Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frosten stopper letbanen

af Thomsen.dk, 27/11 2020, 11:14 (1238 dage siden) @ Gæst19

Hej.
Hvad gør man på resten af el nettet,S-tog osv? Århus er da ikke det eneste sted i verden hvor der kan sættes rim på køretråden.

Frosten stopper letbanen

af Niels, Aarhus, 27/11 2020, 13:02 (1238 dage siden) @ Thomsen.dk

Hvad gør man på resten af el nettet,S-tog osv? Århus er da ikke det eneste sted i verden hvor der kan sættes rim på køretråden.

Problemet hænger dels sammen med den spændingsforskel, der er mellem pantograf og køreledning - jo højere spændingsforskel jo nemmere er det for strømmen at passere islaget.
Her er letbanernes problem, at der anvendes en forholdsvis lav spænding i køreledningerne 750 volt - mod f.eks S-togenes 1650 volt og fjernbanernes 25.000 volt.
Dels hænger problemet sammen med den moderne elektronik i letbanetogene, som dårligt tåler de ultrakorte strømafbrydelser, som is på ledningerne forårsager - elektronikken slår simpelthen fra ved disse afbrydelser.

Venlige hilsner

Niels H:

--
Niels

Frosten stopper letbanen

af andersj, Aalborg, 27/11 2020, 13:57 (1238 dage siden) @ Niels

Dels hænger problemet sammen med den moderne elektronik i letbanetogene, som dårligt tåler de ultrakorte strømafbrydelser, som is på ledningerne forårsager - elektronikken slår simpelthen fra ved disse afbrydelser.

Venlige hilsner

Niels H:

Hvilket også kunne opleves i Baden Württemberg sidste weekend hvor man måtte tage hele flåden af de nye Siemens Mireo togsæt ud af drift fordi frosten fik dem til at slå hovedafbryderen fra.

Samme problemer var der også sidste vinter da man indsatte Stadler Flirt 3XL hos S-Bahn Rhein-Ruhr.

På de tyske fora diskuteres det at det bl.a. er de tilladte tolerancer med fejlstrøm/korte strømafbrydelser fra myndighederne til godkendelse af togene der er for små.

--
Mvh Anders

Frosten stopper letbanen

af Banemanden, 27/11 2020, 20:01 (1238 dage siden) @ Niels

Men du kan tro, s-banen også kan have problemer når der er frost på køreledningerne. De holder måske ikke stille, men første tog der kører igennem kan nemt blive 15-20 min forsinket af frosten

Frosten stopper letbanen

af Thomsen.dk, 28/11 2020, 15:36 (1237 dage siden) @ Niels

Tak for svar,så ved man det.Har selv været i Berlin på juleshow i frost.Her havde man ikke indtryk af at kulden kunne give bøvl på deres .sporvogne,undskyld,letbaner. Men mange af deres linjer kører jo også hele døgnet,så løser problemet jo nok sig selv.

Frosten stopper letbanen

af Chivas, 28/11 2020, 21:19 (1237 dage siden) @ Niels

Det kan være et meget smukt syn, at se de grøn-blå gnister fra det første S-tog en vintermorgen med is og rim på køretråden - og det kan lyde ret højt også. Jeg har også oplevet, at det første S-tog kun kunne køre med halv fart, mens næste tog næsten var rettidigt.

Men jeg har tit tænkt på, om man kunne kunne "luse" kørestrømmen gennem en passende modstand før første tog. Så skulle man tro, at køreledningen kunne varme sig selv op - omend den selvfølgelig er af lav-modstandstypen. Det er nok ikke godt for pantograferne, at være gnistgab, så det kan måske ligefrem betale sig.
Har nogen herinde erfaring med det?

Frosten stopper letbanen

af Nordexpress, 29/11 2020, 09:17 (1236 dage siden) @ Eyolf

Vinterproblemer i Danmark som is på køreledningerne hænger i høj grad sammen med meget fugtig luft og hyppig skift mellem frost temperaturer og plus temperaturer.

Derfor er breddegraden ikke den eneste relevante sammenligning. Men jeg kender ikke Bergens forhold, Bergen ligger jo også ud til havet.

Frosten stopper letbanen

af Rørvig Station, 27/11 2020, 23:20 (1238 dage siden) @ Thomsen.dk

Hvad gør man på resten af el nettet,S-tog osv? Århus er da ikke det eneste sted i verden hvor der kan sættes rim på køretråden.

Bare et surt opstød/realistiske gætterier/ledende spørgsmål herfra:
Ja, man kan undres over at man kunne finde ud af at køre sporvogne om vinteren i 1902, men ikke i 2020.
Hvad har mon ændret sig?
Er vintrene blevet hårdere?
Udviklede og testede man i 1902 simple løsninger ude i marken, og så at de virkede ude i marken?
Beregner man sig i 2020 frem til komplicerede sporvogne ("letbanetog") med tilhørende computerteknik, der i følge modellerne på computeren burde kunne køre ude i marken og bliver overrasket over at det ikke er 20 grader og tørvejr hele året?
Tja.

Avatar

Frosten stopper letbanen

af gaest, 29/11 2020, 08:36 (1236 dage siden) @ Rørvig Station

Hvad gør man på resten af el nettet,S-tog osv? Århus er da ikke det eneste sted i verden hvor der kan sættes rim på køretråden.

Bare et surt opstød/realistiske gætterier/ledende spørgsmål herfra:
Ja, man kan undres over at man kunne finde ud af at køre sporvogne om vinteren i 1902, men ikke i 2020.
Hvad har mon ændret sig?
Er vintrene blevet hårdere?
Udviklede og testede man i 1902 simple løsninger ude i marken, og så at de virkede ude i marken?
Beregner man sig i 2020 frem til komplicerede sporvogne ("letbanetog") med tilhørende computerteknik, der i følge modellerne på computeren burde kunne køre ude i marken og bliver overrasket over at det ikke er 20 grader og tørvejr hele året?
Tja.

Der var ikke noget elektronik i 1902 udgaven. Den tids jævnstrømsmotorer var ikke specielt sarte. Fartreguleringen betod primært i omkobling af banemotorerne serie/parallel, og feltsvækning ved egentlig strækningskørsel.

Frosten stopper letbanen

af Niels, Aarhus, 29/11 2020, 13:11 (1236 dage siden) @ Rørvig Station

Hvad gør man på resten af el nettet,S-tog osv? Århus er da ikke det eneste sted i verden hvor der kan sættes rim på køretråden.

Bare et surt opstød/realistiske gætterier/ledende spørgsmål herfra:
Ja, man kan undres over at man kunne finde ud af at køre sporvogne om vinteren i 1902, men ikke i 2020.
Hvad har mon ændret sig?
Er vintrene blevet hårdere?
Udviklede og testede man i 1902 simple løsninger ude i marken, og så at de virkede ude i marken?
Beregner man sig i 2020 frem til komplicerede sporvogne ("letbanetog") med tilhørende computerteknik, der i følge modellerne på computeren burde kunne køre ude i marken og bliver overrasket over at det ikke er 20 grader og tørvejr hele året?
Tja.

Man kan rent faktisk godt finde ud af at køre letbanetog, og man bliver rent faktisk heller ikke overrasket over, at det danske fugtige og kolde vejr kan give is på ledningerne, og man kan rent faktisk også godt finde ud af at gøre noget ved is på ledningerne.
Problemet opstår her - som i så mange andre tilfælde - på grund af at ansvarsfordelingen flyder mellem flere forskellige aktører -trafikkøbere, operatører, entreprenører, underleverandører osv. osv.
I det aktuelle tilfælde, er opgaven med at friholde ledningerne for is udliciteret til Aarsleff Rail, som åbenbart har set stort på, at Aarhus Letbane i god tid havde bestilt firmaet til at behandle køreledningerne med glycerin.
Det er med andre ord ikke Letbaneselskabet eller ideen med en letbane, som fejler noget, men enten selve det politiske krav om udlicitering af alt mellem himmel og jord eller underentreprenørens evne/vilje til at opfylde kontraktens bestemmelser om indsats mod is på køreledningerne - eller for den sags skyld begge dele!
Se her

Venlige hilsner

Niels H.

--
Niels

Frosten stopper letbanen

af Bengt Larsson, 28/11 2020, 22:35 (1237 dage siden) @ Thomsen.dk

Hej.
Hvad gør man på resten af el nettet,S-tog osv? Århus er da ikke det eneste sted i verden hvor der kan sættes rim på køretråden.

I Göteborg har jag inte hört om spårvagnar som får problem med is på ledningen.
Och det inkluderar väl de italienska Ansaldobreda-spårvagnarna.
De hade flera års provkörning då andra problem fanns.
Jag har läst att vid risk för frost kör några spårvagnar hela natten så att ledningarna värms.

Två länkar om is på ledningen: "Lösningsalternativ för strömförsörjningsproblem på Nockebybanan och
Tvärbanan"

På spårvagnar i Stockholm har det förekommit sådana problem, trots äldre relä-teknik.
Stockholm har ju mer is än Århus.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1146028/FULLTEXT01.pdf

Is på ledningen skadar strömavtagarna på järnvägen.
https://www.nyteknik.se/nyheter/nya-knepet-ska-hindra-tagstopp-6395697

Frosten stopper letbanen

af re20000, 29/11 2020, 00:02 (1236 dage siden) @ Bengt Larsson

En af grundene til at man havde to pantografer på de første s-tog var at man kunne rejse den forreste til at skrabe rim af køreledningen så den var nogenlunde ren til de øvrige som man tog strøm fra. Senere opdagede man åbenbart at der ikke var nogen følsom elektronik i toget hvorfor dettte var overflødigt og man afmonterede de mange ekstra pantografer og gemte dem til man købte flere s-tog.

Nold

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

DSB MO1826

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak