Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro til Malmø (Trafikpolitik)

af Niklas Bygdestam, 14/1 2021, 05:19 (1170 dage siden)

I Sverige finns det politiker som på fullt allvar pratar om att bygga ut Metron i Köpenhamn så den går som en tunnel under Öresund och sedan fortsätter i Malmö. Jag tycker att förslaget låter galet. Men lokalt i Malmö finns det politiker som verkar tro på detta och på allvar för fram detta förslag. De försöker få Malmöborna att verkligen tro på detta.

Om vi bortser från politiker, så tycker nog de flesta i Sverige att förslaget låter rätt galet.

Men vad säger man i Danmark om detta? Finns det politiker även i Köpenhamn som tror lika mycket på att Metron ska byggas ut till Malmö? Eller är detta mest galenskap bland svenska politiker?

Om det nu finns politiker även i Köpenhamn som vill bygga ut Metron till Malmö, vad skulle de anse att Köpenhamn har att vinna på detta?

--
Niklas Bygdestam
[image]

Metro til Malmø

af Bongo-Anders, 14/1 2021, 08:48 (1169 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Det er noget som Københavns kommune ser meget seriøst på.

Hvorfor tror du det er så sindsygt?

Metro til Malmø

af bjergged, Zentralschweiz, 14/1 2021, 11:49 (1169 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Om det nu finns politiker även i Köpenhamn som vill bygga ut Metron till Malmö, vad skulle de anse att Köpenhamn har att vinna på detta?

Det vil vel i endnu højere grad reducere Malmø til en slags forstad til København, på linje med Rødovre eller Lyngby, og dermed styrke København som metropol.

Avatar

Metro til Malmø

af gaest, 14/1 2021, 18:02 (1169 dage siden) @ bjergged

Om det nu finns politiker även i Köpenhamn som vill bygga ut Metron till Malmö, vad skulle de anse att Köpenhamn har att vinna på detta?


Det vil vel i endnu højere grad reducere Malmø til en slags forstad til København, på linje med Rødovre eller Lyngby, og dermed styrke København som metropol.

Hvis den bygges, så må der nødveendigvis indrettes mulighed for permanent grænsekontrol så man slipper for det kaos som grænsekontrollen medfører på den infrastrukturer hvor der ikke er tænkt grænsekontrol ind i konstruktionen.

Metro til Malmø

af anho, 14/1 2021, 11:52 (1169 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Jeg har set et par planer for den kommende M5/M6 linje - M5 skal vist være en ringbane, og så skal den have mulighed for to afgreninger (som skal betjenes af M6) - og i alle de tegninger jeg har set, går den ene af M6-grenene mod Malmö.

Den primære fordel ville jo være, at man så kunne komme fra København til Malmö på kun 20 minutter i stedet for 40, og at man måske kunne køre lidt færre tog over Øresundsbron og så få lidt mere plads til fragttog dér.

Metro til Malmø

af steenth, 14/1 2021, 12:01 (1169 dage siden) @ anho

Jeg har set et par planer for den kommende M5/M6 linje - M5 skal vist være en ringbane, og så skal den have mulighed for to afgreninger (som skal betjenes af M6) - og i alle de tegninger jeg har set, går den ene af M6-grenene mod Malmö.

Der arbejdes med flere mulige modeller for M5 evt M6 med og uden ringlinje. Men det, som er fælles i de forslag, er en linje fra København H til Amager, som kan forsættes til Malmø. Linjen fra København H til Amager skal kunne aflaste M1/M2...

Den primære fordel ville jo være, at man så kunne komme fra København til Malmö på kun 20 minutter i stedet for 40, og at man måske kunne køre lidt færre tog over Øresundsbron og så få lidt mere plads til fragttog dér.

Aflastning spiller en stor rolle...

Metro til Malmø

af P.Jensen, 14/1 2021, 12:27 (1169 dage siden) @ anho

Jeg synes der opgives 23 minutter for en direkte forbindelse fra København H til Malmö C. Dertil kommer 3 (?) yderligere stop undervejs på Amager.

Og det er forudsat at man ikke står på før København H og at Metroen ikke kører videre end Malmö C.

Men måske 25-30 minutter i et metrotog nærmest uden siddepladser nede i tunnel lyder ikke tillokkende - eller er der tænkt anden indretning?

Tror rigtig mange ville vælge at sidde ordentligt for det meste oppe i lyset og bruge 10 minutter mere via broen.....

P.Jensen

Metro til Malmø

af steenth, 14/1 2021, 15:01 (1169 dage siden) @ P.Jensen

Jeg synes der opgives 23 minutter for en direkte forbindelse fra København H til Malmö C. Dertil kommer 3 (?) yderligere stop undervejs på Amager.

Og det er forudsat at man ikke står på før København H og at Metroen ikke kører videre end Malmö C.

Men måske 25-30 minutter i et metrotog nærmest uden siddepladser nede i tunnel lyder ikke tillokkende - eller er der tænkt anden indretning?

Tror rigtig mange ville vælge at sidde ordentligt for det meste oppe i lyset og bruge 10 minutter mere via broen.....

De 10 minutter kan bliver til mere. Metroen kører 3-5 minutters mellemrum med gode omstigningsmuligheder til de andre metrolinjer. Og det at man kan kører til Malmø uden om hovedbanegården kan godt spare en del tid. Så hyppighed og meget kortere rejsetid kan godt slå den gode tur via Øresundsbroen.

Metro til Malmø

af Gæst42, 14/1 2021, 16:54 (1169 dage siden) @ steenth

Jeg synes der opgives 23 minutter for en direkte forbindelse fra København H til Malmö C. Dertil kommer 3 (?) yderligere stop undervejs på Amager.

Og det er forudsat at man ikke står på før København H og at Metroen ikke kører videre end Malmö C.

Men måske 25-30 minutter i et metrotog nærmest uden siddepladser nede i tunnel lyder ikke tillokkende - eller er der tænkt anden indretning?

Tror rigtig mange ville vælge at sidde ordentligt for det meste oppe i lyset og bruge 10 minutter mere via broen.....

De 10 minutter kan bliver til mere. Metroen kører 3-5 minutters mellemrum med gode omstigningsmuligheder til de andre metrolinjer. Og det at man kan kører til Malmø uden om hovedbanegården kan godt spare en del tid. Så hyppighed og meget kortere rejsetid kan godt slå den gode tur via Øresundsbroen.

Men hvorfor bruge 23 minutter når du kan nøjes med 10 minutter hvis forbindelsen bygges med 200 km/t-tog?

Metro til Malmø

af KKLD, 14/1 2021, 17:17 (1169 dage siden) @ Gæst42

Jeg synes der opgives 23 minutter for en direkte forbindelse fra København H til Malmö C. Dertil kommer 3 (?) yderligere stop undervejs på Amager.

Og det er forudsat at man ikke står på før København H og at Metroen ikke kører videre end Malmö C.

Men måske 25-30 minutter i et metrotog nærmest uden siddepladser nede i tunnel lyder ikke tillokkende - eller er der tænkt anden indretning?

Tror rigtig mange ville vælge at sidde ordentligt for det meste oppe i lyset og bruge 10 minutter mere via broen.....

De 10 minutter kan bliver til mere. Metroen kører 3-5 minutters mellemrum med gode omstigningsmuligheder til de andre metrolinjer. Og det at man kan kører til Malmø uden om hovedbanegården kan godt spare en del tid. Så hyppighed og meget kortere rejsetid kan godt slå den gode tur via Øresundsbroen.


Men hvorfor bruge 23 minutter når du kan nøjes med 10 minutter hvis forbindelsen bygges med 200 km/t-tog?

Er det umuligt at lave førerløs metro der kan køre 200 km/t?

Metro til Malmø

af steenth, 14/1 2021, 17:44 (1169 dage siden) @ Gæst42

Men hvorfor bruge 23 minutter når du kan nøjes med 10 minutter hvis forbindelsen bygges med 200 km/t-tog?

Hvordan vil du det ned på 10 minutter. Det tager lidt over 10 minutter fra lufthaven til Hyllie med 180 km/t med Øresundstog fra tunnellen start. Og X2000 kan køre med 200 km/t fra systemgrænsen på Peberholm...

Metro til Malmø

af Gæst42, 14/1 2021, 19:32 (1169 dage siden) @ steenth

Men hvorfor bruge 23 minutter når du kan nøjes med 10 minutter hvis forbindelsen bygges med 200 km/t-tog?

Hvordan vil du det ned på 10 minutter. Det tager lidt over 10 minutter fra lufthaven til Hyllie med 180 km/t med Øresundstog fra tunnellen start. Og X2000 kan køre med 200 km/t fra systemgrænsen på Peberholm...

Nu skal en "metro" jo ikke udgå fra Hyllie men fra Malmö C. I dag kører togene en kæmpe omvej fra Malmö C til København H.

Jeg har nok bare svært ved at forstå at man gerne vil bygge en over 20 km lang tunnel hvor man ikke skal kører hurtigere end 120.

Metro til Malmø

af andersj, Aalborg, 14/1 2021, 19:54 (1169 dage siden) @ Gæst42

Men hvorfor bruge 23 minutter når du kan nøjes med 10 minutter hvis forbindelsen bygges med 200 km/t-tog?

Hvordan vil du det ned på 10 minutter. Det tager lidt over 10 minutter fra lufthaven til Hyllie med 180 km/t med Øresundstog fra tunnellen start. Og X2000 kan køre med 200 km/t fra systemgrænsen på Peberholm...


Nu skal en "metro" jo ikke udgå fra Hyllie men fra Malmö C. I dag kører togene en kæmpe omvej fra Malmö C til København H.

Jeg har nok bare svært ved at forstå at man gerne vil bygge en over 20 km lang tunnel hvor man ikke skal kører hurtigere end 120.

Er der ikke en begrænsning på hastigheden for lightrail som metroen jo er i dag? Hvis den skal anlægges som traditionel jernbane vil det især på materielfronten betyde højere omkostninger. Den vil heller ikke kunne dele skinner med en anden metrolinje.

--
Mvh Anders

Metro til Malmø

af Gæst42, 14/1 2021, 20:01 (1169 dage siden) @ andersj

Men hvorfor bruge 23 minutter når du kan nøjes med 10 minutter hvis forbindelsen bygges med 200 km/t-tog?

Hvordan vil du det ned på 10 minutter. Det tager lidt over 10 minutter fra lufthaven til Hyllie med 180 km/t med Øresundstog fra tunnellen start. Og X2000 kan køre med 200 km/t fra systemgrænsen på Peberholm...


Nu skal en "metro" jo ikke udgå fra Hyllie men fra Malmö C. I dag kører togene en kæmpe omvej fra Malmö C til København H.

Jeg har nok bare svært ved at forstå at man gerne vil bygge en over 20 km lang tunnel hvor man ikke skal kører hurtigere end 120.


Er der ikke en begrænsning på hastigheden for lightrail som metroen jo er i dag? Hvis den skal anlægges som traditionel jernbane vil det især på materielfronten betyde højere omkostninger. Den vil heller ikke kunne dele skinner med en anden metrolinje.

Jo det vil naturligvis være dyre, men tidsgevinsten bliver meget større og det er en af de vigtigste komponenter i en samfundsøkonomisk beregning.

Fordelen vil være at du også kan sende X2000 mfl. igennem en heavy rail tunnel og dermed skabe bedre plads til godstog på Øresundsbroen

Metro til Malmø

af Banemanden, 14/1 2021, 17:15 (1169 dage siden) @ P.Jensen

Jeg synes der opgives 23 minutter for en direkte forbindelse fra København H til Malmö C. Dertil kommer 3 (?) yderligere stop undervejs på Amager.

Og det er forudsat at man ikke står på før København H og at Metroen ikke kører videre end Malmö C.

Men måske 25-30 minutter i et metrotog nærmest uden siddepladser nede i tunnel lyder ikke tillokkende - eller er der tænkt anden indretning?

Tror rigtig mange ville vælge at sidde ordentligt for det meste oppe i lyset og bruge 10 minutter mere via broen.....

P.Jensen

Jeg tror du vil blive overrasket over, hvor mange der gerne vil hurtigere frem. Så kan de godt leve med, at de i 20 minutter skal sidde ned. I Øresundstågene, som jeg selv har arbejdet med og på i en del år, står de fleste faktisk op i midtervognen fra Malmø til København H. Folk gider ikke strække sig ind i vognene og står derfor hellere op. Det er der også taget højde for i renoveringen af togene.

Edit: Da de byggede Citytunneln i Malmø, var der stor polemik fordi folk ikke mente, at man sparede så meget tid fra fx Lund til Dk. De barberede næsten et kvarter af og folk stod gerne op hele vejen på denne tur også. Hvis du spørger folk hvad de helst vil have, så er det kort rejsetid.

Metro til Malmø

af Niels Bak, 15/1 2021, 13:15 (1168 dage siden) @ P.Jensen

Jeg synes der opgives 23 minutter for en direkte forbindelse fra København H til Malmö C. Dertil kommer 3 (?) yderligere stop undervejs på Amager.

Og det er forudsat at man ikke står på før København H og at Metroen ikke kører videre end Malmö C.

Men måske 25-30 minutter i et metrotog nærmest uden siddepladser nede i tunnel lyder ikke tillokkende - eller er der tænkt anden indretning?

Tror rigtig mange ville vælge at sidde ordentligt for det meste oppe i lyset og bruge 10 minutter mere via broen.....

P.Jensen

Både hastighed og frekvens betyder ret meget for folk. Og så er der også en kvalitet i at få dækket flere områder i de to byer med direkte forbindelser.

Men alligevel så synes jeg at du indirekte får peget på, hvorfor en metro ikke er en særlig logisk løsning på behovet for en yderligere forbindelse over Øresund.
Den vigtigste grund er at en metro jo udpræget er en lokalforbindelse, og en stor del af transportbehovet er regionalt eller interregionalt. Malmø er i sig selv for lille en by til at kunne bære metrodrift, men er til gengæld centerby i en temmelig tæt befolket vestskånsk region, som er kendetegnet ved en række mellemstore centre med Malmø, Helsingborg og Lund som de største. En metro gør ret lidt for en tættere sammenknytning af hele regionen, og næsten intet for godsbehovet. At der bliver meget mere plads på Øresundsbroen er ikke særlig logisk, da Købehavns Lufthavn ligger midtvejs, og der næppe er ønsker på hverken dansk eller svensk side om væsentlig mindre betjening end i dag - måske snarere tvært imod efterhånden som svensk højhastighedsudbygning skubber lufthavnens opland længere og længere op i Sverige.
Jeg kan da heller ikke tænke på nogen som helst andre metroer i verden, som har en lignende geografi med en forbindelse mellem en mindre metropol og så en nærliggende større provinsby, men med et tyndt befolket/ubeboet stykke land/vand imellem, hvor der ikke er grundlag for stop. Det vil alle andre steder være løst med en form for regionaltog/oplandsforbindelser i stil med S-tog eller lignende, og det er der nok en grund til.
Så jeg synes projektet lugter temmelig meget af at København og Frank Jensen har fået smittet sine malmøgensiske modparter med den udbredte københavnske metrofetichisme, som er præget af en næsten savlende stolthed over at være store nok til at få sit helt eget metrosystem, som ikke kommer bonderøvene i forstæder og oplandsbyer ved med et helt ensidigt og snævert fokus på egne behov og en blindhed over for den bredere regionale udvikling.
Den er det så lykkedes at sælge i Danmark, da man trods alt er landets hovedstad, men det går næppe i Sverige, hvor der dels er langt fra Malmø til Stockholm, dels mangler volumen i Malmø til at argumentere for at dyrt metrobyggeri er nødvendigt og muligvis også er et problem med "rangfølgen" hvor det politisk vil være svært at bevillige Malmø en metro før Göteborg har fået en. Ikke en gang regionen lokalt er med på ideen og skubber i stedet på for en HH-forbindelse, eller i Landskronas tilfælde på Europasporet.

Metro til Malmø

af P.Jensen, 15/1 2021, 13:28 (1168 dage siden) @ Niels Bak

Hej Niels
Ja, du har ret i at jeg ikke ser Metro for en særlig logisk løsning til Sverige. Der bliver argumenteret med flere afgange m.v., men hvis man alligevel skal skifte på Malmø C, vinder men ikke rigtigt noget. Som Andersj henviste til Skånetrafikkens ambitioner om føje år at køre 10 tog i timen over broen og nok videre i alle retninger, vil mange skulle skifte til et at disse tog på Malmø C i stedet for at stå på, på den danske side.

Jeg mener så til gengæld at man må gøre noget ved kapacitet fra Sjællandsbroen til udfletningen lidt før udfletningen mod Hyllinge eller Svägertorp. Jeg bliver lidt provokeret når jeg læser i svensk avis at den svenske regering planlægger at flytte meget mere gods over på tog når Fehmern åbner...

P.Jensen

Metro til Malmø

af Svend, 15/1 2021, 15:08 (1168 dage siden) @ P.Jensen

Ja, du har ret i at jeg ikke ser Metro for en særlig logisk løsning til Sverige. Der bliver argumenteret med flere afgange m.v., men hvis man alligevel skal skifte på Malmø C, vinder men ikke rigtigt noget. Som Andersj henviste til Skånetrafikkens ambitioner om føje år at køre 10 tog i timen over broen og nok videre i alle retninger, vil mange skulle skifte til et at disse tog på Malmø C i stedet for at stå på, på den danske side.

.
10 passagerførende tog pr time/retning (+ det løse). Det kommer nok ikke til at ske på den nuværende Øresundsforbindelse - og er heller ikke nødvendigt :-)
.

Jeg mener så til gengæld at man må gøre noget ved kapacitet fra Sjællandsbroen til udfletningen lidt før udfletningen mod Hyllinge eller Svägertorp. Jeg bliver lidt provokeret når jeg læser i svensk avis at den svenske regering planlægger at flytte meget mere gods over på tog når Fehmern åbner...

.
Tværtimod: Det er da meningen at der skal mere gods over på skinner :-)

--
Svend

Metro til Malmø

af andersj, Aalborg, 15/1 2021, 16:07 (1168 dage siden) @ Svend

Ja, du har ret i at jeg ikke ser Metro for en særlig logisk løsning til Sverige. Der bliver argumenteret med flere afgange m.v., men hvis man alligevel skal skifte på Malmø C, vinder men ikke rigtigt noget. Som Andersj henviste til Skånetrafikkens ambitioner om føje år at køre 10 tog i timen over broen og nok videre i alle retninger, vil mange skulle skifte til et at disse tog på Malmø C i stedet for at stå på, på den danske side.

.
10 passagerførende tog pr time/retning (+ det løse). Det kommer nok ikke til at ske på den nuværende Øresundsforbindelse - og er heller ikke nødvendigt :-)
.

Det er baseret på følgende:
-Forventet passagertal på 100.000 daglige rejsende på strækningen mellem Malmö-København H i 2040
-Kapacitet i nuværende materiel (Øresundstog + System 3 dobbeltdækkertogsæt)
-HH forbindelse færdig mellem 2035 og 2040
-Ingen Øresundsmetro
-Ingen Europaspor til Landskrona.

Kapaciteten kan, som også skrevet tidligere, udvides ved at udnytte perronlængderne fuldt ud mellem København H og Hyllie, der er designet til 4xØresundstogsæt. Triangeln er desværre kun bygget til 3xØresundstogsæt.

--
Mvh Anders

Metro til Malmø

af Svend, 15/1 2021, 16:38 (1168 dage siden) @ andersj

-Forventet passagertal på 100.000 daglige rejsende på strækningen mellem Malmö-København H i 2040

.
Det lyder voldsomt, at så mange (primært svenskere) ønsker at krydse Øresund. Hvor mange rejser med tog er der i dag?
.

Kapaciteten kan, som også skrevet tidligere, udvides ved at udnytte perronlængderne fuldt ud mellem København H og Hyllie, der er designet til 4xØresundstogsæt. Triangeln er desværre kun bygget til 3xØresundstogsæt.

.
Mon ikke der, hvis efterspørgslen bliver så stor, i stedet indsættes tog med plads til flere passagerer (dobbeltdækkertog)? Men bevares, hvis der kan skaffes plads til disse ti tog i timen, eventuelt ved at nogle af "svenskertogene" vender i Københavns Lufthavn og køreplaner for personførende tog tilpasses til godstog med 100 km/t og toglængde på op til 1000 meter,
så værs´go´.......
Det nemmeste her i idefasen er at undlade at se på kapaciteten over broen og i Danmark, men alene fokusere på, at alle i Skåne & omegn får forbindelse til Danmark uden at skifte.
Det rigtigste er at se på en samlet planlægning, så både danskere og svenskere får fornuftige togforbindelser, for danskerne primært til Københavns Lufthavn.

--
Svend

Metro til Malmø

af andersj, Aalborg, 15/1 2021, 17:14 (1168 dage siden) @ Svend

-Forventet passagertal på 100.000 daglige rejsende på strækningen mellem Malmö-København H i 2040

.
Det lyder voldsomt, at så mange (primært svenskere) ønsker at krydse Øresund. Hvor mange rejser med tog er der i dag?
.

Man har jo gode erfaringer med at tiltrække passagere til den kollektive trafik i Skåne, men det er nok måske stadig noget optimistisk.

Tågstrategien nævner 29.000 daglige passagere i 2019. 59.000 forventet i 2030, 77.500 i 2035 og 100.000 i 2040.

Mellem Lund og Malmö forventer man at gå fra 52.500 daglige passagere i 2019 til 170.000 i 2040. Her skal der køre intet mindre end 15 tog i timen i hver retning i myldertiden (4xØresundstog, 4xSystem 3 og 7xPågatåg) Allerede i 2030 forventer man en fordobling af passagertallet, hvilket nok bliver hjulpet godt på vej af den firsporede udbygning af banen der forventes færdig i 2023.

De 15 tog er kun regionaltrafik, fjern og godstog kommer oveni.

--
Mvh Anders

Metro til Malmø

af Jens Hansen, 15/1 2021, 17:32 (1168 dage siden) @ andersj

ja og SJ regner med til den tid at køre 5 tog over i timen.

JH

Metro til Malmø

af P.Jensen, 15/1 2021, 16:34 (1168 dage siden) @ Svend

Svend
Jeg blev provokeret over svenskerne fordi de ensidigt planlægger dette i Sverige uden umiddelbart at tage hensyn til om det kan lade sig gøre i Danmark... Måske derfor at man pludseligt begynder at tale om jernbanefærger igen...

P.Jensen

Metro til Malmø

af My1202, 15/1 2021, 13:43 (1168 dage siden) @ Niels Bak

Så jeg synes projektet lugter temmelig meget af at København og Frank Jensen har fået smittet sine malmøgensiske modparter med den udbredte københavnske metrofetichisme, som er præget af en næsten savlende stolthed over at være store nok til at få sit helt eget metrosystem, som ikke kommer bonderøvene i forstæder og oplandsbyer ved med et helt ensidigt og snævert fokus på egne behov og en blindhed over for den bredere regionale udvikling.
Den er det så lykkedes at sælge i Danmark, da man trods alt er landets hovedstad, men det går næppe i Sverige, hvor der dels er langt fra Malmø til Stockholm, dels mangler volumen i Malmø til at argumentere for at dyrt metrobyggeri er nødvendigt og muligvis også er et problem med "rangfølgen" hvor det politisk vil være svært at bevillige Malmø en metro før Göteborg har fået en. Ikke en gang regionen lokalt er med på ideen og skubber i stedet på for en HH-forbindelse, eller i Landskronas tilfælde på Europasporet.

Man kan da ikke efter ovenstående svada være i tvivl om at du ikke kan lide den københavnske metro.

Det til trods for at den transporterer rigtig mange rundt dagligt og reducerer trængslen i gaderne i København.

--
[image]

Metro til Malmø

af P.Jensen, 15/1 2021, 13:54 (1168 dage siden) @ My1202

MY1202

Metrogren over Øresund til Malmø har vel ikke noget at gøre med Københavns Metro

P.Jensen

Metro til Malmø

af My1202, 15/1 2021, 14:02 (1168 dage siden) @ P.Jensen

MY1202

Metrogren over Øresund til Malmø har vel ikke noget at gøre med Københavns Metro

P.Jensen

NEJ. Måske du skulle fortælle det til Niels Bak.

--
[image]

Metro til Malmø

af P.Jensen, 15/1 2021, 14:23 (1168 dage siden) @ My1202

MY1202
Jeg tror at Niels er enig i at Metroen i København M1 - M4 og måske senere M5-M6 er godt for København. Men ikke hensigtsmæssig til at køre så langt som til Sverige uden stop....

Hvis man tænker tanken den anden vej - samme afstand vestpå - hvem ville først tage en Metro uden stop fra København H til Høje Tåstrup for så efterfølgende vente på toget fra København for at køre videre?

P.Jensen

Metro til Malmø

af My1202, 15/1 2021, 14:46 (1168 dage siden) @ P.Jensen

MY1202
Jeg tror at Niels er enig i at Metroen i København M1 - M4 og måske senere M5-M6 er godt for København. Men ikke hensigtsmæssig til at køre så langt som til Sverige uden stop....

Hvis man tænker tanken den anden vej - samme afstand vestpå - hvem ville først tage en Metro uden stop fra København H til Høje Tåstrup for så efterfølgende vente på toget fra København for at køre videre?

P.Jensen

Jeg kan ikke se noget forkert i at man køre de ca 20 km før man standser.

Formålet er at binde 2 byer sammen.

Det kan ske som nu med Øresundstoget.
Men man vil givet for adgang til mere såfremt man ankom til centrum af København med en Metro.
Selvfølgelig afhængig af hvordan den blev tilsluttet metronettet.

Det giver meget mere mening end en persontogstunnel ved Helsingør-Helsingborg.

Måske er tanken bagved også at Malmø fik en Metro?

Jeg kørte for 20 år siden med Metrotog i San Diego.
Her kører et S-togslignende tog rundt i gaderne med hyppige stop i centrum for på vejen sydpå til Mexico at køre som et regionaltog med måske 5-6 km mellem stationerne.
Det fungerede (fungerer vel stadig?) rigtig fint.

--
[image]

Avatar

Metro til Malmø

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/1 2021, 15:30 (1168 dage siden) @ P.Jensen

Hvis man tænker tanken den anden vej - samme afstand vestpå - hvem ville først tage en Metro uden stop fra København H til Høje Tåstrup for så efterfølgende vente på toget fra København for at køre videre?

Jeg forestiller mig nu at mange Malmøere, der ville tage en Metro fra København ville skulle videre med Sporvogn eller bus da de bor i Stormalmø.
De der skal længere ud ville nok fortsat benytte Øresundstog el.lign. Det bliver vel ikke enten/eller, men både/og.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Metro til Malmø

af Niels Bak, 16/1 2021, 22:17 (1167 dage siden) @ My1202

Så jeg synes projektet lugter temmelig meget af at København og Frank Jensen har fået smittet sine malmøgensiske modparter med den udbredte københavnske metrofetichisme, som er præget af en næsten savlende stolthed over at være store nok til at få sit helt eget metrosystem, som ikke kommer bonderøvene i forstæder og oplandsbyer ved med et helt ensidigt og snævert fokus på egne behov og en blindhed over for den bredere regionale udvikling.
Den er det så lykkedes at sælge i Danmark, da man trods alt er landets hovedstad, men det går næppe i Sverige, hvor der dels er langt fra Malmø til Stockholm, dels mangler volumen i Malmø til at argumentere for at dyrt metrobyggeri er nødvendigt og muligvis også er et problem med "rangfølgen" hvor det politisk vil være svært at bevillige Malmø en metro før Göteborg har fået en. Ikke en gang regionen lokalt er med på ideen og skubber i stedet på for en HH-forbindelse, eller i Landskronas tilfælde på Europasporet.


Man kan da ikke efter ovenstående svada være i tvivl om at du ikke kan lide den københavnske metro.

Det til trods for at den transporterer rigtig mange rundt dagligt og reducerer trængslen i gaderne i København.

Det har ikke noget med metroen som trafikform at gøre.

Men jeg kan ikke lide kommunevis trafikplanlægning, da det ofte resulterer i suboptimale resultater, og det har det også gjort i forhold til den nuværende metro. M1+2 lykkedes nogenlunde, bortset fra at de politiske kommunegrænser omhyggeligt fik den lagt uden om Københavns tættest befolkede kvarter, fordi Frederiskberg ville have en station mere. Cityringen er derimod et resultat langt under, hvad så stor en udgift egentlig berettiger til. Jeg bor et par hundrede meter fra en af de nye stationer, men bruger den kun sjældent, da det blot er en karruseltur rundt i byen, dækkende stort set det område, hvor det alligevel er hurtigst bare at bruge cyklen (men igen uden at få hverken det tættest befolkede område eller det største udækkede rejsemål omkring Rigshospitalet/univeristetet med). Bevares, der er da passagerer, men på ingen måde proppet som på 1+2, og den bidrager ikke meget til hverken den regionale sammenhæng eller den fortætning af de indre forstæder, som kunne tage noget at presset af.
Altsammen et resultat af en fragmenteret beslutningsproces præget af borgmesterstænger og kommunegrænsetænkning, og smurt af at man kunne plyndre havnen for grundsalg, så borgerne ikke kunne mærke det direkte på skattebilletten. Investeringer i den størrelsesorden bør ikke foretages uden en omhyggelig afvejning af behov og alternativer på et regionalt plan. Hvis man kunne spole tiden tilbage til før cityringen så tænker jeg en mere rationel planlægning havde givet en parallel s-togstunnel, som der nu har været flere versioner foreslået af, kombineret med en eller flere radiallinjer langs fx. Nørrebrogade mod Brønshøj, Tingbjerg, Høje Gladsaxe, langs Tagensvej, Rigshospitalet, Emdrup, Søborg, mod Sydhavnen og evt. Hvidovre Hospital, mod Refshaleøen, mod Rødovre centrum etc. alle analyseret for hvilken transportform, der ville give mest mening (metro, S-tog, letbane).
Men nu har vi cityringen, og så må vi jo se at få det bedste ud af den. Der er bare ikke nogen grund til at gentage processen og få et nyt suboptimalt resultat, som koster en hulens masse penge.

Metro til Malmø

af My1202, 17/1 2021, 06:59 (1166 dage siden) @ Niels Bak

Så jeg synes projektet lugter temmelig meget af at København og Frank Jensen har fået smittet sine malmøgensiske modparter med den udbredte københavnske metrofetichisme, som er præget af en næsten savlende stolthed over at være store nok til at få sit helt eget metrosystem, som ikke kommer bonderøvene i forstæder og oplandsbyer ved med et helt ensidigt og snævert fokus på egne behov og en blindhed over for den bredere regionale udvikling.
Den er det så lykkedes at sælge i Danmark, da man trods alt er landets hovedstad, men det går næppe i Sverige, hvor der dels er langt fra Malmø til Stockholm, dels mangler volumen i Malmø til at argumentere for at dyrt metrobyggeri er nødvendigt og muligvis også er et problem med "rangfølgen" hvor det politisk vil være svært at bevillige Malmø en metro før Göteborg har fået en. Ikke en gang regionen lokalt er med på ideen og skubber i stedet på for en HH-forbindelse, eller i Landskronas tilfælde på Europasporet.


Man kan da ikke efter ovenstående svada være i tvivl om at du ikke kan lide den københavnske metro.

Det til trods for at den transporterer rigtig mange rundt dagligt og reducerer trængslen i gaderne i København.


Det har ikke noget med metroen som trafikform at gøre.

Men jeg kan ikke lide kommunevis trafikplanlægning, da det ofte resulterer i suboptimale resultater, og det har det også gjort i forhold til den nuværende metro. M1+2 lykkedes nogenlunde, bortset fra at de politiske kommunegrænser omhyggeligt fik den lagt uden om Københavns tættest befolkede kvarter, fordi Frederiskberg ville have en station mere. Cityringen er derimod et resultat langt under, hvad så stor en udgift egentlig berettiger til. Jeg bor et par hundrede meter fra en af de nye stationer, men bruger den kun sjældent, da det blot er en karruseltur rundt i byen, dækkende stort set det område, hvor det alligevel er hurtigst bare at bruge cyklen (men igen uden at få hverken det tættest befolkede område eller det største udækkede rejsemål omkring Rigshospitalet/univeristetet med). Bevares, der er da passagerer, men på ingen måde proppet som på 1+2, og den bidrager ikke meget til hverken den regionale sammenhæng eller den fortætning af de indre forstæder, som kunne tage noget at presset af.
Altsammen et resultat af en fragmenteret beslutningsproces præget af borgmesterstænger og kommunegrænsetænkning, og smurt af at man kunne plyndre havnen for grundsalg, så borgerne ikke kunne mærke det direkte på skattebilletten. Investeringer i den størrelsesorden bør ikke foretages uden en omhyggelig afvejning af behov og alternativer på et regionalt plan. Hvis man kunne spole tiden tilbage til før cityringen så tænker jeg en mere rationel planlægning havde givet en parallel s-togstunnel, som der nu har været flere versioner foreslået af, kombineret med en eller flere radiallinjer langs fx. Nørrebrogade mod Brønshøj, Tingbjerg, Høje Gladsaxe, langs Tagensvej, Rigshospitalet, Emdrup, Søborg, mod Sydhavnen og evt. Hvidovre Hospital, mod Refshaleøen, mod Rødovre centrum etc. alle analyseret for hvilken transportform, der ville give mest mening (metro, S-tog, letbane).
Men nu har vi cityringen, og så må vi jo se at få det bedste ud af den. Der er bare ikke nogen grund til at gentage processen og få et nyt suboptimalt resultat, som koster en hulens masse penge.

Nu er det jo staten og Københavns kommune som står som ejere af Metroen. Så at Københavns kommune ønsker at medbestemmelse på linieføringen er vel ok?

Men er de omkringliggende kommuner blevet spurgt om de vil deltage herunder i betalingen?

Og at Cityringen kører med halvtomme vogne skyldes nok mere diverse Covid-19 restriktioner.

Men enig i at det var direkte tåbeligt at forbigå Rigshospitalet, Panum og Universitetsparken.
Erindrer at "Stenth" engang gav det svar, at de potentielle 13.000 borgere på Østerbro ned mod Nordhavnsbanen, var vægtet højere end de ca 9.000 mulige dagligt rejsende til en metrostation ved Panum / Rigshospitalet.

Vores "store" problem herhjemme er at planlægning sker meget decentrallt og ofte ud fra hensyn som på den lange bane ender med at blive dyrt.

Skinnenettet til og forbi Kastrup er et godt eksempel.
Den nye Køgebane burde minimum fra Vallensbæk til Ringsted været foreberedt med 4 spor. Det havde ikke kostet meget og havde muliggjort senere udbygning til en billig penge.

Det i mange år halvtomme Herlev Sygehus viser hvordan en vis fremsynethed tillod at et råhus uden indmad stille og roligt over de følgende 20 år efter opførelsen kunne omdannes til ekstra sygehusafdelinger.

Men langsigtet planlægning er ikke i højsædet længere.

--
[image]

Metro til Malmø

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/1 2021, 09:17 (1166 dage siden) @ My1202

Lige Herlev syghus. Så var de vist gigantiske budget overskridelse og derved manglende penge til at gøre det færdigt.

Hvis det var planlagt, så jo godt tænkt. Tænk om det kun var bygget i 12 etager så var der noget af en plads mangle. Kunne have lært noget af den teori, med alt det lave der nu er bygget.

Ekstra spor/plads. I byområderne ved Københavns sydkyst, er der mange steder i bolig områder, bygget bro mv til fire vej baner, som her 40 år efter ikke er kommet/brug for. Så mon det har været en god investering tror jeg ikke.

Så 4 spor på ny køgebugtbanen. Hmm svært at spå. Kunne se fordel i et 3 spor, som var bygget. Overhaling spor, uden at der skal stoppes helt op. Nemere at få tog retur ved store rejse dage, hvor alle rejser den ene vej.
Dyrt jaaa, derfor Overhaling ideen.

Samme på S banen. Om morgen fyldte tog mod byen, tomme retur. Aften omvendt. Så et nonstop spor city-endestation. Så hurtigt klar til ny tur mod byen.

Nej har ikke tænkt økonomi. Forestiller mig i det store økonomiske billede er det ikke helt så tosset.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Metro til Malmø

af Niels Bak, 17/1 2021, 23:19 (1166 dage siden) @ My1202

Så jeg synes projektet lugter temmelig meget af at København og Frank Jensen har fået smittet sine malmøgensiske modparter med den udbredte københavnske metrofetichisme, som er præget af en næsten savlende stolthed over at være store nok til at få sit helt eget metrosystem, som ikke kommer bonderøvene i forstæder og oplandsbyer ved med et helt ensidigt og snævert fokus på egne behov og en blindhed over for den bredere regionale udvikling.
Den er det så lykkedes at sælge i Danmark, da man trods alt er landets hovedstad, men det går næppe i Sverige, hvor der dels er langt fra Malmø til Stockholm, dels mangler volumen i Malmø til at argumentere for at dyrt metrobyggeri er nødvendigt og muligvis også er et problem med "rangfølgen" hvor det politisk vil være svært at bevillige Malmø en metro før Göteborg har fået en. Ikke en gang regionen lokalt er med på ideen og skubber i stedet på for en HH-forbindelse, eller i Landskronas tilfælde på Europasporet.


Man kan da ikke efter ovenstående svada være i tvivl om at du ikke kan lide den københavnske metro.

Det til trods for at den transporterer rigtig mange rundt dagligt og reducerer trængslen i gaderne i København.


Det har ikke noget med metroen som trafikform at gøre.

Men jeg kan ikke lide kommunevis trafikplanlægning, da det ofte resulterer i suboptimale resultater, og det har det også gjort i forhold til den nuværende metro. M1+2 lykkedes nogenlunde, bortset fra at de politiske kommunegrænser omhyggeligt fik den lagt uden om Københavns tættest befolkede kvarter, fordi Frederiskberg ville have en station mere. Cityringen er derimod et resultat langt under, hvad så stor en udgift egentlig berettiger til. Jeg bor et par hundrede meter fra en af de nye stationer, men bruger den kun sjældent, da det blot er en karruseltur rundt i byen, dækkende stort set det område, hvor det alligevel er hurtigst bare at bruge cyklen (men igen uden at få hverken det tættest befolkede område eller det største udækkede rejsemål omkring Rigshospitalet/univeristetet med). Bevares, der er da passagerer, men på ingen måde proppet som på 1+2, og den bidrager ikke meget til hverken den regionale sammenhæng eller den fortætning af de indre forstæder, som kunne tage noget at presset af.
Altsammen et resultat af en fragmenteret beslutningsproces præget af borgmesterstænger og kommunegrænsetænkning, og smurt af at man kunne plyndre havnen for grundsalg, så borgerne ikke kunne mærke det direkte på skattebilletten. Investeringer i den størrelsesorden bør ikke foretages uden en omhyggelig afvejning af behov og alternativer på et regionalt plan. Hvis man kunne spole tiden tilbage til før cityringen så tænker jeg en mere rationel planlægning havde givet en parallel s-togstunnel, som der nu har været flere versioner foreslået af, kombineret med en eller flere radiallinjer langs fx. Nørrebrogade mod Brønshøj, Tingbjerg, Høje Gladsaxe, langs Tagensvej, Rigshospitalet, Emdrup, Søborg, mod Sydhavnen og evt. Hvidovre Hospital, mod Refshaleøen, mod Rødovre centrum etc. alle analyseret for hvilken transportform, der ville give mest mening (metro, S-tog, letbane).
Men nu har vi cityringen, og så må vi jo se at få det bedste ud af den. Der er bare ikke nogen grund til at gentage processen og få et nyt suboptimalt resultat, som koster en hulens masse penge.


Nu er det jo staten og Københavns kommune som står som ejere af Metroen. Så at Københavns kommune ønsker at medbestemmelse på linieføringen er vel ok?

Men er de omkringliggende kommuner blevet spurgt om de vil deltage herunder i betalingen?

Og at Cityringen kører med halvtomme vogne skyldes nok mere diverse Covid-19 restriktioner.

Men enig i at det var direkte tåbeligt at forbigå Rigshospitalet, Panum og Universitetsparken.
Erindrer at "Stenth" engang gav det svar, at de potentielle 13.000 borgere på Østerbro ned mod Nordhavnsbanen, var vægtet højere end de ca 9.000 mulige dagligt rejsende til en metrostation ved Panum / Rigshospitalet.

Vores "store" problem herhjemme er at planlægning sker meget decentralt og ofte ud fra hensyn som på den lange bane ender med at blive dyrt.

Jeg tror faktisk vi lige her er ret enige. Din sidste sætning er stort set det jeg også forsøger at sige.

Og selvfølgelig skal de kommuner, der putter penge i da have indflydelse. Men når staten får en tilsvarende stor regning, og det oven i købet er finansieret ved udsalg af den fælles formue, så er planlægning ud fra to kommuner, som kun dækker en del af byen altså bare for snævert.

Og med hensyn til Malmømetroen, så synes jeg det ligner at københavnerpolitikerne i den grad har stirret sig blind på kun at tænke i metroer, som jo er "byens tog".

Avatar

Metro til Malmø

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/1 2021, 15:19 (1168 dage siden) @ Niels Bak

Stormalmø er nogenlunde lige så stor som Storkøbenhavn.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Metro til Malmø

af Niels Bak, 16/1 2021, 22:27 (1167 dage siden) @ Michael Deichmann

Stormalmø er nogenlunde lige så stor som Storkøbenhavn.

Det er ikke korrekt, med mindre du bruger "stor-" i en meget elastisk form. Skåne har i alt ca 1,3 millioner indbyggere, eller ca det samme som Storkøbenhavn, forstået som det gamle Københavns Amt samt Københavns og Frederiksberg kommuner. Men den sammenlignelige størrelse, nemlig Region Hovedstaden har 1,8 millioner indbyggere, og tager du den del af Region Sjælland med, som hørte ind under det gamle Hovedstadsråd (det gamle Roskilde Amt), så er du vel på den anden side de 2.

Imens er selve Malmø blot ca 320.000 indbyggere, så den øvrige skånske million er altså spredt ud i en større region. Og det er præcis det, som er mit argument for at metro nok er den forkerte løsning. At satse på Malmø alene er for snævert.

Avatar

Metro til Malmø

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/1 2021, 12:06 (1169 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Siden Øresundsbron har man talt om at Malmø og København vil udgøre en samlet metropol. En Metro imellem byern vil styrke dette.
Den eneste udfordring er, som alt det andet metrobyggeri i København - hvordan skal det financieres. Der kan vel snart ikke malkes flere milliarder ud af havnegrunde i København?

Men oppe i Stockholm er man nok ikke så interesseret.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Metro til Malmø

af My1202, 14/1 2021, 12:39 (1169 dage siden) @ Michael Deichmann

Siden Øresundsbron har man talt om at Malmø og København vil udgøre en samlet metropol. En Metro imellem byern vil styrke dette.
Den eneste udfordring er, som alt det andet metrobyggeri i København - hvordan skal det financieres. Der kan vel snart ikke malkes flere milliarder ud af havnegrunde i København?

Men oppe i Stockholm er man nok ikke så interesseret.

En Metro til Malmø ville økonomisk nok tilføre Hovedstadsområdet mere dynamik og arbejdspladser end at forsyne en Kattegatforbindelse med jernbane.

--
[image]

Metro til Malmø

af ArveprinsKnud, 17/1 2021, 18:52 (1166 dage siden) @ Michael Deichmann

Siden Øresundsbron har man talt om at Malmø og København vil udgøre en samlet metropol. En Metro imellem byern vil styrke dette.

Øresundsbron har nu næsten 21 år på bagen. Og ja, der er da kommet en anelse mere samhørighed mellem de to byer end dengang, man skulle tage færgen fra Havnegade, men ligefrem at kalde det én samlet metropol er nok lige at stramme den. En del af dette skyldes selvfølgelig også de skiftevis danske og svenske grænsekontroller, der skal hindre alt fra muslimske flygtninge til coronavirus i at brede sig mellem landene, og selvom man kan håbe på, at kontrollerne forsvinder/bliver mindre, tror jeg ikke, det er særligt sandsynligt.

Den eneste udfordring er, som alt det andet metrobyggeri i København - hvordan skal det financieres. Der kan vel snart ikke malkes flere milliarder ud af havnegrunde i København?

Det er lige præcis det, der irriterer mig (og flere andre i forummet, kan jeg læse). At den kommunale silotænkning er så stærk på Københavns Rådhus (og næsten endnu værre på Frederiksberg). Der er store landarealer i både Tårnby, Dragør, Hvidovre, Brøndby, Vallensbæk, Albertslund, Ballerup, Herlev, Gladsaxe og Lyngby-Taarbæk, der vil kunne bebygges, ligesom Ørestaden blev det i sin tid, hvis blot man var lidt modig og moderniserede Fingerplanen fra 1947 en anelse. Men det kræver selvfølgelig også, at København bliver set som mere end Københavns (og Frederiksberg) Kommuner. Men på rådhuset har der i hvert fald i F. Jensens tid været sådan, at Malmø åbenbart lå nærmere København end for eksempel Brøndby eller Herlev og derfor skal have metro før de københavnske forstæder (og i øvrigt også de ydre bykvarterer såsom Brønshøj, Valby og det centrale Amager!) Jeg håber og tror dog at denne tåbelighed forsvinder, når den nuværende regionsrådsformand Sofie Hæstorp Andersen bliver ny overborgmester.

Metro til Malmø

af Bent Jensen, 17/1 2021, 19:42 (1166 dage siden) @ ArveprinsKnud

Hvor har du ret Michael Deichmann, jeg tror også visse politikere i København og Frederiksberg, der glemmer kbh Vestegn, og hvorfor skulle metroen stoppe ved Ny Ellebjerg, der mangler ordentlig til Hvidovre hospitsl, som i løbet af et par år bliver udvidet meget.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Metro til Malmø

af Trainee, 17/1 2021, 19:56 (1166 dage siden) @ Bent Jensen

hvorfor skulle metroen stoppe ved Ny Ellebjerg, der mangler ordentlig til Hvidovre hospitsl, som i løbet af et par år bliver udvidet meget.

Så den kan blive udvidet til Hvidovre Hospital.

Metro til Malmø

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/1 2021, 20:01 (1166 dage siden) @ Bent Jensen

Skulle mene kunde grundlag er på plads
Grønttorvet, bolig områder og naturligvis Hvidovre hospital

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Metro til Malmø

af Bent Jensen, 17/1 2021, 20:52 (1166 dage siden) @ hummel_62

Ja og måske op til Rødovre centrum som jeg har læst at nogle byrødder i Rødovre kommune kunne tænke sig.

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Metro til Malmø

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/1 2021, 20:59 (1166 dage siden) @ Bent Jensen

Ja hvorfor ikke

Skak vi så bliver under/på/over jorden

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Metro til Malmø

af Bent Jensen, 17/1 2021, 21:12 (1166 dage siden) @ hummel_62

Ha den var værre, men vi må nok blive under jorden, ellers får vi ballade med bilisterne.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Metro til Malmø

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/1 2021, 21:23 (1166 dage siden) @ Bent Jensen

Vi er til at snakke med. Nu kommer let banen, på ring 3

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Metro til Malmø

af Bent Jensen, 17/1 2021, 21:29 (1166 dage siden) @ hummel_62

Ja vi er til at snakke med, om det bliver en metro eller letbane fra Ny Ellebjeg det har jeg ikke nogen holdning til, jo personlig syntes jeg om en letbane og meget gerne en letbane til let banen på ring3, skal selvfølgelig også medfinancieres af kommune, eller måske region Hovedstad.

Metro til Malmø

af steenth, 17/1 2021, 21:21 (1166 dage siden) @ Bent Jensen

Hvor har du ret Michael Deichmann, jeg tror også visse politikere i København og Frederiksberg, der glemmer kbh Vestegn, og hvorfor skulle metroen stoppe ved Ny Ellebjerg, der mangler ordentlig til Hvidovre hospitsl, som i løbet af et par år bliver udvidet meget.

Hvis den skal forlængeres videre fra Ny Ellebjerg, så skal Hvidovre Kommune også betale for sin del. København og Frederiksberg (via nogle mellemregninger) har selv betalt for projektet. Cityringmetroen har statens betalt en lille del imod at Københavns Kommune har betalte for Nordhavnstunnelen... som staten har mest gavn af pga. salg af grunde i Nordhavnen.

Metro til Malmø

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/1 2021, 21:24 (1166 dage siden) @ steenth

Helt klart at det er et Regions opgave og ikke en københavner ting

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Metro til Malmø

af Niels Bak, 17/1 2021, 23:09 (1166 dage siden) @ steenth

Hvor har du ret Michael Deichmann, jeg tror også visse politikere i København og Frederiksberg, der glemmer kbh Vestegn, og hvorfor skulle metroen stoppe ved Ny Ellebjerg, der mangler ordentlig til Hvidovre hospitsl, som i løbet af et par år bliver udvidet meget.

Hvis den skal forlængeres videre fra Ny Ellebjerg, så skal Hvidovre Kommune også betale for sin del. København og Frederiksberg (via nogle mellemregninger) har selv betalt for projektet. Cityringmetroen har statens betalt en lille del imod at Københavns Kommune har betalte for Nordhavnstunnelen... som staten har mest gavn af pga. salg af grunde i Nordhavnen.

Det er ikke helt sådan det hænger sammen. Staten ejer ikke nogen grunde i Nordhavn, dem ejer By & Havn. Og det er grundsalg herfra, som har finansieret både cityringen og siden også forlængelsen til Nordhavn og Ny Ellebjerg samt Nordhavnstunnellen.

By & Havn var i sin tid oprindelig ejet af kommunen og staten i fællesskab, og derfor er det nominelt kommunen og staten som hver har betalt halvdelen af metrobyggerierne og havnetunnellen. Ved det seneste forlig, hvor havnetunnel og linjen til Ny Ellebjerg blev vedtaget, blev statens ejerandel af By & Havn dog overført til kommunen, som nu ejer næsten det hele (jeg kan ikke huske om staten beholdt nogle få procent). Det skyldes at man nu har gældsat alle selskabets værdier, og staten på den måde er blevet trukket ud af den økonomiske risiko, hvis man alligevel ikke kan sælge de mange grunde til den foruddiskonterede pris. Og det var vel den minimering af risikoen som fik staten til at gå ind på at betale halvdelen af Nordhavnstunnellen også.

Metro til Malmø

af Banemanden, 14/1 2021, 17:17 (1169 dage siden) @ Niklas Bygdestam

I Sverige finns det politiker som på fullt allvar pratar om att bygga ut Metron i Köpenhamn så den går som en tunnel under Öresund och sedan fortsätter i Malmö. Jag tycker att förslaget låter galet. Men lokalt i Malmö finns det politiker som verkar tro på detta och på allvar för fram detta förslag. De försöker få Malmöborna att verkligen tro på detta.

Om vi bortser från politiker, så tycker nog de flesta i Sverige att förslaget låter rätt galet.

Men vad säger man i Danmark om detta? Finns det politiker även i Köpenhamn som tror lika mycket på att Metron ska byggas ut till Malmö? Eller är detta mest galenskap bland svenska politiker?

Om det nu finns politiker även i Köpenhamn som vill bygga ut Metron till Malmö, vad skulle de anse att Köpenhamn har att vinna på detta?

Jeg undrer mig også over, hvad der er galt ved projektet og ideen.

Da Storebæltsforbindelsen åbnede mødte den modstand. Folk sagde, de ikke ville bruge den. Nu er den så populær, at de færreste danskere kan forestille sig Danmark uden.
Det samme med Øresundsforbindelsen. Og Femern også.

Metro til Malmø

af OnkelJørn, 15/1 2021, 21:30 (1168 dage siden) @ Banemanden

Jeg undrer mig også over, hvad der er galt ved projektet og ideen.

Da Storebæltsforbindelsen åbnede mødte den modstand. Folk sagde, de ikke ville bruge den. Nu er den så populær, at de færreste danskere kan forestille sig Danmark uden.
Det samme med Øresundsforbindelsen. Og Femern også.

Femern ???

Metro til Malmø

af RasmusR, 16/1 2021, 09:55 (1167 dage siden) @ OnkelJørn

Jeg undrer mig også over, hvad der er galt ved projektet og ideen.

Da Storebæltsforbindelsen åbnede mødte den modstand. Folk sagde, de ikke ville bruge den. Nu er den så populær, at de færreste danskere kan forestille sig Danmark uden.
Det samme med Øresundsforbindelsen. Og Femern også.


Femern ???

Ja, der har da været bro til Femern i mange år - altså sydfra, og den bruges da flittigt...

:-D

/R

Metro til Malmø

af Banemanden, 16/1 2021, 20:46 (1167 dage siden) @ OnkelJørn

Haha, ja der manglede jeg vist et par ord.

Ville have skrevet, at det sikkert også ender sådan med Femern.
Jeg er selvklart klar over forbindelsen på ingen måde er bygget færdig ;)

Metro til Malmø

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/1 2021, 09:24 (1166 dage siden) @ Niklas Bygdestam

20 -30 km med 40-50 kmt
Tror jeg ikke på.

Måske skulle tænke over hvad er lokaltog/metro/S-tog/regional tog/inter city/inter city lyn

Hvad skal afstande være / standsning og mønster og hvad skal materielt skal der bruges.

Mange er utilfreds med IR4, men er det ikke også bygget til regional trafik, men bruges som Intercity??

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Metro til Malmø

af Banemanden, 17/1 2021, 14:25 (1166 dage siden) @ hummel_62

20 -30 km med 40-50 kmt
Tror jeg ikke på.

Måske skulle tænke over hvad er lokaltog/metro/S-tog/regional tog/inter city/inter city lyn

Hvad skal afstande være / standsning og mønster og hvad skal materielt skal der bruges.

Mange er utilfreds med IR4, men er det ikke også bygget til regional trafik, men bruges som Intercity??

Hvad er det du tænker, der kører 40-50 km/t? Metroen? For de har en tophastighed på 90, som faktisk opnåes en del steder på fx cityringen.

Metro til Malmø

af Trainee, 17/1 2021, 14:36 (1166 dage siden) @ Banemanden

20 -30 km med 40-50 kmt
Tror jeg ikke på.

Måske skulle tænke over hvad er lokaltog/metro/S-tog/regional tog/inter city/inter city lyn

Hvad skal afstande være / standsning og mønster og hvad skal materielt skal der bruges.

Mange er utilfreds med IR4, men er det ikke også bygget til regional trafik, men bruges som Intercity??


Hvad er det du tænker, der kører 40-50 km/t? Metroen? For de har en tophastighed på 90, som faktisk opnåes en del steder på fx cityringen.

Og det er tiltænkt at der skal køres 120 km/t under Øresund.

Metro til Malmø

af Jens Hansen, 17/1 2021, 19:18 (1166 dage siden) @ Trainee

Et førerløst tog som kører 120 km/t - hvor er det lige vi også har hørt om det?

JH

Metro til Malmø

af Trainee, 17/1 2021, 19:28 (1166 dage siden) @ Jens Hansen

Førerløse S-tog? :-)

Metro til Malmø

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/1 2021, 15:27 (1166 dage siden) @ Banemanden

Beklager, men det var hvad jeg troede de havde som tophastighed

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Metro til Malmø

af Banemanden, 17/1 2021, 16:03 (1166 dage siden) @ hummel_62

Beklager, men det var hvad jeg troede de havde som tophastighed

Det lyder ikke som om, du selv har prøvet at køre med dem :) Men gættet var da reelt og modsvarer den absolutte tophastighed på busserne i de danske byer, så helt galt var det vel ikke.

Metro til Malmø

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/1 2021, 17:02 (1166 dage siden) @ Banemanden

Smiler, nok bor jeg på landet, men kommer da til staden en gang imellem.
Så har prøvet Metroen, synes bare ikke det føles som 80/90 kmt.
Men jeg tager naturl6gvis dine ord for gode varer.

Så giver det mening med et metro tog de ca. 20 km.
Måske andre sæder, men det er en anden historie

Tak for opdateringen

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Metro til Malmø

af Banemanden, 18/1 2021, 06:58 (1165 dage siden) @ hummel_62

Smiler, nok bor jeg på landet, men kommer da til staden en gang imellem.
Så har prøvet Metroen, synes bare ikke det føles som 80/90 kmt.
Men jeg tager naturl6gvis dine ord for gode varer.

Så giver det mening med et metro tog de ca. 20 km.
Måske andre sæder, men det er en anden historie

Tak for opdateringen

Næste gang du får muligheden for en tur med cityringen, så prøv at bemærk det mellem Poul Henningsens Plads og Trianglen. Eller mellem Østerport og Nordhavn :) Det er der den kører hurtigst. Du kan dog også sagtens opleve de lavere hastigheder rundt omkring

Metro til Malmø

af RasmusR, 17/1 2021, 16:10 (1166 dage siden) @ Banemanden

Hvad er det du tænker, der kører 40-50 km/t? Metroen? For de har en tophastighed på 90, som faktisk opnåes en del steder på fx cityringen.

Og kun på Cityringen (M3/M4)... På M1/M2 er tophastigheden 80 km/t.

/R

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak