Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ECx og DSBs nye tog til/fra Hamburg Hbf (Generelt)

af XAL Olesen, 19/1 2021, 00:52 (1187 dage siden)

Lok-Report har i dag en længere artikel (på tysk der kan oversættes via https://translate.google.com/ på en forståelig måde) om Deutsche Bahns nye ECx der primært skal køre Berlin - Amsterdam. Primært.

Hvis jeg ikke tager meget fejl er det samme vogntype som DSB vil bruge på strækningen København H og Hamurg Hbf og vice versa.

Det ser meget spændende ud. Bortset fra at DSB mener at 1. klasse skal have 2+2 sæder i på tværs i stedet for 2+1. Argumentet er det samme som i IR4 og Øresundstogene. Jeg bemærker også at disse vogne først skal sættes i drift i december 2023 hos Deutsche Bahn. Hvornår får DSB så sine vogne kan vel ikke helt holde til den aftalte tidsplan som omtalt her:

https://www.lok-report.de/news/europa/item/16225-daenemark-abkommen-ueber-neue-zuggarni...

Men her er artiklen om de nye Talgo-tog:

https://www.lok-report.de/news/deutschland/industrie/item/22622-knorr-bremse-ausruestun...

Det ser spændende ud. Knorr-Bremse plejer at have styr på det.

ECx og DSBs nye tog til/fra Hamburg Hbf

af andersj, Aalborg, 19/1 2021, 02:12 (1186 dage siden) @ XAL Olesen

Jeg bemærker også at disse vogne først skal sættes i drift i december 2023 hos Deutsche Bahn. Hvornår får DSB så sine vogne kan vel ikke helt holde til den aftalte tidsplan som omtalt her:

ECx er jo bestilt som komplet tog med nyudviklet multisystem lokomotiv og nyudviklet styrevogn der begge skal godkendes til kørsel i både Tyskland og Holland inden december 2023. Det er primært det der tager lang tid.
Så Talgo kan nok godt producere en masse vogne til både DSB og DB i 2022-2023, mens man venter på at lokomotivet og styrevognen bliver testet og godkendt.

--
Mvh Anders

Avatar

ECx og DSBs nye tog til/fra Hamburg Hbf

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/1 2021, 09:50 (1186 dage siden) @ andersj

Betyder det egentlig ikke at det nu bliver indenfor rækkevidde for DSB at få Talgo styrevogne? Når de først er godkendt i Tyskland burde det vel være overkommeligt at få dem godkendt i DK?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

ECx og DSBs nye tog til/fra Hamburg Hbf

af Bent Jensen, 19/1 2021, 11:17 (1186 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja det skulle man tro, forstår ikke helt DB s politik, man fik nye Regio tog til Munchen Nurnberg tjekkisk bygget men med 6 stk BR102 lokomotiver tjekkiiske, IC2 tog med forskellige BR både 145 146 og 147 og nu talgo med en hel nyudviklet lokomotiv BR? Kunne man ikke have f. Eks Vectron med hollandsk 1500 kv jævnstrøm som også kunne have kørt med IC2, Samtidig nye 12 vogns ICE4 tog og får også leveret i 7 vogns udgave, jo jeg kan godt se at man vil af med ICE1 og måske ICE2, hen ad vejen, men det jeg mener er at man spreder sig ud på mange togtyper, jeg syntes man skulle have flere ensartede lokomotiver, og styrevogne, ville være et plus at DSB ikke skal have 2 lokomotiver til et Talgotogsæt.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

ECx og DSBs nye tog til/fra Hamburg Hbf

af Peter Christensen, 19/1 2021, 11:44 (1186 dage siden) @ Bent Jensen

Ja det skulle man tro, forstår ikke helt DB s politik, man fik nye Regio tog til Munchen Nurnberg tjekkisk bygget men med 6 stk BR102 lokomotiver tjekkiiske, IC2 tog med forskellige BR både 145 146 og 147 og nu talgo med en hel nyudviklet lokomotiv BR? Kunne man ikke have f. Eks Vectron med hollandsk 1500 kv jævnstrøm som også kunne have kørt med IC2, Samtidig nye 12 vogns ICE4 tog og får også leveret i 7 vogns udgave, jo jeg kan godt se at man vil af med ICE1 og måske ICE2, hen ad vejen, men det jeg mener er at man spreder sig ud på mange togtyper, jeg syntes man skulle have flere ensartede lokomotiver, og styrevogne, ville være et plus at DSB ikke skal have 2 lokomotiver til et Talgotogsæt.

At opfatte DB som en monolit af enighed vil jeg anse som værenede forkert.
I et firma af DBs størrelse VIL der være forskellige fraktioner med "deres" dagsorden og det kan med mellerum give nogle underlige udslag.
Endvidere, så kan DB sidde med nogle af følgende overvejelser:
- passer eet tog til alle vores behov eller vil der være behov for flere typer?
- et ønske om prispres på de "traditionelle" leverandører. Dermed bliver der plads til Skoda, Pesa, Talgo m.fl.
Indkøb er tog er ikke "bare" et spørgsmål om pladser, hastighed og pris med den størrelse DB har.

ECx og DSBs nye tog til/fra Hamburg Hbf

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 19/1 2021, 12:03 (1186 dage siden) @ Michael Deichmann

Betyder det egentlig ikke at det nu bliver indenfor rækkevidde for DSB at få Talgo styrevogne? Når de først er godkendt i Tyskland burde det vel være overkommeligt at få dem godkendt i DK?

Talgos styrevogne leveres med WTB til Talgos lokomotiver. Derudover leveres DBs vogne med den "tyske" WTB, da vognene også skal fungere med DB Br 245 (TRAXX) på ikke elektrificerede strækninger (trækkes, formentlig ikke skubbes)

DSBs vogne leveres med "Østrigsk" WTB, så de kan køre med Vectron lokomotiver.

Deltaet mellem DSBs WTB og Talgos styrevogne kender jeg ikke, men vil formode, at det er relativt højt, da man generelt ikke ser el-lok og styrevogne fra forskellige leverandører (bortset fra de 20 DB Br 182). DSBs styrevogne og Vectronerne kører via det særlige DSB ZWS system istedet.

/Lasse

ECx og DSBs nye tog til/fra Hamburg Hbf

af pjl, 20/1 2021, 21:12 (1185 dage siden) @ andersj

ECx er jo bestilt som komplet tog med nyudviklet multisystem lokomotiv og nyudviklet styrevogn der begge skal godkendes til kørsel i både Tyskland og Holland inden december 2023. Det er primært det der tager lang tid.
Så Talgo kan nok godt producere en masse vogne til både DSB og DB i 2022-2023, mens man venter på at lokomotivet og styrevognen bliver testet og godkendt.

Mon ikke de nye lokomotiver ligner Travca 901 lokomotivet, som Talgo har erfaring med at bygge.

Styrevognen ser us til at bestå af Lokomotivets front/førerrum klistret på en vogn, men det bliver spændende.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak