Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Overdækning af banegraven i Aarhus skrottes/udskydes (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/2 2021, 16:28 (1150 dage siden)

Til gengæld har et folketingsflertal besluttet at

"at Banedanmark skal fortsætte med helhedsløsningen for selve jernbaneprojekterne, hvorfor Banedanmark inkluderer projekterne om længere perroner, øget kapacitet og et nyt spor 8 i den videre projektering".

Læs mere her:

https://www.trm.dk/nyheder/2021/status-for-ombygning-af-aarhus-h/

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Overdækning af banegraven i Aarhus skrottes/udskydes

af andersj, Aalborg, 2/2 2021, 16:54 (1150 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Til gengæld har et folketingsflertal besluttet at

"at Banedanmark skal fortsætte med helhedsløsningen for selve jernbaneprojekterne, hvorfor Banedanmark inkluderer projekterne om længere perroner, øget kapacitet og et nyt spor 8 i den videre projektering".

Når man ser på tidsplanen for overdækningen i beslutningsgrundlaget, så er det forståeligt. Helt frem til 2024 er projektet forbundet med væsentlige usikkerheder hvad økonomi og projektering angår. Det er simpelthen for sent, især hvis der opstår forsinkelser i de forskellige processer frem dertil.

Det er dog glædeligt at de indtil nu ufinansierede projekter bliver en realitet. Det betyder bl.a. at det vil være muligt at køre 3 togsæt af de nye togsæt helt til Aarhus og at Aarhus også får et "Spor 26". Det er dog interessant at politikerne her går imod Banedanmarks anbefaling ved at anlægge et nyt spor 8 uden adgang til vandrehallen.

Fra beslutningsgrundlaget:
"Banedanmark har i 2020-undersøgelsen på ny undersøgt muligheden for et nyt perronspor 8 til brug for øget trafikafvikling på Aarhus H.
Det er fortsat muligt at anlægge et perronspor 8 indenfor rammerne af hel-hedsløsningen. Det er dog Banedanmarks vurdering, at det vil være bedre for trafikviklingen at ombygge det eksisterende perronspor 7 ved en opdeling i en A og B sektion. Ved hjælp af et omkørselsspor (et hollandsk kryds) vil det være muligt at afvikle togtrafik med to regionaltog på ca. 110 meter, der kan an-komme/afgå uafhængigt af hinanden.

Trafiksimuleringer bekræfter, at denne løsning vil give et bedre passagerflow på banegården og mellem perroner, hvis man skal skifte til andre togsystemer eller omgivelserne, end den oprindelige løsning med et nyt perronspor 8."

--
Mvh Anders

Overdækning af banegraven i Aarhus skrottes/udskydes

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/2 2021, 18:25 (1150 dage siden) @ andersj

Det er dog glædeligt at de indtil nu ufinansierede projekter bliver en realitet. Det betyder bl.a. at det vil være muligt at køre 3 togsæt af de nye togsæt helt til Aarhus og at Aarhus også får et "Spor 26". Det er dog interessant at politikerne her går imod Banedanmarks anbefaling ved at anlægge et nyt spor 8 uden adgang til vandrehallen.

Fra beslutningsgrundlaget:
"Banedanmark har i 2020-undersøgelsen på ny undersøgt muligheden for et nyt perronspor 8 til brug for øget trafikafvikling på Aarhus H.
Det er fortsat muligt at anlægge et perronspor 8 indenfor rammerne af hel-hedsløsningen. Det er dog Banedanmarks vurdering, at det vil være bedre for trafikviklingen at ombygge det eksisterende perronspor 7 ved en opdeling i en A og B sektion. Ved hjælp af et omkørselsspor (et hollandsk kryds) vil det være muligt at afvikle togtrafik med to regionaltog på ca. 110 meter, der kan an-komme/afgå uafhængigt af hinanden.

Trafiksimuleringer bekræfter, at denne løsning vil give et bedre passagerflow på banegården og mellem perroner, hvis man skal skifte til andre togsystemer eller omgivelserne, end den oprindelige løsning med et nyt perronspor 8."

.
Som jeg læser det har politikerne bare besluttet at Banedanmark skal inkludere projektet "spor 8" i bred forstand, sådan som beskrevet i beslutningsgrundlaget. Dvs. både nyt spor 8 og "Hollansk kryds" skal undersøges.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Overdækning af banegraven i Aarhus skrottes/udskydes

af mpp, 2/2 2021, 18:32 (1150 dage siden) @ Poul Brandt

Hvad er et Hollandsk kryds?

Overdækning af banegraven i Aarhus skrottes/udskydes

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/2 2021, 19:59 (1150 dage siden) @ mpp
redigeret af Poul Brandt, 2/2 2021, 20:11

Hvad er et Hollandsk kryds?

.
"Det er fortsat muligt at anlægge et perronspor 8 indenfor rammerne af helhedsløsningen. Det er dog Banedanmarks vurdering, at det vil være bedre for trafikviklingen at ombygge det eksisterende perronspor 7 ved en opdeling i en
A og B sektion. Ved hjælp af et omkørselsspor (et hollandsk kryds) vil det være
muligt at afvikle togtrafik med to regionaltog på ca. 110 meter, der kan ankomme/afgå uafhængigt af hinanden."

.
Det er altså rimeligt smart af Banedanmark at komme op med den løsning. Passagererne slipper for at skulle gå "udenom" stationen for at komme til spor 8. (Men de skal lige lære at der kan være to forskellige tog på samme perron. Missede et tog i Holland for 35-40 år siden, fordi jeg aldrig havde set det koncept før. Rigtig perron, forkert tog).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Hollandsk kryds - i Danmark

af LHJ, 2/2 2021, 21:29 (1150 dage siden) @ Poul Brandt

Hvad er et Hollandsk kryds?


.
"Det er fortsat muligt at anlægge et perronspor 8 indenfor rammerne af helhedsløsningen. Det er dog Banedanmarks vurdering, at det vil være bedre for trafikviklingen at ombygge det eksisterende perronspor 7 ved en opdeling i en
A og B sektion. Ved hjælp af et omkørselsspor (et hollandsk kryds) vil det være
muligt at afvikle togtrafik med to regionaltog på ca. 110 meter, der kan ankomme/afgå uafhængigt af hinanden."

.
Det er altså rimeligt smart af Banedanmark at komme op med den løsning. Passagererne slipper for at skulle gå "udenom" stationen for at komme til spor 8. (Men de skal lige lære at der kan være to forskellige tog på samme perron. Missede et tog i Holland for 35-40 år siden, fordi jeg aldrig havde set det koncept før. Rigtig perron, forkert tog).


Konstruktionen ses også ofte i Tyskland; jeg erindrer bl.a. Trier.
Men selv i Danmark er den ikke ny - i Esbjerg fandtes denne løsning i spor 3, ja tilsyneladende er det stadig tilfældet.
Jeg anede dog ikke, at det hed "hollandsk kryds", men så lærte jeg også noget i dag ...
vh
LH

Hollandsk kryds - i Danmark

af larsht, 2/2 2021, 21:45 (1150 dage siden) @ LHJ

Hvad er et Hollandsk kryds?


.
"Det er fortsat muligt at anlægge et perronspor 8 indenfor rammerne af helhedsløsningen. Det er dog Banedanmarks vurdering, at det vil være bedre for trafikviklingen at ombygge det eksisterende perronspor 7 ved en opdeling i en
A og B sektion. Ved hjælp af et omkørselsspor (et hollandsk kryds) vil det være
muligt at afvikle togtrafik med to regionaltog på ca. 110 meter, der kan ankomme/afgå uafhængigt af hinanden."

.
Det er altså rimeligt smart af Banedanmark at komme op med den løsning. Passagererne slipper for at skulle gå "udenom" stationen for at komme til spor 8. (Men de skal lige lære at der kan være to forskellige tog på samme perron. Missede et tog i Holland for 35-40 år siden, fordi jeg aldrig havde set det koncept før. Rigtig perron, forkert tog).

Konstruktionen ses også ofte i Tyskland; jeg erindrer bl.a. Trier.
Men selv i Danmark er den ikke ny - i Esbjerg fandtes denne løsning i spor 3, ja tilsyneladende er det stadig tilfældet.
Jeg anede dog ikke, at det hed "hollandsk kryds", men så lærte jeg også noget i dag ...
vh
LH

Ses her i Cambridge

Hollandsk kryds - i Danmark

af Jens N, Fredericia, 2/2 2021, 23:00 (1150 dage siden) @ LHJ

Konstruktionen ses også ofte i Tyskland; jeg erindrer bl.a. Trier.
Men selv i Danmark er den ikke ny - i Esbjerg fandtes denne løsning i spor 3, ja tilsyneladende er det stadig tilfældet.
Jeg anede dog ikke, at det hed "hollandsk kryds", men så lærte jeg også noget i dag ...


Det fandtes også i Fredericia under det gamle sikringsanlæg.

Mvh. Jens

Hollandsk kryds - i Danmark

af ChrBrun, Helsingør, 2/2 2021, 23:03 (1150 dage siden) @ Jens N

Er det ikke bare det, som vi i min tid ved banen kaldte en "spordiamant"?

--
Christian Brun

Hollandsk kryds - i Danmark

af larsht, 2/2 2021, 23:12 (1150 dage siden) @ ChrBrun

Er det ikke bare det, som vi i min tid ved banen kaldte en "spordiamant"?

Jo, men langs perron

Hollandsk kryds - i Danmark

af re20000, 2/2 2021, 23:35 (1150 dage siden) @ larsht

Det forekommer mig at man for ikke så mange år siden ville have fået knopper ved tanken om en sådan indretning på grund af for korte sikkerhedsafstande, men hvis man kører forsigtigt i glat føre går det vel nok?

Nold

Hollandsk kryds - i Danmark

af larsht, 3/2 2021, 00:15 (1150 dage siden) @ re20000

Det forekommer mig at man for ikke så mange år siden ville have fået knopper ved tanken om en sådan indretning på grund af for korte sikkerhedsafstande, men hvis man kører forsigtigt i glat føre går det vel nok?

Nold

De steder det findes i England kører man mig bekendt 15mph (25km/t) i området.

Overdækning af banegraven i Aarhus skrottes/udskydes

af pjl, 2/2 2021, 21:58 (1150 dage siden) @ mpp

Hvad er et Hollandsk kryds?

Hér er en ankomst (På Amsterdam CS) ved et Hollandsk kryds og efterdølgende afgang fra Amsterdam CS via selvsamme kryds...

Overdækning af banegraven i Aarhus skrottes/udskydes

af P.Jensen, 2/2 2021, 22:05 (1150 dage siden) @ pjl

Amsterdam CS har perronlængde op til 695 meter.....

P.Jensen

Overdækning af banegraven i Aarhus skrottes/udskydes

af Bent Jensen, 2/2 2021, 22:22 (1150 dage siden) @ P.Jensen

Desuden huskerr jeg fra Holland at der var 2 forskellige tog på samme spor, så det var en god løsning.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Svenska-lok
DSB F430Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak