Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 24. marts, 2021, 14:45 (133 dage siden)

Da emnet skifter opretter jeg en ny tråd i fortsættelse af denne:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=165805


Siger ministeren at Kattegatbanen alligevel skal tilsluttes i Lejre, når han siger at hans forgænger med vilje har valgt en dyr linjeføring? Eller tænker han på enkelt kontra dobbeltspor på land?

Han taler om at den nye bane skal være ensporet. Interessant. Mon det er banen på land til Kalundborg, eller broen? - I det lange perspektiv er det åbenlyst at en enkeltsporet bane på land, vil være billigst senere at udvide, når man får behov for dobbeltspor.

Banen kan så maksimalt trafikeres af 3 tog pr time pr retning (Superlyn, interregionaltog Kbh-Ny Ellebjerg-Køge Nord-Ringsted-Ny Kalundborg-Aarhus og et tog Kbh-Roskilde-Ringsted-Ny Kalundborg-Aarhus). Måske er der behov for partiel dobbeltspor et eller flere steder. Selve broen får yderligere et tog Kbh-Roskilde-Holbæk-Ny Kalundborg-Samsø-Aarhus og kommer op på 4 tog pr time pr retning. Så trafikalt må det være mest relevant at lade banen på land blive enkeltsporet.

Som jeg hører det siger Ministeren at man kan lade staten betale for en ny bane på land til Kalundborg, "fordi det i sig selv er fornuftigt", og wupti Kattegatbanen er blevet 10 mia. kr billigere. Udgiften er så godt nok flyttet til statsbudgettet, men Kattegatforbindelsen kan pludselig betale sig selv inklusiv en jernbane. Genialt.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af HLA7, onsdag 24. marts, 2021, 18:00 (132 dage siden) @ Poul Brandt

Hold nu op med enkelt spor. Sporene! Skræmmer både bed køge og kastrup

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af anho, onsdag 24. marts, 2021, 19:36 (132 dage siden) @ HLA7

Hvis selve broen bygges til fire tog per retning per time, så er det vel ikke en kapacitet man regner med at overskride før langt ude i fremtiden? Især hvis det ikke er planen at der skal køre godstog, men kun passagertog.

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af ivar @, onsdag 24. marts, 2021, 19:46 (132 dage siden) @ anho

Langt ude i fremtiden kommer altid overraskende hurtigt. Der er vel ikke mange broer eller motorveje, der ikke er langt foran de prognoser, der lå til grund for deres vedtagelse.

mvh
-ivar

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af Frank Poulsen @, onsdag 24. marts, 2021, 20:44 (132 dage siden) @ ivar

Langt ude i fremtiden kommer altid overraskende hurtigt. Der er vel ikke mange broer eller motorveje, der ikke er langt foran de prognoser, der lå til grund for deres vedtagelse.

mvh
-ivar

Lige denne kommentar er den jeg ofte sidder med når man snakker større infrastruktur byggerier! Jeg har altid følt at alle de beregninger der lå til grund for beslutningen blev overgået. Og hvad har vi dem så for, er de gode nok?

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af esni, Frederikssund, onsdag 24. marts, 2021, 21:15 (132 dage siden) @ anho

Generelt gælder det at hvis du laver noget lige akkurat stort nok, så er det for småt allerede fra starten

--
Eskild

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 24. marts, 2021, 21:46 (132 dage siden) @ esni

Generelt gælder det at hvis du laver noget lige akkurat stort nok, så er det for småt allerede fra starten

Helt enig. Men politisk er opgaven at finde en løsning hvor Kattegatforbindelsen kan finansiere sig selv. I det perspektiv er det OK at anlægge en (statslig finansieret) enkeltsporet bane på land, og så senere udvide til dobbeltspor, når behovet opstår. - Vi ved alle et behovet opstår kort tid efter banen er færdig. Men så kan man retfærdiggøre det til den tid. Bare man i det mindste har forberedt for det.

I øvrigt vil man kunne sende mere end 1 tog pr time ad den gamle bane via Roskilde, og på den måde udnytte broen bedre end jeg beskrev. Den gamle bane bør derfor opgraderes til 160 km/t, bliver interessant at se om det kommer til at ske.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af My1202, torsdag 25. marts, 2021, 06:27 (132 dage siden) @ Poul Brandt

Generelt gælder det at hvis du laver noget lige akkurat stort nok, så er det for småt allerede fra starten


Helt enig. Men politisk er opgaven at finde en løsning hvor Kattegatforbindelsen kan finansiere sig selv. I det perspektiv er det OK at anlægge en (statslig finansieret) enkeltsporet bane på land, og så senere udvide til dobbeltspor, når behovet opstår. - Vi ved alle et behovet opstår kort tid efter banen er færdig. Men så kan man retfærdiggøre det til den tid. Bare man i det mindste har forberedt for det.

Så dermed mener du at der ikke er behov for forbindelsen på nuværende tidspunkt.


I øvrigt vil man kunne sende mere end 1 tog pr time ad den gamle bane via Roskilde, og på den måde udnytte broen bedre end jeg beskrev. Den gamle bane bør derfor opgraderes til 160 km/t, bliver interessant at se om det kommer til at ske.

Og her kommer man så ikke hurtigere til aarhus end ved at lave en hurtig og god forbindelse over Fyn

--
[image]

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af Poul Brandt @, Nordsjælland, torsdag 25. marts, 2021, 08:10 (132 dage siden) @ My1202

Generelt gælder det at hvis du laver noget lige akkurat stort nok, så er det for småt allerede fra starten


Helt enig. Men politisk er opgaven at finde en løsning hvor Kattegatforbindelsen kan finansiere sig selv. I det perspektiv er det OK at anlægge en (statslig finansieret) enkeltsporet bane på land, og så senere udvide til dobbeltspor, når behovet opstår. - Vi ved alle et behovet opstår kort tid efter banen er færdig. Men så kan man retfærdiggøre det til den tid. Bare man i det mindste har forberedt for det.

Så dermed mener du at der ikke er behov for forbindelsen på nuværende tidspunkt.

Du misforstår. Behovet er der for 25.000 rejsende pr dag. Det jeg mente var at når staten finansierer enkeltsporsbanen på land, så bliver Kattegatforbindelsen billigere og dermed kan den realiseres og finansieres ved egne indtægter.


I øvrigt vil man kunne sende mere end 1 tog pr time ad den gamle bane via Roskilde, og på den måde udnytte broen bedre end jeg beskrev. Den gamle bane bør derfor opgraderes til 160 km/t, bliver interessant at se om det kommer til at ske.

Og her kommer man så ikke hurtigere til aarhus end ved at lave en hurtig og god forbindelse over Fyn

Korrekt. Men Kattegatforbindelsen kan være færdig 2033-2035, mens den hurtige via Odense ikke kommer før omkring 2050.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af My1202, torsdag 25. marts, 2021, 09:48 (132 dage siden) @ Poul Brandt

Generelt gælder det at hvis du laver noget lige akkurat stort nok, så er det for småt allerede fra starten


Helt enig. Men politisk er opgaven at finde en løsning hvor Kattegatforbindelsen kan finansiere sig selv. I det perspektiv er det OK at anlægge en (statslig finansieret) enkeltsporet bane på land, og så senere udvide til dobbeltspor, når behovet opstår. - Vi ved alle et behovet opstår kort tid efter banen er færdig. Men så kan man retfærdiggøre det til den tid. Bare man i det mindste har forberedt for det.

Så dermed mener du at der ikke er behov for forbindelsen på nuværende tidspunkt.


Du misforstår. Behovet er der for 25.000 rejsende pr dag. Det jeg mente var at når staten finansierer enkeltsporsbanen på land, så bliver Kattegatforbindelsen billigere og dermed kan den realiseres og finansieres ved egne indtægter.

Nej - det tror jeg nu ikke.
I rapporten omkring Kattegatforbindelsen var anført ca. 20.00 rejsende dagligt. Heraf de 15.000 fra den hidtige trafik over Storebælt. Så dit regnestykke går ikke op.


I øvrigt vil man kunne sende mere end 1 tog pr time ad den gamle bane via Roskilde, og på den måde udnytte broen bedre end jeg beskrev. Den gamle bane bør derfor opgraderes til 160 km/t, bliver interessant at se om det kommer til at ske.

Og her kommer man så ikke hurtigere til aarhus end ved at lave en hurtig og god forbindelse over Fyn


Korrekt. Men Kattegatforbindelsen kan være færdig 2033-2035, mens den hurtige via Odense ikke kommer før omkring 2050.

Næppe realistisk. Men hvorfor kan forbindelsen over Fyn og Østjylland ikke komme før?
Der er helt givet behov for ny forbindelse over Lillebælt FØR 2050. I det mindste ville det være klogt!
Dernæst kommer ny bane snart over Vestfyn.
Ny bane på Vestsjælland kommer også inden 2030.

Så selvom du er stor tilhænger af den på nuværende tidspunkt overflødige Kattegatforbindelse - så ville de rejsende allerede FØR 2030 kunne opnå markante rejsetidsforkortelser og hyppigere forbindelser. Det sidste synes jeg bliver ignoreret i snakken om Kattegat.

--
[image]

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af Poul Brandt @, Nordsjælland, torsdag 25. marts, 2021, 13:54 (132 dage siden) @ My1202

Ny bane på Vestsjælland kommer også inden 2030.

Hvad får dig til at tro det?

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af My1202, torsdag 25. marts, 2021, 16:02 (132 dage siden) @ Poul Brandt

Ny bane på Vestsjælland kommer også inden 2030.


Hvad får dig til at tro det?

Jeg synes jeg har set det ved noget som måske Stenth har skrevet her.
Men jeg kan huske forkert.
Men hvis man ville kunne det nåes inden 2030.
Men er enig med dig i at nye bane skal laves til min. 300 km/h.

Stadigvæk. Et kraftig opgradering mellem Ringsted og Aarhus bille gavne mange flere end en Kattegatforbindelse. Især hvis den laves med enkeltsporede strækninger og hastigheder under /max 160 km/h.

--
[image]

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af Jens Hansen, torsdag 25. marts, 2021, 08:26 (132 dage siden) @ My1202


Og her kommer man så ikke hurtigere til Aarhus end ved at lave en hurtig og god forbindelse over Fyn

Andet stede kan vi se at man regner med at rejsetiden København - Aarhus med en Kattegatforbindelse vil være godt 60 minutter. Med timemodellen via Østjylland vil det være 115 minutter.

En forholdsvis pæn rejsetidsbesparelse!

JH

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af Peter Christensen, torsdag 25. marts, 2021, 08:39 (132 dage siden) @ Jens Hansen

Andet stede kan vi se at man regner med at rejsetiden København - Aarhus med en Kattegatforbindelse vil være godt 60 minutter. Med timemodellen via Østjylland vil det være 115 minutter.

En forholdsvis pæn rejsetidsbesparelse!

Yep - og du får "hevet" en god luns af Midjylland tættere på Sjælland....er det 2 timer København-Skive?

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af My1202, lørdag 27. marts, 2021, 08:31 (130 dage siden) @ Jens Hansen


Og her kommer man så ikke hurtigere til Aarhus end ved at lave en hurtig og god forbindelse over Fyn


Andet stede kan vi se at man regner med at rejsetiden København - Aarhus med en Kattegatforbindelse vil være godt 60 minutter. Med timemodellen via Østjylland vil det være 115 minutter.

En forholdsvis pæn rejsetidsbesparelse!

JH

Tja.
Er det så med 320 km over Kattegat og Timemodellen mellemm Aarhus og København?

Mit argument går jo på at det tager 2 x 45 min mellem Aarhus og København.
Og 320 km/h over Kattegat kommer næppe de første 20-30 år.
Så tidsforskellen er givet meget mindre men udgiften er rigtig meget større ved Kattegatforbindelsen end at opgradere sporene over Fyn.

--
[image]

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af anho, torsdag 25. marts, 2021, 13:34 (132 dage siden) @ Poul Brandt

Hvor i interviewet var det han sagde at en bane til Kalundborg i sig selv ville være fornuftigt? Jeg lyttede hele interviewet igennem, men det eneste jeg lige lagde mærke til synes jeg omhandlede en motorvej. Eller måske lyttede jeg bare ikke godt nok efter...

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af Poul Brandt @, Nordsjælland, torsdag 25. marts, 2021, 13:51 (132 dage siden) @ anho

Hvor i interviewet var det han sagde at en bane til Kalundborg i sig selv ville være fornuftigt? Jeg lyttede hele interviewet igennem, men det eneste jeg lige lagde mærke til synes jeg omhandlede en motorvej. Eller måske lyttede jeg bare ikke godt nok efter...

Du har ret. Har netop genlyttet, det var en motorvej han talte om. - Så var han alligevel ikke så genial som jeg troede. :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af Rail, fredag 26. marts, 2021, 21:19 (130 dage siden) @ Poul Brandt

Han taler om at den nye bane skal være ensporet. Interessant. Mon det er banen på land til Kalundborg, eller broen?

På brodelen, det er den der er dyrest.

Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, fredag 26. marts, 2021, 21:37 (130 dage siden) @ Rail

Også dyrt og svært at opgradere.
Når /hvis behovet opstår.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen