Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gods forslag (Generelt)

af Frank Poulsen, 3/1 2021, 20:50 (1180 dage siden)

Der skrives jo jævnligt om gods herinde osv.

Jeg har et forslag til placering af et nyt godsspor. Jeg er faldet over følgende: https://transporttidende.com/artikler/spedition-and-logistik-c56/kaempe-logistikcenter-...

Det ligger LIGE op af jernbanen, den nye bane mellem Køge nord og Vigerslev. Fremtidens godstog kunne nemt holde ind der i begge retninger. Området er nogenlunde på det vedhæftede billede, markeret med rødt og så kunne man ligge 2 spor (med asfalt over, så hvis toget holder i det ene så kan man tømme det andet ved at køre over det første, og så evt ved behov lave omløb gennem det ene spor, uden at genere hovedsporene.

Der står det skal være logistikcenter, og jeg ved selvfølgelig ikke lige for hvilke typer af produkter, men det er jo nemt lige at stoppe ind der på vej mod Sverige, og lige få læsset nogle containere af og så videre mod Sverige med resten af toget. Eksempelvis. (og man skal måske endda alligevel ind til overhaling)

[image]

Gods forslag

af bth, 4/1 2021, 08:41 (1179 dage siden) @ Frank Poulsen

Der skrives jo jævnligt om gods herinde osv.

Jeg har et forslag til placering af et nyt godsspor. Jeg er faldet over følgende: https://transporttidende.com/artikler/spedition-and-logistik-c56/kaempe-logistikcenter-...

Det ligger LIGE op af jernbanen, den nye bane mellem Køge nord og Vigerslev. Fremtidens godstog kunne nemt holde ind der i begge retninger. Området er nogenlunde på det vedhæftede billede, markeret med rødt og så kunne man ligge 2 spor (med asfalt over, så hvis toget holder i det ene så kan man tømme det andet ved at køre over det første, og så evt ved behov lave omløb gennem det ene spor, uden at genere hovedsporene.

Der står det skal være logistikcenter, og jeg ved selvfølgelig ikke lige for hvilke typer af produkter, men det er jo nemt lige at stoppe ind der på vej mod Sverige, og lige få læsset nogle containere af og så videre mod Sverige med resten af toget. Eksempelvis. (og man skal måske endda alligevel ind til overhaling)

Interessant om markedet for logistikcentre virkeligt er så stort at der er plads til/brug for en Logostikcenter i Køge og i Solrød, der er dælme ikke langt imellem dem.

Mht. Jernbaneforbindelse så skal vi passe på, også os i dette jernbaneglade forum, ikke at lade os forblænde af ønsker/muligheder for jernbaneløsninger, men også skele bare en anelse til virkeligheden. Den danske stat ejer en meget stor kombiterminal i Høje Taastrup, ca 6,8km (11min) fra motorvejen til/fra Sverige. Denne terminal har så vidt jeg ved ikke udnyttet sit fulde potentiale ligesom der stadig i dette område er udvidelsesmuligheder.

Så inden vi kaster skattekroner efter en terminal 19,1km fra den nuværende terminal bør vi(samfundet) nok se på hvordan vi får øget anvendelsen af terminalen i Høje Taastrup til dennes maksimale udnyttelse inden vi begynder at lægge nye terminaler rundt om hjørnet.

/Bjørn

Gods forslag

af Frank Poulsen, 4/1 2021, 08:45 (1179 dage siden) @ bth

Der skrives jo jævnligt om gods herinde osv.

Jeg har et forslag til placering af et nyt godsspor. Jeg er faldet over følgende: https://transporttidende.com/artikler/spedition-and-logistik-c56/kaempe-logistikcenter-...

Det ligger LIGE op af jernbanen, den nye bane mellem Køge nord og Vigerslev. Fremtidens godstog kunne nemt holde ind der i begge retninger. Området er nogenlunde på det vedhæftede billede, markeret med rødt og så kunne man ligge 2 spor (med asfalt over, så hvis toget holder i det ene så kan man tømme det andet ved at køre over det første, og så evt ved behov lave omløb gennem det ene spor, uden at genere hovedsporene.

Der står det skal være logistikcenter, og jeg ved selvfølgelig ikke lige for hvilke typer af produkter, men det er jo nemt lige at stoppe ind der på vej mod Sverige, og lige få læsset nogle containere af og så videre mod Sverige med resten af toget. Eksempelvis. (og man skal måske endda alligevel ind til overhaling)


Interessant om markedet for logistikcentre virkeligt er så stort at der er plads til/brug for en Logostikcenter i Køge og i Solrød, der er dælme ikke langt imellem dem.

Mht. Jernbaneforbindelse så skal vi passe på, også os i dette jernbaneglade forum, ikke at lade os forblænde af ønsker/muligheder for jernbaneløsninger, men også skele bare en anelse til virkeligheden. Den danske stat ejer en meget stor kombiterminal i Høje Taastrup, ca 6,8km (11min) fra motorvejen til/fra Sverige. Denne terminal har så vidt jeg ved ikke udnyttet sit fulde potentiale ligesom der stadig i dette område er udvidelsesmuligheder.

Så inden vi kaster skattekroner efter en terminal 19,1km fra den nuværende terminal bør vi(samfundet) nok se på hvordan vi får øget anvendelsen af terminalen i Høje Taastrup til dennes maksimale udnyttelse inden vi begynder at lægge nye terminaler rundt om hjørnet.

/Bjørn

Forskellen som jeg ser det er at den i Høje tåstrup faktisk ikke er nær så nem at bruge jo. Du skal rangere til og fra området. Her er det direkte ind og ud. Som et passagertog ved perron. Ingen rangering tilbage som i Høje Tåstrup osv.

Gods forslag

af bth, 4/1 2021, 09:10 (1179 dage siden) @ Frank Poulsen

Forskellen som jeg ser det er at den i Høje tåstrup faktisk ikke er nær så nem at bruge jo. Du skal rangere til og fra området. Her er det direkte ind og ud. Som et passagertog ved perron. Ingen rangering tilbage som i Høje Tåstrup osv.

Terminalen i Høje Taastrup er bygget med "BAT Best available Technologies" i slut 80érne (hvis jeg husker rigtigt) så derfor er den som den er. Og ja der kræves lidt rangering hvilket igen kræver mere personale. Men det er sådan set lige meget for en terminal i den størrelse, der vil altid være personale til stede der kan hjælpe med rangeringen. Hvis vi derimod forestiller os en terminal med kun et tog ad gangen så kan man i dag lave lagt mere simple terminaler der ikke kræver ekstra personale og hvor toget kan kører ind/ud af terminalen uden rangering.

Der kunne f.eks. laves en sådan simpel terminal hos DSV ved Hedehusene el. lign virksomheder tæt på banen. Men til et logistikcenter må man forestille sig mere end et tog ad gangen, og så vil der i mine øjne være personale tilstede som kan hjælpe med rangeringen.

Det er min erfaring at det under de bedste omstændigheder tager ca. 20-30min at koble vogne af/på i Høje Taastrup uanset køreretning.

/Bjørn

Gods forslag

af Frank Poulsen, 4/1 2021, 09:33 (1179 dage siden) @ bth

Forskellen som jeg ser det er at den i Høje tåstrup faktisk ikke er nær så nem at bruge jo. Du skal rangere til og fra området. Her er det direkte ind og ud. Som et passagertog ved perron. Ingen rangering tilbage som i Høje Tåstrup osv.


Terminalen i Høje Taastrup er bygget med "BAT Best available Technologies" i slut 80érne (hvis jeg husker rigtigt) så derfor er den som den er. Og ja der kræves lidt rangering hvilket igen kræver mere personale. Men det er sådan set lige meget for en terminal i den størrelse, der vil altid være personale til stede der kan hjælpe med rangeringen. Hvis vi derimod forestiller os en terminal med kun et tog ad gangen så kan man i dag lave lagt mere simple terminaler der ikke kræver ekstra personale og hvor toget kan kører ind/ud af terminalen uden rangering.

Der kunne f.eks. laves en sådan simpel terminal hos DSV ved Hedehusene el. lign virksomheder tæt på banen. Men til et logistikcenter må man forestille sig mere end et tog ad gangen, og så vil der i mine øjne være personale tilstede som kan hjælpe med rangeringen.

Det er min erfaring at det under de bedste omstændigheder tager ca. 20-30min at koble vogne af/på i Høje Taastrup uanset køreretning.

/Bjørn

Jeg mener bare at man kunne losse og laste 4-5 vogne på stedet på et stop uden at koble vogne af og på. Hvis der var brug for det, og så kørte toget videre. Og dermed ikke krav om en stor terminal, men bare et hurtigt stop. Og nu er den terminal jo på vej, så det handler jo ikke om at bruge den i høje tåstrup i stedet. Hvis de virksomheder der ligger sig der ved Solrød kan bruge det er det jo lige meget at der er en anden et andet sted. Passager der skal til Solrød stiger jo heller ikke af i Høje Tåstrup. Men alt kommer jo an på hvad og hvilke virksomheder der flytter ind i de lokaler i Solrød. Det har jeg ikke kunnet finde. Og ja, det er i min verden "bare" nogle sporskifter og lidt spor lige op af den terminal bygning (Og ja jeg ved godt der skal validatorer ind over osv). Og så kan trucks eller kraner eller hvad der nu i forvejen er på den terminal lige tømme vogne fra et godstog når det er der. Dermed ingen rangering overhovedet og bare en "pause" til lkf mens andre losser og laster.

Men som sagt bare en tanke om nem tilgang til evt. gods.

Gods forslag

af My1202, 4/1 2021, 09:46 (1179 dage siden) @ Frank Poulsen

Forskellen som jeg ser det er at den i Høje tåstrup faktisk ikke er nær så nem at bruge jo. Du skal rangere til og fra området. Her er det direkte ind og ud. Som et passagertog ved perron. Ingen rangering tilbage som i Høje Tåstrup osv.


Terminalen i Høje Taastrup er bygget med "BAT Best available Technologies" i slut 80érne (hvis jeg husker rigtigt) så derfor er den som den er. Og ja der kræves lidt rangering hvilket igen kræver mere personale. Men det er sådan set lige meget for en terminal i den størrelse, der vil altid være personale til stede der kan hjælpe med rangeringen. Hvis vi derimod forestiller os en terminal med kun et tog ad gangen så kan man i dag lave lagt mere simple terminaler der ikke kræver ekstra personale og hvor toget kan kører ind/ud af terminalen uden rangering.

Der kunne f.eks. laves en sådan simpel terminal hos DSV ved Hedehusene el. lign virksomheder tæt på banen. Men til et logistikcenter må man forestille sig mere end et tog ad gangen, og så vil der i mine øjne være personale tilstede som kan hjælpe med rangeringen.

Det er min erfaring at det under de bedste omstændigheder tager ca. 20-30min at koble vogne af/på i Høje Taastrup uanset køreretning.

/Bjørn


Jeg mener bare at man kunne losse og laste 4-5 vogne på stedet på et stop uden at koble vogne af og på. Hvis der var brug for det, og så kørte toget videre. Og dermed ikke krav om en stor terminal, men bare et hurtigt stop. Og nu er den terminal jo på vej, så det handler jo ikke om at bruge den i høje tåstrup i stedet. Hvis de virksomheder der ligger sig der ved Solrød kan bruge det er det jo lige meget at der er en anden et andet sted. Passager der skal til Solrød stiger jo heller ikke af i Høje Tåstrup. Men alt kommer jo an på hvad og hvilke virksomheder der flytter ind i de lokaler i Solrød. Det har jeg ikke kunnet finde. Og ja, det er i min verden "bare" nogle sporskifter og lidt spor lige op af den terminal bygning (Og ja jeg ved godt der skal validatorer ind over osv). Og så kan trucks eller kraner eller hvad der nu i forvejen er på den terminal lige tømme vogne fra et godstog når det er der. Dermed ingen rangering overhovedet og bare en "pause" til lkf mens andre losser og laster.

Men som sagt bare en tanke om nem tilgang til evt. gods.

Hvad er det for gods?

Løstrailere? Det kræver folk til at løfte trailere af og på.
Så hvor mange timer i døgnet forestiller du dig at en sådan terminal skulle holde åbent?

--
[image]

Gods forslag

af Svend, 4/1 2021, 12:21 (1179 dage siden) @ Frank Poulsen

Forskellen som jeg ser det er at den i Høje tåstrup faktisk ikke er nær så nem at bruge jo. Du skal rangere til og fra området. Her er det direkte ind og ud. Som et passagertog ved perron. Ingen rangering tilbage som i Høje Tåstrup osv.


Terminalen i Høje Taastrup er bygget med "BAT Best available Technologies" i slut 80érne (hvis jeg husker rigtigt) så derfor er den som den er. Og ja der kræves lidt rangering hvilket igen kræver mere personale. Men det er sådan set lige meget for en terminal i den størrelse, der vil altid være personale til stede der kan hjælpe med rangeringen. Hvis vi derimod forestiller os en terminal med kun et tog ad gangen så kan man i dag lave lagt mere simple terminaler der ikke kræver ekstra personale og hvor toget kan kører ind/ud af terminalen uden rangering.

Der kunne f.eks. laves en sådan simpel terminal hos DSV ved Hedehusene el. lign virksomheder tæt på banen. Men til et logistikcenter må man forestille sig mere end et tog ad gangen, og så vil der i mine øjne være personale tilstede som kan hjælpe med rangeringen.

Det er min erfaring at det under de bedste omstændigheder tager ca. 20-30min at koble vogne af/på i Høje Taastrup uanset køreretning.

/Bjørn


Jeg mener bare at man kunne losse og laste 4-5 vogne på stedet på et stop uden at koble vogne af og på. Hvis der var brug for det, og så kørte toget videre. Og dermed ikke krav om en stor terminal, men bare et hurtigt stop. Og nu er den terminal jo på vej, så det handler jo ikke om at bruge den i høje tåstrup i stedet. Hvis de virksomheder der ligger sig der ved Solrød kan bruge det er det jo lige meget at der er en anden et andet sted. Passager der skal til Solrød stiger jo heller ikke af i Høje Tåstrup. Men alt kommer jo an på hvad og hvilke virksomheder der flytter ind i de lokaler i Solrød. Det har jeg ikke kunnet finde. Og ja, det er i min verden "bare" nogle sporskifter og lidt spor lige op af den terminal bygning (Og ja jeg ved godt der skal validatorer ind over osv). Og så kan trucks eller kraner eller hvad der nu i forvejen er på den terminal lige tømme vogne fra et godstog når det er der. Dermed ingen rangering overhovedet og bare en "pause" til lkf mens andre losser og laster.

Men som sagt bare en tanke om nem tilgang til evt. gods.

.
Du har en dejlig nem og uproblematisk tilgang til et sådan projekt. Desværre tror jeg, at virkeligheden er en anden .......;-)

--
Svend

Gods forslag

af bjergged, Zentralschweiz, 4/1 2021, 13:33 (1179 dage siden) @ Frank Poulsen

Forskellen som jeg ser det er at den i Høje tåstrup faktisk ikke er nær så nem at bruge jo. Du skal rangere til og fra området. Her er det direkte ind og ud. Som et passagertog ved perron. Ingen rangering tilbage som i Høje Tåstrup osv.

Hvis det virkelig er problemet, så kunne man vel også bygge spor syd ud af terminalen i Høje T, og forbinde det til hovedstrækningen lidt længere mod vest, så tog fra vest kunne køre af den vej direkte ind på Kombiterminalen. Det ville formodentlig være væsentlig billigere end at bygge en helt ny godsterminal.

Østfra er det så vidt jeg kan se allerede muligt at køre direkte til terminalen via spor 0 uden at skulle rangere.

Gods forslag

af Frank Poulsen, 4/1 2021, 14:20 (1179 dage siden) @ bjergged

Forskellen som jeg ser det er at den i Høje tåstrup faktisk ikke er nær så nem at bruge jo. Du skal rangere til og fra området. Her er det direkte ind og ud. Som et passagertog ved perron. Ingen rangering tilbage som i Høje Tåstrup osv.


Hvis det virkelig er problemet, så kunne man vel også bygge spor syd ud af terminalen i Høje T, og forbinde det til hovedstrækningen lidt længere mod vest, så tog fra vest kunne køre af den vej direkte ind på Kombiterminalen. Det ville formodentlig være væsentlig billigere end at bygge en helt ny godsterminal.

Østfra er det så vidt jeg kan se allerede muligt at køre direkte til terminalen via spor 0 uden at skulle rangere.

Det bliver godt nok en meget stor del km spor der skal bygges hvis man skulle det. Men ja det var selvfølgelig en interessant tilgang. små 5 km spor ifølge min måling her. Om det lige er den bedste retning tør jeg ikke sige. Men bare lige hurtig måling.

[image]

Gods forslag

af Frank Poulsen, 4/1 2021, 14:25 (1179 dage siden) @ Frank Poulsen

Men igen lige lidt opfølgning.

En ting er at man kan lave et spor dertil og den terminal har kapacitet. Men det nytter jo ikke noget hvis det er virksomheden i Solrød der skal bruge varerne...

Det handler jo netop om at stoppe der hvor der er behov for varerne i givet fald. Det kunne jo være Sportsmaster havde et central lager, så kom der måske massevis af containere til Hamborg fra Asien med sportstøj (rent gætværk det her), og så godstog derfra til Skandinavien hvor man så lige holdt der på vejen, så nytter det jo ikke de containere bliver aflæsset/tømt i Høje Tåstrup hvis de skal bruges i Solrød

Igen, det handler jo om at finde ud af hvem der skal være der, og om der er muligheder, men jernbanen er der i hvert fald meget nær!

Gods forslag

af andersj, Aalborg, 5/1 2021, 02:18 (1178 dage siden) @ Frank Poulsen

Men igen lige lidt opfølgning.

En ting er at man kan lave et spor dertil og den terminal har kapacitet. Men det nytter jo ikke noget hvis det er virksomheden i Solrød der skal bruge varerne...

Det handler jo netop om at stoppe der hvor der er behov for varerne i givet fald. Det kunne jo være Sportsmaster havde et central lager, så kom der måske massevis af containere til Hamborg fra Asien med sportstøj (rent gætværk det her), og så godstog derfra til Skandinavien hvor man så lige holdt der på vejen, så nytter det jo ikke de containere bliver aflæsset/tømt i Høje Tåstrup hvis de skal bruges i Solrød

Igen, det handler jo om at finde ud af hvem der skal være der, og om der er muligheder, men jernbanen er der i hvert fald meget nær!

Men hvorfor så placere virksomheden i Solrød? Der er utallige logistikfirmaer og lagre ved Ølsemagle/Lille Skensved hvor en kombiterminal har væsentligt bedre chancer for at blive finansieret og brugt, og der ville nok også være fint plads i Høje Taastrup. Jeg ville jo heller ikke bygge en ny fabrik i Herning, hvis planen var at varerne skulle transporteres med skib.

Det er måske mere et planlovsproblem, at man i Region Hovedstaden måske skulle planlægge så store virksomheder på regions niveau fremfor kommunalt niveau. Eller måske endda på nationalt niveau når det gælder belastningen af infrastrukturen, som jo i det her tilfælde er statslig for både jernbane og motorvej.

--
Mvh Anders

Gods forslag

af Frank Poulsen, 5/1 2021, 06:28 (1178 dage siden) @ andersj

Men igen lige lidt opfølgning.

En ting er at man kan lave et spor dertil og den terminal har kapacitet. Men det nytter jo ikke noget hvis det er virksomheden i Solrød der skal bruge varerne...

Det handler jo netop om at stoppe der hvor der er behov for varerne i givet fald. Det kunne jo være Sportsmaster havde et central lager, så kom der måske massevis af containere til Hamborg fra Asien med sportstøj (rent gætværk det her), og så godstog derfra til Skandinavien hvor man så lige holdt der på vejen, så nytter det jo ikke de containere bliver aflæsset/tømt i Høje Tåstrup hvis de skal bruges i Solrød

Igen, det handler jo om at finde ud af hvem der skal være der, og om der er muligheder, men jernbanen er der i hvert fald meget nær!


Men hvorfor så placere virksomheden i Solrød? Der er utallige logistikfirmaer og lagre ved Ølsemagle/Lille Skensved hvor en kombiterminal har væsentligt bedre chancer for at blive finansieret og brugt, og der ville nok også være fint plads i Høje Taastrup. Jeg ville jo heller ikke bygge en ny fabrik i Herning, hvis planen var at varerne skulle transporteres med skib.

Det er måske mere et planlovsproblem, at man i Region Hovedstaden måske skulle planlægge så store virksomheder på regions niveau fremfor kommunalt niveau. Eller måske endda på nationalt niveau når det gælder belastningen af infrastrukturen, som jo i det her tilfælde er statslig for både jernbane og motorvej.

Den er sikkert placeret der grundet nær til motorvej og selvfølgelig aldrig tænkt over banen. Det er der jo ingen tvivl om.

Jeg forsøgte bare at sige at der måske var en mulighed. Og ja der ligger mellem Skensved og Køge både Netto hovedlager, Lidl lager osv osv osv. Men forskellen er jo de steder går banen ikke lige op og ned af, der skal enten etableres en masse spor rundt og rangeres en masse, eller der skal omlastes fra bane til vej selvom det kun er 1-2 km det skal køres. Min tanke ved det ved Solrød var at det var jo vitterlig lige op af, åbne en låge i en togvogn, tage paller ud og lukke igen og køre videre. Eksempelvis. Det er den meget simple tilgang jeg forsøgte med. Igen var det jo kun en løs tanke om et sted hvor jeg så en nem mulighed. Men som sagt kommer det eget an på hvem der placerer sig i det nybyggeri.

Gods forslag

af bjergged, Zentralschweiz, 5/1 2021, 18:01 (1178 dage siden) @ Frank Poulsen

Det bliver godt nok en meget stor del km spor der skal bygges hvis man skulle det. Men ja det var selvfølgelig en interessant tilgang. små 5 km spor ifølge min måling her. Om det lige er den bedste retning tør jeg ikke sige. Men bare lige hurtig måling.

Det var mere noget i den her stil jeg havde forestillet mig, en sløjfe tilbage til Vestbanen:

[image]

Det er vist under 2km., og ser ud til at være landbrugsjord det meste af det, så det burde ikke koste en formue.

Gods forslag

af OLL, Ballerup, 4/1 2021, 08:52 (1179 dage siden) @ bth

Mht. Jernbaneforbindelse så skal vi passe på, også os i dette jernbaneglade forum, ikke at lade os forblænde af ønsker/muligheder for jernbaneløsninger, men også skele bare en anelse til virkeligheden. Den danske stat ejer en meget stor kombiterminal i Høje Taastrup, ca 6,8km (11min) fra motorvejen til/fra Sverige. Denne terminal har så vidt jeg ved ikke udnyttet sit fulde potentiale ligesom der stadig i dette område er udvidelsesmuligheder.

Er det ikke DB Cargo der ejer og driver kombiterminalen i Høje Taastrup nu?

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Gods forslag

af bth, 4/1 2021, 08:58 (1179 dage siden) @ OLL

Mht. Jernbaneforbindelse så skal vi passe på, også os i dette jernbaneglade forum, ikke at lade os forblænde af ønsker/muligheder for jernbaneløsninger, men også skele bare en anelse til virkeligheden. Den danske stat ejer en meget stor kombiterminal i Høje Taastrup, ca 6,8km (11min) fra motorvejen til/fra Sverige. Denne terminal har så vidt jeg ved ikke udnyttet sit fulde potentiale ligesom der stadig i dette område er udvidelsesmuligheder.


Er det ikke DB Cargo der ejer og driver kombiterminalen i Høje Taastrup nu?

Nej, Terminalerne i Høje Tastrup, Taulov og Padborg er ejet af den danske stat. DB Cargo driver de to i hhv Høje Taastrup og Taulov. Driften af disse udbydes med jævne mellemrum, og prissætningen skal godkendes af de danske myndigheder.

Læs evt. mere her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/1047

/Bjørn

Gods forslag

af Bongo-Anders, 4/1 2021, 11:19 (1179 dage siden) @ bth

1) borgerne Solrød er allerede stærkt utilfreds med de lille logistik center de bygger nu. (de mener det ødelægger hele byen)
Så hvis det skulle bygges større med jernbanespor etc så vil de jo gå helt amok.


2) der er allerede planer/ønsker om en stor kombi terminal lidt længere nede af linien i Køge, sådan cirka imellem landsbyerne Ølby og St. Salby.

Selvfølgelig er der også kritiske ryster omkring den kombi terminal, ikke mindst fra beboerene i de 2 landsbyer men også Ny Borgerliges Henrik Olsen r stærk modstander af dem.

Gods forslag

af My1202, 4/1 2021, 09:01 (1179 dage siden) @ Frank Poulsen

Der skrives jo jævnligt om gods herinde osv.


Ja der skrives meget om gods.
Men når det kommer til mete konkret hvad slags gods - så bliver der rimelig stille.
En container et par gange om ugen mellem Aarhus og København (som nok ophører når Maersk lader deres containerskib efter at have udskiftet containere i Aarhus lader det smutte en tur forbi Kalundborg), så vores berømte øltog og et godstog 2-4 dage om ufen fra Aalborg Havn.
Ellers er resten mest transit mellem Skandinavien og steder syd for grænsen.

Der er ellers nok at køre med.
F.eks. 5 mio tons korn årligt.
2.5 mio tons sukkerroer.
1.4 mio tons slagtede grise.
Foder til landbruget.
Flis til varmeværker.
Halmballer til varmeværker.
Pakkepost.
Dertil de - omend ikke mange efterhånden - af industriprodukter.

Når det ikke sker på skinner, så er årsagen at det klares nemmere, hurtigere og billigere med lastbil.

Det vil kræve omladninger, modtage- og afsendestationer, rangering etc. hvis det skulle ske på skinner.

Tilbage er gods på h.h. løstrailere og rullende landeveje.

Når EU har en målsætning om at 30% af al gods i 2030 skal ske via jernbane eller skib - så vinder skibstrafikken i Danmark.

Vi har ikke været gode nok / hurtige nok/ forudseende nok til at bruge jernbanen og andre brancher har taget over.

Så inden vi snakker mere gods på skinner skal vi finde ud af hvad det er for gods som med fordel for miljøet og økonomi kan transporteres på skinner.

--
[image]

Avatar

Gods forslag

af gaest, 4/1 2021, 10:10 (1179 dage siden) @ Frank Poulsen

Vi har mange eksempler på at nogen har bygget en godsterminal i håb om at godstogene så kommer af sig selv. Esbjerg, Hirtshals, Lille Skensved. De er så vidt jeg ved nærmest jomfruelige trods endda nogen år på bagen.

Gods forslag

af Lars, 4/1 2021, 10:32 (1179 dage siden) @ gaest

Vi har mange eksempler på at nogen har bygget en godsterminal i håb om at godstogene så kommer af sig selv. Esbjerg, Hirtshals, Lille Skensved. De er så vidt jeg ved nærmest jomfruelige trods endda nogen år på bagen.

Ja, som beskrevet i en anden tråd lider terminalen i Esbjerg af flere mangler, bl.a. den som Franks forslag her kunne undgå, nemlig at den ligger for enden af en strækning, og at der skal skal udføres en del rangering for at benytte den.

Ideen med at køre til “godsperron”, læsse af/på og så køre videre er jo fin, hvis godset er egnet til det.

Ideen med at bygge terminalen og så håbe på kunder er næppe gangbar.

Man skal nok begynde med at spørge virksomhederne i området, om de føler et behov.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Gods forslag

af My1202, 4/1 2021, 10:34 (1179 dage siden) @ Lars

Vi har mange eksempler på at nogen har bygget en godsterminal i håb om at godstogene så kommer af sig selv. Esbjerg, Hirtshals, Lille Skensved. De er så vidt jeg ved nærmest jomfruelige trods endda nogen år på bagen.


Ja, som beskrevet i en anden tråd lider terminalen i Esbjerg af flere mangler, bl.a. den som Franks forslag her kunne undgå, nemlig at den ligger for enden af en strækning, og at der skal skal udføres en del rangering for at benytte den.

Ideen med at køre til “godsperron”, læsse af/på og så køre videre er jo fin, hvis godset er egnet til det.

Ideen med at bygge terminalen og så håbe på kunder er næppe gangbar.

Man skal nok begynde med at spørge virksomhederne i området, om de føler et behov.

Helt uenig!
Du skal først gøre dig tanker om hvad slags gods som egner sig til at blive flyttet rundt i Danmark på skinner!

--
[image]

Gods forslag

af Peter Christensen, 4/1 2021, 11:00 (1179 dage siden) @ My1202

Helt uenig!
Du skal først gøre dig tanker om hvad slags gods som egner sig til at blive flyttet rundt i Danmark på skinner!

Det er næppe nogen dårlig idé at spørge virksomhederne i området hvad de har behov for.
Dernæst er det klogt at have nogle speditionsfirmaer med i loopet - de er jo ligesom kontrakten mellem "producent" og virksomheden, som står for transporten af det producerede.
Vi andre behøver ikke gøres kloge tanker om vandretliggende vandrørkedler og lign. gods. En god snak med speditionsfirmaer og firmaer med et transportbehov kan bringe processen langt.
Ulempen ved jernbanegods er omkostningerne for en terminal, som hurtigt koster 150 millioner kr. og hvem skal betale det beløb?
Bliver det staten, så har du næsten sagt BDK i samme sætning.
Givet erfaringerne de senere år og i særdeleshed den mindre elegante løsning af terminalopgaven i Esbjerg, så anser jeg ikke BDK for en pålidelig medspiller i afdelingen for jernbanegods.

Gods forslag

af My1202, 4/1 2021, 11:18 (1179 dage siden) @ Peter Christensen

Helt uenig!
Du skal først gøre dig tanker om hvad slags gods som egner sig til at blive flyttet rundt i Danmark på skinner!

Det er næppe nogen dårlig idé at spørge virksomhederne i området hvad de har behov for.
Dernæst er det klogt at have nogle speditionsfirmaer med i loopet - de er jo ligesom kontrakten mellem "producent" og virksomheden, som står for transporten af det producerede.
Vi andre behøver ikke gøres kloge tanker om vandretliggende vandrørkedler og lign. gods. En god snak med speditionsfirmaer og firmaer med et transportbehov kan bringe processen langt.
Ulempen ved jernbanegods er omkostningerne for en terminal, som hurtigt koster 150 millioner kr. og hvem skal betale det beløb?
Bliver det staten, så har du næsten sagt BDK i samme sætning.
Givet erfaringerne de senere år og i særdeleshed den mindre elegante løsning af terminalopgaven i Esbjerg, så anser jeg ikke BDK for en pålidelig medspiller i afdelingen for jernbanegods.

Nu havde man jo tilsyneladende spurgt i Esbjerg.
Alligevel er det endt med at terminalen ikke benyttes.
Så derfor bør man først finde ud af om der er noget som med fordel kan flyttes til skinner fremfor asfalt.

Beklager - Nils Bak bliver irriteret- men en rullende landevej løser mange af mulighederne for at få gods fra asfalt over på skinner i dette land.

Vi har mange trailere med behov for køling. De er ikke egnet til at blive flyttet over på en lommevogn.

Argumentet med at man betaler en chauffør for at sidde stille mens man kører lastbilen på en rullende landevej køber jeg ikke.
Han koster ikke meget og alene slid på asfalt og færre ulykker vil givet samfundsøkonomisk kunne betale for den merudgift.

--
[image]

Gods forslag

af Peter Christensen, 4/1 2021, 12:24 (1179 dage siden) @ My1202

Nu havde man jo tilsyneladende spurgt i Esbjerg.
Alligevel er det endt med at terminalen ikke benyttes.

Du ser tingene forkert.
Ja, der blev spurgt inden terminalen i Esbjerg blev bygget.
Desværre valgte BDK at ignorer svarene og resultatet blev som vi kender. En terminal som ikke bruges, hvilket var fuldt forudsigeligt inden åbningen.
Det har INTET med manglende gods at gøre - men en bevidst tåbeligt anlagt terminal.

Argumentet med at man betaler en chauffør for at sidde stille mens man kører lastbilen på en rullende landevej køber jeg ikke.
Han koster ikke meget og alene slid på asfalt og færre ulykker vil givet samfundsøkonomisk kunne betale for den merudgift.

Hvordan vil du betale vognmanden således at hans chauffør kan få løn?
Skal han betales ud af regioners sygehuskasse eller hvorledes havde du forestillet dig den model?
Skal vejvæsenet betale vognmænd eller?
Det er jo ligesom sygehuse og veje som - teoretisk - får en besparelse.
Uheldigvis kan begge steder ALTID bruge flere penge til andre behandlinger, hente efterslæb på vedligehold mm. Du skal næppe forvente at de slipper slanterne frivilligt. Endelig vurdere jeg det som en politisk tabersag at forsøge at tage "noget" fra sygehusene de næste mange måneder....måske endda år.

Gods forslag

af My1202, 4/1 2021, 13:10 (1179 dage siden) @ Peter Christensen

Nu havde man jo tilsyneladende spurgt i Esbjerg.
Alligevel er det endt med at terminalen ikke benyttes.

Du ser tingene forkert.
Ja, der blev spurgt inden terminalen i Esbjerg blev bygget.
Desværre valgte BDK at ignorer svarene og resultatet blev som vi kender. En terminal som ikke bruges, hvilket var fuldt forudsigeligt inden åbningen.
Det har INTET med manglende gods at gøre - men en bevidst tåbeligt anlagt terminal.

Argumentet med at man betaler en chauffør for at sidde stille mens man kører lastbilen på en rullende landevej køber jeg ikke.
Han koster ikke meget og alene slid på asfalt og færre ulykker vil givet samfundsøkonomisk kunne betale for den merudgift.

Hvordan vil du betale vognmanden således at hans chauffør kan få løn?
Skal han betales ud af regioners sygehuskasse eller hvorledes havde du forestillet dig den model?
Skal vejvæsenet betale vognmænd eller?
Det er jo ligesom sygehuse og veje som - teoretisk - får en besparelse.
Uheldigvis kan begge steder ALTID bruge flere penge til andre behandlinger, hente efterslæb på vedligehold mm. Du skal næppe forvente at de slipper slanterne frivilligt. Endelig vurdere jeg det som en politisk tabersag at forsøge at tage "noget" fra sygehusene de næste mange måneder....måske endda år.

Gods på skinner har intet med sygehuse at gøre!
2: Lønniveauet for lastbilchauffører (specielt de udenlandske) er så lave at 2-3 timer hvor pågældende ikke førte lastbilen næppe betød noget.
Og husk så lige at afleverer du en løstrailer på en lommevogn efter måske 2-300 km på dansk område skal der være en trækker og en chauffør i den modtagne ende inkl. nogle til at løfte traileren af!
Det er altså ikke billigt at have en trækker med chauffør i forhold til at trækker+chaufføren fortsatte.

Nej -det koster at rangere (måske endda i begge godsterminaler?):-) , at løfte trailer på og af en lommevogn og have en trækker+chauffør i hver ende af en skinnestrækning.

Dertil kommer alle de trailere som enten ikke kan løftes eller har køleelement. Til de sidste skal du have strømstik.

Så blot at tro at alle problemer løses ved en lommevogn og nogle godsterminaler viser blot at man absolut ikke har forstået hvordan gods kommer rundt idag - desværre.

--
[image]

Avatar

Gods forslag

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/1 2021, 12:27 (1179 dage siden) @ My1202

Vi har mange trailere med behov for køling. De er ikke egnet til at blive flyttet over på en lommevogn.

Sig mig er det der køletrailere ikke "selfcontained" - altså med en lille dieseltrukken kølekompressor med mulighed for at køre på el hvis tilgængeligt?
Jo jo - de kører jo ikke uendeligt på en tankfuld, men det er jo også lidt et spørgsmål om tankens størrelse mmm.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Gods forslag

af Peter Christensen, 4/1 2021, 12:46 (1179 dage siden) @ Michael Deichmann

Sig mig er det der køletrailere ikke "selfcontained" - altså med en lille dieseltrukken kølekompressor med mulighed for at køre på el hvis tilgængeligt?
Jo jo - de kører jo ikke uendeligt på en tankfuld, men det er jo også lidt et spørgsmål om tankens størrelse mmm.

Det er den gamle model fra dengang ruder konge var knægt.
Vel er det mange år siden jeg har rent rundt om kølecontainere, men dengang fik de 3x440V via en 32 A sikring.
De ældre gutter snakkede stadig med gru om "gamle dage" med dieseldrevne køleanlæg......ødelagte anlæg, svineri og larm var ikke ukendte størrelser.

Noget af det sidste jeg hørte om, men aldrig oplevede i praksis, var at containere kunne tilsluttes en gang centralkøling.
Det gik via 2 lynkoblinger (til og afgang af kølevand). Fidusen var at der ikke skulle bruges energi på at drive blæsere i lastrum - for det var en måde at få nok luft til køling. Istedet gik det via et par centralkølere - nok placeret i maskinrummet - sammen med de nødvendige pumper mm.
Tja, kan man spare noget energi (= olie) den vej og som sidegevinst få et lavere støjniuveau på dæk, så er jeg sq med.
Ulempen er blot at containerne skal have de nødvendige vandstik.....

Gods forslag

af Niels Bak, 4/1 2021, 19:06 (1179 dage siden) @ My1202

Helt uenig!
Du skal først gøre dig tanker om hvad slags gods som egner sig til at blive flyttet rundt i Danmark på skinner!

Det er næppe nogen dårlig idé at spørge virksomhederne i området hvad de har behov for.
Dernæst er det klogt at have nogle speditionsfirmaer med i loopet - de er jo ligesom kontrakten mellem "producent" og virksomheden, som står for transporten af det producerede.
Vi andre behøver ikke gøres kloge tanker om vandretliggende vandrørkedler og lign. gods. En god snak med speditionsfirmaer og firmaer med et transportbehov kan bringe processen langt.
Ulempen ved jernbanegods er omkostningerne for en terminal, som hurtigt koster 150 millioner kr. og hvem skal betale det beløb?
Bliver det staten, så har du næsten sagt BDK i samme sætning.
Givet erfaringerne de senere år og i særdeleshed den mindre elegante løsning af terminalopgaven i Esbjerg, så anser jeg ikke BDK for en pålidelig medspiller i afdelingen for jernbanegods.


Nu havde man jo tilsyneladende spurgt i Esbjerg.
Alligevel er det endt med at terminalen ikke benyttes.
Så derfor bør man først finde ud af om der er noget som med fordel kan flyttes til skinner fremfor asfalt.

Beklager - Nils Bak bliver irriteret- men en rullende landevej løser mange af mulighederne for at få gods fra asfalt over på skinner i dette land.

Såmænd kun når det bliver smidt ind i alle mulige og umulige tråde som en anden LP-plade i hak, uden at det har noget at gøre med indlægget før, som som regel ikke er blevet læst/forstået. Det er dog ikke tilfældet i denne tråd, hvor det faktisk gav mening at nævne det her (ud over du stadig ikke har forstået problemerne med terminalen i Esbjerg selv om der er en hel tråd med det) ¨


Vi har mange trailere med behov for køling. De er ikke egnet til at blive flyttet over på en lommevogn.

Argumentet med at man betaler en chauffør for at sidde stille mens man kører lastbilen på en rullende landevej køber jeg ikke.
Han koster ikke meget og alene slid på asfalt og færre ulykker vil givet samfundsøkonomisk kunne betale for den merudgift.

Problemet er at samfundsøkonomisk ikke betaler hans løn med mindre du vil give vognmændene penge for at transportere deres lastbiler. Ingen betaler for den samme ydelse to gange, dvs både chaufførløn, hvor underbetalt og østeuropæisk han end måtte være, og transport på tog.

En rullende landevej giver kun mening i to tilfælde:

- hvor lastbilerne er mere eller mindre tvunget pga høje afgifter, manglende køretilladelser eller kapacitet i alpetunneller fx.
- i de tilfælde hvor transporten er så lang, at tiden kan bruges som chaufførernes hviletid. Og det har ikke noget med 150 km fra den ene terminal i Danmark til den anden at gøre. Måske syd for Hamborg til Midtsverige fx kunne være en god ide, men jeg vil godt se den vognmand som synes det er en god forretning at få sin chauffør på løn til at sidde og kukke et par timer fra Taulov til Køge eller fra Lolland til Amager, som også har været foreslået, mens han betaler ekstra for at få kørt lastbilen på tog.

Gods forslag

af My1202, 4/1 2021, 20:23 (1179 dage siden) @ Niels Bak

Helt uenig!
Du skal først gøre dig tanker om hvad slags gods som egner sig til at blive flyttet rundt i Danmark på skinner!

Det er næppe nogen dårlig idé at spørge virksomhederne i området hvad de har behov for.
Dernæst er det klogt at have nogle speditionsfirmaer med i loopet - de er jo ligesom kontrakten mellem "producent" og virksomheden, som står for transporten af det producerede.
Vi andre behøver ikke gøres kloge tanker om vandretliggende vandrørkedler og lign. gods. En god snak med speditionsfirmaer og firmaer med et transportbehov kan bringe processen langt.
Ulempen ved jernbanegods er omkostningerne for en terminal, som hurtigt koster 150 millioner kr. og hvem skal betale det beløb?
Bliver det staten, så har du næsten sagt BDK i samme sætning.
Givet erfaringerne de senere år og i særdeleshed den mindre elegante løsning af terminalopgaven i Esbjerg, så anser jeg ikke BDK for en pålidelig medspiller i afdelingen for jernbanegods.


Nu havde man jo tilsyneladende spurgt i Esbjerg.
Alligevel er det endt med at terminalen ikke benyttes.
Så derfor bør man først finde ud af om der er noget som med fordel kan flyttes til skinner fremfor asfalt.

Beklager - Nils Bak bliver irriteret- men en rullende landevej løser mange af mulighederne for at få gods fra asfalt over på skinner i dette land.


Såmænd kun når det bliver smidt ind i alle mulige og umulige tråde som en anden LP-plade i hak, uden at det har noget at gøre med indlægget før, som som regel ikke er blevet læst/forstået. Det er dog ikke tilfældet i denne tråd, hvor det faktisk gav mening at nævne det her (ud over du stadig ikke har forstået problemerne med terminalen i Esbjerg selv om der er en hel tråd med det) ¨


Vi har mange trailere med behov for køling. De er ikke egnet til at blive flyttet over på en lommevogn.

Argumentet med at man betaler en chauffør for at sidde stille mens man kører lastbilen på en rullende landevej køber jeg ikke.
Han koster ikke meget og alene slid på asfalt og færre ulykker vil givet samfundsøkonomisk kunne betale for den merudgift.


Problemet er at samfundsøkonomisk ikke betaler hans løn med mindre du vil give vognmændene penge for at transportere deres lastbiler. Ingen betaler for den samme ydelse to gange, dvs både chaufførløn, hvor underbetalt og østeuropæisk han end måtte være, og transport på tog.

En rullende landevej giver kun mening i to tilfælde:

- hvor lastbilerne er mere eller mindre tvunget pga høje afgifter, manglende køretilladelser eller kapacitet i alpetunneller fx.
- i de tilfælde hvor transporten er så lang, at tiden kan bruges som chaufførernes hviletid. Og det har ikke noget med 150 km fra den ene terminal i Danmark til den anden at gøre. Måske syd for Hamborg til Midtsverige fx kunne være en god ide, men jeg vil godt se den vognmand som synes det er en god forretning at få sin chauffør på løn til at sidde og kukke et par timer fra Taulov til Køge eller fra Lolland til Amager, som også har været foreslået, mens han betaler ekstra for at få kørt lastbilen på tog.

Jeg forstår så meget omkring terminalen i Esbjerg at ingen gider bruger den trods forudgående tilkendegivelse herom!
At ingen kan komme med reelle gode forslag hvad der er af gods som kunne egne sig til og fra denne terminal.

Man kommer ikke udenom en eller anden form for tvang hvis samfundet skal gøre noget ved trængselproblemerne og miljøet.
Om det så er højere vejafgifter eller forbud mod lastbilkørsel morgen og eftermiddag eller noget helt tredie. Ingen gode ideer.
Og vognmanden har reelt ingen mange andre muligheder end at betale chaufføren . Hvis han skal levere godset.

--
[image]

Gods forslag

af Peter Christensen, 4/1 2021, 21:51 (1179 dage siden) @ My1202

Jeg forstår så meget omkring terminalen i Esbjerg at ingen gider bruger den trods forudgående tilkendegivelse herom!

Jeg har været inde på det før uden at have mødt forståelse herfor: BDK ignorerede brugernes ønsker til den pågældende terminal.
Dermed kan terminalen heller ikke tiltrække trafik.
Ganske forudsigeligt så det nærmer sig det trivielle.

Avatar

Gods forslag

af gaest, 5/1 2021, 08:11 (1178 dage siden) @ My1202

Man kommer ikke udenom en eller anden form for tvang hvis samfundet skal gøre noget ved trængselproblemerne og miljøet.
Om det så er højere vejafgifter eller forbud mod lastbilkørsel morgen og eftermiddag eller noget helt tredie. Ingen gode ideer.

Der kommer intet ud af at prøve at tvinge kunder over i et transportsystem der reelt er langt fra hvad det skulle være, og slet ikke kan levere varen, eller præstere den driftsstabilitet der for mange er absolut nødvendig. Man skal passe på ikke at gøre sig selv til grin ved at tvinge nogen over i et system der bruger 50 år gammel dieselteknologi i miljøets hellige navn.

Mange jernbanevenner vil sikkert argumentere med at vi "lige om lidt" har både køreledninger og ERTMS. Jeg ser bare at de private godsoperatører i Danmark har meget lidt lyst til at investere i andet end lige transittrafikken. Det ser anderledes ud i vore nabolande, så det er ikke bare grådig kapitalisme, men snarere det der i en stor dansk transportkoncern blev betegnet som "rettidig omhu".

I min krystalkugle vil ERTMS tage livet af den sidste godstrafik til/fra destinationer i Danmark, der bliver kun transitkørslen tilbage. Jernbanen kunne nok tiltrække kunder uden tvang hvis den kunne levere varen pålideligt. Men den politiske interesse går kun på virksomheden DSB's ve og vel.

Gods forslag

af My1202, 5/1 2021, 11:34 (1178 dage siden) @ gaest

Man kommer ikke udenom en eller anden form for tvang hvis samfundet skal gøre noget ved trængselproblemerne og miljøet.
Om det så er højere vejafgifter eller forbud mod lastbilkørsel morgen og eftermiddag eller noget helt tredie. Ingen gode ideer.


Der kommer intet ud af at prøve at tvinge kunder over i et transportsystem der reelt er langt fra hvad det skulle være, og slet ikke kan levere varen, eller præstere den driftsstabilitet der for mange er absolut nødvendig. Man skal passe på ikke at gøre sig selv til grin ved at tvinge nogen over i et system der bruger 50 år gammel dieselteknologi i miljøets hellige navn.

Vi kan ikke være uenige om at jernbanen skal kunne tilbyde at levere den vare som de forsøger at sælge / pådutte deres kunder.

Men tvang for at flytte trafik fra vejbanen til jernbanen har jeg ingen problemer med.

Der er i forvejen masser af ting som er "tvang". Vejafgifter, køre-hviletidsregler / vægtbegrænsninger / tidspunkter for hvornår man på køre / miljøregler for blot at nævne de vigtigste.

Så at man med henvisning til at reducere trængselsproblemer, begrænse antal uheld og reducere påvirkningen af miljøet stillede krav om at lastbiler skulle køres rundt i landet via en rullende landevej er vel OK?
Men klart - det forudsætter så også at jernbanen kan levere. Her kniber det givet. Først og fremmest med kapacitet. Skulle alle lastbiler blot i transit over på skinner idag, ville det give problemer specielt mellem Taulov til Ringsted.

Og de planer / tanker om diverse hurtigtog tvivler jeg på at der vil meget meget kapacitet tilbage til ret meget gods.

I min krystalkugle vil ERTMS tage livet af den sidste godstrafik til/fra destinationer i Danmark, der bliver kun transitkørslen tilbage. Jernbanen kunne nok tiltrække kunder uden tvang hvis den kunne levere varen pålideligt. Men den politiske interesse går kun på virksomheden DSB's ve og vel.

Kan meget vel være tilfældet - omvendt et koncept med rullende landevej burde kunne fungere da der i givet fald ville være mange daglige afgange.

--
[image]

Gods forslag

af Niels Bak, 5/1 2021, 23:07 (1177 dage siden) @ My1202


Jeg forstår så meget omkring terminalen i Esbjerg at ingen gider bruger den trods forudgående tilkendegivelse herom!

Og det er så det du præscis har misforstået. Forhåndstilkendegivelserne var at ingen gad bruge den, hvis den ikke blev bygget til heltog. Det blev den så ikke, da der ikke var penge til det i budgettet, men BaneDanmark lavede den (tåbeligt) alligevel, da der var sat penge af og et politisk pålæg om at bygge en godsterminal. Med det forventelig resultat at ingen bruger den...

Gods forslag

af My1202, 6/1 2021, 08:30 (1177 dage siden) @ Niels Bak


Jeg forstår så meget omkring terminalen i Esbjerg at ingen gider bruger den trods forudgående tilkendegivelse herom!


Og det er så det du præscis har misforstået. Forhåndstilkendegivelserne var at ingen gad bruge den, hvis den ikke blev bygget til heltog. Det blev den så ikke, da der ikke var penge til det i budgettet, men BaneDanmark lavede den (tåbeligt) alligevel, da der var sat penge af og et politisk pålæg om at bygge en godsterminal. Med det forventelig resultat at ingen bruger den...

Nu er det nok ikke kun et spørgsmål om hel- eller halvtog. Nok snarere at der ikke er meget egnet gods til og Esbjerg som med fordel kan transporteres på skinner.
(Medmindre det var en rullende landevej).

Nej det er et godt eksempel på at der i stigende grad er gået sognerådspolitik i hvad der tjener jernbanen og det administrative embedsværk bagved ikke længere har lyst/indsigt/krafter til at modstå tåbelige ideer fra folketingsmedlemmer / småpartier som hver især vil sætte deres eget præg på Finansloven og trafikpolitikken.

--
[image]

Gods forslag

af Niels Bak, 6/1 2021, 17:09 (1177 dage siden) @ My1202


Jeg forstår så meget omkring terminalen i Esbjerg at ingen gider bruger den trods forudgående tilkendegivelse herom!


Og det er så det du præscis har misforstået. Forhåndstilkendegivelserne var at ingen gad bruge den, hvis den ikke blev bygget til heltog. Det blev den så ikke, da der ikke var penge til det i budgettet, men BaneDanmark lavede den (tåbeligt) alligevel, da der var sat penge af og et politisk pålæg om at bygge en godsterminal. Med det forventelig resultat at ingen bruger den...


Nu er det nok ikke kun et spørgsmål om hel- eller halvtog. Nok snarere at der ikke er meget egnet gods til og Esbjerg som med fordel kan transporteres på skinner.
(Medmindre det var en rullende landevej).

OK, du vinder. Jeg giver op. Dine fikse ideer har selvfølgelig meget mere vægt end det alle dem med viden om noget som helst i branchen ellers er enige om.

Gods forslag

af Thom32, 6/1 2021, 18:36 (1177 dage siden) @ My1202

Ja det bliver godt nok en rettere infantil og ensidig debat fra din side når jeg læser debatten fra sidelinjen. En skam man ikke kan diskutere noget nede på jorden.

Gods forslag

af Svend, 4/1 2021, 12:17 (1179 dage siden) @ Peter Christensen

Ulempen ved jernbanegods er omkostningerne for en terminal, som hurtigt koster 150 millioner kr. og hvem skal betale det beløb?

Den (anlæg og drift) kunne vel blive financieret af brugerne, altså på helt privat basis.

Bliver det staten, så har du næsten sagt BDK i samme sætning.
Givet erfaringerne de senere år og i særdeleshed den mindre elegante løsning af terminalopgaven i Esbjerg, så anser jeg ikke BDK for en pålidelig medspiller i afdelingen for jernbanegods.

Nu er det vel ikke Banedanmark der træffer en sådan beslutning men ministeriet. Men som sagt kan den - og det ville vel være naturligt i dette tilfælde - passende blive finansieret af de firmaer, der ønsker at den skal ligge lige dér (og ikke ved Transportcentret i Køge, som er et mere naturligt sted).

--
Svend

Gods forslag

af Peter Christensen, 4/1 2021, 12:39 (1179 dage siden) @ Svend

Nu er det vel ikke Banedanmark der træffer en sådan beslutning men ministeriet. Men som sagt kan den - og det ville vel være naturligt i dette tilfælde - passende blive finansieret af de firmaer, der ønsker at den skal ligge lige dér (og ikke ved Transportcentret i Køge, som er et mere naturligt sted).

Ministeriet træffer sin beslutningen på baggrund af BDKs - mere eller mindre - lødige rådgivning.
Hvis holdning er at private kan betale for deres egne terminaler, så kommer der ikke mere gods på jernbane.
Prisen på transport er så lav at INGEN private vi rode sig ud i terminalbyggeri med jernbane - det kan deres fortjenester simplethen ikke bære.
Så hellere lave "noget velkendt" som ikke omfatter jernbaner - set fra vognmænd og speditørers synsvinkel.

Er det for meget at forlange at BDK lytter til de ønsker, som brugerne evt. måtte have således at en givet anlæg ikke blev rent spild?
PT er BDK rigtig god til at ignorer brugernes ønsker (medmindre brugeren er DSB).

Det kunne være sjov at tilføje et afsnit om jernbanegods i KPI-kaskaden til BDK og ministeriet.
Naturligvis med den krølle at hvis godstrafikken falder, så scores et rundt 0.
Er blot een score i KPI-kaskaden 0, så er der INGEN bonus det år.
Se, det kunne være sjov....
Og samtidig tages et opgør med at bonus i staten ses som en art nem lønforhøjelse.
Altså 2 gode grunde og relativt nemt at implemenetre via moderniseringsstyrelsen.

Gods forslag

af Svend, 4/1 2021, 13:59 (1179 dage siden) @ Peter Christensen

Ministeriet træffer sin beslutningen på baggrund af BDKs - mere eller mindre - lødige rådgivning.

.
Endnu et glimrende argument for, at lade hele arrangementet foregå i privat regi, selvfølgelig med bistand fra en privat rådgiver. Det ville dog nok være en god ide at lade Banemark stå for den praktiske udførelse af tilslutningsspor (med tilhørende sikrings- og køreledningsarbejder) til hovedsporene.

--
Svend

Avatar

Gods forslag

af gaest, 4/1 2021, 14:31 (1179 dage siden) @ Peter Christensen

Bliver det staten, så har du næsten sagt BDK i samme sætning.
Givet erfaringerne de senere år og i særdeleshed den mindre elegante løsning af terminalopgaven i Esbjerg, så anser jeg ikke BDK for en pålidelig medspiller i afdelingen for jernbanegods.

Transportbranchen er meget opmærksom på pålidelighed og omkostninger.
Det harmonerer meget dårligt med BDK's attitude:
"Spor XX er spærret med øjeblikkelig virkning på ubestemt tid på grund af fejl i et sporskifte. Vi har ikke den nødvendige reservedel og den er i restordre hos vores leverendør"

Eller hvis der går noget i udu undervejs mellem A og B. kan strækningen stadig befares med begrænset kapacitet så er det de tog der køres under kontrakt med Transportministeriet der får lov, og ikke langsomme lange godstog. Hvis der som så ofte skal lukkes helt så er der dømt "togbus" over hele linjen.

Så skal transportfimaerne have en hel mase lastbiler stående klar i reserve og kunne kaffe chauffører til dem, reelt helt uden varsel. Den nemmere løsning er nok at bruge lastbilerne fra første færd og så lade BDK slås med deres egne uoverskuelige problemer

Gods forslag

af Peter Christensen, 4/1 2021, 14:42 (1179 dage siden) @ gaest

Transportbranchen er meget opmærksom på pålidelighed og omkostninger.
Det harmonerer meget dårligt med BDK's attitude:
"Spor XX er spærret med øjeblikkelig virkning på ubestemt tid på grund af fejl i et sporskifte. Vi har ikke den nødvendige reservedel og den er i restordre hos vores leverendør"

Eller hvis der går noget i udu undervejs mellem A og B. kan strækningen stadig befares med begrænset kapacitet så er det de tog der køres under kontrakt med Transportministeriet der får lov, og ikke langsomme lange godstog. Hvis der som så ofte skal lukkes helt så er der dømt "togbus" over hele linjen.

Så skal transportfimaerne have en hel mase lastbiler stående klar i reserve og kunne kaffe chauffører til dem, reelt helt uden varsel. Den nemmere løsning er nok at bruge lastbilerne fra første færd og så lade BDK slås med deres egne uoverskuelige problemer

Glimrende beskrivelse af den nuværende virkelighed og med stor sandsynlighed også virkeligheden i mange år fremover.
Ikke at jeg bifalder det; men jeg er også realist.
Reelt skal nogle grimme typer tage et førergreb på både ministeriet og BDK før der er håb om en ændret tilgang til jernbanegods.
Jeg ser ikke sådan en armlægning som forestående lige med det første.

Avatar

Gods forslag

af gaest, 4/1 2021, 15:01 (1179 dage siden) @ Peter Christensen

Ikke at jeg bifalder det; men jeg er også realist.
Reelt skal nogle grimme typer tage et førergreb på både ministeriet og BDK før der er håb om en ændret tilgang til jernbanegods.
Jeg ser ikke sådan en armlægning som forestående lige med det første.

Jeg er i tvivl om det man oplever bare er virksomhedskulturen i BDK eller om medarbejderne reelt laver en "arbejd efter reglene aktion" i et forsøg på at tydeligøre hvor håbløse vilkårene er.

Gods forslag

af larsht, 4/1 2021, 16:12 (1179 dage siden) @ gaest

Ikke at jeg bifalder det; men jeg er også realist.
Reelt skal nogle grimme typer tage et førergreb på både ministeriet og BDK før der er håb om en ændret tilgang til jernbanegods.
Jeg ser ikke sådan en armlægning som forestående lige med det første.


Jeg er i tvivl om det man oplever bare er virksomhedskulturen i BDK eller om medarbejderne reelt laver en "arbejd efter reglene aktion" i et forsøg på at tydeligøre hvor håbløse vilkårene er.

*host* bevillinger *host*

Gods forslag

af Svend, 4/1 2021, 15:14 (1179 dage siden) @ Peter Christensen

Transportbranchen er meget opmærksom på pålidelighed og omkostninger.
Det harmonerer meget dårligt med BDK's attitude:
"Spor XX er spærret med øjeblikkelig virkning på ubestemt tid på grund af fejl i et sporskifte. Vi har ikke den nødvendige reservedel og den er i restordre hos vores leverendør"

Eller hvis der går noget i udu undervejs mellem A og B. kan strækningen stadig befares med begrænset kapacitet så er det de tog der køres under kontrakt med Transportministeriet der får lov, og ikke langsomme lange godstog. Hvis der som så ofte skal lukkes helt så er der dømt "togbus" over hele linjen.

Så skal transportfimaerne have en hel mase lastbiler stående klar i reserve og kunne kaffe chauffører til dem, reelt helt uden varsel. Den nemmere løsning er nok at bruge lastbilerne fra første færd og så lade BDK slås med deres egne uoverskuelige problemer

Glimrende beskrivelse af den nuværende virkelighed og med stor sandsynlighed også virkeligheden i mange år fremover.
Ikke at jeg bifalder det; men jeg er også realist.
Reelt skal nogle grimme typer tage et førergreb på både ministeriet og BDK før der er håb om en ændret tilgang til jernbanegods.
Jeg ser ikke sådan en armlægning som forestående lige med det første.

.
Prøv at forklare - så vi andre også kan forstå det - hvad der efter din mening skal til, for at håbet om en ændret tilgang til jernbanegods kan blive opfyldt.
Bedre køreplaner, lavere betaling, flere terminaler (og hvor?), offentlige tilskud ......?

--
Svend

Gods forslag

af Frank Poulsen, 4/1 2021, 11:30 (1179 dage siden) @ Lars

Vi har mange eksempler på at nogen har bygget en godsterminal i håb om at godstogene så kommer af sig selv. Esbjerg, Hirtshals, Lille Skensved. De er så vidt jeg ved nærmest jomfruelige trods endda nogen år på bagen.


Ja, som beskrevet i en anden tråd lider terminalen i Esbjerg af flere mangler, bl.a. den som Franks forslag her kunne undgå, nemlig at den ligger for enden af en strækning, og at der skal skal udføres en del rangering for at benytte den.

Ideen med at køre til “godsperron”, læsse af/på og så køre videre er jo fin, hvis godset er egnet til det.

Ideen med at bygge terminalen og så håbe på kunder er næppe gangbar.

Man skal nok begynde med at spørge virksomhederne i området, om de føler et behov.

Ja selvfølgelig skal man spørge virksomhederne der skal ligge i det pågældende nye logistikcenter hvad det er de har af transport. Er det fra et sted eller fra mange forskellige steder osv. Det er jo soleklart. Jeg skrev jo også i starten at jeg ikke ved hvilke virksomheder, men hvis det var nogle det kunne være interessante for så var muligheden enkel. Og jeg mener jo ikke det er en større udbygning af den terminal de allerede er i gang med at bygge, det drejer sig bare om et spor henover noget asfalt så trucks osv nemt kan køre til og losse og laste, lige så vel som de losser og laster lastbiler der kommer forbi. Det skal ikke være mere kompliceret end det. Men det virker som om nogle her prøver at gøre det til større end jeg mener det bør være. Og ja igen, selvfølgelig skal dem der ligger der spørges ind til og med på råd før det bygges, det er jo også soleklart. Men det var da en tanke!

Gods forslag

af mikedk2100, 4/1 2021, 13:04 (1179 dage siden) @ Lars

Ideen med at køre til “godsperron”, læsse af/på og så køre videre er jo fin, hvis godset er egnet til det.

Ideen med at bygge terminalen og så håbe på kunder er næppe gangbar.

Man skal nok begynde med at spørge virksomhederne i området, om de føler et behov.

Nu er det offentlige desværre ikke særlig gode til at spørge, hvad deres borgere og virksomheder ønsker. Et eksempel er Køge Kommune (for at blive i området), der de sidste 6 år er faldet ned og ned af Dansk Industris prestigefyldte måling for det lokale erhvervsklima. Borgmesteren udtaler selvfølgelig, at kommunen vil være i front med erhvervsvenlighed og bla bla bla.

Alligevel er det først i 2020, at kommunen udarbejder en egentlig handlingsplan for at forbedre erhvervsklimaet, hvor en del af planen er fra februar 2021 at gå i dialog med det lokale erhvervsliv om, hvad de savner fra kommunen...

Man har som kommune (både bureaukrati og politikere) ingen som helst føling med, hvad der sker i kommunen, for man taler ikke med "kunderne". Samme opfattelse har jeg jo af DSB, Banedanmark og Transportministeriet. Men tænk sig, hvis man rent faktisk begyndte at tale sammen om behov, udvikling og ønsker.

Gods forslag

af bth, 4/1 2021, 10:46 (1179 dage siden) @ gaest

Vi har mange eksempler på at nogen har bygget en godsterminal i håb om at godstogene så kommer af sig selv. Esbjerg, Hirtshals, Lille Skensved. De er så vidt jeg ved nærmest jomfruelige trods endda nogen år på bagen.

Der er masser af eksempler på at placere man en terminal klogt, så kommer der også gods.

Desværre har vi i Danmark ikke stor tradition for at tænke klogt samtidigt med at vi tænker jernbane :-( I broderlandet findes der en del terminaler der er placeret smart og er blevet til virkelighed på baggrund af et samarbejde mellem transportkøbere og kommuner.

Et par eksempler:
Katrineholm https://www.youtube.com/watch?v=DT3Eq-okM3U hvor der i dag er daglig forbindelse fra Ruhr via Danmark med Samskip/HectorRail og som jeg læser det 3 gange om ugen fra Taulov med LKW/DB-Cargo derudover betjener Green Cargo også lejlighedsvis terminalen.

For 10-12 år siden var der kun et par helt ubrugelige sidespor, nu en morderne terminal med fokus på samlede transportløsninger. Og godset, der er vist alt fra tegnestifter til elefanter.

Tilsvarende historier kan fortælles om Falköping https://businessregionskaraborg.se/skaraborg-logistic-center/

Eller Nässjö https://www.transab.se/produkter-tjanster/nassjo-kombiterminal-ab/

/Bjørn

Gods forslag

af My1202, 4/1 2021, 11:02 (1179 dage siden) @ bth

Vi har mange eksempler på at nogen har bygget en godsterminal i håb om at godstogene så kommer af sig selv. Esbjerg, Hirtshals, Lille Skensved. De er så vidt jeg ved nærmest jomfruelige trods endda nogen år på bagen.


Der er masser af eksempler på at placere man en terminal klogt, så kommer der også gods.

Desværre har vi i Danmark ikke stor tradition for at tænke klogt samtidigt med at vi tænker jernbane :-( I broderlandet findes der en del terminaler der er placeret smart og er blevet til virkelighed på baggrund af et samarbejde mellem transportkøbere og kommuner.

Et par eksempler:
Katrineholm https://www.youtube.com/watch?v=DT3Eq-okM3U hvor der i dag er daglig forbindelse fra Ruhr via Danmark med Samskip/HectorRail og som jeg læser det 3 gange om ugen fra Taulov med LKW/DB-Cargo derudover betjener Green Cargo også lejlighedsvis terminalen.

For 10-12 år siden var der kun et par helt ubrugelige sidespor, nu en morderne terminal med fokus på samlede transportløsninger. Og godset, der er vist alt fra tegnestifter til elefanter.

Tilsvarende historier kan fortælles om Falköping https://businessregionskaraborg.se/skaraborg-logistic-center/

Eller Nässjö https://www.transab.se/produkter-tjanster/nassjo-kombiterminal-ab/

/Bjørn

For så vidt ikke uenig.
Men inden du bruger x antal kr. på en terminal bør du nøje overveje hvem og især hvad som terminalen kan benyttes af /til.

--
[image]

Gods forslag

af QN903Qnr0779, 4/1 2021, 16:03 (1179 dage siden) @ gaest

Esbjerg

Det træ som af og til er blevet omlastet fra bane til lastbiler på terminalen i Esbjerg, er blevet transporteret videre de ca. 25 km til virksomheden Dansk Træemballage som ligger i den nordlige udkant af Ribe, lige ved jernbanen over en ca. 500 m lang strækning - se den røde streg på billedet. Enhver træindustri i Sverige og mange andre lande ville, med den placering, have et eget sidespor.

Er der nogen i dette kloge forum som kan sige noget om følgende:

1) Er der drifttekniske eller andre regler som hindrer at træet kan losses fra et tog som standses på banen i det tidsrum om natten hvor Arriva ikke har trafik?

2) Hvad ville det ca. koste at etablere et ca. 500 m langt sidespor, 2a) uden h.h.v. 2b) med omløbsmulighed?

3) Hvis et evt. sidespor ikke har omløbsmulighed, kan håndteringen af toget incl. rangering så klares af lokoføreren alene, eller skal der findes en medhjælp til rangeringen? I må her gerne forholde jer til situationen at lokomotivet har h.h.v. ikke har radiostyring, og til at toget efter udrangering på banen fortsætter til Ribe (d.v.s. fremad i lokomotivets retning) h.h.v. Gredstedbro (bakkende) for omløb.

MVH og godt nytår til alle.

[image]

Gods forslag

af andersj, Aalborg, 4/1 2021, 13:58 (1179 dage siden) @ Frank Poulsen

Der arbejdes allerede med en kombiterminal ved Køge Nord. I en markedsanalyse fra 2017 vurderede de adspurgte logistik- og transportvirksomheder at der var grundlag for 18 tog om ugen i hver retning + evt. tog til virksomheder der ikke var blevet spurgt. Det er efter en åbning af Femern forbindelsen.
Der er flere analyser og undersøgelser af denne terminal, der kan findes på Google.

Her et uddrag:

Adgangen til Køge Havn nævnes af flere af de interviewede logistik- og transportvirksomheder som en fordel. Det nævnes bl.a. specifikt at gods til Baltikum kan blive lastet på skib fra Køge Havn.

Det nævnes endvidere, at en kombiterminal ved Køge giver mulighed for effektive bloktogsløsninger til og fra Hamburg Havn, hvilket vil bringe oversøiske containere tæt på de store distributionslagre syd for København og ringvejssystemet, hvorved der kan spares lange og miljøbelastende for- og eftertransporter fra f.eks. Kalundborg eller København.

Flere logistik- og transportvirksomheder peger på, at kombiterminalen i Høje Taastrup kun er egnet som en national kombiterminal, da den ikke ligger på den fremtidige internationale korridor mellem København og Ringsted over Køge, der vil opstå, når Femern Bælt-forbindelsen er anlagt. Dog finder andre respondenter, at en kombiterminal i Køge vil reducere Høje Taastrups andel af gods.

Følgende virksomheder blev spurgt:

  • CMP (Copenhagen-Malmoe Port)
  • Hupac (schweizisk kombioperatørvirksomhed)
  • DSV Road (dansk transport- og logistikvirksomhed)
  • DFDS Norfolkline (dansk transport og speditionsvirksomhed/rederi)
  • Køge Havn/Skandinavisk Transport Center (STC) (dansk havne- og transportcenter)
  • TX Logistic (tysk transportvirksomhed)
  • Scan Global Logistics (dansk logistikvirksomhed)
  • Danske Fragtmænd (dansk vognmands- og distributionsvirksomhed)
  • Frode Laursen (dansk vognmands- og distibutionsvirksomhed)
  • DB Schenker Rail Scandinavia (tysk-svensk godsbaneoperatørvirksomhed og terminaloperatør)
  • JN Spedition (dansk speditionsvirksomhed)

--
Mvh Anders

Gods forslag

af larsht, 4/1 2021, 16:09 (1179 dage siden) @ Frank Poulsen

Der skrives jo jævnligt om gods herinde osv.

Jeg har et forslag til placering af et nyt godsspor. Jeg er faldet over følgende: https://transporttidende.com/artikler/spedition-and-logistik-c56/kaempe-logistikcenter-...

Det ligger LIGE op af jernbanen, den nye bane mellem Køge nord og Vigerslev. Fremtidens godstog kunne nemt holde ind der i begge retninger. Området er nogenlunde på det vedhæftede billede, markeret med rødt og så kunne man ligge 2 spor (med asfalt over, så hvis toget holder i det ene så kan man tømme det andet ved at køre over det første, og så evt ved behov lave omløb gennem det ene spor, uden at genere hovedsporene.

Der står det skal være logistikcenter, og jeg ved selvfølgelig ikke lige for hvilke typer af produkter, men det er jo nemt lige at stoppe ind der på vej mod Sverige, og lige få læsset nogle containere af og så videre mod Sverige med resten af toget. Eksempelvis. (og man skal måske endda alligevel ind til overhaling)

[image]

Skal der hænge køreledninger over sporene?
Skal der af/på-læsses containere i de spor?

Gods forslag

af ulca, 4/1 2021, 16:31 (1179 dage siden) @ Frank Poulsen

Et andet oplagt sted at lægge en fremtidig godsterminal i den østlige del af landet kunne være på Falster, helt specifikt Nørre Alslev.
Og hvofor så det?
1. I forhold til afstandene mellem de jyske terminaler på 80 - 110 km. afstand vil en terminal ved Nørre Alslev ligge ca. 110 km. fra Høje Taastrup.
2. Allerede i dag ligger der et (lille) industriområde umiddelbart øst for banen, et (lille) transportcenter og et toldcenter få kilometer fra stationen.
3. Umiddelbart nord for den nuværende station er på vestsiden af jernbanen et ubebygget område, og ca. 2,5 km. til motorvejen. 4. Hele Lolland og Falster samt en del af det sydlige Sjælland vil være inden for 60 - 80 km. fra en sådan terminal, hvilket i lastbil er ca. 1 times køretid (hvis en lastbil må køre 70 km/t på landevej og 80 km/t på motorvej).
5. Når den faste forbindelse via Femern bliver en realitet i 2029 (hvis de nuværende planer holder stik) vil en stor af godstrafikken fra Sverige og Norge til Tyskland (og resten af Europa) formentlig køre via denne rute.
Samlet set er det, i mine øjne, et af de mest oplagte steder at etablere en godsterminal i det østlige Danmark.

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
Nakskov Skibsværft

Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak