Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyborg: Havnespor til Koppers eller sundhedshus?

af Rask Ingemann Lambertsen, 27/2 2021, 21:12 (1125 dage siden) @ William Skov

Hvad prøvede du at søge på? Søgning på ordene "Nyborg sundhedshus jernbane spor" gav mig to resultater fra Fyens Stiftsstidende:

For at gøre en lang historie kort: Kommunen har planer om at bygge et sundhedshus på DSB-grunden. Koppers har en kunde, som kun kan modtage gods i (jernbane)tankvogne, ikke i lastbiler.

Det fremgår indirekte af Nyborg Kommunes egen beskrivelse af projektet, at sundhedshuset skal ligge på Holmegade 1. Sporet til Koppers løber gennem det nordvestligste hjørne af den grund.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Nyborg: Havnespor til Koppers eller sundhedshus?

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 27/2 2021, 21:48 (1125 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Omkring Påsken 2017 blev noget af banen inde i bymidten renoveret da flere slidte sveller skulle skiftes.

Det er desværre ingen garanti, det så man jo med Næstved Havnebane

Nyborg: Havnespor til Koppers eller sundhedshus?

af Niels Munch, 28/2 2021, 10:09 (1124 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Fornemt, at fyens.dk har fundet et foto af NoJKs motortog til illustration af artiklen om sporets historie.

Sporstykket, som afskærer det famøse hjørne, kan ses på nederste foto i Baumann's udmærkede reportage her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=147207 .

M.v.h.
Niels

Nyborg: Havnespor til Koppers eller sundhedshus?

af Frank Poulsen, 28/2 2021, 10:51 (1124 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Hvad prøvede du at søge på? Søgning på ordene "Nyborg sundhedshus jernbane spor" gav mig to resultater fra Fyens Stiftsstidende:

For at gøre en lang historie kort: Kommunen har planer om at bygge et sundhedshus på DSB-grunden. Koppers har en kunde, som kun kan modtage gods i (jernbane)tankvogne, ikke i lastbiler.

Det fremgår indirekte af Nyborg Kommunes egen beskrivelse af projektet, at sundhedshuset skal ligge på Holmegade 1. Sporet til Koppers løber gennem det nordvestligste hjørne af den grund.

Hmm det lyder næsten utroligt med en kunde der kun kan modtage i jernbanevogne... Men alternativt kan de så sejles fra Koppers til en anden havn og jernbane derfra? Århus eksempelvis? Nuvel det fordyrer det jo nok. Men var en mulig løsning måske?

Avatar

Nyborg: Havnespor til Koppers eller sundhedshus?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/2 2021, 19:51 (1124 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvad er der nu i vejen med et par vognbjørne?

For de yngre, der ikke har oplevet er her et billede:
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Havnespor til Koppers, Nyborg

af gaest, 28/2 2021, 08:54 (1124 dage siden) @ William Skov

Fyens har denne artikel, men den er desværre låst.

Har en af jer adgang og kan opridse hovedpointerne?

https://fyens.dk/artikel/af-banen-sundhedshus-der-kommer-tog

Tjek den her:

https://www.nyborg.dk/da/Borger/Sundhed/Sundhedshus/Hvor-skal-Sundhedshuset-ligge

Der er givet plads til en trådt sti, men åbenbart ikke til banen.

[image]

Jeg har regnet lidt på arealer her. og den blåt indrammede grund er ca 7000 kvm, med forbehold for unøjagtigheder i Google maps. Selve huset bliver 5600 kvm, men så skal der også være parkeringspladser og alt muligt. Til det formål rækker de resterende 1400 kvm ikke langt.
Så det var nok den bane. Når man sådan ser på banens øvrige forløb så skulle banens forsvinden jo nok kunne frigøre nogle attraktive byggegrunde og give plads til nogle cykelstier...

Havnespor til Koppers, Nyborg

af jacobchristensen, 28/2 2021, 12:21 (1124 dage siden) @ gaest

Jeg tror jeg kan tillade mig to citater fra artiklen:

“ - Godsbanen er en del af byens infrastruktur, så det er et vilkår, vi har, som Nyborg Kommunes direktør i teknik- og miljøafdelingen, Søren Møllegård, konstaterer.”

Og

“ - Jernbanen bliver en udfordring i forhold til, hvordan byggeriet skal placeres. Der er også nogle respektafstande til jernbanen, der skal indarbejdes i byggeplanerne. Og så skal vi have fundet ud af, om vi overhovedet kan bruge den del af grunden, hvor toget kører, siger Søren Møllegård.”

Jeg fortolker det sådan at byggeriet ikke i udgangspunktet bliver dødsstødet til sporet. Men meget kan jo ske, når planlægningsmaskineriet ruller.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak