Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MY 1149 i Tuborg Julebryg design (Generelt)

af andersj, Aalborg, 27/1 2021, 16:50 (1156 dage siden)

Den tyske ejer af MY 1149 (Altmark Rail) har efter aftale med Carlsberg fået lov til at male MY 1149 i et Tuborg Julebryg design.

En kort reportage fra Altmark Rail med MY 1149 i slutningen kan ses her: https://youtu.be/x_zQ43LF92M?

[image]Foto: Altmark-Rail.de

--
Mvh Anders

MY 1149 i Tuborg Julebryg design

af TeamBaumann, Hjordkær, 27/1 2021, 17:37 (1156 dage siden) @ andersj

Kunne den ikke komme et smut til Danmark og køre et såkaldt øl-tur langs Jylland-Fyn
med ølvogn + salonvogn :-)

MY 1149 i Tuborg Julebryg design

af krabsen, 27/1 2021, 17:54 (1156 dage siden) @ TeamBaumann

Kunne den ikke komme et smut til Danmark og køre et såkaldt øl-tur langs Jylland-Fyn
med ølvogn + salonvogn :-)

Med forsamlingsrestriktion på 5 personer - incl. evt. bartender - er det tvivlsomt, om det vil være rentabelt. ;-)

MY 1149 i Tuborg Julebryg design

af TeamBaumann, Hjordkær, 27/1 2021, 18:09 (1156 dage siden) @ krabsen

Det er ingen, der siger at det skal være her og nu .... måske til påsken, tid til KYLLE KYLLE :-P
Eller en sommertur med stop ved Carlsberg i Fredericia eller ved Fuglsang i Haderslev
begge har spor lige til døren :-D

MY 1149 i Tuborg Julebryg design

af krabsen, 27/1 2021, 18:15 (1156 dage siden) @ TeamBaumann

Det er ingen, der siger at det skal være her og nu .... måske til påsken, tid til KYLLE KYLLE :-P

Men så skal den jo ommales igen, hvis der skal være lidt konsekvens i tiltaget. ;-)

MY 1149 i Tuborg Julebryg design

af 1993matias ⌂, KH, 27/1 2021, 21:16 (1156 dage siden) @ andersj

Men... Hvad dælen har Postmand Per med julebryg at gøre?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

MY 1149 i Tuborg Julebryg design - og noget om M. Frick ...

af LHJ, 27/1 2021, 22:14 (1156 dage siden) @ 1993matias

Men... Hvad dælen har Postmand Per med julebryg at gøre?


Ja, det var også een af mine første tanker ...
Men den første var, om Michael Frick overhovedet har fået lov af Carlsberg til at udsmykke lokomotivet på denne måde. Og har han dertil fået tilladelse fra indehaverne af ophavsrettighederne til "Postmand Per" til at sætte ham på lokomotivet som en del af Tuborg-reklamen? Hvis ja, har de så været klar over, at børnefilmfiguren her skulle være en del af en ølreklame? Og mon Carlsberg også har givet deres tilladelse til det? Spørgsmålene er mange.
Jeg kan have min tvivl, især fordi jeg kender Frick. Han kan være hyggelig og jovial, men han har et meget stort ego, og er fuld af ideer, store armbevægelser og ikke mindst ord. Han gør præcis, hvad der passer ham, og så tager han for givet og forventer, at han får lov/tilgivelse bagefter.
Og nej, det er ikke bare noget, jeg tror - det er noget jeg ved. Jeg har selv - i min DJK-formandstid tilbage omkring årtusindeskiftet - været "udsat" for ham. Han og konen besøgte mig flere gange hjemme i Hadsund, og vi korresponderede en del både pr. mail og telefon i en længere periode, indtil jeg var nødt til at afbryde kontakten. Der er en grund til, at Altmark Rails logo i betænkelig grad ligner DJKs ... :-|
Men bevares, man må da sige, at han indtil videre har gjort det godt som lokomotivejer og har formået at gøre sin passion for "Rundnasen" til en forretning; hans designsmag deler jeg ikke, men det er han utvivlsomt ligeglad med.
Bortset fra et enkelt nik og et høfligt "Hallo" for nogle år siden, hvor vore veje krydsedes under et arrangement i Tyskland, har jeg ikke haft forbindelse med ham i snart en snes år.
Nå, her kom vi lidt udenfor det egentlige emne - og så dog ...

/LH

MY 1149 i Tuborg Julebryg design - og noget om M. Frick ...

af andersj, Aalborg, 27/1 2021, 22:34 (1156 dage siden) @ LHJ

Det nævnes dog ikke konkret at der er givet tilladelse fra Carlsberg, men er nævnes:

"(Es) war zwei Jahre Arbeit das hinzukriegen und das war dann Glück dass wir die Erlaubnis gekriegt haben um das umzusetzen."

Tuborg Julebrug sælges også i tyske supermarkeder og Tyskland er juristernes paradis.

--
Mvh Anders

MY 1149 i Tuborg Julebryg design - og noget om M. Frick ...

af LHJ, 27/1 2021, 22:47 (1156 dage siden) @ andersj

Det nævnes dog ikke konkret at der er givet tilladelse fra Carlsberg, men er nævnes:

"(Es) war zwei Jahre Arbeit das hinzukriegen und das war dann Glück dass wir die Erlaubnis gekriegt haben um das umzusetzen."

Tuborg Julebrug sælges også i tyske supermarkeder og Tyskland er juristernes paradis.


Ja, men jeg vil slet ikke afvise, at der foreligger en "Erlaubnis" til et eller andet. Men med Fricks ret elastiske tilgang til aftaler og tilladelser, forbeholder jeg mig nu stadig en ikke ubetydelig tvivl mht. Carlsbergs hhv. Postmand-Per-rettighedshavernes accept af netop dette "koncept" ...

/LH

MY 1149 i Tuborg Julebryg design - og noget om M. Frick ...

af LHJ, 28/1 2021, 17:33 (1155 dage siden) @ LHJ

Det nævnes dog ikke konkret at der er givet tilladelse fra Carlsberg, men er nævnes:

"(Es) war zwei Jahre Arbeit das hinzukriegen und das war dann Glück dass wir die Erlaubnis gekriegt haben um das umzusetzen."

Tuborg Julebrug sælges også i tyske supermarkeder og Tyskland er juristernes paradis.

Ja, men jeg vil slet ikke afvise, at der foreligger en "Erlaubnis" til et eller andet. Men med Fricks ret elastiske tilgang til aftaler og tilladelser, forbeholder jeg mig nu stadig en ikke ubetydelig tvivl mht. Carlsbergs hhv. Postmand-Per-rettighedshavernes accept af netop dette "koncept" ...

/LH


Det skal retfærdigvis om Frick siges, at han dengang - for en snes år siden - lavede en udmærket TV-udsendelse i serien "Eisenbahn-Romantik" for RioGrande Video om bl.a. MHVJ, hvor undertegnede blev interviewet på tysk. Jeg har ikke kunnet finde noget link til denne udsendelse, men den skal nok kunne findes eet eller andet sted i CyberSpace.

Jeg skal for god ordens skyld da beklage, at mit tysk på filmen fremstår lidt "rustent" - jeg var da lige dagen før vendt hjem fra ferie i Sydfrankrig med familien, og efter at have talt fransk i 14 dage, tager det altså lidt tid at få tungen omstillet til tysk ;-)

God aften!

/LH

MY 1149 i Tuborg Julebryg design - og noget om M. Frick ...

af bjergged, Zentralschweiz, 27/1 2021, 23:19 (1156 dage siden) @ LHJ

Der er en grund til, at Altmark Rails logo i betænkelig grad ligner DJKs ... :-|

Er begge ikke mere eller mindre kopieret fra DSBs gamle vingehjul? Når man nu er MY-fan, så er det da nærliggende at bruge et logo der ligner det der oprindelige prydede MY’ernes næser.

Avatar

MY 1149 i Tuborg Julebryg design - og noget om M. Frick ...

af jhcn, Århus, 29/1 2021, 11:15 (1154 dage siden) @ LHJ

Interessant læsning!

Og specielt når man i søsterforummet for modeltog kan læse at NMJ laver den i model!
Det skal der vel også være en form for tilladelse til?

Mvh

--
Henrik
[image]

MY 1155 i Svensk-Norsk design

af TeamBaumann, Hjordkær, 6/2 2022, 18:09 (781 dage siden) @ andersj

Nu var det Altmark MY 1155 tur med at blive ommalet
Så den har også fået en særlig design
https://youtu.be/8nRno5NTnfI

MY 1155 i Svensk-Norsk design

af Lars, 6/2 2022, 20:06 (781 dage siden) @ TeamBaumann

Nu var det Altmark MY 1155 tur med at blive ommalet
Så den har også fået en særlig design
https://youtu.be/8nRno5NTnfI

Smart, så er vejen banet til at lave den i model :-D

--
mvh
Lars
Esbjerg

MY 1155 i Svensk-Norsk design

af OLL, Ballerup, 6/2 2022, 22:41 (781 dage siden) @ Lars

Nu var det Altmark MY 1155 tur med at blive ommalet
Så den har også fået en særlig design
https://youtu.be/8nRno5NTnfI


Smart, så er vejen banet til at lave den i model :-D

Det er faktisk omvendt. Toget blev designet af NMJ i model, hvor de så kontaktede Altmark for at lave en aftale om at male 1155 i designet.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

MY 1155 + 1131 i Padborg

af TeamBaumann, Hjordkær, 5/3 2022, 12:34 (754 dage siden) @ TeamBaumann

Hørte rygter om at de tyske NOHAB lokomotiver, bland andet menet man den ene var jule-design
som skulle ankomme til Padborg i går aftens ved ca. 21- tiden.
Det var så ikke med jule-design ( Altmark MY 1149 ) som kom, det var polarlys design Altmark MY 1155.

Det siges at de forlader Padborg igen på mandag?
[image]
[image]
[image]
[image]
Altmark Rail MY 1155, Padborg d. 5. marts 2022
[image]
[image]
[image]
[image]
Altmark Rail MY 1131, Padborg d. 5. marts 2022
Alle billeder - Baumann

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak