Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23 (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/3 2021, 11:11 (1129 dage siden)

Ministersvar på spm 325:
Jeg kan oplyse, at det i medfør af ”Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) ........................... er muligt at tildele en ny DSB-kontrakt til DSB direkte uden forudgående udbud efter artikel 5.6 indtil den 25. december 2023.

Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Peter Christensen, 22/3 2021, 12:07 (1129 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg kan oplyse, at det i medfør af ”Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) ........................... er muligt at tildele en ny DSB-kontrakt til DSB direkte uden forudgående udbud efter artikel 5.6 indtil den 25. december 2023.

Og hvad så efter den dato?

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/3 2021, 16:16 (1129 dage siden) @ Peter Christensen

Og hvad så efter den dato?

Udbud. Dvs. konkurrence.

Men man kan tildele DSB en 10 års kontrakt og udskyde udbud til 2033. (Jeg antager 10 år er maksimum, men ved det ikke).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af anho, 22/3 2021, 18:06 (1129 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg mindes at have læst noget om at direkte tildelte kontrakter stadig kan tildeles, men kun hvis de indeholder visse krav (som DSBs kontrakter vist alligevel allerede indeholder). Jeg kan dog ikke huske om det er den mulighed der udløber i 2023, eller om det var et 'smuthul' som kunne udnyttes i længere tid.

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af William Skov ⌂, 22/3 2021, 23:02 (1128 dage siden) @ Peter Christensen

Og hvad så efter den dato?

Så har vi forladt EU - Europas Undergang.

Dejligt at bestemme selv :-)

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af PF, 24/3 2021, 10:54 (1127 dage siden) @ William Skov

Og hvad så efter den dato?


Så har vi forladt EU - Europas Undergang.

Dejligt at bestemme selv :-)

Her troet jeg dette var et jernbane forum og ikke det nye Nationen!

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af pjl, 22/3 2021, 16:44 (1129 dage siden) @ Poul Brandt

Ministersvar på spm 325:
Jeg kan oplyse, at det i medfør af ”Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) ........................... er muligt at tildele en ny DSB-kontrakt til DSB direkte uden forudgående udbud efter artikel 5.6 indtil den 25. december 2023.

Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht

Der står vel det modsatte...

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Vollensir, 22/3 2021, 21:20 (1128 dage siden) @ pjl

Kan vi for h...... ikke snart komme ud af det her EU gøgl, drop alle de udliciteringer og privatisering af jernbanerne her i Danmark. Vi er et alt for lille land til det her fis. Se bare det markværk man har lavet i vestjylland med at forære Holstebro - Skjern banen til midtjyske jernbaner. Det er ikke den vej frem man får flere til at tage toget med alle de togskift. Skal man rejse fra Struer til Esbjerg kræver det 2 - 3 togskift undervejs.

Forstår ikke hvorfor politikerne er så syge efter alt det her udliciteringer??????

For at få flere togpassagerer kræver det ordentlige tog og ikke de der skinnebusser som Arriva og Midtjyske kører med. Der skal være direkte forbindelser uden togskifte, billigere billetter.....

Kører selv med toget dagligt og hører ofte hvordan folk savner IC3erne på Vejle banen.......

Har sagt det før og siger det igen, hvorfor ikke bare lade DSB kører på alle hovedstrækningerne som før i tiden, og lade privatbanerne kører på deres egne baner det fungerede da fint nok i mange, mange år

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af larsht, 22/3 2021, 23:40 (1128 dage siden) @ Vollensir

Kan vi for h...... ikke snart komme ud af det her EU gøgl, drop alle de udliciteringer og privatisering af jernbanerne her i Danmark. Vi er et alt for lille land til det her fis. Se bare det markværk man har lavet i vestjylland med at forære Holstebro - Skjern banen til midtjyske jernbaner. Det er ikke den vej frem man får flere til at tage toget med alle de togskift. Skal man rejse fra Struer til Esbjerg kræver det 2 - 3 togskift undervejs.

Hurtigste og letteste vej er nu via Vejle med 1 togskift - så ingen grund til at overdrive

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af RasmusD, 23/3 2021, 04:35 (1128 dage siden) @ Vollensir

At man har givet trafik til Midtjyske Jernbaner er hverken EU-relateret eller udlicitering.

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af pjl, 23/3 2021, 10:49 (1128 dage siden) @ Vollensir

Kan vi for h...... ikke snart komme ud af det her EU gøgl, drop alle de udliciteringer og privatisering af jernbanerne her i Danmark. Vi er et alt for lille land til det her fis. Se bare det markværk man har lavet i vestjylland med at forære Holstebro - Skjern banen til midtjyske jernbaner. Det er ikke den vej frem man får flere til at tage toget med alle de togskift. Skal man rejse fra Struer til Esbjerg kræver det 2 - 3 togskift undervejs.

Forstår ikke hvorfor politikerne er så syge efter alt det her udliciteringer??????

For at få flere togpassagerer kræver det ordentlige tog og ikke de der skinnebusser som Arriva og Midtjyske kører med. Der skal være direkte forbindelser uden togskifte, billigere billetter.....

Kører selv med toget dagligt og hører ofte hvordan folk savner IC3erne på Vejle banen.......

Har sagt det før og siger det igen, hvorfor ikke bare lade DSB kører på alle hovedstrækningerne som før i tiden, og lade privatbanerne kører på deres egne baner det fungerede da fint nok i mange, mange år

Det er et resultat af EU's indre marked, du kan ikke have staten som interessant for (og dermed favoriserende) én bestemt operatør, vi har været dette igennem med værfter og støtteordninger, noget som Tyskerne var lang tid om at lære. Helt overordnet kan jeg ikke se hvorfor Arriva skulle gøre det så meget dårligere end DSB, men det er vist en teoretisk debat... på overordnet plan kunne jeg godt ønske mig at DSB blev udsat for konkurrence, så kunne de sidste rester af (halv)Gode Tog tiol Alle blive blæst ud af virksomheden, selv i "Fremtidens Tog" vil DSB jo have regionaltog til at køre lyntog, jeg forudser en fremtid med dårlige sæder iog beskidte tog.

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 23/3 2021, 13:13 (1128 dage siden) @ Vollensir

Uden at puste for meget til ilden, så er der intet i Vollensirs indlæg, der ikke kan opnås ved konkurrenceudsættelse. Pt køber staten togtrafikken fra DSB, og spørger kun DSB. Det som EU har vedtaget er at Staten skal spørge flere end bare DSB.
Om Staten så er gearet til at formulere disse spørgsmål godt nok, er en anden diskussion.

Forskellige kommissioner og sågar DSB selv har identificeret, at der er et potentiale i at effektivisere den danske Jernbane. Besparelsen herved kan finansiere de samlede investeringer i jernbanedelen af en Kattegatforbindelse (inkl nye landanlæg) på mellem 18 og 25 år...

/Lasse

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Vollensir, 23/3 2021, 16:55 (1128 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hvorfor er alle så syge efter at der skal være konkurrence på jernbane driften. Hvorfor ikke bare lade staten altså DSB køre det show som de har gjort i over 150 år. Arriva aflyser rigtig mange tog daglig, kører med materiel der ikke er videre behageligt at kører i....

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Peter Christensen, 23/3 2021, 17:14 (1128 dage siden) @ Vollensir

Hvorfor er alle så syge efter at der skal være konkurrence på jernbane driften. Hvorfor ikke bare lade staten altså DSB køre det show som de har gjort i over 150 år. Arriva aflyser rigtig mange tog daglig, kører med materiel der ikke er videre behageligt at kører i....

Ganske som Lasse skriver, så kan man tvivle på om de fornødne "checks and balances" kan indarbejdes i et udbud.
Omkring Arriva, så får du nøjagtig hvad der er aftalt med staten.....
Hvis kontrakten med Arriva ikke indeholder noget om "behageligt tog" - som jo skal defineres ret præcist - eller forbud/bøde omkring aflyste tog, jamen så bliver disse ting ikke prioriteret.

Omvendt, DSB er just heller ikke succeshistorie.
Derfor kunne det være ønskeligt med noget mere konkurrence. Ganske enkelt for at se om det er systemet "jernbanen" (i bred forstand) eller blot en operatør, som er årsagen til at antallet af rejsende falder.

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 23/3 2021, 17:22 (1128 dage siden) @ Vollensir

Hvorfor er alle så syge efter at der skal være konkurrence på jernbane driften.

Der er mange argumenter for og imod konkurrenceudsættelse. Jeg nøjes med at konstatere, at beslutningen om konkurrenceudsættelse ER taget, og det altså vil ske indenfor en årrække - og at det tilsyneladende er det eneste område, hvor Danmark nøler med at implementere noget fra EU.

Jernbanen er den eneste transportform, der ikke er konkurrenceudsat. Busser, taxier, færger og fly er konkurrenceudsat, og staten ejer kun dele af et enkelt flyselskab.

/Lasse

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af glade-koege ⌂, køge, 23/3 2021, 19:17 (1128 dage siden) @ Vollensir

På strækning Roskilde - Køge er der langt færre aflysninger efter lokaltog tog over.

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Frank Poulsen, 23/3 2021, 20:04 (1127 dage siden) @ glade-koege

På strækning Roskilde - Køge er der langt færre aflysninger efter lokaltog tog over.

Spændende. Hvordan med rettigheden i øvrigt?

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Lyntoget, 23/3 2021, 22:31 (1127 dage siden) @ Vollensir

Nu Arriva er jo blevet tvunget til og overtage Desiro togene fra DSB

DSB kører også selv med meget skrammel eller har gjort det

Måske skulle transportministeriet ha givet Arriva en række af IC3 togene , og ladet DSB beholde Desiro togene

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af andersj, Aalborg, 24/3 2021, 00:33 (1127 dage siden) @ Lyntoget

Nu Arriva er jo blevet tvunget til og overtage Desiro togene fra DSB

DSB kører også selv med meget skrammel eller har gjort det

Måske skulle transportministeriet ha givet Arriva en række af IC3 togene , og ladet DSB beholde Desiro togene

Det handler vel mere om at man nogle steder har vænnet sig til at der har kørt fjerntogsmateriel som regionaltog. Man skal jo ikke sammenligne Lint og Desiro med IC3 og IC4 men med IR4, dobbeltdækkervognene og MR.

--
Mvh Anders

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Rail, 26/3 2021, 21:16 (1124 dage siden) @ andersj

Nu Arriva er jo blevet tvunget til og overtage Desiro togene fra DSB

DSB kører også selv med meget skrammel eller har gjort det

Måske skulle transportministeriet ha givet Arriva en række af IC3 togene , og ladet DSB beholde Desiro togene


Det handler vel mere om at man nogle steder har vænnet sig til at der har kørt fjerntogsmateriel som regionaltog. Man skal jo ikke sammenligne Lint og Desiro med IC3 og IC4 men med IR4, dobbeltdækkervognene og MR.

Man kunne også vende den om og spørge hvorfor man skal have dårligere komfort fordi man sidder i et regionaltog? Det tager længere tid med regionaltoget fra København til Kalundborg end Lyntoget fra København til Odense.

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Frank Poulsen, 26/3 2021, 22:02 (1124 dage siden) @ Rail

Nu Arriva er jo blevet tvunget til og overtage Desiro togene fra DSB

DSB kører også selv med meget skrammel eller har gjort det

Måske skulle transportministeriet ha givet Arriva en række af IC3 togene , og ladet DSB beholde Desiro togene


Det handler vel mere om at man nogle steder har vænnet sig til at der har kørt fjerntogsmateriel som regionaltog. Man skal jo ikke sammenligne Lint og Desiro med IC3 og IC4 men med IR4, dobbeltdækkervognene og MR.


Man kunne også vende den om og spørge hvorfor man skal have dårligere komfort fordi man sidder i et regionaltog? Det tager længere tid med regionaltoget fra København til Kalundborg end Lyntoget fra København til Odense.

Lige præcis! Er helt enig.

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Scharfenberg, 24/3 2021, 13:14 (1127 dage siden) @ Lyntoget

Nu Arriva er jo blevet tvunget til og overtage Desiro togene fra DSB

DSB kører også selv med meget skrammel eller har gjort det

Måske skulle transportministeriet ha givet Arriva en række af IC3 togene , og ladet DSB beholde Desiro togene

Jaså. Men hvor vil du da mene, at Desiro'erne skulle køre, hvis de fortsat skulle køre for DSB, og DSB skulle køre med færre IC3? Jeg går ikke ud fra, at du mener, at der skulle køre Desiro som lyntog? Men hvor så? Og med færre IC3: Hvor i DSB-trafikken skulle man så skære ned for frekvensen/kapaciteten?

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Mads, 24/3 2021, 14:24 (1127 dage siden) @ Scharfenberg

Nu Arriva er jo blevet tvunget til og overtage Desiro togene fra DSB

DSB kører også selv med meget skrammel eller har gjort det

Måske skulle transportministeriet ha givet Arriva en række af IC3 togene , og ladet DSB beholde Desiro togene


Jaså. Men hvor vil du da mene, at Desiro'erne skulle køre, hvis de fortsat skulle køre for DSB, og DSB skulle køre med færre IC3? Jeg går ikke ud fra, at du mener, at der skulle køre Desiro som lyntog? Men hvor så? Og med færre IC3: Hvor i DSB-trafikken skulle man så skære ned for frekvensen/kapaciteten?

De kunne jo f.eks. køre på Lille Syd istedet for IC3 :-D

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Scharfenberg, 24/3 2021, 15:58 (1127 dage siden) @ Mads

Nu Arriva er jo blevet tvunget til og overtage Desiro togene fra DSB

DSB kører også selv med meget skrammel eller har gjort det

Måske skulle transportministeriet ha givet Arriva en række af IC3 togene , og ladet DSB beholde Desiro togene


Jaså. Men hvor vil du da mene, at Desiro'erne skulle køre, hvis de fortsat skulle køre for DSB, og DSB skulle køre med færre IC3? Jeg går ikke ud fra, at du mener, at der skulle køre Desiro som lyntog? Men hvor så? Og med færre IC3: Hvor i DSB-trafikken skulle man så skære ned for frekvensen/kapaciteten?


De kunne jo f.eks. køre på Lille Syd istedet for IC3 :-D

Hehe. Det er faktisk en ret god pointe. Men når Vectron + DD om ikke så mange år begynder at køre Nivå-Køge-Næstved, har jeg svært ved at se, hvor Desiro skulle kunne bruges i DSB-regi. Kystbanen (strækningshastighed 120 km/t)? No go! Den strækning har længe været ren el-drift. Måske Holbæk-Kalundborg, inden der elektrificeres, og hvis de ikke skal køre med batteri-tog. Planen er dog at køre med IC4, indtil el-driften kan tages i brug.

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af steenth, 24/3 2021, 17:43 (1127 dage siden) @ Mads

Jaså. Men hvor vil du da mene, at Desiro'erne skulle køre, hvis de fortsat skulle køre for DSB, og DSB skulle køre med færre IC3? Jeg går ikke ud fra, at du mener, at der skulle køre Desiro som lyntog? Men hvor så? Og med færre IC3: Hvor i DSB-trafikken skulle man så skære ned for frekvensen/kapaciteten?


De kunne jo f.eks. køre på Lille Syd istedet for IC3 :-D

Man har fjerne alt trafik, som kan nøjes med Desiro og Lint, fra DSB. Som Scharfenberg skriver, så bliver lille Syd imellem Køge og Næstved en del af nyt togsystem, hvor der skal bruges en anden klasse af af togsæt end Desiro.

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Jens Hansen, 27/3 2021, 08:21 (1124 dage siden) @ steenth

Ja, det har været strategien fra DSBs side i en del år.

DSB vil gerne have en flåde, ensartet materiel, forud det viste en Mckinsey analyse for en del år siden. Så nu satses på at beholde trafikken, hvor Fremtidens Regionaltog kan dække hele trafikken.

Omend der fortsat er strækninger hvor disse tog vil være som at køre en dobbeltdækkerbus isf. en taxa (Vestfyn, Esbjerg-Fredericia, Aarhus-Fredericia, Kalunborg-Holbæk, Næstved-Køge, Nivå-København)

JH

Ny kontrakt til DSB mulig indtil 25/12-23

af Niels Munch, 27/3 2021, 09:03 (1124 dage siden) @ Jens Hansen

Omend der fortsat er strækninger hvor disse tog vil være som at køre en dobbeltdækkerbus isf. en taxa (Vestfyn, Esbjerg-Fredericia, Aarhus-Fredericia, Kalunborg-Holbæk, Næstved-Køge, Nivå-København)

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak