Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

OT: Rutebiler med behovsstandsning (Generelt)

af kme, 28/11 2020, 02:27 (1239 dage siden)

Jeg ved godt dette intet har at gøre med jernbaner, men det er trafik og jeg aner ikke hvor jeg ellers skal spørge.

Da jeg var teenager ude på landet i Jylland kunne man stille sig i vejkanten og praje rutebilen på en vilkårligt sted. Bemærk at jeg skelner skarpt mellem rutebiler og bybusser, hvor sidstnævnte har faste stoppesteder, men det dur jo ikke ude på landet.

Kan man stadig praje en rutebil?

OT: Rutebiler med behovsstandsning

af Claus Hansen, 28/11 2020, 06:20 (1239 dage siden) @ kme

Ja, jeg har oplevet det tit her i Nordjylland. Men servicen er nok ikke så god som i gamle dage: I min læretid var der en buschauffør på ruten mellem Struer og Lemvig som konsekvent standsede og dyttede ved et hus på ruten hvis en bestemt passager ikke var blevet færdig med sit morgentoilette til tiden.

OT: Rutebiler med behovsstandsning

af Jens Vesterdahl, 28/11 2020, 10:13 (1238 dage siden) @ Claus Hansen

Det praktiseres også her i Vestsjælland.
Jeg vidste faktisk ikke at det er beskrevet i rejsereglerne som Niels skriver.

Mvh
Jens

OT: Rutebiler med behovsstandsning

af Niels Munch, 28/11 2020, 07:24 (1238 dage siden) @ kme

På nudansk hedder det "vinkestop", og af "Fælles landsdækkende rejseregler gyldig fra 1. januar 2020" fremgår om "vinkestrækninger":

"8.2.Standsning mellem busstoppesteder
I byerne standser busserne kun ved de faste stoppesteder, som er anført i køreplanerne. Hvis de trafikale forhold uden for byerne tillader det, og der er mere end 600 meter mellem stoppestederne, kan kunden på de fleste almindelige buslinjer stige af og på bussen, selv om der ikke er et stoppested. En sådan strækning er en vinkestrækning. Vinkestrækningerne kan fremgå, når kunden søger i Rejseplanen. Specielle linjetyper (fx X-busser, R-busser, S-busser m.m.) standser KUN ved de anførte stoppesteder. Når en kunde ønsker at komme med bussen på en vinkestrækning, skal der gøres tydeligt tegn i god tid. Når det er mørkt, bør der bruges lommelygte eller refleks for at fange chaufførens opmærksomhed. Når kunden ønsker at stige af bussen på en vinkestrækning, skal kunden i god tidbede chaufføren om at stoppe. Der stoppes kun på steder, hvor det er lovligt at standse ifølge færdselsloven. Det er chaufføren, der afgør, om det er lovligt og forsvarligt at standse bussen."

Kilde: https://dinoffentligetransport.dk/kundeservice/raad-og-regler/alle-rejseregler/ .

I byzoner kan der for særlige servicebuslinjer mellem faste stoppesteder også forekomme vinkeområder; det vil fremgå af planen for servicebuslinjen.


M.v.h.
Niels

OT: Rutebiler med behovsstandsning

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/11 2020, 09:36 (1238 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har oplevet både i Danmark og Norge at stå ved stoppested og der skulle vinkes før bussen stopper.

Er ikke den store bus bruger, så blev informeret af rutinerede brugere

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

OT: Rutebiler med behovsstandsning

af Mikael P, 28/11 2020, 10:45 (1238 dage siden) @ hummel_62

Gælder også i Sverige.

OT: Rutebiler med behovsstandsning

af Mikael P, 28/11 2020, 10:51 (1238 dage siden) @ Mikael P

Anvendes specielt ved stoppesteder med flere linier, mit stoppested har 3 linier, så der er det en nødvendighed

OT: Rutebiler med behovsstandsning

af Jørgen Pagh Jensen, 28/11 2020, 19:45 (1238 dage siden) @ Niels Munch

Det er vist gået lidt stærkt med formuleringen af rejsereglerne. Der kan nemlig godt være vinkestrækninger på R-busser. Jeg har ikke tjekket hele nettet, men ser jævnligt vinkende passagerer på linje 380R (Helsinge-Hillerød) - i Rejseplanen er det markeret som "vink".

På Bornholm kaldes det "vinkezone" og gælder hele øen udenfor bygrænserne. På Bornholm er der ingen udfordringer med, hvornår Rejsekortet skal benyttes, på Bornholm bruges stadig klippekort. Det er fordi, det er en klippeø. (Undskyld)

OT: Rutebiler med behovsstandsning

af SEB, 29/11 2020, 08:29 (1237 dage siden) @ Niels Munch

Vil lige tilføje, at man skal stå i vejside og vinke - Altså IKKE gå ud på kørebanen foran bussen! For det har jeg faktisk selv set nogen gøre... Og selvom det er mega træls at blive forbikørt - Er det trods alt bedre at blive forbikørt, end at blive kørt over - I tilfælde af chaufføren ikke har set en!!! Man skulle tro, det var indlysende. Men med kun få brugere af denne standsningsform, er der altså nogen der ikke ved, de skal blive stående i vejsiden, og IKKE ude på vejen!

Erling

OT: Rutebiler med behovsstandsning

af kme, 28/11 2020, 23:19 (1238 dage siden) @ kme

Jeg takker for de mange gode og konstruktive svar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak