Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Bent Jensen, 17/1 2021, 13:37 (1167 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så skulle man næsten koble Esbjerg med på projektet, der ligger jo en uudnyttet banestrækning og venter Bramminge Grindstes hvis ikke der er kommet bebyggelse i vejen
Med venlig hilsen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen (Roskilde)

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Lars, 17/1 2021, 13:56 (1167 dage siden) @ Bent Jensen

Så skulle man næsten koble Esbjerg med på projektet, der ligger jo en uudnyttet banestrækning og venter Bramminge Grindstes hvis ikke der er kommet bebyggelse i vejen
Med venlig hilsen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen (Roskilde)

Fin ide, men der skal ske en kraftig opgradering + tilslutning i Bramming, hvis den ide skal realiseres. ;-)

--
mvh
Lars
Esbjerg

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Bent Jensen, 17/1 2021, 19:36 (1166 dage siden) @ Lars

Ingen tvivl om der skal opgraderes, ligesom fugleflugtslinien, over Vestfyn og østjyske længdebane, men alle trafikanlæg også motorveje koster penge.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af re20000, 17/1 2021, 20:05 (1166 dage siden) @ Bent Jensen

Hvorfor spilde penge på at bygge jernbaner til lufthavne. Lufttrafik er en forældet trafikform i og med den forbruger for meget energi og derfor skader miljøet.

Nold

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Petteri, 17/1 2021, 20:31 (1166 dage siden) @ re20000

Lige så vel, som mange i dette forum, mener at togtrafik er vigtig for infrastrukturen, så kan der argumenteres for, at lufttrafik er vigtigt for infrastrukturen. Det skal ikke være en menneskeret, at kunne sætte sig op i fly og flyve Europa rundt for samme pris som en 4-zoners billet i København, men mange rejser foregår også i arbejdsøjemed. Især Maersk har brug for at få deres skibsansatte rundt til diverse havne i verden, men også andre store danske virksomheder, har brug for at få deres personale rundt på opgaver, ligesom en del udenlandske virksomheder har brug for at gøre forretning i Danmark

Jeg vil ikke forholde mig til, om alle lufthavne i Danmark bør have en jernbane tilknyttet, men det skal give mening, i modsætning til AAL lufthavn, som mest virker som spild af skatteydernes penge.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Bent Jensen, 17/1 2021, 20:43 (1166 dage siden) @ Petteri

Ålborg lufthavn ja men fordi der ikke er mange passagerer der er jo ikke mange passagerer grundet Corona rejserestriktioner, heller ikke i Københavns lufthavn der har man lukket en del af terminal området af. Men det var vel også på grund af klager ved Lindholm station, (tog der holdt klargøring) at man så slog 2 fluer med et smæk, jeg tror nok vi vil se flere passagerer derude.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af andersj, Aalborg, 17/1 2021, 20:53 (1166 dage siden) @ Bent Jensen

Ålborg lufthavn ja men fordi der ikke er mange passagerer der er jo ikke mange passagerer grundet Corona rejserestriktioner, heller ikke i Københavns lufthavn der har man lukket en del af terminal området af. Men det var vel også på grund af klager ved Lindholm station, (tog der holdt klargøring) at man så slog 2 fluer med et smæk, jeg tror nok vi vil se flere passagerer derude.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Ja, det var delvist pga. støjgener fra klargøringen. At klargøringsanlægget i Lindholm så ikke har været brugt siden december 2015 var der ikke nogle der bed mærke i.
Man kan også undre sig over hvorfor man vil have et dedikeret klargøringsspor i Aalborg Lufthavn, når rengøringen jo sagtens kan foregå ved perron.

--
Mvh Anders

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Gæst42, 17/1 2021, 21:34 (1166 dage siden) @ andersj

Man kan også undre sig over hvorfor man vil have et dedikeret klargøringsspor i Aalborg Lufthavn, når rengøringen jo sagtens kan foregå ved perron.

Der kommer da også en vandhane, så kan man fylde vand på toget. Hvad man så skal bruge den til når det ikke er muligt at tømme toiletter samtidigt, ja det er ikke godt at vide.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Petteri, 17/1 2021, 22:17 (1166 dage siden) @ Bent Jensen

Du behøver såmænd ikke fortælle mig om de tomme lufthavne. Jeg arbejder selv i Københavns Lufthavn, så jeg står midt i covid-krisen.

Aalborg Lufthavn er en stor indenrigs lufthavn under normale omstændigheder. De udenlandske ruter, som udgår fra Aalborg findes også i Billund, med få undtagelser. Jeg behøver naturligvis ikke forklare hvordan banen er bygget til/fra lufthavnen, men kan konstatere, at en bane fra Brønderslev og opad, havde formentlig givet et endnu større passagergrundlag. Der er jo ikke så langt fra JFK Arkaden til lufthavnen med bus.


PS. Det er korrekt, at en større del af CPH er lukket ned, men det er en del af lufthavnen, som bliver brugt til Schengen fly. På grund af skærpede krav til ankommende passagerer, er al trafikken flyttet til den nye og større finger E. Vi har en stor nedgang i danske passagerer, men svenskerne rejser stadig i et større omfang, de må have en anden rejserestriktioner hinsidan.

og så lukker vi dén del af debattten her :-)

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af andersj, Aalborg, 17/1 2021, 23:30 (1166 dage siden) @ Petteri


Aalborg Lufthavn er en stor indenrigs lufthavn under normale omstændigheder. De udenlandske ruter, som udgår fra Aalborg findes også i Billund, med få undtagelser. Jeg behøver naturligvis ikke forklare hvordan banen er bygget til/fra lufthavnen, men kan konstatere, at en bane fra Brønderslev og opad, havde formentlig givet et endnu større passagergrundlag. Der er jo ikke så langt fra JFK Arkaden til lufthavnen med bus.

En forlægning af den eksisterende bane blev undersøgt, men det blev vurderet at man ville tabe flere passagere på den længere rejsetid (Hjørring-Aalborg er en stor pendlerstrækning), end man ville vinde.

Banen i dens nuværende form er ikke bygget til at betjene aalborgensere - de er fortsat bedst tjent med busserne. Banen er bygget for at skabe et større opland til Aalborg Lufthavn, og det er også derfor at den udelukkende skal betjenes af fjerntog.

--
Mvh Anders

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Gæst42, 17/1 2021, 23:44 (1166 dage siden) @ andersj

Banen er bygget for at skabe et større opland til Aalborg Lufthavn, og det er også derfor at den udelukkende skal betjenes af fjerntog.

Indtil December...

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af andersj, Aalborg, 18/1 2021, 01:50 (1166 dage siden) @ Gæst42

Banen er bygget for at skabe et større opland til Aalborg Lufthavn, og det er også derfor at den udelukkende skal betjenes af fjerntog.


Indtil December...

Det er jo godt at høre, hvis det er endeligt besluttet at enkelte lyntoget skal have en nordligere destination end Aalborg Lufthavn fra december.

--
Mvh Anders

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Gæst42, 18/1 2021, 12:36 (1166 dage siden) @ andersj

Banen er bygget for at skabe et større opland til Aalborg Lufthavn, og det er også derfor at den udelukkende skal betjenes af fjerntog.


Indtil December...


Det er jo godt at høre, hvis det er endeligt besluttet at enkelte lyntoget skal have en nordligere destination end Aalborg Lufthavn fra december.

Nej desværre ikke, man er åbenbart meget vild med at skifte.

Min bemærkning hentydede til at Aalborg Lufthavn kun skulle betjenes af fjerntog.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af ThomasTT, 17/1 2021, 23:42 (1166 dage siden) @ Petteri

Du behøver såmænd ikke fortælle mig om de tomme lufthavne. Jeg arbejder selv i Københavns Lufthavn, så jeg står midt i covid-krisen.

Aalborg Lufthavn er en stor indenrigs lufthavn under normale omstændigheder. De udenlandske ruter, som udgår fra Aalborg findes også i Billund, med få undtagelser. Jeg behøver naturligvis ikke forklare hvordan banen er bygget til/fra lufthavnen, men kan konstatere, at en bane fra Brønderslev og opad, havde formentlig givet et endnu større passagergrundlag. Der er jo ikke så langt fra JFK Arkaden til lufthavnen med bus.


PS. Det er korrekt, at en større del af CPH er lukket ned, men det er en del af lufthavnen, som bliver brugt til Schengen fly. På grund af skærpede krav til ankommende passagerer, er al trafikken flyttet til den nye og større finger E. Vi har en stor nedgang i danske passagerer, men svenskerne rejser stadig i et større omfang, de må have en anden rejserestriktioner hinsidan.

og så lukker vi dén del af debattten her :-)

en forlægning nordpå ville forsinke de 99% rejsende, der ikke skal til lufthavnen.

Aalborg lufthavn er på sigt fin endestation for lyntog fra Aarhus. Det er nok også derfor Billund kommer frem i skoene nu. Heldigvis. Det er også den bedste løsning for Aarhus i stedet for den jammerlige, jævnligt genopstående debat om en ny lufthavn nær Aarhus. Jernbanen kan for alvor gøre både Aalborg og billund til reelle Aarhus-lufthavne.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af ThomasTT, 17/1 2021, 23:54 (1166 dage siden) @ Bent Jensen

Så skulle man næsten koble Esbjerg med på projektet, der ligger jo en uudnyttet banestrækning og venter Bramminge Grindstes hvis ikke der er kommet bebyggelse i vejen
Med venlig hilsen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen (Roskilde)

grinstedbanen er næppe relevant. Den løber gennem en hel stribe byer, der har det til fælles, at de er alt for små til at kunne blive relevante som stationer men stadig vil volde en masse besvær ift larm, klager, sikkerhed, afskærmning, broer osv. og så vil man i øvrigt komme ned og optage plads på esbjerg-kolding strækningen.

Jeg tror, at det i givet fald vil være billigere med en ny bane grindsted-varde. Det er jo det flade øde vestjylland med potentiale for snorlige billige baner. Det største problem bliver mere noget med at komme ind og videre ud af både billund og grindsted.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Frank Poulsen, 18/1 2021, 08:42 (1166 dage siden) @ ThomasTT

Så skulle man næsten koble Esbjerg med på projektet, der ligger jo en uudnyttet banestrækning og venter Bramminge Grindstes hvis ikke der er kommet bebyggelse i vejen
Med venlig hilsen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen (Roskilde)


grinstedbanen er næppe relevant. Den løber gennem en hel stribe byer, der har det til fælles, at de er alt for små til at kunne blive relevante som stationer men stadig vil volde en masse besvær ift larm, klager, sikkerhed, afskærmning, broer osv. og så vil man i øvrigt komme ned og optage plads på esbjerg-kolding strækningen.

Jeg tror, at det i givet fald vil være billigere med en ny bane grindsted-varde. Det er jo det flade øde vestjylland med potentiale for snorlige billige baner. Det største problem bliver mere noget med at komme ind og videre ud af både billund og grindsted.

Uden jeg ved det med sikkerhed. Så tænker jeg Esbjerg - Kolding strækningen, er en af de mindst trafikerede dobbeltspor i DK. Hobro-Aalborg måske lidt mindre. Men det er min umiddelbare tanke hvert fald.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af ThomasTT, 18/1 2021, 10:30 (1166 dage siden) @ Frank Poulsen

Så skulle man næsten koble Esbjerg med på projektet, der ligger jo en uudnyttet banestrækning og venter Bramminge Grindstes hvis ikke der er kommet bebyggelse i vejen
Med venlig hilsen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen (Roskilde)


grinstedbanen er næppe relevant. Den løber gennem en hel stribe byer, der har det til fælles, at de er alt for små til at kunne blive relevante som stationer men stadig vil volde en masse besvær ift larm, klager, sikkerhed, afskærmning, broer osv. og så vil man i øvrigt komme ned og optage plads på esbjerg-kolding strækningen.

Jeg tror, at det i givet fald vil være billigere med en ny bane grindsted-varde. Det er jo det flade øde vestjylland med potentiale for snorlige billige baner. Det største problem bliver mere noget med at komme ind og videre ud af både billund og grindsted.


Uden jeg ved det med sikkerhed. Så tænker jeg Esbjerg - Kolding strækningen, er en af de mindst trafikerede dobbeltspor i DK. Hobro-Aalborg måske lidt mindre. Men det er min umiddelbare tanke hvert fald.

nu er det jo ikke nutidens køreplan, der betyder så meget i sådanne spekulationer om fremtiden. Bramming-Esbjerg skal både håndtere hurtige og langsomme tog til Kolding, samt tog til Ribe, og der er både stationsgenåbninger og mulige hastighedsopgraderinger, der altsammen skaber mindre plads.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Peter Christensen, 18/1 2021, 11:41 (1166 dage siden) @ ThomasTT

nu er det jo ikke nutidens køreplan, der betyder så meget i sådanne spekulationer om fremtiden. Bramming-Esbjerg skal både håndtere hurtige og langsomme tog til Kolding, samt tog til Ribe,

Tvivler på at det betyder så meget i den virkelige verden.
Eneste forskel på et DSB tog og Arriva tog er et stop i Tjæreborg.....det er næppe det store problem.
Godstog ses sjældent og der er ikke udsigt til nogen snarlig øgning i antallet af godstog, så det forhold kan vi nok se bort fra.
Det er meget værre at blokafstanden på strækningen Bramming-Esbjerg er meget lang og det sætter den reelle begrænsning i antal tog/time etc.
Men det påstås jo at blive bedre med det nye signalsystem - engang ud i fremtiden.
Dermed kan flere tog køres - nu er der jo kortere mellem "blokkene".
At signalprogrammet er forsinket betyder næppe meget, for alle de undersøgelser som skal laves inden nyt spor lægges tager også lang tid.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af ThomasTT, 18/1 2021, 12:24 (1166 dage siden) @ Peter Christensen

nu er det jo ikke nutidens køreplan, der betyder så meget i sådanne spekulationer om fremtiden. Bramming-Esbjerg skal både håndtere hurtige og langsomme tog til Kolding, samt tog til Ribe,

Tvivler på at det betyder så meget i den virkelige verden.
Eneste forskel på et DSB tog og Arriva tog er et stop i Tjæreborg.....det er næppe det store problem.
Godstog ses sjældent og der er ikke udsigt til nogen snarlig øgning i antallet af godstog, så det forhold kan vi nok se bort fra.
Det er meget værre at blokafstanden på strækningen Bramming-Esbjerg er meget lang og det sætter den reelle begrænsning i antal tog/time etc.
Men det påstås jo at blive bedre med det nye signalsystem - engang ud i fremtiden.
Dermed kan flere tog køres - nu er der jo kortere mellem "blokkene".
At signalprogrammet er forsinket betyder næppe meget, for alle de undersøgelser som skal laves inden nyt spor lægges tager også lang tid.

Der er vel også Jerne. To ekstra stationer med tog måske to gange i timen begge veje, og så både stop- og hurtige tog mod kolding i et omfang, der må antages at vokse, hvis det skal ses i en sammenhæng, hvor der er basis for nye tog vest for billund.

Men ok, mit væsentligste argument er også, at jeg ville gætte det billigere med en ny bane grindsted-varde end at få genoplivet den gamle bane og så ville driften også være simplere, hvis det bare var eksisterende tog med endestation i varde, der i stedet kørte videre.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af andersj, Aalborg, 17/1 2021, 14:09 (1167 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Tidligere argumenter viser, at togforbindelsen mellem Billund-Vejle ville påvirke togtrafikken mellem Struer/Holstebro-Vejle/København pga. banekonstruktionen i Grejsdalen, Vejle. De argumenter kan ikke længere bruges.

NIRAS har i samarbejde med Thales (der etablerer det kommende ERTMS-signalsystem) påvist, at Grejsdalen på ingen måde påvirker den eksisterende trafik, fordi togene kan køre konvojkørsel med det kommende signalsystem."

Endelig blev det nonsens modbevist. Der er ingen grund til at direkte lyve i kampen mod et projekt. Desuden har man alligevel skåret driften ind til timedrift mellem Vejle og Herning i hele driftsdøgnet.

Jeg kan også godt lide at de kritisere TERESA-modellen til beregning af samfundsøkonomien i et anlægs projekt. En model der dybest set er forældet eller i hvert fald for de fleste projekter ikke længere kan stå alene.

Forslaget om en bane der giver direkte togforbindelse til Aarhus er den eneste gangbare model, hvis der skal etableres jernbane til Billund Lufthavn. Så kan man lukke ruteflyvningen fra Aarhus Lufthavn, og spare omkostningerne til at drive det.
Det vil også give yderligere incitament til at bygge den nye bane Hovedgård-Hasselager, enten for at forkorte rejsetiden til lufthavnen eller give plads til togene på den gamle bane.

--
Mvh Anders

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af ArveprinsKnud, 17/1 2021, 19:02 (1166 dage siden) @ Jonas1983

God idé og ja, meget mere visionært end Tulles landbane. Men der er alligevel noget i linjeføringen, der skurer i mine øjne, som om man ikke helt har droppet "Tullebanen" helt. Hvorfor Jelling? Det virker som en stor omvej hvis man skal nordpå. I stedet tænker jeg en langt mere direkte bane, hvor man fra Gadbjerg går nordpå til Tørring (der vel er stor nok til en station, der så også kan være krydsningssted, hvis man vælger en enkeltsporet løsning). Herfra vestpå forbi Rask Mølle til Hatting, hvor banen indflettes i Den Østjyske Længdebane.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Niels Bak, 18/1 2021, 13:10 (1166 dage siden) @ ArveprinsKnud

Som jeg ser det, er det en videreførsel af "Tullebanen" og altså ikke et enten-eller. Forslaget er, at man bygger stykket Billund-Jelling som planlagt, og så kobler man det med en ny stikbane Jelling-Horsens. Der kan så enten køres tog mod både Århus og Vejle(-Odense) eller der kan skiftes i Jelling fra toget Vejle-Herning.

På mange måder er det en logisk videreførsel. For det første er der ikke forfærdelig langt og for det andet ligger den tættest befolkede del af lufthavnens opland i den retning. Desuden kan man endelig få lukket den ellers uendelige østjyske lufthavnsdiskussion, fordi hele regionen nu har god adgang til en større lufthavn. Men regn ikke med DF til at trække det igennem i denne omgang. Thulesen Dahl er valgt i Vejle, og deres selvfølelse overlever på ingen måde bane nummer to, som bliver planlagt til at gå uden om byen.

Også i realiteternes verden lider den nok lidt af samme problem som den allerede planlagte Billundbane - trafikken bliver næppe stor nok til at det samfundsøkonomisk kommer til at give ret god mening. Øst for Jelling render man også ind i de Østjyske bakker, så mens stykket Jelling-Billund er på mere eller mindre flad hede, så bliver en forbindelse videre mod nordøst nok noget dyrere at anlægge.

Og at bruge banen til Aalborg Lufthavn som argument for, at så skal Billund også have én, er temmelig hovedet under armen. Det svarer lidt til at anlægge en ny badestrand ved Esbjerg, og så bliver Herning dødeligt fornærmet, fordi de ikke også får én. En bane er jo ikke bare en bane, som ikke bare er en bane. De er forskellige med forskellig økonomi, og Aalborg havde det held at ligge i kort afstand fra en nuværende endestation. Dermed var en forbindelse ikke særlig dyr at anlægge, og driftsmæssigt bliver udgiften også begrænset, da det blot er et eksisterende togsystem, som skal forlænges med en enkelt station.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af OnkelJørn, 18/1 2021, 15:30 (1166 dage siden) @ Niels Bak

Og at bruge banen til Aalborg Lufthavn som argument for, at så skal Billund også have én, er temmelig hovedet under armen. Det svarer lidt til at anlægge en ny badestrand ved Esbjerg, og så bliver Herning dødeligt fornærmet, fordi de ikke også får én. En bane er jo ikke bare en bane, som ikke bare er en bane.

Det er nok temmelig svært at og dyrt at lave en badestrand ved Herning.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Mads, 18/1 2021, 15:43 (1166 dage siden) @ OnkelJørn

Og at bruge banen til Aalborg Lufthavn som argument for, at så skal Billund også have én, er temmelig hovedet under armen. Det svarer lidt til at anlægge en ny badestrand ved Esbjerg, og så bliver Herning dødeligt fornærmet, fordi de ikke også får én. En bane er jo ikke bare en bane, som ikke bare er en bane.


Det er nok temmelig svært at og dyrt at lave en badestrand ved Herning.

Herning har allerede en badestrand. De fik i pose og sæk, både motorvej og badesø.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Jimbow, Ballerup, 19/1 2021, 08:23 (1165 dage siden) @ Niels Bak

... mens stykket Jelling-Billund er på mere eller mindre flad hede...

Det er altså ikke rigtigt. Der er nogle ret store bakker i området omkring Åst.
Det er ikke for sjov at man planlægger med stigninger på hele 35 promille på den bane. ;-)

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af HLA7, 18/1 2021, 08:48 (1166 dage siden) @ Jonas1983

Jamen det er fint så har århusianerne to muligheder, 1:20 til aalborg og 1:20 til billund, jamen det er da smart ik å?

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af OnkelJørn, 18/1 2021, 11:31 (1166 dage siden) @ HLA7

Jamen det er fint så har århusianerne to muligheder, 1:20 til aalborg og 1:20 til billund, jamen det er da smart ik å?

Stadig længere tid end i bil.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Fwronah, 18/1 2021, 11:41 (1166 dage siden) @ OnkelJørn

Jamen det er fint så har århusianerne to muligheder, 1:20 til aalborg og 1:20 til billund, jamen det er da smart ik å?


Stadig længere tid end i bil.

Ifølge Google Maps tager det 1:30 til Aalborg Lufthavn i bil. Og her er der ikke taget højde for evt. myldretidstrafik.

Jeg ved ikke om de 1:20 til Aalborg Lufthavn i tog er inkl. kommende hastighedsopgradering af Aarhus-Langå og Hobro-Aalborg?

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af ThomasTT, 18/1 2021, 12:26 (1166 dage siden) @ OnkelJørn

Jamen det er fint så har århusianerne to muligheder, 1:20 til aalborg og 1:20 til billund, jamen det er da smart ik å?


Stadig længere tid end i bil.

ja så må alle rejsende til Aarhus huske at have en bil med i bagagen.

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af My1202, 18/1 2021, 16:50 (1166 dage siden) @ Jonas1983

Fra JP Finans

https://finans.dk/erhverv/ECE12694496/billund-lufthavn-vil-have-togforbindelse-til-aarhus/

Og det giver jo mere mening end Tullebanen via Vejle.

Det spændende er så hvor meget Billund lufthavn selv vil hive op af pengekassen for at få tog til deres lufthavn.

Men de forventer vel at skatteyderne punger ud?

Sjovt nok kan de selv stå for etablering af parkeringsmuligheder for de rejsende.

Så det var måske rimeligt at de selv spyttede i projektet?

--
[image]

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Finn A, 18/1 2021, 17:19 (1165 dage siden) @ Jonas1983

Jeg har altid haft svært ved at forstå hvorfor man har satset så stort på en lufthavn beliggende langt væk fra al eksisterende infrastruktur.

Det er indlysende, at for de som tager på ferierejse en eller to gange om året, betyder transporttid til lufthavn ikke så meget, men for de, som er nødt til at flyve regelmæssigt for at passe deres job, så tæller transporttiden en del.

Avatar

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/1 2021, 19:21 (1165 dage siden) @ Finn A

Jeg har altid haft svært ved at forstå hvorfor man har satset så stort på en lufthavn beliggende langt væk fra al eksisterende infrastruktur.

Der ligger en lille bolchebutik der laver sådan nogle plasticdimser, og de havde brug for en startbane til deres firmajet, så de kunne flyve ud i verden og sælge de der plasticdimser.

Så fik nogen lov til også at flyve derfra og det var der nok der syntes var en god ide så det udviklede sig til den lufthavn vi kender idag. Der ligger ikke den store regionsplanlægning bag tror jeg.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billund Lufthavn vil have togforbindelse til Aarhus

af Niels Bak, 18/1 2021, 22:28 (1165 dage siden) @ Michael Deichmann

Det tror jeg du har ret i. Og så har der heller ikke været en oplagt konkurrent. Der er simpelt hen ikke en godt beliggende lufthavn i Østjylland, blandt andet fordi der er meget lidt fladt land, der hvor det ville passe bedst. Af dem, der er, er Billund den bedste.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak