Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ICE1 og andet DB (Generelt)

af Bent Jensen, 8/3 2021, 10:53 (1139 dage siden)

Jeg har prøvet på google men fik ikke rigtig svar, hvor bliver ICE1 stammerne moderniseret (Tysnland) er de færdige sat i drift? Bliver så de IC tog der bliver afløst sat på Stilllstandsmanagement?

Jeg har forstået at alle RB og RE tog fra senest 2030 skal være togsæt, men har så set på youtube at lufthavnslinien i Berlin køres af nye BR147 med DD vogne, hvorfor?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

ICE1 og andet DB

af Bent Jensen, 8/3 2021, 12:14 (1138 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels det er mig der har sovet i timen da jev læste den artikel du henviser til, jeg finder selv ud.
Men det andet spørgsmål om togsæt eller ikke togsæt står stadig åben. Med venlig hilsen Bent Jensen

ICE1 og andet DB

af andersj, Aalborg, 8/3 2021, 12:28 (1138 dage siden) @ Bent Jensen

Tak Niels det er mig der har sovet i timen da jev læste den artikel du henviser til, jeg finder selv ud.
Men det andet spørgsmål om togsæt eller ikke togsæt står stadig åben. Med venlig hilsen Bent Jensen

Det er de enkelte delstater der har ansvaret for regionaltrafikken og det er også dem der bestemmer. Jeg har ikke læst nogle steder om et decideret forbud mod lokomotivtrukne tog, men der er en tendens til at togsæt er et krav fra delstaterne i flere og flere udbud af forskellige årsager.
En af årsagerne er at togsæt er mere fleksible hen over dagen, hvor det er let at koble et ekstra togsæt af og på så man ikke buldrer afsted med myldretidskapacitet på 7 dobbeltdækkervogne mandag aften. En anden årsag er at man flere og flere steder indfører driftskoblinger, hvor tog fra forskellige destinationer kobles. Eksempelvis tog fra Flensburg og Kiel kobles i Neumünster inden de fortsætter til Hamburg.
En sidste årsag er nok også at udbuddet af lokomotivtrukne tog er begrænset i forhold til togsæt.

Hvad lufthavnstoget i Berlin angår så kommer BR 147'erne fra Baden Württemberg hvor en del lokomotivtrukne tog de sidste par år er erstattet af togsæt. Dobbeltdækkervognene er også brugte.

--
Mvh Anders

ICE1 og andet DB

af Bent Jensen, 8/3 2021, 13:27 (1138 dage siden) @ andersj

Tak Anders det guver så bedre mening for mug
Med venlig hilsen Bent J3

Avatar

ICE1 og andet DB

af mss ⌂, 14/3 2021, 00:10 (1133 dage siden) @ Bent Jensen

Det skal også lige nævnes at togsæt i Tyskland kan være et vidt begreb.
En fast stamme bestående af et lokomotiv og en stribe vogne inklusiv styrevogn, f.eks. en IC2 stamme eller en regionaltogsstamme, kan få tildelt et togsæt-nummer og figurerer derefter som et togsæt hos de høje herrer på de bonede gulve i Bahntower. Det gælder også de nye Skoda- og Talgotog. Så det pynter jo lidt på den skrivebords-formulerede målsætning frem mod 2030 ;-)
Men det går helt sikkert den vej. Antallet af lokomotiver og individuelle vogne er faldet konstant i en årrække.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

ICE1 og andet DB

af Bent Jensen, 14/3 2021, 01:22 (1133 dage siden) @ mss

Det kan jeg kun give dig ret i, apropos IC2, der har jeg lagt mærke til at i Drehschiebe online der nævnes jævlig at BR147med vogne bliver trukket til deres værksted i Nyrnberg af et andet ellok, er det loko eller vogne der er problemer med..
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak