Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind. (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/3 2021, 11:01 (1109 dage siden)

Oplæg til formandskab den 27. august 2019 - en fast Kattegatforbindelse

Et uhyre interessant dokument. Her den mest interessante del:


[image]

Men det er vist en død sild. Enhedslisten vil ikke være med til en Kattegatforbindelse og dermed ikke opgive Togfonden.

Tror heller ikke borgmestrene i trekantområdet og Odense vil bifalde ideen.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af Bent Jensen, 15/3 2021, 14:58 (1109 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg har lidt svært ved at se den kattegatforbindelse for mig specielt efter de udgifter der har været på grund af Corona, sundhedsvæsen hjælpepakker og vacciner. Desuden hvor skal banen føres ind i både Københavnn og Århus


samt vil man ofre den natur der er på Røsnæs for en sådn forbindelse, endvidere skal man virkelig ofre togfonden? Jeg kan ikke se det for mig Samfundet har ikke uanede pengemidler. Med venlig hilsen
Bent Jensen

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af My1202, 15/3 2021, 15:32 (1109 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg har lidt svært ved at se den kattegatforbindelse for mig specielt efter de udgifter der har været på grund af Corona, sundhedsvæsen hjælpepakker og vacciner. Desuden hvor skal banen føres ind i både Københavnn og Århus


samt vil man ofre den natur der er på Røsnæs for en sådn forbindelse, endvidere skal man virkelig ofre togfonden? Jeg kan ikke se det for mig Samfundet har ikke uanede pengemidler. Med venlig hilsen
Bent Jensen

Kattegatforbindelsen kommer. Men i første omgang kun på vejdelen.
Den aflaster Store Bælt, dele af den fynske motorvej og især den østjyske motorvej.

Men en jernbane over Kattegat giver ikke mening i de næste mange år.
Især fordi det betyder forringelser med færre tog og længere rejsetid for mange fra Fyn, sønderjylland og dele af det midtjyske område.

Og pengene har man nok ikke.

--
[image]

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af Bent Jensen, 15/3 2021, 16:36 (1109 dage siden) @ My1202

Der er mange stteder de piver over msnglende motor vej Næstved Rønnede frederikssund Smørium tilslutnimg til eksisteremde, Hillerødmotorvejen til 4 spor hele vejen, har du pengene?? Kan ikke se at Røsnæs natur skal ødelægges

Bent Jensen

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af Eyolf, 15/3 2021, 18:36 (1109 dage siden) @ Bent Jensen

Dersom Danmark virkelig ønsker å bli kvitt de store mengder lastebiler som dundrer forurensende gjennom landet på vei mellom Norge/Sverige og kontinentet, må jernbanetransport gjøres mer attraktivt. I det arbeidet kan jeg ikke se annet enn at Kattegatforbindelsen er helt nødvendig. Den eksisterende Øresundsforbindelsen vil ikke ha kapasitet til å ta unna den nødvendige trafikkøkningen i tillegg til den stadig økende persontrafikken i det utvidete hovedstadsområdet (København/Malmö).

Gjør man den tabben at man bygger veiforbindelse uten jernbane, oppnår man det stikk motsatte, nemlig enda flere lastebiler.

Jeg vet ikke hvordan situasjonen er i Danmark, men jeg har vanskelig for å forestille meg at den er stort annerledes enn her i Norge, og her ser vi at sikkerhetsnivået i lastebilnæringen er i fritt fall. Og nei, det er ikke bare østeuropeiske lastebiler som er problemet. Våre hjemlige er ikke det plukk bedre.

Konklusjon: Kattegatforbindelsen må komme, og den må, av både miljømessige og sikkerhetsmessige hensyn komme primært som en jernbaneforbindelse med høy kapasitet.

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af My1202, 15/3 2021, 19:42 (1109 dage siden) @ Eyolf

Dersom Danmark virkelig ønsker å bli kvitt de store mengder lastebiler som dundrer forurensende gjennom landet på vei mellom Norge/Sverige og kontinentet, må jernbanetransport gjøres mer attraktivt. I det arbeidet kan jeg ikke se annet enn at Kattegatforbindelsen er helt nødvendig. Den eksisterende Øresundsforbindelsen vil ikke ha kapasitet til å ta unna den nødvendige trafikkøkningen i tillegg til den stadig økende persontrafikken i det utvidete hovedstadsområdet (København/Malmö).

Gjør man den tabben at man bygger veiforbindelse uten jernbane, oppnår man det stikk motsatte, nemlig enda flere lastebiler.

Jeg vet ikke hvordan situasjonen er i Danmark, men jeg har vanskelig for å forestille meg at den er stort annerledes enn her i Norge, og her ser vi at sikkerhetsnivået i lastebilnæringen er i fritt fall. Og nei, det er ikke bare østeuropeiske lastebiler som er problemet. Våre hjemlige er ikke det plukk bedre.

Konklusjon: Kattegatforbindelsen må komme, og den må, av både miljømessige og sikkerhetsmessige hensyn komme primært som en jernbaneforbindelse med høy kapasitet.

Hvad skulle en jernbane over Kattegat gøre i forhold til godstrafikken på vejene?
Det er jo netop IKKE meningen at en Kattegatforbindelse skal bruges til godsvogne og der er vel meget gods som på denne strækning med fordel kan flyttes over på jernbanen?

--
[image]

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af esni, Frederikssund, 15/3 2021, 20:03 (1109 dage siden) @ My1202

Dersom Danmark virkelig ønsker å bli kvitt de store mengder lastebiler som dundrer forurensende gjennom landet på vei mellom Norge/Sverige og kontinentet, må jernbanetransport gjøres mer attraktivt. I det arbeidet kan jeg ikke se annet enn at Kattegatforbindelsen er helt nødvendig. Den eksisterende Øresundsforbindelsen vil ikke ha kapasitet til å ta unna den nødvendige trafikkøkningen i tillegg til den stadig økende persontrafikken i det utvidete hovedstadsområdet (København/Malmö).

Gjør man den tabben at man bygger veiforbindelse uten jernbane, oppnår man det stikk motsatte, nemlig enda flere lastebiler.

Jeg vet ikke hvordan situasjonen er i Danmark, men jeg har vanskelig for å forestille meg at den er stort annerledes enn her i Norge, og her ser vi at sikkerhetsnivået i lastebilnæringen er i fritt fall. Og nei, det er ikke bare østeuropeiske lastebiler som er problemet. Våre hjemlige er ikke det plukk bedre.

Konklusjon: Kattegatforbindelsen må komme, og den må, av både miljømessige og sikkerhetsmessige hensyn komme primært som en jernbaneforbindelse med høy kapasitet.


Hvad skulle en jernbane over Kattegat gøre i forhold til godstrafikken på vejene?
Det er jo netop IKKE meningen at en Kattegatforbindelse skal bruges til godsvogne og der er vel meget gods som på denne strækning med fordel kan flyttes over på jernbanen?

Selv hvis man bygger jernbanedelen af Kattegatforbindelsen, så den ikke KAN bruges til godstrfik, så vil den få betydning, idet linjen over Fyn bliver aflastet væsentligt.

--
Eskild

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af My1202, 15/3 2021, 20:18 (1109 dage siden) @ esni

Dersom Danmark virkelig ønsker å bli kvitt de store mengder lastebiler som dundrer forurensende gjennom landet på vei mellom Norge/Sverige og kontinentet, må jernbanetransport gjøres mer attraktivt. I det arbeidet kan jeg ikke se annet enn at Kattegatforbindelsen er helt nødvendig. Den eksisterende Øresundsforbindelsen vil ikke ha kapasitet til å ta unna den nødvendige trafikkøkningen i tillegg til den stadig økende persontrafikken i det utvidete hovedstadsområdet (København/Malmö).

Gjør man den tabben at man bygger veiforbindelse uten jernbane, oppnår man det stikk motsatte, nemlig enda flere lastebiler.

Jeg vet ikke hvordan situasjonen er i Danmark, men jeg har vanskelig for å forestille meg at den er stort annerledes enn her i Norge, og her ser vi at sikkerhetsnivået i lastebilnæringen er i fritt fall. Og nei, det er ikke bare østeuropeiske lastebiler som er problemet. Våre hjemlige er ikke det plukk bedre.

Konklusjon: Kattegatforbindelsen må komme, og den må, av både miljømessige og sikkerhetsmessige hensyn komme primært som en jernbaneforbindelse med høy kapasitet.


Hvad skulle en jernbane over Kattegat gøre i forhold til godstrafikken på vejene?
Det er jo netop IKKE meningen at en Kattegatforbindelse skal bruges til godsvogne og der er vel meget gods som på denne strækning med fordel kan flyttes over på jernbanen?


Selv hvis man bygger jernbanedelen af Kattegatforbindelsen, så den ikke KAN bruges til godstrfik, så vil den få betydning, idet linjen over Fyn bliver aflastet væsentligt.

Tja. Måske. Det forudsætter der er væsentlige kapacitetsproblemer.
Steenth har tidl. oplyst at med den nye bane på Vestfyn og en forbindelse over Vejlefjorden så skulle det som er planlagt i Togfonden kunne køre uden problemer.

Det er jeg så ikke enig i.

Jeg så hellere at man i højere grad dublere strækningen fra Ringsted og op til Aarhus.
Dels ville godstog, regionaltog og diverse superlyntog/lyntog ikke konkurrere om pladsen og forsinkelser såvel som indstillet drift ved sporarbehjder og sporfornyelser ville bedre imødegåes så passagerne ikke skulle over i togbusser.

Men sådan ser vi nok verdenen så forskelligt.

--
[image]

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af esni, Frederikssund, 16/3 2021, 08:06 (1108 dage siden) @ My1202

Jeg så hellere at man i højere grad dublere strækningen fra Ringsted og op til Aarhus.
Dels ville godstog, regionaltog og diverse superlyntog/lyntog ikke konkurrere om pladsen og forsinkelser såvel som indstillet drift ved sporarbehjder og sporfornyelser ville bedre imødegåes så passagerne ikke skulle over i togbusser.

Det er jo lige netop det en Kattegat-Jernabaneforbindelse ville gøre

--
Eskild

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af My1202, 16/3 2021, 09:32 (1108 dage siden) @ esni

Jeg så hellere at man i højere grad dublere strækningen fra Ringsted og op til Aarhus.
Dels ville godstog, regionaltog og diverse superlyntog/lyntog ikke konkurrere om pladsen og forsinkelser såvel som indstillet drift ved sporarbehjder og sporfornyelser ville bedre imødegåes så passagerne ikke skulle over i togbusser.


Det er jo lige netop det en Kattegat-Jernabaneforbindelse ville gøre

Så når man har et problem (tognedbrud, signalfejl, nedfalden køreledning, sporarbejde etc) på østfyn eller ved Vejle så vil du sende alle tog over Kattegat?
Noget af en omvej tænker jeg.
Så er en togbus nok at foretrække for de fleste på strækningen mellem Ringsted og min. til Vejle.

--
[image]

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af My1202, 15/3 2021, 19:49 (1109 dage siden) @ Bent Jensen

Der er mange stteder de piver over msnglende motor vej Næstved Rønnede frederikssund Smørium tilslutnimg til eksisteremde, Hillerødmotorvejen til 4 spor hele vejen, har du pengene?? Kan ikke se at Røsnæs natur skal ødelægges

Bent Jensen

Ja. Men en vejbro over Kattegat vil tage en del af presset over Fyn og det østjyske område op mod Aarhus. Det vil nok udsætte udvidelserne på flere af strækningerne mellem Odense og Aarhus.
Måske den 3. Lillebæltsbro også kan udskydes?

--
[image]

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af steenth, 15/3 2021, 18:27 (1109 dage siden) @ My1202

Jeg har lidt svært ved at se den kattegatforbindelse for mig specielt efter de udgifter der har været på grund af Corona, sundhedsvæsen hjælpepakker og vacciner. Desuden hvor skal banen føres ind i både Københavnn og Århus


samt vil man ofre den natur der er på Røsnæs for en sådn forbindelse, endvidere skal man virkelig ofre togfonden? Jeg kan ikke se det for mig Samfundet har ikke uanede pengemidler. Med venlig hilsen
Bent Jensen


Kattegatforbindelsen kommer. Men i første omgang kun på vejdelen.
Den aflaster Store Bælt, dele af den fynske motorvej og især den østjyske motorvej.

Der er ikke besluttet noget som helst. Der en undersøgelse igang om projektet, hvor der er kommet delresultater.

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af My1202, 15/3 2021, 19:46 (1109 dage siden) @ steenth

Jeg har lidt svært ved at se den kattegatforbindelse for mig specielt efter de udgifter der har været på grund af Corona, sundhedsvæsen hjælpepakker og vacciner. Desuden hvor skal banen føres ind i både Københavnn og Århus


samt vil man ofre den natur der er på Røsnæs for en sådn forbindelse, endvidere skal man virkelig ofre togfonden? Jeg kan ikke se det for mig Samfundet har ikke uanede pengemidler. Med venlig hilsen
Bent Jensen


Kattegatforbindelsen kommer. Men i første omgang kun på vejdelen.
Den aflaster Store Bælt, dele af den fynske motorvej og især den østjyske motorvej.

Der er ikke besluttet noget som helst. Der en undersøgelse igang om projektet, hvor der er kommet delresultater.

Jeg skrev at den kommer. Ikke at det var besluttet!
Men den skal nok blive besluttet og næppe med jernbanespor. Ikke alt behøves at være faktuel viden. Men vejtrafikmafiaen er stadig stærk nok i Folketinget så vejdelen er der nok ikke meget usikkerhed omkring.

--
[image]

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/3 2021, 20:46 (1109 dage siden) @ My1202

Jeg skrev at den kommer. Ikke at det var besluttet!
Men den skal nok blive besluttet og næppe med jernbanespor. Ikke alt behøves at være faktuel viden. Men vejtrafikmafiaen er stadig stærk nok i Folketinget så vejdelen er der nok ikke meget usikkerhed omkring.

.
Nu ved jeg ikke hvem vejtrafikmafiaen er i vore dage (men Venstre er helt sikker med), men Socialdemokratiet, Radikale og så vidt jeg ved SF har alle sagt at en Kattegatforbindelse skal være med jernbane. Så er det svært se et flertal for en ren vejbro i de næste knap 3 år.
Men under alle omstændigheder er næste skridt udarbejdelse af en VVM med start næste år, og det tager ca. 3 år (og koster nogle hundrede mio. kr.). Den VVM må af disse politiske årsager kommer til at se på en kombineret forbindelse og måske også en ren vejbro.

VVM kommer til at bygge på den undersøgelse der afrapporteres ultimo 2021. Så i 2021 er det mest interessante hvor forpligtende Kattegatforbindelsen kommer til at indgå i det kommende store 10 års forlig, om overhovedet. Det sandsynlige er at man i forliget beslutter at finansiere VVM for begge mulige løsninger, og sparker den endelige beslutning til hjørne.

Det er godt for begge fløje at kunne profilere sig i forhold hertil op til valget i (senest) 2023. - Så set fra et jernbane synspunkt kan man sige at det næste valg bliver et Kattegatbane-valg :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af My1202, 15/3 2021, 20:55 (1109 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg skrev at den kommer. Ikke at det var besluttet!
Men den skal nok blive besluttet og næppe med jernbanespor. Ikke alt behøves at være faktuel viden. Men vejtrafikmafiaen er stadig stærk nok i Folketinget så vejdelen er der nok ikke meget usikkerhed omkring.

.
Nu ved jeg ikke hvem vejtrafikmafiaen er i vore dag, men Socialdemokatiet, Radikale og så vidt jeg ved SF har alle sagt at en Kattegatforbindelse skal være med jernbane. Så er det svært se et flertal for ren vejbro i de næste knap 3 år.

Sidst jeg talte havde de 3 nævnte partier ikke 90 mandater.

Men under alle omstændigheder er næste skridt udarbejdelse af en VVM med start næste år, og det tager ca. 3 år (og koster nogle hundrede mio. kr.). Den VVM må af disse politiske årsager kommer til at se på en kombineret forbindelse og måske også en ren vejbro. VVM kommer til at bygge på den undersøgelse der afrapporteres ultimo 2021.

Så i 2021 er det mest interessante hvor forpligtende Kattegatforbindelsen kommer til at indgå i det kommende store 10 års forlig, om overhovedet. Det sandsynlige er at man i forliget beslutter at finansiere VVM for begge mulige løsninger, og sparker den endelige beslutning til hjørne. - Det er godt for begge fløje at kunne profilere sig i forhold hertil op til valget i (senest) 2023. - Så set fra et jernbane synspunkt man kan sige at det næste valg bliver et Kattegatbane-valg :-)

Det tror jeg ikke vil ske.
Det er altfor få personer som har gavn af jernbanen.
Vejbrodelen kan formentlig få halvdelen af befolkningen til at stemme på et parti som vil bygge en motorvejsbro.

Jeg ved du er meget glad for netop denne strækning.
Men det kommer den nu ikke af de første 50 år.

Men derefter så er det muligt.
Måske endda som en dæmning så de indre farvande ikke oversvømmes og der bygges nogle sluser.
Men det vil ingen af os opleve.

--
[image]

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/3 2021, 21:09 (1109 dage siden) @ My1202

Nu ved jeg ikke hvem vejtrafikmafiaen er i vore dag, men Socialdemokatiet, Radikale og så vidt jeg ved SF har alle sagt at en Kattegatforbindelse skal være med jernbane. Så er det svært se et flertal for ren vejbro i de næste knap 3 år.

Sidst jeg talte havde de 3 nævnte partier ikke 90 mandater.

Korrekt. Men de kan blokere, så andre ikke har flertal, for Enhedslisten er imod enhver form for Kattegatforbindelse, undtagen en ren baneforbindelse, selvfølgelig.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/3 2021, 21:14 (1109 dage siden) @ My1202

Så set fra et jernbane synspunkt man kan sige at det næste valg bliver et Kattegatbane-valg :-)

Det tror jeg ikke vil ske.

Jamen det vil ske isoleret set fra en jernbanesynspunkt
For 99% procent af befolkningen vil det være ligegyldigt i forhold til andre, for dem vigtigere, politiske mål.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af My1202, 15/3 2021, 21:27 (1109 dage siden) @ Poul Brandt

Så set fra et jernbane synspunkt man kan sige at det næste valg bliver et Kattegatbane-valg :-)

Det tror jeg ikke vil ske.


Jamen det vil ske isoleret set fra en jernbanesynspunkt
For 99% procent af befolkningen vil det være ligegyldigt i forhold til andre, for dem vigtigere, politiske mål.

Der er vi enige. Og derfor kommee heller ikke en jernbane over Kattegat de første 50 år.

--
[image]

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/3 2021, 21:44 (1109 dage siden) @ My1202

Så set fra et jernbane synspunkt man kan sige at det næste valg bliver et Kattegatbane-valg :-)

Det tror jeg ikke vil ske.


Jamen det vil ske isoleret set fra en jernbanesynspunkt
For 99% procent af befolkningen vil det være ligegyldigt i forhold til andre, for dem vigtigere, politiske mål.


Der er vi enige. Og derfor kommee heller ikke en jernbane over Kattegat de første 50 år.

Det afhænger, som nævnt, af udfaldet af det næste valg. Hvis R, S, SF og Enhedslisten stadig har flertal til den tid, så bliver der kun besluttet start på anlæg af en Kattegatforbindelse i perioden 2023-2027, hvis der er jernbane med.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af My1202, 16/3 2021, 06:16 (1108 dage siden) @ Poul Brandt

Så set fra et jernbane synspunkt man kan sige at det næste valg bliver et Kattegatbane-valg :-)

Det tror jeg ikke vil ske.


Jamen det vil ske isoleret set fra en jernbanesynspunkt
For 99% procent af befolkningen vil det være ligegyldigt i forhold til andre, for dem vigtigere, politiske mål.


Der er vi enige. Og derfor kommee heller ikke en jernbane over Kattegat de første 50 år.


Det afhænger, som nævnt, af udfaldet af det næste valg. Hvis R, S, SF og Enhedslisten stadig har flertal til den tid, så bliver der kun besluttet start på anlæg af en Kattegatforbindelse i perioden 2023-2027, hvis der er jernbane med.

Den slags projekter har det bedst med at blive til noget såfremt de store partier fra såvel højre som venstre side af Folketinget er enige.

Risikoen ved det du opridser er at projektet barberes for jernbanen efter næste valg.

Og pt. står Mette Frederiksens nok som værende stærk og højreepartierne svage.
Men der skal ikke meget mistillid i befolkningen omkring covid-19 før Socialdemokratiet går tilbage.

Så dit skitserede scenarie tror jeg ikke på.

--
[image]

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af Hedelykke, 16/3 2021, 10:38 (1108 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg forstår ikke idéen om Kattegatforbindelse som jeg synes er en dårlig løsning på tog fra Århus til København på maks 2 timer. Grunden er for få områder for nytte af den.

Nu er planerne jo lagt for tidsbesparelser ved Vestfyn ny bane, Vejlefjordbroen og ny bane Hasselager Århus- og det virker ret godt.

Hvis jeg drømmer så er det om en jernbaneforbindelse fra Odense til syd for Horsens. Den ville forkorte København Århus til noget under 2 timer og især nedsætte køretiden ml. Danmarks næststørste byer.
Herved var der både ét Trekantområde som vi kender det og også et stort TREKANTOMRÅDE midt i Danmark. Men som sagt en drøm.
Hilsen Jens

--
Med venlig hilsen Jens Hedelykke Pedersen

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af esni, Frederikssund, 15/3 2021, 15:02 (1109 dage siden) @ Poul Brandt

Oplæg til formandskab den 27. august 2019 - en fast Kattegatforbindelse

Et uhyre interessant dokument. Her den mest interessante del:


[image]

Men det er vist en død sild. Enhedslisten vil ikke være med til en Kattegatforbindelse og dermed ikke opgive Togfonden.

Tror heller ikke borgmestrene i trekantområdet og Odense vil bifalde ideen.

Hvis Kattegatforbindelsen bygges men hverken Vejleford-II eller Hovedgård-Hasselager, hvor kommer 'equal-time' punktet til at ligge?

Og hvor kommer det til at ligge hvis også Vejlefjord-II bygges?

Endelig hvor kommer det til at ligge hvis Hovedgård-Hasselager men ikke Vejlefjord-II bygges?

--
Eskild

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind.

af anho, 15/3 2021, 19:11 (1109 dage siden) @ esni

Det er så vidt jeg ved ikke rigtig til at sige. Hastigheden for Kattegatforbindelsen er nemlig ikke fastlagt. Der er blevet foretaget en del undersøgelser; en af dem går på 250 km/t hele vejen inklusive landanlæg, og den anden er vistnok 250 km/t (traceret til 300 km/t) for landanlæggene og 200 km/t for selve forbindelsen.

Aktindsigt - Overførsel .... - Ministersvar og politik

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/3 2021, 12:56 (1100 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Poul Brandt, 24/3 2021, 13:10

Oplæg til formandskab den 27. august 2019 - en fast Kattegatforbindelse

Et uhyre interessant dokument. Her den mest interessante del:


[image]

Men det er vist en død sild. Enhedslisten vil ikke være med til en Kattegatforbindelse og dermed ikke opgive Togfonden.

Tror heller ikke borgmestrene i trekantområdet og Odense vil bifalde ideen.

Transportudvalget Folketinget 23. marts 2021

Transportudvalget har i brev af 10. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).

Spørgsmål nr. 315:
Vil ministeren oplyse, om ministeren mener, at det er i overensstemmelse med statens ejerskabspolitik, såfremt Sund & Bælt har
opfordret Kattegatkomitéen til at arbejde for en ændring af et gældende forlig ved at foreslå penge overført fra Togfonden til en Kattegatforbindelse, som det fremgår af oplægget til formandskabet
for Kattegatkomitéen af d. 27. august, 2019 offentliggjort med aktindsigt, jf. TRU alm. del - bilag 206?

Svar:
Som oplyst i mit svar på spørgsmål nr. S 1020 af 8. marts 2021 har
Sund & Bælt oplyst mig, at selskabet ikke har opfordret Kattegatkomitéen til at arbejde for en ændring af forliget om Togfonden.
I forhold til det hypotetiske scenarie i spørgsmålet, afhænger svaret af, om denne opfordring i givet fald var fremkommet under denne eller under den tidligere regering, hvilket ikke fremgår af det materiale, der henvises til i spørgsmålet. Hvis det havde fundet sted under denne regering, ville det have været i modstrid med regeringens politik, og jeg ville i så fald have fundet anledning til at tage spørgsmålet op med Sund & Bælts ledelse.

Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht

-----------------

Bemærk at det således må være regeringens politik at gennemføre Togfonden. - Ja han siger det direkte i SN interviewet: "der er nogle gamle forlig som rækker langt ud i fremtiden, og dem skal vi selvfølgelig respektere".

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak