Trailerstoppet i Danmark? (Generelt)
Vad är det senaste angående trailerstoppet i Danmark?
af Stranger, 20/1 2021, 13:34 (1183 dage siden)
redigeret af Stranger, 20/1 2021, 14:16
Vad är det senaste angående trailerstoppet i Danmark?
af Kaj Aage Holdt , Køge, 21/1 2021, 13:59 (1182 dage siden) @ Stranger
Vad är det senaste angående trailerstoppet i Danmark?
Indtil videre er der ikke meldt noget ud officielt, så vi går alle og venter spændt på om der overhovedet sker noget inden 28. januar.
Jeg så der var meget aktivitet på pladsen i Nyborg fredag formiddag i sidste uge. Der var en masse personer i orange og gule veste der befandt sig omkring den berygtede trailer på den så omtalte T3000e-vogn og en kranbil var ved at løfte traileren. Hvad der kommer ud af disse undersøgelser og forsøg må vi spændt vente på.
Havarikommisionen eller Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen melder nok ud hvis der kommer nye krav, regler eller påbud til jernbanevirksomhederne der anvender lommevogne med trailere i Danmark.
af Steen Nielsen , Faaborg, 21/1 2021, 16:12 (1182 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
Jeg så der var meget aktivitet på pladsen i Nyborg fredag formiddag i sidste uge. Der var en masse personer i orange og gule veste der befandt sig omkring den berygtede trailer på den så omtalte T3000e-vogn og en kranbil var ved at løfte traileren. Hvad der kommer ud af disse undersøgelser og forsøg må vi spændt vente på.
Ja her er "bevis-materialet" Kaj Aage Holdt
af Niels Munch, 22/1 2021, 21:07 (1181 dage siden) @ Stranger
Nyhedsbrev af d.d. fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen:
"Forbud mod kørsel med trailere på lommevogne i hele landet
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen indfører et landsdækkende forbud mod al kørsel med trailere på lommevogne med virkning fra den 23. januar 2021 kl. 8.00.
Styrelsen har i dag modtaget en safety alert fra Havarikommissionen og udsteder på den baggrund et landsdækkende forbud mod al kørsel med trailere på lommevogne i hele landet.
TBST har på baggrund af de foreliggende oplysninger ud fra et forsigtighedsprincip udstedt et generelt landsdækkende forbud mod transport af trailere på lommevogne. Forbuddet gælder landsdækkende og vedrører al transport af alle typer af trailere på såkaldte lommevogne uanset type af skammel/saddel på lommevognen.
Forbuddet gælder fra den 23. januar 2021 kl. 8.00 og vil i første omgang gælde i 14 dage, eller indtil styrelsen modtager oplysninger, som gør at forbuddet kan hæves."
Se også: https://tbst.dk/da/Jernbanesikkerhed/Lister/Nyheder/Nyheder/2021/01/Forbud-mod-koersel-... .
M.v.h.
Niels
af Morten, 23/1 2021, 07:37 (1181 dage siden) @ Niels Munch
Og her link til Trafikministeriets nyhed om samme:
https://www.trm.dk/nyheder/2021/havarikommission-advarer-mod-laas-paa-lommevogn/
Havarikommissionen har konstateret, at lommevognens (skamlens) lås i enkelte af de gennemførte test ikke havde nogen eller kun havde begrænset låseeffekt ved træk i lodret retning, selv om låsen var i korrekt låsestilling og skamlens lås var velfungerende, vedligeholdt og smurt som foreskrevet. Låsen er ikke den samme type, som ved den store ulykke i 2019
Kunne ikke finde den safety alert som Havarikommissionen har sendt til ERA. Er der nogen der har et link?
Mvh
Morten
af Kaj Aage Holdt , Køge, 24/1 2021, 22:27 (1179 dage siden) @ Niels Munch
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen indfører et landsdækkende forbud mod al kørsel med trailere på lommevogne med virkning fra den 23. januar 2021 kl. 8.00.
Det er vist ikke så landsdækkende som de giver udtryk for. I hvert fald regnes alt syd for den nordlige stationsgrænse i Padborg åbenbart ikke med til dette land.
Der er i hvert fald set lommevogne læsset med trailere ankomme til Padborg sydfra her søndag aften. Så forbud mod al kørsel skal man ikke tage så bogstavligt..
af My1202, 25/1 2021, 13:44 (1178 dage siden) @ Stranger
Så nu er der åbenbart 6 episoder med lommevogne indblandet som DB-Cargo har været involveret i.
https://www.tv2fyn.dk/fyn/skaerpet-tilsyn-paa-vej-i-mere-end-seks-tilfaelde-var-godsvog...
--
af re20000, 25/1 2021, 23:04 (1178 dage siden) @ My1202
Så nu er der åbenbart 6 episoder med lommevogne indblandet som DB-Cargo har været involveret i.
https://www.tv2fyn.dk/fyn/skaerpet-tilsyn-paa-vej-i-mere-end-seks-tilfaelde-var-godsvog...
jaae men de var jo ikke alvorlige (der var ingen der så det) så derfor var der ikke grund til at rapportere det iflg DB....
Nold
af Morten, 27/1 2021, 19:31 (1176 dage siden) @ Stranger
Så er der en ny pressemeddelelse fra transport ministeriet, som bl.a skriver at:
“Mens hændelse på Storebælt undersøges, er det nødvendigt med ekstra sikring af trailere på godstog. Dette har transportministeren i dag orienteret Folketingets transportordførere om.”
Hele nyheden kan læses her:
https://www.trm.dk/nyheder/2021/ekstra-sikring-af-trailere-paa-godstog/
Den indeholder også et link til en redegørelse fra Trafikstyrelsen:
https://www.trm.dk/publikationer/2021/redegoerelse-vedr-haendelse-paa-storebaelt-den-13...
Mvh
Morten
af Morten, 27/1 2021, 19:57 (1176 dage siden) @ Morten
Er det ikke udsædvanligt, at ministeren orienterer om hvad myndigheden vil gøre, før den gør det:
“På baggrund af de informationer der foreligger nu, vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen endvidere nu kræve, at gods fremover skal spændes fast ud over at være låst ved den såkaldte kongetap. Før det sker, kan transport af trailere på lommevogne ikke genoptages.”?
Og kravet om at godset skal spændes fast ud over kongetapslåsen, gør vel, at det bliver for besværligt at transporte sættevogne på lommevogne?
For mig at se, er det kun DB Cargo der er problemer med (9 tilfælde nævnt nu). Men alle skal bøde? De burde se noget mere på vedligeholdet af de vogne DB Cargo kører med. Det aspekt er kun nævnt perifert i notatet fra Trafikstyrelsen.
Mvh
Morten
af Svend, 27/1 2021, 22:02 (1176 dage siden) @ Morten
“På baggrund af de informationer der foreligger nu, vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen endvidere nu kræve, at gods fremover skal spændes fast ud over at være låst ved den såkaldte kongetap. Før det sker, kan transport af trailere på lommevogne ikke genoptages.”
.
Gad vide om han har drøftet det med ministerkollegerne i Sverige og Tyskland (og øvrige omliggende lande). Sikkert ikke......
Indtil videre ser det ud til - ud fra dette citat - at det foreløbig er slut med at køre indenlandsk- og transitgods på trailere i og gennem Danmark. Sverige og Tyskland transporterer nu dette gods med færge via Trelleborg-Mukran. Uden anden fastspænding end med kongetappen.
--
Svend
af krabsen, 27/1 2021, 22:23 (1176 dage siden) @ Svend
“På baggrund af de informationer der foreligger nu, vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen endvidere nu kræve, at gods fremover skal spændes fast ud over at være låst ved den såkaldte kongetap. Før det sker, kan transport af trailere på lommevogne ikke genoptages.”
.
Gad vide om han har drøftet det med ministerkollegerne i Sverige og Tyskland (og øvrige omliggende lande). Sikkert ikke......
Indtil videre ser det ud til - ud fra dette citat - at det foreløbig er slut med at køre indenlandsk- og transitgods på trailere i og gennem Danmark. Sverige og Tyskland transporterer nu dette gods med færge via Trelleborg-Mukran. Uden anden fastspænding end med kongetappen.
Der er knapt så mange modkørende persontog på en færge som på Storebæltsbroen
af Svend, 28/1 2021, 09:37 (1175 dage siden) @ krabsen
“På baggrund af de informationer der foreligger nu, vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen endvidere nu kræve, at gods fremover skal spændes fast ud over at være låst ved den såkaldte kongetap. Før det sker, kan transport af trailere på lommevogne ikke genoptages.”
.
Gad vide om han har drøftet det med ministerkollegerne i Sverige og Tyskland (og øvrige omliggende lande). Sikkert ikke......
Indtil videre ser det ud til - ud fra dette citat - at det foreløbig er slut med at køre indenlandsk- og transitgods på trailere i og gennem Danmark. Sverige og Tyskland transporterer nu dette gods med færge via Trelleborg-Mukran. Uden anden fastspænding end med kongetappen.
Der er knapt så mange modkørende persontog på en færge som på Storebæltsbroen
Men der er da stadig modkørende tog på de øvrige strækninger i Sverige, Tyskland osv
--
Svend
af krabsen, 28/1 2021, 10:08 (1175 dage siden) @ Svend
“På baggrund af de informationer der foreligger nu, vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen endvidere nu kræve, at gods fremover skal spændes fast ud over at være låst ved den såkaldte kongetap. Før det sker, kan transport af trailere på lommevogne ikke genoptages.”
.
Gad vide om han har drøftet det med ministerkollegerne i Sverige og Tyskland (og øvrige omliggende lande). Sikkert ikke......
Indtil videre ser det ud til - ud fra dette citat - at det foreløbig er slut med at køre indenlandsk- og transitgods på trailere i og gennem Danmark. Sverige og Tyskland transporterer nu dette gods med færge via Trelleborg-Mukran. Uden anden fastspænding end med kongetappen.
Der er knapt så mange modkørende persontog på en færge som på Storebæltsbroen
Men der er da stadig modkørende tog på de øvrige strækninger i Sverige, Tyskland osv
Jo da, men ud af
Sverige og Tyskland transporterer nu dette gods med færge via Trelleborg-Mukran. Uden anden fastspænding end med kongetappen
fangede i al fald jeg ikke, at transporten på begge sider sker på godsvogne og ikke som almindelig aflevering/afhentning i havnene med bil - som det tidligere foregik med Molslinien, hvor mange trailere blev overført uden trækkeren.
af OLL, Ballerup, 28/1 2021, 09:34 (1175 dage siden) @ Morten
Er det ikke udsædvanligt, at ministeren orienterer om hvad myndigheden vil gøre, før den gør det:
“På baggrund af de informationer der foreligger nu, vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen endvidere nu kræve, at gods fremover skal spændes fast ud over at være låst ved den såkaldte kongetap. Før det sker, kan transport af trailere på lommevogne ikke genoptages.”?
Og kravet om at godset skal spændes fast ud over kongetapslåsen, gør vel, at det bliver for besværligt at transporte sættevogne på lommevogne?
For mig at se, er det kun DB Cargo der er problemer med (9 tilfælde nævnt nu). Men alle skal bøde? De burde se noget mere på vedligeholdet af de vogne DB Cargo kører med. Det aspekt er kun nævnt perifert i notatet fra Trafikstyrelsen.
Mvh
Morten
Sakset fra en artikel på trm.dk
Havarikommissionen har konstateret, at lommevognens (skamlens) lås i enkelte af de gennemførte test ikke havde nogen eller kun havde begrænset låseeffekt ved træk i lodret retning, selv om låsen var i korrekt låsestilling og skamlens lås var velfungerende, vedligeholdt og smurt som foreskrevet. Låsen er ikke den samme type, som ved den store ulykke i 2019.
Lås på lommevogne.
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup
af Morten, 28/1 2021, 11:40 (1175 dage siden) @ OLL
Hej Oliver
Det du har sakset, tyder godt nok ikke på manglende vedligehold. Ærgerligt at den safety alert som havarikommissionen har lavet, ikke er offentligt tilgængelig. Jeg har i hverttilfælde ikke kunne finde den. Men MAZ80800 låsen er åbenbart lavet, så den giver efter hvis man trækker sættevognen lige op af låsen med en kran. Det lyder ikke så smart...
Mvh
Morten
af Jens Hansen, 28/1 2021, 10:50 (1175 dage siden) @ Morten
Er det ikke udsædvanligt, at ministeren orienterer om hvad myndigheden vil gøre, før den gør det:
Måske - men det er vist almindelig praksis at styrelser informerer deres ministerium inden de går ud med "kontroversielle ting".
JH