Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Uddannelseskrav til Lokomotivføre (Generelt)

af Freddy Løvstrøm Gundersen, 25/1 2021, 19:12 (1179 dage siden)

Min nysgerigehed skal gerne stilles
DSB, Arriva, skal man have en uddannelse inden for El, metal eller HTX for at blive Lokomotivføre.

Hvis man søger ind til Green Cargo, Hector Rail, DB Cargo og andre Gods Godsselskab er adgangskravene så det sammen som DSB OG Arriva ???


Freddy

Uddannelseskrav til Lokomotivføre

af Jensen1995, Vestjylland, 25/1 2021, 19:41 (1179 dage siden) @ andersj

Gad vide hvilke uddannelser der går under "teknisk erhvervsuddannelse"?

Uddannelseskrav til Lokomotivføre

af Freddy Løvstrøm Gundersen, 25/1 2021, 20:10 (1179 dage siden) @ Jensen1995

Jensen 1995

er det ikke maskintekniker, (teknisk erhvervsuddannelse) , det er ellers et godt spørgesmål Jensen 1995 særlig for dem der gerne vil søge ind som Lokomotivføre


Freddy

Uddannelseskrav til Lokomotivføre

af Freddy Løvstrøm Gundersen, 25/1 2021, 20:31 (1179 dage siden) @ andersj

andersj

lyder mærkelig, de vil sige at man via en Tekniske uddannelser kan søge ind som Lokomotivføre.
jeg var lige inde og kikke på den liste kan passe at hvis man tager en erhvervsuddannelser inden for murer så kan man den vej igennem komme ind
for at sætte sig mere ind i Tekniske uddannelse, nok være klog at kontakte en skole vejleder om det

Freddy

Uddannelseskrav til Lokomotivføre

af andersj, Aalborg, 25/1 2021, 20:54 (1179 dage siden) @ Freddy Løvstrøm Gundersen

andersj

lyder mærkelig, de vil sige at man via en Tekniske uddannelser kan søge ind som Lokomotivføre.
jeg var lige inde og kikke på den liste kan passe at hvis man tager en erhvervsuddannelser inden for murer så kan man den vej igennem komme ind
for at sætte sig mere ind i Tekniske uddannelse, nok være klog at kontakte en skole vejleder om det

Freddy

I bund og grund er de ligeglade med hvad du har lavet, det handler om modenhed og vedholdenhed. Dvs. man skal have været igennem noget mere end blot folkeskolen. Det koster mange penge at uddanne en lokomotivfører og det er en intens uddannelse, derfor vil man også gerne være sikker på at ansøgerne kan gennemføre en uddannelse og helst bliver i jobbet i nogle år.

Husk at en lokomotivføreruniform anno 2021 er skjorte og slips, ikke kedeldragt.

--
Mvh Anders

Uddannelseskrav til Lokomotivføre

af Freddy Løvstrøm Gundersen, 25/1 2021, 21:14 (1179 dage siden) @ andersj

andersj

går toget i stykker, må du alligevel ikke pille ved noget, det har man jo værkstedsfolk til at løse problemet

Freddy

Uddannelseskrav til Lokomotivføre

af RasmusD, 25/1 2021, 19:43 (1179 dage siden) @ Freddy Løvstrøm Gundersen

Hvis man søger ind til Green Cargo, Hector Rail, DB Cargo og andre Gods Godsselskab er adgangskravene så det sammen som DSB OG Arriva ???

Adgangskravene er så vidt jeg husker del af overenskomsten, og alle operatører pånær de regionale er på samme overenskomst, den mellem DI og DJF. Så ja, DB Cargo m.m har samme adgangskrav som DSB og Arriva.

Men jeg tror det er mange år siden godsselskaberne sidst har uddannet en lokomotivfører. De plejer at hente folk fra DSB, når de mangler.

Avatar

Bekendtgørelse om en praktikplads- og betalingsordning mv.

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 25/1 2021, 21:53 (1179 dage siden) @ RasmusD

Men jeg tror det er mange år siden godsselskaberne sidst har uddannet en lokomotivfører. De plejer at hente folk fra DSB, når de mangler.

Det skyldes den måde praktikpladsordningen er skruet sammen på i forhold til den tilhørende betalingsordning og refusionsordning for uddannelse af lokomotivførere.

Det kan ganske enkelt ikke svare sig økonomisk selv at uddanne lokomotivførere for jernbanevirksomheder der ikke udfører passagertrafik som offentlig service.
Det er derfor man kun ser elever fra DSB, Arriva, Nordjyske Jernbaner, Lokaltog og Midtjyske Jernbaner på de to godkendte uddannelsessteder her i landet.

Man kan læse mere om de gældende satser og hvordan ordningen er skruet sammen for dette området i denne bekendtgørelse.


Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak