Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjørring Øst åbner på mandag den 8. marts (Generelt)

af andersj, Aalborg, 4/3 2021, 13:17 (1148 dage siden)

Trinbrættet Hjørring Øst har nu fået alle tilladelser og godkendelser hvilket betyder at den nu kan åbne. Det sker på mandag den 8. marts. Stoppet er allerede indregnet i K21 og der RE75 mellem Skagen og Aalborg/Skørping vil stoppe en gang i timen. Myldretidstogene Hjørring-Skagen vil også stoppe en gang i timen morgen og eftermiddag.

Der er tale om et kommunalt trinbræt på den statslige jernbane der betjenes af regionens togselskab. Apteringen er en blanding af DSB-stationsskilte/lysarmaturer, Banedanmark trafikinformation og Nordjyllands Trafikselskab venteskure og bænke.

Trinbrættet har overtaget navnet "Hjørring Øst" med forkortelsen "Hjø" fra sidesporet på fri bane ind til Modtagestation Vendsyssel, hvor sporforbindelsen blev kappet under sporombygningen i 2012.

https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/om-nt/nyheder-for-kunder/aabning-af-hjoerring-...

--
Mvh Anders

nu med foto

af andersj, Aalborg, 5/3 2021, 12:18 (1147 dage siden) @ andersj

Hjørring Kommune har lagt dette foto af trinbrættet på Facebook.

Bemærk overgangen til duo-blok sveller. Ved sporrenoveringen i 2012 blev spor 1 på Hjørring station samt stykket frem til broen her ikke fornyet. Derfor ligger der bl.a. stadig træsveller i spor 1, mens alle øvrige spor er fornyet med betonsveller.

Det er også interessant at trinbrættet, med placeringen på Meny's parkeringsplads, har en bedre service end "hovedbanegården" i Hjørring når det kommer til mulighed for indkøb af forplejning.

[image]

--
Mvh Anders

nu med foto

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 5/3 2021, 12:52 (1147 dage siden) @ andersj

Hjørring Kommune har lagt dette foto af trinbrættet på Facebook.

Bemærk overgangen til duo-blok sveller. Ved sporrenoveringen i 2012 blev spor 1 på Hjørring station samt stykket frem til broen her ikke fornyet. Derfor ligger der bl.a. stadig træsveller i spor 1, mens alle øvrige spor er fornyet med betonsveller.

Det er også interessant at trinbrættet, med placeringen på Meny's parkeringsplads, har en bedre service end "hovedbanegården" i Hjørring når det kommer til mulighed for indkøb af forplejning.

[image]

På min computer virker billedet ikke, så her er et link hvis andre skulle få samme problem.

https://www.facebook.com/hjoerring/photos/a.242187055793216/5466804283331441/

nu med foto

af krabsen, 5/3 2021, 13:32 (1147 dage siden) @ andersj

Det er også interessant at trinbrættet, med placeringen på Meny's parkeringsplads, har en bedre service end "hovedbanegården" i Hjørring når det kommer til mulighed for indkøb af forplejning.

Men de har dog ikke ladet sig inspirere af Fisketorvet og kaldt det 'Hjørring Øst ved Meny'. :-P

Avatar

Servicetavle?

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 6/3 2021, 11:39 (1146 dage siden) @ andersj
redigeret af Kaj Aage Holdt, 6/3 2021, 11:52

Måske har jeg sovet i timen, men jeg genkender ikke denne tavle.

[image]

Jeg har nærlæst Bekendtgørelse om vejafmærkning (BEK nr 1632 af 20/12/2017), og de øvrige efterfølgende udsendte bekendtgørelser på området, men denne tavle er ikke opført under vejvisningstavler eller andre steder i bekendtgørelserne.

Er det et lokalt påfund og betyder denne tavle bare der er tale om et lokalt trinbræt?

Servicetavle?

af andersj, Aalborg, 6/3 2021, 11:57 (1146 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Måske har jeg sovet i timen, men jeg genkender ikke denne tavle.

[image]

Jeg har nærlæst Bekendtgørelse om vejafmærkning (BEK nr 1632 af 20/12/2017), og de øvrige efterfølgende udsendte bekendtgørelser på området, men denne tavle er ikke opført under vejvisningstavler eller andre steder i bekendtgørelserne.

Er det et lokalt påfund og betyder denne tavle bare der er tale om et lokalt trinbræt?

Der er tale om Nordjyllands Trafikselskabs markering af et knudepunkt. Læs mere her: https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/bus-togtrafik/knudepunkter

--
Mvh Anders

Avatar

Servicetavle?

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 6/3 2021, 12:14 (1146 dage siden) @ andersj

Der er tale om Nordjyllands Trafikselskabs markering af et knudepunkt. Læs mere her: https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/bus-togtrafik/knudepunkter

Tak. Så blev jeg også lidt klogere i dag. :-)

NT oplyser i denne YouTube-video at det er et officielt færdselsskilt. Man kan så stille spørgsmålstegn ved hvor officielt det nu er når det ikke er nævnt i bekendtgørelserne for vejmarkering. Vejdirektoratet kan dog give kommunale vejmyndigheder dispensation fra bestemmelserne i bekendtgørelsen og det må være det der er tale om i dette tilfælde.

Servicetavle?

af Karl Høst, 6/3 2021, 14:51 (1146 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

I forbindelse med opsætning af skiltet i Hobro, har Nordjyske medier omtalt det, og skriver bl.a.
Skiltet er i øvrigt godkendt af Vejdirektoratet og er et nationalt dækkende symbol for knudepunkt. Der er enighed blandt alle trafikselskaber i Danmark om symbolet, men det er her i Nordjylland, at det er kommet op først.

Hjørring Øst er nu åben!

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 8/3 2021, 20:20 (1143 dage siden) @ andersj

Så kom den store dag, hvor Hjørring Øst blev taget i brug som standsningssted.

Her er et lille billede fra idag.
[image]

Her er et par videoklip med tog, der ankommer til stationen. Alle klip optaget mellem kl 15 og 16 i dag 8/3 2021.

Link til video: https://www.youtube.com/watch?v=N-o__1Pphls

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak