Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB har bestilt malekabine til S-tog (Generelt)

af andersj, Aalborg, 5/1 2021, 23:23 (1179 dage siden)

I starten af december fik Ventherm en ordre på en malekabine til DSB på "lige under 100 meter". Malekabinen skal opføres på "Vejlebrovej 15, Ishøj." som tilfældigvis deler adresse med S-tog værkstedet i Hundige. Kabinen leveres til efteråret.

Det kunne tyde på at resten af S-togene skal have det nye design, som pt. kun findes på SA 32

https://www.metal-supply.dk/article/view/767804/ventherm_skal_levere_100_meter_lang_mal...

https://www.licitationen.dk/procurement/view/114827/ishoj_etablering_af_malekabine_hove...

--
Mvh Anders

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af mikedk2100, 6/1 2021, 07:57 (1178 dage siden) @ andersj

Jeg troede S-togene skulle folieres, da det skulle være billigere? Det er nu også længe (over 3 år) fra proto-design-modellen blev sat på skinner til man begynder at lakere de resterende S-tog i efteråret 2021.

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 6/1 2021, 08:17 (1178 dage siden) @ andersj

ja kønt synes jeg personligt ikke det er
men en smags sag

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af mikkelwf, 6/1 2021, 08:39 (1178 dage siden) @ andersj

Det tyder vel mest på at de skal male s-togene? ;-)

Vi må se hvilket design de får.. Jeg er personligt ikke vild med at de har ens design på både s-tog og fjerntog, men prototypedesignet på både SA og MF fungerer jo egentlig udmærket.

Vi må se hvad der sker..

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af Nordexpress, 6/1 2021, 11:02 (1178 dage siden) @ mikkelwf

Spændende og tiltrængt nyhed.
Uden nu at slå det op udgør S-tog jo en pænt stor del af DSBs passagerantal. Og med det trods alt stigende antal jernbaneselskaber på skinnerne giver det mening ud fra en image/corporate design synsvinkel at DSB fremtræder tydeligt og ensartet. Og da S-tog som regel fungerer godt, kan det bruges til at smitte af på hele virksomheden.

Med den yderst fornuftige beslutning om at begrænse antallet af materieltyper i løbet af de kommende år i det hele taget giver det også mening.

Det man snarere burde undre sig markant over, når man sammenligner med andre storbyer - og så stor metropol er København jo slet ikke - er de (mindst) tre selvstændige enheder DSB, Metro og Movia/busser, der ikke ønsker at fremtræde fælles som et storbytrafiksystem.

Skulle nogle være uenige i dette synspunkt, bedes vedkommende gå ned i første niveau på Kongens Nytorv metrostation, hvor enorme tomme hvide vægge afslører den totale idéfattigdom mht. information til turister og borgere om trafiksystemet.

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af Niels Munch, 6/1 2021, 11:46 (1178 dage siden) @ Nordexpress

Det man snarere burde undre sig markant over, når man sammenligner med andre storbyer - og så stor metropol er København jo slet ikke - er de (mindst) tre selvstændige enheder DSB, Metro og Movia/busser, der ikke ønsker at fremtræde fælles som et storbytrafiksystem.


Ja, her hjælper "DOT" næppe meget ud over nok at vække undren hos de få, der bemærker det.

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af mikedk2100, 6/1 2021, 12:17 (1178 dage siden) @ Nordexpress

Skulle nogle være uenige i dette synspunkt, bedes vedkommende gå ned i første niveau på Kongens Nytorv metrostation, hvor enorme tomme hvide vægge afslører den totale idéfattigdom mht. information til turister og borgere om trafiksystemet.

Jeg er helt enig - noget så simpelt som navngivning af udgangene i perronniveau var ikke kommet op i oktober, da jeg sidst var der (altså denne udgang fører til Det Kongelige Teater/Nyhavn - denne udgang fører til Strøget). Ikke at der er langt at gå, hvis man tager den forkerte udgang, men det er alligevel så ærgerligt og overflødigt.

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af Jens Hansen, 7/1 2021, 15:16 (1177 dage siden) @ andersj

Kendes andre eksempler på at en operatør anskaffer en malekabine (lyder stort og dyrt) for at male sine tog?

Skulle mene at der skal et stort behov til!

Claus

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af Banemanden, 7/1 2021, 15:47 (1177 dage siden) @ Jens Hansen

Kendes andre eksempler på at en operatør anskaffer en malekabine (lyder stort og dyrt) for at male sine tog?

Skulle mene at der skal et stort behov til!

Jeg synes da bemaling af 135 togsæt og efterfølgende reparationer, fix mv er et ret stort behov :)

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af andersj, Aalborg, 7/1 2021, 15:58 (1177 dage siden) @ Jens Hansen

Kendes andre eksempler på at en operatør anskaffer en malekabine (lyder stort og dyrt) for at male sine tog?

Skulle mene at der skal et stort behov til!

Claus

DSB har i forvejen malekabine i Aarhus. S-Bahn Berlin har også egen malekabine i Werk Schöneweide, hvor alle BR 481 er ved at blive renoveret ind- og udvendigt.

Ifølge en miljøtilsynsrapport fra Ishøj Kommune i 2018 er/var planen at både S-tog og dobbeltdækkervogne skal/skulle males i Hundige:
På S-togene er der kun arealet af vinduesbåndet imellem vinduerne der skal
males.
På dobbeltdækkertogene er det hele toget der skal males, men størstedelen
af arealet er vinduer. Malerarbejdet pr. tog er derfor begrænset.

Det er alligevel 135 togsæt og 113 vogne.

--
Mvh Anders

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af Frank Poulsen, 7/1 2021, 17:30 (1177 dage siden) @ andersj

Kendes andre eksempler på at en operatør anskaffer en malekabine (lyder stort og dyrt) for at male sine tog?

Skulle mene at der skal et stort behov til!

Claus


DSB har i forvejen malekabine i Aarhus. S-Bahn Berlin har også egen malekabine i Werk Schöneweide, hvor alle BR 481 er ved at blive renoveret ind- og udvendigt.

Ifølge en miljøtilsynsrapport fra Ishøj Kommune i 2018 er/var planen at både S-tog og dobbeltdækkervogne skal/skulle males i Hundige:
På S-togene er der kun arealet af vinduesbåndet imellem vinduerne der skal
males.
På dobbeltdækkertogene er det hele toget der skal males, men størstedelen
af arealet er vinduer. Malerarbejdet pr. tog er derfor begrænset.

Det er alligevel 135 togsæt og 113 vogne.

Så det er tanken at alle dobbeltdækkervogne skal til Hundige? Spændende med de forskellige signalsystemer i fremtiden, hvordan man vil gøre det.

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af larsL, 7/1 2021, 17:57 (1177 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er alligevel 135 togsæt og 113 vogne.


Så det er tanken at alle dobbeltdækkervogne skal til Hundige? Spændende med de forskellige signalsystemer i fremtiden, hvordan man vil gøre det.

pr. lastvogn? Hvem gider dog at transportere gods pr bane nu om dage...


hmmm, mon der er en udgang her et sted ??...

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af steenth, 7/1 2021, 18:03 (1177 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er alligevel 135 togsæt og 113 vogne.


Så det er tanken at alle dobbeltdækkervogne skal til Hundige? Spændende med de forskellige signalsystemer i fremtiden, hvordan man vil gøre det.

Lokaltog har et lokomotiv, som kan bruges til materieltransport på S-tog... DSB kunne udstyre et lokomotiv med samme ICI-udstyr...

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af Frank Poulsen, 8/1 2021, 12:58 (1176 dage siden) @ steenth

Det er alligevel 135 togsæt og 113 vogne.


Så det er tanken at alle dobbeltdækkervogne skal til Hundige? Spændende med de forskellige signalsystemer i fremtiden, hvordan man vil gøre det.

Lokaltog har et lokomotiv, som kan bruges til materieltransport på S-tog... DSB kunne udstyre et lokomotiv med samme ICI-udstyr...

Ja jeg er med på man kan udstyre materiel til det. Men derfor finder jeg jo stadig spændende hvordan og med hvilket lokomotiv og hvor man vil krydse over osv. Men selvfølgelig er det muligt :) Men det er vel netop interessen vi har for banen der er med til at gøre den slags spændende ;)

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af OLL, Ballerup, 8/1 2021, 13:02 (1176 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er alligevel 135 togsæt og 113 vogne.


Så det er tanken at alle dobbeltdækkervogne skal til Hundige? Spændende med de forskellige signalsystemer i fremtiden, hvordan man vil gøre det.

Lokaltog har et lokomotiv, som kan bruges til materieltransport på S-tog... DSB kunne udstyre et lokomotiv med samme ICI-udstyr...


Ja jeg er med på man kan udstyre materiel til det. Men derfor finder jeg jo stadig spændende hvordan og med hvilket lokomotiv og hvor man vil krydse over osv. Men selvfølgelig er det muligt :) Men det er vel netop interessen vi har for banen der er med til at gøre den slags spændende ;)

Man kan krydse over ved blandt andet Hellerup, København H og mener også man kan ved Høje Taastrup.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af Frank Poulsen, 8/1 2021, 13:16 (1176 dage siden) @ OLL

Det er alligevel 135 togsæt og 113 vogne.


Så det er tanken at alle dobbeltdækkervogne skal til Hundige? Spændende med de forskellige signalsystemer i fremtiden, hvordan man vil gøre det.

Lokaltog har et lokomotiv, som kan bruges til materieltransport på S-tog... DSB kunne udstyre et lokomotiv med samme ICI-udstyr...


Ja jeg er med på man kan udstyre materiel til det. Men derfor finder jeg jo stadig spændende hvordan og med hvilket lokomotiv og hvor man vil krydse over osv. Men selvfølgelig er det muligt :) Men det er vel netop interessen vi har for banen der er med til at gøre den slags spændende ;)


Man kan krydse over ved blandt andet Hellerup, København H og mener også man kan ved Høje Taastrup.

Ja der er mange steder man kan krydse over, for signalgivning. Og enkelte steder uden signal (Østerport hvert fald). Hellerup har været lukket siden der kom det nye signalsystem på s-tog i Hellerup. Men ja selvfølgelig kan det komme til at lade sig gøre på et tidspunkt. Jeg går ikke ud fra de lukker samtlige krydsningsmuligheder når S-tog har det nye overalt.

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af RasmusD, 8/1 2021, 13:03 (1176 dage siden) @ Frank Poulsen

Så længe der ikke er CBTC på strækningen (og det skal der først være i H2 af 2022 ifølge planen), så kan de vel bare trække dem derned med en ME'er.

I forvejen hænder det at dobbeltdækkere kommer til julafdrejning på S-togsværkstedet i Høje Taastrup.

DSB har bestilt malekabine til S-tog

af Frank Poulsen, 8/1 2021, 13:14 (1176 dage siden) @ RasmusD

Så længe der ikke er CBTC på strækningen (og det skal der først være i H2 af 2022 ifølge planen), så kan de vel bare trække dem derned med en ME'er.

I forvejen hænder det at dobbeltdækkere kommer til julafdrejning på S-togsværkstedet i Høje Taastrup.

Jo, men hvis malerkabinen leveres til efteråret, så inden den kommer i gang. Og så er det sikkert s-togene først antager jeg (det kan selvfølgelig være forkert antagelse) men så er vi sikkert godt inde i 22 hvis ikke 23 nærmer sig.

Avatar

S-togenes tilstand

af mss ⌂, 8/1 2021, 18:26 (1176 dage siden) @ andersj

På S-togene er der kun arealet af vinduesbåndet imellem vinduerne der skal
males.

Det tvivler jeg stærkt på!

Når først de får pillet den gamle slidte folie af opdager de nok hvor gennemrustne vognkasserne er blevet siden de sidst så dem.

Oprindeligt var argumentet for folien at det var bedre at skifte den ud indimellem frem for at nylakere vognene med længere interval. Men faktum er at de fleste vogne nu kører rundt med 10 år gammel folie på en vognkasse der aldrig er blevet renoveret. Man sparede simpelthen den jævnlige fornyelse af folien væk.

Togene trænger utvivlsomt til en gennemrenovering med nedslibning, rustarbejde og ny lak.

Dertil er et nyt elektronisk informationssystem i den grad tiltrængt, DSB kan jo ikke engang få reservedele til de gammeldags rullebånd mere, så de har sågar fjernet halvdelen på en stribe SE for at få stumper. LED-prikkerne inde i togene er også ved at være komisk gammeldags og ofte delvist defekte, sæderne er slidte osv. osv...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

S-togenes tilstand

af andersj, Aalborg, 8/1 2021, 20:35 (1176 dage siden) @ mss

På S-togene er der kun arealet af vinduesbåndet imellem vinduerne der skal
males.


Det tvivler jeg stærkt på!

Sætningen er et direkte citat fra DSB.

--
Mvh Anders

Avatar

S-togenes tilstand

af mss ⌂, 8/1 2021, 21:10 (1176 dage siden) @ andersj

På S-togene er der kun arealet af vinduesbåndet imellem vinduerne der skal
males.


Det tvivler jeg stærkt på!


Sætningen er et direkte citat fra DSB.

Det vidste jeg godt, den var ikke rettet mod dig :-)

Jeg reagerede udelukkende på den formentlig lidt for optimistiske udmelding fra DSB.
Det er hverken første og næppe sidste gang de kommer med den slags...

En mulighed er at de har tænkt sig at bruge "sminket lig" strategien de anvendte på Bn-vognene, med folie direkte på rust, sæder der var så dybe at man dårligt kunne komme op af dem igen, slid og defekter alle vegne...
Men jeg håber virkelig ikke at de gør det imod de bedste S-tog de har haft, som samtidig er de mest benyttede tog i Danmark.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

S-togenes tilstand

af OLL, Ballerup, 9/1 2021, 03:21 (1175 dage siden) @ mss

På S-togene er der kun arealet af vinduesbåndet imellem vinduerne der skal
males.


Det tvivler jeg stærkt på!


Sætningen er et direkte citat fra DSB.


Det vidste jeg godt, den var ikke rettet mod dig :-)

Jeg reagerede udelukkende på den formentlig lidt for optimistiske udmelding fra DSB.
Det er hverken første og næppe sidste gang de kommer med den slags...

En mulighed er at de har tænkt sig at bruge "sminket lig" strategien de anvendte på Bn-vognene, med folie direkte på rust, sæder der var så dybe at man dårligt kunne komme op af dem igen, slid og defekter alle vegne...
Men jeg håber virkelig ikke at de gør det imod de bedste S-tog de har haft, som samtidig er de mest benyttede tog i Danmark.

Jeg tror udmeldingen skal forstås på den måde at det kun er dørene samt vinduesbåndet som skal være i en anden farve end rød.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Alle S-Tog får nyt design frem til 2025

af andersj, Aalborg, 9/3 2021, 01:53 (1117 dage siden) @ andersj

Nu har DSB selv meldt noget ud omkring levetidsforlængelsen af S-togene på Linkedin.

"Vores 135 S-tog er i gang med at blive fremtidssikret

De velkendte elektriske S-tog, der blev ibrugtaget tilbage i 1996, er i gang med at blive fremtidssikret med yderligere fem år. Det var oprindeligt planen, at de skulle erstattes af nyt togmateriel i 2030, men det er besluttet at forlænge levetiden på det eksisterende materiel fra de nuværende 30 år til 35 år.

Et team bestående af ... og dygtige håndværkere har i de sidste måneder arbejdet på at få den første prototype klar. Dette arbejde danner samtidig grundlaget for opførslen at et helt nyt topmoderne værksted, der kommer til at ligge mellem Ishøj og Hundige. Her skal et team forestå renoveringen af vognkasserne og udskiftningen af folien på en lang række S-tog fra november 2021, til det sidste togsæt kan køre ud af hallen i 2025."


Der er dog ikke tale om et nybygget værksted, men en ombygning af servicecenteret i Hundige. Tidsplanen slukker desværre nok også håbet om en lakering af dobbeltdækkervognene i Hundige.

--
Mvh Anders

Alle S-Tog får nyt design frem til 2025

af KKLD, 9/3 2021, 16:29 (1116 dage siden) @ andersj

Nu har DSB selv meldt noget ud omkring levetidsforlængelsen af S-togene på Linkedin.

"Vores 135 S-tog er i gang med at blive fremtidssikret

De velkendte elektriske S-tog, der blev ibrugtaget tilbage i 1996, er i gang med at blive fremtidssikret med yderligere fem år. Det var oprindeligt planen, at de skulle erstattes af nyt togmateriel i 2030, men det er besluttet at forlænge levetiden på det eksisterende materiel fra de nuværende 30 år til 35 år.

Et team bestående af ... og dygtige håndværkere har i de sidste måneder arbejdet på at få den første prototype klar. Dette arbejde danner samtidig grundlaget for opførslen at et helt nyt topmoderne værksted, der kommer til at ligge mellem Ishøj og Hundige. Her skal et team forestå renoveringen af vognkasserne og udskiftningen af folien på en lang række S-tog fra november 2021, til det sidste togsæt kan køre ud af hallen i 2025."


Der er dog ikke tale om et nybygget værksted, men en ombygning af servicecenteret i Hundige. Tidsplanen slukker desværre nok også håbet om en lakering af dobbeltdækkervognene i Hundige.

Dermed bliver førerløse S-tog udskudt med 5 år gætter jeg på

Avatar

Alle S-Tog får nyt design frem til 2025

af mss ⌂, 13/3 2021, 23:51 (1112 dage siden) @ andersj

Godt at der endelig sker noget!

Jeg frygter stadig at det bliver en "light" model. Ny maling, småudbedringer og grundig rengøring, that's it. Men lader mig gerne overraske ;-)

Man kan spørge sig selv hvorfor man har ladet SA/SE forfalde sådan i de seneste år. Det har ihvertfald ikke pyntet på S-togenes image.
Man burde ideelt have totalrenoveret dem for mindst fem år siden. Med nye sæder, udskiftning af de gammeldags og kronisk defekte rulleskilte med elektroniske, nye vinduesrammer (sejle opad åen og blinde vinduer er hverdag) og ny lak.

Nå, men jeg vil under alle omstændigheder som pendler glæde mig til S-tog der fremstår friskere end i dag :-)

P.S: I Berlin er man gået til den med de jævnaldrende S-tog BR 481/482. De får p.t. en totalrenovering med nye gulve, nye vinduesrammer, totalrenoverede sæder og døre, nye døråbningsknapper og selvfølgelig ny lak. Der leveres også nye tog (483 og 484), men de erstatter i første omgang de ældre typer 480 og 485. 481/482 betød i sin tid noget af en revolution i Berlin. Da de leveredes sank gennemsnitsalderen i følge S-Bahn Berlin for S-tog i Berlin fra 55 til 7 år! De afløste dengang typer der primært var bygget i 1930-40'erne. De nyere typer 480 og 485 var ikke så talstærke. Så i 1980/90'erne kørte pendlerne i Berlin primært i museumstog :-D

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak