Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dias scannere (Generelt)

af Steen Larsen, Søborg, 14/1 2021, 15:50 (1170 dage siden)

Hej Jernbanens læsere

Jeg ved godt dette ikke er et fototeknisk forum men det skader vel ikke at spørge. Jeg mener emnet har været oppe at vende for en del år siden men der er sket en del inden for området både teknisk og prismæssigt.
Min gamle dias scanner som har gjort det rimeligt står for udskiftning, og jeg kan se at for de samme penge jeg for 20 år siden gav for en god flatbed scanner også beregnet til dias scanning, der kan man i dag få noget der er langt bedre.
Jeg er ikke primært interesseret i en flatbed scanner da jeg har en billig printer som scanner det jeg ellers har brug for, men er på udkig efter en decideret dias scanner.

Jeg kan se at der på markedet er et mærke Plustek med scannere af typen Opticfilm 8100 og 8200 som for en 2000-3000 kr annoncerer med en optisk opløsning på 7200 dpi. Det er scannere som vist kun scanner et dias ad gangen og på højeste opløsning skal man væbne sig med tålmodighed – men det gør ikke noget.
Er der nogen af jer der har erfaringer med denne type scanner – eller evt andre dias scannere I ville kunne anbefale?

Mvh
Steen

Dias scannere

af Jens Toft Ingemann, 14/1 2021, 16:34 (1170 dage siden) @ Steen Larsen

Hej Steen, jeg vil anbefale dig et besøg på hjemmesiden Scandig.com. Der er anmeldelser af div. scannere og meget andet. Jeg anvender selv en Reflecta ProScan 10T med SilverFast Ai Studio (og Photoshop Elements) og er meget tilfreds med den.

Mvh Jens

Dias scannere

af Peter Christensen, 14/1 2021, 16:39 (1170 dage siden) @ Steen Larsen

Min egen dias scanner er en Plustek 8200.
Ja, den taget et dias ad gangen og bruger du den højeste opløsning, så tager det tid.
Omvendt, jeg skal ikke ud og høste. Der står heller ikke en tosset kunde, som syntes at timeforbruget har været til den voldsomme side.
Slæden kan holde 4 dias adgangen.
Hvis der ikke er ændret for meget i forhold til da jeg købte den, så får du også en slæde til alm. 24x36 negativ film.
Softwaren er rimelig syntes jeg, men jeg er heller ikke den største "haj" udi scanningens ædle kunst.
Softwaren vil have "en del" dias og alm. film, så du kan faktisk få et ret godt resultat af dine scanninger uden vildt meget efterbehandling i photoshop.

Husk at få skærmen farvekorrigeret så farverne vises nogenlunde korrekt. Ellers kan du ende i noget skrækkeligt noget.....

PS: en sådan maskine kan æde temmelig meget af ens tid......

Dias scannere

af Peter Roland Hansen, 16/1 2021, 18:23 (1168 dage siden) @ Steen Larsen

Jeg vil gerne tale for en Epson Scanner : Perfection V850 Pro. Der medfølger rammer til andre typer film. Samme type scanner bruges også på mange arkiver. Let at bruge og giver et godt resultat. Nordsjællands Jernbaneklub har 4 scannere af denne type, og leverer gerne en instruktion i brugen af den.

Avatar

Dias scannere

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/1 2021, 18:29 (1168 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Jeg vil gerne tale for en Epson Scanner : Perfection V850 Pro. Der medfølger rammer til andre typer film. Samme type scanner bruges også på mange arkiver. Let at bruge og giver et godt resultat. Nordsjællands Jernbaneklub har 4 scannere af denne type, og leverer gerne en instruktion i brugen af den.

Uhh, den kan også 6x6 film, men prisen er dæleme også derefter (knap 7000 kr)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Dias scannere

af Peter Roland Hansen, 18/1 2021, 10:58 (1166 dage siden) @ Michael Deichmann

Man kan også anskue hvad prisen er pr scannede billede. Hvis man har en stor fotosamling på omkring 15000 billeder, hvilket ikke er unormalt, så er det ca. 50 øre pr billede. Fordelen ved Epson scanneren er at den klare 18 billeder på en gang i 24 x 36 mm format

HectorrailBillige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak