Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/3 2021, 20:10 (1140 dage siden)

Banedanmark har udarbejdet et beslutningsgrundlag vedrørende hastighedsopgradering af regionale jernbaner:

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/212/2352954.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg >Nielsen

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af 1993matias ⌂, KH, 11/3 2021, 21:35 (1140 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det ser super spændende ud, specielt når der er nogle projekter, der har en meget høj intern rente. Som jeg forstår det, så er det vel det man kigger på, når et projekt skal besluttes. Så må vi se, om politikerne kan være fornuftige her

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af frederikhk, 11/3 2021, 22:36 (1140 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ærgerligt at man har rundbarberet den rapport så meget at de fleste regionalbaner i fremtiden stadig kører med en hastighed på 120 km/t. Eller har jeg misforstået rapporten? Her opgraderer man vel kun en lille del af strækningerne?

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af kme, 12/3 2021, 01:02 (1140 dage siden) @ frederikhk

Ærgerligt at man har rundbarberet den rapport så meget at de fleste regionalbaner i fremtiden stadig kører med en hastighed på 120 km/t.

120 km/t er da alt rigeligt til et regionaltog. DSB's absolut hurtigste IC er Odense-KBH nonstop og her er gennemsnitshastigheden 135 km/t. Det regnestykke tæskede vi igennem her på stedet for et par måneder siden.

Hvorfor alverden skulle et lokaltog køre mere end 120 km/t? Det er meget vigtigere at frekvensen er høj,

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af frederikhk, 12/3 2021, 04:46 (1140 dage siden) @ kme

Højere hastighed giver også mulighed for højere frekvens.

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Jens Hansen, 12/3 2021, 07:12 (1140 dage siden) @ frederikhk

Hvis jeg ikke tager meget fejl vil Lasse fra Bombardier snart kommentere og sige at fremtidens lokaltog kører 140 - 160 km/t. Og de kommer indenfor 10 år?

På høringen om en revitalisering af Jernbanen i trafikudvalget i denne uge, kan ses på Folketingets hjemmeside, blev netop det at projekter alene bliver målt på "intern Rente" problematiseret. Virker som om der er vilje til også at inddrage andre forhold.

Det fremgår af analysen at Banedanmark i arbejdet har taget udgangspunkt i de penge som var sat af og så givet deres bud på, hvor der kan fås mest entreprenørarbejde for pengene. Hvor er det visionære, hvor er kunden?

JH

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 12/3 2021, 09:34 (1140 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis jeg ikke tager meget fejl vil Lasse fra Bombardier snart kommentere og sige at fremtidens lokaltog kører 140 - 160 km/t. Og de kommer indenfor 10 år?

Fremtidens lokaltog kører 140 - 160 km/t :-)
Men du kan købe dem allerede i dag. Både på brint, batteri og el - eller sågar på diesel, hvis du insisterer...

...og de 140-160 km/t er "gratis" i forhold til den maksimale acceleration. Du får altså ikke tog med bedre acceleration ved at sætte hastigheden ned til 120 km/t - det får du alene ved at sætte flere traktionsmotorer på toget, hvilket øger pris, driftomkostninger og vedligeholdelsesomkostninger.

/Lasse

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 12/3 2021, 14:53 (1139 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Fremtidens lokaltog kører 140 - 160 km/t :-)
Men du kan købe dem allerede i dag. Både på brint, batteri og el - eller sågar på diesel, hvis du insisterer...

...og de 140-160 km/t er "gratis" i forhold til den maksimale acceleration. Du får altså ikke tog med bedre acceleration ved at sætte hastigheden ned til 120 km/t - det får du alene ved at sætte flere traktionsmotorer på toget, hvilket øger pris, driftomkostninger og vedligeholdelsesomkostninger.

/Lasse

NJ’s nye lint togsæt kan køre 140km/t i dag. Så vidt jeg har forstået, er det “bare” infrastrukturen der er flaskehalsen på strækningerne.

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af andersj, Aalborg, 12/3 2021, 15:25 (1139 dage siden) @ Hjortlund

Fremtidens lokaltog kører 140 - 160 km/t :-)
Men du kan købe dem allerede i dag. Både på brint, batteri og el - eller sågar på diesel, hvis du insisterer...

...og de 140-160 km/t er "gratis" i forhold til den maksimale acceleration. Du får altså ikke tog med bedre acceleration ved at sætte hastigheden ned til 120 km/t - det får du alene ved at sætte flere traktionsmotorer på toget, hvilket øger pris, driftomkostninger og vedligeholdelsesomkostninger.

/Lasse


NJ’s nye lint togsæt kan køre 140km/t i dag. Så vidt jeg har forstået, er det “bare” infrastrukturen der er flaskehalsen på strækningerne.

Dog er infrastrukturen mellem Hjørring og Aalborg perfekt til en effektiv halvtimedrift med 120 km/t. Der kan køres fra Lindholm til Brønderslev og fra Brønderslev til Hjørring på ca. 14 minutter i dag.
Mellem Hjørring og Frederikshavn ville en let hastighedsopgradering Hjørring-Tolne samt krydsningsstation i Tolne gøre underværker. Det tager i dag 15 minutter for de hurtigste tog Hjørring-Tolne og 12 minutter Tolne-Frederikshavn.

Selvom økonomien var rigtig god i hastighedsopgradering Aalborg-Frederikshavn i den indledende screening, så må det næsten 100% have været placeringen af krydsningsstationerne der har "dumpet" strækningen nu.

--
Mvh Anders

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Jens Hansen, 12/3 2021, 17:28 (1139 dage siden) @ andersj

Selvom økonomien var rigtig god i hastighedsopgradering Aalborg-Frederikshavn i den indledende screening, så må det næsten 100% have været placeringen af krydsningsstationerne der har "dumpet" strækningen nu.

Ja, det var måske interessant at grave i Banedanmarks kriterier for fravalg? En af Danmarks mest intensive lokalstrækninger!

JH

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Svend, 12/3 2021, 19:35 (1139 dage siden) @ Jens Hansen

Selvom økonomien var rigtig god i hastighedsopgradering Aalborg-Frederikshavn i den indledende screening, så må det næsten 100% have været placeringen af krydsningsstationerne der har "dumpet" strækningen nu.


Ja, det var måske interessant at grave i Banedanmarks kriterier for fravalg? En af Danmarks mest intensive lokalstrækninger!

Det er ikke noget der besluttes i Banedanmark, men Banedanmark vil stå for udførelsen, når der er stillet penge til rådighed.

--
Svend

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Niels Bak, 16/3 2021, 12:46 (1136 dage siden) @ Jens Hansen

Du behøver ikke grave så hårdt, da det står i indledningen til rapporten :-) .

Der er valgt projekter, hvor tidsgevinster kan realiseres inden for det nuværende traché. Det vil sige uden store kurveudretninger og uden nye krydsningsstationer eller sektioner med dobbeltspor. Så ja, det er sandsynligt, at det er derfor Lindholm-Frederikshavn er fravalgt, selv om fravalgte strækninger ikke er behandlet individuelt med mindre der ligger andre årsager til grund.

Den prioritering er taget fordi det per definition er dyrt at lægge nye spor, og rapporten skal identificere de lavthængende frugter - altså der, hvor man kan få meget for relativt få penge.

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Jens Hansen, 16/3 2021, 17:17 (1135 dage siden) @ Niels Bak

Jeg kan også læse.

Men ville være fint med lidt dokumentation og ikke bare et udsagn om at "vi har vurderet og fundet det for let".

Har det f.eks. indgået at NJs togsæt kan køre 140 km/t?

JH

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af andersj, Aalborg, 16/3 2021, 17:40 (1135 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg kan også læse.

Men ville være fint med lidt dokumentation og ikke bare et udsagn om at "vi har vurderet og fundet det for let".

Har det f.eks. indgået at NJs togsæt kan køre 140 km/t?

JH

I denne præsentation af analysen fremgår det at Aalborg-Kvissel ingen effekt har ved opgradering mens Kvissel-Frederikshavn ikke er rentabel: https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/215/2353975.pdf

Der er dog en joker som man ikke har taget højde for: Mulighed for nye standsningssteder. Mellem Brønderslev og Aalborg har man lokalt været lun på et standsningssted i Tylstrup, Sulsted og/eller Vestbjerg. Byer der betjenes af bus fra Aalborg fire gange i timen i myldretiden, men hvor turen til Tylstrup tager 50 minutter.
En analyse viste at potentialet var størst i Vestbjerg. Men det der spænder ben for nye standsningssteder mellem Hjørring og Aalborg er de samfundsøkonomiske beregninger. Der er nemlig rigtig mange rejsende mellem Hjørring+Brønderslev og Aalborg, hvilket jo gør at rejsetiden bliver længere for mange og kortere for få. Det var også det der spændte ben for en forlægning af jernbanen omkring Aalborg Lufthavn som ellers ville have været mere brugbar end løsningen med en stikbane.

Man tænker desværre ofte ikke langsigtet og i sammenhænge. Desuden er ønsket om flere stationer jo primært lokalt hos Aalborg Kommune og Region Nordjylland, men det tager man ikke højde for i disse analyser hos staten/Banedanmark. Det er ikke helt optimalt at planlægningen af regional/pendlertrafikken ligger hos ministeriet i København, mens alt øvrig offentlig transport ligger lokalt hos regionerne.

--
Mvh Anders

Avatar

NJ-togsæt hastigheder

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/3 2021, 19:05 (1135 dage siden) @ Jens Hansen

NJs togsæt kan køre 140 km/t?

Er det ikke kun de nyeste?

NJ-togsæt hastigheder

af andersj, Aalborg, 16/3 2021, 19:11 (1135 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

NJs togsæt kan køre 140 km/t?


Er det ikke kun de nyeste?

Jo de 13+4 Lint togsæt. De 8 Desiro er kun godkendt til 120 km/t.

--
Mvh Anders

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af MMT, 12/3 2021, 09:43 (1140 dage siden) @ Jens Hansen

En manglende vision, som nok har været en lidt for højthængende frugt er en opgradering af Bramming-Tønder Grænse. Der må da være en hurtig forbindelse fra Hamburg til den danske vestkyst, som politisk kan være attraktiv, om end en undersøgelse af den interne rente i et sådant projekt måske ikke kan tage højde for alle fordelene?

Mvh Mads Mikkel

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Jens Hansen, 12/3 2021, 11:34 (1140 dage siden) @ MMT

Tønderbanen - det har Banedanmark afklaret, hvilket fremgår således

De 500 km jernbane, der er undersøgt i denne undersøgelse, er udvalgt på baggrund af en indledende delanalyse, hvor det er blevet vurderet, hvor der kan opnås størst trafikal nytte i forhold til investeringen. Denne selektering har medført, at sammenlignet med undersøgelsen fra 2015, så er strækningerne Bramming – Tønder og Aalborg – Frederikshavn fravalgt, da den indledende delanalyse viste, at de med de nye projektforudsætninger ikke ville være rentable.

JH

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Peter Christensen, 12/3 2021, 12:15 (1140 dage siden) @ Jens Hansen

Tønderbanen - det har Banedanmark afklaret, hvilket fremgår således

De 500 km jernbane, der er undersøgt i denne undersøgelse, er udvalgt på baggrund af en indledende delanalyse, hvor det er blevet vurderet, hvor der kan opnås størst trafikal nytte i forhold til investeringen. Denne selektering har medført, at sammenlignet med undersøgelsen fra 2015, så er strækningerne Bramming – Tønder og Aalborg – Frederikshavn fravalgt, da den indledende delanalyse viste, at de med de nye projektforudsætninger ikke ville være rentable.

Mig bekendt er det største problem Bramming-Tønder manglen på krydsningsstationer.
Er det en eller 2, som skal laves for at få en helt anden og noget hurtigere toggang?
Selv med BDKs oppustede priser, så burde sådan et par stationer ikke vælte læsset og kunne man nu kører Tønder-Esbjerg på lige omkring en time - hvilket er hurtige end i bil - så begynder det jo at give mening. Intern rente eller ej.
Nå, der er heldigvis nogle infrastrukturforhandlinger. Hvis ellers folk kender deres besøgstid, så kunne noget sådant jo indgå.
Endvidere ligger området i "den rådne banan", så politisk opbakning mm. burde være til at skaffe.

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af andersj, Aalborg, 12/3 2021, 11:45 (1140 dage siden) @ MMT

En manglende vision, som nok har været en lidt for højthængende frugt er en opgradering af Bramming-Tønder Grænse. Der må da være en hurtig forbindelse fra Hamburg til den danske vestkyst, som politisk kan være attraktiv, om end en undersøgelse af den interne rente i et sådant projekt måske ikke kan tage højde for alle fordelene?

Mvh Mads Mikkel

Det er ærgerligt at Bramming-Tønder Gr ikke er med, men det skyldes måske placeringen af krydsningsstationerne? Der er jo ikke mange af dem, så hvis man stadig skal krydse de samme steder så giver det ikke nogen tidsgevindst. Men en hurtig forbindelse til Hamburg kvæles også af at det tager 2 timer og 40 minutter at køre fra Niebüll til Hamburg.
Desuden så tager tyskerne i sommerhus i Vestjylland med deres bil. Sommerlandet er spredt meget ud, så der vil man aldrig få nogle til at tage toget.
Destinationerne ved havet i Tyskland har ofte kæmpe ferieresorts med lejlighedskomplekser hvor alt er mere centralt og dermed er det nemmere at rejse til og fra uden bil.

--
Mvh Anders

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Vestjyden, 12/3 2021, 12:05 (1140 dage siden) @ andersj

En manglende vision, som nok har været en lidt for højthængende frugt er en opgradering af Bramming-Tønder Grænse. Der må da være en hurtig forbindelse fra Hamburg til den danske vestkyst, som politisk kan være attraktiv, om end en undersøgelse af den interne rente i et sådant projekt måske ikke kan tage højde for alle fordelene?

Mvh Mads Mikkel


Det er ærgerligt at Bramming-Tønder Gr ikke er med, men det skyldes måske placeringen af krydsningsstationerne? Der er jo ikke mange af dem, så hvis man stadig skal krydse de samme steder så giver det ikke nogen tidsgevindst. Men en hurtig forbindelse til Hamburg kvæles også af at det tager 2 timer og 40 minutter at køre fra Niebüll til Hamburg.
Desuden så tager tyskerne i sommerhus i Vestjylland med deres bil. Sommerlandet er spredt meget ud, så der vil man aldrig få nogle til at tage toget.
Destinationerne ved havet i Tyskland har ofte kæmpe ferieresorts med lejlighedskomplekser hvor alt er mere centralt og dermed er det nemmere at rejse til og fra uden bil.

Dog kører der busser fra stationerne til nogle steder ved kysten. Har også tit mødt tyskere med cykeloppaking i toget. Men ja de fleste kommer i bil hvilket også fører til meget trængsel i perioder.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Bent Jensen, 12/3 2021, 13:22 (1139 dage siden) @ Vestjyden

Jeg kan huske fra min barndom at der var i ferieperioder tog på Vestkysten med gennemgående vogne til Køln, måske det kunne forsøges igen nu når man begynder at bruge ICE1 tog på Hamburg Køln, så må der vel være en del IC materiel i overskud, ja jeg ved det så skal der bruges rangerpersonale og lokomotiver efterhånden et fyord ved banerne, men der var måske et marked igen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Vestjyden, 12/3 2021, 13:52 (1139 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg kan huske fra min barndom at der var i ferieperioder tog på Vestkysten med gennemgående vogne til Køln, måske det kunne forsøges igen nu når man begynder at bruge ICE1 tog på Hamburg Køln, så må der vel være en del IC materiel i overskud, ja jeg ved det så skal der bruges rangerpersonale og lokomotiver efterhånden et fyord ved banerne, men der var måske et marked igen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Ok :-) Nu er der direkte tog til Niebüll med skift til Hamborg.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af andersj, Aalborg, 12/3 2021, 11:59 (1140 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis jeg ikke tager meget fejl vil Lasse fra Bombardier snart kommentere og sige at fremtidens lokaltog kører 140 - 160 km/t. Og de kommer indenfor 10 år?

Lint togene er siden deres "facelift" med den nye TSI-godkendte front leveret til 140 km/t. Nordjyske Jernbaners Lint er også godkendte til 140 km/t.

--
Mvh Anders

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Jens Hansen, 12/3 2021, 11:35 (1140 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Banedanmark sætter ikke deres lys under en skæppe!

Det fremgår at de 13 projekter de foreslår kan gennemføres for 1,4 milliarder kroner – men så lige en lille ”efterregning”;

Dette vil (dog) kræve en yderligere investering i omegnen af 1,7 milliarder kroner på de pågældende regionale baner.

Så regningen lyder på 3,1 milliard kroner!

JH

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af anho, 12/3 2021, 17:05 (1139 dage siden) @ Jens Hansen

Men de 1,7 milliarder kroner er manglende vedligehold som man ville blive nødt til at poste penge i før eller siden.

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Jens Hansen, 12/3 2021, 17:29 (1139 dage siden) @ anho

Man hvorfor bringer Banedanmark det så "på banen" i en rapport der ikke handler om vedligehold, men om at opgradere, fremtidssikre jernbanen?

JH

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/3 2021, 17:49 (1139 dage siden) @ Jens Hansen

Man hvorfor bringer Banedanmark det så "på banen" i en rapport der ikke handler om vedligehold, men om at opgradere, fremtidssikre jernbanen?

JH

.
Fordi de ikke kan hastighedsopgradere uden først eller samtidig at foretage vedligehold.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner

af Svend, 12/3 2021, 19:30 (1139 dage siden) @ Poul Brandt

Man hvorfor bringer Banedanmark det så "på banen" i en rapport der ikke handler om vedligehold, men om at opgradere, fremtidssikre jernbanen?

JH


.
Fordi de ikke kan hastighedsopgradere uden først eller samtidig at foretage vedligehold.

... og endda nok nærmere fornyelse og måske nyanlæg (som vi senest har set det på strækningen Ringsted-Nykøbing F (- Holeby/Rødby F). Vedligehold er jo bare at bevare infrastrukturen (spor) som den er.

--
Svend

Præsentation for TRU af Regionale Hastighedsopgraderinger

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/3 2021, 09:46 (1139 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere
DSB ME1521

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak