Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i ..... (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 17. februar, 2021, 14:26 (87 dage siden)

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i en helt ny æra"

INTERVIEW: Den danske jernbane står overfor et kvantespring, der ikke er set magen til i et halvt århundrede. Den udvikling skal udnyttes, så passagerflugten stopper, siger transportminister Benny Engelbrecht. Opskriften er moderne tog, emissionsfri kørsel og billige billetter.

Altinget, bag betalingsmur

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, onsdag 17. februar, 2021, 14:33 (87 dage siden) @ Poul Brandt

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i en helt ny æra"

INTERVIEW: Den danske jernbane står overfor et kvantespring, der ikke er set magen til i et halvt århundrede. Den udvikling skal udnyttes, så passagerflugten stopper, siger transportminister Benny Engelbrecht. Opskriften er moderne tog, emissionsfri kørsel og billige billetter.

Altinget, bag betalingsmur

Det er fint at Engelbrecht har store visioner omkring jernbanedriften, men inden hans visioner kan blive til virkelighed, skal de passagerer som corona har skræmt bort fra togene lokkes tilbage igen, og det er flere millioner vi snakker om her - og de er næppe tilbage hverken i år eller næste år.

Kan man igen rejse til sommer uden mundbind og andre foranstaltninger, så kan det godt være hans vision kan ske opfyldelse om nogle år. Hvis kollektiv trafik stadig fordrer brug af mundbind i årene fremover, så vil jeg nok sætte mine sparepenge på andre ting end jernbanedriften, for så vil den lide en stille kvælningsdød.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af re20000 @, onsdag 17. februar, 2021, 15:00 (87 dage siden) @ Henrik Hansen

Skidt være med mundbind, når først folk har købt en bil og fundet ud af at den er billigere og hurtigere at køre i end bus og tog hvorfor skulle de så vende tilbage? Offentlig trafik har nok kun en fremtid i storbyer og kun hvis der er plads nok til den (flere skinner, mange flere skinner til mange flere tog! Ja det bliver dyrt!)

Nold

Avatar

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Schienenwolf, Læsø, onsdag 17. februar, 2021, 19:33 (86 dage siden) @ re20000

Skidt være med mundbind, når først folk har købt en bil og fundet ud af at den er billigere og hurtigere at køre i end bus og tog hvorfor skulle de så vende tilbage? Offentlig trafik har nok kun en fremtid i storbyer og kun hvis der er plads nok til den (flere skinner, mange flere skinner til mange flere tog! Ja det bliver dyrt!)

Nold

Jeg er enig med dig i, at togpendlere, som de er flest, er ret dumme og uvidende, så de ikke er klar over, at en bil er billigere og hurtigere at køre i end bus og tog. Men hvorfor mener du ikke, at de skal have lov til at finde ud af det? Hvorfor skal de holdes hen i uvidenhed?

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af anho, onsdag 17. februar, 2021, 19:37 (86 dage siden) @ re20000

Landsdelstrafikken er jernbaneland hvis kortene bliver spillet rigtigt. Du kan ikke få en bil til at køre 250 km/t ud af motorvejen.

Men ja, jeg må da indrømme at lokalbanerne nok står over for en stor omvæltning. De mindste stationer skal nedlægges, hastigheder skal opgraderes, og så skal de bevare de direkte forbindelser ind til storbyerne - ellers vil de sygne hen.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Svend @, onsdag 17. februar, 2021, 20:16 (86 dage siden) @ anho

Landsdelstrafikken er jernbaneland hvis kortene bliver spillet rigtigt. Du kan ikke få en bil til at køre 250 km/t ud af motorvejen.

Nok heller ikke et tog på jernbanestrækninger her i landet :-)

--
Svend

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Bent Jensen, onsdag 17. februar, 2021, 15:15 (87 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg ved ikke om Corona har skræmt folk væk fra tog, men nå der er mangr ansatte i stat og kommune der arbejder hjemmefra så behøver de jo ikke den daglige togtur, så må vi vente og se om hvor mange der fortsat vil arbejde hjemme, når vi engang kommer ud af Coronaens greb.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Peter Christensen, onsdag 17. februar, 2021, 15:50 (87 dage siden) @ Bent Jensen

Det er min umiddelbart opfattelse at hjemmearbejde vil blive mere udbredt - mange arbejdsgivere har jo set at firmaet ikke går ned pga. hjemmearbejde.
Omvendt, jeg tror ikke at alle vil arbejde hjemmefra hele ugen flere uger i streg.
Det bliver nok noget med delvis hjemmearbejde.
Selv min egen arbejdsplads har lavet retningslinjer for hjemmearbejde - inden coronaen kom.
Anyway, bundlinjer bliver at færre tager den daglige pendlertur og det bør kunne aflæses både i biltrafik og kollektiv trafik.

Personligt er jeg ved at være ganske træt af hjemmearbejde - det ER bare ikke det samme at skulle vende et problem med en kollega over telefonen/Teams/whatever som at diskutere problemet ved at gå hen til vedkommende.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Bent Jensen, onsdag 17. februar, 2021, 16:04 (87 dage siden) @ Peter Christensen

Nej netop der er ikke kun fordele ved hjemmearbejde, havde på min sidste arbejdsplads inden nedskærung på arbejdsplads, finanskrisen, mulighed for hjemmearbejde nogle år, arbejdstid 16 til 24 i Glostrup og boede dengang syd for Roskilde, udfordringer med at nå sidste aftentog på lille syd. Det var faktisk kub takket være en flink togfører der holdt toget et par minutrer at jeg ikke skulme med taxa men da jeg fik tilbudet om at arbejde hjemme sagde jeg ja tak men kedeligt hver eneste dagocså vagt lørdag søndag flere gange om måneden.
Med venlig hilsen Bent Jensen Roskilde

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af D 960, onsdag 17. februar, 2021, 16:50 (87 dage siden) @ Poul Brandt

Angående billigere billetpriser!! Var det ikke en god ide at kigge på et par selskaber der kører i Frankrig og Spanien til "Ryan Air priser". Så mon ikke det ville være muligt at lære noget derfra??

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af andersj @, Aalborg, onsdag 17. februar, 2021, 17:23 (87 dage siden) @ D 960

Angående billigere billetpriser!! Var det ikke en god ide at kigge på et par selskaber der kører i Frankrig og Spanien til "Ryan Air priser". Så mon ikke det ville være muligt at lære noget derfra??

DSB kører jo selv til "Ryan Air priser" med Orange billetterne. Togbilletter til højhastighedstog i Spanien og Frankrig er jo normalt rasende dyre, og de nye discountselskaber er jo 100% ejet af statsbanerne med regionaltogsindretning i togene.

--
Mvh Anders

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af mikedk2100, onsdag 17. februar, 2021, 17:59 (86 dage siden) @ andersj

Angående billigere billetpriser!! Var det ikke en god ide at kigge på et par selskaber der kører i Frankrig og Spanien til "Ryan Air priser". Så mon ikke det ville være muligt at lære noget derfra??


DSB kører jo selv til "Ryan Air priser" med Orange billetterne. Togbilletter til højhastighedstog i Spanien og Frankrig er jo normalt rasende dyre, og de nye discountselskaber er jo 100% ejet af statsbanerne med regionaltogsindretning i togene.

Orangebilletter hjælper jo ikke pendlerne, som er dem, der skal få jernbanen til at leve.

Det er pendlerkortets pris og dækningsområde sammen med det skattemæssige transportfradrag, der skal kigges på. Man bør også allerede nu se på et mere fleksibelt pendlerkort, når vi forhåbentlig skal til at have en del mere hjemmearbejde efter coronaen.

Det kunne fx være et pendlerkort, der kun gælder mandag, onsdag og fredag, fordi man arbejder fast hjemme tirsdag og torsdag. Det pendlerkort vil så gælde 10 uger for den samme pris som man får 30 dage nu. Altså at man selv fordeler de 30 dage man betaler for.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af glade-koege ⌂, køge, onsdag 17. februar, 2021, 19:29 (86 dage siden) @ mikedk2100

Angående billigere billetpriser!! Var det ikke en god ide at kigge på et par selskaber der kører i Frankrig og Spanien til "Ryan Air priser". Så mon ikke det ville være muligt at lære noget derfra??


DSB kører jo selv til "Ryan Air priser" med Orange billetterne. Togbilletter til højhastighedstog i Spanien og Frankrig er jo normalt rasende dyre, og de nye discountselskaber er jo 100% ejet af statsbanerne med regionaltogsindretning i togene.


Orangebilletter hjælper jo ikke pendlerne, som er dem, der skal få jernbanen til at leve.

Det er pendlerkortets pris og dækningsområde sammen med det skattemæssige transportfradrag, der skal kigges på. Man bør også allerede nu se på et mere fleksibelt pendlerkort, når vi forhåbentlig skal til at have en del mere hjemmearbejde efter coronaen.

Det kunne fx være et pendlerkort, der kun gælder mandag, onsdag og fredag, fordi man arbejder fast hjemme tirsdag og torsdag. Det pendlerkort vil så gælde 10 uger for den samme pris som man får 30 dage nu. Altså at man selv fordeler de 30 dage man betaler for.

Det er på vej.. du kan købe klip af månedskortet mv.. kommer en masse nyt fra DSB så snart de må køre tilbud igen

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af mikedk2100, onsdag 17. februar, 2021, 20:41 (86 dage siden) @ glade-koege

Det kunne fx være et pendlerkort, der kun gælder mandag, onsdag og fredag, fordi man arbejder fast hjemme tirsdag og torsdag. Det pendlerkort vil så gælde 10 uger for den samme pris som man får 30 dage nu. Altså at man selv fordeler de 30 dage man betaler for.


Det er på vej.. du kan købe klip af månedskortet mv.. kommer en masse nyt fra DSB så snart de må køre tilbud igen

Det lyder spændende, men det skal jo helst være DOT/Movia der kommer med det, hvis pendlerne i Østdanmark skal have glæde af det.

Avatar

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Schienenwolf, Læsø, onsdag 17. februar, 2021, 19:30 (86 dage siden) @ mikedk2100

Angående billigere billetpriser!! Var det ikke en god ide at kigge på et par selskaber der kører i Frankrig og Spanien til "Ryan Air priser". Så mon ikke det ville være muligt at lære noget derfra??


DSB kører jo selv til "Ryan Air priser" med Orange billetterne. Togbilletter til højhastighedstog i Spanien og Frankrig er jo normalt rasende dyre, og de nye discountselskaber er jo 100% ejet af statsbanerne med regionaltogsindretning i togene.


Orangebilletter hjælper jo ikke pendlerne, som er dem, der skal få jernbanen til at leve.

Og pendlertogene kører (under normale forhold) tomme rundt, fordi rejserne ikke er billige nok, ikke sandt? Og alt det med overbelagte myldretidstog er bare noget, som DSB finder på for at sløre, at rejserne er så dyre, at priserne afholder folk fra at bruge toget, ikke sandt? Næh, jernbanen lever skam udmærket, selv om du gerne vil binde os en løgnehistorie på ærmet om, at den ikke gør på grund af for høje billetpriser.

Det er pendlerkortets pris og dækningsområde sammen med det skattemæssige transportfradrag, der skal kigges på. Man bør også allerede nu se på et mere fleksibelt pendlerkort, når vi forhåbentlig skal til at have en del mere hjemmearbejde efter coronaen.

Det kunne fx være et pendlerkort, der kun gælder mandag, onsdag og fredag, fordi man arbejder fast hjemme tirsdag og torsdag. Det pendlerkort vil så gælde 10 uger for den samme pris som man får 30 dage nu. Altså at man selv fordeler de 30 dage man betaler for.

Sådan et kort findes allerede; det hedder Rejsekort. Det giver mere fleksibilitet men giver naturligvis ikke så meget i mængderabat, som Pendlerkortet, i og med at man ikke rejser så mange dage. Sådan er det med alle rabatprodukter, hvor der ydes mængderabat. Jo mere, man bruger Rejsekortet, desto større rabat ydes der. Det kan godt være, at du mener, at der allerede nu se på et mere fleksibelt pendlerkort, men du bør nok lige sætte dig ind i produktudbuddet, inden du udtaler dig om det, så du ikke fremstår som uvidende i debatten.

I øvrigt så betaler man ved Pendlerkortet ikke for 30 dage, som du påstår, men for ca. 21 dage, i overensstemmelse med kørselsfradaget. Det resterende dage i måneden får man gratis ud fra den betragtning, at man ikke skal betale for de dage, hvor man ikke pendler til/fra arbejde/uddannelse. Hvis man arbejder ude mandag, onsdag og fredag, så rejser man ca. 14 dage på en måned.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af andersj @, Aalborg, onsdag 17. februar, 2021, 19:59 (86 dage siden) @ Schienenwolf

Angående billigere billetpriser!! Var det ikke en god ide at kigge på et par selskaber der kører i Frankrig og Spanien til "Ryan Air priser". Så mon ikke det ville være muligt at lære noget derfra??


DSB kører jo selv til "Ryan Air priser" med Orange billetterne. Togbilletter til højhastighedstog i Spanien og Frankrig er jo normalt rasende dyre, og de nye discountselskaber er jo 100% ejet af statsbanerne med regionaltogsindretning i togene.


Orangebilletter hjælper jo ikke pendlerne, som er dem, der skal få jernbanen til at leve.


Og pendlertogene kører (under normale forhold) tomme rundt, fordi rejserne ikke er billige nok, ikke sandt? Og alt det med overbelagte myldretidstog er bare noget, som DSB finder på for at sløre, at rejserne er så dyre, at priserne afholder folk fra at bruge toget, ikke sandt? Næh, jernbanen lever skam udmærket, selv om du gerne vil binde os en løgnehistorie på ærmet om, at den ikke gør på grund af for høje billetpriser.

Det er pendlerkortets pris og dækningsområde sammen med det skattemæssige transportfradrag, der skal kigges på. Man bør også allerede nu se på et mere fleksibelt pendlerkort, når vi forhåbentlig skal til at have en del mere hjemmearbejde efter coronaen.

Det kunne fx være et pendlerkort, der kun gælder mandag, onsdag og fredag, fordi man arbejder fast hjemme tirsdag og torsdag. Det pendlerkort vil så gælde 10 uger for den samme pris som man får 30 dage nu. Altså at man selv fordeler de 30 dage man betaler for.


Sådan et kort findes allerede; det hedder Rejsekort. Det giver mere fleksibilitet men giver naturligvis ikke så meget i mængderabat, som Pendlerkortet, i og med at man ikke rejser så mange dage. Sådan er det med alle rabatprodukter, hvor der ydes mængderabat. Jo mere, man bruger Rejsekortet, desto større rabat ydes der. Det kan godt være, at du mener, at der allerede nu se på et mere fleksibelt pendlerkort, men du bør nok lige sætte dig ind i produktudbuddet, inden du udtaler dig om det, så du ikke fremstår som uvidende i debatten.

Der er dog kun mængderabat vest for Storebælt. Øst for Storebælt er mængderabatten afskaffet.

Generelt udnytter man slet ikke de muligheder Rejsekortet giver og man har mere eller mindre givet op på det. DSB har aldrig rigtig været committed til Rejsekort - de har ikke lanceret et eneste tilbud på Rejsekort. Kun normalpriser og trafikselskabernes takster.

Her går det bedre i Holland hvor alle rejser til normalpris, medmindre man tilkøber rabat eller fri rejse. Man kan eksempelvis købe 40% rabat i weekenderne i en måned for 2€ eller fri rejse på en strækning, hvor man samtidig får 40% i rabat på øvrige strækninger udenfor myldretiden.

--
Mvh Anders

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Scharfenberg, torsdag 18. februar, 2021, 12:32 (86 dage siden) @ andersj

Generelt udnytter man slet ikke de muligheder Rejsekortet giver og man har mere eller mindre givet op på det. DSB har aldrig rigtig været committed til Rejsekort - de har ikke lanceret et eneste tilbud på Rejsekort. Kun normalpriser og trafikselskabernes takster.

Rejsekortet er noget, politikerne har trukket ned over hovedet på DSB qua takstsamarbejdet. DSB er grundet sin størrelse og position største økonomiske bidragsyder til rejsekortet, men DSB har ikke så meget at skulle have sagt i et samarbejde, hvor der skal være konsensus DSB, Arriva og en masse trafikselskaber imellem. DSB vil gerne tilgodese pendlere på tværs af kommuner og takstgrænser (regionale rejser). Her er trafikselskaberne mere tilhængere af det lokalpolitiske. Og så kan det være svært at blive enige.

Rejsekortets styrke er (foruden at indsamle rejsedata) fleksibiliteten, hvis man fx ikke rejser ofte på de samme strækninger eller hvis man har mulighed for at rejse uden for myldretiden. Her i Østdanmark giver det nemlig rabat oven i den gamle klippekortrabat. Og hvis man pludselig fx i sommerferien skal rejse lokalt andetsteds i landet, er rejsekort også et genialt påfund. Selv når man skal hjem fra byen få gange om året (julefrokost, koncerter osv.) får man off peak rabat, selv om man langt fra er stamkunde.

Men det er svært at se, hvordan kommercielle produkter som Arrivas One Day og DSB's Orange skal passe ind i rejsekortet. I princippet kan du smide alt på et rejsekort, men det skal også give mening.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af mikedk2100, onsdag 17. februar, 2021, 20:38 (86 dage siden) @ Schienenwolf

Orangebilletter hjælper jo ikke pendlerne, som er dem, der skal få jernbanen til at leve.


Og pendlertogene kører (under normale forhold) tomme rundt, fordi rejserne ikke er billige nok, ikke sandt? Og alt det med overbelagte myldretidstog er bare noget, som DSB finder på for at sløre, at rejserne er så dyre, at priserne afholder folk fra at bruge toget, ikke sandt? Næh, jernbanen lever skam udmærket, selv om du gerne vil binde os en løgnehistorie på ærmet om, at den ikke gør på grund af for høje billetpriser.

Jeg skrev om orangebilletterne og at jernbanen skal leve af pendlerne. Alt det andet er noget du har fundet på.

Det er pendlerkortets pris og dækningsområde sammen med det skattemæssige transportfradrag, der skal kigges på. Man bør også allerede nu se på et mere fleksibelt pendlerkort, når vi forhåbentlig skal til at have en del mere hjemmearbejde efter coronaen.

Det kunne fx være et pendlerkort, der kun gælder mandag, onsdag og fredag, fordi man arbejder fast hjemme tirsdag og torsdag. Det pendlerkort vil så gælde 10 uger for den samme pris som man får 30 dage nu. Altså at man selv fordeler de 30 dage man betaler for.


Sådan et kort findes allerede; det hedder Rejsekort. Det giver mere fleksibilitet men giver naturligvis ikke så meget i mængderabat, som Pendlerkortet, i og med at man ikke rejser så mange dage. Sådan er det med alle rabatprodukter, hvor der ydes mængderabat. Jo mere, man bruger Rejsekortet, desto større rabat ydes der. Det kan godt være, at du mener, at der allerede nu se på et mere fleksibelt pendlerkort, men du bør nok lige sætte dig ind i produktudbuddet, inden du udtaler dig om det, så du ikke fremstår som uvidende i debatten.

Ja du har sikkert ret. Der er ingen grund til at ændre noget. Alt er jo så perfekt, og så skal pendlere ikke vove at komme med forslag. Det må jo så være en fejl, hvis DSB allerede har det i støbeskeen (som glade_koege skriver) så du må hellere rette din arrogante galde til dem, for DSB er tydeligvis ved at dumme sig.

Og selvfølgelig skulle jeg have nævnt Rejsekortet - som for os i Østdanmark ikke giver mere rabat jo mere man bruger det. Du virker uvidende, når du ikke selv nævner det. Eller du vidste det måske ikke? Havde du ikke sat dig ordentlig ind i tingene? I øvrigt mener jeg ikke at Rejsekortet er noget godt alternativ til et fleksibelt pendlerkort, og det var derfor jeg slet ikke nævnte det. Men det er nok uden for din fatteevne.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af steenth, onsdag 17. februar, 2021, 21:28 (86 dage siden) @ mikedk2100

Ja du har sikkert ret. Der er ingen grund til at ændre noget. Alt er jo så perfekt, og så skal pendlere ikke vove at komme med forslag. Det må jo så være en fejl, hvis DSB allerede har det i støbeskeen (som glade_koege skriver) så du må hellere rette din arrogante galde til dem, for DSB er tydeligvis ved at dumme sig.

DSB er igang med noget inden for DOT samarbejdet. Movia og DSB's takstfolk snakker sammen.

Og selvfølgelig skulle jeg have nævnt Rejsekortet - som for os i Østdanmark ikke giver mere rabat jo mere man bruger det. Du virker uvidende, når du ikke selv nævner det. Eller du vidste det måske ikke? Havde du ikke sat dig ordentlig ind i tingene? I øvrigt mener jeg ikke at Rejsekortet er noget godt alternativ til et fleksibelt pendlerkort, og det var derfor jeg slet ikke nævnte det. Men det er nok uden for din fatteevne.

Mængderabat kan give noget fleksibilitet. Men specielt i store byer som København er der mange som bruger pendlerkort meget, hvor mængderabat som i Vestdanmark, ikke er en fordel.

Men hvis man samlede alle transaktioner på rejser og udregnet en pris samlet for fx en måned, så kunne man indfører et betalingsloft på det daglige forbrug samtidig med at man kan rejse ud af det daglige pendlerområde. Ulempe at man ikke kan følge ens saldo løbende. Movia har testet det i lille skala med manuel udregning af prisen med tilbage betaling af for meget betalt beløb - jeg har prøvet at få dem til system til formålet, så det kunne bruges i større skala, hvor det er lettere at håndtere betaling. Fordelen er loft over betaling, da man betaler for den typisk rejselængde. Men det er svært at forklare over for slutbrugere. Men ellers var der positiv stemning over for det forsøg... Også fra dem som deltog i den test.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af mikedk2100, torsdag 18. februar, 2021, 08:36 (86 dage siden) @ steenth

Mængderabat kan give noget fleksibilitet. Men specielt i store byer som København er der mange som bruger pendlerkort meget, hvor mængderabat som i Vestdanmark, ikke er en fordel.

Men hvis man samlede alle transaktioner på rejser og udregnet en pris samlet for fx en måned, så kunne man indfører et betalingsloft på det daglige forbrug samtidig med at man kan rejse ud af det daglige pendlerområde. Ulempe at man ikke kan følge ens saldo løbende. Movia har testet det i lille skala med manuel udregning af prisen med tilbage betaling af for meget betalt beløb - jeg har prøvet at få dem til system til formålet, så det kunne bruges i større skala, hvor det er lettere at håndtere betaling. Fordelen er loft over betaling, da man betaler for den typisk rejselængde. Men det er svært at forklare over for slutbrugere. Men ellers var der positiv stemning over for det forsøg... Også fra dem som deltog i den test.

Personligt foretrækker jeg at betale en fast pris for at kunne rejse lige så tosset jeg vil i et afgrænset område, eventuelt kun på visse dage. Og jeg håber for alt i verden ikke, at pendlerkortet bliver tvunget over på et Rejsekort.

Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig kan se nogen fordel i din ovenstående beskrivelse - hvis vi altså taler om pendlere. Udover at det bliver endnu en voldsom kompliceret måde at rejse med kollektiv trafik på. Det skal jo være nemt at håndtere, gennemskueligt for brugerne og så skal brugerne jo også helst kunne få en fordel af det sammenlignet med et gammeldags pendlerkort. Det skal slet ikke være noget med, at kunderne kan få for meget betalt tilbage (på et tidspunkt).

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, torsdag 18. februar, 2021, 08:55 (86 dage siden) @ mikedk2100

Set fra min bil af. ville det optimale være at der var et billet system.

Øst/Vest Danmark samme system, / rabat struktur. Antal ture / antal km. Styres af DOT på tværs af landet.
En bilet kan så bruges på tværs af operatører regioner mv.

Det gode ved rejsekortet er i min verden adgang til utroligt meget data om rejse mønstre, til brug for planlægning. Ruter, antal afgange, størrelse på matrielt.
Naturligvis skal enkelt billetter kunne købes samt periode kort.

bare et lille pip fra mit hjemme kontor

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af RasmusR, torsdag 18. februar, 2021, 12:27 (86 dage siden) @ hummel_62

Det gode ved rejsekortet er i min verden adgang til utroligt meget data om rejse mønstre, til brug for planlægning. Ruter, antal afgange, størrelse på matrielt.

Det må også have været kongstanken med Rejsekort i det hele taget - det er næppe opfundet for passagerernes skyld...

/R

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af Niels Bak, torsdag 18. februar, 2021, 12:31 (86 dage siden) @ RasmusR

Det gode ved rejsekortet er i min verden adgang til utroligt meget data om rejse mønstre, til brug for planlægning. Ruter, antal afgange, størrelse på matrielt.


Det må også have været kongstanken med Rejsekort i det hele taget - det er næppe opfundet for passagerernes skyld...

/R

Nu er de data vel også til brug for passagerernes skyld?

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af RasmusR, torsdag 18. februar, 2021, 12:36 (86 dage siden) @ Niels Bak

Nu er de data vel også til brug for passagerernes skyld?

Måske - det er ikke det man får indtrykket af...

Jeg kan ikke se nogen fordel i Rejsekortet fremfor de gode gamle klippekort - men nu er jeg også så heldig at være udstyret med et intelligensniveau, der gør mig i stand til at forstå zonesystemet, og huske at tømme bukselommerne inden jeg lægger bukserne i vaskemaskinen...

:-)

/R

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af krabsen, torsdag 18. februar, 2021, 12:59 (86 dage siden) @ RasmusR

Jeg kan ikke se nogen fordel i Rejsekortet fremfor de gode gamle klippekort - men nu er jeg også så heldig at være udstyret med et intelligensniveau, der gør mig i stand til at forstå zonesystemet, og huske at tømme bukselommerne inden jeg lægger bukserne i vaskemaskinen...

Heldigt at du skriver klippekort i flertal, for den store fordel ved rejsekortet er netop at man slipper for at have 5 -6 klippekort, som man skal huske at have det rigtige udvalg med af, alt afhængig af om man skal til den ene eller den anden by - eller på tværs af landet.

Men nu er jeg så heldig at være udstyret med et intelligensniveau, der gør mig i stand til at regne ud, at rejsekortet både betyder et mindre beløb bundet i klippekort - og billigere rejser, fordi de ikke længere beregnes i hele klip, men ud fra den faktisk rejste strækning.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af RasmusR, torsdag 18. februar, 2021, 13:10 (86 dage siden) @ krabsen

Heldigt at du skriver klippekort i flertal, for den store fordel ved rejsekortet er netop at man slipper for at have 5 -6 klippekort, som man skal huske at have det rigtige udvalg med af, alt afhængig af om man skal til den ene eller den anden by - eller på tværs af landet.

Men nu er jeg så heldig at være udstyret med et intelligensniveau, der gør mig i stand til at regne ud, at rejsekortet både betyder et mindre beløb bundet i klippekort - og billigere rejser, fordi de ikke længere beregnes i hele klip, men ud fra den faktisk rejste strækning.

Du har ret - men det er en konsekvens af bevidste handlinger fra takstfællesskabets side.

I gamle dage, hvor 7 zoner (i hovedstadsområdet) var lig med alle zoner, havde man et blåt og et gult klippekort - og vupti, så kunne man klippe sig til alle kombinationer uden væsentlig merudgift ift. billigste rejse. Og det var billigere at køre med bus og tog dengang, end med Rejsekortet i dag.

Ang. bundet beløb, hvad er så i øvrigt det tekniske argument for at forudbetale? Fx. Brobizz kan hæve det præcise beløb ved hver passage - hvorfor skal man forudbetale til RK?

/R

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af krabsen, torsdag 18. februar, 2021, 13:27 (86 dage siden) @ RasmusR

Heldigt at du skriver klippekort i flertal, for den store fordel ved rejsekortet er netop at man slipper for at have 5 -6 klippekort, som man skal huske at have det rigtige udvalg med af, alt afhængig af om man skal til den ene eller den anden by - eller på tværs af landet.

Men nu er jeg så heldig at være udstyret med et intelligensniveau, der gør mig i stand til at regne ud, at rejsekortet både betyder et mindre beløb bundet i klippekort - og billigere rejser, fordi de ikke længere beregnes i hele klip, men ud fra den faktisk rejste strækning.


Du har ret - men det er en konsekvens af bevidste handlinger fra takstfællesskabets side.

..og??

Hvori ligger det odiøse i bevidste handlinger, der ovenikøbet er til fordel for kunden?

I gamle dage, hvor 7 zoner (i hovedstadsområdet) var lig med alle zoner, havde man et blåt og et gult klippekort - og vupti, så kunne man klippe sig til alle kombinationer uden væsentlig merudgift ift. billigste rejse. Og det var billigere at køre med bus og tog dengang, end med Rejsekortet i dag.

Nu er vi nogle der også rejser uden for hovedstadsområdet, og et klippekort derfra var ikke til megen gavn i Odense, Aarhus eller Aalborg.

Og det var billigere at køre med bus og tog dengang, end med Rejsekortet i dag.

Så nu skal rejsekortet også have skylden for stigende brændstofpriser og chaufførlønninger?

I øvrigt lidt selvmodsigende, at du uden at blinke erkender, at der var merudgifter ved din valgte brug af klippekort - og samtidig harcellerer over at det det nu koster mere at rejse end det gjorde for 20 år siden.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af RasmusR, torsdag 18. februar, 2021, 13:41 (86 dage siden) @ krabsen

Hvori ligger det odiøse i bevidste handlinger, der ovenikøbet er til fordel for kunden?

Hvorledes er stigende billetpriser til kundens fordel, når det altså bare er en simpel prisstigning?

I gamle dage, hvor 7 zoner (i hovedstadsområdet) var lig med alle zoner, havde man et blåt og et gult klippekort - og vupti, så kunne man klippe sig til alle kombinationer uden væsentlig merudgift ift. billigste rejse. Og det var billigere at køre med bus og tog dengang, end med Rejsekortet i dag.


Nu er vi nogle der også rejser uden for hovedstadsområdet, og et klippekort derfra var ikke til megen gavn i Odense, Aarhus eller Aalborg.

Indrømmet, jeg har ikke kørt meget med kollektiv trafik i Odense, Aarhus og Aalborg, hvorfor både min viden og mit brok er baseret på Movia Hs område. De ændringer jeg omtaler drejer sig også om dette område. Men et klippekort var jo et rabatkort. Det var meningen at du skulle have rabat fordi du rejste flere gange i samme område. Så det er vel ikke så underligt at du ikke kunne bruge det i Aalborg?

Og det var billigere at køre med bus og tog dengang, end med Rejsekortet i dag.


Så nu skal rejsekortet også have skylden for stigende brændstofpriser og chaufførlønninger?
I øvrigt lidt selvmodsigende, at du uden at blinke erkender, at der var merudgifter ved din valgte brug af klippekort - og samtidig harcellerer over at det det nu koster mere at rejse end det gjorde for 20 år siden.

Mit argument er, at når det hele ikke er så dyrt, så kan man bedre leve med ikke at få den laveste pris hver gang - når man så til gengæld køber sig lidt fleksibilitet. Man kunne nøjes med 2 forskellige klippekort dengang, og merprisen var til at leve med - fordi det ikke var så dyrt at køre med det offentlige. Når priserne stiger, så bliver man mere nøjeregnende. Det er klart, at hvis man primært rejste 5 zoner, så havde man et kort til det.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af mikedk2100, torsdag 18. februar, 2021, 13:57 (86 dage siden) @ krabsen

Så nu skal rejsekortet også have skylden for stigende brændstofpriser og chaufførlønninger?

Det er så kun i den offentlige transport, at brændstofpriserne stiger. Skatterådet har flere år i træk sat kørselsfradraget ned, blandt andet med begrundelsen, at benzinpriserne er faldet. Bilisterne må jo så vide, om det er rigtigt, eller om Skatterådet ikke har nogen virkelighedsopfattelse.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af krabsen, torsdag 18. februar, 2021, 15:19 (86 dage siden) @ mikedk2100

Så nu skal rejsekortet også have skylden for stigende brændstofpriser og chaufførlønninger?


Det er så kun i den offentlige transport, at brændstofpriserne stiger. Skatterådet har flere år i træk sat kørselsfradraget ned, blandt andet med begrundelsen, at benzinpriserne er faldet. Bilisterne må jo så vide, om det er rigtigt, eller om Skatterådet ikke har nogen virkelighedsopfattelse.

Er priserne faldet i alle årene siden Rejsekortet blev indført, så de nu er lavere end i klippekort-tiden? Det er jo det der er i diskussion.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af mikedk2100, torsdag 18. februar, 2021, 15:39 (86 dage siden) @ krabsen

Så nu skal rejsekortet også have skylden for stigende brændstofpriser og chaufførlønninger?


Det er så kun i den offentlige transport, at brændstofpriserne stiger. Skatterådet har flere år i træk sat kørselsfradraget ned, blandt andet med begrundelsen, at benzinpriserne er faldet. Bilisterne må jo så vide, om det er rigtigt, eller om Skatterådet ikke har nogen virkelighedsopfattelse.


Er priserne faldet i alle årene siden Rejsekortet blev indført, så de nu er lavere end i klippekort-tiden? Det er jo det der er i diskussion.

Tjaa, ser man på benzinprisernes udvikling (der nok ikke tager højde for inflation etc), så kostede en liter benzin 12,05 kr. den 28. november 2011, hvor Rejsekortet blev udbredt til alle jernbanestrækninger i hovedstadsområdet. Og det er vel hovedstadsområdet vi taler om, da det er her vi har haft 2-3-4-5-6-7 og alle zoners klippekort?

I 2012 var benzinprisen oppe på 13,87 kroner pr. liter og har ikke været deroppe i prisen siden. I dag koster den ifølge OK's hjemmeside 11,89.

Så siden september 2012 er benzinpriserne faldet. Jeg vil nu ikke kalde det Rejsekortets skyld, men det er i hvert fald en dårlig undskyldning at bruge brændstofpriserne, når priserne i den kollektive trafik sættes op år efter år.

Så svaret på dit spørgsmål må være ja.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af My1202, torsdag 18. februar, 2021, 15:42 (86 dage siden) @ mikedk2100

Så nu skal rejsekortet også have skylden for stigende brændstofpriser og chaufførlønninger?


Det er så kun i den offentlige transport, at brændstofpriserne stiger. Skatterådet har flere år i træk sat kørselsfradraget ned, blandt andet med begrundelsen, at benzinpriserne er faldet. Bilisterne må jo så vide, om det er rigtigt, eller om Skatterådet ikke har nogen virkelighedsopfattelse.


Er priserne faldet i alle årene siden Rejsekortet blev indført, så de nu er lavere end i klippekort-tiden? Det er jo det der er i diskussion.


Tjaa, ser man på benzinprisernes udvikling (der nok ikke tager højde for inflation etc), så kostede en liter benzin 12,05 kr. den 28. november 2011, hvor Rejsekortet blev udbredt til alle jernbanestrækninger i hovedstadsområdet. Og det er vel hovedstadsområdet vi taler om, da det er her vi har haft 2-3-4-5-6-7 og alle zoners klippekort?

I 2012 var benzinprisen oppe på 13,87 kroner pr. liter og har ikke været deroppe i prisen siden. I dag koster den ifølge OK's hjemmeside 11,89.

Så siden september 2012 er benzinpriserne faldet. Jeg vil nu ikke kalde det Rejsekortets skyld, men det er i hvert fald en dårlig undskyldning at bruge brændstofpriserne, når priserne i den kollektive trafik sættes op år efter år.

Så svaret på dit spørgsmål må være ja.

Og husk så at prisen på de fleste biler er faldet pænt i de sidste 10 år og de kører 10-30% længere på 1 l benzin.
Der er længere intervaller mellem service på mange nye biler.

--
[image]

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af mikedk2100, torsdag 18. februar, 2021, 17:25 (86 dage siden) @ My1202

Og husk så at prisen på de fleste biler er faldet pænt i de sidste 10 år og de kører 10-30% længere på 1 l benzin.
Der er længere intervaller mellem service på mange nye biler.

Det er sandt, og det giver jo endnu mere fordel til bilen. Men nu var det brændstofpriserne, der blev spurgt til.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af My1202, torsdag 18. februar, 2021, 17:36 (86 dage siden) @ mikedk2100

Og husk så at prisen på de fleste biler er faldet pænt i de sidste 10 år og de kører 10-30% længere på 1 l benzin.
Der er længere intervaller mellem service på mange nye biler.


Det er sandt, og det giver jo endnu mere fordel til bilen. Men nu var det brændstofpriserne, der blev spurgt til.

Rigtigt - men lavere pris i anskaffelse og vedligeholdelse sammen med reelt faldende brændstofpriser og stadig stigende priser i den kollektive trafik og ringere service - hvorfor overveje toget?

--
[image]

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af ThomasLarsen, torsdag 18. februar, 2021, 17:57 (85 dage siden) @ My1202

Og husk så at prisen på de fleste biler er faldet pænt i de sidste 10 år og de kører 10-30% længere på 1 l benzin.
Der er længere intervaller mellem service på mange nye biler.


Det er sandt, og det giver jo endnu mere fordel til bilen. Men nu var det brændstofpriserne, der blev spurgt til.


Rigtigt - men lavere pris i anskaffelse og vedligeholdelse sammen med reelt faldende brændstofpriser og stadig stigende priser i den kollektive trafik og ringere service - hvorfor overveje toget?

Jeg er nu ret tilfreds med de senere års investeringer i jernbanen.
Jeg tager hvert fald aldrig bilen mere til København, efter at Køge Nord er åbnet.
Og servicen bliver kun bedre fra december 2022.

Desuden gør rejsekortet bare turen meget nemmere.
Man skal ikke tænke på zoner mere.
Og man kan ændre sin rute undervejs uden at skulle tænkte på at købe ny/ændre sin billet.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af larsht, torsdag 18. februar, 2021, 22:09 (85 dage siden) @ mikedk2100

Så nu skal rejsekortet også have skylden for stigende brændstofpriser og chaufførlønninger?


Det er så kun i den offentlige transport, at brændstofpriserne stiger. Skatterådet har flere år i træk sat kørselsfradraget ned, blandt andet med begrundelsen, at benzinpriserne er faldet. Bilisterne må jo så vide, om det er rigtigt, eller om Skatterådet ikke har nogen virkelighedsopfattelse.

I forhold til prisudviklingen i samfundet generelt er benzinpriserne (set i gennemsnit over hele år og altså ikke fluktuerende priser ved fx priskrig) bestemt faldet over de sidste mange år.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af larsht, torsdag 18. februar, 2021, 22:06 (85 dage siden) @ RasmusR

Heldigt at du skriver klippekort i flertal, for den store fordel ved rejsekortet er netop at man slipper for at have 5 -6 klippekort, som man skal huske at have det rigtige udvalg med af, alt afhængig af om man skal til den ene eller den anden by - eller på tværs af landet.

Men nu er jeg så heldig at være udstyret med et intelligensniveau, der gør mig i stand til at regne ud, at rejsekortet både betyder et mindre beløb bundet i klippekort - og billigere rejser, fordi de ikke længere beregnes i hele klip, men ud fra den faktisk rejste strækning.


Du har ret - men det er en konsekvens af bevidste handlinger fra takstfællesskabets side.

I gamle dage, hvor 7 zoner (i hovedstadsområdet) var lig med alle zoner, havde man et blåt og et gult klippekort - og vupti, så kunne man klippe sig til alle kombinationer uden væsentlig merudgift ift. billigste rejse. Og det var billigere at køre med bus og tog dengang, end med Rejsekortet i dag.

Ang. bundet beløb, hvad er så i øvrigt det tekniske argument for at forudbetale? Fx. Brobizz kan hæve det præcise beløb ved hver passage - hvorfor skal man forudbetale til RK?

/R

Nu kan man jo selv skrue på det beløb man ønsker at forudbetale - trods alt.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af RasmusR, fredag 19. februar, 2021, 09:53 (85 dage siden) @ larsht

Ang. bundet beløb, hvad er så i øvrigt det tekniske argument for at forudbetale? Fx. Brobizz kan hæve det præcise beløb ved hver passage - hvorfor skal man forudbetale til RK?


Nu kan man jo selv skrue på det beløb man ønsker at forudbetale - trods alt.

Ja, det kan man, men man kan ikke sætte den til nul - og hvorfor skal man overhovedet forudbetale?

Når man tanker bilen ved en automat, så reserverer kreditkortmodulet et beløb - det kan fx. være 750,- - og når man så har tanket, så hæver modulet det endelige beløb.

Hvorfor kan et tilsvarende princip ikke bruges hos RK, hvis kunden ønsker det?

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af krabsen, fredag 19. februar, 2021, 10:06 (85 dage siden) @ RasmusR

Ang. bundet beløb, hvad er så i øvrigt det tekniske argument for at forudbetale? Fx. Brobizz kan hæve det præcise beløb ved hver passage - hvorfor skal man forudbetale til RK?


Nu kan man jo selv skrue på det beløb man ønsker at forudbetale - trods alt.


Ja, det kan man, men man kan ikke sætte den til nul - og hvorfor skal man overhovedet forudbetale?

Hvor er forskellen på at forudbetale et Rejsekort i forhold til de tidligere klippekort?

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af RasmusR, fredag 19. februar, 2021, 10:15 (85 dage siden) @ krabsen

Hvor er forskellen på at forudbetale et Rejsekort i forhold til de tidligere klippekort?

Forskellen består i, at RK er et elektronisk kort, som "sagtens" kan håndtere mere eller mindre direkte træk på kundens kort/konto.

Klippekort var et papkort uden dette potentiale. Desuden var klippekortet "gratis" i den forstand at prisen var 10x rejsens pris. Når man havde brugt 10 klip, var der ingen penge tilbage på kortet.

Men det er et typisk eksempel på, hvorfor jernbanen ikke udvikler sig. Man har et produkt med nogle naturlige begrænsninger, og disse begrænsninger fører man videre på ny teknik, selv om det ikke er til kundens (eller nogens) fordel.

Det er det samme med zonesystemet - det var lavet for 45 år siden for at man kunne styre sine tropper med de begrænsninger, som ligger i et blækstempel på et papkort. Nu har man proppet systemet ind i RK, selv om der ingen grund er til det - udover den samme argumentation som du bruger ovenfor: Hvad er forskellen i forhold til...?

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af mikedk2100, fredag 19. februar, 2021, 11:31 (85 dage siden) @ RasmusR

Hvor er forskellen på at forudbetale et Rejsekort i forhold til de tidligere klippekort?


Forskellen består i, at RK er et elektronisk kort, som "sagtens" kan håndtere mere eller mindre direkte træk på kundens kort/konto.

Klippekort var et papkort uden dette potentiale. Desuden var klippekortet "gratis" i den forstand at prisen var 10x rejsens pris. Når man havde brugt 10 klip, var der ingen penge tilbage på kortet.

Men det er et typisk eksempel på, hvorfor jernbanen ikke udvikler sig. Man har et produkt med nogle naturlige begrænsninger, og disse begrænsninger fører man videre på ny teknik, selv om det ikke er til kundens (eller nogens) fordel.

Det er det samme med zonesystemet - det var lavet for 45 år siden for at man kunne styre sine tropper med de begrænsninger, som ligger i et blækstempel på et papkort. Nu har man proppet systemet ind i RK, selv om der ingen grund er til det - udover den samme argumentation som du bruger ovenfor: Hvad er forskellen i forhold til...?

Hørt!

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af krabsen, fredag 19. februar, 2021, 15:24 (85 dage siden) @ mikedk2100

Hvor er forskellen på at forudbetale et Rejsekort i forhold til de tidligere klippekort?


Forskellen består i, at RK er et elektronisk kort, som "sagtens" kan håndtere mere eller mindre direkte træk på kundens kort/konto.

Klippekort var et papkort uden dette potentiale. Desuden var klippekortet "gratis" i den forstand at prisen var 10x rejsens pris. Når man havde brugt 10 klip, var der ingen penge tilbage på kortet.

Og nåede man kun at bruge 7 klip, inden man fik nyt arbejde i en anden by, kunne man så stå og blafre med en ubrugelig kapital og måtte anskaffe endnu et klippekort - også forudbetalt.;-)
Med rejsekortet fortsætter man som intet er hændt og skal hverken lede efter kontanter, klippekortautomater eller billetkontorer.

Her som alle andre steder findes argumenter for og imod de enkelte løsninger, men det ændrer ikke på, at begge har en vis grad af forudbetaling. Og det er pludselig blevet et problem, fordi man har besluttet, at Rejsekortet er noget skidt uanset. Og med d... vold og magt skal der så findes argumenter der understøtter den holdning.

Du mener, at Rejsekortet er noget bras, mens jeg oplever det særdeles positivt, sådan er verden mangfoldig.

God weekend.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af mikedk2100, fredag 19. februar, 2021, 15:40 (85 dage siden) @ krabsen

Hvor er forskellen på at forudbetale et Rejsekort i forhold til de tidligere klippekort?


Forskellen består i, at RK er et elektronisk kort, som "sagtens" kan håndtere mere eller mindre direkte træk på kundens kort/konto.

Klippekort var et papkort uden dette potentiale. Desuden var klippekortet "gratis" i den forstand at prisen var 10x rejsens pris. Når man havde brugt 10 klip, var der ingen penge tilbage på kortet.


Og nåede man kun at bruge 7 klip, inden man fik nyt arbejde i en anden by, kunne man så stå og blafre med en ubrugelig kapital og måtte anskaffe endnu et klippekort - også forudbetalt.;-)
Med rejsekortet fortsætter man som intet er hændt og skal hverken lede efter kontanter, klippekortautomater eller billetkontorer.

Her som alle andre steder findes argumenter for og imod de enkelte løsninger, men det ændrer ikke på, at begge har en vis grad af forudbetaling. Og det er pludselig blevet et problem, fordi man har besluttet, at Rejsekortet er noget skidt uanset. Og med d... vold og magt skal der så findes argumenter der understøtter den holdning.

Du mener, at Rejsekortet er noget bras, mens jeg oplever det særdeles positivt, sådan er verden mangfoldig.

God weekend.

Svarer du mig eller Rasmus, som du citerer?

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af RasmusR, fredag 19. februar, 2021, 15:43 (85 dage siden) @ krabsen

God weekend.

Tak, og i lige måde! :-)

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af Filip, fredag 19. februar, 2021, 18:54 (84 dage siden) @ RasmusR

hvorfor skal man overhovedet forudbetale?

Der er nok flere grunde til at de har valgt den model. Den vigtigste er nok, at man skal kunne starte og slutte en rejse på steder uden internet (busser på landet). En anden grund er nok svartid - det skal helst ikke tage for lang tid fra man sætter kortet på standeren, til at du er tjekket ind.

Af andre, mindre, grunde kan man også forestille sig:
- Mindre gebyr ved færre store betalinger frem for mange små betalinger.
- Et system der virker, selv når Nets er gået ned.
- Mere kapital til rejsekort (Når alle danskere har 100 kr til at stå løber det op)

Da man byggede rejsekort kunne det nok ikke lade sig gøre uden tank-op løsningen, det er nok anderledes i dag. Det kan også nævnes at appen ParkPark lige er skiftet over til tank-op modellen, og holder ved, på trods af rigtig mange klager.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af RasmusR, fredag 19. februar, 2021, 19:55 (84 dage siden) @ Filip

hvorfor skal man overhovedet forudbetale?

Det er fint med argumenter, men...

Der er nok flere grunde til at de har valgt den model. Den vigtigste er nok, at man skal kunne starte og slutte en rejse på steder uden internet (busser på landet). En anden grund er nok svartid - det skal helst ikke tage for lang tid fra man sætter kortet på standeren, til at du er tjekket ind.

Det kræver ikke en online forbindelse. Systemet kan blot ind i mellem checke om dit dankort er validt - Brobizz kan heller ikke nå at gøre det, når du kommer blæsende med campingvogn hen mod bommen i Korsør - den har allerede checket om du er god for pengene, og så hæver den bagefter.

- Mindre gebyr ved færre store betalinger frem for mange små betalinger.

Med det kendskab jeg har, er det sådan at Visa/Master tager %-vis gebyr, og dankort i store mængder er flatrate. Altså gør det ingen forskel.

- Et system der virker, selv når Nets er gået ned.

Arh, mon ikke Nets sådan - rent historisk - kører mere stabilt end RK? Nå, men se ovenfor - online er IKKE nødvendigt.

- Mere kapital til rejsekort (Når alle danskere har 100 kr til at stå løber det op)

Nårrrh... Her er vi nok ved at være ved sagens kerne... :-O

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af Peter Christensen, torsdag 18. februar, 2021, 13:00 (86 dage siden) @ Niels Bak

Nu er de data vel også til brug for passagerernes skyld?

Det er den pæne version.
Den knap så pæne version er at de mange data skal sikre en milimeterpræcis afregning mellem de forskellige trafikselskaber.
I sådan et spil er de rejsende blot et nødvendigt onde.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af steenth, torsdag 18. februar, 2021, 13:11 (86 dage siden) @ Peter Christensen

Nu er de data vel også til brug for passagerernes skyld?

Det er den pæne version.
Den knap så pæne version er at de mange data skal sikre en milimeterpræcis afregning mellem de forskellige trafikselskaber.
I sådan et spil er de rejsende blot et nødvendigt onde.

Rejsekortdata tæller ikke stort afregningen. Det gøre mere de løbende tællinger i busser og tog. Fx bruges S-togs tælling ved vejning af passagerer. Mange har stadig periodekort af forskellig slags, som ikke giver spor i rejsekortssystemet.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af RasmusR, torsdag 18. februar, 2021, 13:16 (86 dage siden) @ steenth

Rejsekortdata tæller ikke stort afregningen. Det gøre mere de løbende tællinger i busser og tog. Fx bruges S-togs tælling ved vejning af passagerer. Mange har stadig periodekort af forskellig slags, som ikke giver spor i rejsekortssystemet.

Det ændrer vel ikke ved, at den oprindelige tanke var at RK skulle være den eneste billet, bl.a. for at man netop kunne udlæse præcis hvor passagererne færdes?

At det så var mere bøvlet end idéfædrene havde forestillet sig, og at det derfor gik anderledes er en anden sag.

/R

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af Scharfenberg, torsdag 18. februar, 2021, 12:38 (86 dage siden) @ RasmusR

Det gode ved rejsekortet er i min verden adgang til utroligt meget data om rejse mønstre, til brug for planlægning. Ruter, antal afgange, størrelse på matrielt.


Det må også have været kongstanken med Rejsekort i det hele taget - det er næppe opfundet for passagerernes skyld...

/R

Omvendt. Politikerne har indført rejsekortet, så du fx ikke skal stå og fedte med et lokalt billetsystem, når du er turist på fx Lollandsbanen eller Skagensbanen. Og så er der mulighed for at adfærdsregulere og tilskynde rejsende, der har mulighed for det, at rejse off peak med rabat hvor der er ledig kapacitet. Rabatten kan samtidig tilskynde de rejsende til at rejse mere (på fornuftige tidspunkter). Indsamling af rejsedata er blot en bonus, som så gavner både trafikplanlæggerne og de rejsende.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af RasmusR, torsdag 18. februar, 2021, 12:46 (86 dage siden) @ Scharfenberg

Omvendt. Politikerne har indført rejsekortet, så du fx ikke skal stå og fedte med et lokalt billetsystem, når du er turist på fx Lollandsbanen eller Skagensbanen.

Jowjow, så siger vi det. Men når et ungt par lander i lufthavnen, og bare skal rundt i København i en weekend - så køber de et Rejsekort til 80,- med 100,- på i automaten - i alt 180,-.

Når de så skal checke 2 personer ind, så går det ikke - for der skal være mindst 70,- på kortet pr. person ved CI.

Man skal altså af med 80 + 70 + 70 = 220,- for at kunne køre 2 personer 2 eller som oftest 3 zoner... Det er måske ikke lige på Skagensbanen, men DET er da turistvenligt...

I øvrigt er der ikke meget "lokalt" billetsystem tilbage i Danmark (set med en danskers øjne), da hele landet er blevet "forenklet" for netop at passe ind i Rejsekorts verden...

/R

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af Scharfenberg, torsdag 18. februar, 2021, 12:52 (86 dage siden) @ RasmusR

Omvendt. Politikerne har indført rejsekortet, så du fx ikke skal stå og fedte med et lokalt billetsystem, når du er turist på fx Lollandsbanen eller Skagensbanen.


Jowjow, så siger vi det. Men når et ungt par lander i lufthavnen, og bare skal rundt i København i en weekend - så køber de et Rejsekort til 80,- med 100,- på i automaten - i alt 180,-.

Når de så skal checke 2 personer ind, så går det ikke - for der skal være mindst 70,- på kortet pr. person ved CI.

Man skal altså af med 80 + 70 + 70 = 220,- for at kunne køre 2 personer 2 eller som oftest 3 zoner... Det er måske ikke lige på Skagensbanen, men DET er da turistvenligt...

I øvrigt er der ikke meget "lokalt" billetsystem tilbage i Danmark (set med en danskers øjne), da hele landet er blevet "forenklet" for netop at passe ind i Rejsekorts verden...

/R

Du rammer hovedet på sømmet. Rejsekortet er ikke smart for udenlandske turister fx fra lufthavnen. De må trække en tre-zoners kontantbillet til ca. 25 kr. i automaten. Det er heldigvis stadig billigt sammenlignet med fx Gardemoen og Arlanda. Her koster en billet over 100 kr.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af RasmusR, torsdag 18. februar, 2021, 13:04 (86 dage siden) @ Scharfenberg

Du rammer hovedet på sømmet. Rejsekortet er ikke smart for udenlandske turister fx fra lufthavnen. De må trække en tre-zoners kontantbillet til ca. 25 kr. i automaten.

En tre-zoners kontantbillet koster 36,-... Det er nok også derfor, at mange turister af nævnte kategori køber sig et CityPass til eksempelvis 24 timer for 80,-

/R

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af steenth, torsdag 18. februar, 2021, 13:24 (86 dage siden) @ RasmusR

Du rammer hovedet på sømmet. Rejsekortet er ikke smart for udenlandske turister fx fra lufthavnen. De må trække en tre-zoners kontantbillet til ca. 25 kr. i automaten.


En tre-zoners kontantbillet koster 36,-... Det er nok også derfor, at mange turister af nævnte kategori køber sig et CityPass til eksempelvis 24 timer for 80,-

Jeg har været ude for i Stockholm, at kun at køre fra centralstationen til hotellet på ankomstdagen og fra mødestedet til centralstationen et par dage senere.. Den slags rejser i København er dårlige dækket af CitePass, mens i Stockholm kunne et "rejsekort" kun koster 20 SEK plus et præsist beløb til rejser - vi var 4 som rejste på det kort til at dele den lille udgift til anskaffelse af kortet. Problemet er at rejsekort tjekind og ud kræver et stor forudbetaling som depositum... Mens man i Stockholm kan tømme kortet helt ved den sidste rejse.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af Bent Jensen, torsdag 18. februar, 2021, 13:50 (86 dage siden) @ steenth

Se det er nemlig ikke smart, man er tvunget til her i dk at skulle forbi en station for at tanke op, ved ikke hvor man ellers kan tanke op? Det skulle være sådan at bare der er nok på kortet til en tur, f. eks til nærmeste station, så kan man køre, at ikke man får en dummetone fra checkind aut. Selvfølgelig skulle man huske at checke inden, men sommetider? Og så når man ikke at se beløbet når man skal af bussen.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af Trainee, torsdag 18. februar, 2021, 14:07 (86 dage siden) @ Bent Jensen

Se det er nemlig ikke smart, man er tvunget til her i dk at skulle forbi en station for at tanke op, ved ikke hvor man ellers kan tanke op? Det skulle være sådan at bare der er nok på kortet til en tur, f. eks til nærmeste station, så kan man køre, at ikke man får en dummetone fra checkind aut. Selvfølgelig skulle man huske at checke inden, men sommetider? Og så når man ikke at se beløbet når man skal af bussen.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Du kan tanke op på selvbetjening (rejsekort.dk), men der går op til 7 timer for tog og 24 timer i bus før det kan komme på kortet.

Men hvis du har en tank op-aftale, behøver du aldrig bekymre dig om forudbetaling - som i øvrigt er 25 kr på et rejsekort personligt med kundetype voksen.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af Niels @, Aarhus, torsdag 18. februar, 2021, 14:11 (86 dage siden) @ Bent Jensen

Se det er nemlig ikke smart, man er tvunget til her i dk at skulle forbi en station for at tanke op, ved ikke hvor man ellers kan tanke op?

Det er man bestemt heller ikke tvunget til - mit rejsekort tankes helt automatisk op, når der ikke er penge nok på det.
Det kræver selvfølgelig, at man én gang for alle går ind på https://www.rejsekort.dk/ og anskaffer sig et rejsekort, og laver en automatisk tank op-aftale.

Jeg må indrømme, at jeg slet ikke forstår den modvilje mod Rejsekortet, som jeg fornemmer hos nogle.
Jeg har både været pendler, brugt klippekort og alt muligt andet, og jeg har (næsten) altid rejst med offentlig transport, og har aldrig haft det så nemt som nu, hvor jeg har et personligt rejsekort, og ikke behøver sætte mig ind i takstsystemer rundt om i landet og finde ud af, hvordan man køber billet til tog og rutebil, når man skal fra Aarhus til Vorupør via Herning og Thisted, for at besøge venner, børn og børnebørn i Ry, undervise en dag om ugen på et kursus i København osv.
Det er pærenemt - og det virker bare hele tiden. Hvis jeg har glemt at tjekke ud, så klarer jeg det bare via hjemmesiden eller app'en Check Udvej.
Det koster selvfølgelig nogle basører at skabe et så fantastisk landsdækkende system, og jeg betaler gerne lidt mere for den offentlige trafik, når der sker en så markant forbedring, som Rejsekortet.
Men sådan er der jo så meget og så mange forskellige oplevelser af tingene.

Venlige hilsner

Niels H.

--
Niels

Avatar

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 18. februar, 2021, 16:23 (86 dage siden) @ Niels

Jeg er bestemt drypvis bruger af offentig trafik, men bakkede op om rejsekortet, for det gav mening at man altid kunne rejse med offentlig traffik hvis et pludseligt behov opstod.
Men jeg har ikke Rejsekort mere. Der hvor kæden hoppede af var, da Rejsekortet uopfordret tilskrev mig at nu ville de lukke det og et nyt skulle anskaffes fordi de mente at nu ville det snart gå i udu.
Det havde været en udstrakt service hvis de bare havde skrevet at erfaringsmæssigt slides de op efter et vist antal år og de anbefaler at udskifte det. Så havde jeg nok gjort det, men de lukkede kortet som fungerede perfekt. Jeg ville godt selv vælge om jeg ville tage chancen eller skifte.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af krabsen, torsdag 18. februar, 2021, 19:46 (85 dage siden) @ Michael Deichmann

Det havde været en udstrakt service hvis de bare havde skrevet at erfaringsmæssigt slides de op efter et vist antal år og de anbefaler at udskifte det. Så havde jeg nok gjort det, men de lukkede kortet som fungerede perfekt. Jeg ville godt selv vælge om jeg ville tage chancen eller skifte.

Dilemmaet for rejsekortselskabet er, at du er en atypisk kunde.

Hvis de nøjes med at advare om mulige problemer, vil de fleste glemme det og fortsætte med det gamle kort.
Og når så det pludselig en dag ikke virker er det naturligvis rejsekortets skyld! ..i al fald hvis man læser de stemningsoppiskende medier. :-(

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af RasmusR, torsdag 18. februar, 2021, 20:05 (85 dage siden) @ krabsen

Hvis de nøjes med at advare om mulige problemer, vil de fleste glemme det og fortsætte med det gamle kort.

Ja, og hvorfor løbe den risiko, når en tvungen udskiftning medfører et salg af et nyt kort til 50,- ?

Avatar

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 18. februar, 2021, 21:15 (85 dage siden) @ krabsen

Det havde været en udstrakt service hvis de bare havde skrevet at erfaringsmæssigt slides de op efter et vist antal år og de anbefaler at udskifte det. Så havde jeg nok gjort det, men de lukkede kortet som fungerede perfekt. Jeg ville godt selv vælge om jeg ville tage chancen eller skifte.


Dilemmaet for rejsekortselskabet er, at du er en atypisk kunde.

Hvis de nøjes med at advare om mulige problemer, vil de fleste glemme det og fortsætte med det gamle kort.
Og når så det pludselig en dag ikke virker er det naturligvis rejsekortets skyld! ..i al fald hvis man læser de stemningsoppiskende medier. :-(

Men det vil være mit valg og mit problem. Og der er jeg så også en atypisk kunde. Nu er jeg ikke-kunde.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af larsht, torsdag 18. februar, 2021, 22:27 (85 dage siden) @ steenth

Du rammer hovedet på sømmet. Rejsekortet er ikke smart for udenlandske turister fx fra lufthavnen. De må trække en tre-zoners kontantbillet til ca. 25 kr. i automaten.


En tre-zoners kontantbillet koster 36,-... Det er nok også derfor, at mange turister af nævnte kategori køber sig et CityPass til eksempelvis 24 timer for 80,-


Jeg har været ude for i Stockholm, at kun at køre fra centralstationen til hotellet på ankomstdagen og fra mødestedet til centralstationen et par dage senere.. Den slags rejser i København er dårlige dækket af CitePass, mens i Stockholm kunne et "rejsekort" kun koster 20 SEK plus et præsist beløb til rejser - vi var 4 som rejste på det kort til at dele den lille udgift til anskaffelse af kortet. Problemet er at rejsekort tjekind og ud kræver et stor forudbetaling som depositum... Mens man i Stockholm kan tømme kortet helt ved den sidste rejse.

Der er Tagespas i Berlin SÅ meget lettere!! :)

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af steenth, torsdag 18. februar, 2021, 23:49 (85 dage siden) @ larsht

Du rammer hovedet på sømmet. Rejsekortet er ikke smart for udenlandske turister fx fra lufthavnen. De må trække en tre-zoners kontantbillet til ca. 25 kr. i automaten.


En tre-zoners kontantbillet koster 36,-... Det er nok også derfor, at mange turister af nævnte kategori køber sig et CityPass til eksempelvis 24 timer for 80,-


Jeg har været ude for i Stockholm, at kun at køre fra centralstationen til hotellet på ankomstdagen og fra mødestedet til centralstationen et par dage senere.. Den slags rejser i København er dårlige dækket af CitePass, mens i Stockholm kunne et "rejsekort" kun koster 20 SEK plus et præsist beløb til rejser - vi var 4 som rejste på det kort til at dele den lille udgift til anskaffelse af kortet. Problemet er at rejsekort tjekind og ud kræver et stor forudbetaling som depositum... Mens man i Stockholm kan tømme kortet helt ved den sidste rejse.


Der er Tagespas i Berlin SÅ meget lettere!! :)

Det kræver 3 rejser enkelt rejser før den er tjent sig ind i Berlin... Når man kun har brug for en rejse pr. dag.

Stockholm har sidse år fået en mulighed for at bruge betalingskort som "rejsekort" - det er lang lettere metode. Ingen registering - bare gå tjek-ind på stationen.... så man igang....

Reelt er diverse dagkort beregnet på turister som skal se meget på kort tid. Men fx erhvervsrejser, hvor man bor på hotel i byen og tager ud til Ballerup og Lyngby til møde/arbejde har ikke noget godt tilbud. Eller familiebesøg, hvor formålet at besøge andre dele af familie, hellere ikke specielt godt dækket ind. Der er rejsekort en barriere, da det enten tager tid at ordne det formelle eller høj forudbetaling på anonym kort, hvor det også kræver en del at få udbetalt det ubrugte restbeløbet.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af RasmusR, fredag 19. februar, 2021, 09:59 (85 dage siden) @ steenth

hvor det også kræver en del at få udbetalt det ubrugte restbeløbet.

At det er blevet så besværligt at veksle RK til rede penge, skyldes at der på et tidspunkt gik sport i at misbruge fru Jensens stjålne dankort til at købe anonyme Rejsekort i automater rundt omkring med et højt beløb på, for så at tage til fx Kh og få pengene udbetalt i kontanter på det glatte ansigt...

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af mikedk2100, torsdag 18. februar, 2021, 13:08 (86 dage siden) @ Scharfenberg

Du rammer hovedet på sømmet. Rejsekortet er ikke smart for udenlandske turister fx fra lufthavnen. De må trække en tre-zoners kontantbillet til ca. 25 kr. i automaten. Det er heldigvis stadig billigt sammenlignet med fx Gardemoen og Arlanda. Her koster en billet over 100 kr.

Begge steder har de også deciderede flytog, modsat København, hvor det ganske rigtigt er billigere, men du skal med et regionaltog, der ikke er specielt indrettet til rejsende med bagage.

I øvrigt koster en 3-zoners kontantbillet 36 kroner.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af Oliver Løvgard @, Ballerup, torsdag 18. februar, 2021, 13:21 (86 dage siden) @ mikedk2100

Du rammer hovedet på sømmet. Rejsekortet er ikke smart for udenlandske turister fx fra lufthavnen. De må trække en tre-zoners kontantbillet til ca. 25 kr. i automaten. Det er heldigvis stadig billigt sammenlignet med fx Gardemoen og Arlanda. Her koster en billet over 100 kr.


Begge steder har de også deciderede flytog, modsat København, hvor det ganske rigtigt er billigere, men du skal med et regionaltog, der ikke er specielt indrettet til rejsende med bagage.

Jeg vil nu sige at indretningen i ET, især i de nyrenoverede, er meget velegnet hvis man har bagage med sig.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af P.Jensen, torsdag 18. februar, 2021, 16:37 (86 dage siden) @ Scharfenberg

Scharfenberg

Oslo har også et billetproblem, som jeg nærmere vil kalde en turistfælde.

Fra Gardemoen til Oslo S kører Flytoget og VY. Flytoget kører dog oftere end VY, som tager 3-4 minutter længere om strækningen, men Flytoget koster NOK 204, mens VY NOK 110.

P.Jensen

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af steenth, torsdag 18. februar, 2021, 13:05 (86 dage siden) @ Scharfenberg

Det må også have været kongstanken med Rejsekort i det hele taget - det er næppe opfundet for passagerernes skyld...

/R


Omvendt. Politikerne har indført rejsekortet, så du fx ikke skal stå og fedte med et lokalt billetsystem, når du er turist på fx Lollandsbanen eller Skagensbanen. Og så er der mulighed for at adfærdsregulere og tilskynde rejsende, der har mulighed for det, at rejse off peak med rabat hvor der er ledig kapacitet. Rabatten kan samtidig tilskynde de rejsende til at rejse mere (på fornuftige tidspunkter). Indsamling af rejsedata er blot en bonus, som så gavner både trafikplanlæggerne og de rejsende.

Politikerne har ikke været indblandet i processen med indførelsen af rejsekort. Det er startet som et lokalt projekt i hovedstadsområdet, som trinvis udvikle sig at ved at den skulle dække Sjælland og senere resten af landet. Det er første senere at politikerne har blandet sig med off-peak rabat og fastsætte principper for takster i lovtekst.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af steenth, torsdag 18. februar, 2021, 10:35 (86 dage siden) @ mikedk2100

Mængderabat kan give noget fleksibilitet. Men specielt i store byer som København er der mange som bruger pendlerkort meget, hvor mængderabat som i Vestdanmark, ikke er en fordel.

Men hvis man samlede alle transaktioner på rejser og udregnet en pris samlet for fx en måned, så kunne man indfører et betalingsloft på det daglige forbrug samtidig med at man kan rejse ud af det daglige pendlerområde. Ulempe at man ikke kan følge ens saldo løbende. Movia har testet det i lille skala med manuel udregning af prisen med tilbage betaling af for meget betalt beløb - jeg har prøvet at få dem til system til formålet, så det kunne bruges i større skala, hvor det er lettere at håndtere betaling. Fordelen er loft over betaling, da man betaler for den typisk rejselængde. Men det er svært at forklare over for slutbrugere. Men ellers var der positiv stemning over for det forsøg... Også fra dem som deltog i den test.


Personligt foretrækker jeg at betale en fast pris for at kunne rejse lige så tosset jeg vil i et afgrænset område, eventuelt kun på visse dage. Og jeg håber for alt i verden ikke, at pendlerkortet bliver tvunget over på et Rejsekort.

Jeg ved godt at nogle ville holde fast i en pendlerkort. Om det er som app eller på et rejsekort betyder mindre.

Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig kan se nogen fordel i din ovenstående beskrivelse - hvis vi altså taler om pendlere. Udover at det bliver endnu en voldsom kompliceret måde at rejse med kollektiv trafik på. Det skal jo være nemt at håndtere, gennemskueligt for brugerne og så skal brugerne jo også helst kunne få en fordel af det sammenlignet med et gammeldags pendlerkort. Det skal slet ikke være noget med, at kunderne kan få for meget betalt tilbage (på et tidspunkt).

Fordelen er at man ikke skal gætte sig til om det kan betale sig at bruge pendlerkort den næste periode. Det bliver regnet ud for en i slutning af perioden. London kan man bruge et betalingskort eller et Oyster-card til ens rejser, hvor der udregnes et "Daily Cap" eller et "Weekly Cap" - dvs et loft på betaling pr dag og uge... tanken at også at gøre det på pr måned. Men der er nogle praktiske problemer i sådan system at finde ud af hvornår man skal trække beløbet, da der ikke er plads nok på kortet til at have data nok til at udregne det.

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..)

af mikedk2100, torsdag 18. februar, 2021, 11:00 (86 dage siden) @ steenth

Personligt foretrækker jeg at betale en fast pris for at kunne rejse lige så tosset jeg vil i et afgrænset område, eventuelt kun på visse dage. Og jeg håber for alt i verden ikke, at pendlerkortet bliver tvunget over på et Rejsekort.

Jeg ved godt at nogle ville holde fast i en pendlerkort. Om det er som app eller på et rejsekort betyder mindre.

Det er jeg så ikke enig i. Med pendlerkort på Rejsekort skal man jo huske at tjekke ind, hvis man tager bussen - og tjekke ind for at aktivere en ny periode. Med app'en skal man blot vise det på forlangende (fornyelse af periode kan man jo klare i ro og mag i toget).

Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig kan se nogen fordel i din ovenstående beskrivelse - hvis vi altså taler om pendlere. Udover at det bliver endnu en voldsom kompliceret måde at rejse med kollektiv trafik på. Det skal jo være nemt at håndtere, gennemskueligt for brugerne og så skal brugerne jo også helst kunne få en fordel af det sammenlignet med et gammeldags pendlerkort. Det skal slet ikke være noget med, at kunderne kan få for meget betalt tilbage (på et tidspunkt).

Fordelen er at man ikke skal gætte sig til om det kan betale sig at bruge pendlerkort den næste periode. Det bliver regnet ud for en i slutning af perioden. London kan man bruge et betalingskort eller et Oyster-card til ens rejser, hvor der udregnes et "Daily Cap" eller et "Weekly Cap" - dvs et loft på betaling pr dag og uge... tanken at også at gøre det på pr måned. Men der er nogle praktiske problemer i sådan system at finde ud af hvornår man skal trække beløbet, da der ikke er plads nok på kortet til at have data nok til at udregne det.

Det kan jeg godt se fordelen i. Ulempen er det konstante tjek-ind og -ud. Det er jo en smagssag.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Scharfenberg, torsdag 18. februar, 2021, 12:18 (86 dage siden) @ mikedk2100
redigeret af Scharfenberg, torsdag 18. februar, 2021, 12:44

Orangebilletter hjælper jo ikke pendlerne, som er dem, der skal få jernbanen til at leve.

Den primære målgruppe for Orange-billetter er ikke pendlere. Som pendler får du allerede ca. 60 % rabat på dit pendlerkort.

Det er pendlerkortets pris og dækningsområde sammen med det skattemæssige transportfradrag, der skal kigges på. Man bør også allerede nu se på et mere fleksibelt pendlerkort, når vi forhåbentlig skal til at have en del mere hjemmearbejde efter coronaen.

Det kunne fx være et pendlerkort, der kun gælder mandag, onsdag og fredag, fordi man arbejder fast hjemme tirsdag og torsdag. Det pendlerkort vil så gælde 10 uger for den samme pris som man får 30 dage nu. Altså at man selv fordeler de 30 dage man betaler for.

Som nævnt andetsteds kigger man i øjeblikket på mulighederne for mere fleksible pendlerkort. Men så vidt jeg husker, da folk vendte tilbage til kontorarbejdspladserne i august 2020, havde langt størstedelen af både arbejdsgivere og medarbejdere glemt alt om at arbejde hjemme. Jeg mener, at man i august 2020 var tilbage på 85 % af normalen, og motorvejene og indfaldsvejene var igen sandet til. Så udfordringen bliver at få de sidste 10-15 % tilbage, og her kan fleksible pendlerprodukter være en hjælp. Skal man ud over de 100 %, og det skal man, er man nok nødt til at vente på, at de store investeringer i jernbanen efterhånden slår igennem.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af mikedk2100, torsdag 18. februar, 2021, 13:03 (86 dage siden) @ Scharfenberg

Orangebilletter hjælper jo ikke pendlerne, som er dem, der skal få jernbanen til at leve.

Den primære målgruppe for Orange-billetter er ikke pendlere. Som pendler får du allerede ca. 60 % rabat på dit pendlerkort.

Det var også min pointe - at Orangebilletter ikke får flere pendlere op i toget. Og det er vel det, der er meningen med det hele? At folk helst skal fra bilen og over i toget? Orangebilletter er rigtig fine for folk, der "ikke skal nå noget", som skal på fritidsture og lignende. Det udsprang jo af, at der blev snakket om Ryan Air priser i udlandet, hvor de danske Orangebilletter så blev nævnt. Altså ikke noget der får flere til at pendle med toget.

Det er muligt vi får ca 60% rabat på pendlerkortet allerede, men er det nok? Jeg skal fx betale lidt over 2.000 kr. om måneden for et pendlerkort, som tilmed er låst til én bestemt strækning. Det er jo der overvejelserne om en lille pispotte af en bil ikke er bedre - togturen er alligevel spildtid og en bil er ikke låst til en bestemt strækning. Den kan også køre forbi Bilka, til planteskolen, stranden, skoven, whatever. Uden for myldretiden er bilen også langt hurtigere end toget, i hvert fald de steder, hvor jeg skal hen.

Det er jo tydeligvis det mange har fundet ud af allerede med den markante stigning af biltrafik vi har set i 10'erne. Jeg tror heller ikke man skal være blind for, at de 8 måneders nedlukning af Sydbanen har kostet mange pendlere hos DSB.

Grunden til, at både arbejdsgivere og arbejdstagere i august havde "glemt alt om hjemmearbejde" er også det bureaukrati, som beslutningen om mere hjemmearbejde skal igennem. I hvert fald i det offentlige. Det er ikke bare en beslutning som kontorchefen tager. Det skal jo igennem de rigtige kanaler, passes ind i overenskomsten, diskuteres det ene og det andet sted osv. Så derfor vil vi også se, at størstedelen "glemmer alt om hjemmearbejde", når denne her lockdown er overstået. For beslutningen om mere hjemmearbejde tages næppe i år.

Men det er da godt, der bliver kigget på fleksible pendlerprodukter.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Scharfenberg, torsdag 18. februar, 2021, 14:41 (86 dage siden) @ mikedk2100


Det er muligt vi får ca 60% rabat på pendlerkortet allerede, men er det nok? Jeg skal fx betale lidt over 2.000 kr. om måneden for et pendlerkort, som tilmed er låst til én bestemt strækning. Det er jo der overvejelserne om en lille pispotte af en bil ikke er bedre - togturen er alligevel spildtid og en bil er ikke låst til en bestemt strækning.

Togturen er jo netop ikke spildtid, når du kan sove eller arbejde undervejs. Læse en god bog eller det nyeste nummer af Jernbanen. Det kan man pt. ikke i en bil, man er eneste passager i. Heller ikke selv om de 100 % selvkørende og flyvende biler kommer lige om lidt :-P

Det er jo tydeligvis det mange har fundet ud af allerede med den markante stigning af biltrafik vi har set i 10'erne. Jeg tror heller ikke man skal være blind for, at de 8 måneders nedlukning af Sydbanen har kostet mange pendlere hos DSB.

Det er mit indtryk, at rigtig mange er vendt tilbage på Sydbanen - simpelthen fordi der i en normalsituation er for meget kø selv på den 10-sporede del af motorvejen. Og rejsetiderne på Sydbanen bliver kun kortere de kommende år. Og materiellet spritnyt. Bør sagtens kunne konkurrere med en Aygo ;-)

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af mikedk2100, torsdag 18. februar, 2021, 14:56 (86 dage siden) @ Scharfenberg


Det er muligt vi får ca 60% rabat på pendlerkortet allerede, men er det nok? Jeg skal fx betale lidt over 2.000 kr. om måneden for et pendlerkort, som tilmed er låst til én bestemt strækning. Det er jo der overvejelserne om en lille pispotte af en bil ikke er bedre - togturen er alligevel spildtid og en bil er ikke låst til en bestemt strækning.

Togturen er jo netop ikke spildtid, når du kan sove eller arbejde undervejs. Læse en god bog eller det nyeste nummer af Jernbanen. Det kan man pt. ikke i en bil, man er eneste passager i. Heller ikke selv om de 100 % selvkørende og flyvende biler kommer lige om lidt :-P

Det er jo en smagssag - for mig er den spildtid, da jeg ikke må arbejde undervejs. Sove gør jeg om natten, og en god bog kan jeg høre som lydbog i bilen ;)

Det er jo tydeligvis det mange har fundet ud af allerede med den markante stigning af biltrafik vi har set i 10'erne. Jeg tror heller ikke man skal være blind for, at de 8 måneders nedlukning af Sydbanen har kostet mange pendlere hos DSB.

Det er mit indtryk, at rigtig mange er vendt tilbage på Sydbanen - simpelthen fordi der i en normalsituation er for meget kø selv på den 10-sporede del af motorvejen. Og rejsetiderne på Sydbanen bliver kun kortere de kommende år. Og materiellet spritnyt. Bør sagtens kunne konkurrere med en Aygo ;-)

Det er ikke mit indtryk. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan det var før sporarbejdet, da jeg først begyndte at pendle på Sydbanen efter nedlukningen, men det er ikke mit indtryk, at det er væltet ind med passagerer. Til gengæld har mange af mine kolleger allerede skiftet DSB ud med bilen, og de kommer ikke tilbage. Nu pendler jeg jo også ud af København skal det siges.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Lyntoget, torsdag 18. februar, 2021, 22:35 (85 dage siden) @ mikedk2100

Når du betaler for 30 dage idag betaler du også for lørdag og søndag

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af mikedk2100, torsdag 18. februar, 2021, 22:54 (85 dage siden) @ Lyntoget

Når du betaler for 30 dage idag betaler du også for lørdag og søndag

I know, men det ville jo også løse sig, hvis man fik lov at vælge, hvilke dage periodekortet skulle gælde. Og så kan jeg jo vælge lørdag eller søndag med, hvis jeg har brug for at pendle der.

Tanken var jo, at jeg stadig forpligter mig til at købe mindst 30 dage, men jeg vælger, at kortet kun skal gælde mandag, tirsdag, torsdag og lørdag, for det er der, jeg skal fysisk på arbejde. Og ved at købe 32 dage har jeg så et pendlerkort i ca 2 måneder, der kun gælder de 4 dage om ugen, hvor jeg har brug for at pendle.

Men lad os se, hvad DSB kommer op med.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Lyntoget, fredag 19. februar, 2021, 00:20 (85 dage siden) @ mikedk2100

Midttrafik har noget her
bemærk det ikke er gyldig hos DSB og Arriva

https://www.midttrafik.dk/billetter-og-priser/billetter/pendlerklip/

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Trainee, fredag 19. februar, 2021, 00:41 (85 dage siden) @ Lyntoget

Midttrafik har noget her
bemærk det ikke er gyldig hos DSB og Arriva

https://www.midttrafik.dk/billetter-og-priser/billetter/pendlerklip/

Arriva har også lanceret noget: https://arriva.dk/kort-og-billetter/arriva-flex

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af mikedk2100, fredag 19. februar, 2021, 07:58 (85 dage siden) @ Trainee

Midttrafik har noget her
bemærk det ikke er gyldig hos DSB og Arriva

https://www.midttrafik.dk/billetter-og-priser/billetter/pendlerklip/


Arriva har også lanceret noget: https://arriva.dk/kort-og-billetter/arriva-flex

Gode tiltag, som vi jo bare kan håbe Movia/DOT lærer af :)

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Svend @, onsdag 17. februar, 2021, 17:22 (87 dage siden) @ Poul Brandt

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i en helt ny æra"

INTERVIEW: Den danske jernbane står overfor et kvantespring, der ikke er set magen til i et halvt århundrede. Den udvikling skal udnyttes, så passagerflugten stopper, siger transportminister Benny Engelbrecht. Opskriften er moderne tog, emissionsfri kørsel og billige billetter.

Altinget, bag betalingsmur

Nå, siger han det. I et positivt øjeblik kunne man håbe på, at der også fulgte lidt flere penge med, men vi har lige set, at Banedanmark bliver nødt til at afskedige medarbejdere fordi økonomien ikke hænger sammen. Et af de smarte ord er "Eksterne effektiviseringskrav".

--
Svend

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Scharfenberg, torsdag 18. februar, 2021, 12:09 (86 dage siden) @ Svend

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i en helt ny æra"

INTERVIEW: Den danske jernbane står overfor et kvantespring, der ikke er set magen til i et halvt århundrede. Den udvikling skal udnyttes, så passagerflugten stopper, siger transportminister Benny Engelbrecht. Opskriften er moderne tog, emissionsfri kørsel og billige billetter.

Altinget, bag betalingsmur


Nå, siger han det. I et positivt øjeblik kunne man håbe på, at der også fulgte lidt flere penge med, men vi har lige set, at Banedanmark bliver nødt til at afskedige medarbejdere fordi økonomien ikke hænger sammen. Et af de smarte ord er "Eksterne effektiviseringskrav".

Jernbanen i Danmark har fået ca. 20 mia. kr. til CBTC/ERTMS, et to-cifret mia.beløb til nye banestrækninger, hastighedsopgraderinger og elektrificering. Samlet set bruges der også et to-cifret mia.beløb på nye tog de kommende ti år. Så hvor synes du, at jernbanen behøver flere penge? Effektiviseringerne i BDK er udtryk for et politisk ønske om, at BDK arbejder mere smart og bedre for lidt færre penge. På samme måde som det er politisk afstemt, at DSB skal strømline virksomheden de kommende år, efterhånden som effekterne af de mange mia.investeringer i jernbanen kan høstes. Hvis jernbanen skal overleve, er jernbanen nødt til at vise, at den kan levere et endnu mere attraktivt produkt for færre penge. Kan den ikke det, ender den i en dødsspiral, hvor fjernbusser og privatbilisme står på spring for at overtage.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af My1202, torsdag 18. februar, 2021, 14:05 (86 dage siden) @ Poul Brandt

Kollektiv trafik giver de færreste steder overskud og uanset hvordan man forsøger at skrue et takstsystem sammen, vil der altid være nogle som føler de betaler for det meget eller systemet er for svært at bruge.

Det er næppe anderledes i dag. Men tilbage i 60'erne kostede det ca. 50 øre at opkræve 1 kr fra passageren hos Københavns Sporveje.

Nogle steder har man derfor opgivet at opkræve betaling og gjort det gratis at bruge kollektiv transport.
Koblede man det så sammen med at en fjernelse af befordringsfradraget i de områder med regelmæssig bus, metro, letbane og togtrafik ville det være enkelt at rejse.

Det nuværende system inkl. rejsekort gør givet at mange opgiver på forhånd og tager bilen.

--
[image]

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af KKLD, torsdag 18. februar, 2021, 14:14 (86 dage siden) @ My1202

Kollektiv trafik giver de færreste steder overskud og uanset hvordan man forsøger at skrue et takstsystem sammen, vil der altid være nogle som føler de betaler for det meget eller systemet er for svært at bruge.

Det er næppe anderledes i dag. Men tilbage i 60'erne kostede det ca. 50 øre at opkræve 1 kr fra passageren hos Københavns Sporveje.

Nogle steder har man derfor opgivet at opkræve betaling og gjort det gratis at bruge kollektiv transport.
Koblede man det så sammen med at en fjernelse af befordringsfradraget i de områder med regelmæssig bus, metro, letbane og togtrafik ville det være enkelt at rejse.

Det nuværende system inkl. rejsekort gør givet at mange opgiver på forhånd og tager bilen.

Hvad med at gøre alt offentlig transport gratis i DK?

"Samlet ses, at gratis kollektiv transport i hele Danmark vil give en stigning i det årlige persontransportarbejde i kollektiv transport i Danmark på 126%. Samtidig reduceres trafikarbejdet i bil med 4,6% ligesom cykel og gang begge reduceres med ca. 21%. De direkte provenueffekter af dette er en omkostning på 9,4 mia. kr. årligt. Tiltaget vil give en reduktion i CO2-udledningen på 0,3 mio. ton årligt, mens den samlede velfærdsøkonomiske effekt på eksterne omkostninger ekskl. kapacitetsudvidelser bliver en gevinst på 0,35 mia. kr. årligt."

Kilde er side 4 i rapporten: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/236/2151774.pdf

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Scharfenberg, torsdag 18. februar, 2021, 14:32 (86 dage siden) @ KKLD

Hvad med at gøre alt offentlig transport gratis i DK?

"Samlet ses, at gratis kollektiv transport i hele Danmark vil give en stigning i det årlige persontransportarbejde i kollektiv transport i Danmark på 126%. Samtidig reduceres trafikarbejdet i bil med 4,6% ligesom cykel og gang begge reduceres med ca. 21%. De direkte provenueffekter af dette er en omkostning på 9,4 mia. kr. årligt. Tiltaget vil give en reduktion i CO2-udledningen på 0,3 mio. ton årligt, mens den samlede velfærdsøkonomiske effekt på eksterne omkostninger ekskl. kapacitetsudvidelser bliver en gevinst på 0,35 mia. kr. årligt."

Kilde er side 4 i rapporten: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/236/2151774.pdf

Politikerne vendte tomlen nedad, fordi 1) Det kostede 9,4 mia. kr. årligt mod 2) en relativ beskeden gevinst på 350 mio. kr. årligt og ellers ret begrænsede positive effekter (biltrafik reduceres kun med 4,6 % og gang og cykel reduceres med 21 % - vi vil jo gerne have at folk motionerer mere, ikke mindre). Desuden er der også en meget begrænset reduktion på CO2.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af My1202, torsdag 18. februar, 2021, 14:49 (86 dage siden) @ Scharfenberg

Hvad med at gøre alt offentlig transport gratis i DK?

"Samlet ses, at gratis kollektiv transport i hele Danmark vil give en stigning i det årlige persontransportarbejde i kollektiv transport i Danmark på 126%. Samtidig reduceres trafikarbejdet i bil med 4,6% ligesom cykel og gang begge reduceres med ca. 21%. De direkte provenueffekter af dette er en omkostning på 9,4 mia. kr. årligt. Tiltaget vil give en reduktion i CO2-udledningen på 0,3 mio. ton årligt, mens den samlede velfærdsøkonomiske effekt på eksterne omkostninger ekskl. kapacitetsudvidelser bliver en gevinst på 0,35 mia. kr. årligt."

Kilde er side 4 i rapporten: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/236/2151774.pdf


Politikerne vendte tomlen nedad, fordi 1) Det kostede 9,4 mia. kr. årligt mod 2) en relativ beskeden gevinst på 350 mio. kr. årligt og ellers ret begrænsede positive effekter (biltrafik reduceres kun med 4,6 % og gang og cykel reduceres med 21 % - vi vil jo gerne have at folk motionerer mere, ikke mindre). Desuden er der også en meget begrænset reduktion på CO2.

De glemte betydningen af en fjernelse af befordringsfradraget.
De evnede ikke at fratrække udgiften til opkrævning af billet og kontrol.
De opgav at medregne de sparede udgifter til vedligeholdelse af vejnettet, nyanlæg og sparede udgifter til sygehusophold og invalidepension grundet færre ulykker.

Så ubrugelig rapport!

--
[image]

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af KKLD, torsdag 18. februar, 2021, 15:38 (86 dage siden) @ Scharfenberg

Hvad med at gøre alt offentlig transport gratis i DK?

"Samlet ses, at gratis kollektiv transport i hele Danmark vil give en stigning i det årlige persontransportarbejde i kollektiv transport i Danmark på 126%. Samtidig reduceres trafikarbejdet i bil med 4,6% ligesom cykel og gang begge reduceres med ca. 21%. De direkte provenueffekter af dette er en omkostning på 9,4 mia. kr. årligt. Tiltaget vil give en reduktion i CO2-udledningen på 0,3 mio. ton årligt, mens den samlede velfærdsøkonomiske effekt på eksterne omkostninger ekskl. kapacitetsudvidelser bliver en gevinst på 0,35 mia. kr. årligt."

Kilde er side 4 i rapporten: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/236/2151774.pdf


Politikerne vendte tomlen nedad, fordi 1) Det kostede 9,4 mia. kr. årligt mod 2) en relativ beskeden gevinst på 350 mio. kr. årligt og ellers ret begrænsede positive effekter (biltrafik reduceres kun med 4,6 % og gang og cykel reduceres med 21 % - vi vil jo gerne have at folk motionerer mere, ikke mindre). Desuden er der også en meget begrænset reduktion på CO2.

Der er dog en stigning med 126% i kollektiv transport i Danmark.

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af My1202, torsdag 18. februar, 2021, 14:36 (86 dage siden) @ KKLD

Kollektiv trafik giver de færreste steder overskud og uanset hvordan man forsøger at skrue et takstsystem sammen, vil der altid være nogle som føler de betaler for det meget eller systemet er for svært at bruge.

Det er næppe anderledes i dag. Men tilbage i 60'erne kostede det ca. 50 øre at opkræve 1 kr fra passageren hos Københavns Sporveje.

Nogle steder har man derfor opgivet at opkræve betaling og gjort det gratis at bruge kollektiv transport.
Koblede man det så sammen med at en fjernelse af befordringsfradraget i de områder med regelmæssig bus, metro, letbane og togtrafik ville det være enkelt at rejse.

Det nuværende system inkl. rejsekort gør givet at mange opgiver på forhånd og tager bilen.


Hvad med at gøre alt offentlig transport gratis i DK?

"Samlet ses, at gratis kollektiv transport i hele Danmark vil give en stigning i det årlige persontransportarbejde i kollektiv transport i Danmark på 126%. Samtidig reduceres trafikarbejdet i bil med 4,6% ligesom cykel og gang begge reduceres med ca. 21%. De direkte provenueffekter af dette er en omkostning på 9,4 mia. kr. årligt. Tiltaget vil give en reduktion i CO2-udledningen på 0,3 mio. ton årligt, mens den samlede velfærdsøkonomiske effekt på eksterne omkostninger ekskl. kapacitetsudvidelser bliver en gevinst på 0,35 mia. kr. årligt."

Kilde er side 4 i rapporten: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/236/2151774.pdf

Man bør dog nok huske at rapporten undlader at tage stilling til hvad udgiften til opkrævning og kontrol af rejseafgift udgør.
Lifesom man behændigt undgår at forholde sig til sparede udgifter til vedligeholdelse af vejnettet.

At færre vil cykle er vel et udokumenteret postulat.
Giver det mening at cykle og er vejret godt og forefindes en sikker cykelvej - hvorfor skulle man så opgive cyklen?

At der skal investeres mere i tog og busser er vel kun godt?

Færre kørte kilometer i egen bil er vel også godt selvom det betyder færre afgifter til staten?

Det gør sjovt nok de fleste tiltag på at få bilister over i kollektiv trafik uanset om det er gratis eller ej.
Lidt det samme med mere gods på skinner. Hvis det - som ønsket - fører til færre lastbiler inkl. lastbiler over broer og tunneler med betaling - ja så er det vel også en god ting?

Så samlet set en ubrugelig rapport som ivrigt helt har set bort fra befordringsfradraget.

--
[image]

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i .....

af Poul Brandt @, Nordsjælland, lørdag 27. februar, 2021, 19:54 (76 dage siden) @ Poul Brandt

Så er artiklen givet fri:

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i en helt ny æra"

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen