Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Peter Christensen, 23/2 2021, 15:03 (1120 dage siden) @ Jens Hansen

Det kommer der næppe meget ud af!

Næ, men gennemgangen ser faktisk ganske sober ud (og er vel ikke den store overraskelse).

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Poul Brandt, Nordsjælland, 23/2 2021, 17:12 (1119 dage siden) @ Peter Christensen

Det kommer der næppe meget ud af!

Næ, men gennemgangen ser faktisk ganske sober ud (og er vel ikke den store overraskelse).

Sober, men stærkt misvisende. Forslagsstillerne er jo selv medskyldige. Ja i nogle tilfælde direkte skyldige.
Hvilken regering var det der syltede Togfonden 2015-2019?
På trods af det store grønne brede forlig i 2009, inkluderende forslagsstillerne, så blev penge til hastighedsopgradering Ringsted-Odense ikke bevilliget før ultimo 2018, næsten 4 års forsinkelse fra Ole B. Olesens side.

Desuden er Banedanmarks ledelse for længst skiftet ud (med god grund).

Så det ligner politisk opportunisme, for der er nok ikke tvivl om at der skal ske en eller anden omstrukturering af jernbanen, siden Transportudvalget har indkaldt til de 2 heldagskonferencer herom i de kommende par uger. Men omstruktureringen er mest i Transportministeriet og Transportstyrelsen, foruden at dele af Banedanmark tages ud og gøres mere selvstændige.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Jens Hansen, 24/2 2021, 10:39 (1119 dage siden) @ Poul Brandt


Sober, men stærkt misvisende. Forslagsstillerne er jo selv medskyldige. Ja i nogle tilfælde direkte skyldige.
Hvilken regering var det der syltede Togfonden 2015-2019?
På trods af det store grønne brede forlig i 2009, inkluderende forslagsstillerne, så blev penge til hastighedsopgradering Ringsted-Odense ikke bevilliget før ultimo 2018, næsten 4 års forsinkelse fra Ole B. Olesens side.

Nu kan vi vel ikke bebrejde at dem som ikke er en del af Togfonden sylter Togfonden? Sådan er politik jo.

Synes måske det er mere nærliggende at bebrejde dem som aftalte Togfonden, at de ikke sikrede at der var et bredt forlig på området.

Og med tanke for de forestående forhandlinger, ja så kan det samme jo ske igen. Nogen skal nok "kravle ned fra træerne".

JH

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af anho, 24/2 2021, 12:26 (1119 dage siden) @ Jens Hansen

Nej, men man kan vel godt kalde det hyklerisk at sylte jernbanen og derefter brokke sig over at der ikke bliver gjort nok, og hurtigt nok.

Hvis de har tænkt sig at sylte togfonden, er det blot et politisk valg - men så kan man ikke tillade sig derefter at brokke sig over at det går for langsomt.

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Niels Bak, 24/2 2021, 13:42 (1119 dage siden) @ Poul Brandt

Hej Poul

Jeg har styr på høringen om en revitalisering af jernbanen d. 10.

Hvad er den anden høring/konference, som du henviser til?

Bh

Niels Bak

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af andersj, Aalborg, 24/2 2021, 13:46 (1119 dage siden) @ Niels Bak

Hej Poul

Jeg har styr på høringen om en revitalisering af jernbanen d. 10.

Hvad er den anden høring/konference, som du henviser til?

Bh

Niels Bak

Det er "Høring om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold" i dag klokken 14:30.

https://www.ft.dk/udvalg/udvalgene/TRU/kalender/53386/hoering.htm

--
Mvh Anders

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Niels Bak, 24/2 2021, 13:48 (1119 dage siden) @ andersj

Tak, den havde jeg inde på tavlen. Havde bare ikke tænkt den ind i forhold til det Poul skrev.

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af dkat, 23/2 2021, 15:05 (1120 dage siden) @ Jens Hansen

Gad vide hvornår det går op for politikerne, at investinger i jernbanen er langsigtede og kræver en målrettet indsats over mange år.

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Peter Christensen, 23/2 2021, 16:00 (1119 dage siden) @ dkat

Gad vide hvornår det går op for politikerne, at investinger i jernbanen er langsigtede og kræver en målrettet indsats over mange år.

Med alle de penge, som er heldt i jernbanen gennem de sidste 10 år, så er det et utroligt mageret resultat, som er blevet opnået. Og det var så før corona sørgede for tomme tog.....

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af anho, 23/2 2021, 16:15 (1119 dage siden) @ Peter Christensen

Nu er næsten halvdelen af pengene jo blevet brugt på takstnedsættelse, hvilket giver en øjeblikkelig og mærkbar forbedring for rigtig mange folk.

Men ja, i forhold til hvor mange penge der er blevet postet i infrastrukturen, er det stadig ret grelt med hvor meget vi har fået ud af det. Jovist; Ny Bane var både tiltrængt og fungerer fint, men signaler og el er... ikke imponerende at kigge på.

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af andersj, Aalborg, 23/2 2021, 16:33 (1119 dage siden) @ anho


Men ja, i forhold til hvor mange penge der er blevet postet i infrastrukturen, er det stadig ret grelt med hvor meget vi har fået ud af det. Jovist; Ny Bane var både tiltrængt og fungerer fint, men signaler og el er... ikke imponerende at kigge på.

Alle forbedringerne kommer jo på en gang, fordi de enkelte projekter af afhængig af hinanden. Mellem Aalborg og Hobro vil man på et-to års tid gå fra 120 km/t, ingen sikkerhedsystemer, dieseldrift og lav kapacitet til 200 km/t, ETCS, eldrift og høj kapacitet med både flere og nye tog.

Der er rigtig meget forarbejde der bliver lavet i disse år, men hvor gevindsten først kan høstes når Signal- og Elektrificeringsprogrammet er afsluttet. Selv Ny Bane er jo kun i begrænset drift frem indtil ETCS tændes.

Desuden er bliver en række stationer også ombygget og trimmet for overflødige spor i disse år for at nedsætte vedligeholdelsesomkostningerne - hvor gevindsten igen først kan høstes i fremtiden.

--
Mvh Anders

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af P.Jensen, 24/2 2021, 10:02 (1119 dage siden) @ andersj

Hej Andersj

Ja, det ser ud til at alle forbedringer kommer mere eller mere på samme tid, men det er bare ikke nogen klog planlægning.

Som det er nu, kan ingen udenfor jernbanekredse rigtigt se noget resultat af de mange penge der er og bliver postet i jernbanen. Der er ligesom ikke rigtigt nogen gode historier at fortælle danskerne løbende. Det er ligesom danskerne der betaler og skal stemme på partier der støtter udbygningen og danskerne skal fodres med nyheder....

Nu er der kommet 10 helt sikkert fine nye el-lokomotiver som kun kan køre mellem Helsingør og Slagelse/Næsted - men ikke til Holbæk.

Om et par år når der er kommet mange flere Vectron`er også til Hamborg et par gange om dagen - men ikke fra Århus..

Det er ikke logisk at der kommer el fra Århus til Ålborg før mellem Fredericia og Århus...

Hvorfor Næstved til Køge og ikke mellem Køge og Køge Nord - det er da oldnordisk... Især når der skal køres med diesel under ledninger fra Køge til Næstved.

OSV

P.Jensen

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Bent Jensen, 24/2 2021, 10:58 (1119 dage siden) @ P.Jensen

Giv tid, jeg er sikker på når der elektrificeret til Århus, så kommer der også Vecteon til Århus, hvad skal ellers køre Hamborg EC togene (talgo tog) Me bliver jo udfaset og IC3 vel snart også slut, måske 5 år? Holbæk får også eldrift er det indenfor et par år? Køge Køge Nord, var det ikke 2024,tror jeg, så er diskussionen bare om der ikke skulle have været dobbeltspor fra starten, ja den sag arbejdes der måske på? Men komisk når man kører fra Køge at se der ligger et spor der næsten kan tages i brug, men mangler lige det sidste, vistnok signal tilslutning, men tror da de når det til 2024. Med venlig hilsen Bent Jensen

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af OLL, Ballerup, 24/2 2021, 11:15 (1119 dage siden) @ Bent Jensen

Giv tid, jeg er sikker på når der elektrificeret til Århus, så kommer der også Vecteon til Århus, hvad skal ellers køre Hamborg EC togene (talgo tog) Me bliver jo udfaset og IC3 vel snart også slut, måske 5 år? Holbæk får også eldrift er det indenfor et par år? Køge Køge Nord, var det ikke 2024,tror jeg, så er diskussionen bare om der ikke skulle have været dobbeltspor fra starten, ja den sag arbejdes der måske på? Men komisk når man kører fra Køge at se der ligger et spor der næsten kan tages i brug, men mangler lige det sidste, vistnok signal tilslutning, men tror da de når det til 2024. Med venlig hilsen Bent Jensen

ME bliver udfaset i løbet af i år, man regner med at MG bliver udfaset omkring K25/K26, MF bliver først omkring 2030+, ligeså med ER.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Bent Jensen, 24/2 2021, 11:29 (1119 dage siden) @ OLL

MG allerede, nå det har vist været et dyrt bekendtskab og DSB s omdømme, gad vide om nogen jernbaneforvaltning tør købe dem? Måske et selskab i USA eller Canada hvis de kan sælges billigt. Åhja glemmer Australien, men de køber nok kun nyt, så? Skrothandler, der er et par effektive i Tyskland, f. eks Bender i Opladen, 24 stk el loko på 12 dage, der er gang i den.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af P.Jensen, 24/2 2021, 11:33 (1119 dage siden) @ Bent Jensen

Bent Jensen
Dit svar på mit indlæg er præcist hvad jeg mener.

Du skriver: Giv tid - når der elektrificeret til Århus - måske 5 år? Holbæk får også eldrift er det indenfor et par år? Køge Køge Nord, var det ikke 2024.

Det jeg anker imod er at alt bliver færdigt på samme tid - således at alt kan blive forsinket lige meget. Hvorfor ikke gøre noget af det (nogle strækninger) færdig i år, eller næste år?? Og i en rækkefølge der gavner mest og flest?

P.Jensen

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af anderswb, 24/2 2021, 12:12 (1119 dage siden) @ P.Jensen

Det er som med så meget andet på jernbanen i disse år afhængigt af signalprogrammet - lige så snart Alstom kan få det til at virke på Sjælland, giver det en "ketchupeffekt" af investeringerne de sidste år...

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af andersj, Aalborg, 24/2 2021, 12:53 (1119 dage siden) @ P.Jensen

Bent Jensen
Dit svar på mit indlæg er præcist hvad jeg mener.

Du skriver: Giv tid - når der elektrificeret til Århus - måske 5 år? Holbæk får også eldrift er det indenfor et par år? Køge Køge Nord, var det ikke 2024.

Det jeg anker imod er at alt bliver færdigt på samme tid - således at alt kan blive forsinket lige meget. Hvorfor ikke gøre noget af det (nogle strækninger) færdig i år, eller næste år?? Og i en rækkefølge der gavner mest og flest?

P.Jensen

Du har ret i at det ikke er gunstigt men vi er i en relativt låst situation. Vi kan ikke elektrificere til Aarhus pga. IC4 men IC4 kan ikke udfases før der kommer nye eltog. Nye eltog skal helst først komme når hele nettet er ved at være klar til eltog for at undgå overkapacitet.

Nu får man jo snart endnu en faktor ind i ligningen med leverancen af de nye togsæt, som jo også får stor indflydelse på udrulning af både SP og EP mellem Fredericia-Aarhus.

Men i det mindste er Ringsted-Nykøbing F færdig til årsskiftet (undt. den nye Storstrømsbro) hvilket bl.a. giver flere afgange på hele strækningen. Men her er man jo også afhængig af det eksterne projekt som Storstrømsbroen er i forhold til elektrificering fra Vordingborg til Nykøbing F.

--
Mvh Anders

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Peter Christensen, 24/2 2021, 13:30 (1119 dage siden) @ andersj

Du har ret i at det ikke er gunstigt men vi er i en relativt låst situation. Vi kan ikke elektrificere til Aarhus pga. IC4 men IC4 kan ikke udfases før der kommer nye eltog.

Det er jo løgn.
Det er udelukkende et spørgsmål om at BDK på ingen måde ikke VIL immunisere.
Argument med "så kan IC4 ikke komme på værksted" har kørt i mange år, men det bliver det altså ikke mere rigtigt af.

Hvad er dyrest?
Immunisering eller holde IC4 i drift?
Umiddelbart skulle det nok være billigst at immunisere trods det at det kun bliver for en kortere årrække.
Faktisk - jo mere signalprogrammet bliver forsinket, jo bedre idé og økonomi i immunisering.
Desværre er det to forskellíge kasser, så reelt skulle finansministeriet - for det er jo dér alle pengene kommer fra alligevel - kunne banke transportministeriet/DSB/BDK på plads.
Desværre fornemmes en vis ligegyldighed i den retning. Faktisk får jernbanen lov til at gøre som den vil uden ret meget retning. Og passagerene? De stemmer med fødderne og bliver væk....

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af andersj, Aalborg, 24/2 2021, 13:48 (1119 dage siden) @ Peter Christensen

Du har ret i at det ikke er gunstigt men vi er i en relativt låst situation. Vi kan ikke elektrificere til Aarhus pga. IC4 men IC4 kan ikke udfases før der kommer nye eltog.

Det er jo løgn.
Det er udelukkende et spørgsmål om at BDK på ingen måde ikke VIL immunisere.
Argument med "så kan IC4 ikke komme på værksted" har kørt i mange år, men det bliver det altså ikke mere rigtigt af.

Det er rigtigt at man kan immunisere, men hvad får man ud af det? Man har jo allerede i dag ikke nok elektriske togsæt til at køre el-drift på de allerede elektrificerede strækninger, så det vil jo fortsæt være IC3 under køreledninger hvis man immunisere og elektrificere. IR4 vil nok ikke være smart at sætte ind mellem Aalborg/Aarhus og København hvis man ikke vil skræmme flere passagere væk.

--
Mvh Anders

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af mikedk2100, 24/2 2021, 14:11 (1119 dage siden) @ andersj

Du har ret i at det ikke er gunstigt men vi er i en relativt låst situation. Vi kan ikke elektrificere til Aarhus pga. IC4 men IC4 kan ikke udfases før der kommer nye eltog.

Det er jo løgn.
Det er udelukkende et spørgsmål om at BDK på ingen måde ikke VIL immunisere.
Argument med "så kan IC4 ikke komme på værksted" har kørt i mange år, men det bliver det altså ikke mere rigtigt af.


Det er rigtigt at man kan immunisere, men hvad får man ud af det? Man har jo allerede i dag ikke nok elektriske togsæt til at køre el-drift på de allerede elektrificerede strækninger, så det vil jo fortsæt være IC3 under køreledninger hvis man immunisere og elektrificere. IR4 vil nok ikke være smart at sætte ind mellem Aalborg/Aarhus og København hvis man ikke vil skræmme flere passagere væk.

Ja det vil man skulle i en overgangsperiode, men ellers er fremtiden DSB el-tog jo lige om hjørnet (2024?), som så kan sættes ind efterhånden som de kommer. Præcis ligesom de nye el-lokomotiver erstatter ME-lokomotiverne efterhånden som det bliver muligt.

Og så glemmer du, at eventuelle andre operatører jo vil kunne sætte el-tog ind, når der er el til Aarhus.

Men tiden er jo snart trukket så langt ud, at inden vi er nået igennem planlægningsfasen og den politiske proces, så vil der alligevel være el til Aarhus og IC4 gudskelov udfaset.

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af andersj, Aalborg, 24/2 2021, 14:27 (1119 dage siden) @ mikedk2100

Du har ret i at det ikke er gunstigt men vi er i en relativt låst situation. Vi kan ikke elektrificere til Aarhus pga. IC4 men IC4 kan ikke udfases før der kommer nye eltog.

Det er jo løgn.
Det er udelukkende et spørgsmål om at BDK på ingen måde ikke VIL immunisere.
Argument med "så kan IC4 ikke komme på værksted" har kørt i mange år, men det bliver det altså ikke mere rigtigt af.


Det er rigtigt at man kan immunisere, men hvad får man ud af det? Man har jo allerede i dag ikke nok elektriske togsæt til at køre el-drift på de allerede elektrificerede strækninger, så det vil jo fortsæt være IC3 under køreledninger hvis man immunisere og elektrificere. IR4 vil nok ikke være smart at sætte ind mellem Aalborg/Aarhus og København hvis man ikke vil skræmme flere passagere væk.


Ja det vil man skulle i en overgangsperiode, men ellers er fremtiden DSB el-tog jo lige om hjørnet (2024?), som så kan sættes ind efterhånden som de kommer. Præcis ligesom de nye el-lokomotiver erstatter ME-lokomotiverne efterhånden som det bliver muligt.

De nye eltog skal jo først give komfortable tog til Esbjerg og Sønderborg som man i dag spiser af med regionaltogsmateriel. Inden de strækninger er omstillet til de nye tog så viser kalenderen alligevel hurtigt 2026.


Og så glemmer du, at eventuelle andre operatører jo vil kunne sætte el-tog ind, når der er el til Aarhus.

Her kan jeg godt forstå at staten sætter egne interesser først. Skal skatteborgerne betale en dyr immunisering for at et privat selskab eller en udenlandsk statsbane skal høste profitten? Lige efter den kapitalistiske drejebog om at socialisere udgifterne og privatisere profitten.

--
Mvh Anders

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af mikedk2100, 24/2 2021, 14:59 (1119 dage siden) @ andersj

Her kan jeg godt forstå at staten sætter egne interesser først. Skal skatteborgerne betale en dyr immunisering for at et privat selskab eller en udenlandsk statsbane skal høste profitten? Lige efter den kapitalistiske drejebog om at socialisere udgifterne og privatisere profitten.

Ja jeg sætter nu passagererne først, hvad staten også burde gøre. Men sådan er vi jo så forskellige :)

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Pip Hans, 24/2 2021, 16:00 (1118 dage siden) @ andersj

Det er vel ikke mere indviklet at immunisere Fredericia-Aarhus end det i sin tid var at immunisere Helsingør-Storebælt-Padborg?

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af anderswb, 24/2 2021, 16:32 (1118 dage siden) @ Pip Hans

Det er helt uoverskueligt dyrt og tidskrævende at køre det nu - så det er bare at vente.
BaneDKs prisestimat på immunisering ved Roskilde - Kalundborg ramte helt ved siden af da det først kom i udbud. Så der er ingen der har lyst til at brænde en milliard af på at IR4 skal kunne komme til Aarhus et eller to år hurtigere end nu... De har jo ikke en gang skrevet under på en kontrakt for Fremtidens Tog...

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Peter Christensen, 24/2 2021, 16:49 (1118 dage siden) @ anderswb

Det er så BDKs version som skulle forhindre immunisering.
Prisen fra byderne var såmænd inden for budget, men BDKs "egne omkostninger og kassekasseomkostninger" - som INGEN kunne få oplyst hvad dækkede over - fik prisen godt op. Og ja, jeg kender priserne fra begge bydere....og der var ikke mere end nogle ganske få millioner i forskel. Altså ganske få %.

Hvad BDK skulle bruge tid på når det var en totalentreprise; det står lidt hen i det uvisse.
Så var der BDKs estimat om validatorer - det var omkring 6000 timer og det var virkelig galt. Altså ifj. BDK.
Byderne mente at det kunne gøres for "en hel del mindre".
Igen noget uforståeligt for BDKs side.
Eller var det ministeriet som havde gang i set sært gennemskueligt spil?
Det er endnu ikke helt afklaret.....

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af P.Jensen, 24/2 2021, 18:34 (1118 dage siden) @ anderswb

Igen ulogisk , umulig planlægning.

Hvem starter - DSB der bestiller tog eller Banedanmark der elektrificerer???
Banedanmark kan jo hævde at det ikke haster med el Fredericia - Ålborg da der ikke er tog der kan udnytte det.
DSB har set på gentagne forsinkelser og de vil ikke stå med alt for mange tog der ikke kan indsættes.....

P.Jensen

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af bastholm, 24/2 2021, 14:02 (1119 dage siden) @ Peter Christensen

Hvad er det, der er gik galt mellem Ringsted og Næstved i forhold til forsinkelsen? Var det immuniseringen?

Hvis immuniseringen også gik galt, så er det nok ikke det der skal satses på andre steder.

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 24/2 2021, 14:05 (1119 dage siden) @ bastholm

Hvad er det, der er gik galt mellem Ringsted og Næstved i forhold til forsinkelsen? Var det immuniseringen?

Hvis immuniseringen også gik galt, så er det nok ikke det der skal satses på andre steder.

Udmeldingen går på mangel på validatorer. Immuniseringen på denne strækning er begrænset og laves af BDK selv.

Lasse

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af anderswb, 24/2 2021, 16:30 (1118 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det er udelukkende Næstved St der skulle immuniseres - resten af banen har fået et nyt linjeblok system (som den nye bane til ringsted).

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af steenth, 25/2 2021, 09:44 (1118 dage siden) @ anderswb

Det er udelukkende Næstved St der skulle immuniseres - resten af banen har fået et nyt linjeblok system (som den nye bane til ringsted).

Problemet i Næstved skulle være at det er et 2 x 25 kV køreledningssystemet, som gør at man ikke kan genbruge det fra andre strækninger.

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Pip Hans, 24/2 2021, 15:57 (1118 dage siden) @ Peter Christensen

IC4 kan vel vedligeholdes hvor som helst?

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Peter Christensen, 24/2 2021, 16:00 (1118 dage siden) @ Pip Hans

IC4 kan vel vedligeholdes hvor som helst?

Nja, det er jeg så ikke så sikker på.
Folkene med erfaring holder jo ligesom til i Århus og nærmeste omegn. Da de næppe er tjenestemænd allesammen, så kan de næppe kommanderes "andetsteds" hen.
Jeg er ikke klar over hvormeget filialen i Kastrup kan klare, men næppe alt på hele flåden.

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af OLL, Ballerup, 24/2 2021, 18:14 (1118 dage siden) @ Peter Christensen

IC4 kan vel vedligeholdes hvor som helst?

Nja, det er jeg så ikke så sikker på.
Folkene med erfaring holder jo ligesom til i Århus og nærmeste omegn. Da de næppe er tjenestemænd allesammen, så kan de næppe kommanderes "andetsteds" hen.
Jeg er ikke klar over hvormeget filialen i Kastrup kan klare, men næppe alt på hele flåden.

Altså, vores HVK kan klare en del, men større reparationer og eftersyn kan de ikke lave, der bliver sættene sendt til Aarhus. Vi har ofte togsæt stående ude i Sibirien som står til reparation, men skal vente en 2-3 dage før de kan sendes til Aarhus som materieltog.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Niels Munch, 24/2 2021, 18:21 (1118 dage siden) @ OLL

Vi har ofte togsæt stående ude i Sibirien som står til reparation, men skal vente en 2-3 dage før de kan sendes til Aarhus som materieltog.

"Sibirien", mener du halvvejs til Dragør?

[image]06.07.2017 (nm).

M.v.h.
Niels
Det ydre Mongoli

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af OLL, Ballerup, 24/2 2021, 18:25 (1118 dage siden) @ Niels Munch

Vi har ofte togsæt stående ude i Sibirien som står til reparation, men skal vente en 2-3 dage før de kan sendes til Aarhus som materieltog.


"Sibirien", mener du halvvejs til Dragør?

[image]06.07.2017 (nm).

M.v.h.
Niels

Hej Niels.

Ja, beklager, det er internt at opstillingssporene mod Dragør bliver kaldt for Sibirien. Det er 50'er gruppen (+ sp. 49).

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Jens Hansen, 25/2 2021, 11:38 (1118 dage siden) @ OLL

Vi har ofte togsæt stående ude i Sibirien som står til reparation, men skal vente en 2-3 dage før de kan sendes til Aarhus som materieltog.

Det må være dejligt at være ansat i en virksomhed som har rigeligt med ressourcer!

JH

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af OLL, Ballerup, 25/2 2021, 11:56 (1118 dage siden) @ Jens Hansen

Vi har ofte togsæt stående ude i Sibirien som står til reparation, men skal vente en 2-3 dage før de kan sendes til Aarhus som materieltog.


Det må være dejligt at være ansat i en virksomhed som har rigeligt med ressourcer!

JH

Rigeligt er måske lige et stort ord at bruge, men vi er meget gode til Tetris.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Niels Bak, 25/2 2021, 23:44 (1117 dage siden) @ Jens Hansen

Det kommer jo an på om man anser IC4 for en ressource eller en byrde... :-P

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Pip Hans, 24/2 2021, 16:04 (1118 dage siden) @ Bent Jensen

2024 er langt væk
især for alle de som rejser i dag og til næste år

mange har sikkert fundet andre transportmuligheder

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af OnkelJørn, 24/2 2021, 16:30 (1118 dage siden) @ Pip Hans

2024 er langt væk
især for alle de som rejser i dag og til næste år

mange har sikkert fundet andre transportmuligheder

Dertil kommer de obligatoriske forsinkelser på nogle år.

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Frank Poulsen, 24/2 2021, 16:34 (1118 dage siden) @ Bent Jensen

Giv tid, jeg er sikker på når der elektrificeret til Århus, så kommer der også Vecteon til Århus, hvad skal ellers køre Hamborg EC togene (talgo tog) Me bliver jo udfaset og IC3 vel snart også slut, måske 5 år? Holbæk får også eldrift er det indenfor et par år? Køge Køge Nord, var det ikke 2024,tror jeg, så er diskussionen bare om der ikke skulle have været dobbeltspor fra starten, ja den sag arbejdes der måske på? Men komisk når man kører fra Køge at se der ligger et spor der næsten kan tages i brug, men mangler lige det sidste, vistnok signal tilslutning, men tror da de når det til 2024. Med venlig hilsen Bent Jensen

Køge - Køge Nord er fremrykket til K22 som det ser ud lige nu. Altså fra december 2022

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Danielsen, 24/2 2021, 17:16 (1118 dage siden) @ Frank Poulsen

Køge - Køge Nord er fremrykket til K22 som det ser ud lige nu. Altså fra december 2022

Du mener K23?

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Frank Poulsen, 24/2 2021, 17:22 (1118 dage siden) @ Danielsen

Køge - Køge Nord er fremrykket til K22 som det ser ud lige nu. Altså fra december 2022


Du mener K23?

Tak ja. K23, fra december 22. Undskyld min tastefejl.

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af dkat, 23/2 2021, 16:22 (1119 dage siden) @ Peter Christensen

Gad vide hvornår det går op for politikerne, at investinger i jernbanen er langsigtede og kræver en målrettet indsats over mange år.

Med alle de penge, som er heldt i jernbanen gennem de sidste 10 år, så er det et utroligt mageret resultat, som er blevet opnået. Og det var så før corona sørgede for tomme tog.....

Næh, ikke så utroligt når man har negligeret jernbanen de foregående 30-40 år, især fra politisk side. Vi ville fx have stået i en noget anden situation hvis man havde gennemført elektrificeringen som oprindeligt planlagt. Og der er desværre fortsat en ligegyldighed over for jernbanen med det resultat at de nødvendige opgaver aldrig bliver gjort helt. 10 år er langt fra nok til at vende den almindelige danskers indstilling til jernbanen, og der har vi grunden til forskellen mellem jernbanen i Danmark og i vore nabolande. I Danmark kan man ganske enkelt ikke skue længere end 10 år frem, mens man fx i Sverige laver mål for 20-30 år ud i fremtiden.

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af mikkelwf, 23/2 2021, 16:35 (1119 dage siden) @ Peter Christensen

Gad vide hvornår det går op for politikerne, at investinger i jernbanen er langsigtede og kræver en målrettet indsats over mange år.

Med alle de penge, som er heldt i jernbanen gennem de sidste 10 år, så er det et utroligt mageret resultat, som er blevet opnået. Og det var så før corona sørgede for tomme tog.....

Måske det skyldes at man de foregående 30 år systematisk har udsultet og underfinancieret jernbanen?
Så er der jo et naturligt efterslæb..

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Bent Jensen, 23/2 2021, 18:50 (1119 dage siden) @ mikkelwf

Ja nok ingen tvivl om man skulle inne have stoppet elektrificeringen i sin tid, så havde vi heller ikke fået IC4, selvom de vist kører rimelig godt efterhånden.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af andersj, Aalborg, 23/2 2021, 16:34 (1119 dage siden) @ dkat

Gad vide hvornår det går op for politikerne, at investinger i jernbanen er langsigtede og kræver en målrettet indsats over mange år.

Hvis man kigger på udviklingen i passagertal så er der også andre faktorer der spiller ind. Eksempelvis besluttede ministeriet jo at DSB fra K16 ikke længere skulle køre myldretidstog i skolernes ferier. Pendlere har jo ikke ferie i lige så lang tid som skoleelever og ofte heller ikke i de samme uger.

Fjernbusserne har jo også fået frit spil, da de både er fritaget for infrastrukturafgifter og er momsfritaget.

Derudover mangler der også takstsammenhæng mellem de forskellige operatører og mellem tog og busser. Forsøget på at skabe bedre sammenhæng med Takst Vest og Takst Øst endte med at man løste et problem men skabte ti nye.

--
Mvh Anders

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Jens Hansen, 24/2 2021, 10:42 (1119 dage siden) @ andersj


Hvis man kigger på udviklingen i passagertal så er der også andre faktorer der spiller ind. Eksempelvis besluttede ministeriet jo at DSB fra K16 ikke længere skulle køre myldretidstog i skolernes ferier. Pendlere har jo ikke ferie i lige så lang tid som skoleelever og ofte heller ikke i de samme uger.

Som jeg husker har DSB også før 2016 haft undladt at køre myldretidstog i sommerferien - men nogen har måske fakta?

JH

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af Railroad, 25/2 2021, 23:27 (1117 dage siden) @ Jens Hansen

Ja men alt er ogse ekstemt dyrt . Jernbaner i princip teknologisk enkelt . Men lyn er dyr og signal systemer er dyr . lavendore er ogse dyr . Det er bar et tog ff .

Hvad med at gaa til bag til skov vogne og min lyn personale ? Det vil hjaelpe global men muligvis ogse vaere sjovt . Nu koere jeg ikke selv med tog mer untangt som arbejde eller vetaran tog . Men hvis der var aekte simple gamle el loks og skov vogne gad jeg nok . Sikkerhed burde vaere saa naemt med komputers ....

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af HLA7, 26/2 2021, 16:18 (1116 dage siden) @ Jens Hansen

Togbusserne ødelægger rejselysten.

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift.

af bjergged, Zentralschweiz, 26/2 2021, 18:36 (1116 dage siden) @ HLA7

Togbusserne ødelægger rejselysten.

Det er vel kun lysten til at rejse med tog, de ødelægger ;)

Jernbanebøger

Fra Vestbanen til Arriva

Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.

Læs mere

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak