Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Køretid Frankfurt - Hamborg (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/1 2021, 18:41 (1173 dage siden)

Hej, ja ja ja - jeg kan sikkert finde svaret på nettet - jeg ved bare ikke hvad jeg skal lede efter.
Som den curlingfar jeg er, skulle jeg hjælpe min voksne datter med at finde et tog hjem fra Frankfurt Lufthavn til København H.
Jeg fandt en fin forbindelse via DB's billetside og købte en billet til hende som jeg så kunne sende til hende elektronisk.
Fagre nye verden.
Forbindelsen var et regionaltog fra lufthavnen til Frankfurt Hbf afgang 00:31, derfra et IC tog til Hamborg og så DSB IC3 til København ankomst 13:33. Toget Frankfurt til Hanborg ville være ca. 7 timer om turen der ser forholdsvis lige ud:

Desværre var det regionaltog hun skulle med fra Lufthavnen og ind til Frankfurt 6 minutter forsinket og med kun 11 minutters overgang fra en perron til en anden på en ukendt station var det lidt udfordrende. Af forskellige grunde havde vi kun kontakt med hende når der var WiFi og et var der i regionaltoget, men ikke i IC toget skulle de vise sig, så curlingforældrene var i uvished hele natten indtil hun oppede op i Hamborg om morgenen. Så hun HAVDE nået at skifte.
I mellemtiden var jeg begyndt at se efter alternative løsninger fra Frankfurt til København, og der var så et tidligt næste morgen fra Frankfurt mod Hanborg, men til min store overraskelse kunne det klare turen på 3½ time. Det var så (vist nok) et ICE tog. Er det simpelthen forskellen på et (bumle) IC-tog og så et høj(ere)hastigheds ICE tog?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Køretid Frankfurt - Hamborg

af YBS, 10/1 2021, 19:02 (1173 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej.

Den forbindelse jeg kan finde på nettet, med de tider du angiver, er med RailJet fra Lufthavnen til Hauptbahnhof (deraf WiFi forbindelsen).
Det IC-tog, der passer med tiden, ser ud til at være koblet sammen med et RailJetNight (nattog), og dels benytter dette (så vidt jeg kan se på de mellemstationer, hvor der standses) den gamle bane op til Hamborg, dels har nattog sommetider nogle lange stationsophold aht. til/frakobling af vogne undervejs.

Køretid Frankfurt - Hamborg

af P.Jensen, 10/1 2021, 20:55 (1173 dage siden) @ YBS

Afgang fra Frankfurt Hbf 0.51 ankomst Hamborg 7.52 er en nightjet som kommer fra Zürich. Optager rejsende syd for Frankfurt og afsætter rejsende nord for Frankfurt.

Der er kun få stop: Göttingen, Hannover, Lüneburg og Harburg så der køres enten meget langsomt eller også er der i Hannover en del til og frakobling.

Og ja i "dagslys" tager turen kun omkring 3.45 timer.

P.Jensen

Køretid Frankfurt - Hamborg

af andersj, Aalborg, 10/1 2021, 21:23 (1173 dage siden) @ P.Jensen

Afgang fra Frankfurt Hbf 0.51 ankomst Hamborg 7.52 er en nightjet som kommer fra Zürich. Optager rejsende syd for Frankfurt og afsætter rejsende nord for Frankfurt.

IC delen af toget (IC 60400) har på- og afstigning ved alle stationer. Vil man sidde i ro, skal man købe plads i Nightjet delen af toget (NJ 40470). DB materiel og takster anvendes i IC-delen, mens ÖBB materiel og takster anvendes i NJ delen. IC delen har kun storrumsvogne mens ÖBB bruger kupévogne til siddepladser.


Der er kun få stop: Göttingen, Hannover, Lüneburg og Harburg så der køres enten meget langsomt eller også er der i Hannover en del til og frakobling.

Der stoppes også i Fulda for passagerer i IC 60400.
Toget kører via. Hildesheim Godsbanegård hvor vognene til Berlin afkobles. Hamburg-delen har ophold på godsbanegården fra 04:14 til 05:33 - sandsynligvis for ikke at ankomme for tidligt til Hannover og Hamburg. Togdelen til Berlin fortsætter allerede 04:34 fra Hildesheim.

--
Mvh Anders

Køretid Frankfurt - Hamborg

af P.Jensen, 11/1 2021, 09:00 (1172 dage siden) @ andersj

Tak for korrektionen.

Jeg tog tilfældigt nat efter søndag den 14.marts - der kørte IC delen ikke..... Men jeg kan se at den kører mange af de andre dage.

P.Jensen

Køretid Frankfurt - Hamborg

af Winther, Karlskov, 10/1 2021, 19:03 (1173 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej
ja der er forskel på hastighed og antal stop.
Der afgår et ICE tog kl. 00,31 fra Frankfurt a. Main Flughafen til Hamburg Hbf.
Det har kun 7 stop på ruten og er i Hamburg Hbf. kl 05,36.
ruten er Frankfurt a.M Hbf. - Hanau - Fulda - Bad Hersfeld - Göttingen - Hannover Hbf. - Lüneburg
Men hvis jeg planlægger en tur i Tyskland med tog, har jeg altid minst 30 min. skiftetid.
DB har en rettidighed på ca. 75% for ice.;-)
vh Bent

Køretid Frankfurt - Hamborg

af dkat, 10/1 2021, 19:03 (1173 dage siden) @ Michael Deichmann

Har du tjekket hvilke stop, der var undervejs? Jeg vil tro at bumletoget kører via Köln/Ruhr hvorimod ICE kører mere direkte via Hannover.

Køretid Frankfurt - Hamborg

af andersj, Aalborg, 10/1 2021, 19:07 (1173 dage siden) @ dkat

Har du tjekket hvilke stop, der var undervejs? Jeg vil tro at bumletoget kører via Köln/Ruhr hvorimod ICE kører mere direkte via Hannover.

Det er det mest sandsynlige. Bare det at komme fra Frankfurt til Köln over Koblenz tager jo næsten 2 timer og 30 minutter.

Desuden kan der også være sporarbejde om natten, hvilket betyder ekstra omkørsler og yderligere forlænget rejsetid. Der er typisk også flere stop på mindre stationer om natten, da der jo ikke kører regionaltog på denne tid.

--
Mvh Anders

Avatar

Køretid Frankfurt - Hamborg

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/1 2021, 11:50 (1172 dage siden) @ Michael Deichmann

Tak for de fine svar.
Nu fik jeg "transmogryffet" den PDF fil der fulgte med biletten, som viser rejsen:
[image]
Umiddelbart virker det jo ikke som en "Se Tyskland for en 50'er" rute, men ret direkte Frankfurt - Hamburg, så derfor undrede det mig.
Andersj gætter helt rigtigt at det drejer sig om IC 60400 :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak