LNVG køber halvandendækkertogsæt fra Alstom (Generelt)

af andersj @, Aalborg, torsdag 25. februar, 2021, 22:35 (50 dage siden)

Luxembourgske CFL bestilte allerede i december 2018 de nye "halvandendækkertogsæt" til regionaltrafikken. Da der var tale om en nyudvikling har der endnu ikke været nogle illustrationer af togene udover af fronten og denne:
[image]

Nu har den tyske delstat Niedersachsen, gennem deres togselskab Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) bestilt 34 togsæt a 4 vogne plus 18 ekstra mellemvogne til Expresskreuz Bremen/Niedersachsen der består af:
RE 1 Hannover-Bremen-Oldenburg-Norddeich Mole. Med de nye tog køres der to togsæt Hannover-Oldenburg hvor det ene fortsætter til Norddeich Mole og det andet til Wilhelmshaven.
RE 8 Hannover-Bremen-Bremerhaven Lehe.
RE 9 Osnabrück-Bremen-Bremerhaven Lehe.

RE 1 og RE 8 kører hver anden time og danner dermed timedrift Hannover-Bremen. I myldretiden køres supplerende tog Hannover-Bremen.
RE 9 kører hver time mellem Osnabrück og Bremen og hver anden time helt til Bremerhaven Lehe. Dermed dannes der sammen med RE 8 timedrift.

Alstom skal også sørge for vedligehold og reservedele i 30 år, mens selve driften nu skal i udbud. I dag køres Expresskreuz Bremen/Niedersachsen af DB Regio Nord med BR 146.1 og Twindexx dobbeltdækkere.

Togene består af endevogne i to-etager og motoriserede mellemvogne i en etage, hvor teknikken er placeret på taget. En omvendt Siemens Desiro HC. Togene skal køre fra 2024 og de ekstra mellemvogne bliver leveret i 2028 da enkelte perroner skal forlænges og signaler flyttes for at få plads til længere tog. De ekstra mellemvogne er sandsynligvis også dobbeltdækkervogne.

Hvert togsæt er 106 meter langt og har 405 siddepladser. Kontrakten har en værdi på 800 mio. Euro inkl. nyt værksted og 30 års vedligehold. Man har over togenes levetid sparet anslået 100 mio. Euro på at udbyde togindkøb og vedligehold sammen.

Mon det er dødsstødet til dobbeltdækkervogne fra Görlitz?

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Pressemeddelelse kan findes her: Land kauft 34 neue Züge für den Regionalverkehr in Niedersachsen

--
Mvh Anders

LNVG køber halvandendækkertogsæt fra Alstom

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 26. februar, 2021, 11:04 (49 dage siden) @ andersj


Mon det er dødsstødet til dobbeltdækkervogne fra Görlitz?

Øh, nej. Bombardier havde også et bud i kurven på dette udbud på togsæt, men ikke noget, der er linket til en (eventuel) overlevelse af hverken den ene eller den anden site.
Bemærk dog, at der i gennem en del år har været overflyttet opgaver fra Görlitz til Bautzen (der vist endda pt. er den mest digitaliserede togfabrik i Verden) og at disse to sites generelt benævnes som et samlet "Saxonia" værk.

/L

LNVG køber halvandendækkertogsæt fra Alstom

af andersj @, Aalborg, fredag 26. februar, 2021, 12:48 (49 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Mon det er dødsstødet til dobbeltdækkervogne fra Görlitz?

Øh, nej. Bombardier havde også et bud i kurven på dette udbud på togsæt, men ikke noget, der er linket til en (eventuel) overlevelse af hverken den ene eller den anden site.
Bemærk dog, at der i gennem en del år har været overflyttet opgaver fra Görlitz til Bautzen (der vist endda pt. er den mest digitaliserede togfabrik i Verden) og at disse to sites generelt benævnes som et samlet "Saxonia" værk.

/L

Beklager, det var også dårligt formuleret. Jeg mente Twindexx vognene som jo, i hvert fald på det tyske marked, er ved at være dømt ude pga. krav om togsæt i udbuddene. DB har allerede udrangeret mange af vognen fra 90'erne uden klimaanlæg og bygget til 140 km/t, men allerede nu er de begyndt at udrangere vogne fra 00'erne med klimaanlæg og bygget til 160 km/t. Så hvis man ønsker dobbeltdækkervogne så er brugtmarkedet efterhånden så stort at det ikke kan svare sig at købe nyt.

--
Mvh Anders

LNVG køber halvandendækkertogsæt fra Alstom

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 26. februar, 2021, 12:59 (49 dage siden) @ andersj


Beklager, det var også dårligt formuleret. Jeg mente Twindexx vognene som jo, i hvert fald på det tyske marked, er ved at være dømt ude pga. krav om togsæt i udbuddene. DB har allerede udrangeret mange af vognen fra 90'erne uden klimaanlæg og bygget til 140 km/t, men allerede nu er de begyndt at udrangere vogne fra 00'erne med klimaanlæg og bygget til 160 km/t. Så hvis man ønsker dobbeltdækkervogne så er brugtmarkedet efterhånden så stort at det ikke kan svare sig at købe nyt.

Dosto2010 kan snart ikke produceres længere, da produktionstilladelsen fra myndighederne udløber (sådanne er der også). De nyeste vogne til LNVG klarer dog TSI frisag, og burde måske retteligt hedde Dosto 2020 eller lignende.
Generelt er der flere udbud i gang på DD-vogne både i og udenfor Tyskland - herunder PKP Intercity, så selv om der pt. bookes forholdsvis korte togsæt (du skal have 5 vogne før lok er billigere end togsæt), så er dobbeltdækker konceptet bestemt ikke "dømt ude".
/L

LNVG køber halvandendækkertogsæt fra Alstom

af bastholm @, fredag 26. februar, 2021, 12:59 (49 dage siden) @ andersj

men allerede nu er de begyndt at udrangere vogne fra 00'erne med klimaanlæg og bygget til 160 km/t. Så hvis man ønsker dobbeltdækkervogne så er brugtmarkedet efterhånden så stort at det ikke kan svare sig at købe nyt.

Kunne det ikke være interessant for DSB, til at forstærke dobbeltdækker stammerne? Med Eb er der ikke samme begrænsninger som der var med Me.

LNVG køber halvandendækkertogsæt fra Alstom

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 26. februar, 2021, 15:28 (49 dage siden) @ bastholm

men allerede nu er de begyndt at udrangere vogne fra 00'erne med klimaanlæg og bygget til 160 km/t. Så hvis man ønsker dobbeltdækkervogne så er brugtmarkedet efterhånden så stort at det ikke kan svare sig at købe nyt.

Kunne det ikke være interessant for DSB, til at forstærke dobbeltdækker stammerne? Med Eb er der ikke samme begrænsninger som der var med Me.

Jeg har ikke hørt om serier af Dosto2003, der skulle være til salg, men skulle det ske, burde det være oplagt at kigge på en businesscase. De lidt ældre vogne af Dosto98 serien, der indtil nu har været til salg, kræver en del andre reservedele og sikkert også godkendelser, inden de lige kan anvendes i flæng med DSBs vogne.
/Lasse

LNVG køber halvandendækkertogsæt fra Alstom

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 05. marts, 2021, 11:42 (42 dage siden) @ andersj

. DB har allerede udrangeret mange af vognen fra 90'erne uden klimaanlæg og bygget til 140 km/t, men allerede nu er de begyndt at udrangere vogne fra 00'erne med klimaanlæg og bygget til 160 km/t. Så hvis man ønsker dobbeltdækkervogne så er brugtmarkedet efterhånden så stort at det ikke kan svare sig at købe nyt.

Af nysgerrighed: Hvor har du oplysningen om at nyere DD vogne er sendt på brugtmarkedet? Kan stadig kun generelt se 140 km/t vogne fra de tidlige 90ere på brugtsalgssiderne.

/Lasse

LNVG køber halvandendækkertogsæt fra Alstom

af andersj @, Aalborg, fredag 05. marts, 2021, 12:05 (42 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

. DB har allerede udrangeret mange af vognen fra 90'erne uden klimaanlæg og bygget til 140 km/t, men allerede nu er de begyndt at udrangere vogne fra 00'erne med klimaanlæg og bygget til 160 km/t. Så hvis man ønsker dobbeltdækkervogne så er brugtmarkedet efterhånden så stort at det ikke kan svare sig at købe nyt.

Af nysgerrighed: Hvor har du oplysningen om at nyere DD vogne er sendt på brugtmarkedet? Kan stadig kun generelt se 140 km/t vogne fra de tidlige 90ere på brugtsalgssiderne.

/Lasse

Der er kørt en del vogne til bl.a. Mukran, men jeg har blot gået ud fra at de var eller kommer på brugtmarkedet. Der er en liste over hensatte personvogne her: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,9081463 og jeg går ud fra at "p" i litraet betyder at de har klimaanlæg.

Desuden er der jo også nogle store flåder på Hamburg-Lübeck og RE1 i Berlin/Brandenburg der i december 2022 bliver erstattet af hhv. KISS og Desiro HC.

--
Mvh Anders

LNVG køber halvandendækkertogsæt fra Alstom

af pjl, fredag 26. februar, 2021, 12:46 (49 dage siden) @ andersj

Luxembourgske CFL bestilte allerede i december 2018 de nye "halvandendækkertogsæt" til regionaltrafikken. Da der var tale om en nyudvikling har der endnu ikke været nogle illustrationer af togene udover af fronten og denne:
[image]

Nu har den tyske delstat Niedersachsen, gennem deres togselskab Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) bestilt 34 togsæt a 4 vogne plus 18 ekstra mellemvogne til Expresskreuz Bremen/Niedersachsen der består af:
RE 1 Hannover-Bremen-Oldenburg-Norddeich Mole. Med de nye tog køres der to togsæt Hannover-Oldenburg hvor det ene fortsætter til Norddeich Mole og det andet til Wilhelmshaven.
RE 8 Hannover-Bremen-Bremerhaven Lehe.
RE 9 Osnabrück-Bremen-Bremerhaven Lehe.

RE 1 og RE 8 kører hver anden time og danner dermed timedrift Hannover-Bremen. I myldretiden køres supplerende tog Hannover-Bremen.
RE 9 kører hver time mellem Osnabrück og Bremen og hver anden time helt til Bremerhaven Lehe. Dermed dannes der sammen med RE 8 timedrift.

Alstom skal også sørge for vedligehold og reservedele i 30 år, mens selve driften nu skal i udbud. I dag køres Expresskreuz Bremen/Niedersachsen af DB Regio Nord med BR 146.1 og Twindexx dobbeltdækkere.

Togene består af endevogne i to-etager og motoriserede mellemvogne i en etage, hvor teknikken er placeret på taget. En omvendt Siemens Desiro HC. Togene skal køre fra 2024 og de ekstra mellemvogne bliver leveret i 2028 da enkelte perroner skal forlænges og signaler flyttes for at få plads til længere tog. De ekstra mellemvogne er sandsynligvis også dobbeltdækkervogne.

Hvert togsæt er 106 meter langt og har 405 siddepladser. Kontrakten har en værdi på 800 mio. Euro inkl. nyt værksted og 30 års vedligehold. Man har over togenes levetid sparet anslået 100 mio. Euro på at udbyde togindkøb og vedligehold sammen.

Mon det er dødsstødet til dobbeltdækkervogne fra Görlitz?

Leveres endda i det nye DE3 loading gauge, hvilket betyder mere plads i bredden

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen