Frost på letbanen (Generelt)

af Gæst19, tirsdag 12. januar, 2021, 09:05 (11 dage siden)

Avatar

Frost på letbanen

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, tirsdag 12. januar, 2021, 18:14 (11 dage siden) @ Gæst19

Det siges jo at "det skete jo ikke i gamle dage", og sporvognene i København havde jo en stang med et hjul som måske var bedre til at håndtere rim, men i Århus kørte man jo med pantografer omend af en anden beskaffenhed. Havde man problemer en gang imellem "i gamle dage"?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Frost på letbanen

af anho, tirsdag 12. januar, 2021, 18:23 (11 dage siden) @ Michael Deichmann

Uden at kunne give dig et svar på om det er sket i Aarhus med de gamle sporveje, så har jeg ladet mig fortælle at de nye letbanetog ofte er meget følsomme overfor strømafbrydelser, så selv et meget kort strømsvigt får dem til at lukke fuldstændigt ned. Det gjorde de gamle ikke, da de ikke var computerstyrede.

Frost på letbanen

af krabsen, tirsdag 12. januar, 2021, 18:29 (11 dage siden) @ anho

Uden at kunne give dig et svar på om det er sket i Aarhus med de gamle sporveje, så har jeg ladet mig fortælle at de nye letbanetog ofte er meget følsomme overfor strømafbrydelser, så selv et meget kort strømsvigt får dem til at lukke fuldstændigt ned. Det gjorde de gamle ikke, da de ikke var computerstyrede.

Lyder meget plausibelt.

En gammeldags glødepære blinker en enkelt gang eller to og lyser så videre. En computer rebooter.

Måske bør der indbygges UPS anlæg i letbanetog?
(Uninterruptible Power Supply)

Frost på letbanen

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, tirsdag 12. januar, 2021, 19:34 (11 dage siden) @ anho

Uden at kunne give dig et svar på om det er sket i Aarhus med de gamle sporveje, så har jeg ladet mig fortælle at de nye letbanetog ofte er meget følsomme overfor strømafbrydelser, så selv et meget kort strømsvigt får dem til at lukke fuldstændigt ned. Det gjorde de gamle ikke, da de ikke var computerstyrede.

Sporisolationerne på Banedanmarks net som ligger tæt på Letbanen, er immuniseret bl.a. ved hjælp af 77 Hz sporisolationer. De gængse DC-sporisolationer ikke kan bruges pga. letbanens kørestrøm som bekendt er DC. Når der er rim på køreledningerne, så generes der støj med talrige frekvenser, der i blandt 77 Hz. Måler et letbane tog 77 Hz på kørestrømmen, så kobles hovedafbryderen ud øjeblikkeligt.

Det samme sker på S-banen i København, som også kan have problemer med rim på køreledningen og 77 Hz støj-strømme.

Her er lidt om immuniseringen af sporisolationerne tæt ved letbanen:

https://www.letbanen.dk/om-letbanen/real/projekter/immunisering/

Frost på letbanen

af Henrik Prange, tirsdag 12. januar, 2021, 19:52 (11 dage siden) @ Henrik Hansen

I følge historien i Ingeniøren, så er problemet at sporvognen ikke kan trække nok strøm - det lyder lidt mystisk. Er sagen i virkeligheden at sikringssystemet flipper ud, og tror der er en falsk besættelse?

Avatar

Frost på letbanen

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, tirsdag 12. januar, 2021, 23:02 (11 dage siden) @ Henrik Prange

I følge historien i Ingeniøren, så er problemet at sporvognen ikke kan trække nok strøm - det lyder lidt mystisk. Er sagen i virkeligheden at sikringssystemet flipper ud, og tror der er en falsk besættelse?

Hvis der er rim imellem kulbanen og ledningen - bare få brøkdele af en millimeter - er der nok problemer med ledningsevnen, indtil eventuel varme får det smeltet, men de 750 V er ikke meget.

Henrik Hansens indlæg om 77 Hz problemer er intressante. Hvor kommer de 77 Hz fra?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Frost på letbanen

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, onsdag 13. januar, 2021, 08:13 (10 dage siden) @ Michael Deichmann

I følge historien i Ingeniøren, så er problemet at sporvognen ikke kan trække nok strøm - det lyder lidt mystisk. Er sagen i virkeligheden at sikringssystemet flipper ud, og tror der er en falsk besættelse?


Hvis der er rim imellem kulbanen og ledningen - bare få brøkdele af en millimeter - er der nok problemer med ledningsevnen, indtil eventuel varme får det smeltet, men de 750 V er ikke meget.

Henrik Hansens indlæg om 77 Hz problemer er intressante. Hvor kommer de 77 Hz fra?

De 77 Hz kommer fra fødekredsen til sporisolationerne.

Helt 'normale' sporisolationer bruger en DC-spænding til at detekterer om isolationen er besat. Hvis der bruges elektrisk materiel, hvor kørestrømmen er DC, som f.eks. på S-banen, så benyttes der sporisolationer med en AC-spænding, som oprindelig var 50 Hz på S-banen.

Da fjernbanerne begyndte at blive elektrificeret, så kunne der ikke længere benyttes 50 Hz til sporisolationerne. Frekvensen blev ændret til 77 Hz, som er immun overfor både DC og 50 Hz AC. For at beskytte sporisolationerne mod fejlvisning, så kobler hovedafbryderne ud, hvis der måles 77 Hz på kørestrømmen - sådan er det i hvert fald på S-banen og efter det er de samme sporisolationerne der bruges i spor tæt på Letbanen, så er det nok samme princip man anvender.

Frost på letbanen

af jaer @, onsdag 13. januar, 2021, 09:59 (10 dage siden) @ Henrik Hansen

I følge historien i Ingeniøren, så er problemet at sporvognen ikke kan trække nok strøm - det lyder lidt mystisk. Er sagen i virkeligheden at sikringssystemet flipper ud, og tror der er en falsk besættelse?


Hvis der er rim imellem kulbanen og ledningen - bare få brøkdele af en millimeter - er der nok problemer med ledningsevnen, indtil eventuel varme får det smeltet, men de 750 V er ikke meget.

Henrik Hansens indlæg om 77 Hz problemer er intressante. Hvor kommer de 77 Hz fra?


De 77 Hz kommer fra fødekredsen til sporisolationerne.

Helt 'normale' sporisolationer bruger en DC-spænding til at detekterer om isolationen er besat. Hvis der bruges elektrisk materiel, hvor kørestrømmen er DC, som f.eks. på S-banen, så benyttes der sporisolationer med en AC-spænding, som oprindelig var 50 Hz på S-banen.

Da fjernbanerne begyndte at blive elektrificeret, så kunne der ikke længere benyttes 50 Hz til sporisolationerne. Frekvensen blev ændret til 77 Hz, som er immun overfor både DC og 50 Hz AC. For at beskytte sporisolationerne mod fejlvisning, så kobler hovedafbryderne ud, hvis der måles 77 Hz på kørestrømmen - sådan er det i hvert fald på S-banen og efter det er de samme sporisolationerne der bruges i spor tæt på Letbanen, så er det nok samme princip man anvender.

Jeg tror, at du misforstår Michaels spørgsmål.

Frekvensen på 77Hz er valgt for at undgå harmoniske svingninger mellem forskellige systemer. Det er de elektriske teorier, du skal have fat i omkring systemernes gensidige påvirkninger (det går let hen og bliver langhåret). Men et eksempel er, at for 50 Hz, så er en harmonisk svingning 100Hz, 150Hz, 200Hz osv... Hvis nu en af disse frekvenser var valgt i et tilstødende system, så kan der opstår en falsk overførsel til det tilstødende system.

/Jan

Frost på letbanen

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, onsdag 13. januar, 2021, 10:43 (10 dage siden) @ jaer

Jeg tror, at du misforstår Michaels spørgsmål.

Frekvensen på 77Hz er valgt for at undgå harmoniske svingninger mellem forskellige systemer. Det er de elektriske teorier, du skal have fat i omkring systemernes gensidige påvirkninger (det går let hen og bliver langhåret). Men et eksempel er, at for 50 Hz, så er en harmonisk svingning 100Hz, 150Hz, 200Hz osv... Hvis nu en af disse frekvenser var valgt i et tilstødende system, så kan der opstår en falsk overførsel til det tilstødende system.

Super - så er teorien bagved valget af 77 Hz også forklaret.

Frost på letbanen

af steenth, onsdag 13. januar, 2021, 10:43 (10 dage siden) @ Michael Deichmann

I følge historien i Ingeniøren, så er problemet at sporvognen ikke kan trække nok strøm - det lyder lidt mystisk. Er sagen i virkeligheden at sikringssystemet flipper ud, og tror der er en falsk besættelse?


Hvis der er rim imellem kulbanen og ledningen - bare få brøkdele af en millimeter - er der nok problemer med ledningsevnen, indtil eventuel varme får det smeltet, men de 750 V er ikke meget.

Henrik Hansens indlæg om 77 Hz problemer er intressante. Hvor kommer de 77 Hz fra?

Så vidt jeg kan se, bruger letbanen akseltællere. Men 77 Hz i sporisolatorer er kun relevant på Banedanmarks spor tæt på Letbanen.

Frost på letbanen

af HLA7, onsdag 13. januar, 2021, 20:59 (10 dage siden) @ steenth

Som jeg kan se, frekvenser o.m.a. , skidtet kan ikke køre når der er frost på køretråden.
Er letbanen designet til et køre i Sahara

Avatar

Frost på letbanen

af Futfar @, Kajerød, torsdag 14. januar, 2021, 16:41 (9 dage siden) @ HLA7


Er letbanen designet til et køre i Sahara

I så fald kan man vel spare sandings systemet.. :-D.

Jeg har forladt bygningen......

--
Med venlig hilsen Futfar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen