Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted (Generelt)
Hej!
Faldt lige over denne
https://mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2021/jan/flagermus-springfroeer-og-en-sjaeld...
/Bjørn
af bth, 21/1 2021, 13:30 (1190 dage siden)
Hej!
Faldt lige over denne
https://mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2021/jan/flagermus-springfroeer-og-en-sjaeld...
/Bjørn
af Frank Poulsen, 21/1 2021, 22:30 (1190 dage siden) @ bth
Første gang jeg ser noget der minder om et sporlayout.
For det første, kan man kun komme ind i området fra Næstved siden. Det har der før været tale om. Men jeg gik da ud fra man kunne køre direkte ind i "hallen". Det ligner man skal ud i vendespor og vende og retur ind i hallen.
Kan nogle forklare mig hvorfor det umiddelbart ser ud til at være planlagt så dumt? Hvorfor ikke køre direkte fra hovedsporene ind i hallens forskellige spor, hvorfor frem og tilbage, og igen, hvorfor kun fra Næstved siden. Det er ligeså dumt som Helgoland er i dag hvor man kun kan fra Østerport siden.
af larsht, 22/1 2021, 00:02 (1190 dage siden) @ Frank Poulsen
Første gang jeg ser noget der minder om et sporlayout.
For det første, kan man kun komme ind i området fra Næstved siden. Det har der før været tale om. Men jeg gik da ud fra man kunne køre direkte ind i "hallen". Det ligner man skal ud i vendespor og vende og retur ind i hallen.
Kan nogle forklare mig hvorfor det umiddelbart ser ud til at være planlagt så dumt? Hvorfor ikke køre direkte fra hovedsporene ind i hallens forskellige spor, hvorfor frem og tilbage, og igen, hvorfor kun fra Næstved siden. Det er ligeså dumt som Helgoland er i dag hvor man kun kan fra Østerport siden.
Nu er det jo ikke sikkert at togene skal ind i hallen hver gang de er dernede.
Hvis hovedparten af besøgende på området bare foregår på opstillingssporene og indsyning og dagligt vedligehold foregår der, så er alt vist i den skønneste orden :)
af 1993matias , KH, 22/1 2021, 16:20 (1189 dage siden) @ larsht
Det store problem er nok rettere, at lokomotivet vil vende mod stopbommen i opstillingssporene. Skal lokomotivet så på værksted, må man fjerne vognene på en eller anden måde. Ja, det virker som et meget upraktisk layout
--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron
af andersj, Aalborg, 22/1 2021, 16:30 (1189 dage siden) @ 1993matias
Det store problem er nok rettere, at lokomotivet vil vende mod stopbommen i opstillingssporene. Skal lokomotivet så på værksted, må man fjerne vognene på en eller anden måde. Ja, det virker som et meget upraktisk layout
Medmindre man vender alle dobbeltdækkerstammerne. Med ellokomotiver er det jo ikke længere nødvendigt at lokomotivet holder i det fri på hovedbanegården.
--
Mvh Anders
af Erling Pedersen, 23/1 2021, 15:36 (1188 dage siden) @ bth
Hmm.
Hvorfor dette postyr, der står, på strategiske knudepunkter skal de nye værksteder ligge.
Næstved er da ikke et strategisk, jo måske mod Nykøbing F og Tyskland, men da langt fra resten af jernbanenettet.
Forstår stadig ikke hvorfor sådan værksted ikke ligger i Ringsted på Hovedlinjen til både Jylland og Tyskland ?
Så er den nuværende placering i København da mere værdig at udbygge med Næstved værkstedets størrelse.
Ja jeg forstår intet og nu ødelægges dyreliv, ja vi må bøje os i støvet for de kloge vejledere for folkets regering som er DSB !
Nogle politikere burde have slået i bordet for længe siden, men sådan gør vi ikke i vores lille land !
Hilsen Erling.
af andersj, Aalborg, 23/1 2021, 17:11 (1188 dage siden) @ Erling Pedersen
Hmm.
Hvorfor dette postyr, der står, på strategiske knudepunkter skal de nye værksteder ligge.
Næstved er da ikke et strategisk, jo måske mod Nykøbing F og Tyskland, men da langt fra resten af jernbanenettet.
Forstår stadig ikke hvorfor sådan værksted ikke ligger i Ringsted på Hovedlinjen til både Jylland og Tyskland ?
Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.
Så er den nuværende placering i København da mere værdig at udbygge med Næstved værkstedets størrelse.
Der bygges nyt værksted i København ved Trafiktårn Øst til togsæt.
--
Mvh Anders
af RasmusD, 23/1 2021, 19:22 (1188 dage siden) @ andersj
Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.
Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.
af andersj, Aalborg, 23/1 2021, 19:31 (1188 dage siden) @ RasmusD
Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.
Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.
Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.
--
Mvh Anders
af OLL, Ballerup, 23/1 2021, 21:29 (1188 dage siden) @ andersj
Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.
Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.
Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.
Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup
af andersj, Aalborg, 24/1 2021, 23:13 (1187 dage siden) @ OLL
Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.
Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.
Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.
Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.
Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.
--
Mvh Anders
af OLL, Ballerup, 28/1 2021, 09:36 (1183 dage siden) @ andersj
Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.
Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.
Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.
Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.
Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.
Vi har plads til 5 MF'ere eller 4 MG'ere inde i hallen ude i Kastrup.
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup
af andersj, Aalborg, 28/1 2021, 10:08 (1183 dage siden) @ OLL
Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.
Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.
Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.
Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.
Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.
Vi har plads til 5 MF'ere eller 4 MG'ere inde i hallen ude i Kastrup.
... og Talgo stammerne bliver 182 meter lange uden lokomotiver og 220 meter med en EB i hver ende. Så det er der jo fint plads til ude ved jer.
--
Mvh Anders
af OLL, Ballerup, 28/1 2021, 10:30 (1183 dage siden) @ andersj
Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.
Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.
Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.
Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.
Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.
Vi har plads til 5 MF'ere eller 4 MG'ere inde i hallen ude i Kastrup.
... og Talgo stammerne bliver 182 meter lange uden lokomotiver og 220 meter med en EB i hver ende. Så det er der jo fint plads til ude ved jer.
Vognene er der intet problem med, der er masser af rum til loftet, men vi har ikke kørestrøm inde i hallen, så lokomotiverne har vi ikke mulighed for at få ind som det er nu.
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup
af andersj, Aalborg, 28/1 2021, 10:45 (1183 dage siden) @ OLL
Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.
Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.
Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.
Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.
Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.
Vi har plads til 5 MF'ere eller 4 MG'ere inde i hallen ude i Kastrup.
... og Talgo stammerne bliver 182 meter lange uden lokomotiver og 220 meter med en EB i hver ende. Så det er der jo fint plads til ude ved jer.
Vognene er der intet problem med, der er masser af rum til loftet, men vi har ikke kørestrøm inde i hallen, så lokomotiverne har vi ikke mulighed for at få ind som det er nu.
Så får i nok en Köf.
--
Mvh Anders
af OLL, Ballerup, 28/1 2021, 11:09 (1183 dage siden) @ andersj
Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.
Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.
Vi har plads til 5 MF'ere eller 4 MG'ere inde i hallen ude i Kastrup.
... og Talgo stammerne bliver 182 meter lange uden lokomotiver og 220 meter med en EB i hver ende. Så det er der jo fint plads til ude ved jer.
Vognene er der intet problem med, der er masser af rum til loftet, men vi har ikke kørestrøm inde i hallen, så lokomotiverne har vi ikke mulighed for at få ind som det er nu.
Så får i nok en Köf.
Der er visse tiltag i spil, Köf, Crab eller få lavet kørestrøm indendørs (vi håber på det sidste!).
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup
af andersj, Aalborg, 28/1 2021, 11:21 (1183 dage siden) @ OLL
Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.
Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.
Vi har plads til 5 MF'ere eller 4 MG'ere inde i hallen ude i Kastrup.
... og Talgo stammerne bliver 182 meter lange uden lokomotiver og 220 meter med en EB i hver ende. Så det er der jo fint plads til ude ved jer.
Vognene er der intet problem med, der er masser af rum til loftet, men vi har ikke kørestrøm inde i hallen, så lokomotiverne har vi ikke mulighed for at få ind som det er nu.
Så får i nok en Köf.
Der er visse tiltag i spil, Köf, Crab eller få lavet kørestrøm indendørs (vi håber på det sidste!).
Især når der skal køres i "sandwich" kræver det noget rangering. Men der skal vel laves kørestrøm før eller siden til når de nye togsæt engang kommer?
Har lige kigget på specifikationerne på Crab og er overrasket over at selv den mindste "palleløfter" version kan trække en hel Talgo stamme på 288 tons.
--
Mvh Anders
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/1 2021, 13:22 (1183 dage siden) @ OLL
Kan vel frakoble lokomotivet?
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
af Svend, 28/1 2021, 13:27 (1183 dage siden) @ andersj
Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.
.
Den har DSB sikkert også solgt til den tid
--
Svend
af andersj, Aalborg, 28/1 2021, 13:30 (1183 dage siden) @ Svend
Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.
.
Den har DSB sikkert også solgt til den tid
Dobbeltdækkervognene skal jo fortsat vedligeholdes i lyntogshallen frem til værkstedet ved Næstved er færdigt.
--
Mvh Anders