Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

I Tyskland kan man et eller andet

af andersj, Aalborg, 11/3 2021, 09:30 (1134 dage siden) @ henho

På en mørk og stormfuld dag : Man ku' da blive helt misundelig over sådant et gavebord :-)
Ha' en rar dag.

https://www.nordschleswiger.dk/de/deutschland-wirtschaft/bahn-investiert-rekordsumme

De lander på et knastørt sted og mange af pengene bruges på ting der har hængt i laser i årtier. Så jeg ved ikke om vi skal være misundelige eller bare glade for at der prioriteres lidt på standardvedligehold.

Et af de projekter der ikke er nævnt er eksempelvis stålbetonbroen over ringvejen B200 "Westtangente" i Flensburg, hvor der har været en meget restriktiv hastighedsnedsættelse i mindst et årti på trods af at den kun befares af en let IC3 ca. en gang i timen. Den bliver her i marts udskiftet med en ny bro til 9 mio. Euro og derfor kører Flensburg togene over Flensburg Weiche, hvor de skifter køreretning. I øvrig er broen ikke ret gammel, da den er bygget i 1965 - men tyskerne har store udfordringer med levetiden på stålbetonbroer bygget i den periode.

Det handler i bund og grund også en del om markedsføring og jeg tror egentlig at det er godt at Banedanmark går lidt mere stille med dørene. I Tyskland ses det lige nu som noget positivt at der investeres i jernbanen, mens det herhjemme af mange nok vil opfattes som noget negativt (især politisk på bilfløjen, øhh højrefløjen) da der bruges enorme summer på projekter som først giver forbedringer om en del år.

[image]

--
Mvh Anders

I Tyskland kan man et eller andet

af Danielsen, 11/3 2021, 10:03 (1134 dage siden) @ andersj

Og lad os heller ikke glemme, at vi altså også bruger/har brugt rigtig mange penge på jernbanen herhjemme: mere metro, Kbh-Ringsted, ny bane over Vestfyn, opgradering af sydbanen, elektrificering, nye signaler, nye lokomotiver, snart nye togsæt osv osv.

I Tyskland kan man et eller andet

af andersj, Aalborg, 11/3 2021, 10:12 (1134 dage siden) @ Danielsen

Og lad os heller ikke glemme, at vi altså også bruger/har brugt rigtig mange penge på jernbanen herhjemme: mere metro, Kbh-Ringsted, ny bane over Vestfyn, opgradering af sydbanen, elektrificering, nye signaler, nye lokomotiver, snart nye togsæt osv osv.

Samt hastighedsopgraderinger, nye stationer, ny Storstrømsbro, bane til Aalborg Lufthavn, letbane i København og Odense. Vi ligger også væsentligt over Tyskerne i investeringer i jernbaneinfrastruktur pr. indbygger med 148 Euro i 2019 mod tyskernes 76 Euro. (Tror dog ikke letbaner tæller med her).

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/70006/umfrage/investitionen-in-schieneni...

--
Mvh Anders

I Tyskland kan man et eller andet

af frederikhk, 11/3 2021, 10:31 (1134 dage siden) @ andersj

Og alligevel er det gået ned ad bakke for den danske jernbane. Rigtig trist.

I Tyskland kan man et eller andet

af Danielsen, 11/3 2021, 11:22 (1134 dage siden) @ frederikhk

Og alligevel er det gået ned ad bakke for den danske jernbane. Rigtig trist.

Men det skyldes jo fortidens synder - først og fremmest at man stoppede elektrificeringen i 90'erne. Gevinsterne ved de mange investeringer ser vi desværre først for alvor om et par år.

I Tyskland kan man et eller andet

af Svend, 11/3 2021, 12:21 (1134 dage siden) @ Danielsen

Og lad os heller ikke glemme, at vi altså også bruger/har brugt rigtig mange penge på jernbanen herhjemme: mere metro, Kbh-Ringsted, ny bane over Vestfyn, opgradering af sydbanen, elektrificering, nye signaler, nye lokomotiver, snart nye togsæt osv osv.

.
Ja, der er da rigtig nok, men tyskerne (det er jo dem vi taler om her) er mere nede på jorden, idet de (også) taler om vedligehold og fornyelse af den eksisterende jernbane. Det er sådan noget der keder de mennesker, der mest er til at klippe røde snore over.

--
Svend

I Tyskland kan man et eller andet

af Danielsen, 11/3 2021, 12:30 (1134 dage siden) @ Svend

Ja, der er da rigtig nok, men tyskerne (det er jo dem vi taler om her) er mere nede på jorden, idet de (også) taler om vedligehold og fornyelse af den eksisterende jernbane. Det er sådan noget der keder de mennesker, der mest er til at klippe røde snore over.

Men det gør vi da også herhjemme: inden for de sidste 15 år er da brugt mia. på sporrenoveringer i hele landet. Bare på Sjælland er stort set hele S-banen blevet sporfornyet, hertil kystbanen og nu også sydbanen og snart kommer turen til Ringsted-Odense. Og hele signalprogrammet er da også en fornyelse?

I Tyskland kan man et eller andet

af Svend, 11/3 2021, 13:59 (1133 dage siden) @ Danielsen

Ja, der er da rigtig nok, men tyskerne (det er jo dem vi taler om her) er mere nede på jorden, idet de (også) taler om vedligehold og fornyelse af den eksisterende jernbane. Det er sådan noget der keder de mennesker, der mest er til at klippe røde snore over.


Men det gør vi da også herhjemme: inden for de sidste 15 år er da brugt mia. på sporrenoveringer i hele landet. Bare på Sjælland er stort set hele S-banen blevet sporfornyet, hertil kystbanen og nu også sydbanen og snart kommer turen til Ringsted-Odense. Og hele signalprogrammet er da også en fornyelse?

.
Nu overdriver du vist lidt (meget) :-)
Og nej: Signalprogrammet er ikke et fornyelsesprojekt......

--
Svend

I Tyskland kan man et eller andet

af Jens Hansen, 11/3 2021, 15:18 (1133 dage siden) @ Svend

Og nej: Signalprogrammet er ikke et fornyelsesprojekt......

Øh - er det ikke?

Banedanmark har så vidt jeg husker begrundet udskiftning til nyt signalsystem med "gamle (fra 1912), nedslidte anlæg, som ikke kan vedligeholdes mere"!

JH

I Tyskland kan man et eller andet

af andersj, Aalborg, 11/3 2021, 15:28 (1133 dage siden) @ Jens Hansen

Og nej: Signalprogrammet er ikke et fornyelsesprojekt......


Øh - er det ikke?

Banedanmark har så vidt jeg husker begrundet udskiftning til nyt signalsystem med "gamle (fra 1912), nedslidte anlæg, som ikke kan vedligeholdes mere"!

JH

Jeg vil også sige at de fleste steder er det et fornyelsesprojekt. Der er selvfølgelig også en del moderne anlæg rundt omkring som ikke behøver udskiftning, hvis ikke det var fordi vi skiftede til ERTMS.

--
Mvh Anders

I Tyskland kan man et eller andet

af Danielsen, 11/3 2021, 15:47 (1133 dage siden) @ Svend

Nu overdriver du vist lidt (meget) :-)

Køge bugt-banen blev sporfornyet i 2007 (indtil Hundige) og igen i 2016 (Hundige-Køge), Farumbanen blev sporfornyet i 2008, Hillerødbanen i 2010, Frederikssundsbanen i 2017, Valby-Svanemøllen ligeledes i 2017, dertil fornyelse af kørestrømsanlæg på i hvert fald Køge bugt-banen sidste år.

Kystbanen blev sporfornyet også i 2007 og igen ad 2 omgange for et par år siden. Sydbanen er ved at blive totalrenoveret. Roskilde-Holbæk fik en stor overhaling og dobbeltspor for 10 år siden. De kommende år skal fjernbanen Kh-Htå, Holbæk-Kalundborg og Ringsted-Slagelse sporrenoveres.

Så hvor er det, jeg overdriver?

I Tyskland kan man et eller andet

af steenth, 11/3 2021, 19:02 (1133 dage siden) @ Danielsen

Nu overdriver du vist lidt (meget) :-)


Køge bugt-banen blev sporfornyet i 2007 (indtil Hundige) og igen i 2016 (Hundige-Køge), Farumbanen blev sporfornyet i 2008, Hillerødbanen i 2010, Frederikssundsbanen i 2017, Valby-Svanemøllen ligeledes i 2017, dertil fornyelse af kørestrømsanlæg på i hvert fald Køge bugt-banen sidste år.

Det reelt kun Køge Bugtbanen, hvor alle spor er fornyet på en gang, da det var spor fra banens bygning. Men fx Frederikssundsbanen er det kun dele, som stod for udskiftning, som blev ordnet. Der er spor, som er blevet fornyet inden for kortere årrække og hvad der blev lagt ved anlæg af dobbeltsporet, som ikke blev rørt. Valby-Svanemøllen står med et nyt projekt i 2024...

Kystbanen blev sporfornyet også i 2007 og igen ad 2 omgange for et par år siden. Sydbanen er ved at blive totalrenoveret. Roskilde-Holbæk fik en stor overhaling og dobbeltspor for 10 år siden. De kommende år skal fjernbanen Kh-Htå, Holbæk-Kalundborg og Ringsted-Slagelse sporrenoveres.

Så hvor er det, jeg overdriver?

Banedanmark vil normalt gå efter at alt, som skal fornys inden for 10 år klares på en gang. Så der er ved de fleste projekter noget som skal gøres ved en senere sporarbejde.

I Tyskland kan man et eller andet

af Danielsen, 11/3 2021, 20:13 (1133 dage siden) @ steenth

Ja, fair nok. Jeg mener dog også, at Farum-banen blev totalrenoveret (altså sporfornyelse over det hele) dengang i 2008.

Men anyway, så var min pointe jo, at der de sidste 15 år er investeret ret massivt i sporfornyelser rundt omkring.

I Tyskland kan man et eller andet

af andersj, Aalborg, 11/3 2021, 12:53 (1133 dage siden) @ Svend

Og lad os heller ikke glemme, at vi altså også bruger/har brugt rigtig mange penge på jernbanen herhjemme: mere metro, Kbh-Ringsted, ny bane over Vestfyn, opgradering af sydbanen, elektrificering, nye signaler, nye lokomotiver, snart nye togsæt osv osv.

.
Ja, der er da rigtig nok, men tyskerne (det er jo dem vi taler om her) er mere nede på jorden, idet de (også) taler om vedligehold og fornyelse af den eksisterende jernbane. Det er sådan noget der keder de mennesker, der mest er til at klippe røde snore over.

Tyskerne gør da det stik modsatte af at være nede på jorden. De kører en landsdækkende bombastisk markedsføringskampagne om aaaaallllllle de penge der investeres i jernbanen. Men når man tager et nærmere kig så er langt størstedelen jo blot indhentning af efterslæb på vedligehold.

Vejdirektoratet kører jo heller ikke en storstilet PR-kampagne når de har malet nye striber på en vej hvor de har været slidt væk i fem år.

Det er fuld plade på bullshit-bingo.

--
Mvh Anders

I Tyskland kan man et eller andet - og gør det

af XAL Olesen, 11/3 2021, 17:03 (1133 dage siden) @ andersj

Ja, der er da rigtig nok, men tyskerne (det er jo dem vi taler om her) er mere nede på jorden, idet de (også) taler om vedligehold og fornyelse af den eksisterende jernbane. Det er sådan noget der keder de mennesker, der mest er til at klippe røde snore over.


Tyskerne gør da det stik modsatte af at være nede på jorden. De kører en landsdækkende bombastisk markedsføringskampagne om aaaaallllllle de penge der investeres i jernbanen. Men når man tager et nærmere kig så er langt størstedelen jo blot indhentning af efterslæb på vedligehold.

Er det efterslæb når at SFS Hannover Hbf - Würzburg og SFS Mannheim - Stuttgart efter 30 års slid/brug skal have nye skinner m.m.? Det er ikke bullshit-bingo. Det er en nødvendighed i rette tid.

Det er fuld plade på bullshit-bingo.

Ikke enig. Her er lidt konkrete facts:

https://bauprojekte.deutschebahn.com/

Tryk på menupunktet "alle Projekte anzeigen". Så vises der 185 projekter som DB er i gang med på den ene eller anden måde. Både nyt og gammelt.

Man kan også aktivere menupunktet ude til højre "Kategoriefilter" og derefter sætte et lille kryds i feltet "Streckenneubau". Så kommer der en lille liste over alt det nye DB har gang i.

Og man kan selvfølgelig vælge en af de øvrige 11 kategorier for at få et overblik hvad DB har gang i fordelt på disse 185 konkrete projekter. Det er præcise og specifikke projekter som bliver gennemført. Ellers kommer den tyske udgave af rigsrevisionen efter DB og skal nok fortælle DB om det er bullshit-bingo.

Mvh
XAL Olesen

I Tyskland kan man et eller andet - og gør det

af andersj, Aalborg, 11/3 2021, 17:33 (1133 dage siden) @ XAL Olesen

Ja, der er da rigtig nok, men tyskerne (det er jo dem vi taler om her) er mere nede på jorden, idet de (også) taler om vedligehold og fornyelse af den eksisterende jernbane. Det er sådan noget der keder de mennesker, der mest er til at klippe røde snore over.


Tyskerne gør da det stik modsatte af at være nede på jorden. De kører en landsdækkende bombastisk markedsføringskampagne om aaaaallllllle de penge der investeres i jernbanen. Men når man tager et nærmere kig så er langt størstedelen jo blot indhentning af efterslæb på vedligehold.

Er det efterslæb når at SFS Hannover Hbf - Würzburg og SFS Mannheim - Stuttgart efter 30 års slid/brug skal have nye skinner m.m.? Det er ikke bullshit-bingo. Det er en nødvendighed i rette tid.

Det er fuld plade på bullshit-bingo.


Ikke enig. Her er lidt konkrete facts:

https://bauprojekte.deutschebahn.com/

Tryk på menupunktet "alle Projekte anzeigen". Så vises der 185 projekter som DB er i gang med på den ene eller anden måde. Både nyt og gammelt.

Man kan også aktivere menupunktet ude til højre "Kategoriefilter" og derefter sætte et lille kryds i feltet "Streckenneubau". Så kommer der en lille liste over alt det nye DB har gang i.

Og man kan selvfølgelig vælge en af de øvrige 11 kategorier for at få et overblik hvad DB har gang i fordelt på disse 185 konkrete projekter. Det er præcise og specifikke projekter som bliver gennemført. Ellers kommer den tyske udgave af rigsrevisionen efter DB og skal nok fortælle DB om det er bullshit-bingo.

Mvh
XAL Olesen

Jeg kommentere på det link som hele denne tråd er baseret på. Det er nemlig en storstilet PR-kampagne med navnet "Neues Netz für Deutschland" hvor man praler af hvor meget der investeres i år. Man får det til at lyde som om at alle pengene investeres i udbygning, men lang størstedelen går blot til vedligehold. Der er ikke noget galt i vedligehold, men der er noget galt i at man sælger det til befolkningen som den helt store udbygningsplan.

--
Mvh Anders

I Tyskland kan man et eller andet - og gør det

af Jens Hansen, 11/3 2021, 17:56 (1133 dage siden) @ andersj

Og tilsvarende kan vi høre i Danmark.

Fremtidens tog er jo også fornyelse, og ikke noget nyt.

JH

Avatar

I Tyskland kan man et eller andet

af mss ⌂, 13/3 2021, 22:45 (1131 dage siden) @ andersj

Og lad os heller ikke glemme, at vi altså også bruger/har brugt rigtig mange penge på jernbanen herhjemme: mere metro, Kbh-Ringsted, ny bane over Vestfyn, opgradering af sydbanen, elektrificering, nye signaler, nye lokomotiver, snart nye togsæt osv osv.

.
Ja, der er da rigtig nok, men tyskerne (det er jo dem vi taler om her) er mere nede på jorden, idet de (også) taler om vedligehold og fornyelse af den eksisterende jernbane. Det er sådan noget der keder de mennesker, der mest er til at klippe røde snore over.


Tyskerne gør da det stik modsatte af at være nede på jorden. De kører en landsdækkende bombastisk markedsføringskampagne om aaaaallllllle de penge der investeres i jernbanen. Men når man tager et nærmere kig så er langt størstedelen jo blot indhentning af efterslæb på vedligehold.

Vejdirektoratet kører jo heller ikke en storstilet PR-kampagne når de har malet nye striber på en vej hvor de har været slidt væk i fem år.

Det er fuld plade på bullshit-bingo.

Fuldstændig enig Anders!

Efterslæbet i Tyskland er enormt. Så snart der investeres lidt er der bannere og reklamer alle vegne. Det er politisk hykleri.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak