Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af Frank Poulsen, 21/1 2021, 22:30 (1190 dage siden) @ bth

Første gang jeg ser noget der minder om et sporlayout.

For det første, kan man kun komme ind i området fra Næstved siden. Det har der før været tale om. Men jeg gik da ud fra man kunne køre direkte ind i "hallen". Det ligner man skal ud i vendespor og vende og retur ind i hallen.

Kan nogle forklare mig hvorfor det umiddelbart ser ud til at være planlagt så dumt? Hvorfor ikke køre direkte fra hovedsporene ind i hallens forskellige spor, hvorfor frem og tilbage, og igen, hvorfor kun fra Næstved siden. Det er ligeså dumt som Helgoland er i dag hvor man kun kan fra Østerport siden.

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af larsht, 22/1 2021, 00:02 (1190 dage siden) @ Frank Poulsen

Første gang jeg ser noget der minder om et sporlayout.

For det første, kan man kun komme ind i området fra Næstved siden. Det har der før været tale om. Men jeg gik da ud fra man kunne køre direkte ind i "hallen". Det ligner man skal ud i vendespor og vende og retur ind i hallen.

Kan nogle forklare mig hvorfor det umiddelbart ser ud til at være planlagt så dumt? Hvorfor ikke køre direkte fra hovedsporene ind i hallens forskellige spor, hvorfor frem og tilbage, og igen, hvorfor kun fra Næstved siden. Det er ligeså dumt som Helgoland er i dag hvor man kun kan fra Østerport siden.

Nu er det jo ikke sikkert at togene skal ind i hallen hver gang de er dernede.
Hvis hovedparten af besøgende på området bare foregår på opstillingssporene og indsyning og dagligt vedligehold foregår der, så er alt vist i den skønneste orden :)

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af 1993matias ⌂, KH, 22/1 2021, 16:20 (1189 dage siden) @ larsht

Det store problem er nok rettere, at lokomotivet vil vende mod stopbommen i opstillingssporene. Skal lokomotivet så på værksted, må man fjerne vognene på en eller anden måde. Ja, det virker som et meget upraktisk layout

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af andersj, Aalborg, 22/1 2021, 16:30 (1189 dage siden) @ 1993matias

Det store problem er nok rettere, at lokomotivet vil vende mod stopbommen i opstillingssporene. Skal lokomotivet så på værksted, må man fjerne vognene på en eller anden måde. Ja, det virker som et meget upraktisk layout

Medmindre man vender alle dobbeltdækkerstammerne. Med ellokomotiver er det jo ikke længere nødvendigt at lokomotivet holder i det fri på hovedbanegården.

--
Mvh Anders

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af Erling Pedersen, 23/1 2021, 15:36 (1188 dage siden) @ bth

Hmm.

Hvorfor dette postyr, der står, på strategiske knudepunkter skal de nye værksteder ligge.

Næstved er da ikke et strategisk, jo måske mod Nykøbing F og Tyskland, men da langt fra resten af jernbanenettet.

Forstår stadig ikke hvorfor sådan værksted ikke ligger i Ringsted på Hovedlinjen til både Jylland og Tyskland ?

Så er den nuværende placering i København da mere værdig at udbygge med Næstved værkstedets størrelse.

Ja jeg forstår intet og nu ødelægges dyreliv, ja vi må bøje os i støvet for de kloge vejledere for folkets regering som er DSB !

Nogle politikere burde have slået i bordet for længe siden, men sådan gør vi ikke i vores lille land !

Hilsen Erling.

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af andersj, Aalborg, 23/1 2021, 17:11 (1188 dage siden) @ Erling Pedersen

Hmm.

Hvorfor dette postyr, der står, på strategiske knudepunkter skal de nye værksteder ligge.

Næstved er da ikke et strategisk, jo måske mod Nykøbing F og Tyskland, men da langt fra resten af jernbanenettet.

Forstår stadig ikke hvorfor sådan værksted ikke ligger i Ringsted på Hovedlinjen til både Jylland og Tyskland ?

Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.


Så er den nuværende placering i København da mere værdig at udbygge med Næstved værkstedets størrelse.

Der bygges nyt værksted i København ved Trafiktårn Øst til togsæt.

--
Mvh Anders

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af RasmusD, 23/1 2021, 19:22 (1188 dage siden) @ andersj

Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.

Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af andersj, Aalborg, 23/1 2021, 19:31 (1188 dage siden) @ RasmusD

Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.


Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.

Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.

--
Mvh Anders

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af OLL, Ballerup, 23/1 2021, 21:29 (1188 dage siden) @ andersj

Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.


Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.


Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.

Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af andersj, Aalborg, 24/1 2021, 23:13 (1187 dage siden) @ OLL

Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.


Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.


Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.


Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.

Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.

--
Mvh Anders

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af OLL, Ballerup, 28/1 2021, 09:36 (1183 dage siden) @ andersj

Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.


Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.


Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.


Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.


Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.

Vi har plads til 5 MF'ere eller 4 MG'ere inde i hallen ude i Kastrup.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af andersj, Aalborg, 28/1 2021, 10:08 (1183 dage siden) @ OLL

Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.


Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.


Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.


Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.


Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.


Vi har plads til 5 MF'ere eller 4 MG'ere inde i hallen ude i Kastrup.

... og Talgo stammerne bliver 182 meter lange uden lokomotiver og 220 meter med en EB i hver ende. Så det er der jo fint plads til ude ved jer.

--
Mvh Anders

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af OLL, Ballerup, 28/1 2021, 10:30 (1183 dage siden) @ andersj

Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.


Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.


Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.


Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.


Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.


Vi har plads til 5 MF'ere eller 4 MG'ere inde i hallen ude i Kastrup.


... og Talgo stammerne bliver 182 meter lange uden lokomotiver og 220 meter med en EB i hver ende. Så det er der jo fint plads til ude ved jer.

Vognene er der intet problem med, der er masser af rum til loftet, men vi har ikke kørestrøm inde i hallen, så lokomotiverne har vi ikke mulighed for at få ind som det er nu.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af andersj, Aalborg, 28/1 2021, 10:45 (1183 dage siden) @ OLL

Det er ikke planlagt at Vectron, Talgo-vognene og dobbeltdækkervognene skal køre mellem Sjælland og Jylland.


Der skal da køre Vectron+Talgo fra København til Hamborg via Storebælt. Talgo-vognene kommer længe før Femern står klar.


Jeg mente også på længere og mere permanent sigt. Der går jo også nogle år inden værkstedet i Næstved er færdigt.


Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.


Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.


Vi har plads til 5 MF'ere eller 4 MG'ere inde i hallen ude i Kastrup.


... og Talgo stammerne bliver 182 meter lange uden lokomotiver og 220 meter med en EB i hver ende. Så det er der jo fint plads til ude ved jer.


Vognene er der intet problem med, der er masser af rum til loftet, men vi har ikke kørestrøm inde i hallen, så lokomotiverne har vi ikke mulighed for at få ind som det er nu.

Så får i nok en Köf.

--
Mvh Anders

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af OLL, Ballerup, 28/1 2021, 11:09 (1183 dage siden) @ andersj

Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.


Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.


Vi har plads til 5 MF'ere eller 4 MG'ere inde i hallen ude i Kastrup.


... og Talgo stammerne bliver 182 meter lange uden lokomotiver og 220 meter med en EB i hver ende. Så det er der jo fint plads til ude ved jer.


Vognene er der intet problem med, der er masser af rum til loftet, men vi har ikke kørestrøm inde i hallen, så lokomotiverne har vi ikke mulighed for at få ind som det er nu.


Så får i nok en Köf.

Der er visse tiltag i spil, Köf, Crab eller få lavet kørestrøm indendørs (vi håber på det sidste!).

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af andersj, Aalborg, 28/1 2021, 11:21 (1183 dage siden) @ OLL

Værkstedet i Næstved skal stå klar i 25, Femern forbindelsen skal stå klar i 29-30, og vognene bliver leveret omkring K23. Jeg ved at KAC er blevet forespurgt om der kan laves service derude og det er der sagt god for, så der skal ombygges/udbygges ude hos os.


Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.


Vi har plads til 5 MF'ere eller 4 MG'ere inde i hallen ude i Kastrup.


... og Talgo stammerne bliver 182 meter lange uden lokomotiver og 220 meter med en EB i hver ende. Så det er der jo fint plads til ude ved jer.


Vognene er der intet problem med, der er masser af rum til loftet, men vi har ikke kørestrøm inde i hallen, så lokomotiverne har vi ikke mulighed for at få ind som det er nu.


Så får i nok en Köf.


Der er visse tiltag i spil, Köf, Crab eller få lavet kørestrøm indendørs (vi håber på det sidste!).

Især når der skal køres i "sandwich" kræver det noget rangering. Men der skal vel laves kørestrøm før eller siden til når de nye togsæt engang kommer?

Har lige kigget på specifikationerne på Crab og er overrasket over at selv den mindste "palleløfter" version kan trække en hel Talgo stamme på 288 tons.

--
Mvh Anders

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/1 2021, 13:22 (1183 dage siden) @ OLL

Kan vel frakoble lokomotivet?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af Svend, 28/1 2021, 13:27 (1183 dage siden) @ andersj

Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.

.
Den har DSB sikkert også solgt til den tid

--
Svend

Orkidé og Flagermustræer får indflydelse på nyt Værksted

af andersj, Aalborg, 28/1 2021, 13:30 (1183 dage siden) @ Svend

Interessant. Jeg har nemlig undret mig over hvor man ville servicere/vedligeholde vognene i overgangsperioden, da lyntogshallen på OBV jo ikke er lang nok til en hel stamme.

.
Den har DSB sikkert også solgt til den tid

Dobbeltdækkervognene skal jo fortsat vedligeholdes i lyntogshallen frem til værkstedet ved Næstved er færdigt.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak