Godnat ...
... både for dagen og for de 24 sidste Bn vogne!
mvh, Allan
af Allan Støvring-Nielsen, 15/5 2011, 19:39 (5052 dage siden)
... både for dagen og for de 24 sidste Bn vogne!
mvh, Allan
af Jens Møller, København S, 15/5 2011, 20:57 (5052 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen
Er du nu helt sikker på, at der var 24 vogne efter maskinen? Fra sædvanligvis velunderrettet kilde har jeg fået oplyst antallet af vogne til 23, men det ændrer jo ikke ved det faktum, at nu er BN-vognene for altid fjernet fra Danmarks skinner og med dem de sidste personvogne ejet af DSB. En epoke er nu slut og om et par uger er der kun en lillebitte håndfuld bevarede vogne tilbage af denne ellers udmærkede vogntype, som mange jo elskede at hade, men danskerne har jo altid været notoriske kværulanter!!
--
Jens MO-Møller
af Minoque, 15/5 2011, 21:15 (5052 dage siden) @ Jens Møller
MZ 1401 på vej til århus med de sidste 24 bn vogne, her fotograferet i Brøndbyøster
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/5 2011, 03:43 (5052 dage siden) @ Minoque
MZ 1401 på vej til århus med de sidste 24 bn vogne, her fotograferet i Brøndbyøster
Lidt off-topic (sorry!), men det er da en fornøjelse at se, hvor grønt der er omkring jernbanen på Brøndbyøster-egnen, versus en gennemsnitlig motorvejsstrækning.
Men DSB er vist også, så vidt jeg husker, Danmarks største naturforvalter ?
Og i disse tider, med fokus på CO2-balance, må alt dette grønne vel også hjælpe lidt på jernbanens CO2-regnskab, og tilmed virker bevoksningen på billedet givetvis også støjdæmpende. Og endelig er der ofte også et rigt dyreliv på og omkring jernbanernes umatrikulerede arealer, på baneskråninger, stationsområder, etc.
Måske kunne vi starte en tråd med billeder af naturoplevelser, indfanget omkring ferroviale installationer og arealer ?.
Blot en strøtanke inspireret af ovenstående flotte billede.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/5 2011, 04:22 (5052 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
Lidt off-topic (sorry!), men det er da en fornøjelse at se, hvor grønt der er omkring jernbanen på Brøndbyøster-egnen, versus en gennemsnitlig motorvejsstrækning.
Men DSB er vist også, så vidt jeg husker, Danmarks største naturforvalter ?
Kære Carsten
Her på Forum kan vi jo godt lide lidt fluek******i. Så: De grønne arealer på billedet er ikke DSB's men Banedanmarks.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/5 2011, 09:03 (5052 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Lidt off-topic (sorry!), men det er da en fornøjelse at se, hvor grønt der er omkring jernbanen på Brøndbyøster-egnen, versus en gennemsnitlig motorvejsstrækning.
Men DSB er vist også, så vidt jeg husker, Danmarks største naturforvalter ?
Kære CarstenHer på Forum kan vi jo godt lide lidt fluek******i.
Så: De grønne arealer på billedet er ikke DSB's men Banedanmarks.
![]()
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hej Thomas
Hehe, det er bare i orden (men lidt synd for fluerne...).
Nye tider, nye ejerskaber - visse ting var mere overskuelige i "de gode gamle dage".
Anyways, så kunne motivet på billedet inspirere til en tilsvarende "grøn" modeljernbane - og måske føromtalte tråd.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
af Johnni Lassen , 16/5 2011, 03:57 (5052 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen
af Allan Støvring-Nielsen, 16/5 2011, 14:19 (5052 dage siden) @ Johnni Lassen
Er ret sikker på at toget kommer langsomt fordi det har været inde i spor 0 for overhaling af Lyn 73, så det FIK stop i Ringsted ...
mvh, Allan
af Kaspertog , Næstved, 16/5 2011, 14:58 (5052 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen
Her er en video og et billede af den ved Fjenneslev.
http://www.youtube.com/watch?v=qfsI6B2XaWI
DSB Mz 1401 med 24 Bn vogne ved Fjenneslev d. 15/5-11.
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/5 2011, 17:20 (5052 dage siden) @ Kaspertog
Her er en video og et billede af den ved Fjenneslev.
http://www.youtube.com/watch?v=qfsI6B2XaWI
DSB Mz 1401 med 24 Bn vogne ved Fjenneslev d. 15/5-11.
Der er da en god fart på de skrotvogne - så må bremserne have virket på i det mindste nogle af dem.
24 vogne, og ikke én eneste af dem uden grafitti - der er vist ingen tvivl om, at de har stået betænkeligt tæt på hovedstaden
Tænk, det er jo ikke engang sikkert, at skrotmanden gider at kigge på "kunstværkerne", inden han tænder for skærebrænderen. Splidt arbejde!
Men mon ikke at det alligevel er at foretrække, frem for "skønmalerier" på det rullende materiel som f.eks. IC/3, IR/4 og MR.
Tak for linket til videoen - det er skønt, at det stadig kan lade sig gøre at opleve en GM'er i arbejde.
af Kaspertog , Næstved, 16/5 2011, 18:24 (5051 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
Der er da en god fart på de skrotvogne - så må bremserne have virket på i det mindste nogle af dem.
Ja, dog lige at den i forrige uge var på tur selv lige ind i Me 1514 på Centralværkstedet.
Tak for linket til videoen - det er skønt, at det stadig kan lade sig gøre at opleve en GM'er i arbejde.
Det er jeg helt enig i
Mvh Kasper Pedersen
af Georg Schmidt, 16/5 2011, 18:41 (5051 dage siden) @ Kaspertog
Tak for video, skønt at høre hjulenes sang. Var de nu også så dårlige. Tankevækkende at man kører af sted til huggeren med 120 km/t.
Mvh
Georg
af knold&tot, 16/5 2011, 13:31 (5052 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen
Hej
Her et links fra afskeden på Kbh H den 15. maj
http://www.youtube.com/watch?v=VoR2CUxAm9s
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/5 2011, 13:52 (5052 dage siden) @ knold&tot
Er du nu helt sikker på, at der var 24 vogne efter maskinen? Fra sædvanligvis velunderrettet kilde har jeg fået oplyst antallet af vogne til 23
Hvis man tæller efter på denne video, kan det konstateres, at der er 24 vogne:
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af UTJ, 16/5 2011, 13:55 (5052 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Er du nu helt sikker på, at der var 24 vogne efter maskinen? Fra sædvanligvis velunderrettet kilde har jeg fået oplyst antallet af vogne til 23
Hvis man tæller efter på denne video, kan det konstateres, at der er 24 vogne:
Med andre ord kan videoen bruges som alternativ til at tælle får
af Johnni Lassen , 16/5 2011, 13:58 (5052 dage siden) @ UTJ
Ser ud til at man brugte spor 1 på Kh, den kan da normalt ikke tage så lange tog eller hvad?
af knold&tot, 16/5 2011, 17:30 (5052 dage siden) @ Johnni Lassen
Det var spor 1 der blev brugt
af AndreasM, 16/5 2011, 18:51 (5051 dage siden) @ Johnni Lassen
Ser ud til at man brugte spor 1 på Kh, den kan da normalt ikke tage så lange tog eller hvad?
Normalt er måske så meget sagt, men det sker da også de weekender hvor godstogene er inde at vende Kh på grund af sporarbejde. Man trækker så helt ud i banegraven ved siden af Vesterport, så kan der godt være 600 meter tog.
af knold&tot, 17/5 2011, 04:40 (5051 dage siden) @ Johnni Lassen
tilsyneladende - for alle 24 vogne og MZ1401 holdt der i søndags uden problemer
af knold&tot, 17/5 2011, 04:36 (5051 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Yes - jeg er 100 på at der er 24 vogne - din velunderrettede kilde må have glemt den sidste vogn!
..ellers tæl selv efter på vidoen, som jo viser hele stammen
af Jens Møller, København S, 17/5 2011, 13:23 (5051 dage siden) @ knold&tot
Det var vist mig som lagde ud med de 23 vogne og det beklager jeg.
Venlig hilsen
Jens Møller
--
Jens MO-Møller
af QpoX , 17/5 2011, 15:10 (5051 dage siden) @ Jens Møller
Skal vi ikke lige redde den så... 23Bn vogne og 1Bns :)
--
BjergBanen - Faare Station
af Sydbanen, Sydsjælland, 17/5 2011, 15:31 (5051 dage siden) @ QpoX
Skal vi ikke lige redde den så... 23Bn vogne og 1Bns :)
23 BN og 1 Adns-e
--
Mvh Mikkel
af UTJ, 17/5 2011, 15:40 (5051 dage siden) @ Sydbanen
Skal vi ikke lige redde den så... 23Bn vogne og 1Bns :)
23 BN og 1 Adns-e
Som styrevognstog? - eller skal vi spørge fagkundskaben om hvor i stammen denne Adns-e var placeret, som jo må være DSB's sidste styrevogn til EA'erne.......det var det elprojekt.....!
af Allan Støvring-Nielsen, 17/5 2011, 15:53 (5051 dage siden) @ Sydbanen
Skal vi ikke lige redde den så... 23Bn vogne og 1Bns :)
23 BN og 1 Adns-e
Redningsforsøget mislykkedes, der var nemlig 22 Bn og 2 styrevogne
mvh, Allan
af Sydbanen, Sydsjælland, 17/5 2011, 16:28 (5051 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen
når for pokker , kunne ikke se den første styrevogn, måske burde jeg få briller
--
Mvh Mikkel
af QpoX , 17/5 2011, 16:30 (5051 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen
Så nemlig kun én på den mørke video der var... :)
--
BjergBanen - Faare Station
af Henrik Thomsen , Holte, 17/5 2011, 16:47 (5051 dage siden) @ QpoX
Måske var det denne her:
Bns-e 548, fotograferet den 10. maj 1988.
--
af Henrik Tolderlund, 19/5 2011, 11:20 (5049 dage siden) @ Henrik Thomsen
Måske var det denne her:
Bns-e 548, fotograferet den 10. maj 1988.
Interessant billede. Det ligner forsøg på at tydeliggøre dørplaceringen. Mon det var dette, der førte til de hvide markeringer omkring dørhåndtag ved "n"-materiellets renovering omkring 1990? Sidenhen blev dørene endnu mere synliggjort, da vognene fik den blå folie med lysegrønne markeringer.
af BMP, Falster, 17/6 2011, 22:28 (5019 dage siden) @ knold&tot
Nu er den enlige sidste Styrrevogn i Nykøbing Falster trukket væk fra den "bagerste plads" mod boldbanerne - og ud på det åbne rangerområde hvor ICE/BR605 'overnatter'... - ergo er der 'gang i noget'...
Er vognen på vej til skrotning nu, eller ?
Og hvis - hvornår og hvad transporterer den væk ???
Kald mig gammeldags og nørdet....
Men hold op hvor bliver man hurtigt sentimental og længselsfuld....
BN'erne afslutter en epoke.
Idag pendler jeg hver dag fra Nf til Kbh med IC3 om morgenen og ME+DD om eftermiddagen - og hold op hvor er de kedelige i forhold til MX/MY/MZ med BN vogne...
Det er hårdt at være tognørdet pendler !
Brian, Falster
af Gert, Aalborg, 17/6 2011, 23:03 (5019 dage siden) @ BMP
Hej
De følelser vil garanteret også dukke op når vi en gang tager afsked med goe gamle IC3!
Gert
af Kaspertog , Næstved, 17/6 2011, 23:17 (5019 dage siden) @ BMP
prøv at kigge her det ville nok besvare dit spørgsmål
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=18465
Mvh Kasper Pedersen
Så døde statsministerens drøm om grøn flyrute i år: Det burde ikke overraske nogen
Eksperter peger på nye ejere til letbaner, tog og busser: Ud med kommuner og regioner
Blogindlæg: Tesla-tal og to ekstremer
To måneder efter godsskandale: Carlsberg vil stadig ikke fragte øl på skinner
Havarikommissionen slår fast: DB Cargos skandaletog var læsset forkert