Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flypersonale kontra jernbanepersonale (Generelt)

af Vollensir, 26/1 2021, 22:32 (1179 dage siden)

Hej rødder

Jeg så en lille film omhandlende flypersonale og kravene til deres uniformer, udseende m.m.

Kom til at tænke på hvorfor der ikke er de samme krav til tog og lokomotivpersonalet ved DSB, Arriva, privatbanerne m.m.

Jeg rejser med tog flere gange om ugen, og har lagt mærke til hvor forskellige personalet går klædt. Er godt med på at der er forskellige uniformer fra firma til firma. Men er der ikke nogle faste regler for hvordan personalet skal være klædt.

Når man ser flystewadesser og piloter er de altid i flotte uniformer. Hvilket ikke kan siges om tog/lokomotivpersonale. Nuvel nogle ses også i pæn uniform med skjorte/slips nystrøget bukser. mens andre ses i åbentstående skjorte uden slips, polotrøjer og beskidte eller krøllede bukser. Er der slet ikke nogen krav, eller nogen til at håndhæve at personalet går ens påklædt i tjenesten..

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af Peter Christensen, 26/1 2021, 22:38 (1179 dage siden) @ Vollensir

Mig bekendt er polotrøjer en del af uniformen.....og så må de ansatte vel bruge dem?

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af Bent Jensen, 26/1 2021, 23:10 (1178 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg har i 1960 erne været ansat i et firma med jakke og slipsetvang i 1971 efter endt værnepligt kom jeg tilbage og stor var min glæde at jakke og slipsekravet var afskaffet, det samme for kvinderne nu måtte de godt gå med slacks, det må vel være personalets velbefindende der gælder og jeg syntes polotrøje og uniformsbe nklæder, det passer da udmærket, til personale der arbejder i et tog eller for den sags skyld i en flyvemaskine, med venlig hilsen Bent Jensen

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af 1993matias ⌂, KH, 27/1 2021, 10:03 (1178 dage siden) @ Vollensir

Når man ser flystewadesser og piloter er de altid i flotte uniformer. Hvilket ikke kan siges om tog/lokomotivpersonale. Nuvel nogle ses også i pæn uniform med skjorte/slips nystrøget bukser. mens andre ses i åbentstående skjorte uden slips, polotrøjer og beskidte eller krøllede bukser. Er der slet ikke nogen krav, eller nogen til at håndhæve at personalet går ens påklædt i tjenesten..

Der er vist nogen, der ikke tager uniformsreglementet særligt tungt. Om det så er dem, der er svære at fyre skal jeg ikke udtale mig om :-D

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af Simon Poulsen, 27/1 2021, 10:42 (1178 dage siden) @ 1993matias

Der er vist nogen, der ikke tager uniformsreglementet særligt tungt. Om det så er dem, der er svære at fyre skal jeg ikke udtale mig om :-D


Det var vist hovedet på sømmet som du ramte der.

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af anderswb, 27/1 2021, 10:44 (1178 dage siden) @ 1993matias

Jeg læste en gang at DSBs ansatte frit kan vælge hvilke beklædningsgenstande de ville fra sortimentet.
Dette ledte til at de vandt en mangfoldighedspris, da det stod mænd frit for at vælge nederdele eller bukser alt efter hvad de ønsker.

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af Scharfenberg, 27/1 2021, 11:07 (1178 dage siden) @ Vollensir

Når man ser flystewadesser og piloter er de altid i flotte uniformer. Hvilket ikke kan siges om tog/lokomotivpersonale. Nuvel nogle ses også i pæn uniform med skjorte/slips nystrøget bukser. mens andre ses i åbentstående skjorte uden slips, polotrøjer og beskidte eller krøllede bukser. Er der slet ikke nogen krav, eller nogen til at håndhæve at personalet går ens påklædt i tjenesten..

Er det ikke fint, at personalets påklædning også afspejler kundernes? Og ikke alle togrejsende er iklædt skjorte, slips og jakkesæt. I forhold til piloter og stewardesser, der - især på charterflyvninger men også helt generelt - betjener folk på 'monkey class', burde kabinepersonalet nok overveje at dresse lidt ned, så de bedre matcher deres kundesegmenter.

I forhold til DSB forlyder det i øvrigt, at der kommer nye uniformer her i løbet af 2021.

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af mikedk2100, 27/1 2021, 11:57 (1178 dage siden) @ Scharfenberg
redigeret af mikedk2100, 27/1 2021, 12:11

Er det ikke fint, at personalets påklædning også afspejler kundernes? Og ikke alle togrejsende er iklædt skjorte, slips og jakkesæt. I forhold til piloter og stewardesser, der - især på charterflyvninger men også helt generelt - betjener folk på 'monkey class', burde kabinepersonalet nok overveje at dresse lidt ned, så de bedre matcher deres kundesegmenter.

Det kommer jo også an på, hvilket image man gerne vil udsende. Netto er jo en discountforretning, hvor varerne er billige, men til gengæld rodet, uden service og ansatte, der ikke ved noget om produkterne. Det afspejler deres uniform også, og de har stor succes. For mig er det fint med sådan en forretning, da jeg selv kan se om varerne er udløbet, og jeg ved, at jeg ikke kan regne med, at de har selv de basale varer, jeg gerne vil have.

Men jeg synes det er kedeligt, hvis personalet i sikkerhedsfunktioner i både tog og fly udsender discountsignaler. Så nej, jeg synes ikke det er ok at personalets påklædning afspejler kundernes. De er sgu firmaets repræsentanter!

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af bl, Greve, 27/1 2021, 12:08 (1178 dage siden) @ Scharfenberg

Hvad flybesætningerne angår, er de der primært for sikkerhedens skyld. I tilfælde af en nødsituation er det vigtigt, at kabinepersonalet tydeligt udskiller sig fra passagererne, så der ikke er tvivl om, hvis anvisninger, man ubetinget skal følge. Det dur altså ikke, at kabinen klæder sig afslappet som passagererne. At de så også serverer mad og drikke er en sekundær funktion.

Og hvis men så piloterne gå ombord i rullekravesweaters og cowboybukser, ville det sikkert rokke ved tiltroen til deres professionalisme.....

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af andersj, Aalborg, 27/1 2021, 12:24 (1178 dage siden) @ bl

Hvad flybesætningerne angår, er de der primært for sikkerhedens skyld. I tilfælde af en nødsituation er det vigtigt, at kabinepersonalet tydeligt udskiller sig fra passagererne, så der ikke er tvivl om, hvis anvisninger, man ubetinget skal følge. Det dur altså ikke, at kabinen klæder sig afslappet som passagererne. At de så også serverer mad og drikke er en sekundær funktion.

Og hvis men så piloterne gå ombord i rullekravesweaters og cowboybukser, ville det sikkert rokke ved tiltroen til deres professionalisme.....

I Tyskland vil DB ikke betale løn for den tid der bruges til omklædning for lokomotivførerne, hvilket betyder at det er frivilligt for dem om de vil bære uniform - de får den naturligvis stillet til rådighed. Men jeg er enig i at det virker uprofessionelt når en civilklædt person indtager førerrummet og det eneste identificerbare er DB-logoet på rygsækken.

Hos DB er de også igang med en historisk stor udrulning af nyt Unternehmensbekleidung med større fokus på komfort også. Der er en meget bred palette (80 forskellige genstande) af både formelt og mindre formelt tøj der kan bruges, men der er nok stadig nogle minimumskrav i de forskellige produkter. Jeg tror ikke det er velset at bruge poloen i fjerntogene.

--
Mvh Anders

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af Danielsen, 27/1 2021, 12:39 (1178 dage siden) @ andersj

Jeg har altid set DB som forbillede, hvor (i hvert fald de mandlige "Schaffner") altid bærer pressede bukser, lys skjorte, rødt slips, vest(!), jakke og kasket. Sammenholdt med DSB (jeg bruger kystbanen hver dag - når der ikke lige er corona), hvor man ser én i polo den ene dag, skjorte den næste dag, skjorte-jakke-slips-kasket den tredje, polo og vindjakke den fjerde. I min (indrømmet konservative) verden giver det altså indtryk af en sjusket virksomhed, hvor der ikke er styr på tingene.

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af Banemanden, 27/1 2021, 13:24 (1178 dage siden) @ andersj


Hos DB er de også igang med en historisk stor udrulning af nyt Unternehmensbekleidung med større fokus på komfort også. Der er en meget bred palette (80 forskellige genstande) af både formelt og mindre formelt tøj der kan bruges, men der er nok stadig nogle minimumskrav i de forskellige produkter. Jeg tror ikke det er velset at bruge poloen i fjerntogene.

En polo er lige så velset i fjerntogene som en skjorte med slips. De er begge en del af uniformssortimentet og bæres efter smag og behag.
Ved Metroen vil du blive sendt hjem uden løn, hvis du møder op i en uniform der ikke ser ordentlig ud. Der er alle klar over, at du møder op i en ren uniform, med strøget skjorte. Og du går ikke uden slips.

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af andersj, Aalborg, 27/1 2021, 13:33 (1178 dage siden) @ Banemanden


Hos DB er de også igang med en historisk stor udrulning af nyt Unternehmensbekleidung med større fokus på komfort også. Der er en meget bred palette (80 forskellige genstande) af både formelt og mindre formelt tøj der kan bruges, men der er nok stadig nogle minimumskrav i de forskellige produkter. Jeg tror ikke det er velset at bruge poloen i fjerntogene.


En polo er lige så velset i fjerntogene som en skjorte med slips. De er begge en del af uniformssortimentet og bæres efter smag og behag.
Ved Metroen vil du blive sendt hjem uden løn, hvis du møder op i en uniform der ikke ser ordentlig ud. Der er alle klar over, at du møder op i en ren uniform, med strøget skjorte. Og du går ikke uden slips.

I det her tilfælde tænkte jeg på DB, hvor fjerntrafikken er et premiumprodukt.

--
Mvh Anders

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af larsL, 27/1 2021, 13:36 (1178 dage siden) @ Banemanden

Ved Metroen vil du blive sendt hjem uden løn, hvis du møder op i en uniform der ikke ser ordentlig ud. Der er alle klar over, at du møder op i en ren uniform, med strøget skjorte. Og du går ikke uden slips.

Hvordan foregår det i praksis? Er der et depot hvor man henter nystrøgede skjorter? Er der en strygestue hvor man i arbejdstiden kan få skjorten i facon? Er der specificeret (og stort nok) tillæg til lønnen for at klare dette hjemme?

Eller er det et slave-lignende forhold, hvor man i ubetalt fritid selv lægge vaskemaskine, strygebræt og -jern til?

/Lars

Avatar

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 27/1 2021, 13:49 (1178 dage siden) @ larsL

Ved Metroen vil du blive sendt hjem uden løn, hvis du møder op i en uniform der ikke ser ordentlig ud. Der er alle klar over, at du møder op i en ren uniform, med strøget skjorte. Og du går ikke uden slips.


Hvordan foregår det i praksis? Er der et depot hvor man henter nystrøgede skjorter? Er der en strygestue hvor man i arbejdstiden kan få skjorten i facon? Er der specificeret (og stort nok) tillæg til lønnen for at klare dette hjemme?

Eller er det et slave-lignende forhold, hvor man i ubetalt fritid selv lægge vaskemaskine, strygebræt og -jern til?

/Lars

Hvis du med slavelignende forhold mener at arbejdsgiver betaler for dit arbejdstøj, med en forventning om at du bruger det, så ja.

For vores teknikeres arbejdstøj er der vaskeordning, da dette tøj oftest er beskidt med ting der ikke bør komme i en vaskemaskine med almindeligt tøj.
Alle med uniform bliver gjort opmærksom på uniforms reglementet ved opstart, så det er ikke nogen overraskelse for nogen.

Alle forhold er aftalt med de relevante organisationer, i øvrigt.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af Jens Hansen, 27/1 2021, 14:06 (1178 dage siden) @ metrohenrik

Hvis arbejdsgiveren vil sende et bestemt signal, ja så kræver de det. Og betaler for det!

JH

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af krabsen, 27/1 2021, 14:09 (1178 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis arbejdsgiveren vil sende et bestemt signal, ja så kræver de det. Og betaler for det!

Om der betales fra arbejdsgiver er et overenskomstmæssigt spørgsmål, som varierer ganske meget fra branche til branche.

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 27/1 2021, 14:50 (1178 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis arbejdsgiveren vil sende et bestemt signal, ja så kræver de det. Og betaler for det!

JH

ja det gør de nok også.
Min opfattelse er så at man møder til tiden omklædt.
Det vil jeg tro gør sig i de fleste firmaer, især private

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af Banemanden, 27/1 2021, 20:20 (1178 dage siden) @ hummel_62

Og i den grad også i det statslige!

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af krabsen, 27/1 2021, 14:04 (1178 dage siden) @ larsL

Ved Metroen vil du blive sendt hjem uden løn, hvis du møder op i en uniform der ikke ser ordentlig ud. Der er alle klar over, at du møder op i en ren uniform, med strøget skjorte. Og du går ikke uden slips.


Hvordan foregår det i praksis? Er der et depot hvor man henter nystrøgede skjorter? Er der en strygestue hvor man i arbejdstiden kan få skjorten i facon? Er der specificeret (og stort nok) tillæg til lønnen for at klare dette hjemme?

Eller er det et slave-lignende forhold, hvor man i ubetalt fritid selv lægge vaskemaskine, strygebræt og -jern til?

En skjorte skal vel vaskes og stryges, uanset om den er leveret af arbejdsgiver eller købt selv? :-P

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af bjergged, Zentralschweiz, 27/1 2021, 15:15 (1178 dage siden) @ larsL

Eller er det et slave-lignende forhold, hvor man i ubetalt fritid selv lægge vaskemaskine, strygebræt og -jern til?

For langer du måske også særtillæg for at skulle stå tidligt op, møde fysisk på arbejdspladsen, eller tale pænt til kollegerne?

I jobs med kundekontakt er det normalt en del af pakken, at man møder op pænt og ordentligt påklædt, og alt efter branche, i skjorte og slips.

Om skjorten du stryger så tilhører dig selv eller arbejdsgiver er vel i sammenhængen underordnet.

Flypersonale kontra jernbanepersonale

af Banemanden, 27/1 2021, 20:19 (1178 dage siden) @ larsL

Hvordan foregår det i praksis? Er der et depot hvor man henter nystrøgede skjorter? Er der en strygestue hvor man i arbejdstiden kan få skjorten i facon? Er der specificeret (og stort nok) tillæg til lønnen for at klare dette hjemme?

Eller er det et slave-lignende forhold, hvor man i ubetalt fritid selv lægge vaskemaskine, strygebræt og -jern til?

Det er ganske som i fx DSB - det skal du selv sørge for :) Og du bliver hurtigt god til at stryge en skjorte så du ser ordentlig og soigneret ud.

I de 12 år jeg var ansat i DSB har jeg flere gange oplevet folks forkerte uniform blive påtalt og bedt rettet også. Tror ikke det er et specielt fremmed koncept. Og jeg har aldrig hørt om en strygestue der heller ;)

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere

Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´

Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak