De første ICE 1 mellemvogne køres til skrot (Generelt)

af andersj @, Aalborg, mandag 01. marts, 2021, 23:08 (72 dage siden)

I Tyskland er ICE 1 togene ved at gennemgå deres anden større levetidsforlængelse i deres levetid. Dog er en del mellemvogne så slidte at de er skrotmodne, så derfor bliver ICE 1 togene forkortet fra 12 til 9 mellemvogne. Det var oprindeligt planlagt at spisevognen med den karakteristiske pukkel skulle skrottes da de er mest slidte. Men det viste sig ikke at være muligt at ombygge en af de øvrige mellemvogne til spisevogn, så de "nye" ICE 1 LDV (LebensDauerVerlängerung) har fortsat pukkelvognen med.

ICE 1 togene er også i disse år ved at blive forvist til mindre travle strækninger og overtager bl.a. de lokomotivtrukne IC-tog mellem Hamburg og Köln. ICE 4 har overtaget de tunge ruter fra Hamburg og Berlin til München og Schweiz. De kortere togsæt betyder dog også en bedre acceleration.

ICE 1 LDV skal fortsat køre i 10-12 år hos Deutsche Bahn, og kommer dermed til at køre i længere tid end IC3 efter de nuværende planer. Der er dog også ofret en del flere ressourcer på de to ICE 1 levetidsforlængelser end der er på IC3, der bare har fået nyt gulvtæppe og nyt sædebetræk et par gange.
Denne levetidsforlængelse koster 5 mio. Euro pr. togsæt og alle 58 togsæt forventes at være færdigombygget i 2024. Arbejdet foretages på DB's værksteder i Nürnberg, Neumünster, Wittenberge, Dessau samt München.

Her ankommer de syv første mellemvogne til Bender i Opladen: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9640634

--
Mvh Anders

Avatar

De første ICE 1 mellemvogne køres til skrot

af gaest, tirsdag 02. marts, 2021, 08:11 (71 dage siden) @ andersj

Der er dog også ofret en del flere ressourcer på de to ICE 1 levetidsforlængelser end der er på IC3, der bare har fået nyt gulvtæppe og nyt sædebetræk et par gange.

Nye motorer og gear?

De første ICE 1 mellemvogne køres til skrot

af Scharfenberg, tirsdag 02. marts, 2021, 10:55 (71 dage siden) @ gaest

Der er dog også ofret en del flere ressourcer på de to ICE 1 levetidsforlængelser end der er på IC3, der bare har fået nyt gulvtæppe og nyt sædebetræk et par gange.


Nye motorer og gear?

Foruden nyt sædebetræk, gulvtæpper, nye motorer (og gear?), nye udvidede flexområder, nye drikkeautomater, lyseblå elementer på toiletterne renoveres IC3 i disse år i bogier, vognkasse, tag og overgange mv. for et tre-cifret millionbeløb. Pt. forventes IC3 helt udfaset ved udgangen af 2028. ICE 1 kommer derfor rigtignok til at køre lidt længere tid end IC3. De ældste IC3 dog fortsat i 39 år.

De første ICE 1 mellemvogne køres til skrot

af Trainee, tirsdag 02. marts, 2021, 11:14 (71 dage siden) @ Scharfenberg

Der er dog også ofret en del flere ressourcer på de to ICE 1 levetidsforlængelser end der er på IC3, der bare har fået nyt gulvtæppe og nyt sædebetræk et par gange.


Nye motorer og gear?


Foruden nyt sædebetræk, gulvtæpper, nye motorer (og gear?), nye udvidede flexområder, nye drikkeautomater, lyseblå elementer på toiletterne renoveres IC3 i disse år i bogier, vognkasse, tag og overgange mv. for et tre-cifret millionbeløb. Pt. forventes IC3 helt udfaset ved udgangen af 2028. ICE 1 kommer derfor rigtignok til at køre lidt længere tid end IC3. De ældste IC3 dog fortsat i 39 år.

Holder eltog generelt ikke længere end dieseltog?

De første ICE 1 mellemvogne køres til skrot

af Scharfenberg, tirsdag 02. marts, 2021, 11:47 (71 dage siden) @ Trainee

Der er dog også ofret en del flere ressourcer på de to ICE 1 levetidsforlængelser end der er på IC3, der bare har fået nyt gulvtæppe og nyt sædebetræk et par gange.


Nye motorer og gear?


Foruden nyt sædebetræk, gulvtæpper, nye motorer (og gear?), nye udvidede flexområder, nye drikkeautomater, lyseblå elementer på toiletterne renoveres IC3 i disse år i bogier, vognkasse, tag og overgange mv. for et tre-cifret millionbeløb. Pt. forventes IC3 helt udfaset ved udgangen af 2028. ICE 1 kommer derfor rigtignok til at køre lidt længere tid end IC3. De ældste IC3 dog fortsat i 39 år.


Holder eltog generelt ikke længere end dieseltog?

Nu er jeg ikke ingeniør - Peter, Lasse og andre må evt. supplere - men det er vist mest i forhold til motor og drivlinje, at eltog holder længere end dieseltog. IC3 har fået skiftet power pack (drivlinje?), mens man vist ikke forventer at skulle udskifte drivlinjen på eltoget IR4. Da IR4 tilmed regenererer strøm, når de bremser, slider de stort set ikke på bremseklodserne/skiverne. Samme gælder for en elbil. En vognkasse på et eltog, derimod, holder ikke længere end på et dieseltog.

Til sammenligning med ICE 1 forventes SJ 2000 og nogle TGV + Eurostar også at få mere end 40 år på skinnerne.

De første ICE 1 mellemvogne køres til skrot

af Trainee, tirsdag 02. marts, 2021, 11:53 (71 dage siden) @ Scharfenberg

Der er dog også ofret en del flere ressourcer på de to ICE 1 levetidsforlængelser end der er på IC3, der bare har fået nyt gulvtæppe og nyt sædebetræk et par gange.


Nye motorer og gear?


Foruden nyt sædebetræk, gulvtæpper, nye motorer (og gear?), nye udvidede flexområder, nye drikkeautomater, lyseblå elementer på toiletterne renoveres IC3 i disse år i bogier, vognkasse, tag og overgange mv. for et tre-cifret millionbeløb. Pt. forventes IC3 helt udfaset ved udgangen af 2028. ICE 1 kommer derfor rigtignok til at køre lidt længere tid end IC3. De ældste IC3 dog fortsat i 39 år.


Holder eltog generelt ikke længere end dieseltog?


Nu er jeg ikke ingeniør - Peter, Lasse og andre må evt. supplere - men det er vist mest i forhold til motor og drivlinje, at eltog holder længere end dieseltog. IC3 har fået skiftet power pack (drivlinje?), mens man vist ikke forventer at skulle udskifte drivlinjen på eltoget IR4. Da IR4 tilmed regenererer strøm, når de bremser, slider de stort set ikke på bremseklodserne/skiverne. Samme gælder for en elbil. En vognkasse på et eltog, derimod, holder ikke længere end på et dieseltog.

Til sammenligning med ICE 1 forventes SJ 2000 og nogle TGV + Eurostar også at få mere end 40 år på skinnerne.

Tak, det var præcis det jeg tænkte på :)

De første ICE 1 mellemvogne køres til skrot

af Poul Berild, tirsdag 02. marts, 2021, 17:05 (71 dage siden) @ Scharfenberg

Hvis man ser kraftelektronikken som en del af drivlinjen, så jo. Er sket for blandt andet ICE1 & 2 samt Re 460.

Avatar

De første ICE 1 mellemvogne køres til skrot

af gaest, tirsdag 02. marts, 2021, 21:38 (71 dage siden) @ Scharfenberg

Der er dog også ofret en del flere ressourcer på de to ICE 1 levetidsforlængelser end der er på IC3, der bare har fået nyt gulvtæppe og nyt sædebetræk et par gange.


Nye motorer og gear?


Foruden nyt sædebetræk, gulvtæpper, nye motorer (og gear?)

Jo nye gear. Nu har IC3 12 gear, før var det 6 eller 8 og en konverter. Med de ekstra gear kunne man slippe for konverteren. Det giver en lidt rykkende igangsætning, men sparer brændstof.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen