Stop for lastbiltrailere over Storebælt (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, torsdag 14. januar, 2021, 14:42 (86 dage siden)

I går var den igen gal med en lastbiltrailer, der ikke var ordentlig fastgjort til en lommevogn, mens toget var på vej over Storebæltsbroen:

https://www.trm.dk/nyheder/2021/haendelse-medfoerer-oejeblikkeligt-stop-for-lastbiltrai...

Det er kun lidt over 2 år siden, at en ikke fastgjort lastbiltrailer dræbte 8 personer på Storebælt, men åbenbart så er det glemt i dag....

Avatar

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af metrohenrik ⌂, Ringsted, torsdag 14. januar, 2021, 14:46 (86 dage siden) @ Henrik Hansen

I går var den igen gal med en lastbiltrailer, der ikke var ordentlig fastgjort til en lommevogn, mens toget var på vej over Storebæltsbroen:

https://www.trm.dk/nyheder/2021/haendelse-medfoerer-oejeblikkeligt-stop-for-lastbiltrai...

Det er kun lidt over 2 år siden, at en ikke fastgjort lastbiltrailer dræbte 8 personer på Storebælt, men åbenbart så er det glemt i dag....

Er det virkelig kun når toget er på vej over Storebælt, det er farligt at traileren ikke er sikret..:-(
Jeg er klar over at vinden er en faktor, men der er altså andre steder hvor det kan blæse, og der ligger to spor ved siden af hverandre..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Trainee, torsdag 14. januar, 2021, 14:55 (86 dage siden) @ metrohenrik

Jeg er helt enig.
Storebælt, vind, dobbeltspor - eller ej, så skal skal lortet sgu fastgøres ordentligt.
Jeg er også usikker på om det er nok kun at blokere for lastbiltrailere på godstog over Storebælt.

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af P.Jensen, torsdag 14. januar, 2021, 17:12 (86 dage siden) @ Trainee

Frygtelig ulykke da det skete for et par år siden, men

Hvor mange tog kører der i Europa med disse vogne/trailere?? - Hver dag??

Hvor mange uheld sker der med disse tog?? Noget tyder på at vi har en for disse tog farlig bro, hvor vind har fri adgang.

P.Jensen

Avatar

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Kaj Aage Holdt ⌂ @, Køge, torsdag 14. januar, 2021, 17:35 (86 dage siden) @ P.Jensen

Noget tyder på at vi har en for disse tog farlig bro, hvor vind har fri adgang.

Eller tunnel. Trykket er ikke ubetydeligt når et tog kører ind i tunnelen og passerer tunnelmundingen.

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af P.Jensen, torsdag 14. januar, 2021, 17:44 (86 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Jo, men er den tunnel meget anderledes end de tusindvis af tunneller rundt i Europa??

P.Jensen

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af esni, Frederikssund, torsdag 14. januar, 2021, 19:50 (86 dage siden) @ P.Jensen

Frygtelig ulykke da det skete for et par år siden, men

Hvor mange tog kører der i Europa med disse vogne/trailere?? - Hver dag??

Hvor mange uheld sker der med disse tog?? Noget tyder på at vi har en for disse tog farlig bro, hvor vind har fri adgang.

P.Jensen

Transportformens sikkerhed afhænger af at man er omhyggelig med at sætte lasten korrekt på plads.

--
Eskild

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af My1202, torsdag 14. januar, 2021, 14:54 (86 dage siden) @ Henrik Hansen

I går var den igen gal med en lastbiltrailer, der ikke var ordentlig fastgjort til en lommevogn, mens toget var på vej over Storebæltsbroen:

https://www.trm.dk/nyheder/2021/haendelse-medfoerer-oejeblikkeligt-stop-for-lastbiltrai...

Det er kun lidt over 2 år siden, at en ikke fastgjort lastbiltrailer dræbte 8 personer på Storebælt, men åbenbart så er det glemt i dag....

Selve konstruktionen er vel uhensigmæssig?
Måske bedre såfremt der var sider eller i det mindste stolper på siderne af lommevognen. Lidt af de tidl. Kb-vogne. Så ville en trailer ikke på samme måde kunne falde ud over kanten af lommevognen.

--
[image]

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Svend @, torsdag 14. januar, 2021, 15:39 (86 dage siden) @ My1202

Selve konstruktionen er vel uhensigmæssig?
Måske bedre såfremt der var sider eller i det mindste stolper på siderne af lommevognen. Lidt af de tidl. Kb-vogne. Så ville en trailer ikke på samme måde kunne falde ud over kanten af lommevognen.

.
Den diskussion har vi haft - ikke flere "gode ideer", tak!

--
Svend

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, torsdag 14. januar, 2021, 22:12 (86 dage siden) @ My1202

Har ikke forstand på de ting
Men utroligt at den pind konge tap, kan holde det på plads

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Trainee, torsdag 14. januar, 2021, 22:39 (86 dage siden) @ hummel_62

En tom trailer kan den velsagtens holde fast. En fyldt trailer bliver holdt fast af dens vægt.

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af krabsen, torsdag 14. januar, 2021, 15:05 (86 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er kun lidt over 2 år siden, at en ikke fastgjort lastbiltrailer dræbte 8 personer på Storebælt, men åbenbart så er det glemt i dag....

Det er jo netop ikke glemt - derfor stoppes trafikken med løstraliere, straks fejlen opdages.

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, torsdag 14. januar, 2021, 15:29 (86 dage siden) @ krabsen

Det er kun lidt over 2 år siden, at en ikke fastgjort lastbiltrailer dræbte 8 personer på Storebælt, men åbenbart så er det glemt i dag....


Det er jo netop ikke glemt - derfor stoppes trafikken med løstraliere, straks fejlen opdages.

Nogen har åbenbart glemt noget...

Samfundet har heldigvis ikke glemt de fatale konsekvenser en løs lastbiltrailer kan medfører, derfor det hurtige forbud.

Godsselskabet har derimod nok glemt noget. Kravet for at genoptage kørslen med lastbiltrailerne på lommevogne, var bl.a. en efterkontrol af, at trailerne var låst til lommevognene - den kontrol er så åbenbart ikke sket, siden vogne var løs under kørslen i går. Selvfølgelig kan vognen være defekt, men hvis efterkontrollen skal have nogen effekt, så er det jo netop her en defekt skal findes.

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af esni, Frederikssund, torsdag 14. januar, 2021, 16:10 (86 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er kun lidt over 2 år siden, at en ikke fastgjort lastbiltrailer dræbte 8 personer på Storebælt, men åbenbart så er det glemt i dag....


Det er jo netop ikke glemt - derfor stoppes trafikken med løstraliere, straks fejlen opdages.


Nogen har åbenbart glemt noget...

Samfundet har heldigvis ikke glemt de fatale konsekvenser en løs lastbiltrailer kan medfører, derfor det hurtige forbud.

Godsselskabet har derimod nok glemt noget. Kravet for at genoptage kørslen med lastbiltrailerne på lommevogne, var bl.a. en efterkontrol af, at trailerne var låst til lommevognene - den kontrol er så åbenbart ikke sket, siden vogne var løs under kørslen i går. Selvfølgelig kan vognen være defekt, men hvis efterkontrollen skal have nogen effekt, så er det jo netop her en defekt skal findes.

DB Cargo Scandinavia var længst tid om at få tilladelse påny efter ulykken i 1999.'

Noget tyder på at de efter at de blev frikendt (eller slap for tiltale?) i forbindelse med den gamle ulykke har fejret det med at vende tilbage til den gamle skødesløshed

--
Eskild

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af LHJ, torsdag 14. januar, 2021, 16:22 (86 dage siden) @ esni

Det er kun lidt over 2 år siden, at en ikke fastgjort lastbiltrailer dræbte 8 personer på Storebælt, men åbenbart så er det glemt i dag....


Det er jo netop ikke glemt - derfor stoppes trafikken med løstraliere, straks fejlen opdages.


Nogen har åbenbart glemt noget...

Samfundet har heldigvis ikke glemt de fatale konsekvenser en løs lastbiltrailer kan medfører, derfor det hurtige forbud.

Godsselskabet har derimod nok glemt noget. Kravet for at genoptage kørslen med lastbiltrailerne på lommevogne, var bl.a. en efterkontrol af, at trailerne var låst til lommevognene - den kontrol er så åbenbart ikke sket, siden vogne var løs under kørslen i går. Selvfølgelig kan vognen være defekt, men hvis efterkontrollen skal have nogen effekt, så er det jo netop her en defekt skal findes.


DB Cargo Scandinavia var længst tid om at få tilladelse påny efter ulykken i 1999.'

????? Selskabet er oprettet i (vist) 2001 under et andet navn ...


Noget tyder på at de efter at de blev frikendt (eller slap for tiltale?) i forbindelse med den gamle ulykke har fejret det med at vende tilbage til den gamle skødesløshed

Er det noget du ved noget om, eller er det bare noget, du slynger ud ...?

/LH
(Der hverken har "aktier" i det ene eller andet ...)

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af esni, Frederikssund, torsdag 14. januar, 2021, 16:39 (86 dage siden) @ LHJ

Det er kun lidt over 2 år siden, at en ikke fastgjort lastbiltrailer dræbte 8 personer på Storebælt, men åbenbart så er det glemt i dag....


Det er jo netop ikke glemt - derfor stoppes trafikken med løstraliere, straks fejlen opdages.


Nogen har åbenbart glemt noget...

Samfundet har heldigvis ikke glemt de fatale konsekvenser en løs lastbiltrailer kan medfører, derfor det hurtige forbud.

Godsselskabet har derimod nok glemt noget. Kravet for at genoptage kørslen med lastbiltrailerne på lommevogne, var bl.a. en efterkontrol af, at trailerne var låst til lommevognene - den kontrol er så åbenbart ikke sket, siden vogne var løs under kørslen i går. Selvfølgelig kan vognen være defekt, men hvis efterkontrollen skal have nogen effekt, så er det jo netop her en defekt skal findes.


DB Cargo Scandinavia var længst tid om at få tilladelse påny efter ulykken i 1999.'


????? Selskabet er oprettet i (vist) 2001 under et andet navn ...


Noget tyder på at de efter at de blev frikendt (eller slap for tiltale?) i forbindelse med den gamle ulykke har fejret det med at vende tilbage til den gamle skødesløshed


Er det noget du ved noget om, eller er det bare noget, du slynger ud ...?

/LH
(Der hverken har "aktier" i det ene eller andet ...)

Jeg mener selvfølgelig ulykken i 2019
(Havarikommisionens rapport viste at der var skødesløshed involveret)

Hector fik tilladelse først - derefter 'de andre' og så DB Cargo Scandinavia omkring en uge efter

Det andet punkt er at det indenfor de sidste 4 uger kunne læsis i dagspressen (jeg kan ikke længere finde linket) at der ikke bliver rejst tiltale mod nogen person eller firma efter ulykken.
Jeg har heller ingen aktier eller 'aktier' i det ene eller andet .....

--
Eskild

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af andersj @, Aalborg, torsdag 14. januar, 2021, 17:00 (86 dage siden) @ esni

Det er kun lidt over 2 år siden, at en ikke fastgjort lastbiltrailer dræbte 8 personer på Storebælt, men åbenbart så er det glemt i dag....


Det er jo netop ikke glemt - derfor stoppes trafikken med løstraliere, straks fejlen opdages.


Nogen har åbenbart glemt noget...

Samfundet har heldigvis ikke glemt de fatale konsekvenser en løs lastbiltrailer kan medfører, derfor det hurtige forbud.

Godsselskabet har derimod nok glemt noget. Kravet for at genoptage kørslen med lastbiltrailerne på lommevogne, var bl.a. en efterkontrol af, at trailerne var låst til lommevognene - den kontrol er så åbenbart ikke sket, siden vogne var løs under kørslen i går. Selvfølgelig kan vognen være defekt, men hvis efterkontrollen skal have nogen effekt, så er det jo netop her en defekt skal findes.


DB Cargo Scandinavia var længst tid om at få tilladelse påny efter ulykken i 1999.'


????? Selskabet er oprettet i (vist) 2001 under et andet navn ...


Noget tyder på at de efter at de blev frikendt (eller slap for tiltale?) i forbindelse med den gamle ulykke har fejret det med at vende tilbage til den gamle skødesløshed


Er det noget du ved noget om, eller er det bare noget, du slynger ud ...?

/LH
(Der hverken har "aktier" i det ene eller andet ...)


Jeg mener selvfølgelig ulykken i 2019
(Havarikommisionens rapport viste at der var skødesløshed involveret)

Hector fik tilladelse først - derefter 'de andre' og så DB Cargo Scandinavia omkring en uge efter

Hector havde et lignende uheld nord for Hamburg for et par år siden, hvor en løs trailer ramte en bro. De havde derfor allerede opdateret deres procedurer i forbindelse med lommevogne, så det var nærmest bare en formalitet da de fik tilladelse til igen at krydse Storebælt med lommevogne i 2019.

--
Mvh Anders

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af esni, Frederikssund, torsdag 14. januar, 2021, 19:48 (86 dage siden) @ andersj

Det er kun lidt over 2 år siden, at en ikke fastgjort lastbiltrailer dræbte 8 personer på Storebælt, men åbenbart så er det glemt i dag....


Det er jo netop ikke glemt - derfor stoppes trafikken med løstraliere, straks fejlen opdages.


Nogen har åbenbart glemt noget...

Samfundet har heldigvis ikke glemt de fatale konsekvenser en løs lastbiltrailer kan medfører, derfor det hurtige forbud.

Godsselskabet har derimod nok glemt noget. Kravet for at genoptage kørslen med lastbiltrailerne på lommevogne, var bl.a. en efterkontrol af, at trailerne var låst til lommevognene - den kontrol er så åbenbart ikke sket, siden vogne var løs under kørslen i går. Selvfølgelig kan vognen være defekt, men hvis efterkontrollen skal have nogen effekt, så er det jo netop her en defekt skal findes.


DB Cargo Scandinavia var længst tid om at få tilladelse påny efter ulykken i 1999.'


????? Selskabet er oprettet i (vist) 2001 under et andet navn ...


Noget tyder på at de efter at de blev frikendt (eller slap for tiltale?) i forbindelse med den gamle ulykke har fejret det med at vende tilbage til den gamle skødesløshed


Er det noget du ved noget om, eller er det bare noget, du slynger ud ...?

/LH
(Der hverken har "aktier" i det ene eller andet ...)


Jeg mener selvfølgelig ulykken i 2019
(Havarikommisionens rapport viste at der var skødesløshed involveret)

Hector fik tilladelse først - derefter 'de andre' og så DB Cargo Scandinavia omkring en uge efter


Hector havde et lignende uheld nord for Hamburg for et par år siden, hvor en løs trailer ramte en bro. De havde derfor allerede opdateret deres procedurer i forbindelse med lommevogne, så det var nærmest bare en formalitet da de fik tilladelse til igen at krydse Storebælt med lommevogne i 2019.

Lige netop - især da Hectors direktør efter uheldet ved Hamborg konstaterede at dette ikke skulle ske igen med Hector som operatør.

--
Eskild

Avatar

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 14. januar, 2021, 21:33 (86 dage siden) @ LHJ

Godsselskabet har derimod nok glemt noget. Kravet for at genoptage kørslen med lastbiltrailerne på lommevogne, var bl.a. en efterkontrol af, at trailerne var låst til lommevognene - den kontrol er så åbenbart ikke sket, siden vogne var løs under kørslen i går. Selvfølgelig kan vognen være defekt, men hvis efterkontrollen skal have nogen effekt, så er det jo netop her en defekt skal findes.


DB Cargo Scandinavia var længst tid om at få tilladelse påny efter ulykken i 1999.'


????? Selskabet er oprettet i (vist) 2001 under et andet navn ...


Noget tyder på at de efter at de blev frikendt (eller slap for tiltale?) i forbindelse med den gamle ulykke har fejret det med at vende tilbage til den gamle skødesløshed


Er det noget du ved noget om, eller er det bare noget, du slynger ud ...?

Selvfølgelig er det en eller anden form for skødesløshed - uanset om vognen ikke var fastspændt eller der var fejl ved vognen. Når hverken det ene eller det andet ikke er opdaget er deres procedurer ikke iorden.
Længere er den ikke.
Havarikommisionen kan så hjælpe DB Cargo med at finde ud af hvor de har fejlet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af RasmusD, torsdag 14. januar, 2021, 21:53 (86 dage siden) @ Michael Deichmann

Var konklusionen ikke, at DB Cargo havde fulgt EU's vedligeholdelsesforeskrifter, men at disse viste sig at være utilstrækkelige?

https://youtu.be/Nkn45ntzY_Q

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af esni, Frederikssund, torsdag 14. januar, 2021, 21:55 (86 dage siden) @ Michael Deichmann

Godsselskabet har derimod nok glemt noget. Kravet for at genoptage kørslen med lastbiltrailerne på lommevogne, var bl.a. en efterkontrol af, at trailerne var låst til lommevognene - den kontrol er så åbenbart ikke sket, siden vogne var løs under kørslen i går. Selvfølgelig kan vognen være defekt, men hvis efterkontrollen skal have nogen effekt, så er det jo netop her en defekt skal findes.


DB Cargo Scandinavia var længst tid om at få tilladelse påny efter ulykken i 1999.'


????? Selskabet er oprettet i (vist) 2001 under et andet navn ...


Noget tyder på at de efter at de blev frikendt (eller slap for tiltale?) i forbindelse med den gamle ulykke har fejret det med at vende tilbage til den gamle skødesløshed


Er det noget du ved noget om, eller er det bare noget, du slynger ud ...?

Selvfølgelig er det en eller anden form for skødesløshed - uanset om vognen ikke var fastspændt eller der var fejl ved vognen. Når hverken det ene eller det andet ikke er opdaget er deres procedurer ikke iorden.
Længere er den ikke.
Havarikommisionen kan så hjælpe DB Cargo med at finde ud af hvor de har fejlet.

Efter ulykken for 2 år siden var der beretninger om at vogne somme tider var sat på med kongetappen ved siden af skamlen - dvs slet ikke fastlåst til bærevognen. Andre gange var låsemekanismen ikke vedligeholdt, så den ikke gik i idgreb - bl.a. på ulykkestoget.
Og alligevel vælger man hvarken at stævne operatør eller personale...

De ny procedurer - inspireret af Hectors procedurer - skulle forhindre at sådant skete uden at det blev opdaget.

Og så er der i går en hændelse, hvor kongetappen er ved siden af skamlen....

--
Eskild

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af larsht, torsdag 14. januar, 2021, 22:15 (86 dage siden) @ esni


Efter ulykken for 2 år siden var der beretninger om at vogne somme tider var sat på med kongetappen ved siden af skamlen - dvs slet ikke fastlåst til bærevognen. Andre gange var låsemekanismen ikke vedligeholdt, så den ikke gik i idgreb - bl.a. på ulykkestoget.
Og alligevel vælger man hvarken at stævne operatør eller personale...

Tjah, personalet kan ikke forventes at gøre ting udover hvad der står i Jernbanevirksomhedsreglerne.

Jernbanevirksomheden kan heller ikke gøres ansvarlige hvis man har lænet sig op ad internationale regler.

At reglerne har været utilstrækkelige er der næppe mange der er uenige i, men under de givne forudsætninger kunne hverken virksomheden eller personalet klandres for - og det blev de så heller ikke

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Morten, torsdag 14. januar, 2021, 22:03 (86 dage siden) @ Henrik Hansen

Og her er et link til Trafikstyrelsens forbud, som gælder maksimalt 14 dage:

https://www.trafikstyrelsen.dk/da/-/media/TBST-DA/Jernbanesikkerhed/Publikationer/Forbu...

Bemærker i øvrigt at der er tale om en tom sættevogn, lige som i 2019. Det store spørgsmål er vel så om den er blæst/hoppet/vredet op af saddellåsen, eller om den ikke var placeret rigtigt fra starten.

Mvh
Morten

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Mo 568 @, torsdag 14. januar, 2021, 23:04 (86 dage siden) @ Henrik Hansen
redigeret af Mo 568, torsdag 14. januar, 2021, 23:24

Det er ikke overraskende for mig at der nu er tilløb til gentagelse af dødsulykken fra 2019. Anbefalingerne fra Havarikommissionen i rapporten efter ulykken i 2019 var for vage. I rapporten er der ikke en tydelig sondring mellem den direkte årsag (det som ses på ulykkesstedet) og de bagvedliggende årsager, som ledte frem til ulykken. Skal fremtidige uheld forbygges er det nødvendigt at der iværksættes korrigerende handlinger der er målrettet meget præcist, så de bagvedliggende årsager ikke optræder igen.

I hele Europa kører årligt omkring 200 000 transporter med lastvognstrailere læsset på lommevogne. Det er derfor bemærkelsesværdigt, at der har været flere tilløb til uheld i DB Cargo's meget begrænsede indenlandske trafik. Er der et generelt problem med låsen på de her lommevogne, burde der være et lang større antal uheld ude i Europa.

Der er meget som tyder på at problemet er håndteringen (læsning og læsseeftersyn før afgang) og vedligeholdelsen af disse vogne som kun kører regionalt i Danmark. En iagttagelse som Havarikommissionen også skriver om i sin rapport efter ulykken i 2019, men som Havarikommissionen undlod at kommunikere klart og tydeligt i anbefalingerne.

Det er muligt at der ikke kan rejses tiltale mod enkeltpersoner efter dødsulykken i januar 2019. Men det undrer mig at der ikke er rejst tiltale mod DB Cargo som firma. I medfør af DB Cargos’s sikkerhedscertificering har DB Cargo ansvaret for at det gods firmaet befordre er surret forsvarligt fast, så der ikke kan ske ulykker. Og det uanset vejrforholdene.

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Svend @, torsdag 14. januar, 2021, 23:41 (86 dage siden) @ Mo 568

Det er ikke overraskende for mig at der nu er tilløb til gentagelse af dødsulykken fra 2019. Anbefalingerne fra Havarikommissionen i rapporten efter ulykken i 2019 var for vage. I rapporten er der ikke en tydelig sondring mellem den direkte årsag (det som ses på ulykkesstedet) og de bagvedliggende årsager, som ledte frem til ulykken. Skal fremtidige uheld forbygges er det nødvendigt at der iværksættes korrigerende handlinger der er målrettet meget præcist, så de bagvedliggende årsager ikke optræder igen.

I hele Europa kører årligt omkring 200 000 transporter med lastvognstrailere læsset på lommevogne. Det er derfor bemærkelsesværdigt, at der har været flere tilløb til uheld i DB Cargo's meget begrænsede indenlandske trafik. Er der et generelt problem med låsen på de her lommevogne, burde der være et lang større antal uheld ude i Europa.

Der er meget som tyder på at problemet er håndteringen (læsning og læsseeftersyn før afgang) og vedligeholdelsen af disse vogne som kun kører regionalt i Danmark. En iagttagelse som Havarikommissionen også skriver om i sin rapport efter ulykken i 2019, men som Havarikommissionen undlod at kommunikere klart og tydeligt i anbefalingerne.

Det er muligt at der ikke kan rejses tiltale mod enkeltpersoner efter dødsulykken i januar 2019. Men det undrer mig at der ikke er rejst tiltale mod DB Cargo som firma. I medfør af DB Cargos’s sikkerhedscertificering har DB Cargo ansvaret for at det gods firmaet befordre er surret forsvarligt fast, så der ikke kan ske ulykker. Og det uanset vejrforholdene.

.
Det kan undre, at det skal gå ud over alle operatører:
"Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen nedlægger et foreløbigt forbud mod transport af sættevogne på lommevogne på strækningen over Storebælt.
Forbuddet, der træder i kraft straks, vedrører transport over Storebælt af alle typer af trailere på såkaldte lommevogne uanset type af skammel/saddel på lommevognen. Forbuddet gælder indtil videre, dog højst 14 dage fra dags dato."

Eller har man en ide om, at man ikke gik langt nok sidst, da reglerne for kørsel over Storebælt sidst blev ændret?

--
Svend

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Georg Schmidt @, torsdag 14. januar, 2021, 23:46 (86 dage siden) @ Mo 568

Vejrforholdene i går den 13/1 var næsten identiske med vejret ved ulykken i 2019. Et lille lavtryk kører fra Skagen i retning Rygen. På vestsiden af dette lavtryk dannes en meget kraftig nordenvind ned gennem Storebælt, den værste vindretning for vestgående godstog, hvor der slet ikke er nogen bremsning af vinden der kommer direkte ind fra nord. Med vindstød på 52 knob på Røsnæs samt 44 på Omø har der formentlig været stærk storm i stødene på vestbroen. Vinden på vestbroen er ganske anderledes end den er på det sjællandske fastland, hvor vinden hele tiden bremses af bevoksning og bebyggelse. Sidst jeg kørte over kunne jeg se, at de oprindelige to vindmålere på vestbroen der i øvrigt var af bedste tyske kvalitet, var skiftet ud med ultrasonic målere, så det eri hvert fald muligt at lave en særdeles nøjagtig profil af vinden på broen.

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Karsten Henneberg, lørdag 16. januar, 2021, 17:48 (84 dage siden) @ Georg Schmidt

Sidst jeg kørte over kunne jeg se, at de oprindelige to vindmålere på vestbroen der i øvrigt var af bedste tyske kvalitet, var skiftet ud med ultrasonic målere, så det eri hvert fald muligt at lave en særdeles nøjagtig profil af vinden på broen.

Hej Georg

Det er nok nogle LIDAR https://da.wikipedia.org/wiki/LIDAR

Lagde du mærke til om de ved samme lejlighed havde flyttet på positionen - før stod vindmåleren ved hvælvingens højdepunkt, hvilket er 100% forkert. Den skal stå udfor en af pillerne, hvor der presses mest mulig vind op over broen. En DTU vindprofessor gav mig for 2 år siden ret i dette

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Georg Schmidt @, søndag 17. januar, 2021, 23:27 (83 dage siden) @ Karsten Henneberg

Hermed et billede af den vestlige vindmåler af de to på vestbroen. Billedet fra 2016 er taget fra toget og derfor af begrænset kvalitet.
[image]

Man har sikkert tænkt mest på bilerne og vinden da man skulle placere målerne, men tilsvarende anlæg på nordsiden af jernbanebroen ville give et godt overblik ved de kritiske vindretninger.

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Karsten Henneberg, mandag 18. januar, 2021, 10:50 (82 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak Georg

Men det var mere den nye vindmåler og placeringen jeg var på jagt efter.

Iøvrigt er placering af vejrstationen på billedet på Vestbroen forkert - den står hvor buen er højest og hvor mindst vind bliver presset op over broen

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af P.Jensen, fredag 15. januar, 2021, 11:17 (85 dage siden) @ Mo 568

Jeg har ikke læst havarirapporten, men det slår mig - med de mange transporter der hver dag i Europa - at det er påfaldende at det her i begge tilfælde er problem med disse trailere indenfor ganske få km spor på en bro.

Ved ikke om der er foretaget vindforsøg el.lign. for at konstatere om der er specielle vindforhold der har indvirkning. I en periode kørte jeg over Storebælt mange gange i personbil. Det slog mig at den værste påvirkning af bilen på højbroen var vind skråt bagfra på vej ned fra broen.....

P.Jensen

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af andersj @, Aalborg, fredag 15. januar, 2021, 11:46 (85 dage siden) @ P.Jensen

Jeg har ikke læst havarirapporten, men det slår mig - med de mange transporter der hver dag i Europa - at det er påfaldende at det her i begge tilfælde er problem med disse trailere indenfor ganske få km spor på en bro.

Ved ikke om der er foretaget vindforsøg el.lign. for at konstatere om der er specielle vindforhold der har indvirkning. I en periode kørte jeg over Storebælt mange gange i personbil. Det slog mig at den værste påvirkning af bilen på højbroen var vind skråt bagfra på vej ned fra broen.....

P.Jensen

Havarikommisionen har lavet vindtunnelforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=8ilYhrrFw9k

--
Mvh Anders

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af P.Jensen, fredag 15. januar, 2021, 13:14 (85 dage siden) @ andersj

Tak for link. Jeg synes det meget tydeligt viser en opadgående påvirkning som især må påvirke tomme/lette trailere, men man må jo så have konkluderet anderledes - det bøjer jeg mig selvfølgelig for.

Samme påvirkning vil man ikke på på land - selv hvis sporet ligger lidt oppe på dæmning eller lignende. Der ikke jord, græs, buske m.v. omkring en bro til at "forstyrre" vinden. Det er ikke uden grund at Vestas og andre går i højden. Jo højere op jo mindre påvirkning fra jorden nedenfor.

P.Jensen

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Morten, fredag 15. januar, 2021, 20:31 (85 dage siden) @ Mo 568

Hørte DB Cargos pressetalsmand i 18.30 nyhederne. Han virkede ret så sikker på, at de har fulgt alle regler (med forbehold for havarikommissionens undersøgelse). Og så lød det som om, at DB Cargo savnede nogle vindmålinger/undersøgelser efter ulykken i 2019?

Er der nogen som ved om lommevognen også denne gang var den ændrede DB Cargo type med hævet vogngulv som kun kører i DK?

Mvh
Morten

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Niels Ebbe, fredag 15. januar, 2021, 14:11 (85 dage siden) @ Henrik Hansen

det skulle vel ikke være umuligt at fremstille en krog der kunne fange en af akslerne på traileren.
Denne krog kunne aktiveres ved hjælp af luft(bremsetryk), således ville der ikke være bremsetryk, hvis den ikke var i indgreb.

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af RasmusR, fredag 15. januar, 2021, 15:38 (85 dage siden) @ Niels Ebbe

det skulle vel ikke være umuligt at fremstille en krog der kunne fange en af akslerne på traileren.
Denne krog kunne aktiveres ved hjælp af luft(bremsetryk), således ville der ikke være bremsetryk, hvis den ikke var i indgreb.

Så vidt jeg har set, så er det vist i modsatte ende af traileren problemet er - nemlig ved kongetappen, som er den som kobles til skamlen, når traileren trækkes på landevejen.

Men, ja - det kan ikke være rocket science at indbygge en anordning, som smider bremseluften på lommevognen, hvis kongetappen forlader låsetøjet i utide... Så det eneste der mangler er bare lige at få det godkendt, gjort til et krav, og så få det bygget på x1000 lommevogne i Europa...

Så er den ged barberet!

/R

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Niels Ebbe, fredag 15. januar, 2021, 23:35 (85 dage siden) @ RasmusR

tja det er muligt, men hvad med at tøjre godset, det ville ikke være tilladt at transportere gods på en lastbil bare tøjret med en enkelt strop. kørekort ville være væk. Se evt. på transport af biler på en redningstransport.

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af ulca, fredag 15. januar, 2021, 23:46 (85 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg mindes at der ret ofte lukkes for kørsel med høje og/eller lette køretøjer på vejdelen af broer, af den simple grund at de let kan blive påvirket af vind på tværs af broen. Og mon ikke at lige netop kraftig vind også kan have indflydelse på tog ?
Måske skulle man i stedet undersøge muligheden for at montere en art afskærmning, enten helt massiv eller måske den type med huller, for trods alt at bevare en vis gennemstrøm og udsigt. Og få gjort noget tilsvarende med den kommende bro over Storstrømmen.

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Steen Nielsen ⌂ @, Faaborg, lørdag 16. januar, 2021, 02:32 (85 dage siden) @ ulca

Jeg "nyder" altid at kunne kigge til siderne når en bro passeres, så at opsætte "afskærmning" virker på mig
ikke specielt tiltalende. Man skulle nok "forske" mere i hvordan, man kan "fastgøre" disse lastbiltrailere så der
ikke opstår de katastrofale situationer. Eller hvad ??

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af My1202, lørdag 16. januar, 2021, 04:21 (84 dage siden) @ ulca

Jeg mindes at der ret ofte lukkes for kørsel med høje og/eller lette køretøjer på vejdelen af broer, af den simple grund at de let kan blive påvirket af vind på tværs af broen. Og mon ikke at lige netop kraftig vind også kan have indflydelse på tog ?
Måske skulle man i stedet undersøge muligheden for at montere en art afskærmning, enten helt massiv eller måske den type med huller, for trods alt at bevare en vis gennemstrøm og udsigt. Og få gjort noget tilsvarende med den kommende bro over Storstrømmen.

Man kan ikke montere vindskærme på en bro som f.eks. Store Bælt uden det markant vil ændre påvirkningen af selve broen med risiko for at broen tagee skade.

--
[image]

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af ulca, lørdag 16. januar, 2021, 11:00 (84 dage siden) @ My1202

Man kan ikke montere vindskærme på en bro som f.eks. Store Bælt uden det markant vil ændre påvirkningen af selve broen med risiko for at broen tagee skade.

Det var lige netop derfor jeg skrev at man skulle undersøge den løsning jeg foreslog; i gamle dage havde man nok anvendt en model i en vindtunnel til en undersøgelse, men nu om dage kan det vel klares på computer. Og mon ikke det er muligt at finde en muligt at finde en løsning minimal påvirkning, f.eks. skrå profiler (aerodynamik) i stedet for lodrette plader eller profiler.

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Morten, lørdag 16. januar, 2021, 08:00 (84 dage siden) @ ulca

Jeg tænker, at vindpåvirkningen på Sprogø også kan spille ind. Landskabets udformning kan gøre, at vinden rammer vognen uheldigt skråt nedefra, hvis den presses op af kystsikring eller en skrænt. Måske er det netop på Sprogø hvor påvirkningen er værst, og vognene trækkes ud af låsen?

Men grundlæggende har vi vel denne diskussion, fordi låsen er for dårlig. Havarikommissionen udsendte i 2019 en sikkerhedsadvarsel angående den lås, der var involveret i 2019 ulykken. Man kunne ikke klart se om den var låst, hvis man fulgte fabrikantens anvisning. Procedurerne blev så strammet op. Denne gang er det så en anden type lås men samme princip, hvor der låses om kongeetapen.

Mvh
Morten

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Oliver Løvgard @, Søborg, lørdag 16. januar, 2021, 10:41 (84 dage siden) @ Morten

Jeg tænker, at vindpåvirkningen på Sprogø også kan spille ind. Landskabets udformning kan gøre, at vinden rammer vognen uheldigt skråt nedefra, hvis den presses op af kystsikring eller en skrænt. Måske er det netop på Sprogø hvor påvirkningen er værst, og vognene trækkes ud af låsen?

Men grundlæggende har vi vel denne diskussion, fordi låsen er for dårlig. Havarikommissionen udsendte i 2019 en sikkerhedsadvarsel angående den lås, der var involveret i 2019 ulykken. Man kunne ikke klart se om den var låst, hvis man fulgte fabrikantens anvisning. Procedurerne blev så strammet op. Denne gang er det så en anden type lås men samme princip, hvor der låses om kongeetapen.

Mvh
Morten

Mindes ved uheldet i 2019 at der blev vist et overvågningsklip fra mundingen ved Sprogø hvor man kunne se at traileren allerede der var hoppet af låseskamlen og hang ud over vognsiden.

--
Oliver L. Løvgard

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Morten, lørdag 16. januar, 2021, 11:38 (84 dage siden) @ Oliver Løvgard

Her er et billed af brofæstet på sprogø. Der er helt klart en skrænt hvor vinden bliver presset opad.

[image]

Citater fra Havarikommissionens (HCLJ) rapport efter ulykken

af Mo 568 @, søndag 17. januar, 2021, 03:14 (83 dage siden) @ Henrik Hansen

Der er rigtig mange som mener at vinden var årsagen. Det var den ikke. Havarikommissionen har dokumenteret at en korrekt låst trailer ikke kan blæse af en lommevogn. Årsagen var at trailere ikke var låst, som følge af mangelende smøring af låsen på skamlen.

Jeg har samlet de citater fra Havarikommissionens rapport som dokumenterer ovenstående (tekst i kursiv er et direkte citat fra rapporten):

side 153/181:
”Vind som det forekom på ulykkestidspunktet og –stedet, ville ikke kunne blæse sættevognstraileren fri af skammel og lommevogn” (forudsat at traileren er låst korrekt)

”På det foreliggende grundlag kan det konstateres, at sættevognstraileren ikke har været låst korrekt fast til skamlen.”

side 154/181:
”Der blev fundet yderligere 2 skamler, der ikke var låst på godstoget, der var involveret i ulykken.”

side 154/181 nederst:
”Årsagen til at skamlen ikke automatisk låste tilstrækkeligt, blev sporet til træghed i bevægelsen af udløserarmen, samt forbundne arme med omdrejningspunkter (primært udløserarm og –bøsning)”.

side 155/181:
”Producentens manual beskrev smøring hver 4. måned med litiumbaseret fedt. Derudover blev der lagt specielt vægt på ”All parts of the locking mechanism” (skulle smøres).

”Skammelpladens underside, med bevægelige dele, bar tydeligt præg af manglende smøring. Skammelpladen var slidt og defekt.”

”Opgaven med smøring af alle låsemekanismens bevægelige dele er ikke klart identificeret og placeret”.

”Smøring af skamlens bevægelige dele bliver ikke betragtet som regelmæssigt vedligehold af hverken ECM-enheden (det EU godkendte værksted), ihændehaveren (DB Cargo AG) eller jernbanevirksomheden (DB Cargo Scandinavia), til trods for at producenten i alle versioner af vedligeholdelsesmanualen direkte angiver, at manglende smøring kan være sikkerhedskritisk.”

”Den overordnede konklusion er, at der ikke har været tilstrækkelig opmærksomhed på hvordan og af hvem de bevægelige dele på skamlens låsemekanisme skal smøres. Hvis denne smøring ikke er udført korrekt, angiver skammelproducenten at manglende smøring kan være af sikkerhedsmæssig betydning, og dermed at låsemekanismen risikerer ikke at være funktionsdygtig og at sættevognstraileren dermed ikke er låst til lommevognen.
Medarbejdere som arbejdede med læsning, losning og reparation af skamler har givet udtryk for at smøring af skammel ikke opfattes eller betegnes som sikkerhedskritisk, og de betragtede smøringer som en operationel opgave”

Uagtet at rapporten er fyldt med fakta som dokumenterer at den bagvedliggende årsag er manglende smøring, af låsen, fremgår det ikke af konklusionen. I forhold til DB Cargo kommer HCLJ kun med en diffus Anbefaling 2:

”Havarikommissionen anbefaler, at Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen sikrer at sikkerhedsledelsessystemet hos DB Cargo Scandinavia A/S fremadrettet indhenter sikkerhedsrelevant viden hos medarbejdere og andre involverede, og håndteret dette i virksomhedens sikkerhedsledelsessystem".

Det er ikke overraskende at der igen den 13. januar var et tilløb til et alvorligt uheld. Rapporten fra HCLJ fastslår nemlig ikke, hvem der har ansvaret for regelmæssig smøring af låsene, og der er ingen dokumentation for at DB Cargo Scandinavia har implementeret de risikoreducerende tiltag, til imødegåelse af fremtidige hændelser, som blev iværksat i Action Plan fra European Railway Agency - Joint Network Secretariat, den 26. april 2019.

Avatar

DB Cargo bliver interwievet i TV-Avisen om hændelsen

af Kaj Aage Holdt ⌂ @, Køge, søndag 17. januar, 2021, 04:43 (83 dage siden) @ Mo 568
redigeret af Kaj Aage Holdt, søndag 17. januar, 2021, 05:05

Der er rigtig mange som mener at vinden var årsagen. Det var den ikke. Havarikommissionen har dokumenteret at en korrekt låst trailer ikke kan blæse af en lommevogn. Årsagen var at trailere ikke var låst, som følge af mangelende smøring af låsen på skamlen.

DB Cargo Scandinavias pressechef, Jan Wildau, udtalte i et interwiev i DR's 'TV Avisen 18:30' d. 15. januar følgende:

"(..) så har vi ansvaret for at have lovligt materiel og at betjene det efter foreskrifterne, og så har vi også et ansvar for at byde ind med diverse forslag til hvordan vi kan forbedre sikkerheden i Danmark. Der er ikke noget der tyder på i denne her sag at vi ikke har haft materiel der var lovligt og fungerede som det skulle, var vedligeholdt som det skulle være og som i øvrigt var betjent korrekt. Derfor så er det store spørgsmålstegn nu i øjeblikket hvordan kan det være, at på trods af, at vi gør præcist hvad det er meningen, at vi som brugere alligevel oplever en situation som den vi gjorde i onsdags."

Han udtaler efterfølgende:

"Jeg tror ikke der er nogen i dette land der er i tvivl om at vinden på Storebælt den kan være farlig. Vi ved jo at det blev undersøgt for to år siden hvor vidt der er andre steder i Europa hvor vi har oplevet noget tilsvarende, altså hvor helt almindelig lovligt materiel det har det med at blæse af. Det ikke foregået i Europa i mange årtier. Der bliver kørt med 30-40.000 vogne af denne her slags og det sker simpelthen ikke andre steder, men det sker på Storebælt. (...)"

Indslaget og interwievet kan ses her 05.06 inde i udsendelsen: https://www.dr.dk/drtv/se/tv-avisen-18_30_-danmark-faar-faerre-vacciner-end-lovet_23192...

Jeg står i hver fald tilbage med den opfattelse at det ikke kan være DB Cargos ansvar og at de ikke kunne have gjort noget som helst for at forhindre dette. Til trods for der kører mange vogne af typen T3000e gennem landet i forskellige jernbanevirksomheders tog, så er det bemærkelsesværdigt nok lige netop DB Cargo Scandinavias ene indenrigs trailertog der oplever disse specielle vinde der bare lige løfter trailerens kongertap op og ud af skamlen. Noget det ellers ikke er så lige til selv med en truck og et korrekt vertikalt træk hvis traileren er korrekt låst i vognens skammel.

DB Cargo bliver interwievet i TV-Avisen om hændelsen

af Mo 568 @, søndag 17. januar, 2021, 13:24 (83 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Hej Karl Aage

DB Cargos ansvar fremgår af: Bekendtgørelse om sikkerhedsgodkendelse, EU-sikkerhedscertifikat og sikkerhedscertifikat på jernbaneområdet1) dateret den 20. maj 2020.

§ 6. Virksomhederne har ansvaret for en sikker drift af deres del af jernbanesystemet og kontrollen med de risici, der opstår på dette system, herunder, når det er relevant og rimeligt, også risici, som er en følge af andre parters aktiviteter.

Stk. 2. Virksomhederne har pligt til at iværksætte nødvendige risikostyringsforanstaltninger, og hvor det er relevant, at inddrage og samarbejde med de øvrige parter på jernbaneområdet omkring disse foranstaltninger.

§ 16. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fører tilsyn med, at indehaveren af en sikkerhedsgodkendelse, et sikkerheds‐ certifikat eller et EU-sikkerhedscertifikat overholder betingelserne i denne bekendtgørelse, jf. jernbaneloven § 70.

§ 21. Overtrædelse af § 2, stk. 1, straffes med bøde. Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.

DB Cargo kan derfor ikke slippe med at sige at de følger reglerne, er reglerne ikke tilstrækkelige skal DB Cargo tage initiativ til ændringer, og DB Cargo Scandinavia kan ikke uden videre transportere ansvaret til ECM enheden ( i dette tilfælde DSB´s værksted i Fredericia). Du kan heller ikke give din mekaniker skylden, hvis du bliver stoppet af Politiet og tiltalt for sikkerhedsmæssige mangler ved din bil.

Recommendation: Action Plan fra European Railway Agency - Joint Network Secretariat, den 26. April 2019, foreskriver smøreskema på vognsiden (som Morten skriver), krav om opsmøring hver 4 mdr. (også på undersiden af skamlen), en specifik procedure for kontrol af låsen før læsning, og kontrol af korrekt placering efter læsning. Disse tiltag til at imødegå fremtidige hændelser skal følges af DB Cargo som jernbanevirksomhed/terminaloperatør.

Som du selv bemærker, der er kun problemer med DB Cargos meget begrænsede indenlandske transporter. Efter hændelsen den 13-01-2021 er det endnu ikke klarlagt om låsen ikke var smurt, eller om vognen var fejllæsset.

Det er sådan set også ligegyldigt i forhold til DB Cargo Scandinavia, fordi DB Cargo iht. EU's rekommandationer både har ansvaret for kun at benytte vogne, som er smurt korrekt vedkontrol af smøreskema på vognsiden (note 4 i ERA Action plan), hvor låsen er funktionsprøvet før læsning (note 5+6 i ERA Action plan), og korrekt anbringelse af kongetappen i hullet på skamlen efter læsningen (note 7 ERA Action plan), er kontrolleret af en anden person en den som har læsset traileren.

Du kan finde Action Plan fra European Railway Agency - Joint Network Secretariat, den 26. April 2019 med “notes 4,5,6 og 7” (nærmere forklaring på hvad der skal foretages), og mine gul/røde markeringer, her: Action Plan fra European Railway Agency - Joint Network Secretariat, den 26. April 2019

Fortsat god søndag
Thomas Albøg Olsen

DB Cargo bliver interwievet i TV-Avisen om hændelsen

af Morten, mandag 18. januar, 2021, 16:15 (82 dage siden) @ Mo 568

Man må virkelig håbe, at havarikommission også følger op på punkt 0 i den europæiske action plan, som handler om at ECM skal vurdere og dokumentere, at vedligeholdsfrekvenser af låsen er passende. Jeg tænker at der læses og losses relativt tit i Carlsberg transporten, og at et eftersyns interval på 4 mdr måske ikke er nok. Der ville kunne forklare hvorfor vi ser problemet hos DB Cargo i DK.

Mvh
Morten

DB Cargo bliver interwievet i TV-Avisen om hændelsen

af Lars ⌂ @, søndag 17. januar, 2021, 15:28 (83 dage siden) @ Kaj Aage Holdt


Jeg står i hver fald tilbage med den opfattelse at det ikke kan være DB Cargos ansvar og at de ikke kunne have gjort noget som helst for at forhindre dette. Til trods for der kører mange vogne af typen T3000e gennem landet i forskellige jernbanevirksomheders tog, så er det bemærkelsesværdigt nok lige netop DB Cargo Scandinavias ene indenrigs trailertog der oplever disse specielle vinde der bare lige løfter trailerens kongertap op og ud af skamlen. Noget det ellers ikke er så lige til selv med en truck og et korrekt vertikalt træk hvis traileren er korrekt låst i vognens skammel.


Hvilket vel også viser, at det ikke er et generelt problem ved vognene, men et vedligeholdelsespørgsmål. Det viser for mig at se, at DB Cargo Scandinavia ikke er omhyggelige nok.

--
mvh
Lars
Esbjerg

DB Cargo bliver interwievet i TV-Avisen om hændelsen

af Karsten Henneberg, søndag 17. januar, 2021, 19:44 (83 dage siden) @ Lars

Hvilket vel også viser, at det ikke er et generelt problem ved vognene, men et vedligeholdelsespørgsmål. Det viser for mig at se, at DB Cargo Scandinavia ikke er omhyggelige nok.

Lars - hvorfor?

Når DB-DK ikke er ECM for vognene

DB Cargo bliver interwievet i TV-Avisen om hændelsen

af re20000 @, søndag 17. januar, 2021, 20:00 (83 dage siden) @ Karsten Henneberg

Hvilket vel også viser, at det ikke er et generelt problem ved vognene, men et vedligeholdelsespørgsmål. Det viser for mig at se, at DB Cargo Scandinavia ikke er omhyggelige nok.


Lars - hvorfor?

Når DB-DK ikke er ECM for vognene

Man kan smøre så meget man vil, det vigtigste er jo om låsen er i indgreb og det er jo præcis dette, der skal være tjek på. Hvis man ikke kan se eller mærke på låsen at den er i indgreb bør man gå ud fra det er den ikke og så kan toget ikke afgå. Analogt med dørsikringer på persontog.

Nold

DB Cargo bliver interwievet i TV-Avisen om hændelsen

af Lars ⌂ @, søndag 17. januar, 2021, 20:59 (83 dage siden) @ Karsten Henneberg

Hvilket vel også viser, at det ikke er et generelt problem ved vognene, men et vedligeholdelsespørgsmål. Det viser for mig at se, at DB Cargo Scandinavia ikke er omhyggelige nok.


Lars - hvorfor?

Når DB-DK ikke er ECM for vognene

Se Nolds svar.

Hvis fejlen ikke skyldtes vedligehold eller håndtering, ville der også være fejl på en del af alle de andre vogne, uanset hvem der kørte med dem.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

DB Cargo bliver interwievet i TV-Avisen om hændelsen

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 17. januar, 2021, 23:55 (83 dage siden) @ Karsten Henneberg

Hvilket vel også viser, at det ikke er et generelt problem ved vognene, men et vedligeholdelsespørgsmål. Det viser for mig at se, at DB Cargo Scandinavia ikke er omhyggelige nok.


Lars - hvorfor?

Når DB-DK ikke er ECM for vognene

Du kan outsource arbejdet, men ikke ansvaret.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DB Cargo bliver interwievet i TV-Avisen om hændelsen

af Karsten Henneberg, mandag 18. januar, 2021, 10:55 (82 dage siden) @ Michael Deichmann

Michael - det er ikke outsourcing af arbejdet.

Det er en nøje beskrevet rollefordeling i det fælledseuropæiske jernbane samarbejde, hvem der gør hvad og har ansvaret. Operatøren har ikke ansvar for vedligeholdelse af koblinger.

Men jeg tror operatøren har ret/ pligt til at sige fra overfor en kobling der ikke fungerer.

DB Cargo bliver interwievet i TV-Avisen om hændelsen

af esni, Frederikssund, mandag 18. januar, 2021, 18:01 (82 dage siden) @ Karsten Henneberg

Michael - det er ikke outsourcing af arbejdet.

Det er en nøje beskrevet rollefordeling i det fælledseuropæiske jernbane samarbejde, hvem der gør hvad og har ansvaret. Operatøren har ikke ansvar for vedligeholdelse af koblinger.

Men jeg tror operatøren har ret/ pligt til at sige fra overfor en kobling der ikke fungerer.

Det må da være operatørens ansvar at det der læsses på toget bliver hængende indtil det skal læsses af

Så hvis du vil køre med læssede lommevogne i DK, så må du kunne vise at du aktivt sikrer dig at hver enklet læsset lommevogn er læsset forsvarligt.

--
Eskild

Avatar

DB Cargo bliver interwievet i TV-Avisen om hændelsen

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 17. januar, 2021, 23:54 (83 dage siden) @ Lars


Jeg står i hver fald tilbage med den opfattelse at det ikke kan være DB Cargos ansvar og at de ikke kunne have gjort noget som helst for at forhindre dette. Til trods for der kører mange vogne af typen T3000e gennem landet i forskellige jernbanevirksomheders tog, så er det bemærkelsesværdigt nok lige netop DB Cargo Scandinavias ene indenrigs trailertog der oplever disse specielle vinde der bare lige løfter trailerens kongertap op og ud af skamlen. Noget det ellers ikke er så lige til selv med en truck og et korrekt vertikalt træk hvis traileren er korrekt låst i vognens skammel.

Hvilket vel også viser, at det ikke er et generelt problem ved vognene, men et vedligeholdelsespørgsmål. Det viser for mig at se, at DB Cargo Scandinavia ikke er omhyggelige nok.

De har et problem med deres sikkerhedskultur - eller mangel på samme.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Citater fra Havarikommissionens (HCLJ) rapport efter ulykken

af Morten, søndag 17. januar, 2021, 09:21 (83 dage siden) @ Mo 568

Interessant sammenfatning fra Havarikommissionens rapport.

Det er ECM-en der har ansvaret for den regelmæssige smørring. Såvidt jeg ved, skal operatøren ikke udføre nogen smørring. Jeg ved ikke om DB Cargo er ECM på den lås/vogn der senest har været problemer med? Sidste gang var det et firma som hedder VTG.

Den europæiske anbefaling du nævner, indeholder en anbefaling om, at lommevognene påføres et “lås-raster” med oplysning om seneste smøring, så operatøren kan se om låsen er smurt efter planen, og dermed må læsses, hvis den i øvrigt ser ok ud. Jeg tænker, at det er sket, men det er jo nok noget havarikommissionen undersøger.

Anbefalingen fra EU gælder i øvrigt for den låsetype der var involveret i 2019 ulykken. Nu er det så en anden type lås der er problemer med. Hvilken ved jeg ikke? Men de forskellige låse betjenes, vedligeholdes og kontrolleres forskelligt.

Med hensyn til vinden så er jeg enig i, at det ikke er “årsagen”, selv om det er den udløsende faktor, hvis låsen ikke virker. Men hvis man kan gøre noget for at mindske vindpåvirkningen, bør det selvfølgelig gøres. Hastigheden på broen ved kraftig vind blev reduceret i 2019 efter ulykken. Talsmanden fra DB Cargo sagde, at man denne gang kørte 80 km/h.

Mvh
Morten

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af larsL, mandag 18. januar, 2021, 13:36 (82 dage siden) @ Henrik Hansen

I går var den igen gal med en lastbiltrailer, der ikke var ordentlig fastgjort til en lommevogn, mens toget var på vej over Storebæltsbroen:

https://www.trm.dk/nyheder/2021/haendelse-medfoerer-oejeblikkeligt-stop-for-lastbiltrai...

Det er kun lidt over 2 år siden, at en ikke fastgjort lastbiltrailer dræbte 8 personer på Storebælt, men åbenbart så er det glemt i dag....

Det er vidst en almindelig forekommende begivenhed https://www.tv2fyn.dk/nyborg/siden-doedsulykken-paa-storebaelt-godsvogne-med-loese-trai...

Svagheden er jo at der kun er et fastgørelsespunkt på sådan en vogn, mod 4 på et containerlad....

Avatar

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 01. februar, 2021, 09:54 (68 dage siden) @ Henrik Hansen

På Ing.dk er der idag en "Nyhedsanalyse" om hændelsen 13. januar på lavbroen med den løse trailer.
Humlen af kardemommen er, at den pågældende lommevognstype, MAZ80800, har en funktion, at den slipper grebet i kongetappen, hvis det lodrette træk bliver for stort. For stort er ment som så stort at lommevognen løftes med og afspores.
Mistanken går nu på, at nogle af disse vogne "slipper for tidligt" og det var det der var problemet med den pågældende vogn.
Vognen har således været låst korrekt fra DB Cargos terminal.
Samtidig har Haverikommissionen konstateret, at der ingen krav findes på hvor meget lodret træk låsen skal kunne holde og at producenterne af vognene (derfor) ikke opgiver tal for dette.
Nyhedsanalyse på ing.dk

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af esni, Frederikssund, mandag 01. februar, 2021, 10:58 (68 dage siden) @ Michael Deichmann

På Ing.dk er der idag en "Nyhedsanalyse" om hændelsen 13. januar på lavbroen med den løse trailer.
Humlen af kardemommen er, at den pågældende lommevognstype, MAZ80800, har en funktion, at den slipper grebet i kongetappen, hvis det lodrette træk bliver for stort. For stort er ment som så stort at lommevognen løftes med og afspores.
Mistanken går nu på, at nogle af disse vogne "slipper for tidligt" og det var det der var problemet med den pågældende vogn.
Vognen har således været låst korrekt fra DB Cargos terminal.
Samtidig har Haverikommissionen konstateret, at der ingen krav findes på hvor meget lodret træk låsen skal kunne holde og at producenterne af vognene (derfor) ikke opgiver tal for dette.
Nyhedsanalyse på ing.dk

Og det skulle være en ændret funktionalitet, som skulle forhindre ulykker og uheld på terminalen (vælteulykker på 'stacker og afsporing af lommevogn)

Resultatet er så at forsøger man at checke låsning ved at løfte kontra, så udløses låsen muligvis....

--
Eskild

Avatar

Stop for lastbiltrailere over Storebælt

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 01. februar, 2021, 16:15 (68 dage siden) @ esni

Og det skulle være en ændret funktionalitet, som skulle forhindre ulykker og uheld på terminalen (vælteulykker på 'stacker og afsporing af lommevogn)

Resultatet er så at forsøger man at checke låsning ved at løfte kontra, så udløses låsen muligvis....

Det er præcis det der omtales som værende en del af problemet at låsen slipper for tidligt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen