Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjælp til artikel - DK's smukkeste togstrækninger (Generelt)

af SuneBencke, 9/3 2021, 10:57 (1116 dage siden)

Hej - jeg er journalist på Politikens rejseredaktion og leder efter en person, der kender de danske togstrækninger så godt, at vedkommende kan hjælpe med at pege på, hvilke der er de smukkeste at køre med. Altså, hvor det der passerer forbi uden for vinduet nærmest er rejsen værd i sig selv. Skriv meget gerne til mig på sune.bencke@pol.dk, hvis det er. Det er til en artikel i Politiken.
MVH
Sune Bencke

Hjælp til artikel - DK's smukkeste togstrækninger

af krabsen, 9/3 2021, 11:07 (1116 dage siden) @ SuneBencke

Hej - jeg er journalist på Politikens rejseredaktion og leder efter en person, der kender de danske togstrækninger så godt, at vedkommende kan hjælpe med at pege på, hvilke der er de smukkeste at køre med. Altså, hvor det der passerer forbi uden for vinduet nærmest er rejsen værd i sig selv. Skriv meget gerne til mig på sune.bencke@pol.dk, hvis det er. Det er til en artikel i Politiken.

Der er nok lige så mange meninger om det som der er togrejsende. :-)

Se bare denne tråd, hvor der er de første 10 forskellige bud, (samt lidt historisk):
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=59074

Hjælp til artikel - DK's smukkeste togstrækninger

af anho, 9/3 2021, 13:27 (1116 dage siden) @ SuneBencke

Jeg har tidligere set tilsvarende lister, og selvom der er forskel på dem, så er banen gennem Grejsdalen (den Skrå Bane mellem Vejle og Jelling) altid med på listen.

Storebæltsbroen er selvfølgelig også selvskrevet, og VLTJ (Vemb-Lemvig-Thyborøn) har også ofte været at se - selvom den sidste nu også til tider har fået øgenavnet Væmmelig Lang Trist Jernbane.

Blandt personlige favoritter er strækningen Helsingør-Gilleleje (en hyggelig skovbane, til tider med udsigt over havet, som kører gennem de hyggelige havnebyer på nordkysten af Sjælland) og også Kystbanen (især lige syd for Helsingør, samt mellem Klampenborg og Rungsted Kyst - god havudsigt på denne strækning.)

Hjælp til artikel - DK's smukkeste togstrækninger

af Lyntoget, 9/3 2021, 23:01 (1116 dage siden) @ anho

Der er også turen fra Skanderborg mod Silkeborg hvor men kører langs flere af søerne og mellem Laven og Svejbæk kan men se Himmelbjerget

Hjælp til artikel - DK's smukkeste togstrækninger

af Niels Munch, 9/3 2021, 16:26 (1116 dage siden) @ SuneBencke

[image]

Hjælp til artikel - DK's smukkeste togstrækninger

af SuneBencke, 10/3 2021, 12:02 (1115 dage siden) @ SuneBencke

Tak for gode bud alle sammen ...
MVH
Sune


DSB E975Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak