Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af KKLD, 24/11 2020, 16:52 (1241 dage siden) @ larsL

https://www.mynewsdesk.com/se/snalltaget/pressreleases/nu-oeppnar-bokningen-foer-nattaa...


og ganske som mange inkl. mig selv forudså; man spilder ikke tiden på at køre omvejen til København H - godt at se at der er nogen er faktisk vil køre med tog ud i verdenen og ikke bare til så mange perroner som muligt.

Hilsen Lars

Hvor mange minutter er forsinkelsen på ved at køre til København H?
Hvordan har dette en indflydelse på passagerantallet?


Dette er 2 spørgsmål jeg stiller mig selv :-)

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af Rørvig Station, 24/11 2020, 18:05 (1241 dage siden) @ KKLD

Hvor mange minutter er forsinkelsen på ved at køre til København H?

Vel 20 minuttets omvej + 1 times tid til at sende lokomotivet til Østerport og tilbage, for at blive koblet foran toget.

Avatar

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/11 2020, 20:08 (1241 dage siden) @ KKLD

https://www.mynewsdesk.com/se/snalltaget/pressreleases/nu-oeppnar-bokningen-foer-nattaa...


og ganske som mange inkl. mig selv forudså; man spilder ikke tiden på at køre omvejen til København H - godt at se at der er nogen er faktisk vil køre med tog ud i verdenen og ikke bare til så mange perroner som muligt.


Hvor mange minutter er forsinkelsen på ved at køre til København H?
Hvordan har dette en indflydelse på passagerantallet?

Dette er 2 spørgsmål jeg stiller mig selv :-)

Hvad er problemet med at stå på på Høje Tåstrup?

Det er spørgsmålet jeg stiller mig selv.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af larsL, 24/11 2020, 20:33 (1241 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad er problemet med at stå på på Høje Tåstrup?

Det er spørgsmålet jeg stiller mig selv.

Der er nok heller ikke noget problem med at stå på i Høje Tåstrup frem for København H. At få passagerer fra DK til D med nattoget er nærmest at betegne som en positiv bi-fangst for operatøren. I tidligere tråde har flere debattører dog kategorisk afvist at nogen overhovedet ville stige på et nattog hvis det ikke (også) standsede på hovedbanegården. Her er det så jeg ønsker mig at man bruger den 1-1½ time man sparer på at nå at køre noget længere ned i Europa... - Her drømmer jeg om den Spanske middelhavskyst, men Prag, Adriaterhavet og Paris kan da også gå an på en nattur fra DK :-P

Hvis der skulle optimeres lidt på produktet, så kunne CPH måske være et bedre sted at standse for at få passagerer med fra hovedstadsområdet, men der er jo nok bedre plads i Høje Tåstrup. Men om metro og flytilslutning er bedre en s-tog er vist ude på meget små usikre marginaler at regne på.

Hilsen Lars

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af ivar, 24/11 2020, 23:53 (1241 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad er problemet med at stå på på Høje Tåstrup?


..

at man kan risikere at skulle stå af i Roskilde ;-)

Jeg finder selv ud.

Avatar

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af mss ⌂, 27/11 2020, 19:05 (1238 dage siden) @ Michael Deichmann

Helt ærligt, vi ved jo alle at Høje Tåstrup som knudepunkt var og er en dødssejler...
Den blev bygget for at aflaste København H, men har forlængst vist sig at ligge alt for langt fra København og dermed de naturlige tilslutningsmuligheder.

Skal man have et nævneværdigt antal Danskere til at benytte nattoget, og for den sags skyld udlændinge til at tage til Danmark med nattoget, er toget nødt til som minimum at stoppe i CPH eller ideelt set på København H. Det er der man har storbyen, og det er derfra man har de bedste tilslutninger til alle steder i Københavnsområdet.
Man må håbe at det kommer henad vejen.

Det er ihvertfald glædeligt at nattogene efter en nærdødsoplevelse så småt forgrener sig i Europa igen.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af 1993matias ⌂, KH, 27/11 2020, 21:32 (1238 dage siden) @ mss

Hvor lang tid tager det fra Hellerup til Høje Tåstrup eller Lufthavnen? Det tager samme tid. Fra Lyngby? Forskel på fem minutter (Htå 45m, Cph 40m). Fra Ballerup? Ti minutter tættere på Høje Tåstrup. Vallensbæk? 10-15 minutter tættere på Htå. For ikke at tale om Roskilde: 10 minutter til Høje Tåstrup, men hele 50 minutter til Lufthavnen. Tjek selv på rejseplanen, jeg søgte en tilfældig hverdag med afgang 18:30.
Læg dertil at toget kører ca. 15 minutter før fra Lufthavnen end Høje Tåstrup, så får man i næsten alle tilfælde længere rejsetid ved et stop i Lufthavnen. I min optik er et stop i Høje Tåstrup den bedste mulighed bortset fra Hovedbanegården. Ikke Lufthavnen.

PS: Fra Nørreport tager det 18-24 minutter til Høje Tåstrup og 19 minutter til Lufthavnens metrostation. Igen, stort set samme rejsetid, Htå og Lufthavnen er i samme rejseafstand fra centrum!

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af AndreasM, 24/11 2020, 17:20 (1241 dage siden) @ larsL

https://www.mynewsdesk.com/se/snalltaget/pressreleases/nu-oeppnar-bokningen-foer-nattaa...


og ganske som mange inkl. mig selv forudså; man spilder ikke tiden på at køre omvejen til København H - godt at se at der er nogen er faktisk vil køre med tog ud i verdenen og ikke bare til så mange perroner som muligt.

Man er 6 timer og 45 min om at køre fra Københavnsområdet til Hamburg, det er ca. 75 km/t i snit. Det er nok næppe "tidsspildet" der har afgjort den sag.

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af Gæst42, 24/11 2020, 17:25 (1241 dage siden) @ AndreasM

https://www.mynewsdesk.com/se/snalltaget/pressreleases/nu-oeppnar-bokningen-foer-nattaa...


og ganske som mange inkl. mig selv forudså; man spilder ikke tiden på at køre omvejen til København H - godt at se at der er nogen er faktisk vil køre med tog ud i verdenen og ikke bare til så mange perroner som muligt.


Man er 6 timer og 45 min om at køre fra Københavnsområdet til Hamburg, det er ca. 75 km/t i snit. Det er nok næppe "tidsspildet" der har afgjort den sag.

plus 3 timer og 20 min fra Hamburg til Berlin

En pænere køreplan kan i øvrigt findes her:
https://tagtidtabeller.resrobot.se/tidtabell/_22517.pdf

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af Gæst42, 24/11 2020, 16:55 (1241 dage siden) @ mikedk2100

https://www.mynewsdesk.com/se/snalltaget/pressreleases/nu-oeppnar-bokningen-foer-nattaa...


Det bliver så godt. Eneste hage er vel, at vi vel ikke ved, hvor meget verden har åbnet sig efter coronaen. Men vi kan vel håbe på, at vaccinen virker og er nogenlunde alment udbredt også i Danmark til sommeren 2021.

og at deres vogne er så gamle at mange nok kun vil gøre det én gang..

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af mikedk2100, 24/11 2020, 17:44 (1241 dage siden) @ Gæst42

https://www.mynewsdesk.com/se/snalltaget/pressreleases/nu-oeppnar-bokningen-foer-nattaa...


Det bliver så godt. Eneste hage er vel, at vi vel ikke ved, hvor meget verden har åbnet sig efter coronaen. Men vi kan vel håbe på, at vaccinen virker og er nogenlunde alment udbredt også i Danmark til sommeren 2021.


og at deres vogne er så gamle at mange nok kun vil gøre det én gang..

Det kan ikke blive værre end DSB. I øvrigt er der vel intet i vejen med ældre materiel, så længe det er vedligeholdt og rengjort.

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af Gæst42, 24/11 2020, 17:56 (1241 dage siden) @ mikedk2100

https://www.mynewsdesk.com/se/snalltaget/pressreleases/nu-oeppnar-bokningen-foer-nattaa...


Det bliver så godt. Eneste hage er vel, at vi vel ikke ved, hvor meget verden har åbnet sig efter coronaen. Men vi kan vel håbe på, at vaccinen virker og er nogenlunde alment udbredt også i Danmark til sommeren 2021.


og at deres vogne er så gamle at mange nok kun vil gøre det én gang..


Det kan ikke blive værre end DSB. I øvrigt er der vel intet i vejen med ældre materiel, så længe det er vedligeholdt og rengjort.

Har du prøvet at skulle sove i en sove-/liggevogn der har stået hele dagen i solen og som ikke har køling?

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af mikedk2100, 24/11 2020, 18:12 (1241 dage siden) @ Gæst42

https://www.mynewsdesk.com/se/snalltaget/pressreleases/nu-oeppnar-bokningen-foer-nattaa...


Det bliver så godt. Eneste hage er vel, at vi vel ikke ved, hvor meget verden har åbnet sig efter coronaen. Men vi kan vel håbe på, at vaccinen virker og er nogenlunde alment udbredt også i Danmark til sommeren 2021.


og at deres vogne er så gamle at mange nok kun vil gøre det én gang..


Det kan ikke blive værre end DSB. I øvrigt er der vel intet i vejen med ældre materiel, så længe det er vedligeholdt og rengjort.


Har du prøvet at skulle sove i en sove-/liggevogn der har stået hele dagen i solen og som ikke har køling?

Nej, men jeg har ofte kørt med DSB, hvor klimaanlægget er gået amok og lavet tropestemning i hele toget. Og der er jo ingen vinduer at åbne i “moderne” tog.

Og ja, så bor jeg som så mange andre i en lejlighed, hvor der om sommeren sagtens kan være over 30 grader i soveværelset om natten.

Men svenskerne er åbenbart ikke så sarte, for ellers ville de jo ingen kunder have til deres nuværende nattog. Og reelt er dette nattog også til svenskerne, ikke danskerne. :-D

Jeg glæder mig i hvert fald over, at det igen bliver muligt at køre med nattog til Europa, så man ikke nødvendigvis skal flyve for at komme nemt og komfortabelt afsted.

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af P.Jensen, 24/11 2020, 18:23 (1241 dage siden) @ mikedk2100

Er det mon ikke de moderniserede liggevogne der skal udgøre en del af toget? (Med klimaanlæg!!!)"nye" Snälltåg vogne
Disse må køre op til 200 km/time, så de 75 km/timen fra København til Hamburg må være af hensyn til ankomsttid og passagerernes velvære....
Sovevogne - ved jeg ikke...

P.Jensen

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af mikedk2100, 24/11 2020, 18:36 (1241 dage siden) @ P.Jensen

Er det mon ikke de moderniserede liggevogne der skal udgøre en del af toget? (Med klimaanlæg!!!)"nye" Snälltåg vogne
Disse må køre op til 200 km/time, så de 75 km/timen fra København til Hamburg må være af hensyn til ankomsttid og passagerernes velvære....
Sovevogne - ved jeg ikke...

P.Jensen

Det ved jeg ikke :-) Det er Gæst42, der denne gang er negativ :-D

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af Gæst42, 24/11 2020, 19:10 (1241 dage siden) @ mikedk2100

Er det mon ikke de moderniserede liggevogne der skal udgøre en del af toget? (Med klimaanlæg!!!)"nye" Snälltåg vogne
Disse må køre op til 200 km/time, så de 75 km/timen fra København til Hamburg må være af hensyn til ankomsttid og passagerernes velvære....
Sovevogne - ved jeg ikke...

P.Jensen


Det ved jeg ikke :-) Det er Gæst42, der denne gang er negativ :-D

Ja desværre, vil gerne alt godt for nattog. Er bare bange for at Snälltåget kan ødelægge det når deres vogne ikke levere op til moderne standarder.

Jeg ved godt at herinde der elsker man gamle vogne, men det er bare ikke altid det man møder andre steder;-)

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af Gæst42, 24/11 2020, 19:09 (1241 dage siden) @ P.Jensen

Er det mon ikke de moderniserede liggevogne der skal udgøre en del af toget? (Med klimaanlæg!!!)"nye" Snälltåg vogne

Ja man må da håbe at man ikke kan risikere at blive sendt afsted i en tidligere DSB Bc-t!

Disse må køre op til 200 km/time, så de 75 km/timen fra København til Hamburg må være af hensyn til ankomsttid og passagerernes velvære....
Sovevogne - ved jeg ikke...

Snälltåget har ikke sovevogne, de mener ikke at "folket" vil have det.

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af August Ekman Öhrn, 24/11 2020, 19:38 (1241 dage siden) @ Gæst42

Er det mon ikke de moderniserede liggevogne der skal udgøre en del af toget? (Med klimaanlæg!!!)"nye" Snälltåg vogne


Ja man må da håbe at man ikke kan risikere at blive sendt afsted i en tidligere DSB Bc-t!

Snälltåget har tidligere sagt, at de skal køre med "nye" vogner med klimaanlæg til Berlin. Vognene er faktisk indkøbte til den traffik.

Disse må køre op til 200 km/time, så de 75 km/timen fra København til Hamburg må være af hensyn til ankomsttid og passagerernes velvære....
Sovevogne - ved jeg ikke...


Snälltåget har ikke sovevogne, de mener ikke at "folket" vil have det.

Det jeg har læst, er at Snälltåget mener, at der ikke er økonomi i sovevogne hvis de ikke kan fylde dem hele året. Og siden Snälltåget kører helt uden tilskud, må der være økonomi i alt de gør ...

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af Gæst42, 24/11 2020, 22:03 (1241 dage siden) @ August Ekman Öhrn

Er det mon ikke de moderniserede liggevogne der skal udgøre en del af toget? (Med klimaanlæg!!!)"nye" Snälltåg vogne


Ja man må da håbe at man ikke kan risikere at blive sendt afsted i en tidligere DSB Bc-t!


Snälltåget har tidligere sagt, at de skal køre med "nye" vogner med klimaanlæg til Berlin. Vognene er faktisk indkøbte til den traffik.

Disse må køre op til 200 km/time, så de 75 km/timen fra København til Hamburg må være af hensyn til ankomsttid og passagerernes velvære....
Sovevogne - ved jeg ikke...


Snälltåget har ikke sovevogne, de mener ikke at "folket" vil have det.


Det jeg har læst, er at Snälltåget mener, at der ikke er økonomi i sovevogne hvis de ikke kan fylde dem hele året.

Nu kører de netop ikke hele året.
Men du har da ret i at det passer med deres "low-cost" strategi.

Og siden Snälltåget kører helt uden tilskud, må der være økonomi i alt de gør ...

Det er i sidste ende moderselskabet Transdev der beslutter hvornår de vil trække stikket på Snälltåget ikke nødvendigvis om der er underskud på driften eller ej.

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af P.Jensen, 24/11 2020, 20:27 (1241 dage siden) @ Gæst42

Der står i mit link at vogne er indkøbt netop til denne trafik. De gamle DSB vogne kan ikke køre 200 km/timen.

Så læste jeg lige pressemeddelelsen igen - der står at toget består af vogne med kupeer med 6 senge - dvs. liggevogne som man kan så bestille til mellem 1 og 6 personer. Man kan altså reservere enekupe på den måde, men det er selvfølgelig ikke sovevognsniveau.

Desuden et antal siddevogne i toget. Mon ikke 6-7 vogne i alt?

Selvfølgelig skal det ikke via København H. Det er et svensk tåg som primært satser på rejser mellem Sverige og Tyskland. At man så kan stå på og af i Høje Tåstrup er en service til os danskere.... At bruge måske en ekstra time til at køre ind til København H. og vende retning giver ikke mening.

P. Jensen.

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af Niels Bak, 25/11 2020, 01:47 (1241 dage siden) @ Gæst42

Er det mon ikke de moderniserede liggevogne der skal udgøre en del af toget? (Med klimaanlæg!!!)"nye" Snälltåg vogne


Ja man må da håbe at man ikke kan risikere at blive sendt afsted i en tidligere DSB Bc-t!

Disse må køre op til 200 km/time, så de 75 km/timen fra København til Hamburg må være af hensyn til ankomsttid og passagerernes velvære....
Sovevogne - ved jeg ikke...


Snälltåget har ikke sovevogne, de mener ikke at "folket" vil have det.

Og det er faktisk lidt en showstopper for mig. Jeg er ikke til at sidde i et sæde en hel nat - så ryger den efterfølgende feriedag.

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af Gæst42, 24/11 2020, 19:08 (1241 dage siden) @ mikedk2100

https://www.mynewsdesk.com/se/snalltaget/pressreleases/nu-oeppnar-bokningen-foer-nattaa...


Det bliver så godt. Eneste hage er vel, at vi vel ikke ved, hvor meget verden har åbnet sig efter coronaen. Men vi kan vel håbe på, at vaccinen virker og er nogenlunde alment udbredt også i Danmark til sommeren 2021.


og at deres vogne er så gamle at mange nok kun vil gøre det én gang..


Det kan ikke blive værre end DSB. I øvrigt er der vel intet i vejen med ældre materiel, så længe det er vedligeholdt og rengjort.


Har du prøvet at skulle sove i en sove-/liggevogn der har stået hele dagen i solen og som ikke har køling?


Nej, men jeg har ofte kørt med DSB, hvor klimaanlægget er gået amok og lavet tropestemning i hele toget. Og der er jo ingen vinduer at åbne i “moderne” tog.

Ja det er helt klart et problem med moderne tog.


Og ja, så bor jeg som så mange andre i en lejlighed, hvor der om sommeren sagtens kan være over 30 grader i soveværelset om natten.

Nu håber jeg din lejlighed er bedre isoleret end den typiske vogn er. Problemet er at der ikke behøver at være særligt varmt udenfor før der kan blive ret så varmt inden i vognen når den står i solen hele dagen.


Men svenskerne er åbenbart ikke så sarte, for ellers ville de jo ingen kunder have til deres nuværende nattog. Og reelt er dette nattog også til svenskerne, ikke danskerne. :-D

Nu ved man jo ikke hvor varmt der er i vognen når man køber billet. Jeg har nu læst flere rejsebeskrivelser fra Snälltåget om hvor varmt der er i deres liggevogne om sommeren.


Jeg glæder mig i hvert fald over, at det igen bliver muligt at køre med nattog til Europa, så man ikke nødvendigvis skal flyve for at komme nemt og komfortabelt afsted.

Enig og de skal nok også få fyldt deres tog op.

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af bth, 24/11 2020, 20:54 (1241 dage siden) @ Gæst42

Har du prøvet at skulle sove i en sove-/liggevogn der har stået hele dagen i solen og som ikke har køling?

Men det er nu heller ikke relevant. Der fremgår tydeligt af pressemeddelelsen at der er tale om vogne med Aircondition.

/Bjørn

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af Rørvig Station, 25/11 2020, 10:36 (1240 dage siden) @ bth

Men det er nu heller ikke relevant. Der fremgår tydeligt af pressemeddelelsen at der er tale om vogne med Aircondition.

Måske et dumt spørgsmål, men: Cirkulerer sådan et aircondition-anlæg ikke eventuelle vira rundt i hele vognen?

Udenfor emnet: Aircondition-anlæg

af Scharfenberg, 25/11 2020, 12:37 (1240 dage siden) @ Rørvig Station

Men det er nu heller ikke relevant. Der fremgår tydeligt af pressemeddelelsen at der er tale om vogne med Aircondition.


Måske et dumt spørgsmål, men: Cirkulerer sådan et aircondition-anlæg ikke eventuelle vira rundt i hele vognen?

Nej, tværtimod. Et klimaanlæg trækker normalt frisk luft ind, hvorved luften hele tiden udskiftes.

En undtagelse ift. frisk luft er, når klimaanlægget kører på recirkulation som fx de fire minutter under Storebælt, men de undersøgelser, man er i gang med, er primært CO2-luftkvalitetsmålinger ift. IC3.

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af dkat, 25/11 2020, 12:02 (1240 dage siden) @ Gæst42

og at deres vogne er så gamle at mange nok kun vil gøre det én gang..

Jeg synes at have hørt, at alle tog, der krydser Øresund skal udrustes til at være tilstrækkeligt brandsikre og at det hidtil har været et problem for Snälltåget med deres gamle materiel. Men dette problem må de have løst, så spørgsmålet er om materiellet er i så dårlig stand?

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af XAL Olesen, 25/11 2020, 12:30 (1240 dage siden) @ dkat

og at deres vogne er så gamle at mange nok kun vil gøre det én gang..


Jeg synes at have hørt, at alle tog, der krydser Øresund skal udrustes til at være tilstrækkeligt brandsikre og at det hidtil har været et problem for Snälltåget med deres gamle materiel. Men dette problem må de have løst, så spørgsmålet er om materiellet er i så dårlig stand?

Politiken skrev om de "nye" vogne for et stykke tid siden (6/12 2019):

https://politiken.dk/rejser/art7544311/Svensk-togselskab-giver-den-fuld-skrue-p%C3%A5-n...

Det er en låst artikel, men ved at kopiere nedenstående link til en nyåbnet browser kan artiklen læses.

https://politiken.dk/del/0lmHliAAWZaw

Udenfor emnet: Videregivelse af betalingartikler

af Scharfenberg, 25/11 2020, 12:46 (1240 dage siden) @ XAL Olesen

og at deres vogne er så gamle at mange nok kun vil gøre det én gang..


Jeg synes at have hørt, at alle tog, der krydser Øresund skal udrustes til at være tilstrækkeligt brandsikre og at det hidtil har været et problem for Snälltåget med deres gamle materiel. Men dette problem må de have løst, så spørgsmålet er om materiellet er i så dårlig stand?


Politiken skrev om de "nye" vogne for et stykke tid siden (6/12 2019):

https://politiken.dk/rejser/art7544311/Svensk-togselskab-giver-den-fuld-skrue-p%C3%A5-n...

Det er en låst artikel, men ved at kopiere nedenstående link til en nyåbnet browser kan artiklen læses.

https://politiken.dk/del/0lmHliAAWZaw

Hej XAL Olesen

Tak fordi du tænker på os i forummet, men du må ikke videregive betalingsartikler til andre end dine venner og din familie. Selv om tanken om, at vi her på forum alle er venner med hinanden, er det ikke sikkert, at Politikens abonnementsafdeling er lige så enig. Forums læsere er jo en ret bred kreds af mennesker :-|
Endvidere har du videregivet navnet på abonnenten (det står på en bjælke over artiklen). Hvis abonnenten ikke er dig, er det videregivelse af personfølsomme oplysninger, som du skal have tilladelse til.
Beklager. Men sådan er juraen altså.

Udenfor emnet: Videregivelse af betalingartikler

af Jens Hansen, 25/11 2020, 15:51 (1240 dage siden) @ Scharfenberg

Et gæt, bag "Scharfenberg" gemmer sig en jurist!

JH

Udenfor emnet: Videregivelse af betalingartikler

af Scharfenberg, 25/11 2020, 16:07 (1240 dage siden) @ Jens Hansen

Et gæt, bag "Scharfenberg" gemmer sig en jurist!

JH

Korrekt. Det ved (næsten) alle i forum vist. Hvad vil du sige med det?

Videregivelse af betalingartikler - med tilladelse

af XAL Olesen, 12/12 2020, 12:23 (1223 dage siden) @ Scharfenberg

Kære Scharfenberg

For det første skal jeg gøre op opmærksom på at jeg tidligere i min karriere var ansvarshavende redaktør. Så jeg kender rigeligt til juraen omkring hvad man må låne, kopiere m.m.

For det andet har jeg også været abonnent på Politiken i en hel del år. Da Politiken indførte ”Giv artiklen videre” forespurgte jeg hvad der lå i begrebet ”venner” Tilbagemeldingen var dengang at jeg kunne dele med hvem som helst, bare det ikke var i kommercielt øjemed. Desværre er dette mailforløb slettet for længst.

Så for at afklare den juridiske disputs forespurgte jeg dels Politikens kommercielle direktør Astrid Hald Jørgensen. Her er hendes svar:

[image]

Dels forespurgte jeg i sammen ombæring Politikens abonnementsservice om det samme. Her er deres svar:

[image]

For det tredje er mit dæknavn ikke Michelin men XAL Olesen. At dette er et alias for Glenn Olesen er der mindst én kvik og begavet forumbruger der for længst har fundet ud af, og han bruger mit fornavn når vi udveksler informationer om dette og hint. Mest om tog og sporvogne i Schweiz. Ved at aktivere mailfunktionen kan alle andre også se dette, da min mailadresse ikke er fake news.

Og så skulle den ged vist være barberet.

Glædelig jul og godt nytår
XAL Olesen alias Glenn Olesen

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af P.Jensen, 25/11 2020, 15:44 (1240 dage siden) @ XAL Olesen

Jeg gentager lige link fra mit tidligere indlæg. Læs her: "Nye" liggevogne

P.Jensen

Nattog til Hamburg Hbf og Berlin Hbf i 2021

af Rørvig Station, 25/11 2020, 16:23 (1240 dage siden) @ dkat

Jeg synes at have hørt, at alle tog, der krydser Øresund skal udrustes til at være tilstrækkeligt brandsikre og at det hidtil har været et problem for Snälltåget med deres gamle materiel. Men dette problem må de have løst, så spørgsmålet er om materiellet er i så dårlig stand?

Der skal vist være nødbremseoverstropning i personførende tog, der passerer Øresund og Storebælt. Er der yderligere krav?

Nattog gennem Danmark

af esni, Frederikssund, 28/11 2020, 12:53 (1237 dage siden) @ XAL Olesen

https://www.mynewsdesk.com/se/snalltaget/pressreleases/nu-oeppnar-bokningen-foer-nattaa...

Når jeg læser om disse og andre planer, kommer jeg altid til at spekulere om hvor langt man kan køre fra København uden at skulle skifte lokomotiv og uden at løbe om.

Og man kan ramme mage slags begrænsninger undervejs

  • Baneforløb der kræve retningsskift
  • Andet strømsystem
  • Anden strømaftagerbredde
  • Andet signalssytem
  • Anden forhindring

Københav - Köln Achen er vist muligt, Bruxelles kræver MS lok
Den traditionelle linje til Paris via Namur kræver retningsskift i Liege og MS lok
Hvordan med Basel og Munchen
Hvordan med Prag

--
Eskild

Nattog gennem Danmark

af Gæst42, 28/11 2020, 14:22 (1237 dage siden) @ esni

Den traditionelle linje til Paris via Namur kræver retningsskift i Liege og MS lok

Du kan godt komme helt til Paris med et AC-lok hvis du køre via Saarbrücken eller Kehl. Omvejen opvejes af højhastighedstrækningerne der dog ikke normalt kan benyttes om natten grundet vedligehold. (endnu et problem)

Hvordan med Basel og Munchen

Intet problem

Hvordan med Prag

Prag kræver jævnstrøm ligesom i Belgien.

Nattog gennem Danmark

af esni, Frederikssund, 28/11 2020, 20:38 (1237 dage siden) @ Gæst42

Den traditionelle linje til Paris via Namur kræver retningsskift i Liege og MS lok


Du kan godt komme helt til Paris med et AC-lok hvis du køre via Saarbrücken eller Kehl. Omvejen opvejes af højhastighedstrækningerne der dog ikke normalt kan benyttes om natten grundet vedligehold. (endnu et problem)

Men det kræver vist flere strømaftagere? Frankrig bruger vist smalt zigzag ligesom Schweitz?

Hvordan med Basel og Munchen


Intet problem

Men retningsskift?

Hvordan med Prag


Prag kræver jævnstrøm ligesom i Belgien.

--
Eskild

Nattog gennem Danmark

af Gæst42, 29/11 2020, 01:11 (1237 dage siden) @ esni

Den traditionelle linje til Paris via Namur kræver retningsskift i Liege og MS lok


Du kan godt komme helt til Paris med et AC-lok hvis du køre via Saarbrücken eller Kehl. Omvejen opvejes af højhastighedstrækningerne der dog ikke normalt kan benyttes om natten grundet vedligehold. (endnu et problem)

Men det kræver vist flere strømaftagere? Frankrig bruger vist smalt zigzag ligesom Schweitz?

Ja desværre, men der findes AC lokomotiver der har begge dele :

https://railcolornews.com/2019/02/11/fr-de-a-first-time-moscow-paris-train-arrives-in-p...

(Ligesom alle* ICE4 har/får ekstra strømaftager til brug i Schweiz)
*(I hvert fald i 12 og 13 vogns udgaven)

Hvordan med Basel og Munchen


Intet problem

Men retningsskift?

Til Basel kan du vælge at køre ind via Frankfurt Hauptbahnhof og så får du et.

Nattog gennem Danmark

af bjergged, Zentralschweiz, 30/11 2020, 09:56 (1235 dage siden) @ Gæst42

Men det kræver vist flere strømaftagere? Frankrig bruger vist smalt zigzag ligesom Schweitz?


Ja desværre, men der findes AC lokomotiver der har begge dele :

https://railcolornews.com/2019/02/11/fr-de-a-first-time-moscow-paris-train-arrives-in-p...

(Ligesom alle* ICE4 har/får ekstra strømaftager til brug i Schweiz)
*(I hvert fald i 12 og 13 vogns udgaven)

Ja, ICE er en hyppig gæst på det Schweiziske net. På en god dag i Zürich kan man finde dem, ligesåvel som TGV Lyria, ÖBBs RailJet og TrenItalias Eurocity. Ikke noget kedeligt besøg for en togtosse.

Svenska-lok
Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere
DSB MY1101 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak