Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog til Kattegat

af My1202, 22/1 2021, 11:15 (1161 dage siden) @ pjl

Ing.dk har denne historie.

https://ing.dk/artikel/video-kina-fremviser-prototype-superhurtigt-magnettog-242978


Måske værd at vente på fremfor at bruge mange penge på en middelmådig løsning med tog over Kattegat.


hvorfor købe en kopi når den ægte være findes?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ch%C5%AB%C5%8D_Shinkansen

Næppe en kopi.
Teksten antyder at den kinesiske udgave kan køre hurtigere end den japanske:

Toget er udviklet til at kunne køre med en hastighed på op til 620 km/t, men forskerne bag håber på at videreudvikle det til at komme helt op på 800 km/t.

--
[image]

Tog til Kattegat

af pjl, 22/1 2021, 12:11 (1161 dage siden) @ My1202

Ing.dk har denne historie.

https://ing.dk/artikel/video-kina-fremviser-prototype-superhurtigt-magnettog-242978


Måske værd at vente på fremfor at bruge mange penge på en middelmådig løsning med tog over Kattegat.


hvorfor købe en kopi når den ægte være findes?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ch%C5%AB%C5%8D_Shinkansen


Næppe en kopi.
Teksten antyder at den kinesiske udgave kan køre hurtigere end den japanske:

L0 shinkansen har nået 605 km/t og leder efter "har kørt...." eller "har opnået hastighed på..." og ikke " er udviklet til..." eller "vi håber på at den kører...."

Tog til Kattegat

af My1202, 22/1 2021, 21:26 (1161 dage siden) @ pjl

Ing.dk har denne historie.

https://ing.dk/artikel/video-kina-fremviser-prototype-superhurtigt-magnettog-242978


Måske værd at vente på fremfor at bruge mange penge på en middelmådig løsning med tog over Kattegat.


hvorfor købe en kopi når den ægte være findes?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ch%C5%AB%C5%8D_Shinkansen


Næppe en kopi.
Teksten antyder at den kinesiske udgave kan køre hurtigere end den japanske:


L0 shinkansen har nået 605 km/t og leder efter "har kørt...." eller "har opnået hastighed på..." og ikke " er udviklet til..." eller "vi håber på at den kører...."

Tja. Tror måske nok kineserne kan nå længere i deres måksætninger / drømme på jernbaneområdet end vi kan i lille Danmark.
IC4 / Signalprogram / Ringsted station / 2-3 mdr længere lukning på sydbanen etc.

Sikkert mange flere gode eksempler på hvor gode vi er herhjemme i forhold til Kina.
De har vist i mere end 15 år haft den længste strækning med magnettog og var ikke mange år om at bygge banen til Tibet med vogne med trykkabine i vognene.

--
[image]

Tog til Kattegat

af Bent Jensen, 22/1 2021, 22:48 (1161 dage siden) @ My1202

Jeg tror til gengæld at kinerserne har masser af personale til rådighed og antal passagerer som retfæfdiggør den investering det vil kræve i Danmark, uanset om det er banedanmark, eller et andet firma der står for anlæg og drift, med venlig hilsen Bent Jensen

Tog til Kattegat

af anho, 22/1 2021, 17:24 (1161 dage siden) @ pjl

Hvis kinersernes version lever op til forventningerne, bliver den betydeligt billigere i drift end Chuo Shinkansen, da den kan køles med flydende kvælstof i stedet for helium.

Helium er vi desuden så småt ved at løbe tør for her på jorden. I modsætning til kvælstof forsvinder frigjort helium nemlig ud i rummet og helt væk fra jorden for stedse.

Indsend billeder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak