Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg (Generelt)

af P.Jensen, 9/1 2021, 11:49 (1200 dage siden)

Foranlediget af anden tråd om Lübeck-Hamborg.

Køretid fra Padborg/Flensborg til Hamborg både for IC3 togene og lokale DB-tog er mellem 2 og 2.10 timer.
Så vidt jeg kan se er strækningen omkring 175 km, hvilket giver gennemsnitshastighed på i underkanten af 90 km/timen.

På kort kunne jeg se at det meste af vejen er strækningshastigheden max. 160 km/timen.

Med kun 1 eller 2 stop undervejs burde man jo kunne køre strækningen på 1½ time?
Hvorfor gør man ikke det?

Fra Neumünster er der 3 tog og fra Itzehoe også 3 tog i timen mod Hamborg + de danske tog.

P.Jensen

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg

af Svend, 9/1 2021, 11:59 (1200 dage siden) @ P.Jensen

Foranlediget af anden tråd om Lübeck-Hamborg.

Køretid fra Padborg/Flensborg til Hamborg både for IC3 togene og lokale DB-tog er mellem 2 og 2.10 timer.
Så vidt jeg kan se er strækningen omkring 175 km, hvilket giver gennemsnitshastighed på i underkanten af 90 km/timen.

På kort kunne jeg se at det meste af vejen er strækningshastigheden max. 160 km/timen.

Med kun 1 eller 2 stop undervejs burde man jo kunne køre strækningen på 1½ time?
Hvorfor gør man ikke det?

Fra Neumünster er der 3 tog og fra Itzehoe også 3 tog i timen mod Hamborg + de danske tog.

P.Jensen

Mon ikke en hel af forklaringen er, at der også kører andre tog på strækningen. Herunder regional- og godstog.

--
Svend

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg

af P.Jensen, 9/1 2021, 12:02 (1200 dage siden) @ Svend

Jeg har netop søgt bahn.de om andre tog i tidsrum 06.00 til 08.00 en hverdagsmorgen og der er kun de tog jeg allerede jeg har nævnt. Men en mulig forklaring er manglende muligheder for at overhale de godstog der kommer fra Danmark...??

P.Jensen

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg

af Gæst42, 9/1 2021, 12:15 (1200 dage siden) @ P.Jensen

Jeg har netop søgt bahn.de om andre tog i tidsrum 06.00 til 08.00 en hverdagsmorgen og der er kun de tog jeg allerede jeg har nævnt. Men en mulig forklaring er manglende muligheder for at overhale de godstog der kommer fra Danmark...??

Ja samt meget lange blokke på den nordlige del af strækningen.

Det næste problem er så at få plads til toget ind og ud af Hamborg.

Når det er sagt så virker det ikke til at DB Netz har særlig stor interesse i at få ryddet op i det så man kan fremskynde de internationale passagertog.

Man skal heller ikke så mange år tilbage før DB's IC-tog var nede på 1:47 for strækningen:
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?zug_id=20170101981

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg

af TeamBaumann, Hjordkær, 9/1 2021, 12:01 (1200 dage siden) @ P.Jensen

En af problem område er ved Rendsburg / Rendsburg højbroen, lidt af en knudepunkt og flaskehals
På selve broen, må man højst kørte 80 km/t.
Der bliver altid arbejdet på selve broen med sporet og stål opbygning.

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg

af P.Jensen, 9/1 2021, 12:08 (1200 dage siden) @ TeamBaumann

Jo, men hvis det er 10 km med 80km/timen betyder det måske en forsinkelse på max 5 minutter i forhold til 150 km/timen- så mangler der stadigvæk mindst 25 minutter

P.Jensen

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg

af P.Jensen, 9/1 2021, 17:51 (1200 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg havde læst den artikel, som angiver udretning af "sløjfen" m.v omkring Rendsburg - og som skulle give 18 minutter.

Men det er faktisk ikke der jeg vil hen. Når jeg undrer mig er det den nuværende gennemsnitshastighed på mellem 80 og 90 km/timen. Den ville vel også kunne hæves til måske 120 km/timen når det meste af strækningen har den strækningshastighed på 160 km. Vel og mærke for tog der kun har 1 eller 2 stop undervejs. Så ville man uden nogen investeringer kunne køre strækningen på omkring ½ time hurtigere end i dag.

På den inderste del før Altona er der 6 persontog/time maximalt i hver retning og det skulle ikke give problemer med hastigheder for et "danskertog" hver eller hver anden time. Det er vel kun fra før Altona til Hamburg HBH det går langsomt.

P.Jensen

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg

af andersj, Aalborg, 9/1 2021, 19:35 (1200 dage siden) @ P.Jensen

Jeg havde læst den artikel, som angiver udretning af "sløjfen" m.v omkring Rendsburg - og som skulle give 18 minutter.

Men det er faktisk ikke der jeg vil hen. Når jeg undrer mig er det den nuværende gennemsnitshastighed på mellem 80 og 90 km/timen. Den ville vel også kunne hæves til måske 120 km/timen når det meste af strækningen har den strækningshastighed på 160 km. Vel og mærke for tog der kun har 1 eller 2 stop undervejs. Så ville man uden nogen investeringer kunne køre strækningen på omkring ½ time hurtigere end i dag.

På den inderste del før Altona er der 6 persontog/time maximalt i hver retning og det skulle ikke give problemer med hastigheder for et "danskertog" hver eller hver anden time. Det er vel kun fra før Altona til Hamburg HBH det går langsomt.

P.Jensen

Som der står i artiklen er der 19% køretidstillæg på strækning og køreplanen/kanalen mellem Padborg og Hamburg Hbf er den samme i dag som i 2014.
Men derfor kan der stadig være kanalkonflikter, og sådan som jeg lige kan se det er det RB61 fra Itzehoe der gør at "danskertogene" ikke kan ankomme tidligere.

Flensburg-Hamburg Hbf har mange bindinger, fordi der kører en del forskellige togsystemer på delstrækninger. Der er både regionaltog Flensburg-Hamburg der skal passe med sammenkobling af regionaltog Kiel-Hamburg i Neumünster. Så er der Husum-Kiel med 120 km/t langsomme Lint 41 der benytter hovedstrækningen mellem Jübeck og afgreningen syd for Rendsburg. Så er der regionaltogene fra Wrist og Itzehoe til hhv. Hamburg-Altona og Hamburg Hbf der stopper på alle stationer, samt Westerland-Hamburg og alle fjerntogene mellem Hamburg Altona og Hamburg Hbf.
Så skal der naturligvis også være plads på Hamburg Hbf, hvor ikke alle spor kan benyttes når toget skal videre ud på depotet til klargøring.
Dertil kommer godstog der skal passe ind med de tilgængelige overhalingsspor.

--
Mvh Anders

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg

af P.Jensen, 10/1 2021, 07:15 (1199 dage siden) @ andersj

Der begynder at tegne sig et billede at det som andetsteds blev kaldt mulige organisatoriske forbedringer uden investeringer.

19% køretidstillæg på 2 timer er næsten 20 minutter. 5% er ca. 5 minutter. Hvis IC3 ikke er godkendt til 160 km/timen men kun 140 giver det en potentiel ændring med Talgo/Vectron.

De mange andre togsystemer Husum Rendsburg - 1 /time Rendsburg 2/time, Kiel-Hamburg 2/time , Flensburg-Hamburg 1/time fra Neumünster sammen med Kiel tog, Wrist-Hamburg 1/time, Neumünster - Bad Segeberg 1/time (på eget spor), Neumünster - Heide 1 / time, Itzehoe-Hamburg 3/time. - På tirsdag morgen afgang mellem 6 og 8.00 dvs myldretid.

Flensburg - Jürek - 1 tog/time
Jurek - Rendsburg - 2 tog/time
Rendsburg til syd for broen - 3 tog/time
Syd for broen til Neumünster - 1 tog/time
Neumünster - Wrist 2 tog/time
Wrist - Elmshorn - 3 tog/time
Elmshorn - Hamburg 7 tog/time
Godstog???

Det burde kunne gøres bedre end 2 timer - men det kræver at tyskerne begynder at prioritere lidt anderledes.....

P.Jensen

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg

af andersj, Aalborg, 10/1 2021, 14:29 (1199 dage siden) @ P.Jensen

Der er ingen planer om ændringer. Selv i Deutschlandtakt 2030 arbejdes med samme køreplan mellem Flensburg og Hamburg. Dog med yderligere stop i Schleswig, Neumünster og ny Hamburg Altona.

--
Mvh Anders

Avatar

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg

af Horst Ebert ⌂, Hamburg, 23/1 2021, 09:32 (1186 dage siden) @ andersj

Nej, det er der ikke bortset fra yderligere spor i flaskehalsen mellem Elmshorn og Pinneberg, som der har været tale om i mange år. De fleste godstog går fra Hamburg-Eidelstedt ellers via godsforbindelsesbanen i stedet for gennem den indre by og Hauptbahnhof. Hamburg Hbf er som sagt en anden flaskehals.

Delstaten Slesvig-Holsten burde nok har mest interesse i hastigheden for regionaltogene og være ligeglad med nogle internationale tog, som ikke standser undervejs og ikke bidrager til nogen forbindelse mellem København og de fhv. hertugdømmer. Og hvorfor skal DB Netz arbejde med planer for hurtigere tog mellem Padborg og Elmshorn og prioritere de internationale tog, som må anses midlertidig, når man allerede er i gang med planerne for at opfylde kravene fra traktaten med Danmark om en forbindelse mellem København og Hamburg, skønt via Femern. Persontog blev heller ikke prioriteret ret meget i aftalen om Femernforbindelsen med kun 160 km/t på begge sider af tunnelen.

Avatar

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg

af gaest, 9/1 2021, 21:24 (1200 dage siden) @ P.Jensen

Foranlediget af anden tråd om Lübeck-Hamborg.

Køretid fra Padborg/Flensborg til Hamborg både for IC3 togene og lokale DB-tog er mellem 2 og 2.10 timer.
Så vidt jeg kan se er strækningen omkring 175 km, hvilket giver gennemsnitshastighed på i underkanten af 90 km/timen.

På kort kunne jeg se at det meste af vejen er strækningshastigheden max. 160 km/timen.

Med kun 1 eller 2 stop undervejs burde man jo kunne køre strækningen på 1½ time?
Hvorfor gør man ikke det?

Fra Neumünster er der 3 tog og fra Itzehoe også 3 tog i timen mod Hamborg + de danske tog.

P.Jensen

Man lægger ikke en køreplan efter maks hastigheden. Hvis maks hastighed på en strækning er 160 vil togene som regel køre i omegnen af 140 km/t, og resten bruges til reserve. Og så er der jo lige det der med at et stop for et tog ikke bare er den tid man holder ved perron, men en betydelig nedbremsetid og igangsætningstid.

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg

af OHJDL39, 9/1 2021, 21:45 (1200 dage siden) @ gaest

Var der egentlig ikke også noget med, at MF havde fået nedsat den maksimale hastighed i Tyskland til 140 km/t?

Køretid Padborg/Flensborg til Hamborg

af Gæst42, 9/1 2021, 21:59 (1200 dage siden) @ OHJDL39

Var der egentlig ikke også noget med, at MF havde fået nedsat den maksimale hastighed i Tyskland til 140 km/t?

Problemet var vidst mere at det aldrig var blevet godkendt til 160 i Tyskland - UPS!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak