Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog (Generelt)

af andersj, Aalborg, 10/1 2021, 14:51 (1200 dage siden)

ÖBB har netop sat en markedsundersøgelse igang for at finde en potentiel partner til "sale and lease back" samt renovering af syv WLABmz (AB32s) sovevogne bygget i 1974.

Vognene skal efter renovering have klimaanlæg samt godkendelse til kørsel i Sverige, Danmark, Tyskland og Østrig. Vognene skal indsættes mellem Sverige og Tyskland over Øresundsbroen.

Disse vogne skal være klar til drift senest 31. december 2022.

Anden del af markedsundersøgelsen omhandler leje af nattogsvogne inkl. vedligehold og service af vognene.
0 sovevogne, med option på op til 5 stk.
8 liggevogne, med option på op til 20 stk.
8 personvogne, med option på op til 20 stk.
0 Bar/restaurantvogne, med option på op til 5 stk.

Disse vogne skal opfylde samme krav som sovevognen, dog skal de kunne indsættes senest 1. august 2022.

Link til markedsundersøgelsen

ÖBB havde oprindeligt 14 AB32s sovevogne, to blev skrottet efter et rangeruheld i 2011 og resten blev hensat i 2016 efter at ÖBB overtog nyere sovevogne fra Deutsche Bahn. I 2019 blev fem solgt til Ralpin hvor de er blevet gennemrenoveret og indsat i de "Rullende landeveje" gennem alperne.

--
Mvh Anders

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 10/1 2021, 16:11 (1200 dage siden) @ andersj

Kan det virkeligt betale sig at bruge vogne fra 74 frem for nyt?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af andersj, Aalborg, 10/1 2021, 16:33 (1200 dage siden) @ hummel_62

Kan det virkeligt betale sig at bruge vogne fra 74 frem for nyt?

På sigt skal der også bruges nyt, men leveringstiden er lang, og svenskerne vil gerne i gang i 2022.
ÖBB har bestilt rigtig mange vogne til både dag- og nattog hos Siemens i Wien, så lige nu kan supplerende vogne først leveres omkring 2024-2025.

SBB har også lejet brugte nattogsvogne ind til genindførelsen af Zürich-Amsterdam nattogene fra december i år. De skal også have de nye vogne på sigt.

--
Mvh Anders

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af Bent Jensen, 10/1 2021, 16:55 (1200 dage siden) @ andersj

Vel ikke dårlig ide, man ser mange vogne der er købt til Regiojet, Flixtrain med mere, de skal bare have en opfriskning, så kan de sagtens bruges en del år, f. Eks også DSB s B vogne, såvidt jeg har læst kører de stadig i Iran, med lidt god vlje kunne DB ICE td BR 605 såmænd godt have kørt Hamburg Flensburg København endnu men der var vist noget med stort eftersyn man ikke ville betale for?

ICE TD's skæbne

af Trainee, 10/1 2021, 17:28 (1200 dage siden) @ Bent Jensen

med lidt god vlje kunne DB ICE td BR 605 såmænd godt have kørt Hamburg Flensburg København endnu men der var vist noget med stort eftersyn man ikke ville betale for?

De var dyre i vedligehold og drift, og kørte lidt à la IC4 - dårligt.
Og så var de tiltrængt en større renovering, som hverken DB eller DSB ville betale for. DSB blev ellers tilbudt at købe dem.

ICE TD's skæbne

af Hansen, Hans Werner, 11/1 2021, 07:28 (1200 dage siden) @ Trainee

Har i tidernes morgen hos DSB haft lidt med ICE-TD BR 605 at gøre. Mig bekendt havde dette tog ikke tilladelse til at køre med passagerer igennem Storebæltstunnellen. Dog havde jeg lejlighed at tage en tur med dette tog, som skulle overføres fra Nykøbing/Falster til Padborg, hvor vi havde fri passage om natten med en hastighed på 180 km/t på Fyn og som ikke kunne mærkes, da toget lå som et bræt på skinnerne. Forlod toget i Kolding, men var på et senere tidspunkt på en tur med BR 605 til Berlin fra Kd. Et behageligt tog at køre med i.

ICE TD's skæbne

af Niklas Bygdestam, 12/1 2021, 19:41 (1198 dage siden) @ Hansen, Hans Werner

Har i tidernes morgen hos DSB haft lidt med ICE-TD BR 605 at gøre. Mig bekendt havde dette tog ikke tilladelse til at køre med passagerer igennem Storebæltstunnellen. Dog havde jeg lejlighed at tage en tur med dette tog, som skulle overføres fra Nykøbing/Falster til Padborg, hvor vi havde fri passage om natten med en hastighed på 180 km/t på Fyn og som ikke kunne mærkes, da toget lå som et bræt på skinnerne. Forlod toget i Kolding, men var på et senere tidspunkt på en tur med BR 605 til Berlin fra Kd. Et behageligt tog at køre med i.


Är nödbromsen inte anpassad? För att tåg ska kunna framföras på de fasta förbindelserna över Storebælt och Öresund måste de ha vad vi i Sverige kallar nödbromsöverbryggning. Jag är inte säker på vad det danska ordet är för denna funktion. Så på ICE-TD eller VT 605 saknas alltså detta?

--
Niklas Bygdestam
[image]

ICE TD's skæbne

af krabsen, 12/1 2021, 19:58 (1198 dage siden) @ Niklas Bygdestam

På dansk:

nødbremseoverstropning

ICE TD's skæbne

af Bent Jensen, 12/1 2021, 21:51 (1198 dage siden) @ krabsen

Undrer mig hvis ikke dette tog havde NBO, mig bekendt havde al DB materiel der skulle køre med 200km/t og derover den installeret, men det foresvæver mig, var det noget med kurvestyring de havde problemer med? Og bremser? Men de var da udstyret med MG Bremser(magnetskinnebremse) nå men nu er det forsent, de første 5 6 togsæt har været hos skærebrænderne hos Bender i Opladen og de sidste bliver garanteret ekspederet i løbet af 2021. Med venlig hilsen
Bent Jensen

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af Niklas Bygdestam, 13/1 2021, 22:25 (1197 dage siden) @ Svend

Kan det virkeligt betale sig at bruge vogne fra 74 frem for nyt?


Vognene fra 1974 er allerede blevet renoveret/ombygget én gang:

http://www.railsi.at/shop/shop.php?detail=1274253498&back=1

Men helt enig. Det kan være noget gammelt skrammel.

.
https://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=WLABm&typenr=1


Om du tänker på sovvagnar av typen T2S i original, så kan vi vara rätt säkra på att sådana aldrig skulle gå till Sverige. De trånga kupéerna i dessa skulle aldrig accepteras.

--
Niklas Bygdestam
[image]

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af Bent Jensen, 13/1 2021, 22:35 (1197 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Jeg er sikker på det ikke er T2S der tænkes på, jeg har set i Drehschiebe on line hvad man tænker på, jeg kan desværre ikke linke artiklen.

Med venlig hilsen
Bent Jensen

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af andersj, Aalborg, 13/1 2021, 22:53 (1197 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg er sikker på det ikke er T2S der tænkes på, jeg har set i Drehschiebe on line hvad man tænker på, jeg kan desværre ikke linke artiklen.

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Der står direkte i udbudsmaterialet at det er "AB32s" vogne, hvilket oprindeligt var T2S vogne der har fået ombygget fire af kupéerne til deluxe-kupéer.

[image]

Se billeder af kupéerne her: https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/A/OeBB_WLABmz-7571-4.php

--
Mvh Anders

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af Bent Jensen, 14/1 2021, 00:03 (1197 dage siden) @ andersj

Ok tak for oplysningen det var nyt for mig.

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Avatar

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af gaest, 13/1 2021, 10:57 (1197 dage siden) @ hummel_62

Kan det virkeligt betale sig at bruge vogne fra 74 frem for nyt?

En investering i jernbane er en højrisikoinvestering. Særlig i international trafik, hvor samarbejdet mellem infrastrukturfrovalterne nærmest mangler helt. Så er det nærliggende at starte med en prøve-løsning der kræver mindre investering, så tabet ikke bliver så stort hvis passagererne flygter fordi de ikke synes om en sovevognstur med 3 skift til togbus undervejs, og ankomst til destinationen et halvt døgn senere end planlagt.

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af SGN, 13/1 2021, 12:20 (1197 dage siden) @ gaest

Du har rätt i att det är en högrisk vad gäller ett UPPHANDLAT nattåg till Sverige, där man inte vet om trafiken kommer att fortsätta efter den korta upphandlingstiden.
Resten av ditt inlägg var bara barnsligt!

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af XAL Olesen, 28/1 2021, 13:22 (1182 dage siden) @ andersj

Hej Andersj.

Jeg har været og er på sidelinjen mht. nattog her og der og alle vegne. Det er lidt opreklameret i forhold til den virkelige nattogs verden som jeg har prøvet utallige gange.

Jeg har også set ÖBBs EU-udbud for længe siden.

EU-udbuddet omtaler vogne der er godkendt til kørsel i Sverige, Danmark (over Øresundbroen) og Tyskland.

Men rigtig mange medier står og hepper på at nu kører vi/man/ÖBB til Bruxelles.

Så mit spørgsmål er: Kan vogne der er godkendt i Tyskland bare køre til Bruxelles? På siden af toget skal der vel stå et "B" for Belgien?

Eller hur?

Mvh
XAL Olesen

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af Bent Jensen, 28/1 2021, 14:08 (1182 dage siden) @ XAL Olesen

Der skal skrives B, men mon ikke det bliver ordnet inden, hvis der ikke går bureaukrati i sagen. Med venlig hilsen Bent Jensen

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af XAL Olesen, 28/1 2021, 15:28 (1182 dage siden) @ Bent Jensen

Der skal skrives B, men mon ikke det bliver ordnet inden, hvis der ikke går bureaukrati i sagen. Med venlig hilsen Bent Jensen

Hej Ben Jensen<

Tak for dit positive og optimistiske svar.

Men er det så nemt at få sat et B på en vogn der er godkendt til mindst tre lande (Sverige, Tyskland, Danmark og Øresundsbron - hvad med Storebælt?)

Aner det ikke. Derfor spørger jeg her på sitet. Og der går ALTID bureaukrati i sagen :-(

Mvh
XAL Olesen

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af andersj, Aalborg, 28/1 2021, 15:34 (1182 dage siden) @ XAL Olesen

Der skal skrives B, men mon ikke det bliver ordnet inden, hvis der ikke går bureaukrati i sagen. Med venlig hilsen Bent Jensen

Hej Ben Jensen<


Tak for dit positive og optimistiske svar.

Men er det så nemt at få sat et B på en vogn der er godkendt til mindst tre lande (Sverige, Tyskland, Danmark og Øresundsbron - hvad med Storebælt?)

Aner det ikke. Derfor spørger jeg her på sitet. Og der går ALTID bureaukrati i sagen :-(

Mvh
XAL Olesen

Det er nok ikke vognene der er problemet. Problemet i ÖBB/DSB samarbejdet er der der manglende muligheder for at vedligeholde vognene ved Bruxelles. Vognene kan på sigt blive vedligeholdt hos DSB i Næstved, hvorved ÖBB/DSB så kan køre toget til en hvilken som helst destination.

ÖBB/DSB samarbejdet analyserede sig i maj 2020 frem til at Malmö-Aachen ville være realistisk til august 2022, da det er mulighed for vedligehold der.

Men der er jo ingen der siger at det bliver ÖBB/DSB der vinder udbuddet, men det er nok de eneste der har adgang til nogenlunde fornuftige materiel.

--
Mvh Anders

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af Bent Jensen, 28/1 2021, 15:57 (1182 dage siden) @ andersj

Nå ja Aachen vi skal forresten også skifte strømstyrke 3000 volt jævnstrøm så vi skal have mere end tostrømslokom otiv med venlig hilsen Bent Jensen

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af Svend, 28/1 2021, 15:57 (1182 dage siden) @ andersj


Det er nok ikke vognene der er problemet. Problemet i ÖBB/DSB samarbejdet er der der manglende muligheder for at vedligeholde vognene ved Bruxelles. Vognene kan på sigt blive vedligeholdt hos DSB i Næstved, hvorved ÖBB/DSB så kan køre toget til en hvilken som helst destination.

ÖBB/DSB samarbejdet analyserede sig i maj 2020 frem til at Malmö-Aachen ville være realistisk til august 2022, da det er mulighed for vedligehold der.

Mon ikke det bliver den der ejer materiellet, der selv kommer til at vedligeholde det. Det er ret normalt .......

--
Svend

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af andersj, Aalborg, 28/1 2021, 16:06 (1182 dage siden) @ Svend


Det er nok ikke vognene der er problemet. Problemet i ÖBB/DSB samarbejdet er der der manglende muligheder for at vedligeholde vognene ved Bruxelles. Vognene kan på sigt blive vedligeholdt hos DSB i Næstved, hvorved ÖBB/DSB så kan køre toget til en hvilken som helst destination.

ÖBB/DSB samarbejdet analyserede sig i maj 2020 frem til at Malmö-Aachen ville være realistisk til august 2022, da det er mulighed for vedligehold der.


Mon ikke det bliver den der ejer materiellet, der selv kommer til at vedligeholde det. Det er ret normalt .......

Jo og ejeren bliver hverken ÖBB eller DSB. Det ses også i det første indlæg at ÖBB vil sælge sovevognene og leje dem af den nye ejer.
Aachen + Personvogne = Talbot Services GmbH (mit gæt).

Citat fra DSB analysen:
På kort sigt, fra 2022 til omtrent 2025, er det vedligeholdet, som bliver begrænsende for destinationen. Lokomotiverne vedligeholdes i København. Vognene kan dog hverken vedligeholdes i København eller Malmö, da der ikke findes en tilstrækkelig lang værkstedshal. Vedligeholdet skal derfor ske i den anden ende af linjen ved den europæiske destination. Den udbyder, som vognene skal lejes fra, har peget på området omkring Köln-Aachen som en mulighed, da der her findes en egnet facilitet.

--
Mvh Anders

ÖBB vil renovere sovevogne til Tyskland-Sverige tog

af YBS, 28/1 2021, 15:49 (1182 dage siden) @ XAL Olesen

Der kan være et problem med togvarmen - Danmark, Sverige og Tyskland bruger vekselstrøm (dog ved forskellige frekvenser/spænding) medens Belgien bruger jævnstrøm, så vognene skal være bygget til det (hvad de sikkert er, hvis de er bygget til international trafik.)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak