Avatar

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, mandag 25. januar, 2021, 18:56 (265 dage siden)

Folketingets transportudvalg holder en høring om revitalisering af jernbanen i Danmark.

Udkast til programmet kan ses her:

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/133/2323720.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af Jens Hansen, tirsdag 26. januar, 2021, 07:34 (264 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Oplægget om revitaliseringen har været vendt i dette forum, men tankevækkende at de får 25 minutter til deres præsentation. Ministeren får 10 minutter til hans. Kan vi tolke det, som at udvalget faktisk ønsker at blive klogere?

JH

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af TroelsH, tirsdag 26. januar, 2021, 12:05 (264 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er det de der to gutter som også har skrevet en kronik på ing.dk?

Her er mit forslag. Byg et Kattegatbro med rigtigt højhastighedstog sådan +300 km/t.

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af Jens Hansen, tirsdag 26. januar, 2021, 12:18 (264 dage siden) @ TroelsH

Der er du vist gået galt i byen.

JH

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af TroelsH, tirsdag 26. januar, 2021, 12:47 (264 dage siden) @ Jens Hansen

Det bliver i alle fald interessant at høre regeringens tanker om jernbanen.

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af Niels Munch @, tirsdag 26. januar, 2021, 12:49 (264 dage siden) @ TroelsH

Det er dette rapportmateriale, der har initieret høringen:

Introduktion: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/201/2143048.pdf
Rapport: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/201/2143049.pdf

M.v.h.
Niels

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af Frank Poulsen @, tirsdag 26. januar, 2021, 16:56 (264 dage siden) @ Niels Munch

Det er dette rapportmateriale, der har initieret høringen:

Introduktion: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/201/2143048.pdf
Rapport: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/201/2143049.pdf

M.v.h.
Niels

Spændende tanker. Har svært ved at gennemskue om det er smart med så mange selskaber der står for hver sit. På den anden side er det også yderst upraktisk at DSB står for nogle stationer/perroner og Banedanmark for andre og hele den bodeling fra dengang er noget hø.

Men når der skal laves sporarbejder, større projekter. Så er det mange forskellige selskaber der skal snakke sammen, som jeg ser forslaget. Men det er måske ikke meget anderledes end de forskellige afdelinger i Banedk skal snakke sammen internt, og med DSB osv.

Tjaa. Spændende hvad de siger til det de kære politikere.

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af My1202, tirsdag 26. januar, 2021, 12:51 (264 dage siden) @ TroelsH

Er det de der to gutter som også har skrevet en kronik på ing.dk?

Her er mit forslag. Byg et Kattegatbro med rigtigt højhastighedstog sådan +300 km/t.

Skulle vi ikke først få resten af jernbanenettet til at fungere og få flyttet transporten af de mange daglige pendlere som nu sidder i hver deres lille bil over i et ordentligt tog. Et tog som kører hyppigt, kører til tiden, har en passende comfort og har forbindelser i hver ende.
Det er vist udfordringer nok for enhver regering end at bygge højhastighedstog over Kattegat.

--
[image]

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af OnkelJørn, tirsdag 26. januar, 2021, 14:03 (264 dage siden) @ My1202

Er det de der to gutter som også har skrevet en kronik på ing.dk?

Her er mit forslag. Byg et Kattegatbro med rigtigt højhastighedstog sådan +300 km/t.


Skulle vi ikke først få resten af jernbanenettet til at fungere og få flyttet transporten af de mange daglige pendlere som nu sidder i hver deres lille bil over i et ordentligt tog. Et tog som kører hyppigt, kører til tiden, har en passende comfort og har forbindelser i hver ende.

Er der nogen der tror på det nogensinde sker i Danmark ?

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af Pip Hans, tirsdag 26. januar, 2021, 16:55 (264 dage siden) @ My1202

Og meget gerne uden totalspærringer og "togbusser"

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af Bent Jensen, tirsdag 26. januar, 2021, 17:12 (264 dage siden) @ Pip Hans

Jeg har også tit bandet over togbusser da jeg boede ved lille Syd, men har svært ved at se andre muligheder når en banestrækning skal totalrenoveres?

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af Danielsen, tirsdag 26. januar, 2021, 17:26 (264 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg boede i Karlslunde og pendlede til København i 2007, da Køgebugt-banen blev sporfornyet fra Dybbølsbro til Hundige. Begge spor på strækningen blev skiftet ud, og det var så vidt jeg husker, kun i meget begrænset omfang totalspærring af strækningen (men togdriften var selvfølgelig indskrænket i forhold til normalt).

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af andersj @, Aalborg, tirsdag 26. januar, 2021, 17:47 (264 dage siden) @ Danielsen

Jeg boede i Karlslunde og pendlede til København i 2007, da Køgebugt-banen blev sporfornyet fra Dybbølsbro til Hundige. Begge spor på strækningen blev skiftet ud, og det var så vidt jeg husker, kun i meget begrænset omfang totalspærring af strækningen (men togdriften var selvfølgelig indskrænket i forhold til normalt).

Det er også stadig muligt at forny spor, sveller og ballast uden totalspærring. Det er når man skal arbejde på underlaget at problemet opstår, eksempelvis dæmningsarbejder, sporsænkninger under broer pga. elektrificering eller kurveudretning.

Der er bare blevet mere af det arbejde der kræver totalspærring, pga. projekter som elektrificering og hastighedsopgraderinger. Men Aalborg-Hobro blev da sporudskiftet sidste år samtidig med drift i nabosporet og det samme med Hobro-Langå i 2018. Der har begge gange været perioder med totalspærringer, men det har eksempelvis været fordi man skulle omlægge Randers station totalt eller nedrive broer.

--
Mvh Anders

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af Niels Munch @, torsdag 04. marts, 2021, 12:13 (227 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Høringen vil finde sted den 10.03.2021 kl. 14:00 - 16:00 og kan overværes som angivet her: https://www.ft.dk/udvalg/udvalgene/tru/kalender/53722/hoering.htm .

PS: Det er dette rapportmateriale, der har initieret høringen:

Introduktion: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/201/2143048.pdf
Rapport: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/201/2143049.pdf

M.v.h.
Niels

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af Vestjyden, torsdag 11. marts, 2021, 22:44 (220 dage siden) @ Niels Munch

Høringen fra onsdag:

https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20201/tru/tv.6950.aspx?as=1

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af Niels Munch @, torsdag 11. marts, 2021, 22:55 (220 dage siden) @ Vestjyden

Høringen fra onsdag:

https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20201/tru/tv.6950.aspx?as=1

Som jeg oplevede det, stjal den norske repræsentant, som berettede om den norske måde at organisere jernbanen på, billedet fra vore oplægsholdere.

M.v.h.
Niels

Høring om revitalisering af jernbanen i Danmark

af Vestjyden, torsdag 11. marts, 2021, 23:58 (220 dage siden) @ Niels Munch

Høringen fra onsdag:

https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20201/tru/tv.6950.aspx?as=1


Som jeg oplevede det, stjal den norske repræsentant, som berettede om den norske måde at organisere jernbanen på, billedet fra vore oplægsholdere.

M.v.h.
Niels

Der kunne måske godt have været en afrundings runde til sidst ihvertfaldt.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen