Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nu får Horneherred elbus (rute 230R) (Trafikpolitik)

af Niels Munch, 28/1 2021, 11:02 (1177 dage siden)

Hej hummel_62 af Biltris og øvr. læsere,

Kollektiv Trafik Forum, nyhedsbrev af d.d.:

"Region Sjællands første regionale busrute omlægges til eldrift i 2022
.....
- Samarbejde mellem regionen og staten kan accelerere den grønne omstilling. Det viser denne sag. Det er fortsat nødvendigt med tilskud fra staten, men de er givet godt ud. Jeg håber, at denne sag baner vejen for andre samarbejder for eksempel omkring indførelse af batteritog på lokalbanerne, siger Heino Knudsen, der er formand for Region Sjælland.
....."

Læs hele nyheden her: https://www.kollektivtrafik.dk/?Id=1720 .


M.v.h.
Niels

Nu får Horneherred elbus (rute 230R)

af Bent Jensen, 28/1 2021, 11:25 (1177 dage siden) @ Niels Munch

Dejlig nyr, jeg bor i Roskilde og har været jævnlig daglig bruger af disse, behagelige at køre med. Eneste anke ved 230R er såvidt jeg kan se at busfabrikkerne efter hvad jeg har hørt er at man ikke er ret villige til at bygge 13,7 m busser, og der ved jeg fra min ældste søn at 230R er godt fyldt op i morgen og eftermiddags myldretiden, er der nogen der ved om hvem der skal levere busserne. Med venlig hilsen Bent Jensen

Nu får Horneherred elbus (rute 230R) OT buslængder

af OLL, Ballerup, 28/1 2021, 11:34 (1177 dage siden) @ Bent Jensen

Dejlig nyr, jeg bor i Roskilde og har været jævnlig daglig bruger af disse, behagelige at køre med. Eneste anke ved 230R er såvidt jeg kan se at busfabrikkerne efter hvad jeg har hørt er at man ikke er ret villige til at bygge 13,7 m busser, og der ved jeg fra min ældste søn at 230R er godt fyldt op i morgen og eftermiddags myldretiden, er der nogen der ved om hvem der skal levere busserne. Med venlig hilsen Bent Jensen

Det er også korrekt. 13,7 er faktisk lidt en "dansk" standard buslængde, derfor er mange af busserne som er bygget i denne længde i special konstruktion. Det man ser ude i Europa er enten 13 m hvorved man spare den 3. aksel, eller 15 meter busser.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Nu får Horneherred elbus (rute 230R)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/1 2021, 11:41 (1177 dage siden) @ Bent Jensen

Hej

Hvilken del af turen er fyldt op??
Nysgerrig fordi jeg ser dem kun næsten tomme.

Har hørt at det skulle være lokalt i Roskilde??

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Nu får Horneherred elbus (rute 230R)

af Bent Jensen, 28/1 2021, 12:52 (1177 dage siden) @ hummel_62

Fra busstation og til Roskilde katedralskole siger min søn, også om eftermiddagen. Men kunne måske løses af pendulbusser der kun kørte til Hyrdehøj, samme system som 202A fra Roskilde st til Maglehøj, også mange uddannelsesteder der.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Nu får Horneherred elbus (rute 230R)

af re20000, 28/1 2021, 12:58 (1177 dage siden) @ Bent Jensen

Fra busstation og til Roskilde katedralskole siger min søn, også om eftermiddagen. Men kunne måske løses af pendulbusser der kun kørte til Hyrdehøj, samme system som 202A fra Roskilde st til Maglehøj, også mange uddannelsesteder der.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Der kører allerede adskillige ekstrabusser Katten-stationen, både skiltet som 201 og 226, ligesom der kører ekstra 202ere til alle skolerne ude bag Musicon. Som i 2-3-5 minutters drift. Men studenterfabrikken har jo også over 1000 elever!

Nold

Nu får Horneherred elbus (rute 230R)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/1 2021, 13:16 (1177 dage siden) @ re20000

Flere busser på den del?
Ingen grund til skal til Frederikssund og vende alle sammen

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Nu får Horneherred elbus (rute 230R)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/1 2021, 11:44 (1177 dage siden) @ Niels Munch

Takker, hvilken service :-)

Var ikke klar over der var så der bruger den linie.

Ikke fordi jeg ikke synes det er dejligt. Tænker bare hvorfor tager man ikke bybusser generelt først?

Men tak for gaven og info :-)

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Nu får Horneherred elbus (rute 230R)

af Peter Christensen, 28/1 2021, 11:59 (1177 dage siden) @ hummel_62

Ikke fordi jeg ikke synes det er dejligt. Tænker bare hvorfor tager man ikke bybusser generelt først?

Bybusserne i Roskilde har været elektriske en god tid efterhånden.
Ergo, der er noget værksted og folk med erfaring og nu udvides forsøget med batteribusser så med en lidt længere rute.
Ganske spændende må jeg sige.

Nu får Horneherred elbus (rute 230R)

af re20000, 28/1 2021, 12:42 (1177 dage siden) @ Niels Munch

De nye elbusser bliver 12metere, man vil så indsætte flere vogne i myldretiden Kk Hyllinge-Roskilde. Der er en del mydretidskørsel til gymnasierne i Roskilde og også pendlere. Trods ekstravogne indsat i morgenmyldretiden er der tit udsolgt fra Lyndby eller Gevninge til Roskilde når samfundet ellers fungerer.. . Busserne bliver ligesom dem fra Roskilde bybusser. Det bliver desværre ikke Skibby garage der skal køre dem, nogen bød under i udbuddet...

Nold
(Chf i Skibby)

...Men er det ikke et jernbaneforum det her?...

Nu får Hornsherred elbus (rute 230R)

af Niels Munch, 28/1 2021, 12:55 (1177 dage siden) @ re20000
redigeret af Niels Munch, 28/1 2021, 13:19

...Men er det ikke et jernbaneforum det her?...

Jo da, Nold. Derfor citerede jeg også regionsrådsformandens udsagn om lokalbanerne i indledningen. Og så er teknologierne ikke uinteressante for jernbanesektoren.

Beklager slåfejlen i overskriften, somme tider er fingrene for tykke.

M.v.h.
Niels

Nu får Hornsherred elbus (rute 230R)

af LHJ, 28/1 2021, 13:26 (1177 dage siden) @ Niels Munch

Beklager slåfejlen i overskriften, somme tider er fingrene for tykke.

M.v.h.
Niels


- eller også er det bare tasterne, der er for små ...;-)

Mh
LH

Nu får Hornsherred elbus (rute 230R)

af Niels Munch, 28/1 2021, 13:55 (1177 dage siden) @ LHJ

"Schreibfehler sind special effects meiner Tastatur; wer sie findet, darf sie behalten."

M.v.h.
[image]Niels

Nu får Horneherred elbus (rute 230R)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/1 2021, 13:21 (1177 dage siden) @ re20000

Sorry, lokal interessen løb af med i hvert fald mig.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Nu får Horneherred elbus (rute 230R)

af andersj, Aalborg, 28/1 2021, 12:41 (1177 dage siden) @ Peter Christensen

Ikke fordi jeg ikke synes det er dejligt. Tænker bare hvorfor tager man ikke bybusser generelt først?

Bybusserne i Roskilde har været elektriske en god tid efterhånden.
Ergo, der er noget værksted og folk med erfaring og nu udvides forsøget med batteribusser så med en lidt længere rute.
Ganske spændende må jeg sige.

Det er Umove der driver bybusserne i Roskilde og værkstedet. Det er DitoBus der har vundet kontrakten på 230R.

Der er heller ikke tale om et forsøg, men en ganske almindelig kontrakt med krav om emissionsfri drift.

--
Mvh Anders

Nu får Horneherred elbus (rute 230R)

af PerR, 28/1 2021, 14:26 (1177 dage siden) @ Niels Munch

det glæder mig.
Jeg bor også i Biltris ligesom hummel_62, og jeg har været bruger af linie 230R siden den startede og jeg har været rigtig glad for denne rute, ligesom mange andre.
De sidste passagertal jeg har set for 230R, er nogle år gamle, men på det tidspunkt var der 960.000 passagerer om året (på denne ene linie). Det er cirka det dobbelte af Høng Tølløse jernbanen.
Flere afgange morgen og aften er dublerede, i hvert fald mellem Kirke Hyllinge og Roskilde.
Nu er jeg pensionist, men da jeg brugte 230R tog jeg afsted fra Biltris omkring kl 06:30, da jeg ellers risikerede at komme til at stå til Roskilde på senere afgange.
Roskilde Katedral Skole, som ligger i udkanten af Roskilde, har over 1600 elever i dag, mod 600 da jeg gik der.

Desværre blev vores jernbane (Den Sjællandske Midtbane) nedlagt i 1936

Mvh Per

Nu får Horneherred elbus (rute 230R)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/1 2021, 15:42 (1177 dage siden) @ PerR

Per

Vi må lave en projekt gruppe og få banen tilbage.
En er der jo endnu fra den gang

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Link til artikel om linje 230R

af Bent Jensen, 28/1 2021, 15:28 (1177 dage siden) @ Petteri

Og jeg ved godt det er fortrinsvis jernbane her, men så mangler vi bare linie 123 og 220 så er Roskilde næsten dieselbus fri.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Link til artikel om linje 230R

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/1 2021, 15:40 (1177 dage siden) @ Petteri

Kan 26 enheder dække alt kørsel på disse linier?

Eller taler vi delvis el kørsel?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Link til artikel om linje 230R

af Petteri, 28/1 2021, 16:04 (1177 dage siden) @ hummel_62

Tjaeh. Det er vel relativt små ruter, hvor der ikke kræves så mange busser. 230R er vel den tungeste i dette udbud? Jeg tror der bliver tale om fuld elbus drift, ikke noget med elbus på hver anden afgang.

Link til artikel om linje 230R

af Kasper, 28/1 2021, 17:44 (1177 dage siden) @ Petteri

Tjaeh. Det er vel relativt små ruter, hvor der ikke kræves så mange busser. 230R er vel den tungeste i dette udbud? Jeg tror der bliver tale om fuld elbus drift, ikke noget med elbus på hver anden afgang.

Der bliver fuld eldrift på linjen, pånær enkelte dubleringer som kan lægge i andre udbud. Det var et udbudskrav.

(Stortset) alle buslinjer i DK er i udbud minimum hvert 8.-12. år, hvor det er naturligt og billigst (for regioner/kommuner) at skifte evt. drivmiddel.

Mvh
Kasper


Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak