Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3 vs. Öresundstog (Generelt)

af Petteri, 8/1 2021, 13:15 (1197 dage siden)

Jeg er elendig til litra, men skarp til den almen befolknings anvendelse af togtyper.

Er der stor forskel på at fremføre et IC3 tog vs et Öresundstog?

Evt også for togførens vedkommende, når det det gælder lokalbetjeningen af dørene?

IC3 vs. Öresundstog

af Trainee, 8/1 2021, 18:50 (1197 dage siden) @ Petteri
redigeret af Trainee, 8/1 2021, 19:19

Irrelevant, men jeg kunne ikke dy mig:
Det hedder enten Øresundståg, Øresundstog eller Öresundståg - aldrig Öresundstog. :-P

Af relevant info kan det oplyses at IC3 er litra MF, og Øresundstog/OTU litra ET.
Jeg bruger selv denne side når jeg skal genopfriske hukommelsen:
https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-i-drift/

IC3 vs. Öresundstog

af Petteri, 8/1 2021, 19:44 (1197 dage siden) @ Trainee

Irrelevant, men jeg kunne ikke dy mig:
Det hedder enten Øresundståg, Øresundstog eller Öresundståg - aldrig Öresundstog. :-P

Min stavekontrol havde kun dét ord, og jeg var træt efter arbejde ;) men tak for link

Grunden til at jeg spurgte, var fordi DSB havde indsat et MF tog på en morgentur mellem Nivå og Lufthavnen, og det var tydeligvis en sidste minuts ændring, da hverken toget var klargjort ordentligt indvendigt, og fordi Rejseplanen ikke var opdateret med manglede lav indstigning, som DSB plejer at være gode til at skrive når de sætter et ER togsæt ind.

Havde det været før december 2020, kunne man godt tro, at der havde været svensk personale disponeret til de korte ture, men jeg formoder at det svenske personale nu kun kører på turene over broen, da de er blevet ansat af SJ. Det kunne måske have skabt nogle problemer, hvis de ikke kunne fremføre en MF'er.

Heldigvis har den færre døre, og derfor kom vi fra stationerne væsentligt hurtigere :-D

IC3 vs. Öresundstog

af Frank Poulsen, 8/1 2021, 21:43 (1196 dage siden) @ Petteri

Irrelevant, men jeg kunne ikke dy mig:
Det hedder enten Øresundståg, Øresundstog eller Öresundståg - aldrig Öresundstog. :-P


Min stavekontrol havde kun dét ord, og jeg var træt efter arbejde ;) men tak for link

Grunden til at jeg spurgte, var fordi DSB havde indsat et MF tog på en morgentur mellem Nivå og Lufthavnen, og det var tydeligvis en sidste minuts ændring, da hverken toget var klargjort ordentligt indvendigt, og fordi Rejseplanen ikke var opdateret med manglede lav indstigning, som DSB plejer at være gode til at skrive når de sætter et ER togsæt ind.

Havde det været før december 2020, kunne man godt tro, at der havde været svensk personale disponeret til de korte ture, men jeg formoder at det svenske personale nu kun kører på turene over broen, da de er blevet ansat af SJ. Det kunne måske have skabt nogle problemer, hvis de ikke kunne fremføre en MF'er.

Heldigvis har den færre døre, og derfor kom vi fra stationerne væsentligt hurtigere :-D

Det lyder mere som en permanent fejl at man ikke skilter med lav indstigning. Mig bekendt har det været en MF på den første afgang til og fra Nivå i hverdagene hver morgen siden den nye køreplan.

IC3 vs. Öresundstog

af Petteri, 8/1 2021, 22:23 (1196 dage siden) @ Frank Poulsen

Irrelevant, men jeg kunne ikke dy mig:
Det hedder enten Øresundståg, Øresundstog eller Öresundståg - aldrig Öresundstog. :-P


Min stavekontrol havde kun dét ord, og jeg var træt efter arbejde ;) men tak for link

Grunden til at jeg spurgte, var fordi DSB havde indsat et MF tog på en morgentur mellem Nivå og Lufthavnen, og det var tydeligvis en sidste minuts ændring, da hverken toget var klargjort ordentligt indvendigt, og fordi Rejseplanen ikke var opdateret med manglede lav indstigning, som DSB plejer at være gode til at skrive når de sætter et ER togsæt ind.

Havde det været før december 2020, kunne man godt tro, at der havde været svensk personale disponeret til de korte ture, men jeg formoder at det svenske personale nu kun kører på turene over broen, da de er blevet ansat af SJ. Det kunne måske have skabt nogle problemer, hvis de ikke kunne fremføre en MF'er.

Heldigvis har den færre døre, og derfor kom vi fra stationerne væsentligt hurtigere :-D


Det lyder mere som en permanent fejl at man ikke skilter med lav indstigning. Mig bekendt har det været en MF på den første afgang til og fra Nivå i hverdagene hver morgen siden den nye køreplan.

Det kan godt være, men når ER4 kører, så står der at der ikke er lav indstigning på Rejseplanen.

IC3 vs. Öresundstog

af Trainee, 8/1 2021, 23:36 (1196 dage siden) @ Frank Poulsen

Mærkeligt at vælge at køre med MF på en elektrificeret regionalbane. Eller?

IC3 vs. Öresundstog

af Peter Linaa, 8/1 2021, 23:55 (1196 dage siden) @ Trainee

Hvorfor det? Det er jo noget der sker fast mandag-fredag.

M v h
Peter L

Avatar

IC3 vs. Öresundstog

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 9/1 2021, 00:00 (1196 dage siden) @ Peter Linaa

Hvorfor det? Det er jo noget der sker fast mandag-fredag.


Hvilket skulle legitimisere det og gøre det mere indlysende?

Så når noget ulogisk er sat i system og gentages så er det ikke ulogisk mere? Ja det forklarer da meget godt hvilke udfordringer der er ved jernbanedriften i Danmark..

IC3 vs. Öresundstog

af Peter Linaa, 9/1 2021, 00:06 (1196 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Hvorfor det? Det er jo noget der sker fast mandag-fredag.


Hvilket skulle legitimisere det og gøre det mere indlysende?

Så når noget ulogisk er sat i system og gentages så er det ikke ulogisk mere? Ja det forklarer da meget godt hvilke udfordringer der er ved jernbanedriften i Danmark..

Der kører da også IC3-tog til/fra Sønderborg og ligeså til/fra Esbjerg et par gange om dagen, selvom disse strækninger også er elektrificeret!

M v h
Peter L

Avatar

IC3 vs. Öresundstog

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 9/1 2021, 00:11 (1196 dage siden) @ Peter Linaa

Der kører da også IC3-tog til/fra Sønderborg og ligeså til/fra Esbjerg et par gange om dagen, selvom disse strækninger også er elektrificeret!


Bare fordi; "de andre gør det også", "sådan har man altid gjort det", "det plejer at gå meget godt", "S-E-D-B" og hvad der ellers gennemsyrer jernbanebranchen, så bliver det ikke mere logisk af den grund.

IC3 vs. Öresundstog

af Peter Linaa, 9/1 2021, 00:13 (1196 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Der kører da også IC3-tog til/fra Sønderborg og ligeså til/fra Esbjerg et par gange om dagen, selvom disse strækninger også er elektrificeret!


Bare fordi; "de andre gør det også", "sådan har man altid gjort det", "det plejer at gå meget godt", "S-E-D-B" og hvad der ellers gennemsyrer jernbanebranchen, så bliver det ikke mere logisk af den grund.

Når du nu er så utilfreds med, hvad DSB gør, så synes jeg du skulle tage at klage til dem over deres dispositioner!

M v h
Peter L

Avatar

IC3 vs. Öresundstog

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 9/1 2021, 00:21 (1196 dage siden) @ Peter Linaa
redigeret af Kaj Aage Holdt, 9/1 2021, 00:32

Når du nu er så utilfreds med, hvad DSB gør, så synes jeg du skulle tage at klage til dem over deres dispositioner!


Du har tydeligvis ikke forstået pointen, men forholder dig til mig og tillægger mig motiver som du ikke har noget belæg for. Jeg synes Trainee stiller et meget relevant spørgsmål og undrer sig over noget der umiddelbart ikke giver den store mening. Der er sikkert en mere eller mindre god forklaring på at man disponerer som man gør og det er jeg ikke utilfreds med. At argumentere for det og bruge som forsvar at man gør det fast synes jeg ikke virkede særlig rationelt eller indlysende.

Avatar

IC3 vs. Öresundstog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/1 2021, 08:55 (1196 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Kaj, du har sgu været her på kanalen længe nok til at vide at DSB ikke lige vælter sig i materiel, især ikke el-materiel. Hvis jeg husker ret har de blandt andet her pr 13. december overdraget et antal ET (Øresundstog) til SJ.
At disponere materiellet og køreplanen er et puslespil, og der er dieseltog jo mere fleksible, da de jo kan køre både på el-strækninger og ikke-el-strækninger.
Der har tydeligvis ikke været disponibelt el-materiel til rådighed på det pågældende tidspunkt ligesom det sikkert er tilfældet andre steder i landet.
Så hvis man kender hele puslespillet er der helt sikkert en meget logisk forklaring.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

IC3 vs. Öresundstog

af Gæst42, 9/1 2021, 12:07 (1196 dage siden) @ Michael Deichmann

Så hvis man kender hele puslespillet er der helt sikkert en meget logisk forklaring.

Ja som det er nævnt i denne tråd køres 1307/1314 planmæssigt med IC3.

1314 er det sidste 13xx-tog der (under normale omstændigheder) ikke fortsætter til Sverige. Samtidigt ankommer 1314 så sent til Kastrup at det første 13xx-tog fra Sverige er lige på trapperne.

Tidligere har toget kørt med Øresundstog, men da 1314 altså ankommer lidt i en blindgyde betød det at togsættet ikke kunne bruges efter 1314 og dermed stod stille i hele morgenmyldretiden.

Derudover er landsdelstrafikken på dette tidspunkt af morgen ikke kommet rigtigt i gear, dette medførte at der holdt en IC3 der først skulle bruges i Lyn 31.

Ved at bruge denne IC3 i 1307/1314 kan man altså frigive et ekstra Øresundstog til morgenmyldretiden.

IC3 vs. Öresundstog

af Jens Hansen, 9/1 2021, 12:17 (1196 dage siden) @ Gæst42

DSB brugte også IC3 på Svendborgbanen.

JH

IC3 vs. Öresundstog

af Petteri, 9/1 2021, 14:40 (1196 dage siden) @ Gæst42

Så hvis man kender hele puslespillet er der helt sikkert en meget logisk forklaring.


Ja som det er nævnt i denne tråd køres 1307/1314 planmæssigt med IC3.

1314 er det sidste 13xx-tog der (under normale omstændigheder) ikke fortsætter til Sverige. Samtidigt ankommer 1314 så sent til Kastrup at det første 13xx-tog fra Sverige er lige på trapperne.

Tidligere har toget kørt med Øresundstog, men da 1314 altså ankommer lidt i en blindgyde betød det at togsættet ikke kunne bruges efter 1314 og dermed stod stille i hele morgenmyldretiden.

Derudover er landsdelstrafikken på dette tidspunkt af morgen ikke kommet rigtigt i gear, dette medførte at der holdt en IC3 der først skulle bruges i Lyn 31.

Ved at bruge denne IC3 i 1307/1314 kan man altså frigive et ekstra Øresundstog til morgenmyldretiden.

Det giver mening ift. anvendelsen som ICL, men hvert andet tog starter/slutter i Kastrup i dagtimerne, så der vil næppe stå et Øresundstog og "fise husleje af" hele dagen :) For hvis 1314 slutter i Kastrup, og kører videre senere som lyntog, hvor kommer dét tog, som skal køre retur til Nivå så fra? Det må så også været et MF eller ER4 togsæt, og jeg oplever sjældent andet end Øresundstog på strækningen om eftermiddagen.

IC3 vs. Öresundstog

af Gæst42, 9/1 2021, 15:29 (1196 dage siden) @ Petteri

Så hvis man kender hele puslespillet er der helt sikkert en meget logisk forklaring.


Ja som det er nævnt i denne tråd køres 1307/1314 planmæssigt med IC3.

1314 er det sidste 13xx-tog der (under normale omstændigheder) ikke fortsætter til Sverige. Samtidigt ankommer 1314 så sent til Kastrup at det første 13xx-tog fra Sverige er lige på trapperne.

Tidligere har toget kørt med Øresundstog, men da 1314 altså ankommer lidt i en blindgyde betød det at togsættet ikke kunne bruges efter 1314 og dermed stod stille i hele morgenmyldretiden.

Derudover er landsdelstrafikken på dette tidspunkt af morgen ikke kommet rigtigt i gear, dette medførte at der holdt en IC3 der først skulle bruges i Lyn 31.

Ved at bruge denne IC3 i 1307/1314 kan man altså frigive et ekstra Øresundstog til morgenmyldretiden.


Det giver mening ift. anvendelsen som ICL, men hvert andet tog starter/slutter i Kastrup i dagtimerne, så der vil næppe stå et Øresundstog og "fise husleje af" hele dagen :)

Men hvorfor? Du kan ikke bruge det i morgenmyldretiden og efter den er der jo andre togsæt der heller ikke skal bruges?

For hvis 1314 slutter i Kastrup, og kører videre senere som lyntog, hvor kommer dét tog, som skal køre retur til Nivå så fra? Det må så også været et MF eller ER4 togsæt, og jeg oplever sjældent andet end Øresundstog på strækningen om eftermiddagen.

Et kig i køreplanen afslører at det første tog fra Nivå der ikke fortsætter til Sverige ankommer 8:49 og første tog til Nivå fra Kastrup afgår 9:24. Så det kommer helt af sig selv!

Bemærk også at det er sådan at det dimensionerende tidspunkt for forbruget af Øresundstog er om morgen.

IC3 vs. Öresundstog

af larsht, 9/1 2021, 16:09 (1196 dage siden) @ Petteri

Så hvis man kender hele puslespillet er der helt sikkert en meget logisk forklaring.


Ja som det er nævnt i denne tråd køres 1307/1314 planmæssigt med IC3.

1314 er det sidste 13xx-tog der (under normale omstændigheder) ikke fortsætter til Sverige. Samtidigt ankommer 1314 så sent til Kastrup at det første 13xx-tog fra Sverige er lige på trapperne.

Tidligere har toget kørt med Øresundstog, men da 1314 altså ankommer lidt i en blindgyde betød det at togsættet ikke kunne bruges efter 1314 og dermed stod stille i hele morgenmyldretiden.

Derudover er landsdelstrafikken på dette tidspunkt af morgen ikke kommet rigtigt i gear, dette medførte at der holdt en IC3 der først skulle bruges i Lyn 31.

Ved at bruge denne IC3 i 1307/1314 kan man altså frigive et ekstra Øresundstog til morgenmyldretiden.


Det giver mening ift. anvendelsen som ICL, men hvert andet tog starter/slutter i Kastrup i dagtimerne, så der vil næppe stå et Øresundstog og "fise husleje af" hele dagen :) For hvis 1314 slutter i Kastrup, og kører videre senere som lyntog, hvor kommer dét tog, som skal køre retur til Nivå så fra? Det må så også været et MF eller ER4 togsæt, og jeg oplever sjældent andet end Øresundstog på strækningen om eftermiddagen.

Det kommer fra Sverige som beskrevet i tråden

IC3 vs. Öresundstog

af Petteri, 9/1 2021, 19:00 (1196 dage siden) @ larsht

Så hvis man kender hele puslespillet er der helt sikkert en meget logisk forklaring.


Ja som det er nævnt i denne tråd køres 1307/1314 planmæssigt med IC3.

1314 er det sidste 13xx-tog der (under normale omstændigheder) ikke fortsætter til Sverige. Samtidigt ankommer 1314 så sent til Kastrup at det første 13xx-tog fra Sverige er lige på trapperne.

Tidligere har toget kørt med Øresundstog, men da 1314 altså ankommer lidt i en blindgyde betød det at togsættet ikke kunne bruges efter 1314 og dermed stod stille i hele morgenmyldretiden.

Derudover er landsdelstrafikken på dette tidspunkt af morgen ikke kommet rigtigt i gear, dette medførte at der holdt en IC3 der først skulle bruges i Lyn 31.

Ved at bruge denne IC3 i 1307/1314 kan man altså frigive et ekstra Øresundstog til morgenmyldretiden.


Det giver mening ift. anvendelsen som ICL, men hvert andet tog starter/slutter i Kastrup i dagtimerne, så der vil næppe stå et Øresundstog og "fise husleje af" hele dagen :) For hvis 1314 slutter i Kastrup, og kører videre senere som lyntog, hvor kommer dét tog, som skal køre retur til Nivå så fra? Det må så også været et MF eller ER4 togsæt, og jeg oplever sjældent andet end Øresundstog på strækningen om eftermiddagen.


Det kommer fra Sverige som beskrevet i tråden


Er det nu helt rigtigt? Alle Nivå togene starter og slutter i Kastrup, der er 20 minutters drift over broen (Helsingør-Hyllie) og (ca.) 10 minutters drift Kastrup-Hellerup.

Engang kørte der myldretidstog fra Nivå over til Sverige, men det har de så vidt jeg ved ikke gjort, siden Covid-19 lukkede grænsen, da DSB gik over til færre tog på grund af grænsekontrollen i spor 2. De har i hvert fald ikke kørt siden seneste køreplansændring, og hvis de kommer fra Sverige, så er det uden passagerer, ligesom togene tømmes i Kastrup, når de kommer fra Nivå.

IC3 vs. Öresundstog

af larsht, 9/1 2021, 19:21 (1196 dage siden) @ Petteri

Så hvis man kender hele puslespillet er der helt sikkert en meget logisk forklaring.


Ja som det er nævnt i denne tråd køres 1307/1314 planmæssigt med IC3.

1314 er det sidste 13xx-tog der (under normale omstændigheder) ikke fortsætter til Sverige. Samtidigt ankommer 1314 så sent til Kastrup at det første 13xx-tog fra Sverige er lige på trapperne.

Tidligere har toget kørt med Øresundstog, men da 1314 altså ankommer lidt i en blindgyde betød det at togsættet ikke kunne bruges efter 1314 og dermed stod stille i hele morgenmyldretiden.

Derudover er landsdelstrafikken på dette tidspunkt af morgen ikke kommet rigtigt i gear, dette medførte at der holdt en IC3 der først skulle bruges i Lyn 31.

Ved at bruge denne IC3 i 1307/1314 kan man altså frigive et ekstra Øresundstog til morgenmyldretiden.


Det giver mening ift. anvendelsen som ICL, men hvert andet tog starter/slutter i Kastrup i dagtimerne, så der vil næppe stå et Øresundstog og "fise husleje af" hele dagen :) For hvis 1314 slutter i Kastrup, og kører videre senere som lyntog, hvor kommer dét tog, som skal køre retur til Nivå så fra? Det må så også været et MF eller ER4 togsæt, og jeg oplever sjældent andet end Øresundstog på strækningen om eftermiddagen.


Det kommer fra Sverige som beskrevet i tråden

Er det nu helt rigtigt? Alle Nivå togene starter og slutter i Kastrup, der er 20 minutters drift over broen (Helsingør-Hyllie) og (ca.) 10 minutters drift Kastrup-Hellerup.

Engang kørte der myldretidstog fra Nivå over til Sverige, men det har de så vidt jeg ved ikke gjort, siden Covid-19 lukkede grænsen, da DSB gik over til færre tog på grund af grænsekontrollen i spor 2. De har i hvert fald ikke kørt siden seneste køreplansændring, og hvis de kommer fra Sverige, så er det uden passagerer, ligesom togene tømmes i Kastrup, når de kommer fra Nivå.

Jeg kan godt hjælpe dig hvis det går for stærkt:

https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/regionaltog/k21/dsb-k21--sjaelland-.pdf

Hop ind på side 15 der er det beskrevne tog angivet (pdf-side 8)

IC3 vs. Öresundstog

af 1993matias ⌂, KH, 9/1 2021, 20:38 (1195 dage siden) @ larsht

Jeg kan godt hjælpe dig hvis det går for stærkt:

https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/regionaltog/k21/dsb-k21--sjaelland-.pdf

Hop ind på side 15 der er det beskrevne tog angivet (pdf-side 8)

Alle 13xx-tog til/fra Sverige er aflyst mellem Kastrup og Peberholm (og videre til Hyllie eller Malmø). Det fremgår ikke i køreplanen, da det er en aflysning på baggrund af Covid-19. Frem til køreplansskiftet her i december 20, så var togene faktisk også aflyst helt fra København H og til Peberholm!

Du kan finde de helt opdaterede køreplaner på rejseplanen.dk, der også tager højde for toganmeldelser. I øjeblikket hedder toganmeldelsen for disse aflysninger nummer 27, jeg ved ikke om de er offentligt tilgængelige - ellers havde jeg lagt et link.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

IC3 vs. Öresundstog

af Peter Linaa, 9/1 2021, 20:41 (1195 dage siden) @ 1993matias

Jeg kan godt hjælpe dig hvis det går for stærkt:

https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/regionaltog/k21/dsb-k21--sjaelland-.pdf

Hop ind på side 15 der er det beskrevne tog angivet (pdf-side 8)


Alle 13xx-tog til/fra Sverige er aflyst mellem Kastrup og Peberholm (og videre til Hyllie eller Malmø). Det fremgår ikke i køreplanen, da det er en aflysning på baggrund af Covid-19. Frem til køreplansskiftet her i december 20, så var togene faktisk også aflyst helt fra København H og til Peberholm!

Du kan finde de helt opdaterede køreplaner på rejseplanen.dk, der også tager højde for toganmeldelser. I øjeblikket hedder toganmeldelsen for disse aflysninger nummer 27, jeg ved ikke om de er offentligt tilgængelige - ellers havde jeg lagt et link.

Hej Matias

Toganmeldelser er IKKE offentligt tilgængelige, dem skal man anmode om aktindsigt i for at fåe dem.

M v h
Peter L

IC3 vs. Öresundstog

af Trainee, 9/1 2021, 00:44 (1196 dage siden) @ Peter Linaa

Der kører da også IC3-tog til/fra Sønderborg og ligeså til/fra Esbjerg et par gange om dagen, selvom disse strækninger også er elektrificeret!

Men ikke som regionaltog, i hvert fald til Sønderborg.
Jeg ved ikke om der kører IC3 som regionaltog til Esbjerg, men i så fald ville jeg også undre mig over dette.

Jeg kan måske forstå hvorfor man ville bruge IC3 som regionaltog på en ikke-elektrificeret strækning, for hvad skulle man ellers bruge? IC4 er et lige godt valg. Men på en elektrificeret strækning har man flere muligheder for materiel der egner sig bedre som regionaltog - IR4, og hvis på Sjælland, ET eller EA/EB med DD-vogne.

IC3 vs. Öresundstog

af larsht, 9/1 2021, 01:50 (1196 dage siden) @ Trainee

Mærkeligt at vælge at køre med MF på en elektrificeret regionalbane. Eller?

Tjah, ikke materiel nok?

IC3 vs. Öresundstog

af OLL, Ballerup, 9/1 2021, 02:05 (1196 dage siden) @ Petteri

Grunden til at jeg spurgte, var fordi DSB havde indsat et MF tog på en morgentur mellem Nivå og Lufthavnen, og det var tydeligvis en sidste minuts ændring, da hverken toget var klargjort ordentligt indvendigt, og fordi Rejseplanen ikke var opdateret med manglede lav indstigning, som DSB plejer at være gode til at skrive når de sætter et ER togsæt ind.

Det er afgangen med tognr. 1312 med afgang fra KH 06:16 mod CPH. Vi bruger den til et lyntog omkring klokken 8 ude fra KAC/CPH.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

IC3 vs. Öresundstog

af Petteri, 9/1 2021, 08:38 (1196 dage siden) @ OLL

Grunden til at jeg spurgte, var fordi DSB havde indsat et MF tog på en morgentur mellem Nivå og Lufthavnen, og det var tydeligvis en sidste minuts ændring, da hverken toget var klargjort ordentligt indvendigt, og fordi Rejseplanen ikke var opdateret med manglede lav indstigning, som DSB plejer at være gode til at skrive når de sætter et ER togsæt ind.


Det er afgangen med tognr. 1312 med afgang fra KH 06:16 mod CPH. Vi bruger den til et lyntog omkring klokken 8 ude fra KAC/CPH.

Du har sikkert ret, men jeg tog RE1314, som kører fra KBH 06.36.

IC3 vs. Öresundstog

af 1993matias ⌂, KH, 9/1 2021, 18:31 (1196 dage siden) @ Petteri

[...]
Havde det været før december 2020, kunne man godt tro, at der havde været svensk personale disponeret til de korte ture, men jeg formoder at det svenske personale nu kun kører på turene over broen, da de er blevet ansat af SJ. Det kunne måske have skabt nogle problemer, hvis de ikke kunne fremføre en MF'er.

Svensk personale har ikke fremført tog nord for København meget længe - muligvis siden DSBfirst. Svenskere fremfører kun tog, der kommer fra/kører til Sverige, og de stiger altid af på Hovedbanen. De kommer derfor aldrig ud for at køre ER eller MF :-)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

IC3 vs. Öresundstog

af Petteri, 9/1 2021, 19:04 (1196 dage siden) @ 1993matias

[...]
Havde det været før december 2020, kunne man godt tro, at der havde været svensk personale disponeret til de korte ture, men jeg formoder at det svenske personale nu kun kører på turene over broen, da de er blevet ansat af SJ. Det kunne måske have skabt nogle problemer, hvis de ikke kunne fremføre en MF'er.


Svensk personale har ikke fremført tog nord for København meget længe - muligvis siden DSBfirst. Svenskere fremfører kun tog, der kommer fra/kører til Sverige, og de stiger altid af på Hovedbanen. De kommer derfor aldrig ud for at køre ER eller MF :-)

Det er ikke mange dage siden, der stod svensk personale på toget på Østerport :) Et af de korte nattog til Lund.

Men tak for dit svar, fra den anden tråd. Jeg synes det virker mærkeligt, hvorfor personalet så overrasket ud over, at der kom en MF'er kørende, især hvis den kører RE1314 i hverdagene :-)

IC3 vs. Öresundstog

af 1993matias ⌂, KH, 9/1 2021, 20:32 (1195 dage siden) @ Petteri

[...]
Det er ikke mange dage siden, der stod svensk personale på toget på Østerport :) Et af de korte nattog til Lund.

Der er DSB-ansatte, der bor i Sverige eller er svenskere. Men det er stadig DSB-personale :)

Men tak for dit svar, fra den anden tråd. Jeg synes det virker mærkeligt, hvorfor personalet så overrasket ud over, at der kom en MF'er kørende, især hvis den kører RE1314 i hverdagene :-)

Det er sjældent at MF kører på kysten, nogle gange sker det i et myldretidstog, der kommer fra Odense eller Esbjerg. Men at se en MF i et Nivå-tog, det har jeg aldrig. Et er jo, at det har høj indstigning, andet er jo, at der er stop hele tiden, hvilket ikke er godt for bremserne - de bliver varme og mister derved bremseevnen. På Vestfyn havde man samme problemstilling på et tidspunkt, og her valgte man helt at forbyde MF at køre stoppende regionaltog!

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

IC3 vs. Öresundstog

af Petteri, 9/1 2021, 22:06 (1195 dage siden) @ 1993matias

Det er sjældent at MF kører på kysten, nogle gange sker det i et myldretidstog, der kommer fra Odense eller Esbjerg. Men at se en MF i et Nivå-tog, det har jeg aldrig. Et er jo, at det har høj indstigning, andet er jo, at der er stop hele tiden, hvilket ikke er godt for bremserne - de bliver varme og mister derved bremseevnen. På Vestfyn havde man samme problemstilling på et tidspunkt, og her valgte man helt at forbyde MF at køre stoppende regionaltog!

Det var første gang jeg så en MF som regionaltog på Kysten, men det sker ind i mellem, at jeg ender i et ER4 tog mod Nivå, eller endda Helsingør på aften/nat afgangene (når Sveriges-togene slutter på Østerport). Banedanmarks skærme var ganske vist korrekte, da der stod 2 vogne på skærmen, men jeg er vant til 4 vogne, så jeg stod pludseligt forkert på perronen :-)

IC3 vs. Öresundstog

af Danielsen, 9/1 2021, 23:57 (1195 dage siden) @ 1993matias

Det er sjældent at MF kører på kysten, nogle gange sker det i et myldretidstog, der kommer fra Odense eller Esbjerg. Men at se en MF i et Nivå-tog, det har jeg aldrig. Et er jo, at det har høj indstigning, andet er jo, at der er stop hele tiden, hvilket ikke er godt for bremserne - de bliver varme og mister derved bremseevnen. På Vestfyn havde man samme problemstilling på et tidspunkt, og her valgte man helt at forbyde MF at køre stoppende regionaltog!

Interessant. Hvad er grunden til, at bremserne på MF er ringere end på ER eller ET? Mangel på regenerativ bremse?

IC3 vs. Öresundstog

af 1993matias ⌂, KH, 10/1 2021, 10:40 (1195 dage siden) @ Danielsen

Ja, præcis. ER og ET kan el-bremse, så de bruger derfor bremseklodserne betydeligt mindre. Umiddelbart er bremseevnen (fraregnet el-bremse) mere eller mindre den samme for MF og ER.

Det, der gør den store forskel er, at bremserne på MF bliver varme ved mange nedbremsninger, hvor bremserne på ER ikke bliver varme, da de bliver brugt mindre

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

IC3 vs. Öresundstog

af Frank Poulsen, 10/1 2021, 11:51 (1195 dage siden) @ 1993matias

Ja, præcis. ER og ET kan el-bremse, så de bruger derfor bremseklodserne betydeligt mindre. Umiddelbart er bremseevnen (fraregnet el-bremse) mere eller mindre den samme for MF og ER.

Det, der gør den store forskel er, at bremserne på MF bliver varme ved mange nedbremsninger, hvor bremserne på ER ikke bliver varme, da de bliver brugt mindre

Så hvad mener du er den mindste afstand mellem stop for at MF kan bruges fornuftigt? De bruges som tidligere nævnt jo hver morgen på kystbanen i hvert fald i et løb. Derudover bruges de jo også som regionaltog på Lille Syd mellem Køge og Næstved. Og tidligere også været brugt hele vejen til Roskilde, der er da heller ikke så langt igen mellem stop.

IC3 vs. Öresundstog

af RasmusD, 10/1 2021, 12:18 (1195 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er nu ikke et spørgsmål om personlig mening. MF'erens udfordringer med varme bremser er velkendte og veldokumenterede, og i en periode havde DSB internt forbud mod at lade dem køre regionaltog på Vestfyn.

Ingeniøren har skrevet en del om der:
https://www.google.com/search?q=ing.dk+ic3+varme+bremser

Tilsyneladende har man fundet en løsning. I hvert fald må den gerne køre Re på Vestfyn igen.

Jeg har ikke hørt om andre strækninger hvor de varme bremser konsekvent barnet problem.

IC3 vs. Öresundstog

af Jens N, Fredericia, 10/1 2021, 12:29 (1195 dage siden) @ Frank Poulsen

De bruges som tidligere nævnt jo hver morgen på kystbanen i hvert fald i et løb. Derudover bruges de jo også som regionaltog på Lille Syd mellem Køge og Næstved. Og tidligere også været brugt hele vejen til Roskilde, der er da heller ikke så langt igen mellem stop.


I starten af 00’erne kørte MF intercitytog mellem Fredericia og Esbjerg med stop ved alle stationer undtaget Taulov og Tjæreborg.

Ved rettidige tog gik det fint, men ved forsinkelser, hvor der forsøgtes kørt tid ind undervejs, ved hjælp af hårdere nedbremsninger, begyndte bremserne at lugte og bremseevnen sænkedes omkring Gørding/Bramming i køreretning mod Esbjerg. Det tog lokomotivpersonalet højde for ved indbremsningerne til disse stationer.

Mvh. Jens

IC3 vs. Öresundstog

af Gæst42, 10/1 2021, 13:36 (1195 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja, præcis. ER og ET kan el-bremse, så de bruger derfor bremseklodserne betydeligt mindre. Umiddelbart er bremseevnen (fraregnet el-bremse) mere eller mindre den samme for MF og ER.

Det, der gør den store forskel er, at bremserne på MF bliver varme ved mange nedbremsninger, hvor bremserne på ER ikke bliver varme, da de bliver brugt mindre


Så hvad mener du er den mindste afstand mellem stop for at MF kan bruges fornuftigt? De bruges som tidligere nævnt jo hver morgen på kystbanen i hvert fald i et løb. Derudover bruges de jo også som regionaltog på Lille Syd mellem Køge og Næstved. Og tidligere også været brugt hele vejen til Roskilde, der er da heller ikke så langt igen mellem stop.

På både Kystbanen og Lille syd må du kun kører 120 og det gør at den energi der skal kastes i bremseklodserne ved hver nedbremsning bliver mindre.

IC3 vs. Öresundstog

af andersj, Aalborg, 10/1 2021, 19:13 (1195 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja, præcis. ER og ET kan el-bremse, så de bruger derfor bremseklodserne betydeligt mindre. Umiddelbart er bremseevnen (fraregnet el-bremse) mere eller mindre den samme for MF og ER.

Det, der gør den store forskel er, at bremserne på MF bliver varme ved mange nedbremsninger, hvor bremserne på ER ikke bliver varme, da de bliver brugt mindre


Så hvad mener du er den mindste afstand mellem stop for at MF kan bruges fornuftigt? De bruges som tidligere nævnt jo hver morgen på kystbanen i hvert fald i et løb. Derudover bruges de jo også som regionaltog på Lille Syd mellem Køge og Næstved. Og tidligere også været brugt hele vejen til Roskilde, der er da heller ikke så langt igen mellem stop.

Som der også delvist er skrevet er det ikke kun afstanden mellem nedbremsningerne, men også den hastighed der nedbremses fra. Problemet opstod når man mellem Odense og Fredericia kunne komme op på 180 km/t også ned til 0 km/t med korte intervaller.

--
Mvh Anders

IC3 vs. Öresundstog

af ThomasLarsen, 10/1 2021, 20:54 (1194 dage siden) @ andersj

Hvis man sætter hastigheden på Lille syd op til 160 km/t til sommer
Vil man så ikke få samme problemer med IC3 der.

IC3 vs. Öresundstog

af Frank Poulsen, 10/1 2021, 21:03 (1194 dage siden) @ ThomasLarsen

Hvis man sætter hastigheden på Lille syd op til 160 km/t til sommer
Vil man så ikke få samme problemer med IC3 der.

Ja jeg skulle lige til at spørge, er der ikke forberedt for op til 160, når signalsystem ibrugtages. Men det gøres nok først fra køreplansskift.

IC3 vs. Öresundstog

af steenth, 11/1 2021, 00:31 (1194 dage siden) @ Frank Poulsen

Det, der gør den store forskel er, at bremserne på MF bliver varme ved mange nedbremsninger, hvor bremserne på ER ikke bliver varme, da de bliver brugt mindre


Så hvad mener du er den mindste afstand mellem stop for at MF kan bruges fornuftigt? De bruges som tidligere nævnt jo hver morgen på kystbanen i hvert fald i et løb. Derudover bruges de jo også som regionaltog på Lille Syd mellem Køge og Næstved. Og tidligere også været brugt hele vejen til Roskilde, der er da heller ikke så langt igen mellem stop.

Køge-Næstved er blevet opgraderet til 160 km/t, som kan udnyttes med det nye signalsystem..... Vendsysselbanen skulle også være klar til 160 km/t, dog uden det er blevet til noget endnu.

IC3 vs. Öresundstog

af Niklas Bygdestam, 9/1 2021, 20:22 (1195 dage siden) @ 1993matias

[...]
Havde det været før december 2020, kunne man godt tro, at der havde været svensk personale disponeret til de korte ture, men jeg formoder at det svenske personale nu kun kører på turene over broen, da de er blevet ansat af SJ. Det kunne måske have skabt nogle problemer, hvis de ikke kunne fremføre en MF'er.


Svensk personale har ikke fremført tog nord for København meget længe - muligvis siden DSBfirst. Svenskere fremfører kun tog, der kommer fra/kører til Sverige, og de stiger altid af på Hovedbanen. De kommer derfor aldrig ud for at køre ER eller MF :-)


Har svensk personal tidigare framfört MF? Den första tiden innan det fanns tillräckligt med ET/X31K gick det både MF och svenska Y2K mellan Sverige och Danmark. Så MF gick reguljärt i Sverige en tid. Men var det bara danska förare? Eller var det även svenska förare som körde MF?

Svenska Y2 och Y2K är ju egentligen MF. Så därför borde det inte ha varit problem för svenska förare att framföra MF.

Fanns det danska förare som framförde Y2K den första tiden?

--
Niklas Bygdestam
[image]

IC3 vs. Öresundstog

af 1993matias ⌂, KH, 9/1 2021, 20:30 (1195 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Kustpilen kørte en overgang til København, bl.a. via færgen Helsingør-Helsingborg. Om danske MF-tog har været kørt af svensk personale (SJ, Skånetrafiken, etc.), det tror jeg ikke - men det er ikke noget, jeg ved.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

IC3 vs. Öresundstog

af Niklas Bygdestam, 9/1 2021, 20:42 (1195 dage siden) @ 1993matias

Kustpilen kørte en overgang til København, bl.a. via færgen Helsingør-Helsingborg. Om danske MF-tog har været kørt af svensk personale (SJ, Skånetrafiken, etc.), det tror jeg ikke - men det er ikke noget, jeg ved.


Men behövdes det alls någon utbildning för svensk personal att köra MF eller för dansk personal att köra Y2K? Det är ju egentligen samma tågtyp. Kan det ha funnits något tekniskt som gjorde att det ändå krävdes speciell utbildning ändå?

--
Niklas Bygdestam
[image]

IC3 vs. Öresundstog

af ulca, 8/1 2021, 20:26 (1196 dage siden) @ Petteri

Jeg er elendig til litra, men skarp til den almen befolknings anvendelse af togtyper.

Er der stor forskel på at fremføre et IC3 tog vs et Öresundstog?

Evt også for togførens vedkommende, når det det gælder lokalbetjeningen af dørene?

Lidt hurtig regning på vægt og ydelse giver dette resultat: MF (IC3) 16,5 HK/ton ; ER (IR4) 16,9 HK/ton ; ET (Øresundstog) 18,2 HK/ton . Så umiddelbart kunne det tyde på at de to elektriske enheder kan accelerere hurtigere end IC3, hvilket vel er nyttigt når de oprindeligt var designet til regionaltrafik med flere stationer tættere på hinanden. Men det afhænger også af gearing og momentkurver. Hvad førerpladsen angår skulle den være nærmest identisk på alle tre, med blot de forskelle som er nødvendige af tekniske hensyn. Iøvrigt er det værd at bemærke at MF og ER kan køres i multiple, dvs flere tog fra én førerplads, i en blanding af dieseltog og eltog hvilket skulle være ret unikt.

IC3 vs. Öresundstog

af Niklas Bygdestam, 9/1 2021, 03:12 (1196 dage siden) @ ulca

Jeg er elendig til litra, men skarp til den almen befolknings anvendelse af togtyper.

Er der stor forskel på at fremføre et IC3 tog vs et Öresundstog?

Evt også for togførens vedkommende, når det det gælder lokalbetjeningen af dørene?


Lidt hurtig regning på vægt og ydelse giver dette resultat: MF (IC3) 16,5 HK/ton ; ER (IR4) 16,9 HK/ton ; ET (Øresundstog) 18,2 HK/ton . Så umiddelbart kunne det tyde på at de to elektriske enheder kan accelerere hurtigere end IC3, hvilket vel er nyttigt når de oprindeligt var designet til regionaltrafik med flere stationer tættere på hinanden. Men det afhænger også af gearing og momentkurver. Hvad førerpladsen angår skulle den være nærmest identisk på alle tre, med blot de forskelle som er nødvendige af tekniske hensyn. Iøvrigt er det værd at bemærke at MF og ER kan køres i multiple, dvs flere tog fra én førerplads, i en blanding af dieseltog og eltog hvilket skulle være ret unikt.


Åtminstone i Sverige har det påståtts att Öresundstågen ET eller X31K som de heter i Sverige skulle kunna köras i multipel med både MF (IC3) och ER (IR4) om bara en del programvara i systemet ändras. Detta skulle tydligen vara möjligt att genomföra och det påstås att det funnits planer att genomföra detta. Men att detta inte skett då det inte efterfrågas att köra ET/X31K (Öresundståg) i multipel med MF (IC3) och ER (IR4).

--
Niklas Bygdestam
[image]

IC3 vs. Öresundstog

af ulca, 9/1 2021, 10:28 (1196 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Jeg er elendig til litra, men skarp til den almen befolknings anvendelse af togtyper.

Er der stor forskel på at fremføre et IC3 tog vs et Öresundstog?

Evt også for togførens vedkommende, når det det gælder lokalbetjeningen af dørene?


Lidt hurtig regning på vægt og ydelse giver dette resultat: MF (IC3) 16,5 HK/ton ; ER (IR4) 16,9 HK/ton ; ET (Øresundstog) 18,2 HK/ton . Så umiddelbart kunne det tyde på at de to elektriske enheder kan accelerere hurtigere end IC3, hvilket vel er nyttigt når de oprindeligt var designet til regionaltrafik med flere stationer tættere på hinanden. Men det afhænger også af gearing og momentkurver. Hvad førerpladsen angår skulle den være nærmest identisk på alle tre, med blot de forskelle som er nødvendige af tekniske hensyn. Iøvrigt er det værd at bemærke at MF og ER kan køres i multiple, dvs flere tog fra én førerplads, i en blanding af dieseltog og eltog hvilket skulle være ret unikt.

Åtminstone i Sverige har det påståtts att Öresundstågen ET eller X31K som de heter i Sverige skulle kunna köras i multipel med både MF (IC3) och ER (IR4) om bara en del programvara i systemet ändras. Detta skulle tydligen vara möjligt att genomföra och det påstås att det funnits planer att genomföra detta. Men att detta inte skett då det inte efterfrågas att köra ET/X31K (Öresundståg) i multipel med MF (IC3) och ER (IR4).

Det er ikke helt utænkeligt, det samme har været nævnt omkring litra MF/FS (de danske IC2) som det siges anvender samme computersystem som ET. Der nævnes at mekanisk set kan de umiddelbart sagtens køre sammen pga samme type kobling og front, men en aktiv samkøring er mere kompliceret; dertil vil en "Gateway" være nødvendig, som skulle fungere som en slags tolk mellem de to forskellige systemer. Men manglende behov og efterspørgsel på den mulighed gjorde at man sparede den udgift.
Samtidig er det værd at nævne, at DSB viste interesse for MF/FS, dels i stedet for at renovere MR/MRD, dels som supplement til IC3 og ER (nærmest en slags selvkørende ekstra vognsæt)

IC3 vs. Öresundstog

af AndreasM, 9/1 2021, 23:21 (1195 dage siden) @ ulca

Det er ikke helt utænkeligt, det samme har været nævnt omkring litra MF/FS (de danske IC2) som det siges anvender samme computersystem som ET.

Jeg ved ikke hvem der siger det, men hvis du gør, kan du hilse tilbage og sige det ikke er korrekt ;-)

IC3 vs. Öresundstog

af ulca, 10/1 2021, 13:35 (1195 dage siden) @ AndreasM

Det er ikke helt utænkeligt, det samme har været nævnt omkring litra MF/FS (de danske IC2) som det siges anvender samme computersystem som ET.


Jeg ved ikke hvem der siger det, men hvis du gør, kan du hilse tilbage og sige det ikke er korrekt ;-)

Det skriver Benny Knudsen i sin bog "IC3 Det sidste danske togdesign" på side 81, citat: "Dette nye styresystem med en hovedcomputer, 2 førerbordscomputere og et antal distribuerede enheder så dagens lys i IC2. Systemet udviklede sig stærkt i 1990'erne og er brugt som togcomputersystem på den sidste togtype, der har lidt relation til Flexliner familien, nemlig Öresundstoget (DSB litra ET og SJ litra X31 og X32)." Så med samme computersystem burde det, teoretisk set, være muligt få styringen i de to typer til at samarbejde. Andetsteds i samme bog i en billedtekst på side 46 nævnes citat: "Privatbanernes IC2 og DSBs IC3 kan ganske vist kobles fysisk, men ikke styrings-mæssigt."

IC3 vs. Öresundstog

af RasmusD, 10/1 2021, 14:15 (1195 dage siden) @ ulca

Der er ikke én hovedcomputer i et ET-togsæt. Der er en hovedcomputer for hver vogn, kaldet VCU. Altså tre computere.

MF og ER har en hovedcomputer per halvtogsæt, kaldet TC. På lokalbanernes IC2 har man skåret det antal ned til én per togsæt, som jeg har forstået det, men den konfiguration går ikke igen i ET, tværtimod.

Edit: Så vidt jeg husker fremgår det også af bogen “IC3 - det sidste danske togdesign” (som jeg i øvrigt synes er glimrende), at ET stort set kun har gummifronten og de tilhørende elementer til fælles med MF og ER. Resten af toget bygger på et andet design.

IC3 vs. Öresundstog

af Niklas Bygdestam, 10/1 2021, 14:44 (1195 dage siden) @ RasmusD

Der er ikke én hovedcomputer i et ET-togsæt. Der er en hovedcomputer for hver vogn, kaldet VCU. Altså tre computere.

MF og ER har en hovedcomputer per halvtogsæt, kaldet TC. På lokalbanernes IC2 har man skåret det antal ned til én per togsæt, som jeg har forstået det, men den konfiguration går ikke igen i ET, tværtimod.

Edit: Så vidt jeg husker fremgår det også af bogen “IC3 - det sidste danske togdesign” (som jeg i øvrigt synes er glimrende), at ET stort set kun har gummifronten og de tilhørende elementer til fælles med MF og ER. Resten af toget bygger på et andet design.

Ja bortsett från gummifronten är ET inte alls samma konstruktion som MF och ER. Istället är det rent tekniskt en variant på svenska Regina, alltså de som heter X50-X54.

--
Niklas Bygdestam
[image]

IC3 vs. Öresundstog

af ulca, 10/1 2021, 14:48 (1195 dage siden) @ RasmusD

Der er ikke én hovedcomputer i et ET-togsæt. Der er en hovedcomputer for hver vogn, kaldet VCU. Altså tre computere.

Er du helt sikker på at det ikke er en pr motorvogn, hvor hovedparten af systemer såsom styring af banemotorer er placeret?

MF og ER har en hovedcomputer per halvtogsæt, kaldet TC. På lokalbanernes IC2 har man skåret det antal ned til én per togsæt, som jeg har forstået det, men den konfiguration går ikke igen i ET, tværtimod.

Det er også nogenlunde jeg har forstået det.

Edit: Så vidt jeg husker fremgår det også af bogen “IC3 - det sidste danske togdesign” (som jeg i øvrigt synes er glimrende), at ET stort set kun har gummifronten og de tilhørende elementer til fælles med MF og ER. Resten af toget bygger på et andet design.

Ja helt klart en af de bedste bøger omkring jernbaner og deres rullende materiel udgivet i nyere tid. Og ganske rigtigt, efter min forståelse, med fronten som endda måtte have en vis ændring pga grund af vognkassens anderledes profil.

IC3 vs. Öresundstog

af RasmusD, 10/1 2021, 15:24 (1195 dage siden) @ ulca

Er du helt sikker på at det ikke er en pr motorvogn, hvor hovedparten af systemer såsom styring af banemotorer er placeret?

Ja, 100%. Det er mellemvognens VCU, der overtager master-rollen, hvis VCU'en i forreste motorvogn svigter. Mellemvognen har også egen bremsecomputer (ET har jo ikke fællesbogier), og dele af højspændingssystemet er også placeret her.

IC3 vs. Öresundstog

af ulca, 10/1 2021, 15:52 (1195 dage siden) @ RasmusD

Er du helt sikker på at det ikke er en pr motorvogn, hvor hovedparten af systemer såsom styring af banemotorer er placeret?


Ja, 100%. Det er mellemvognens VCU, der overtager master-rollen, hvis VCU'en i forreste motorvogn svigter. Mellemvognen har også egen bremsecomputer (ET har jo ikke fællesbogier), og dele af højspændingssystemet er også placeret her.

Det lyder lidt i stil med IR4, hvor den ene endevogn (ER1) og mellemvogn (FR1) har pantografer og FR1 desuden har hovedtransformatoren monteret, hvilket krævede en forstærkning af vognkassen da transformatoren vejer 7 tons.

IC3 vs. Öresundstog

af OLL, Ballerup, 10/1 2021, 15:08 (1195 dage siden) @ RasmusD

Der er ikke én hovedcomputer i et ET-togsæt. Der er en hovedcomputer for hver vogn, kaldet VCU. Altså tre computere.

MF og ER har en hovedcomputer per halvtogsæt, kaldet TC. På lokalbanernes IC2 har man skåret det antal ned til én per togsæt, som jeg har forstået det, men den konfiguration går ikke igen i ET, tværtimod.

Edit: Så vidt jeg husker fremgår det også af bogen “IC3 - det sidste danske togdesign” (som jeg i øvrigt synes er glimrende), at ET stort set kun har gummifronten og de tilhørende elementer til fælles med MF og ER. Resten af toget bygger på et andet design.

Det er korrekt. Litra ET er i "Contessa" familien, som Lasse nok kan fortælle mere om (hvilket han gjorde i et indlæg for en del år siden).

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

IC3 vs. Öresundstog

af Niels Munch, 10/1 2021, 14:32 (1195 dage siden) @ ulca

I rutebiler bygget i 1990'erne blev adskillige hundrede meter kobbertråd erstattet med en lysleder, der forbandt en hovedcomputer med et antal distribuerede enheder i bussen, hvilket forenklede systemet for styringen af bussens forskellige funktioner.

At funktioner i såvel tog som busser kan styres efter disse principper er på ingen måde ensbetydende med, at systemerne er kompatible.

M.v.h.
Niels

IC3 vs. Öresundstog

af ulca, 10/1 2021, 15:14 (1195 dage siden) @ Niels Munch

I rutebiler bygget i 1990'erne blev adskillige hundrede meter kobbertråd erstattet med en lysleder, der forbandt en hovedcomputer med et antal distribuerede enheder i bussen, hvilket forenklede systemet for styringen af bussens forskellige funktioner.

Andre steder i bilindustrien skete en tilsvarende udvikling i form af udbredelsen af den såkaldte CAN-bus, som i øvrigt også anvendes af IC3s nye powerpack (motor og gearkasse) hvilket krævede udvikling af en Gateway, hvor styringen helst placeres så tæt på de komponenter som skal styres og overvåges som muligt.
En variant af selvsamme system anvendes andre steder, f.eks. styring af elektriske systemer i boligen, hvor f.eks. LKs gamle IHC kræver alle enheder samlet med undtagelse af følere/sensorer som kun har en funktion hver; i nyere CAN-bus systemer kan nogle komponenter såsom afbrydere have flere funktioner eks. integrerede termostater mm. og kræver ikke en central enhed men blot et kabel mellem alle involverede enheder/komponenter.

At funktioner i såvel tog som busser kan styres efter disse principper er på ingen måde ensbetydende med, at systemerne er kompatible.

Nej det ved jeg udemærket godt, der kan være forskelle i tilsyneladende ensartede systemers programmering og elektriske forbindelser. Tag f.eks. førnævnte CAN-bus som i mange år har været standard i nye biler til diagnosticering efter krav fra EU; her findes der nogle ligheder i programmeringen, men nogle fabrikanter har yderligere funktioner som ikke er standardiseret, med det resultat at der findes forskellige versioner som har sammenlignet med "dialekter" inden for samme talte sprog (har selv oplevet at nogle dialekter på dansk, eks. nogle jydsk, kan være besværlige eller næsten umuligt at forstå for folk som ikke kender pågældende dialekt). Eller for at holde os til sprog indenfor programmering, så er der en række ligheder mellem C og C# men også visse forskelle.

IC3 vs. Öresundstog

af Niels Munch, 10/1 2021, 16:12 (1195 dage siden) @ ulca

Tak for belæringen, jeg forsøgte blot at fortolke Benny Knudsens udsagn i bogen "IC3 Det sidste danske togdesign" lidt anderledes, end du gjorde.

M.v.h.
Niels

Avatar

IC3 vs. Öresundstog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/1 2021, 18:25 (1195 dage siden) @ ulca

Andre steder i bilindustrien skete en tilsvarende udvikling i form af udbredelsen af den såkaldte CAN-bus, som i øvrigt også anvendes af IC3s nye powerpack (motor og gearkasse) hvilket krævede udvikling af en Gateway, hvor styringen helst placeres så tæt på de komponenter som skal styres og overvåges som muligt.
En variant af selvsamme system anvendes andre steder, f.eks. styring af elektriske systemer i boligen...

Min Bosch varmepumpe benytter CAN-bus i forbindelsen mellem ude-delen og indedelen, men den bruger helt sikkert nogle kommandoer på den der ikke findes i bilen :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

IC3 vs. Öresundstog

af AndreasM, 10/1 2021, 16:08 (1195 dage siden) @ ulca

Det er ikke helt utænkeligt, det samme har været nævnt omkring litra MF/FS (de danske IC2) som det siges anvender samme computersystem som ET.

;-)
Jeg ved ikke hvem der siger det, men hvis du gør, kan du hilse tilbage og sige det ikke er korrekt ;-)


Det skriver Benny Knudsen i sin bog "IC3 Det sidste danske togdesign" på side 81, citat: "Dette nye styresystem med en hovedcomputer, 2 førerbordscomputere og et antal distribuerede enheder så dagens lys i IC2. Systemet udviklede sig stærkt i 1990'erne og er brugt som togcomputersystem på den sidste togtype, der har lidt relation til Flexliner familien, nemlig Öresundstoget (DSB litra ET og SJ litra X31 og X32)." Så med samme computersystem burde det, teoretisk set, være muligt få styringen i de to typer til at samarbejde. Andetsteds i samme bog i en billedtekst på side 46 nævnes citat: "Privatbanernes IC2 og DSBs IC3 kan ganske vist kobles fysisk, men ikke styrings-mæssigt."

Det er, som andre også skriver, ikke korrekt for ET, der har tre hovedcomputere. Og de er ikke af samme generation som IC2 heller, hvilket måske skal udledes af sætningen "Systemet udviklede sig stærkt i 1990'erne". Ellers ved jeg ikke hvorfor han skriver som han gør, men det samme system er det altså ikke.

Hvis man fik dem til at snakke sammen, ville du så iøvrigt stadig have en udfordring i den manglende gennemgående bremseledning på ET.

IC3 vs. Öresundstog

af thomastog, 9/1 2021, 10:55 (1196 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Åtminstone i Sverige har det påståtts att Öresundstågen ET eller X31K som de heter i Sverige skulle kunna köras i multipel med både MF (IC3) och ER (IR4) om bara en del programvara i systemet ändras.

Hvordan vil du håndtere gennemgående bremseledning på ET, “bare med programvara” ?

Detta skulle tydligen vara möjligt att genomföra och det påstås att det funnits planer att genomföra detta. Men att detta inte skett då det inte efterfrågas att köra ET/X31K (Öresundståg) i multipel med MF (IC3) och ER (IR4).

Og det er vanvittigt dyrt, at udvikle og ikke mindst få godkendt.

IC3 vs. Öresundstog

af 1993matias ⌂, KH, 9/1 2021, 18:30 (1196 dage siden) @ Petteri

Jeg er elendig til litra, men skarp til den almen befolknings anvendelse af togtyper.

Er der stor forskel på at fremføre et IC3 tog vs et Öresundstog?

Evt også for togførens vedkommende, når det det gælder lokalbetjeningen af dørene?

For at svare på de ting, andre måske ikke har været helt inde på:

At være lokomotivfører på IC3/IR4 og ET (Øresundstog) er i store træk det samme. Der er små forskelle i betjening af de normale funktioner (ET har f.eks. autostart), mens der er store forskelle rent teknisk og softwaremæssigt.

For togføreren er der ingen praktisk forskel. Afgangsproceduren er den samme, passagererne er de samme, billetterne er de samme. Forskellen ligger i placering af sikkerhedsudstyr samt den interne samtaletelefon.

Hvis du vil spørge ind til flere detaljer, så svarer jeg gerne :-)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

IC3 vs. Öresundstog

af Niklas Bygdestam, 9/1 2021, 20:13 (1195 dage siden) @ 1993matias

Jeg er elendig til litra, men skarp til den almen befolknings anvendelse af togtyper.

Er der stor forskel på at fremføre et IC3 tog vs et Öresundstog?

Evt også for togførens vedkommende, når det det gælder lokalbetjeningen af dørene?


For at svare på de ting, andre måske ikke har været helt inde på:

At være lokomotivfører på IC3/IR4 og ET (Øresundstog) er i store træk det samme. Der er små forskelle i betjening af de normale funktioner (ET har f.eks. autostart), mens der er store forskelle rent teknisk og softwaremæssigt.

For togføreren er der ingen praktisk forskel. Afgangsproceduren er den samme, passagererne er de samme, billetterne er de samme. Forskellen ligger i placering af sikkerhedsudstyr samt den interne samtaletelefon.

Hvis du vil spørge ind til flere detaljer, så svarer jeg gerne :-)


MF (IC3) och ER (IR4) har dörr direkt till förarhytten. Detta saknas på ET/X31K (Öresundståg). Föraren måste alltså in i vagnen för att komma in i hytten.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak