Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Snälltåget i Danmark (Generelt)

af Niklas Bygdestam, 16/1 2021, 00:38 (1194 dage siden)

Den här Youtube-länken verkar inte finnas i detta forum. Den finns i det svenska forumet Postvagnen.

https://www.youtube.com/watch?v=4zP54og6ldU

Det är en provkörning med lok från Hector och vagnar från Snälltåget. Körningen började i Malmö och tåget gick visst till Nyborg :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]

Snälltåget i Danmark

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 16/1 2021, 02:19 (1194 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Ja Niklas - de ses her i Nyborg d. 15.01.2021 ;-)

[image]

Snälltåget i Danmark

af Bent Jensen, 16/1 2021, 02:52 (1194 dage siden) @ Steen Nielsen

Godt lille klip, et spørgsmål, bliverså de ex danske litra Bt så sendt til skrot ing? Nu må de vel snart være færdige, eller hvordan?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Snälltåget i Danmark

af Niklas Bygdestam, 16/1 2021, 03:02 (1194 dage siden) @ Bent Jensen

Godt lille klip, et spørgsmål, bliverså de ex danske litra Bt så sendt til skrot ing? Nu må de vel snart være færdige, eller hvordan?
Med venlig hilsen
Bent Jensen


Menar du Bc-t? Nej, det har aldrig nämnts om att de ska bort. Snälltåget vill nog behålla dem. Men de är inte så lämpliga för den här trafiken som ska gå till Hamburg och Berlin. Men de kommer nog att finnas kvar i några år till i Sverige. Istället kommer de nog att användas i tåg inom Sverige. Bland annat tåg till Åre.

De fd tyska liggvagnar litt Bvcmz som Snälltåget kör med har högre komfort än gamla danska och svenska liggvagnar av typerna Bc-t och BC2.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Snälltåget i Danmark

af andersj, Aalborg, 16/1 2021, 04:12 (1194 dage siden) @ Bent Jensen

Godt lille klip, et spørgsmål, bliverså de ex danske litra Bt så sendt til skrot ing? Nu må de vel snart være færdige, eller hvordan?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Det sjove er at Bc-t vognene er de yngste vogne hos Snälltåget, da de er leveret til DSB i 1982.

De 10 liggevogne de har købt fra Tyskland er bygget mellem 1963-1969 og de 19 personvogne fra Holland/Tyskland er fra 1973-79 ifølge https://www.jarnvag.net/

--
Mvh Anders

Snälltåget i Danmark

af Bent Jensen, 16/1 2021, 10:53 (1193 dage siden) @ andersj

Ja men 1982 var det ikke efter de var ombygget til liggevogne fra siddevogne litra B, vel leveret i 1960erne engang? Hvis jeg husker rigtigt?
Men ellers er det jo ikke Europas nyeste materiel, men det er nok det billigste, gad vide om de så skal køre med Hectorrail lok hele vejen til Berlin, hvis da toget ikke afkortes til Hamburg?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Snälltåget i Danmark

af jacobchristensen, 16/1 2021, 11:34 (1193 dage siden) @ Bent Jensen

Bmpz-vognene er jo fuldstændigt renoverede. Der hvor man vil kunne mærke deres alder, må være ved indstigningen. Jeg kan ikke helt finde ud af hvor grundlæggende de tyske liggevogne er moderniseret, ud over nye bogier.

De fleste Bc-t vogne er bygget 1982 og ombygget til liggevogne 1998. En enkelt er dog fra 1967 https://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=Bc-t&typenr=

Snälltåget i Danmark

af Bent Jensen, 16/1 2021, 12:15 (1193 dage siden) @ jacobchristensen

Upd min hukommelse med B t vogne var ikke update, jeg går i hi
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Snälltåget i Danmark

af jacobchristensen, 16/1 2021, 14:44 (1193 dage siden) @ Bent Jensen

I dag er det jo også solskin udenfor:-)

Mere alvorligt er spørgsmålet, hvor gammelt materiel det økonomisk og teknisk kan betale sig at modernisere. Open Access (etc) synes at give et marked, jf. at Flixtrain bestilte et større antal renoverede Bm vogne (i discountudførelse), hvilket diskuteredes her https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=156066 (Her nævnes det også at asbest var et problem med B-vognene)

Så har SJ gang i et projekt hvor X2’erne skal renoveres, så de kan køre som selskabets flagskib 15 år endnu. De tog er jo jævnaldrende med IC3’erne (klogere folk end jeg har påpeget at der er noget med letmetalvognkasserne, som gør at IC3 er på vej mod det sidste sporskifte. Det samme er vist nok også problemet med ICE1 og 2)

Snälltåget i Danmark

af Niels Bak, 16/1 2021, 22:54 (1193 dage siden) @ jacobchristensen

I dag er det jo også solskin udenfor:-)

Mere alvorligt er spørgsmålet, hvor gammelt materiel det økonomisk og teknisk kan betale sig at modernisere. Open Access (etc) synes at give et marked, jf. at Flixtrain bestilte et større antal renoverede Bm vogne (i discountudførelse), hvilket diskuteredes her https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=156066 (Her nævnes det også at asbest var et problem med B-vognene)

Så har SJ gang i et projekt hvor X2’erne skal renoveres, så de kan køre som selskabets flagskib 15 år endnu. De tog er jo jævnaldrende med IC3’erne (klogere folk end jeg har påpeget at der er noget med letmetalvognkasserne, som gør at IC3 er på vej mod det sidste sporskifte. Det samme er vist nok også problemet med ICE1 og 2)

Jeg er på ingen måde ekspert, men som jeg har forstået det, så afhænger det meget af omstændighederne, hvad der kan betale sig. Rent teknisk er det for de fleste vogntyper blot et spørgsmål om, hvor mange penge, man vil investere i en ombygning, da det sjældent er den grundlæggende konstruktion, det er galt med. En meget gennemgribende genopbygning kan dog hurtigt vise sig at være lige så dyr pr leveår som at købe nyt.
Men det skal man til gengæld rejse penge til, og det kan være lettere at rejse et mindre antal millioner til en begrænset levetidsforlængelse end et stort antal millioner til at købe nyt, selv om det i længden egentlig er den bedste investering.
Så er der spørgsmålet om marked og målgruppe. Flixtrains koncept er billigt og de kan sagtens leve med en discountrenovering, som måske mangler noget på komforten. Og dermed bliver brugt mere attraktivt.
Endelig er der intensivitet i udnyttelsen. Snälltoget er i sæsondrift og det giver flere muligheder for grundigt vedligehold og renoveringer undervejs uden det koster på anvendelsen. Færre kørte kilometer pr år og hovedsagligt i rimeligt sommervejr giver også længere levetid i det hele taget.

Snälltåget i Danmark

af Bent Jensen, 17/1 2021, 13:29 (1192 dage siden) @ Niels Bak

Jeg syntes nu det er en god ide, jeg har haft mange gode rejser til udlandet med denne type liggevogn, fra DB, så hvis man giver en god modernisering, så er det ikke så tosset. Men flere vil nok være imod at køre med et sådan nattog.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Snälltåget i Danmark

af Bent Jensen, 20/1 2021, 15:26 (1189 dage siden) @ Bent Jensen

For iøvrigt de vogne Snælltoget skal bruge har vel NBO altså nødbremseoverstropning ellers må de da ikke bruges på Storebælt.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Snälltåget i Danmark

af Niklas Bygdestam, 20/1 2021, 19:36 (1189 dage siden) @ Bent Jensen

For iøvrigt de vogne Snælltoget skal bruge har vel NBO altså nødbremseoverstropning ellers må de da ikke bruges på Storebælt.
Med venlig hilsen Bent Jensen


Ja, det har de! Annars hade de inte tillåtits att gå på Öresundsbron heller. Liggvagnarna har dessutom varit försedda med detta i flera år.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Snälltåget i Danmark

af Bent Jensen, 20/1 2021, 20:09 (1189 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Oj ja tak Nicklas tak det var en jeg havde glemt.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

ContecRail
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak