Rullende landevej Høje Tåstrup-Taulov (Trafikpolitik)

af Ove N., Gribskov kommune, mandag 04. januar, 2021, 17:47 (101 dage siden)

Til orientering så blev der ca 1 år inden Storebæltsforbindelsen blev taget i brug udfærdiget et beslutningsoplæg vedr etablering af rullende landevej mellem Tåstrup og Taulov!

Iden med projektet var at skabe et pendultog med faste, hurtige forbindelser mellem ovennævnte terminaler for transport af lastbiler/løstrailere. Formålet var at skabe et forretningsmæssig alternativ til den eksisterende bane- og landevejstransport.

Shuttletoget skulle bestå af 2 togstammer af 31 vogne i 253 dage om året med 5 ture pr dag.

Projektet krævede to lok med en trækevne på 2000 tons. Herudover skulle der anvendes 66 lavtbyggede jernbanevogne.

Kunderne ville primært bestå af store private vognmænd og speditører med en betydelig transport over Storebælt og med en organisation i begge dele af landet. Udover chaufførtiden sparede vognmanden udgifter til brændstof, dæk, vedligeholdelse i f m kørsel af de 180 km mellem Tåstrup og Taulov. Samtidig blev kunden uafhængig af hastighedsgrænser og køre-hviletidsbestemmelser.

Samfundet ville med projektet spare en betydelig miljøbelastning og på det tidspunkt ved 100 % udnyttelse have sparet kørsel med ca 75.000 lastvogne om året!

Desværre blev projektet ikke til noget, men i dag var det oplagt!! Tæl bare lastbilerne når I kører!

Rullende landevej Høje Tåstrup-Taulov

af My1202, mandag 04. januar, 2021, 18:22 (101 dage siden) @ Ove N.

Til orientering så blev der ca 1 år inden Storebæltsforbindelsen blev taget i brug udfærdiget et beslutningsoplæg vedr etablering af rullende landevej mellem Tåstrup og Taulov!

Iden med projektet var at skabe et pendultog med faste, hurtige forbindelser mellem ovennævnte terminaler for transport af lastbiler/løstrailere. Formålet var at skabe et forretningsmæssig alternativ til den eksisterende bane- og landevejstransport.

Shuttletoget skulle bestå af 2 togstammer af 31 vogne i 253 dage om året med 5 ture pr dag.

Projektet krævede to lok med en trækevne på 2000 tons. Herudover skulle der anvendes 66 lavtbyggede jernbanevogne.

Kunderne ville primært bestå af store private vognmænd og speditører med en betydelig transport over Storebælt og med en organisation i begge dele af landet. Udover chaufførtiden sparede vognmanden udgifter til brændstof, dæk, vedligeholdelse i f m kørsel af de 180 km mellem Tåstrup og Taulov. Samtidig blev kunden uafhængig af hastighedsgrænser og køre-hviletidsbestemmelser.

Samfundet ville med projektet spare en betydelig miljøbelastning og på det tidspunkt ved 100 % udnyttelse have sparet kørsel med ca 75.000 lastvogne om året!

Desværre blev projektet ikke til noget, men i dag var det oplagt!! Tæl bare lastbilerne når I kører!

For rigtige tognørder er det ikke interessant.
Det er tvang, det er dyrt, det slider meget mere end en lommevogn.
Men det ville være en oplagt måde at få gods over på skinnerne.


Har været behandlet her:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=68886

--
[image]

Avatar

Rullende landevej Høje Tåstrup-Taulov

af mss ⌂, tirsdag 05. januar, 2021, 18:20 (100 dage siden) @ My1202


For rigtige tognørder er det ikke interessant.

Men for os modeltogsnørder er det! :-) Flotte hele lastvognstog på fladvogne med en chaufførvogn i enden. Det er en spændende afveksling på en modelbane, og noget mere interessant end et lommevognstog. Det er dog forbeholdt os der kører efter udenlandsk forbillede.

Men jeg må medgive at Rola-tog i sig selv ikke er videre rentable. DB Cargo har f.eks. droppet dem for længe siden.
Kun i regioner med høje vejafgifter eller dårlige veje synes systemet at have succes. I alpelandet og dele af østeuropa ruller Rola-togene fortsat.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Rullende landevej Høje Tåstrup-Taulov

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, mandag 04. januar, 2021, 18:49 (101 dage siden) @ Ove N.

Tilsvarende var svenske TGOJ ret langt med en ide om rullende landevej fra Malmø til Rødby ifm Øresundsbroen åbning
/ Lasse

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen