Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Statusrapport (November 2020) Signalprogrammet (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/12 2020, 12:10 (1220 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, 22/12 2020, 12:22

Statusrapport (November 2020) Signalprogrammet
(Status opgjort medio november 2020)
.
Uddrag:

S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af
2022. På den baggrund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning
af glatte skinner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord sættes i drift, når der
er sikkerhed for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
.
Opdatering, 1. december 2020: Efter rapportens afslutning er der udført en vellykket test af MSR, hvilket betrygger Banedanmark i, at løsningen kan implementeres i juni 2021 og dermed inden løvfaldssæsonen 2021.
Ibrugtagningen af RO Nord fortsætter på den baggrund som planlagt.

(Moving Speed Restriction, MSR)

Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord) forventes ibrugtaget Januar 2021

Ombordudrustning
Ændringer siden sidst:
De 12 første af Lokaltogs Lint41-tog og alle DSB’s MQ-tog er nu udrustet som forudsat, og der foretages dermed ingen risikovurdering længere af disse tog.
Risikovurderingen af IR4 udgår. Det skyldes, at de første 24 tog med den nuværende plan først vil være klar i
slutningen af november 2022, og bufferen er dermed stort set brugt. Der er identificeret mitigerende handlinger, som pt. undersøges, hvorved Banedanmark forventer, at bufferen kan genetableres. Indtil en ny plan er
konsolideret, fremgår der ingen risikovurdering, da det ikke længere giver mening at tale om en risiko for en
forsinkelse. Det fremgår af matricen, at der nu er tale om et issue.
Der fremgår stadig ingen risikovurdering af Lokaltogs IC2. Den mest hensigtsmæssige model for udrustning
undersøges fortsat, da disse ikke vil kunne blive udrustet i tide til kørsel på Nykøbing F. Station fra december
2021

Resumé:

Fjernbanen
Der er opstået yderligere forsinkelser på næste "deployment" på både fjernbane Øst og Vest. Forsinkelserne forventes dog indhentet inden den næstefølgende strækning skal i drift.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Statusrapport (November 2020) Signalprogrammet

af KKLD, 22/12 2020, 12:36 (1220 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg håber at man for udrulning af RO Center for S-tog januar 2022 vil give Linje H 10-minutters drift. For der kommer til at være 1/3 større kapacitet i røret. På den måde får vi de 4 stationer tilbage til at have 10-minuters drift.

Man kunne også være ambitiøs og indføre 8-minutters drift (og så bliver det til 16 for Linje H). På den måde går man fra 30 til 37,5 tog i timen (hvor 40 er maks).

Statusrapport (November 2020) Signalprogrammet

af 1993matias ⌂, KH, 22/12 2020, 14:04 (1220 dage siden) @ KKLD

Problemet er bare, at man ikke har nok togsæt, desværre

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Statusrapport (November 2020) Signalprogrammet

af KKLD, 22/12 2020, 15:16 (1220 dage siden) @ 1993matias

Problemet er bare, at man ikke har nok togsæt, desværre

Her tænker jeg på det med 8. min drift:

Jeg tænker at man kunne lade være med at køre med lange tog. Her tænker jeg på at sætte togsæt sammen. Så kunne man bare køre med 1xSA hvert 8. minut.

For der er mindre brug for lange tog med hyppigere afgange.

-----------------------------------------------------------------------
Her tænker jeg på Linje H fra 20 min til 10 min drift.
Her kunne man måske bruge 1xSE hvert 10. minut i stedet for 1xSA hvert 20. minut.
Det ville vel være muligt?

Nu ved jeg ikke hvor mange SE der er i alt, men måske kunne man gøre så Linje F fik 3-4 min drift men brugte så kun SE.
Således vil Linje F og H kun bruge de korte tog.

----------------------------------------------------------------------
Men om et par år skal der alligevel købes flere togsæt. Husker at det var 2025 så i stedet for 2022 så er det vel muligt 3 år senere.

Statusrapport (November 2020) Signalprogrammet

af Peter Linaa, 22/12 2020, 15:44 (1220 dage siden) @ KKLD

Har du prøvet at kigge på denne side: https://www.jernbanen.dk/s-tog_main.php
Nu kan du jo prøve at regne ud på, hvordan dine ideer kommer til at hænge sammen.

M v h
Peter L



Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak