Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporvei til Det gyldne horn (Jernbanen i dag)

af Eyolf, 5/1 2021, 19:59 (1197 dage siden)

Ifølge en artikkel i Railway Gazette i går er nå den første delen av Istanbuls trikkelinje til Det gylne horn åpnet. Så langt jeg kan dømme etter bildet i artikkelen, har linjen ikke kontaktledning, men strømskinne nedfelt i veien, på samme måte som i Bordeaux:
[image]

Denne løsningen har vært diskutert i forbindelse med Bybanen i Bergen (Norge), og det kom da fram sterke motforestillinger mot den, ikke minst pga. Bergens regnfulle klima. I Istanbul som må antas å ha helt andre klimatiske forhold enn Bergen, har man derimot tydeligvis funnet den brukbar.

Jeg kan dessverre ikke by på bilder fra sporveien til Det gyldne horn, men her ser dere sporvogner på nedfelt strømskinne i Bordeaux.

F.ø. har Istanbul også en meget interessant sporvognslinje der det kjøres med veteransporvogner i tilsynelatende ordinær trafikk.

Sporvei til Det gyldne horn

af re20000, 5/1 2021, 20:54 (1197 dage siden) @ Eyolf

Og verdens næstældste undergrundsbane:
https://www.youtube.com/watch?v=SaJPOqGMIIg
der samtidig er en af verdens korteste. Den blev indviet 17. januar 1875. Banen er blot 573 m lang, og en tur fra den ene ende til den anden tager 1½ minut.

Nold

Sporvei til Det gyldne horn

af Eyolf, 5/1 2021, 21:13 (1197 dage siden) @ re20000

Nå kan det vel diskuteres hvorvidt den banen i Istanbul er en egentlig undergrunnsbane. Teknisk sett er den en kabelbane (funicular) av samme type som Fløibanen i Bergen, Petrinbanen i Praha, Cairn Gorm Mountain Railway i Skottland og mange flere.

Vanligvis regnes Liverpool Overhead Railway som verdens nest eldste metro (men den er da heller ingen undergrunnsbane), med linje M1 på undergrunnsbanen i Budapest på 3. plass. Den vil da bli verden nest eldste egentlige undergrunnsbane.

Sporvei til Det gyldne horn

af Niels Bak, 5/1 2021, 22:53 (1196 dage siden) @ Eyolf

Der kører da allerede sporvogn over Det Gyldne Horn og har gjort det i flere årtier?

Sporvei til Det gyldne horn

af Niels Bak, 6/1 2021, 17:29 (1196 dage siden) @ Eyolf

Tak for linket, selv om jeg kun kan se overskriften. Det giver mere mening.

Den nye er en linje langs sydsiden af Det Gyldne Horn i den gamle del af Istanbul. Og den skal have endestation i Eminönü ved Galatabroen, hvor den nuværende linje 1 krydser Det Gyldne Horn (og hvor der ligger små både som sælger de mest vidunderlige friskfangede grillede makreller). På linket her ser det ud som om den inderste del ikke er færdig endnu, men om det er opdateret ved jeg ikke.

Og se så at komme afsted til Istanbul, så snart coronaen tillader det. Det er en af verdens mest interessante byer, ikke bare for jernbanenørder :-)

Svenska-lok
DSB MO1978
De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak