Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Litra EA (Generelt)

af Bent Jensen, 20/1 2021, 09:27 (1191 dage siden)

Er der nogen der har viden om hvad der sker med de sidste litra EA, er de blevet solgt, står de på Otto Bussesvej eller evt hvorhenne? Og nej jeg skal ikke købe dem.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Litra EA

af larsht, 20/1 2021, 19:31 (1191 dage siden) @ Bent Jensen

Er der nogen der har viden om hvad der sker med de sidste litra EA, er de blevet solgt, står de på Otto Bussesvej eller evt hvorhenne? Og nej jeg skal ikke købe dem.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Pt står de på Otto Busses Vej

Litra EA

af Bent Jensen, 20/1 2021, 20:10 (1191 dage siden) @ larsht

Tak for oplysniqng disse tider gør jeg ikke kommer så langt fra Roskilde.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Litra EA

af Janni Dalsgaard, 20/1 2021, 21:31 (1191 dage siden) @ Bent Jensen

ikke noget med, at foruden EA, sælger DSB ud af nogle få MEer, samt de sidste MR der er tilbage, samt nogle rangertraktor.
Janni

Litra EA

af Scharfenberg, 21/1 2021, 10:44 (1190 dage siden) @ Janni Dalsgaard

ikke noget med, at foruden EA, sælger DSB ud af nogle få MEer, samt de sidste MR der er tilbage, samt nogle rangertraktor.
Janni

Så vidt vides er alle ME'erne sat til salg eller bliver det inden længe, da sidste plandrift med ME pt. forventes at være i december 2021. Jeg ved ikke, hvor mange MR, der er tilbage, men en del af de resterende gik tabt ved to påsatte brande for et par år siden, da togsættene var hensat i Fredericia.

Litra EA

af Niklas Bygdestam, 21/1 2021, 10:47 (1190 dage siden) @ Scharfenberg

ikke noget med, at foruden EA, sælger DSB ud af nogle få MEer, samt de sidste MR der er tilbage, samt nogle rangertraktor.
Janni


Så vidt vides er alle ME'erne sat til salg eller bliver det inden længe, da sidste plandrift med ME pt. forventes at være i december 2021. Jeg ved ikke, hvor mange MR, der er tilbage, men en del af de resterende gik tabt ved to påsatte brande for et par år siden, da togsættene var hensat i Fredericia.


Men vad ska då dra lokdragna persontåg där det inte är elektrifierat? Eller räknar de med att bara ha dieselmotorvagnar på dessa sträckor?

--
Niklas Bygdestam
[image]

Litra EA

af Scharfenberg, 21/1 2021, 11:02 (1190 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Men vad ska då dra lokdragna persontåg där det inte är elektrifierat? Eller räknar de med att bara ha dieselmotorvagnar på dessa sträckor?

Præcis. Kenny forklarer det meget fint her, hvor Vectron skal køre de første par år: https://www.youtube.com/watch?v=Gmt-H2sv27I (spol til 4:15).

Når Talgo-vognstammerne kommer fra medio 2023, vil Vectron også køre med dem mellem København og Hamborg og enkelte København-Næstved-Nyk. F, når Sydbanen er færdigopgraderet til eldrift og 200 km/t, når ERTMS er i drift.

Litra EA

af Danielsen, 21/1 2021, 12:56 (1190 dage siden) @ Scharfenberg

Præcis. Kenny forklarer det meget fint her, hvor Vectron skal køre de første par år: https://www.youtube.com/watch?v=Gmt-H2sv27I (spol til 4:15).

I videoen taler Kenny om, at der bliver tændt for kørestrømmen til Næstved, hvilket jo straks rejser spørgsmålet, hvad sker der så syd for Næstved? Og hvad med løbene til Holbæk/Kalundborg? Bliver de overtaget af MG?

Litra EA

af Bent Jensen, 21/1 2021, 13:32 (1190 dage siden) @ Danielsen

Syd for Næstved skal den nye Storstrømsbro jo først være færdig, da man ikke elektrificerer den gamle storstrømsbro for at tage det ned 4-5 år efter når den nye bro er fæfdig. Det skulle vist være meningen den gamle bro skal fjernes. Dit andet spørgsmål, kan jeg ikke svare på, men lyder sandsynligt.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Litra EA

af Niklas Bygdestam, 21/1 2021, 22:03 (1190 dage siden) @ Bent Jensen

Syd for Næstved skal den nye Storstrømsbro jo først være færdig, da man ikke elektrificerer den gamle storstrømsbro for at tage det ned 4-5 år efter når den nye bro er fæfdig. Det skulle vist være meningen den gamle bro skal fjernes. Dit andet spørgsmål, kan jeg ikke svare på, men lyder sandsynligt.
Med venlig hilsen Bent Jensen


Intressant! Så man anser att 4-5 år är för kort tid att ha provisoriskt elektrifierat i väntan på en ny bro?

Jag kan inte låta bli att jämföra med ett fall i Sverige för mycket länge sedan. Den Årstabron som är den stora bron söder om Stockholm öppnades 1929. Men järnvägen var elektrifierad redan åren innan. Sträckan mellan Stockholm och Göteborg blev elektrifierad 1926. Så under tre år, alltså åren 1926-1929 så var det elektrifierat på den gamla sträckningen och den gamla bron. Och 1926 pågick byggandet av Årstabron. Men man tyckte alltså ändå att den gamla banan skulle elektrifieras, trots att den bara skulle vara i drift i 3 år till.

Därför tycker jag det är intressant när det gäller att de inte vill ha elektrifierat i 4-5 år på gamla Storstrømsbroen.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Litra EA

af Bent Jensen, 21/1 2021, 22:35 (1190 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Jeg tror ihvertfald det er grunden hvis du spørger hos Banedanmark, for iøvrigt er man vist nu igang med de første arbejder på Falster, men du kan have ret i at man kunne godt, selvom det er 4 nok snarere 5 år inden den nye Storstrømsbro er færdig, der er lidt ballade om at byggenonsortiet ikke overholder arbejdsmiljø, og nogle danske pollitikere vil ifølge dagspressen have firmaet smidt ud og finde en andem, så personligt tror jeg byggeriet bliver forsinket. Med venlig hilsen Bent Jensen

Litra EA

af andersj, Aalborg, 22/1 2021, 00:38 (1190 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Syd for Næstved skal den nye Storstrømsbro jo først være færdig, da man ikke elektrificerer den gamle storstrømsbro for at tage det ned 4-5 år efter når den nye bro er fæfdig. Det skulle vist være meningen den gamle bro skal fjernes. Dit andet spørgsmål, kan jeg ikke svare på, men lyder sandsynligt.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Intressant! Så man anser att 4-5 år är för kort tid att ha provisoriskt elektrifierat i väntan på en ny bro?

Jag kan inte låta bli att jämföra med ett fall i Sverige för mycket länge sedan. Den Årstabron som är den stora bron söder om Stockholm öppnades 1929. Men järnvägen var elektrifierad redan åren innan. Sträckan mellan Stockholm och Göteborg blev elektrifierad 1926. Så under tre år, alltså åren 1926-1929 så var det elektrifierat på den gamla sträckningen och den gamla bron. Och 1926 pågick byggandet av Årstabron. Men man tyckte alltså ändå att den gamla banan skulle elektrifieras, trots att den bara skulle vara i drift i 3 år till.

Därför tycker jag det är intressant när det gäller att de inte vill ha elektrifierat i 4-5 år på gamla Storstrømsbroen.

Broen skulle have været klar til jernbane i 2023, så det ville kun være to år. Den er pt. forsinket til 2024 pga. corona lockdown i foråret 2020.

--
Mvh Anders

Litra EA

af Niels Bak, 22/1 2021, 02:20 (1190 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Syd for Næstved skal den nye Storstrømsbro jo først være færdig, da man ikke elektrificerer den gamle storstrømsbro for at tage det ned 4-5 år efter når den nye bro er fæfdig. Det skulle vist være meningen den gamle bro skal fjernes. Dit andet spørgsmål, kan jeg ikke svare på, men lyder sandsynligt.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Intressant! Så man anser att 4-5 år är för kort tid att ha provisoriskt elektrifierat i väntan på en ny bro?

Jag kan inte låta bli att jämföra med ett fall i Sverige för mycket länge sedan. Den Årstabron som är den stora bron söder om Stockholm öppnades 1929. Men järnvägen var elektrifierad redan åren innan. Sträckan mellan Stockholm och Göteborg blev elektrifierad 1926. Så under tre år, alltså åren 1926-1929 så var det elektrifierat på den gamla sträckningen och den gamla bron. Och 1926 pågick byggandet av Årstabron. Men man tyckte alltså ändå att den gamla banan skulle elektrifieras, trots att den bara skulle vara i drift i 3 år till.

Därför tycker jag det är intressant när det gäller att de inte vill ha elektrifierat i 4-5 år på gamla Storstrømsbroen.

Jeg tror det handler meget om, at elektrificeringen især sker for Femern-forbindelsens skyld. Det er først vigtigt den står klar, når tunnelen til Tyskland åbner. Og så spiller det ikke nogen stor rolle at blive ved med at køre dieseltog for de tog, som skal syd for Næstved.
Og det er også her, at sammenligningen med broen i Stockholm halter, synes jeg (ud over alt det som økonomi mm har forandret sig på et århundrede). Hele elektrificeringen på den vigtigste svenske hovedstrækning ville jo ikke give meget mening, hvis man ikke kunne køre ind til Stockholm.

Litra EA

af Bent Jensen, 22/1 2021, 09:16 (1189 dage siden) @ Niels Bak

Gavner også miljøet at vi får færre dieseltog i østdanmaark og resten af landet når de når østjyske længdebane, men rejser spørgsmålet, hvad skal vi med IC4?(en bibemærkning vi ser også i f. eks Tyskland, Polen at flere strækninger bliver elektrificeret)
Med venlig hilsen Bent Jensen

Litra EA

af Peter Christensen, 22/1 2021, 09:36 (1189 dage siden) @ Bent Jensen

Det lønlige håb er at ved elektrificering og køb af nye tog, så kan IC4 udrangeres.
Givet den pris, som det koster at holde IC4 i drift, bør det ske hellere før end senere.

Litra EA

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 22/1 2021, 09:58 (1189 dage siden) @ Peter Christensen

Ja, fordi der er vel ikke nogen som vil købe IC4 ??
alias dem der er sat til salg, er de solgt?+

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Litra EA

af Peter Christensen, 22/1 2021, 10:55 (1189 dage siden) @ hummel_62

Ja, fordi der er vel ikke nogen som vil købe IC4 ??
alias dem der er sat til salg, er de solgt?+

Du har nok ret i at køberne til IC4 vil være en meget speciel kreds; det er næppe blandt de seriøse operatører at køberne skal findes.
Måske øst-Europa (hvis det kan rodes ind i noget EU-tilskud/svindel)?
Min personlige favorit er kystsikring på den jyske vestkyst (efter at al indmad er pillet ud).
Ellers er det kun skorthandleren tilbage....
Så må vi håbe at togsættene er nedskrevet til skortværdien - for ellers ser regnskabet "grimt ud" med et tab.

Litra EA

af krabsen, 22/1 2021, 11:32 (1189 dage siden) @ Peter Christensen

Du har nok ret i at køberne til IC4 vil være en meget speciel kreds; det er næppe blandt de seriøse operatører at køberne skal findes.

Tja - en stor del af 2-vogns versionen blev solgt og kører så vidt vides stadig.

Der findes lande - også i Europa - hvor lønniveauet er lavere, og en drift med større timeforbrug til tilsyn/vedligehold derfor kan være fornuftig.

Måske øst-Europa (hvis det kan rodes ind i noget EU-tilskud/svindel)?

Dokumentation eller bare almindelig bodegasnak der er gang i her? :-(

Litra EA

af Nordexpress, 22/1 2021, 11:53 (1189 dage siden) @ Bent Jensen

Det nye sort hos vore sydlige naboer er hybridtog eller batteritog til regionaltrafik og f.eks. Vectroner til DB godstrafik med el+diesel.

Omfattende elektrificering gælder kun de hovedstrækninger, der burde have været elektrificeret for flere år siden, som f.eks. München-Lindau. Og så selvfølgelig de ny hovedstrækninger som Stuttgart-Ulm m.fl.

Litra EA

af Bent Jensen, 22/1 2021, 12:17 (1189 dage siden) @ Nordexpress

Det er så godt at de får rettet op på det nu, til gengæld burde de ikke være gået o gang med Stuttgart21, nå men der kan nok tales for og imod, jeg er enig at mindre strækninger kan klares med hybrid eller batteritog.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Litra EA

af Danielsen, 22/1 2021, 00:14 (1190 dage siden) @ Bent Jensen

Syd for Næstved skal den nye Storstrømsbro jo først være færdig, da man ikke elektrificerer den gamle storstrømsbro for at tage det ned 4-5 år efter når den nye bro er fæfdig. Det skulle vist være meningen den gamle bro skal fjernes. Dit andet spørgsmål, kan jeg ikke svare på, men lyder sandsynligt.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Men hvad så mellem Næstved og Vordingborg? Og er det planen at man så skal skifte til et dieseltog, hvis man skal syd for Storstrøm?

Litra EA

af larsht, 22/1 2021, 00:59 (1190 dage siden) @ Danielsen

Syd for Næstved skal den nye Storstrømsbro jo først være færdig, da man ikke elektrificerer den gamle storstrømsbro for at tage det ned 4-5 år efter når den nye bro er fæfdig. Det skulle vist være meningen den gamle bro skal fjernes. Dit andet spørgsmål, kan jeg ikke svare på, men lyder sandsynligt.
Med venlig hilsen Bent Jensen


Men hvad så mellem Næstved og Vordingborg? Og er det planen at man så skal skifte til et dieseltog, hvis man skal syd for Storstrøm?

Tog til Nykøbing køres med diesel fra København - tog til Næstved køres med el.

Litra EA

af Janni Dalsgaard, 21/1 2021, 12:47 (1190 dage siden) @ Scharfenberg

af omveje, har jeg hørt at der er tale om 4 MR, hvis dem der blev brugt til ERTMS kørsel, der skulle hvis også være nogle køf-traktor sat til salg.

Janni

Litra EA

af andersj, Aalborg, 21/1 2021, 15:29 (1190 dage siden) @ Janni Dalsgaard

af omveje, har jeg hørt at der er tale om 4 MR, hvis dem der blev brugt til ERTMS kørsel, der skulle hvis også være nogle køf-traktor sat til salg.

Janni

Det er vist også de eneste som DSB ejer. De fleste MR blev ophugget i 2019 og resten undtagen de 4 med ETCS blev solgt.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak