Et nyt forum? (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, fredag 19. februar, 2021, 13:53 (8 dage siden)

Dette forum er, som nogen ved, baseret på My Little Forum og denne type af forum er rigtig god, når der postes 30-40 indlæg i døgnet. Det er nemt at have overblik over, hvad der er kommet af nye indlæg, både ved at kigge ned over forsiden og ved at se på oversigten “Seneste indlæg” i højre side.

Når antallet af indlæg overstiger 30-40 i døgnet, bliver det sværere at bevare overblikket, og indlæg der postes i ældre tråde, ryger hurtigt ud i bunden af “Seneste indlæg”, så man aldrig opdager de pågældende indlæg. Endvidere bliver lange tråde sværere at læse, når der bruges “citat”, hvorved hele teksten rykker længere og længere mod højre, indtil tekstspalten kun er 2 cm bred.

Et andet problem er, at alle typer af emner blandes vilkårligt i takt med, at der oprettes nye tråde. Der er godt nok mulighed for at vælge kategorier, men den funktion benyttes sjældent bl.a. fordi den er valgfri.

På det seneste er antallet af daglige indlæg steget kraftigt her i forummet og spørgsmålet er, om ikke det er på tide, at skifte til en mere traditionel type af forum software? Vore svenske kollegaer på Postvagnen.com løb ind i samme problem for et par år siden og valgte at skifte My Little Forum ud med vBulletin (der koster 1.500,- kr. i standardudgaven).

---------------------

Denne tekst har været et stykke tid undervejs og jeg er i mellemtiden nået frem til, at det er på tide at skifte til et andet forumsoftware men hvilket?

Der er umiddelbart følgende krav til et nyt forum:

Det skal være baseret på PHP/MySQL
Det skal kunne redigeres/omprogrammeres frit.
Det skal findes i en fuldt oversat dansk version
Det skal fungere lige godt på storskærm og mobil.
Det behøver ikke at være gratis, men skal ikke koste en bondegård.

Søger man på “forum software php” på Google, får man over 250 millioner resultater, bl.a. denne Wikipedia side:
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Internet_forum_software

Er der nogen, der har gode hhv. dårlige erfaringer med forum software, hører jeg gerne om det.

--
[image]

Et nyt forum?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, mandag 22. februar, 2021, 13:01 (5 dage siden) @ Tommy Nilsson

Feltet er nu snævret ind til phpBB og Simple Machines, og jeg vil nu gå i gang med en testinstallation af phpBB.

--
[image]

Et nyt forum?

af Simon Poulsen, mandag 22. februar, 2021, 16:59 (4 dage siden) @ Tommy Nilsson

og jeg vil nu gå i gang med en testinstallation af phpBB.

Jeg tror blot, at phpBB er for omfattende for denne side og det vil skræmme folk væk. Det er meget omfangsrigt og du kommer nok ikke uden om, at alle folk skal oprette sig på ny. Det er selvfølgelig også en måde at få ryttet op i aktive brugere på. Og så er der selvfølgelig det med designet. Det kan ikke blive i stil med nuværende.

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs
Pris 280 kr.

Læs mere
DSB Fs263

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak

Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen