- Kombiterminal Køge - 1,1 mia. kr. (Køge Havn)
- Jernbaneforbindelse til ny yderhavn i Aarhus - estimeret tilskud på 50 mio. kr. (Aarhus Havn)
- Udvidelse af jernbanekapaciteten i Vejle - 8,5 mio. kr. (Vejle Erhvervshavn)
- Etablering af jernbaneterminal til håndtering af genanvendelsesmateriale - 64,5 mio. kr. (Port of Aalborg)
- Etablering af jernbaneterminal med henblik på omlastning til og fra vejtrafik - 103,9 mio. kr. (Port of Aalborg)
- Multimodalt terminalområde inkl. nye Ro/Ro kaj - 135,2 mio. kr. (Port of Aalborg)
- Forundersøgelse af dobbeltspor Aalborg-Hirtshals samt ny Jernbanebro over Limfjorden - 2-4 mio. kr. (Hirtshals Havn)
- Sidespor til Taulov Dryport - 36-42 mio. kr. (Associated Danish Ports)
De nævnte forslag er alle (bortset fra den første) småting.
Jeg kan ikke forstå, at den slangs småting skal besluttes inden fra Borgen. Vi har rigtig dårlig erfaring med den slags beslutninger. Enten bliver de ikke til noget, de passer ikke helt i det lokal ønsker, eller de er resultat af noget for noget aftaler eller besparelser. Den måde at gøre det på, virker bare ikke.
En anden tilgang kunne være decentral beslutning for mindre ting. I stedet for at aftale hver enkelt detalje inden fra borgen, kan man oprette en fond der automatisk finansierer 50% af udgifterne. Dvs, hvis en havn / by / virksomhed / andre har ønske om at bygge / vedligeholde / udbygge / ændre spor, så skal de selv komme med 50% af pengene og fonden betaler så automatisk resten.
Herved sikrer man en decentral lokal beslutning om hvordan tingene skal laves, besluttet netop af dem der kender de lokale forhold. Ved at de selv skal komme med 50% af pengene sikrer at man ikke bare kommer med “det kunne være rart ønske” men en reel plan med tilhørende lokale økonomiske interesser.
Herved kan alle småting (industrispor, havnebaner, mm) håndteres lokalt. De eneste der skal gøres fra København er 50% af pengene og evt. papirarbejde.
Jeg tror, at en decentralisering af disse småting, vil virke meget bedre end at håndtere alting inden fra borgen en sen aftentime en gang om året. Mange af de fejlskud der har været, kunne være udgået hvis man havde styret lokalt med lokal kendskab og reel lokal økonomisk interesse.
Ikke mindst, vil det blive nemmere at få de borgerlige partier med i et sådanne tilgang, og man kan dermed opnå bred opbakning i folketinget.
Den liste er interessant af flere grunde.
Dels er det kommercielle aktører, som også kommer til at smide nogle af deres egne penge i projektet. Det ville de næppe gøre, hvis ikke de troede på ideen.
Samtidig er timingen interessant. De må uden tvivl mene, at der politisk er bedre hul igennem end tidligere, og den slags folk har det med at have bedre forbindelser end vi andre.
Og uden at man skal tro at nogen af de her projekter vil revolutionere jernbanegodset i Danmark, så er det også endnu et tegn på den forsigtige grøde der er i branchen, om end fra et meget lavt niveau, hvor vi har set vækst i fx kombiterminalen i Padborg, ny privat terminal ved Taulov og øget trafik i Ålborg. Hirtshals havn har været vedholdende aktive også, uden dog at få det store ud af det endnu, da der ikke kan lægges en brugbar køreplan, før der er mere kapacitet på skinnerne mod syd.
Jeg kan godt lide dit forslag med en pulje og nogle regler at søge efter, ikke bare når det gælder havne, men også andre godsforbindelser, sidespor mm. Den nuværende proces er simpelt hen for tung og risikerer at løbe af sporet (undskyld )
Der er dog lidt forskel på projekterne. Øget kapacitet på banenettet, som det foreslåede dobbeltspor til Hirtshals, må være en stats-/regional-opgave og ikke en opgave for havnen. Men alle de andre mindre projekter: God ide.