Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af Frank Poulsen, 27/1 2021, 16:37 (1157 dage siden) @ TroelsH

Hvilket i tidligere debat for ikke så længe siden var min pointe, hvor der blev diskuteret kapacitet på øresundsforbindelsen. Men jeg fik at vide at det var ikke en del af forbindelsen, men min pointe var at det er det jo netop. Dejligt at flere kan se det.

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af andersj, Aalborg, 27/1 2021, 17:08 (1157 dage siden) @ TroelsH

Hvorfor skal to ekstra spor mellem Ørestad og Kastrup koste det samme som en 35 km lang nybygget højhastighedsbane på Vestfyn?

Sagt på en anden måde: Hvordan kan nogle i ramme alvor foreslå et projekt til den pris? Har man slet ingen realitetssans?

--
Mvh Anders

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af Frank Poulsen, 27/1 2021, 17:27 (1157 dage siden) @ andersj

Hvorfor skal to ekstra spor mellem Ørestad og Kastrup koste det samme som en 35 km lang nybygget højhastighedsbane på Vestfyn?

Sagt på en anden måde: Hvordan kan nogle i ramme alvor foreslå et projekt til den pris? Har man slet ingen realitetssans?

Ja det kan i den grad undre! Men det er vel fordi man skal gennem Tårnby som på ingen måde er forberedt og nærmest i tunnel jo. Antager jeg. Men det virker absurd høj pris ja.

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af Jens Hansen, 27/1 2021, 17:35 (1157 dage siden) @ Frank Poulsen

Muligvis for meget at forlange, at teksten læses.

Det fremgår at der er investeringer i både Danmark og Sverige.

JH

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af Frank Poulsen, 27/1 2021, 17:37 (1157 dage siden) @ Jens Hansen

Muligvis for meget at forlange, at teksten læses.

Det fremgår at der er investeringer i både Danmark og Sverige.

JH

Øh ja... Men delprisen for Ørestad - Kastrup står jo til 4,2 - 4,5 milliarder. Det er jo delt op! Den pris har jo intet med det i Sverige at gøre, eller de øvrige delprojekter. Så hvem er det der ikke kan læse ;)

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af Jens Hansen, 27/1 2021, 17:45 (1157 dage siden) @ Frank Poulsen

Muligvis mig., så undskyld min hurtige replik.

Men strækningen Kalvebod - Kastrup indeholder en del udfordringer, broer, tunneler, motorvej, formentlig nedrivning af huse Tårnby, en golfbane så her koster en kilometer spor meget. I modsætning til en åben mark.

JH

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af Niels Bak, 27/1 2021, 18:05 (1157 dage siden) @ Jens Hansen

Det er givet især "Karensmindetunnelen" der er problemet. At hakke den op og lægge to spor mere inkl flytning af Tårnby station er ikke billigt. Muligvis endda dyrere end hvis man skulle anlægge fra helt nyt.

Til sammenligning kostede Nordhavnsvejen, der løber små to kilometer fra Lyngbyvejen til Svanemøllen, heraf de 900 meter i tunnel, ca 2 mia. Så i forhold til længden er vi i samme boldgade. Det er voldsomt dyrt at bygge i byområder, og ikke at forberede udvidelser ved anlæggelsen, som det er sket ved Ørestad Station.

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af andersj, Aalborg, 27/1 2021, 17:42 (1157 dage siden) @ Jens Hansen

Lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn angiver det samlede anlægsbudget inkl. korrektionstillæg til 4,85 mia. kr.

--
Mvh Anders

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af andersj, Aalborg, 27/1 2021, 17:45 (1157 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvorfor skal to ekstra spor mellem Ørestad og Kastrup koste det samme som en 35 km lang nybygget højhastighedsbane på Vestfyn?

Sagt på en anden måde: Hvordan kan nogle i ramme alvor foreslå et projekt til den pris? Har man slet ingen realitetssans?


Ja det kan i den grad undre! Men det er vel fordi man skal gennem Tårnby som på ingen måde er forberedt og nærmest i tunnel jo. Antager jeg. Men det virker absurd høj pris ja.

Det er sandsynligvis Tårnby-Kastrup der er udfordringen, men til den pris står gevinsterne ikke mål med omkostningerne. Men det er vel også derfor at man i Ring Syd projektet kun arbejder med ekstra spor ved Ørestad eller evt. Kalvebod-Ørestad.

--
Mvh Anders

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af Jens Hansen, 27/1 2021, 17:48 (1157 dage siden) @ andersj


Det er sandsynligvis Tårnby-Kastrup der er udfordringen, men til den pris står gevinsterne ikke mål med omkostningerne. Men det er vel også derfor at man i Ring Syd projektet kun arbejder med ekstra spor ved Ørestad eller evt. Kalvebod-Ørestad.

Hvad er gevinsten?

JH

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af andersj, Aalborg, 27/1 2021, 18:04 (1157 dage siden) @ Jens Hansen


Det er sandsynligvis Tårnby-Kastrup der er udfordringen, men til den pris står gevinsterne ikke mål med omkostningerne. Men det er vel også derfor at man i Ring Syd projektet kun arbejder med ekstra spor ved Ørestad eller evt. Kalvebod-Ørestad.


Hvad er gevinsten?

JH

Man kan overhale et regionaltog der standser i Tårnby ...

--
Mvh Anders

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af Niels Bak, 27/1 2021, 18:09 (1157 dage siden) @ andersj

Hvorfor skal to ekstra spor mellem Ørestad og Kastrup koste det samme som en 35 km lang nybygget højhastighedsbane på Vestfyn?

Sagt på en anden måde: Hvordan kan nogle i ramme alvor foreslå et projekt til den pris? Har man slet ingen realitetssans?


Ja det kan i den grad undre! Men det er vel fordi man skal gennem Tårnby som på ingen måde er forberedt og nærmest i tunnel jo. Antager jeg. Men det virker absurd høj pris ja.


Det er sandsynligvis Tårnby-Kastrup der er udfordringen, men til den pris står gevinsterne ikke mål med omkostningerne. Men det er vel også derfor at man i Ring Syd projektet kun arbejder med ekstra spor ved Ørestad eller evt. Kalvebod-Ørestad.

Jeg ville også godt se en beregning på, hvor meget kapacitet man mister ved ikke at lave det dyre stykke. Det er mange penge, selv om jeg egentlig ikke tror det er urimeligt dyrt omstændighederne taget i betragtning. Men derfor skal det selvfølgelig i sig selv være pengene værd.

Ring Syd projektet i sig selv er dog for lidt at tage udgangspunkt i, da det kun koncentrerer sig om at give kapacitet til netop Ring Syd. Og altså ikke til øget godstrafik, mulighed for internationale højhastighedstog og øgning af regionaltrafikken over sundet.

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af TroelsH, 27/1 2021, 18:29 (1157 dage siden) @ Niels Bak

Det er mange penge, selv om jeg egentlig ikke tror det er urimeligt dyrt omstændighederne taget i betragtning.

De regner med at indtæger fra parkering betaler for ombygningen af CPH st.

Du rammer sømmet på hovedet, for det som man skal sammenligne med at hvad den samme gods/tog-kapacitet koster ved alternativerne som en HH forbindelse eller Eurosporet. Det sidste ligger på 48 mia sek for etableringen.

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af Svend, 27/1 2021, 18:31 (1157 dage siden) @ andersj

Det er sandsynligvis Tårnby-Kastrup der er udfordringen, men til den pris står gevinsterne ikke mål med omkostningerne. Men det er vel også derfor at man i Ring Syd projektet kun arbejder med ekstra spor ved Ørestad eller evt. Kalvebod-Ørestad.

.
De der kan huske tilbage til anlægget af jernbanen (og motorvejen), vil erindre at der var tale om at fjerne en eller nogle boligblokke - Vinkelhusene - ved Tårnby station. Det endte med at banen blev placeret ganske tæt - og overdækket - ved disse huse. Hvis der skal udvides til fire spor, forsvinder den del af Vinkelhusene; desuden der skal også tages en bid af nogle bygninger ved Tårnby Torv.

https://www.retsinformation.dk/eli/ft/199022K00178

--
Svend

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af 1993matias ⌂, KH, 27/1 2021, 21:19 (1157 dage siden) @ Svend

Kunne man ikke anlægge en rampe fra Ørestad, ned under motorvejen forbi Tårnby og så op igen før Kastrup? Cut-and-cover-tunnel

Jeg aner ikke, om det er praktisk eller økonomisk muligt, men så undgår man at skulle rive huse ned, ombygge en station, osv.
(derimod lukker det en international motorvej i flere år, men shhhh)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund

af larsht, 27/1 2021, 21:24 (1156 dage siden) @ 1993matias

Kunne man ikke anlægge en rampe fra Ørestad, ned under motorvejen forbi Tårnby og så op igen før Kastrup? Cut-and-cover-tunnel

Jeg aner ikke, om det er praktisk eller økonomisk muligt, men så undgår man at skulle rive huse ned, ombygge en station, osv.
(derimod lukker det en international motorvej i flere år, men shhhh)

Hvis det er cut-n-cover skal der stadig rives noget (eller meget) ned.

Borer man noget på samme strækning er det mere plausibelt - økonomien er så straks noget helt andet....

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak