Der hvor kæden hopper af er når billetregler og -priser er afhængig af operatøren, eller rettere trafikkøberen. Der skal ikke gælde forskellige regler og priser alt efter om man tager DSB, Arriva eller regionalbussen fra Aarhus til Skanderborg og det skal være muligt at købe en Orange-billet til samtlige operatører. Hvorfor skal en borger i en by der betjenes af Arriva eller DSB havde bedre rabatter end en borger der bor i en by der betjenes af Aarhus Letbane eller Midtjyske Jernbaner?

Men det gør der - også her på Sjælland. Her lever det gamle HT-område i bedste stil, selvom det officielt blev afskaffet ved Takst Sjælland i 2016. Takst Sjælland blev i øvrigt også markedsført som en betydelig forbedring for kunderne. Du kan kun købe DSB Orange billet, hvis du rejser mellem de fiktive takstområder (fx HT og STS) her på Sjælland. Og Orange-billetten gælder selvfølgelig ikke til bus, metro og lokaltog. Så hvorfor skal borgerne i Haslev have bedre rabatter end folk der bor i Faxe? Begge byer er i samme kommune...

Personligt har jeg så ikke noget problem i, at hvert selskab udbyder billetter til deres egne afgange til en billigere penge - som fx Orange eller Arriva OneDay. Alt er bedre end det forbandede Rejsekort. Jeg foretrækker jo også forskellige selskaber med forskellige serviceniveauer og komfort - og ikke samme materiel, komfort og service over hele landet, uanset om du kører fra Østerport til Klampenborg eller Nørreport til Frederikshavn, som nogen gerne vil have. Også her burde man kigge til Sverige.

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af krabsen, 21/11 2020, 11:11 (1223 dage siden) @ mikedk2100

Alt er bedre end det forbandede Rejsekort.

Sådan er vi forskellige og har forskellige holdninger.
For mig er eet rejsekort langt at foretrække frem for de 3-4-5 forskellige klippekort jeg tidligere skulle rende rundt med, købe og holde styr på - og alligevel ikke slap for at købe enkeltbiletter, hvis jeg vovede mig ud af de vante rejseruter.

Prisberegningen er sikkert ikke altid optimal på rejsekortet, men det er jo ikke kortets skyld, men de mange underliggende takst-systemer, der uden tvivl ikke altid er hverken logiske eller fornuftige.
Men det var de ved grød heller ikke i klippekortalderen!

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af Lyntoget, 21/11 2020, 13:21 (1223 dage siden) @ krabsen

Jeg har set Midttrafik skrive i forbindelse med nye 2021 takster skal bus og tog takst være ens på sigt

Levering af Desiro-tog til Lemvigbanen

af Vestjyden, 21/11 2020, 10:39 (1223 dage siden) @ andersj

Hvordan forholder det sig med rejsekortes rabattrin og hvordan udregnes det egentligt?
Og optjener man eksempelvis rabat på den vestjyske længdebane?

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak