Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ny Ellebjerg 2020 (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/1 2021, 14:03 (1184 dage siden)

Hermed en serie billeder fra Ny Ellebjerg anno 2020.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Ny Ellebjerg 2020

af Bongo-Anders, 21/1 2021, 14:49 (1184 dage siden) @ Tommy Nilsson

Apropos Ny Ellebjerg.

Transportministeriet planlægger en lappeløsning når de bygger Øresundsperronerne på Ny Ellebjerg.

I stedet for at udvide concoursen hele vejen under Øresundssporene og over til Følager så forlænges den kun til den nordlige perron og herefter skal man så op af 2 sæt trapper for at komme via en bro og over på den anden side.

Heldigvis skulle Metroselskabet arbejde på en løsning hvor concoursen forlænges hele vejen over til Følager.


https://www.tbst.dk/da/-/media/TBST-DA/Miljoevurdering/Lister/VVM-dokumenter/Bane/2020/...

Ny Ellebjerg 2020

af Preben Andersen, 21/1 2021, 17:56 (1184 dage siden) @ Bongo-Anders

Meget undskyld min uvidenhed: Hvad er concoursen

Avatar

Ny Ellebjerg 2020

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 22/1 2021, 07:03 (1183 dage siden) @ larsht

Meget undskyld min uvidenhed: Hvad er concoursen


Ingen grund til at undskylde.

Engelsk wikipedia giver god forklaring og eksempler:

https://en.wikipedia.org/wiki/Concourse

eller på dansk: forhallen.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Ny Ellebjerg 2020

af Bongo-Anders, 21/1 2021, 18:37 (1183 dage siden) @ Preben Andersen

Meget undskyld min uvidenhed: Hvad er concoursen

Det er den undergrunds passage der skal give afgang til metroen, perronen på København Ringsted Banen og som det ser ud til lige nu kun perronen til tog der kommer fra Lufthavnen.

Ny Ellebjerg 2020

af Trainee, 21/1 2021, 18:44 (1183 dage siden) @ Bongo-Anders

Apropos Ny Ellebjerg.

Transportministeriet planlægger en lappeløsning når de bygger Øresundsperronerne på Ny Ellebjerg.

I stedet for at udvide concoursen hele vejen under Øresundssporene og over til Følager så forlænges den kun til den nordlige perron og herefter skal man så op af 2 sæt trapper for at komme via en bro og over på den anden side.

Heldigvis skulle Metroselskabet arbejde på en løsning hvor concoursen forlænges hele vejen over til Følager.

Godt at Metroselskabet i det mindste er nogenlunde fornuftige.
Ny Ellebjerg er en ufatteligt rodet station, og det skulle gerne blive bedre - ikke værre.

De nye perroner ser godt nok tynde ud, især den nordlige. Men der er jo nok ikke plads til mere, på trods af jeg mener at have læst et sted at man i sin tid ved etablering af Øresundssporene sørgede for at reservere plads til evt. fremtidige perroner.

Ny Ellebjerg 2020

af Bongo-Anders, 22/1 2021, 10:06 (1183 dage siden) @ Trainee

Ja den nordlige perron er vist kun 3,5 meter bred og 2,5 ude i den fjerneste ende hvis jeg ikke husker helt forkert.

Ny Ellebjerg 2020

af Nordexpress, 22/1 2021, 11:43 (1183 dage siden) @ Bongo-Anders

Grundlæggende lyder det da fornuftigt med adgang via en tunnel. Det er et stykke tid siden jeg har været i Paris, men franskmændene kan jo godt lide, at adgangen til en perron er spærret indtil der holder et tog, respektive gives adgang til et afgangsklart tog, såvel i metroen i Paris som på store SNCF banegårde. Så det kan vel også indrettes her.

For københavnere er det sikkert tog mod vest og syd, der er det mest aktuelle, men lidt bøvlet når man ankommer med bagage, eller som pendlere fra Sjælland på perronen mod øst.

Ny Ellebjerg 2020

af mikedk2100, 22/1 2021, 12:21 (1183 dage siden) @ Nordexpress

Grundlæggende lyder det da fornuftigt med adgang via en tunnel. Det er et stykke tid siden jeg har været i Paris, men franskmændene kan jo godt lide, at adgangen til en perron er spærret indtil der holder et tog, respektive gives adgang til et afgangsklart tog, såvel i metroen i Paris som på store SNCF banegårde. Så det kan vel også indrettes her.

I Danmark vil det da komme i karambolage med "kom i god tid" og "fordel jer på perronen". Uanset hvad, vil der jo skulle indføres længere holdetid, hvis folk ikke har adgang til perronen, før toget holder der. Og hvem tjekker, om der er nogen på vej i elevatoren, som skal med toget...

Ny Ellebjerg 2020

af ivar, 22/1 2021, 23:01 (1182 dage siden) @ mikedk2100

Har du ikke haft noget at beskæftige dig med i dag?

Ny Ellebjerg 2020

af mikedk2100, 23/1 2021, 08:20 (1182 dage siden) @ ivar

Har du ikke haft noget at beskæftige dig med i dag?

Hvad har det med jernbane at gøre?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak