Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB nye eltog (Generelt)

af Thom32, 22/3 2021, 21:13 (1102 dage siden)

Godaften.
Jeg spørger lidt uvidende:
Hvad er status p.t. med DSB’s nye eltog der skulle købes ind?
Det er mig bekendt 150 stk. der skal indkøbes som erstatning for IC4...
Hvor langt er man i processen? Og har man fundet ud af hvilke tog man indkøber?

Vh

DSB nye eltog

af andersj, Aalborg, 22/3 2021, 21:33 (1102 dage siden) @ Thom32

Godaften.
Jeg spørger lidt uvidende:
Hvad er status p.t. med DSB’s nye eltog der skulle købes ind?
Det er mig bekendt 150 stk. der skal indkøbes som erstatning for IC4...
Hvor langt er man i processen? Og har man fundet ud af hvilke tog man indkøber?

Vh

Man forventer at skrive kontrakt indenfor den næste måned.

Der er tale om en rammeaftale på op til 250 togsæt hvor man fra starten laver en fast ordre på minimum 100 togsæt. Man forventer at skulle bruge ca. 150 togsæt hvis Timemodellen ikke gennemføres og der ikke indsættes batteritog til Kalundborg.

--
Mvh Anders

DSB nye eltog

af Thom32, 22/3 2021, 21:41 (1102 dage siden) @ andersj

Super! Tak!

Avatar

DSB nye eltog

af Stennicke, Aarhus, 23/3 2021, 12:57 (1102 dage siden) @ andersj

Da vil jeg så håbe at de tager de gode erfaringer fra IC3/IR4 med i overvejelserne, og forhåbenlig får bestilt noget a’la Flexliner med gumminæser.
Jeg har en fornemmelse for at der er andre end mig der synes det er smart. Da man bl.a. kan gå indendørs fra togsæt til togsæt

DSB nye eltog

af Niels Munch, 23/3 2021, 13:04 (1102 dage siden) @ Stennicke

Da vil jeg så håbe at de tager de gode erfaringer fra IC3/IR4 med i overvejelserne, og forhåbenlig får bestilt noget a’la Flexliner med gumminæser.
Jeg har en fornemmelse for at der er andre end mig der synes det er smart. Da man bl.a. kan gå indendørs fra togsæt til togsæt

Gummifronterne på MF, ER og ET opfylder ikke nutidens krav til kollisionssikkerhed. Og det er næppe "gangbart", hvis DSB (atter) selv skulle opfinde nyt togkoncept.

M.v.h.
Niels

DSB nye eltog

af anho, 23/3 2021, 14:57 (1102 dage siden) @ Niels Munch

Så ville det i hvert fald ikke blive de store gummifronter, men mindre overgangspassager som man for eksempel ser det i den japanske klasse E259/E353.

Men hvis man gerne vil have tog til 200+ km/t, så er man nødt til at strømline dem, og så bliver en overgang bare for upraktisk.

DSB nye eltog

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 23/3 2021, 17:14 (1102 dage siden) @ anho

Så ville det i hvert fald ikke blive de store gummifronter, men mindre overgangspassager som man for eksempel ser det i den japanske klasse E259/E353.

Japan kører ikke efter de europæiske TSI regler, så de kan designe fronterne som de vil. Det er ikke forbudt med gummifronter, men forstærkningerne ift. crashsikkerhed betyder, at førerpladsen skal rykkes ca 2 meter tilbage, og da der er krav til udsyn fra førerpladsen, er det i praksis ikke muligt at lave gummifronterne.

/Lasse

DSB nye eltog

af anho, 23/3 2021, 20:02 (1102 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hmm... mon det er muligt at omgås det ved at rykke førerrummet tilbage og op ovenover gangpassagen, ligesom man så det i styrevognene på MA-togene? Ved at rykke førerrummet højere op kan man give udsyn og overblik samtidig med at styrerummet rykkes bagud. Spørgsmålet er bare om det giver nok udsyn, hvis frontpartiet vinkles ordenligt. Måske mest relevant for dobbeltdækker togsæt?

Men nej, det vil aldrig kunne give en IC3-lignende gumminæse.

DSB nye eltog

af JesperErnst, 24/3 2021, 08:41 (1101 dage siden) @ Stennicke

Da vil jeg så håbe at de tager de gode erfaringer fra IC3/IR4 med i overvejelserne, og forhåbenlig får bestilt noget a’la Flexliner med gumminæser.
Jeg har en fornemmelse for at der er andre end mig der synes det er smart. Da man bl.a. kan gå indendørs fra togsæt til togsæt

Personligt er jeg imod det på de lange strækninger i intercity-togene (f.eks. Aarhus - København). Det giver gennemgang og en masse uro i stillekupeen. Og som passager kan du alligevel ikke vide, hvordan pladsforholdene er i de andre togsæt. Så jeg har flere gange oplevet passagerer gå i begge retninger gennem toget i jagt på en plads. Der bør i et tog indkøbt i 20'erne være simple og billige metoder til at få passagerer til at gå ind i det togsæt og helst den vogn, hvor der er bedst plads.

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
DSB D894Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak