Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signalprogrammet

af Frank Poulsen, 23/11 2020, 17:17 (1248 dage siden) @ Jens Hansen

Ikke så meget super nyt.

I forhold til problemerne med IC2 på Lollandsbanen til om et år... Så er der vel ikke så mange muligheder? Det nemmeste er vel at bytte ud med Lint fra nordvestsjælland i en periode indtil IC2 får ERTMS installeret. Hvilke andre muligheder vil der være?

Signalprogrammet

af Gæst42, 23/11 2020, 18:39 (1248 dage siden) @ Frank Poulsen

Ikke så meget super nyt.

I forhold til problemerne med IC2 på Lollandsbanen til om et år... Så er der vel ikke så mange muligheder? Det nemmeste er vel at bytte ud med Lint fra nordvestsjælland i en periode indtil IC2 får ERTMS installeret.

Ja og så et par år efter kan de flyttes til Nordsjælland hvis Lokaltog ikke får indkøbt nye tog før det.

Avatar

Signalprogrammet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/11 2020, 23:40 (1248 dage siden) @ Gæst42

Ikke så meget super nyt.

I forhold til problemerne med IC2 på Lollandsbanen til om et år... Så er der vel ikke så mange muligheder? Det nemmeste er vel at bytte ud med Lint fra nordvestsjælland i en periode indtil IC2 får ERTMS installeret.


Ja og så et par år efter kan de flyttes til Nordsjælland hvis Lokaltog ikke får indkøbt nye tog før det.

Det var jo også derfra halvdelen kom fra oprindeligt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Signalprogrammet

af andersj, Aalborg, 23/11 2020, 18:39 (1248 dage siden) @ Frank Poulsen

Ikke så meget super nyt.

I forhold til problemerne med IC2 på Lollandsbanen til om et år... Så er der vel ikke så mange muligheder? Det nemmeste er vel at bytte ud med Lint fra nordvestsjælland i en periode indtil IC2 får ERTMS installeret. Hvilke andre muligheder vil der være?

Det er kun 12 Lint fra Lokaltog der er udrustet og de skal bruges på Østbanen/Lille Syd.

Et bud på en midlertidig løsning kunne være at man tager et spor i Nykøbing F og isolerer det fra de øvrige gennem aflåste sporskifter og evt. en stopbom i den nordlige ende af perronsporet. Strækningen til Rødby Færge lukker jo ned i foråret næste år, så man kan lave en enkelsporet strækning uden signaler og med alle sporskifter aflåst fra Grænge til Nykøbing F spor x.

--
Mvh Anders

Signalprogrammet

af Frank Poulsen, 23/11 2020, 19:36 (1248 dage siden) @ andersj


Det er kun 12 Lint fra Lokaltog der er udrustet og de skal bruges på Østbanen/Lille Syd.

Der står på side 16/17 at der er 16 tog klar ved udgangen af 2020, og at de derefter fortsætter med 3. serie som består af 25 tog. Altså læser jeg det sådan at det er en mulighed på et år at nå de dem skal bruges på Lolland.


Et bud på en midlertidig løsning kunne være at man tager et spor i Nykøbing F og isolerer det fra de øvrige gennem aflåste sporskifter og evt. en stopbom i den nordlige ende af perronsporet. Strækningen til Rødby Færge lukker jo ned i foråret næste år, så man kan lave en enkelsporet strækning uden signaler og med alle sporskifter aflåst fra Grænge til Nykøbing F spor x.

Ja det er selvfølgelig et alternativ. Men ikke særlig fleksibelt hvis uorden, sporarbejde osv. Men ja så er der jo altid busser.

Signalprogrammet

af andersj, Aalborg, 23/11 2020, 19:52 (1248 dage siden) @ Frank Poulsen


Det er kun 12 Lint fra Lokaltog der er udrustet og de skal bruges på Østbanen/Lille Syd.


Der står på side 16/17 at der er 16 tog klar ved udgangen af 2020, og at de derefter fortsætter med 3. serie som består af 25 tog. Altså læser jeg det sådan at det er en mulighed på et år at nå de dem skal bruges på Lolland.

Min fejl. Men spørgsmålet er så om de kan vedligeholde Lint i Nakskov uden større ombygninger af værkstedet.

--
Mvh Anders

Signalprogrammet

af Frank Poulsen, 23/11 2020, 19:54 (1248 dage siden) @ andersj


Det er kun 12 Lint fra Lokaltog der er udrustet og de skal bruges på Østbanen/Lille Syd.


Der står på side 16/17 at der er 16 tog klar ved udgangen af 2020, og at de derefter fortsætter med 3. serie som består af 25 tog. Altså læser jeg det sådan at det er en mulighed på et år at nå de dem skal bruges på Lolland.


Min fejl. Men spørgsmålet er så om de kan vedligeholde Lint i Nakskov uden større ombygninger af værkstedet.

Det er så rigtigt. Det er et stort spørgsmål.

Signalprogrammet

af larsht, 23/11 2020, 19:38 (1248 dage siden) @ Frank Poulsen

Ikke så meget super nyt.

I forhold til problemerne med IC2 på Lollandsbanen til om et år... Så er der vel ikke så mange muligheder? Det nemmeste er vel at bytte ud med Lint fra nordvestsjælland i en periode indtil IC2 får ERTMS installeret. Hvilke andre muligheder vil der være?

Kørsel efter Driftsinstruks 1

Signalprogrammet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/11 2020, 17:24 (1248 dage siden) @ Jens Hansen

Hver sød og sig jeg læser det forkert.
Jeg opfatter det som der er et hul mellem Næstved og mogenstrup i mange år? .

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Signalprogrammet

af YBS, 23/11 2020, 18:24 (1248 dage siden) @ hummel_62

Jeg ved ikke om man kan kalde det hul, Ringsted - Mogenstrup er planlagt til udrulning i slut 28, indtil da køres der på ATC. Der kommer vel ikke tog på skinnerne uden ATC (DK-STM) inden.

Signalprogrammet

af Gæst42, 23/11 2020, 18:38 (1248 dage siden) @ YBS

Jeg ved ikke om man kan kalde det hul, Ringsted - Mogenstrup er planlagt til udrulning i slut 28, indtil da køres der på ATC. Der kommer vel ikke tog på skinnerne uden ATC (DK-STM) inden.

Terminen blev lavet dengang det ikke var afgjort om ER skulle have nyt signalsystem. ATC Ringsted - Næstved skal muliggøre kørsel med ER og IC4 og med ombygningen af ER, så bliver det mere IC4 der kan være afgørende, men det vil højst være et par myldretidstog.

Men med de nuværende planer kan udrulningen nok godt fremrykkes et par år.

Signalprogrammet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 24/11 2020, 10:45 (1248 dage siden) @ YBS

det er måske bare min struktur hjerne der spiller mig et pus.
Om at få stærkningerne til at være sammen. så det ikke er noget her og noget der.
Hvis man kunne kører KBH Rødby via Køge Nord, så var den en lang strækning som også må give nogen erfaringer.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Signalprogrammet

af steenth, 23/11 2020, 22:39 (1248 dage siden) @ hummel_62

Hver sød og sig jeg læser det forkert.
Jeg opfatter det som der er et hul mellem Næstved og mogenstrup i mange år? .

Der er SR signaler med ATC imellem de steder. Om man udnytter det nuværende linjeblok eller der kommer et nyt midlertidig pga el-drift til Næstved ved jeg ikke. Men Mogenstrup er en VM-station...

Signalprogrammet

af Anders D, 24/11 2020, 02:51 (1248 dage siden) @ Jens Hansen

Fra afsnit ombordudstyr: "Alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 forventes fortsat klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges". og "Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger". Det lyder jo ret fornuftigt.
Men sædvanen tro så er der ikke et ord om godstogslokomotiver, hvor man endnu engang undlader at nævne udfordringerne fra Banegodset. Dermed efterlades politikerne i uvidenhed om de problemer der pt. er i trafikken til både Køge og Nordjylland.

Signalprogrammet

af steenth, 24/11 2020, 23:01 (1247 dage siden) @ Anders D

Men sædvanen tro så er der ikke et ord om godstogslokomotiver, hvor man endnu engang undlader at nævne udfordringerne fra Banegodset. Dermed efterlades politikerne i uvidenhed om de problemer der pt. er i trafikken til både Køge og Nordjylland.

Det er kun en status for hvad de arbejder med nu og her. Og der er ingen af de store godsoperatører, som har noget i gang. Dog Lokaltog har MX 42 på vej, NJ Z70 740 har fået det og Midttrafik vil også få ETCS deres MX. Men det er hellere ikke med i den status, selvom det er noget, som er igang....

Signalprogrammet

af Anders D, 25/11 2020, 08:05 (1247 dage siden) @ steenth

Rapporten er en statusrapport med anførsel af de kritiske milestones, som har relevans for politikerne at kende til. Godstrafikken har relevans for politikerne, og den er også væsentlig for den grønne omstilling. Derfor er det påfaldende at godstrafikkens udfordringer med at få ombordudstyr ikke er nævnt med et ord.

Signalprogrammet

af Peter Christensen, 25/11 2020, 09:05 (1247 dage siden) @ Anders D

Jeg har været inde på det før, men ikke mødt forståelse.
BDK er ligeglad med godstrafik.
Signalprogrammet og statusrapporten lægger sig pænt i slipstrømmen af denne påstand.

Jeg er fuldt klar over at BDk ikke skal "sponsere" ERTMS for alle europas lokomotiver og at godsoperatørerne til en vis grad kan bruge BDKs aftaler til at købe udstyr.

Signalprogrammet - 25 stk AB til Aalborg - Aarhus 2023???

af ThomasLarsen, 24/11 2020, 15:01 (1247 dage siden) @ Jens Hansen

Er der nogen her inde som kan forklare mig, hvorfor at man skal have 25 litra AB klar til Aalborg - Aarhus i 2.halvår af 2023.
Mig bekendt kan man ikke kører el-tog der før min 2026.
Og så troede jeg at litra AB udelukkende skulle kører på sjælland.

Avatar

Signalprogrammet - 25 stk AB til Aalborg - Eller EB

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 24/11 2020, 15:17 (1247 dage siden) @ ThomasLarsen

Er der nogen her inde som kan forklare mig, hvorfor at man skal have 25 litra AB klar til Aalborg - Aarhus i 2.halvår af 2023.
Mig bekendt kan man ikke kører el-tog der før min 2026.
Og så troede jeg at litra AB udelukkende skulle kører på sjælland.


https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr=

--
[image]

Signalprogrammet - 25 stk AB til Aalborg - Eller EB

af andersj, Aalborg, 24/11 2020, 15:39 (1247 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er der nogen her inde som kan forklare mig, hvorfor at man skal have 25 litra AB klar til Aalborg - Aarhus i 2.halvår af 2023.
Mig bekendt kan man ikke kører el-tog der før min 2026.
Og så troede jeg at litra AB udelukkende skulle kører på sjælland.


https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr=

Der menes vist ABs. Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvad ABs har med Aalborg-Aarhus at gøre i 2. halvår af 2023. Det virker som en fejl, men det er nævnt to steder i rapporten.

--
Mvh Anders

Signalprogrammet - 25 stk AB til Aalborg - Eller EB

af Gæst42, 24/11 2020, 16:40 (1247 dage siden) @ andersj

Er der nogen her inde som kan forklare mig, hvorfor at man skal have 25 litra AB klar til Aalborg - Aarhus i 2.halvår af 2023.
Mig bekendt kan man ikke kører el-tog der før min 2026.
Og så troede jeg at litra AB udelukkende skulle kører på sjælland.


https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr=


Der menes vist ABs. Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvad ABs har med Aalborg-Aarhus at gøre i 2. halvår af 2023. Det virker som en fejl, men det er nævnt to steder i rapporten.

Der burde have stået Næstved - Nykøbing F - der burde have været klar til eltog til K24 (før forsinkelserne på byggeriet af den nye Storstrømsbro) og dermed behov for alle ABs.

Signalprogrammet - 25 stk AB til Aalborg - Aarhus 2023???

af RasmusD, 24/11 2020, 15:41 (1247 dage siden) @ ThomasLarsen

Det må være en fejl i grafikken.

Og så hedder den altså lita ABs - bemærk s’et.

Signalprogrammet - 25 stk AB til Aalborg - Aarhus 2023???

af ThomasLarsen, 24/11 2020, 16:00 (1247 dage siden) @ RasmusD

Undskyld for den fejl.

Men hvad skal der så ske med Aarhus - Aalborg 2 halvår 2023.

Eller rettere, hvad skal der ske med de 25 stk ABs(håber at i forstår det denne gang.) i 2023.

Signalprogrammet - 25 stk AB til Aalborg - Aarhus 2023???

af Lyntoget, 24/11 2020, 16:16 (1247 dage siden) @ ThomasLarsen

Dobbeltdækker styrevognene ( ABS ) skal være udrustet i 2 halvdel af 2023

lidt ligesom men læser ser det ud til strømmen tændes i første halvdel af 2024 Aalborg - Aarhus

så jeg kan forstille mig men laver lukkede løb Aalborg - Aarhus fra engang i 2024 og til strækning Aarhus - Fredericia er færdig i 2026 eller 2027, med dobbeltdækkervognene og Vectron eller ME hvis de ikke er helt udfaset inden da

men forventer vel også og begynde og få nye togsæt inden

men skal nok forvente en del flere togskifte frem mod 2030 end idag

Signalprogrammet - 25 stk AB til Aalborg - Aarhus 2023???

af anderswb, 17/2 2021, 12:03 (1163 dage siden) @ Lyntoget

Der er lige kommet en ny statusrapport, og det undrer mig, at de endnu en gang flere gange skriver at ABs skal bruge til Aarhus-Aalborg.
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/167/2336339.pdf

Det lyder usandsynligt at der vil komme nyt signalsystem og blive elektrificeret syd for Langå inden alle IC3-toge er udrustet med ECTS. Derudover skal der udføres ret store arbejder på Aarhus H inkl. immunisering inden en vectron vil kunne køre til perron.

Mon ikke at det er en fejl og at det burde være Næstved - Nykøbing falster?

Alternativt skal Dobbeldækkerne køre lukkede løb med en ME i midten fordi alle IC3'erne og Fremtidens Tog skal bruges til Nykøbing Falster/Rødby og Kalundborg/Holbæk...

Signalprogrammet - 25 stk AB til Aalborg - Aarhus 2023???

af Poul Brandt, Nordsjælland, 17/2 2021, 13:20 (1162 dage siden) @ anderswb

Der er lige kommet en ny statusrapport, og det undrer mig, at de endnu en gang flere gange skriver at ABs skal bruge til Aarhus-Aalborg.
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/167/2336339.pdf

Det lyder usandsynligt at der vil komme nyt signalsystem og blive elektrificeret syd for Langå inden alle IC3-toge er udrustet med ECTS. Derudover skal der udføres ret store arbejder på Aarhus H inkl. immunisering inden en vectron vil kunne køre til perron.

Mon ikke at det er en fejl og at det burde være Næstved - Nykøbing falster?

Alternativt skal Dobbeldækkerne køre lukkede løb med en ME i midten fordi alle IC3'erne og Fremtidens Tog skal bruges til Nykøbing Falster/Rødby og Kalundborg/Holbæk...

Hvorfor ME i midten?

Fra rapporten:
"Behov: 25 ABs til brug
på Aalborg-Aarhus 2.
halvår 2023"

Nyt signalsystem tages først i brug ultimo 2024 Aarhus-Aalborg.

Men 25 ME til Aarhus-Aalborg kan vel give 10 minutters drift :-)

Jeg undrede mig også og har spurgt Banedanmark. Jeg lader det vide når jeg hører fra dem.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Signalprogrammet - 25 stk AB til Aalborg - Aarhus 2023???

af anderswb, 17/2 2021, 13:38 (1162 dage siden) @ Poul Brandt

Hvis man eksempelvis vælger at påbegynde brugen af ERTMS på mellem Hobro og Aalborg station, når Aalborg station skal bygges om mellem 2022 og 2024 for at spare validatortimer. Så vil der være mangel på dieseltog med ERTMS i et stykke tid indtil elektrificeringen og fremtidens tog kommer.

Så kunne det være at de hev en gammel ide op af mølposen:
https://ing.dk/artikel/signalkaos-nu-overvejer-banedanmark-at-saette-lokomotivet-midten...

25 stk AB for at frigiv IC3 til Aalborg - Aarhus 2023???

af steenth, 17/2 2021, 13:36 (1162 dage siden) @ anderswb
redigeret af steenth, 17/2 2021, 13:52

Der er lige kommet en ny statusrapport, og det undrer mig, at de endnu en gang flere gange skriver at ABs skal bruge til Aarhus-Aalborg.
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/167/2336339.pdf

Det lyder usandsynligt at der vil komme nyt signalsystem og blive elektrificeret syd for Langå inden alle IC3-toge er udrustet med ECTS. Derudover skal der udføres ret store arbejder på Aarhus H inkl. immunisering inden en vectron vil kunne køre til perron.

Jeg har kigget i anlægsplanen - der er elektrificering sat til slutning 2016 (K27) for hele Fredericia-Aalborg Lufthavn, mens nyt signalsystem er sat til 2024 pga. diverse ombygninger på strækningen.

Mon ikke at det er en fejl og at det burde være Næstved - Nykøbing falster?

Alternativt skal Dobbeldækkerne køre lukkede løb med en ME i midten fordi alle IC3'erne og Fremtidens Tog skal bruges til Nykøbing Falster/Rødby og Kalundborg/Holbæk...

Jeg tolker som om at dobbeltdækkerne sammen med Vectron skal frigøre IC3 imellem Næstved og Nykøbing F, så de kan bruges til trafikken til/fra Aalborg. Men det kræver at den nye Storstrømsbro er klar med elektrificering til Nykøbing F. Det er meldt ud at litra ME skal tages ud af drift i løbet af i år.

Signalprogrammet

af Bengt Larsson, 24/11 2020, 22:27 (1247 dage siden) @ Jens Hansen

I Sveriges signalprogram går det inget bra.
https://jarnvagar.nu/project/utbyggnaden-av-ertms-skjuts-upp/

Man ska skjuta upp införande av ERTMS på sträckan Stockholm-Öresundsbron till 2030.

Sedan tidigare har man beslutat inte bygga ERTMS på Linköpings station förrän 2030, vilket innebär att tåg utan svensk ATC/STM inte kan gå till Stockholm, vilket förstör EU:s princip att ta bort nationella signalgränser. (I Linköping ansluter banan mot Kalmar som har helt eget signalsystem, och detta system och ERTMS kan inte installeras i samma tåg och då skulle inga tåg kunna gå mellan Linköping och Kalmar).

ERTMS i hela Sverige har beräknats kosta 30 miljarder svenska kr, vilket låter lite när det i Danmark beräknats till 30 miljarder danska kr, 40 miljarder svenska kr, och Sverige har fler kilometer järnväg än Danmark. Nu beräknas det till 46 miljarder svenska kr.

Signalprogrammet

af bastholm, 17/2 2021, 17:29 (1162 dage siden) @ Bengt Larsson

Sedan tidigare har man beslutat inte bygga ERTMS på Linköpings station förrän 2030, vilket innebär att tåg utan svensk ATC/STM inte kan gå till Stockholm, vilket förstör EU:s princip att ta bort nationella signalgränser. (I Linköping ansluter banan mot Kalmar som har helt eget signalsystem, och detta system och ERTMS kan inte installeras i samma tåg och då skulle inga tåg kunna gå mellan Linköping och Kalmar).

I Nykøbing F har man det helt samme problem. IC2 i starten uden ERTMS fra Lollandsbanen skal ind på Nykøbing F station med ERTMS. Men man har netop i dag kommunikeret at Lokaltog har fundet en løsning.

Signalprogrammet

af Frank Poulsen, 17/2 2021, 19:36 (1162 dage siden) @ bastholm

I Nykøbing F har man det helt samme problem. IC2 i starten uden ERTMS fra Lollandsbanen skal ind på Nykøbing F station med ERTMS. Men man har netop i dag kommunikeret at Lokaltog har fundet en løsning.

Spændende. Er der nogen der ved hvad den går ud på? Er det omflytning af materiel mellem baner evt.? Vel den mest oplagte, hvis løsningen kommer fra Lokaltog.

Signalprogrammet

af Svend, 17/2 2021, 20:14 (1162 dage siden) @ Frank Poulsen

I Nykøbing F har man det helt samme problem. IC2 i starten uden ERTMS fra Lollandsbanen skal ind på Nykøbing F station med ERTMS. Men man har netop i dag kommunikeret at Lokaltog har fundet en løsning.


Spændende. Er der nogen der ved hvad den går ud på? Er det omflytning af materiel mellem baner evt.? Vel den mest oplagte, hvis løsningen kommer fra Lokaltog.

Ja, det er spændende lige som så meget andet der vedrører de nye signaler.
På strækninger med ETCS kan der kun (med mindre der tales om sporspærringer) kun køre materiel med indbygget ETCS-udstyr. Om et øjeblik får også godsoperatørerne problemer, f eks i forhold til at køre til Køge. Men også kørsel andre steder er nærmest umuligt - det gælder for alle typer køretøjer der ikke har ETCS. Gad vide hvornår det op for alle, at der er ved at opstå et større problem?

--
Svend

Signalprogrammet

af anderswb, 18/2 2021, 07:28 (1162 dage siden) @ Svend

For mig at se har de store godsoperatører bevidst ventet i håb om at få betalt en større del af regningen.
Lokaltog, Midtjyske Jernbaner og Nordjyske Jernbaner har alle fået udstyret et lokomotiv med ECTS, som allerede er klar til brug eller snart er det.

Hvad har forhindret DB i at gøre det samme med en af deres MZ'ere til kørsel ind og ud af Køge? Det er ganske vidst noget omkostningstungt, men af samme grund har de jo også kunne få støtte af staten til det...

Signalprogrammet

af Peter Christensen, 18/2 2021, 08:36 (1162 dage siden) @ anderswb

Hvad har forhindret DB i at gøre det samme med en af deres MZ'ere til kørsel ind og ud af Køge? Det er ganske vidst noget omkostningstungt, men af samme grund har de jo også kunne få støtte af staten til det...

Jeg har været inde på det før og ikke mødt forståelse for det. Derfor gentager jeg gerne: signalprogrammet har potentialet til at fjerne den sidste rest af godstrafik på jernbanen.
DB kender utvivlsomt de forskellige støtteordninger og muligheder. Ergo, der må ligge en vudering af at business casen ikke hænger sammen for nuværende.
Godsoperatørerne får ikke dækket alle deres omkostninger og der er jo også lige "first of class" som koster rigtigt meget.
Hvis ellers lobby-folket kender deres besøgstid på Christiansborg, så kunne støtte til indbygning af ERTMS på godsloko jo blive et element i de kommende infrastrukturforhandlinger.

Signalprogrammet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 18/2 2021, 08:56 (1162 dage siden) @ Peter Christensen

hvad med dem som bruges til transit gods ?? er de ikke klar / planlagt at blive klar ??

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Signalprogrammet

af bastholm, 18/2 2021, 09:04 (1162 dage siden) @ hummel_62

hvad med dem som bruges til transit gods ?? er de ikke klar / planlagt at blive klar ??

EGerne får ERTMS, det er netop blevet offentliggjort.

Signalprogrammet

af Bent Jensen, 18/2 2021, 08:58 (1162 dage siden) @ Peter Christensen

Havde en tanke måske DB afventer nogle last mile elok, eller der er jo andre godsoperstører der måske var klar til at overtage gods i DK.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Signalprogrammet

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 18/2 2021, 10:21 (1162 dage siden) @ Bent Jensen

Havde en tanke måske DB afventer nogle last mile elok, eller der er jo andre godsoperstører der måske var klar til at overtage gods i DK.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Som beskrevet i en tidligere tråd, så er omkostningerne til ETCS ret store. Dertil kommer omkostningerne til den påkrævede danske STM boks, samt ekstra omkostninger, hvis det er en lokomotivtype, der ikke har ATC i forvejen (så dele af udstyret kan genanvendes).
DB Cargo har fået ca 6,7 mio DKK i støtte til ETCS på EG og tilsvarende på TRAXX. Det må antages at de søger støtte i en anden pulje også.

Hvis en "anden" godsoperatør skulle overtage godskørsel i Danmark for DB Cargo - eksempelvis med 10 "nye" lokomotiver (lokomotiver der ikke kører i DK i forvejen), vil ETCS+STM investeringen formentlig være højere end 100 mio DKK samlet - udover lokomotivernes pris og øvrig ombygning for at køre i Danmark. Den danske pulje til ETCS støtte udgør ca 57 mio DKK og vil dække maksimalt 50% af omkostningen. I dette fiktive eksempel altså 50 mio kroner.

Det betyder at en operatør, der vil tage over for DB Cargo i Danmark, skal være forberedt på at investere 50 mio ekstra - udover lokomotiver, personale mm. for at køre trafikken.

Samtidig skal han sikre sig, at de kontrakter han får, skal være langvarige, for i 2028 skal man ikke bruge STM boks længere, og hvis engangsomkostningen er taget af denne operatør, vil en konkurrent kunne ombygge ti identiske lokomotiver til kørsel i Danmark med ETCS for måske helt ned til 3 mio kroner...

Så hvem tør bære engangsomkostningen?

/Lasse

Signalprogrammet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 18/2 2021, 10:50 (1162 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

spørgsmål, er med garanti besvaret tidligere i de mange tråde.

Ville man ikke kunne køre på rent ETCS udstyr uden dansk boks?? Hvis man kun kører i ETCS område

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Signalprogrammet

af andersj, Aalborg, 18/2 2021, 11:02 (1162 dage siden) @ hummel_62

spørgsmål, er med garanti besvaret tidligere i de mange tråde.

Ville man ikke kunne køre på rent ETCS udstyr uden dansk boks?? Hvis man kun kører i ETCS område

Jo. Nordjyske Jernbaners Lint togsæt er eksempelvis kun leveret med ETCS fra fabrikken. De har ikke DK-STM eller ATC. Desiroerne hos NJ har også kun fået ETCS, da de ikke havde ATC i forvejen.

--
Mvh Anders

Signalprogrammet

af Peter Christensen, 18/2 2021, 11:02 (1162 dage siden) @ hummel_62

Jo da.
Men det bliver bare pokkers uflexibelt for hele landet får jo ikke ERTMS på engang. Du kan jo ligesom ikke kører på stræninger med "gammelt" signalsystem.
Dermed vil visse tog ikke kunne kører i en årrække indtil BDK har været forbi på den stump, som nu mangler i det puslespil.
Mon kunderne vil tage en sådan pause på et par år?

Signalprogrammet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 18/2 2021, 11:46 (1162 dage siden) @ Peter Christensen

nej nej det kan jeg godt se, det var mere den dag ... alt er på det nye

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Signalprogrammet

af Peter Christensen, 18/2 2021, 10:24 (1162 dage siden) @ Bent Jensen

Last-mile loko er næppe nok til visse af DBs nuværende løb. De kommer til at gå for langsomt med den smugle effekt last mile udgør.
Og iøvrigt: har DB overhovedet last mile loko? Enten bestilt eller leveret?
Transittrafikken med EG ser ud til at forsætte.
Jeg tvivler på at 185'erne, som bruges til transittrafikken i DK, får ERMTS; det er mere sandsynligt at de byttes med en flok 187'er.

Og hvem skulle overtage DBs nuværende trafik, som køres med dieselloko?
Andre operatører, som har My/Mx - med en alder på 60 år eller så?
Det bliver svært at spille "miljøkortet" her....

Signalprogrammet

af andersj, Aalborg, 18/2 2021, 10:34 (1162 dage siden) @ Peter Christensen

Last-mile loko er næppe nok til visse af DBs nuværende løb. De kommer til at gå for langsomt med den smugle effekt last mile udgør.
Og iøvrigt: har DB overhovedet last mile loko? Enten bestilt eller leveret?
Transittrafikken med EG ser ud til at forsætte.
Jeg tvivler på at 185'erne, som bruges til transittrafikken i DK, får ERMTS; det er mere sandsynligt at de byttes med en flok 187'er.

Og hvem skulle overtage DBs nuværende trafik, som køres med dieselloko?
Andre operatører, som har My/Mx - med en alder på 60 år eller så?
Det bliver svært at spille "miljøkortet" her....

DB Cargo har indgået en rammeaftale med Siemens om 400 Vectron Dual Mode, med fast bestilling på 100 stk. Jeg tænker at der også lander et par stykker af dem i Danmark om en 5 års tid: https://press.siemens.com/global/en/feature/db-cargo-and-siemens-mobility-conclude-fram...

--
Mvh Anders

Signalprogrammet

af andersj, Aalborg, 18/2 2021, 10:41 (1162 dage siden) @ Peter Christensen

Hvad har forhindret DB i at gøre det samme med en af deres MZ'ere til kørsel ind og ud af Køge? Det er ganske vidst noget omkostningstungt, men af samme grund har de jo også kunne få støtte af staten til det...

Jeg har været inde på det før og ikke mødt forståelse for det. Derfor gentager jeg gerne: signalprogrammet har potentialet til at fjerne den sidste rest af godstrafik på jernbanen.
DB kender utvivlsomt de forskellige støtteordninger og muligheder. Ergo, der må ligge en vudering af at business casen ikke hænger sammen for nuværende.
Godsoperatørerne får ikke dækket alle deres omkostninger og der er jo også lige "first of class" som koster rigtigt meget.
Hvis ellers lobby-folket kender deres besøgstid på Christiansborg, så kunne støtte til indbygning af ERTMS på godsloko jo blive et element i de kommende infrastrukturforhandlinger.

DB Cargo Scandinavia skrev følgende på deres Facebookside den 28. februar 2020 i forbindelse med at MZ 1449 returnerede fra renoveringen i Sverige:

"MZ1449 er på nuværende tidspunkt ikke udrustet med ETCS, men alene dansk ATC. Der er planer om at udruste vores MZ1400 lokomotiver med ETCS i takt med at behovet stiger for ETCS."

Det er vel heller ikke for sjov at DB Cargo får gennemrenoveret MZ lokomotiverne hos Tågab, der for de to første lokomotiver har taget 1,5 år hver. MZ 1457 har snart været derovre i et år også.

--
Mvh Anders

Signalprogrammet

af Peter Christensen, 18/2 2021, 10:59 (1162 dage siden) @ andersj

Det er vel heller ikke for sjov at DB Cargo får gennemrenoveret MZ lokomotiverne hos Tågab, der for de to første lokomotiver har taget 1,5 år hver. MZ 1457 har snart været derovre i et år også.

Det kan også være en måde at gøre lokomotiverne "salgslækre" på - det kunne tænkes at nogle svenskere eller nordmænd gerne ville købe dem når de blev overflødige i DK.
Om jeg ikke husker helt galt, så fik en af Mz'erne fejl på motoren, som gjorde at hurtigste måde at få det lokmotiv tilbage i drift, var at tage en færdigrenoveret motor fra et loko under renovering. Så skal man jo pænt vente på at den motor er ordnet inden lokomotivet går retur.
Ombytningen gav såmænd god mening da DB ikke havde for mange maskiner på det tidspunkt, så det handlede om at holde de få tilbageværende loko i drift - næsten for enhver pris.

Signalprogrammet

af andersj, Aalborg, 18/2 2021, 11:09 (1162 dage siden) @ Peter Christensen

Det er vel heller ikke for sjov at DB Cargo får gennemrenoveret MZ lokomotiverne hos Tågab, der for de to første lokomotiver har taget 1,5 år hver. MZ 1457 har snart været derovre i et år også.

Det kan også være en måde at gøre lokomotiverne "salgslækre" på - det kunne tænkes at nogle svenskere eller nordmænd gerne ville købe dem når de blev overflødige i DK.
Om jeg ikke husker helt galt, så fik en af Mz'erne fejl på motoren, som gjorde at hurtigste måde at få det lokmotiv tilbage i drift, var at tage en færdigrenoveret motor fra et loko under renovering. Så skal man jo pænt vente på at den motor er ordnet inden lokomotivet går retur.
Ombytningen gav såmænd god mening da DB ikke havde for mange maskiner på det tidspunkt, så det handlede om at holde de få tilbageværende loko i drift - næsten for enhver pris.

Når svenskerne køber halvfordærvede ME lokomotiver af DSB uden at blinke, så tror jeg at bare det at de har en fungerende dieselmotor gør dem "salgslækre" i sig selv. Der er ingen der vil købe nye diesellokomotiver, det ses også i Tyskland hvor der stort set ikke er solgt nogle fabriksnye diesellokomotiver til private operatører i mange år.

--
Mvh Anders

Signalprogrammet

af Bent Jensen, 18/2 2021, 12:06 (1162 dage siden) @ andersj

Godt denne artikel er ny for mig, så selvfølgelig skal de køre når de ofrer penge på dem, tak for oplysning.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Avatar

Signalprogrammet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/2 2021, 11:48 (1162 dage siden) @ Peter Christensen

Det er ikke ETCS der er problemet, men den DK-STM box der er nødvendig i en for kort årrække til en fornuftig afskrivningskurve.

Så længe godsoperatørerne er nødt til at kunne køre på både ATC strækninger og ETCS strækninger er DK-STM boxen nødvendig og den er uforholdsmæssig dyr.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Signalprogrammet

af Bengt Larsson, 28/2 2021, 13:34 (1151 dage siden) @ bastholm

Sedan tidigare har man beslutat inte bygga ERTMS på Linköpings station förrän 2030, vilket innebär att tåg utan svensk ATC/STM inte kan gå till Stockholm, vilket förstör EU:s princip att ta bort nationella signalgränser. (I Linköping ansluter banan mot Kalmar som har helt eget signalsystem, och detta system och ERTMS kan inte installeras i samma tåg och då skulle inga tåg kunna gå mellan Linköping och Kalmar).


I Nykøbing F har man det helt samme problem. IC2 i starten uden ERTMS fra Lollandsbanen skal ind på Nykøbing F station med ERTMS. Men man har netop i dag kommunikeret at Lokaltog har fundet en løsning.

Problemet att tåg behöver ETCS installerat för att gå 500 meter eller liknande på en ETCS bana, fanns redan 2010 då Botniabanan i norra Sverige byggdes, delvis för att ge bättre förutsättningar för godstrafik. Istället gick godstrafik över på lastbil.
I Örnsköldsvik och norr om Kramfors finns två industrier som haft järnvägsanslutning sedan 1800-talet.
När Botniabanan fick trafik måste lok ha ETCS för att nå den, detta för att köra för Örnsköldsvik 500 meter, för Kramfors lite mer.
Detta skulle kosta 10 miljoner eller mer för vartdera industrin, och ta 1-2 år att få godkänt, så det blev lastbil, i alla fall några år.
Det finns i ETCS regler en möjlighet att köra utan ETCS installerat med tillstånd per telefon, max 40 km/h.
För detta finns blå skyltar med gul pil, där nytt telefontillstånd krävs.
Men det är tänkt för undantagsfall såsom fel på systemet, och det ville inte Trafikverket gå med på att använda rutinmässigt.

Nu ska ETCS installeras på Malmbanan Luleå–norska gränsen, och då blir det oklart hur Inlandsbanans tåg ska gå till Gällivare station cirka 1 km.

Signalprogrammet

af Mads, 19/4 2021, 09:17 (1102 dage siden) @ Jens Hansen

I efteråret kom der ny status hver måned. Seneste status er fra december/januar. Er de gået tilbage til kvartalsvis rapportering?

Signalprogrammet

af frederikhk, 19/4 2021, 09:52 (1102 dage siden) @ Mads

Jeg skrev til Transportministeriet om dette og fik at vide at februar rapporten var forsinket men at de stadig vil komme månedsvis.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak